اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعالوا نفهم فارماكولوجي ...

Recommended Posts

سؤال مهم ...

الــ hypokalemia

في الــ thiazids

moderate but persistant

وفي الـ loop diuretics

severe but transient

لييييييييييييييييييييييييييييييييييه

?????????????????????

في حالة استخدام الـ loop diuretic لفترة كبيرة فانه يحدث له refractory يعني هيوقف نفسه بنفسه .. ليه بقي ؟؟

لان بين الـ Na ,k ,cl co transporter اللي بيأثر عليها الـ loop diuretic وبين الالدوستيرون يوجد compansatory pump في site 5 تعمل اعادة امتصاص للصوديوم المفقود ومع الوقت يصبح تأثير ال loop diuretic ضعيف رغم انه كان قوي في البداية وكان يخرج 20 % من الصوديوم تقريبا الموجود في sod filtrate ...

ولا يحدث ذلك مع الـ thiazid لماذا لانه ليس بينه وبين الالدوستيرون اي compansatory mechanism

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

شكرا للدكتورة arora و masrawy و samar

شكرا علي تشجيعكم ربنا يكرمكم ...

انا باحاول اعمل مراجعة للاجزاء المهمة في الفارماكولوجي كمشاركة في التسهيل علي نفسي وعلي باقي زمايلنا المهاجرين ( المعادلة ) والدارسين في كندا او لدارسي الفارما عموما ...

انا استفدت من المنتدي ومن ناس افاضل كتير هنا .. وبحاول افيد بأي معلومة مهمة تسهل طريقنا ..

تقبلوا مروري وتحياتي ..

:roseop:

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

ارجو من اللي بيذاكر اي جزء في الفارما ويقدر يشرحه كويس ... يساعد معايا .. والموضوع مفتوح للجميع كوسيلة للمراجعة ... وعلي اد ما قدر هحاول اضيف اي معلومة مهمة استوعبها

رابط هذا التعليق

اولا الف مبرووووووووووووووووووووووك لمصر ياأبطال ... :lol:

ودي وردة كمان لشحاتة المعلم :lol:

وأبدي حزني لرفض خضره اكمال وصلة الرقص .. قال متحججة انها مش قادرة قال .. الله يسامحك ياشيخة

:)

ندخل بقي في الجد ... wst::

في حالة استخدام الـ loop diuretic لفترة كبيرة فانه يحدث له refractory يعني هيوقف نفسه بنفسه .. ليه بقي ؟؟

لان بين الـ Na ,k ,cl co transporter اللي بيأثر عليها الـ loop diuretic وبين الالدوستيرون يوجد compansatory pump في site 5 تعمل اعادة امتصاص للصوديوم المفقود ومع الوقت يصبح تأثير ال loop diuretic ضعيف رغم انه كان قوي في البداية وكان يخرج 20 % من الصوديوم تقريبا الموجود في sod filtrate ...

ولا يحدث ذلك مع الـ thiazid لماذا لانه ليس بينه وبين الالدوستيرون اي compansatory mechanism

طبعا ماسبق نستنتج منه ان تأثير الـ hypokalemia بالنسبة للـthiazid يكون moderate but persistante

علي عكس الـ furosemide حيث يكون strong but transient ...

طيب ممكن نستنتج شئ تاني ايهما يعمل hyperglycemia ???

تعالوا الاول نناقش حكاية افراز الانسولين من البنكرياس ... لو تفتكروا كان هناك دور للبوتاسيوم ( كشحنة موجبة k + ) في افراز الانسولين وكان يتم هناك مايسمي بعملية polarization ...

المهم ... نقص البوتاسيوم الذي يوصف بالـ persistant في حالة الـ thiazides بيعمل مايسمي بالـ hyperpolarization مما يؤدي لمنع او تقليل افراز الانسولين فتحدث الـ hyperglycemia

اذن الاجابة : هي الـthiazides التي تعمل hyperglycemia وليس الـ loop ...

انا قصدي من الشرح ده كله ... التركّات والخدع اللي بتيجي في السي اس كيو في امتحانات المعادلة وغيرها ..

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

اولا الف مبرووووووووووووووووووووووك لمصر ياأبطال ... :blush2:

ودي وردة كمان لشحاتة المعلم bv:-

وأبدي حزني لرفض خضره اكمال وصلة الرقص .. قال متحججة انها مش قادرة قال .. الله يسامحك ياشيخة

:Al:

ندخل بقي في الجد ... :bsmal:

طبعا ماسبق نستنتج منه ان تأثير الـ hypokalemia بالنسبة للـthiazid يكون moderate but persistante

تعالوا الاول نناقش حكاية افراز الانسولين من البنكرياس ... لو تفتكروا كان هناك دور للبوتاسيوم ( كشحنة موجبة k + ) في افراز الانسولين وكان يتم هناك مايسمي بعملية polarization ...

المهم ... نقص البوتاسيوم الذي يوصف بالـ persistant في حالة الـ thiazides بيعمل مايسمي بالـ hyperpolarization مما يؤدي لمنع او تقليل افراز الانسولين فتحدث الـ hyperglycemia

انا قصدي من الشرح ده كله ... التركّات والخدع اللي بتيجي في السي اس كيو في امتحانات المعادلة وغيرها ..

تسجيل متابعة يا عمنا

بس الامتحان اسمه ام سي كيو

مش سي اس كو بتاعة الكيبيك md2:

معلش

انا مقدر ان السي اس كو دي هبلتنا فترة لا بأس بها من الوقت

كمل يا زعيمنا :copied:

رابط هذا التعليق

اولا الف مبرووووووووووووووووووووووك لمصر ياأبطال ... :copied:

ودي وردة كمان لشحاتة المعلم :bsmal:

:lol:

ندخل بقي في الجد ... ;)

تسجيل متابعة يا عمنا

بس الامتحان اسمه ام سي كيو

مش سي اس كو بتاعة الكيبيك :lol:

معلش

انا مقدر ان السي اس كو دي هبلتنا فترة لا بأس بها من الوقت

كمل يا زعيمنا :Al:

هههههههههههههههههه ... والله ضحت جدا .. الله يكرمك ياعم حسام

بس للاسف تحرير المداخلة بيقفل بسرعة ومش عرفت اصلحها md2:

اعرفوها بقي انها mcq وخلاص :blush2:

والله السي اس كيو عامله عاميلها وكمان كنت مشغول بأخبار خضره .. :lol:

عموما كدة تقريبا النقط المهمة اللي عندي في الـ diuretics خلصت لو حد عنده اضافه ياريت يساعد ويضيف عشان الكل يستفيد ..

عايزين تفاعل كدة .. وعايزين نركز علي الحاجات الصغيرة و الدقيقة بتاعت الـ mcq

عشان هي اللي بتيجي في الامتحانات ..

ارجو مشاركات فعالة .. شدوا حيلكم ياجماعة عاوزين نذاااااااااكر .. بدل ما نغسل صحون في كندا .. bv:-

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      مع قدوم الجائحة كان من الطبيعي أن يزداد الاهتمام بالعلم والاطلاع على كل ما له صلة بصحة الإنسان إلا أن اللجوء إعرض الصفحة
    • 0
      بداية أعلم كما يعلم غيرى أن هناك علما يدرس فى معاهد وجامعات العالم المتقدم مهمته الأساسية حل الأزمات هذا العل عرض المقال كاملاً
    • 1
      تعالوا نوفر ولو دولار .....                        حديثى موجهة للقادرين على توفير الدولار بدءاً من شراء سياره مستوردة وحتى من يشترى شيكولاتا ... شيبسى مستورد ... ومرورا بمن يسافر للخارج ً. لو إستطعنا كمصريين شعباً وحكومة أن نصمد لعام 2018 فإننا سنعبر عنق زجاجة الدولار.. لو عربيتك ماشى حالها أجل شراء الجديدة سنة أو إشترى واحدة تجميع مصرى  .... لو عملت عمره أو حجيت قبل كده أجل حجتك أو عمرتك سنة ..... لو سافرت أو نفسك تتفسح خارج مصر أجل فسحتك سنة ... لو بتاكل شيبسى وشيكولاته مستوردة كل شيبسى و
    • 21
      فيه ناس تريد أن تعمى  تتغابى  تنام  وفيه خونة أعداء الوطن    لكن إحنا لازم نفهم  ولازم نستعد  ولابد إننا نقاوم 
    • 10
      <span style='color:#2d00ff'><span style='font-size:25pt;line-height:100'> الأخوة والأخوات .. لاأمل فى حكومة ظل .. ولا أمل فى حزب معارض .. ويبدو أننا نسير على نفس النهج .. وفى نفس الطريق الذى إختارته لنا حركة ضباط الجيش فى عام 1952 .. شعب واحد .. حزب واحد .. وشعار واحد .. وراح ملك البلاد وحل محله ملوك على نفس النظام .. وأغلقت منابر الأعلام .. وأممت كلها .. لنعيش جميعا أكثر من نصف قرن شركاء فى موافق النفاق .. رافعين رايات " أخطف واجرى " و " أنا وبعدى الطوفان " .. حتى بعد أن أتاح
  • أضف...