اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ازاي اعمل قرع العسل؟

بنت شعنونة

Recommended Posts

صينية القرع العسلي

هذه هي الطريقة المصرية المعروفة بصينية القرع العسلي

المقادير:

كيلو قرع - نصف كيلو سكر - نصف كوب ماء - 3 أكواب صلصة بيضاء، 3 بيضات – سكر لتحلية الصلصة – نصف ملعقة صغيرة فانليا أو ماء ورد للصلصة.

الحشو: 3 ملعقة زبيب بناتي – 3 ملعقة جوز مفري أو لوز أو فول سوداني مقشر مفري - 2 ملعقة سكر سنترفيش - فانليا أو ماء ورد.

الطريقة:

يقشر القرع ويقطع شرائح ويوضع مع السكر(نصف كيلو) والماء(نصف كوب) ويسخن على نار هادئة ثم يصفى من السائل.

تحلى بالسكر الصلصة البيضاء باللبن ويضاف إليها البيض مضروب والفانليا أو ماء الورد. ثم تدهن صينية بالسمن وترش بطبقة من البقسماط الناعم.

يوضع نصف مقدار الصلصة في الصينية ثم يوضع نصف كمية القرع في شكل طبقة مستوية، ثم يوضع فوقها الحشو بالتساوي ثم نستكمل وضع بقية القرع بنفس الطريقة وكذلك بقية الصلصة.

تدخل في فرن هادئ حتى تجمد ويحمر وجهها ثم تبعد عن النار وبعد أن تبرد تقدم. وصحيتين وعافية.

تم تعديل بواسطة Sayyeda Abouzied
رابط هذا التعليق

حساء القرع

قومي باختيار ثمرة يانعة من القرع من بائع الخضر الذي تفضلين منتجاته الطازجة، ثم قومي بإعداد ذلك الحساء الكريمي الرائع من القرع والزبادي والزنجبيل.

مواصفات الطبق :

مدة الطهي والإعداد : ساعتين + 20 دقيقة.

تكفي : 8 أفراد.

مكونات الطبق :

1- ثمرة متوسطة من القرع العسلي.

2- ملعقة كبيرة من الزنجبيل.

3- كانتلوب (واحدة صغيرة) مع تقشيرها وتقطيعها.

4- ثمرتي فلفل طازجتين من الفلفل الأخضر أو الأحمر، مقطعتين في شرائح رفيعة جدا.

5- 3/4 فنجان من شراب المشمش.

6- 3/4 فنجان من الزبادي خالي الدسم.

طريقة صنع الحساء :

1- في الخلاط الكهربي أو وعاء الخلط في الهراسة الكهربية قومي بهرس نصف ثمرة القرع العسلي مع الكانتلوب مع نصف مقدار الشراب والزبادي وقلبي الخليط كله حتى يصير لينا.

2- غطي الخليط وبرديه في الثلاجة.

3- بعد ساعتين من التبريد قومي بصبه في آنية مناسبة ثم جمليها بالفلفل.

القيمة الغذائية للطبق :

 69 كالوري.

 جرام من الدهون.

 كوليسترول: 1 ملليجرام.

 صوديوم: 27 ملليجرام.

 كربوهيدرات: 15 جرام.

 ألياف: 1جرام.

 بروتين: 2 جرام.

رابط هذا التعليق

شكرااااااااااا مدام سييييييدة

بجد انقذتييييييني

:D :D :D :D

انا عملت قرع العسل

بس مش عارفة لييييييييه ضرب مني

وبقى ام علي فجأة!!!!!!!!! :D :o :unsure: :unsure: :D mfb: mfb: :) :P :D :D

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

سهلة خالص يا ماما !!

شوفي ياستي، تجيبي العسل و تحلقي له علي الزيرو !!

لينكس مفتئة لينكس و ولده هارش نفوخة

رابط هذا التعليق

لينكسسسسسسسسسسسسسسسس mfb: :D :D

مش ممكككككككككككككنننننننننننن :o :o :o

انت فيييييييييين من زماااااااااان؟

انت عايش يا فندم؟؟؟؟؟؟؟؟

بجد بجد والله والله

وحشتنا جداااااااااااا جدااااااااااا جداااااااااااااااااا :) :)

كنت فييييييييين

اعترف؟ :D :o

والا كان لالالالالالالالالازم يعني اعمل قرررررررع عسل عشان تظهررررررررر :D :D :unsure: :unsure: :) :P :D :D :D mfb:

رابط هذا التعليق

لينكسسسسسسسسسسسسسسسس :huh:  :huh:  :huh:

مش ممكككككككككككككنننننننننننن :o  :o  :o

انت فيييييييييين من زماااااااااان؟

انت عايش يا فندم؟؟؟؟؟؟؟؟

بجد بجد والله والله

وحشتنا جداااااااااااا جدااااااااااا جداااااااااااااااااا :)  :)

كنت فييييييييين

اعترف؟ :angry:  :angry:

والا كان لالالالالالالالالازم يعني اعمل قرررررررع عسل عشان تظهررررررررر mc:  mc:  :angry:  :angry:  :angry:  :angry:  :angry:  :angry:  :angry:  :angry:

أنا ياشابة موجود و عارف كل حاجة بس مدكن!! يعني لابد ف الدرة

أما كنت فين فدي حكاية طويلة عايزة قاعده طويـــــــــــــــــــــــــــــــلة

و أثناء غيابي سأل عني عدد يعد علي أصابع اليد الواحدة ... شفتي الزمن جار علينا أزاي؟

لكن معلهش يازهر ... الأيام دول (أتعلمت كده في خامسة أبتدائي) و السن بالسن و العين بالعين!!

بس بجد ... لما بخش ع المنتدي أنتي من اللي بدور عليهم و الله علي ما أقول شهيد.

بس قولي الحق بجد ... نفسك كبرت علينا من يوم ما رحتي السلوم ... صح؟ هنيالك ياستي ... بدون حسد ... أنا حرب 48 والأسلحة الفاسدة غيرتني و بقيت م الأحرار ياعلي و أنتي حرب السلوم و عيانين السلوم غيروكي ...

أقول أيه؟ دي سنة الحياة يابنتي!

و بعدين أيه موضوع العسل ده معاكوا؟ هنا أنتي فاتحة موضوع عن العسل و فيروز فاتحة موضوع تاني علي العسل الأسود!!

هوا فيه شوطة عسل اليومين دول و أنا ماعرفش و لا أيه؟

سلامي و تحياتي

ملحوظة مهمة خالص:

خدتى بالك من صورتي الجديدة اللى ع اليمين ... لابس فيها عقال عربي (دشداشة) و كرافته؟ باين تخنت شوية و أنا في المعتقل!!

رابط هذا التعليق

بس قولي الحق بجد ... نفسك كبرت علينا من يوم ما رحتي السلوم ... صح؟ هنيالك ياستي ... بدون حسد ... أنا حرب 48 والأسلحة الفاسدة غيرتني و بقيت م الأحرار ياعلي و أنتي حرب السلوم و عيانين السلوم غيروكي

mc: mc: :) :) :o :o

لالالالالالالالالالالا

دا لو الكلام دا بجد دا انا بجددددددد ازعل منيييييييييي

انا يمكن عقلت حبتين "منظر بس" :angry: :angry:

بس بجد والنبي

الكلام دا جد والا هزااااااااار

" اما الحق اخدلي حبايتين شعننة على كبااااااااااية تخلف" :angry: :angry:

أنا ياشابة موجود و عارف كل حاجة بس مدكن!! يعني لابد ف الدرة

أما كنت فين فدي حكاية طويلة عايزة قاعده طويـــــــــــــــــــــــــــــــلة

طب انا قاعدة لحد يوم الخميس

وعاااااااوزة اعررررررررررررررف :angry: :angry: :angry:

و أثناء غيابي سأل عني عدد يعد علي أصابع اليد الواحدة ... شفتي الزمن جار علينا أزاي؟

في موضوع اسمه اعضاء نفتقدهم

اكيييييييييد حضرتك منهم

انا شخصيا مفتقدااااااك جداااااااااااا والله

عشان اكتر واحد بيغلس عليا بعد حشييييييييششششششش :angry: :angry: :huh: :huh: :angry: :huh:

رابط هذا التعليق

بس بجد والنبي

الكلام دا جد والا هزااااااااار

لا طبعا بهزر يا شعنونة ...

و على فكرة ... بلاش الحلفان "بالنبي" حيث أن الحلفان بالله فقط و اذا ما أستدعي الأمر فقط ... و الله اعلم

علي فكرة، لي صديق قال لي أن ناحية السلوم فيه مناطق رائعة الجمال و واحات تحفة ... يا تري جتلك فرصة تشوفي الحاجات دي ... بس بجد خدى بالك (أو بقولة وفاء عامر: "ختي بالك") من الألغام!!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      يقال إن بعض الناس لديهم حاسة سادسة تجعلهم قادرين على السفر بروحهم من جسدهم إلى جسد آخر والتخاطر بانتقال أفكارعرض المقال كاملاً
    • 1
      السلام عليكم انا زوجي مهندس ميكانيكا لحام و كنا في السعوديه سوا بولادنا و حصلت مشكله مع المكتب من تأخير رواتب لتعطيل مصالح و اترفعت قضايا كتير عشان ناخد مستحقاتنا و نزلنا مصر كلنا و بنتمني نرجع تاني  هل السعوديه الشغل فتح فيها و لا لسه و ممكن نلاقي فرصه عمل بتخصصه دا مع انه خبره 13 سنه مع العلم احنا بعتنا السي في لمعظم مكاتب سفريات في مصر و متوفرتش فرصه لحد الان و بقالنا 3 سنين بنعافر و مش لاقين
    • 12
      السلام عليكم اعضاء المنتدي انا مقيمة معي زوجي هنا في الطائف واريد ان اعمل توكيل لاخي في مصر ولا اعرف الاجراءات كي اعمل توكيل برجاء افادتي وشكرا
    • 5
      السلام عليكم دخلت المملكة من شهر تقريبا ومحصلش نصيب مع الشركة وعايز أخرج نهائى ايه الاجراءات؟ وهل لازم الكفيل هو اللى يعمللى الخروج النهائى؟
    • 0
      سلام عليكم  لو سمحتوا يا جماعه انا عايزة ادور علي فرصة سفر لدبي انا خريجة تجارة انجلش جيدجدا وfluent ف الانجلش ممكن الاقي فرصة كويسه هنا ولا ايه النظام؟   والناس اللي عرفت تسافر سافرت ازاي حد يعرف مكاتب سفريات كويسة ومضمونة اقدر اسافر من خلالها او ازاي اقدر اسافر وابتدي هناك؟  يايت بعد، اذنكوا لة حد يقدر يفيدني بمعلومة وشكرا مقدما ليكم 
  • أضف...