اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شاهدوا يا شباب .. عيد الحب جعل الشيخ أبو إسحاق يبكى .. فيديو روووعة

علام المنشاوى

Recommended Posts

عيد الحب ؟؟؟ .... فى الحقيقة كان عيد الحب هو سبب ما ستشاهده وتسمعه من الشيخ .. وستبكى وتضحك فى نفس الوقت على حال كثير من العرب والمسلمين وأنت تشاهد الفيديو ؟؟

يعتبر هذا الفيديو من أقوى وأجرأ وأجمل ما قدمه الشيخ أبو إسحاق بشأن الأمة الإسلامية وانتصار الإسلام وهداية الشباب وغير ذلك .. حيث يعتبر كلام شامل وجامع لكل ما تتخيله ... ولكنه فى الحقيقة فيديو صعب جدا لأنه لا تختلف كل جملة خرجت من فم الشيخ عن ضرب السياط على جسمك .... شاهد واستمتع وتعلم

.

.

حجم الملف : 80 ميجا بايت

الجودة : جودة عالية من حيث الصوت والصورة

مدة الفيديو : 25 دقيقة فقط

أرجو من إخوانى رفع الملف على الميديا فير والرابيد شير وغير ذلك لأن النت عندى به مشاكل

.

.

من الفور شير

edgathona.jpg.

.

.

أخى ساعدنا على نشر هذا الخير بين الشباب بنشرك ونقلك لهذا الموضوع للمنتديات الإسلامية وغير الإسلامية

.

.

فقط نحتاج تعليق منكم أو كلمة شكر

تشجيع وردود الأعضاء يجعلنى أزداد فى العطاء

رابط هذا التعليق

• الردود 334
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ارجوا الا تصل جهودنا في محاربة تقليد الغرب الكافر الى عدم الاحتفال بأعياد الخير و الأخلاق و السلام و كل شيئ جميل

و ارجوا ان نكف عن استعمال ادواتهم بما فيها الكاميرا و المايك اللي بيستعملهما فضيلة الشيخ بنفسه

الشيخ ابو اسحق مع احترامي له كإنسان يعتقد انه يخدم قضيته.... الا انه يمثل اكبر مصدر لنشر كل ما يضر الاسلام و المسلمون

هداه الله و ايانا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

في الإسلام الأعياد عيدين ( عيد الفطر ) و ( عيد الأضحى ) .

أما بخصوص عيد الحب وخلافه فلم نجد أحد من الصحابه ولا التابعين أو غيرهم بيحتفل بيه علشان نقلده .

أما بخصوص إستخدام الكاميرا والميكرفون فلم أجد أحد من أهل السنه وتحديد محور كلامنا ( الشيخ أبو إسحاق ) لم يحرم أو يجرم إستخدام هذه الأدوات واللي عنده دليل صريح ومباشر أن الراجل ده قال كده يبقى يعرضه لنا ؟؟؟ وإلا فلا يصح الإفتراء عليه!!!!

بل فكر أهل السنه يدعوا للتمسك بالدين والإعتصام بحبل الله بالقرآن والسنه والصحيح أثره من الصحابه والتابعين بالإضافه إلى أنهم يريدون نهضه علميه وتكنولوجيه في شتى المجالات المفيده للمجتمع .

مش نقعد نقلدهم في أعياد وموضه وأفلام وكلام فارغ من اللي مبينفعش المجتمع

ومنقلدهمش بقى في تطور السلاح والفضاء والطب والصناعه وغيره .

اللهم أرنا الحق حقا وإرزقنا إتباعه وأرنا الباطل باطل وإرزقنا إجتنابه

وربنا يهدينا ويهدي الجميع

تحياتي

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

لا يا سيدي الكريم

مانقلدش الغرب في الكلام الفارغ زي اي انحلال أسري أو اي انحلال أخلاقي

و بالتالي...

نقلد الصحابه في كل ما هو مفيد و متناسب مع عصرنا و ظروفنا فقط

و نقلد الغرب في كل ما هو مستجد بشرط ان يكون مفيدا و مناسبا (حتى و لو لم يكن موجودا في وقت الصحابه و لم يقوموا به)

أما ان يتحول تقليدنا لبعض أمورهم الى بعبع.... فذلك دلالة على وهن شديد في ثقافة الأمة الإسلامية المؤيده لأفكار الحويني و دلاله على هشاشة الدين رغم عظمته

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ارجوا الا تصل جهودنا في محاربة تقليد الغرب الكافر الى عدم الاحتفال بأعياد الخير و الأخلاق و السلام و كل شيئ جميل و ارجوا ان نكف عن استعمال ادواتهم بما فيها الكاميرا و المايك اللي بيستعملهما فضيلة الشيخ بنفسه.

الشيخ ابو اسحق مع احترامي له كإنسان يعتقد انه يخدم قضيته.... الا انه يمثل اكبر مصدر لنشر كل ما يضر الاسلام و المسلمون

هداه الله و ايانا

يا أخى طريقة العلمانيين فى نقد علماء الدين بقت قديمة قوى لإنى باسمع نفس الكلمة من ييجى خمستاشر سنة والناس ردت عليها ولكن هو هو نفس الأسلوب ومش ناويين يغيروه وهو ده سبب إمتعاض الناس من العلمانية والعلمانيين، فهم يحتقرون فهم الناس وخاصة المتدينين إلى أبعد الحدود.

الشيخ بيقوم بدوره كرجل عالم فى الدين يحذر الناس من الوقوع فيما يغضب الله، وتستطيع لوم غيره على أننا متخلفين فى البحث العلمى فمش هو المسئول. الشيخ يقاوم الأفكار التى تخرج المسلمين عن شرع الله مش بيهاجم الإختراعات الحديثة، إنتو بتتمنوا صورة الشيخ الجاهل المدب إللى يطلع يكسر الميكروفون ويقول هذه بدعة بتشربو كوكاكولا اتقوا الله - ولما مش لاقيين الصورة دى فى العلماء المحترمين بتتبلوا عليهم وتصفوهم بالصورة دى.

خلاص هاأبقى أكلم الشيخ المرة الجاية يستضيف شباب بالجيرل فريندات بتوعهم ويجيب ديكور أحمر فى أحمر ويمسك دبدوب وقلب أحمر علشان ينقل لنا الصورة الجميلة إللى كلها خير بتاعة الغرب المؤمن علشان ترضى عنه ومايبقاش مصدر ضرر للإسلام والمسلمين.

فكرتنى بالكاتب اليسارى أحمد بهاء الدين -رحمه الله- فى جريدة الأهرام لما انتقد أن علماء الدين لسه بيتكلموا فى تفاصيل الدين والغرب طلع الفضاء، فرد عليه الدكتور مصطفى محمود -رحمه الله- فى نفس الجريدة إن فى الغرب رجال دين بيعلموا الناس دينهم برضه ولكن لما تلوم التخلف فى العلم تلوم العلماء المهندسين والأطباء والكيميائيين وقبلهم تلوم وزارة التعليم -أو وزارة البحث العلمى مش فاكر- مش تلوم علماء الدين.

رابط هذا التعليق

قلت رأيي قبل ذلك في موضوع الاحتفال بالمناسبات الاجتماعية والوطنية المستحدثة التي ترجمت خطأ الى "أعياد" وهي أساسا في لغة من استحدثوها "أيام" ... نعم لدينا كـ"مسلمين" عيدين فقط هما عيد الفطر وعيد الأضحى ولا يجوز لنا الاحتفال بأعياد دينية سواهما ... ولكننا بالإضافة لكوننا مسلمين فنحن جزء من الجنس البشري والثقافة الإنسانية التي تحتفل بقيم ومناسبات تجمعها وتوحدها ... ونحن كذلك مصريون لنا مناسباتنا الوطنية الخاصة التي نحن أن نتذكرها ونفتخر بها ... وختاما لكل واحد منا مناسباته الخاصة والعائلية التي يرغب في أن يحتفل بها ... أنا مثلا أحتفل بعيد ميلاد ابنائي لأشكر ربي على هذه النعمة العظيمة ولأسترجع الذكريات الجميلة التي رافقت مجيئهم الى هذه الدنيا ولتكون مناسبة لتعزيز الترابط الأسري ... ولا أرى ما هي المشكلة في ذلك ... ومع كامل احترامي فرأي الحويني أو غيره لن يثنيني عن ما أنا مقتنع به وأمارسه.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

قلت رأيي قبل ذلك في موضوع الاحتفال بالمناسبات الاجتماعية والوطنية المستحدثة التي ترجمت خطأ الى "أعياد" وهي أساسا في لغة من استحدثوها "أيام" ... نعم لدينا كـ"مسلمين" عيدين فقط هما عيد الفطر وعيد الأضحى ولا يجوز لنا الاحتفال بأعياد دينية سواهما ... ولكننا بالإضافة لكوننا مسلمين فنحن جزء من الجنس البشري والثقافة الإنسانية التي تحتفل بقيم ومناسبات تجمعها وتوحدها ... ونحن كذلك مصريون لنا مناسباتنا الوطنية الخاصة التي نحن أن نتذكرها ونفتخر بها ... وختاما لكل واحد منا مناسباته الخاصة والعائلية التي يرغب في أن يحتفل بها ... أنا مثلا أحتفل بعيد ميلاد ابنائي لأشكر ربي على هذه النعمة العظيمة ولأسترجع الذكريات الجميلة التي رافقت مجيئهم الى هذه الدنيا ولتكون مناسبة لتعزيز الترابط الأسري ... ولا أرى ما هي المشكلة في ذلك ... ومع كامل احترامي فرأي الحويني أو غيره لن يثنيني عن ما أنا مقتنع به وأمارسه.

اخشى على فكرنا الإسلامي من التحجر بإتباع أفكار هؤلاء المشايخ مع احترامنا الكامل لهم و لنيتهم الطيبه

و لكن النوايا الطيبه وحدها لا تكفي

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سيدي الفاضل ... من غير ما نحول الموضوع لمحاكمة خطاب المتدينين أو العلمانيين (بالمعنى الدارج الخاطئ الذي يعني غير المتدينين) وأو لجدل حول الحويني كشخص أو كعالم لأننا لن نتفق حوله ... خلينا نركز في الموضوع الأساسي وهو الاحتفال بيوم الحبّ.

هل المشكلة هي في الاحتفال بيوم للحب أم في الممارسات الخاطئة التي تتم فيه ... اللي عايز يعمل حاجه غلط زي قصص البوي والجيرل فريند مش هيستنى يوم الحب ... لكن في نفس الوقت ايه المانع يكون عندنا يوم في السنة الواحد ممكن يجيب فيه هدية لزوجته أو خطيبته ويخرج معاها يتعشوا في مكان جميل ... حضرتك عارف إن المشاغل الكثيرة في أيامنا دي بتخلي ناس كثيرة مقصّرة في النقطة دي وبالتالي لما يبقى عندنا يوم محدد في التقويم يفكّر الواحد بأهمية العلاقة الرومانسية مع زوجته أو خطيبته فده شئ جميل. في الغرب بيحتفلوا بيه على طريقة البوي فريند والجيرل فريند لإن ده أمر عادي وطبيعي بالنسبة لهم ولكن نحن لسنا ملزمين بتقليدهم في طريقة الاحتفال إذا كانت تتعارض مع تعاليم ديننا وعاداتنا.

لو هنمنع الاحتفال بالمناسبات بناء على الممارسات الخاطئة التي تتم فيها فهل نمنع أيضا الاحتفال بعيدي الفطر والأضحى لأن الناس تذهب فيهما لزيارة القبور أو للسينيمات أو تتم فيهما عمليات التحرش الجماعي بالفتيات كل سنة؟

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اليوم الوطني السعودي ... اكبر دليل علي صحة الكلام ده

و بالمناسبة

انا فاهم ان استحداث يوم ف السنة لتذكر شيء معين هو حل ابتكره من ابتكره للتغلب علي طبيعة الحياة الحديثة و الانشغال الدائم فيها

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

سيدي الفاضل ... من غير ما نحول الموضوع لمحاكمة خطاب المتدينين أو العلمانيين (بالمعنى الدارج الخاطئ الذي يعني غير المتدينين) وأو لجدل حول الحويني كشخص أو كعالم لأننا لن نتفق حوله ... خلينا نركز في الموضوع الأساسي وهو الاحتفال بيوم الحبّ.

هل المشكلة هي في الاحتفال بيوم للحب أم في الممارسات الخاطئة التي تتم فيه ... اللي عايز يعمل حاجه غلط زي قصص البوي والجيرل فريند مش هيستنى يوم الحب ... لكن في نفس الوقت ايه المانع يكون عندنا يوم في السنة الواحد ممكن يجيب فيه هدية لزوجته أو خطيبته ويخرج معاها يتعشوا في مكان جميل ... حضرتك عارف إن المشاغل الكثيرة في أيامنا دي بتخلي ناس كثيرة مقصّرة في النقطة دي وبالتالي لما يبقى عندنا يوم محدد في التقويم يفكّر الواحد بأهمية العلاقة الرومانسية مع زوجته أو خطيبته فده شئ جميل. في الغرب بيحتفلوا بيه على طريقة البوي فريند والجيرل فريند لإن ده أمر عادي وطبيعي بالنسبة لهم ولكن نحن لسنا ملزمين بتقليدهم في طريقة الاحتفال إذا كانت تتعارض مع تعاليم ديننا وعاداتنا.

لو هنمنع الاحتفال بالمناسبات بناء على الممارسات الخاطئة التي تتم فيها فهل نمنع أيضا الاحتفال بعيدي الفطر والأضحى لأن الناس تذهب فيهما لزيارة القبور أو للسينيمات أو تتم فيهما عمليات التحرش الجماعي بالفتيات كل سنة؟

المشكلة هنا في فهم المناسبة و خلط الأعياد الدينية بالأعياد او المناسبات الإنسانية

و اعتبارها عيد ثالث ينافس عيد الأضحى و عيد الفطر و منثم ضياع الهوية الإسلاميه لاحقا

و لحل هذه المشكلة فلنقل انها مناسبة و ليست عيدا

مثل مناسبة الأم و مناسبة التحرير و مناسبة الجلاء و مناسبة الثوره و مناسبة الشرطه و مناسبة شم النسيم و مناسبة الحب و هكذا

هي مناسبات أو أعياد انسانية و ليست دينية

نعم كمسلمين لنا عيدين اسلاميين فقط

و لكن كبشر لنا العديد من الأعياد و بالتالي الإحتفال بها (في ظل عدم وجود ممارسات خاطئه) ليس من اختصاص رجال الدين

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

و ارجوا ان نكف عن استعمال ادواتهم بما فيها الكاميرا و المايك اللي بيستعملهما فضيلة الشيخ بنفسه

مقلتليش برضه هو أنت ولا مؤاخذه عندك دليل على أن حد من العلماء والمشايخ المحترمين

دول بيحرم إستخدام المايك ولا الكاميرا وبيحارب التقدم التكنولوجي والصناعه والتطور ؟؟؟

وكيف أصبح الشيخ يمثل أكبر مصدر لنشر كل مايضر الإسلام والمسلمون ؟

بصراحه عندك حق لما تبقى شايف أن أفلام خالد يوسف تستحق التقدير وأنه مخرج ممتاز فأكيد لازم هتشوف الشيخ وأمثاله بالطريقه دي !!

لأن بصراحه لا يمكن أن يمتزج الزيت بالماء . :lol: .

ياسيدي الفاضل الراجل مش ماسك لحد كرباج وبيقوله الي هيحتفل بعيد الحب هاجلده الراجل بينصح لله من باب ( وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ المُؤْمِنِينَ ) واللي عايز ياخد بيها ياخد واللي مش عاوز براحته إياكشي تعمل كل يوم مولد وكل ليله عيد ميلاد حتى ( حلوه إياكشي دي ).

بس لله يا أخي الراجل لا بيقولك إشرب خمره ولا إلعب قمار وكل يؤخذ منه ويرد يبقى نقوله جزاك الله خير يا عم الحج عالكلام الطيب اللي بتقوله والنصيحه اللي بتنصحها لنا بس أنا مش مقتنع مثلا وهحتفل بعيد الحب مش نقول أنه بيمثل

أكبر مصدر لنشر مايضر الإسلام والمسلمون

ده على كده الراجل بقى أنت خليته من الموساد مثلا ومتنكر

وبالمناسبه أفكر الناس بأن ( لحوم العلماء مسمومه ) فياريت نحاذر بقى.

تحياتي . :lol:

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

مقلتليش برضه هو أنت ولا مؤاخذه عندك دليل على أن حد من العلماء والمشايخ المحترمين

دول بيحرم إستخدام المايك ولا الكاميرا وبيحارب التقدم التكنولوجي والصناعه والتطور ؟؟؟

وكيف أصبح الشيخ يمثل أكبر مصدر لنشر كل مايضر الإسلام والمسلمون ؟

بصراحه عندك حق لما تبقى شايف أن أفلام خالد يوسف تستحق التقدير وأنه مخرج ممتاز فأكيد لازم هتشوف الشيخ وأمثاله بالطريقه دي !!

لأن بصراحه لا يمكن أن يمتزج الزيت بالماء . wst:: .

ياسيدي الفاضل الراجل مش ماسك لحد كرباج وبيقوله الي هيحتفل بعيد الحب هاجلده الراجل بينصح لله من باب ( وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنْفَعُ المُؤْمِنِينَ ) واللي عايز ياخد بيها ياخد واللي مش عاوز براحته إياكشي تعمل كل يوم مولد وكل ليله عيد ميلاد حتى ( حلوه إياكشي دي ).

بس لله يا أخي الراجل لا بيقولك إشرب خمره ولا إلعب قمار وكل يؤخذ منه ويرد يبقى نقوله جزاك الله خير يا عم الحج عالكلام الطيب اللي بتقوله والنصيحه اللي بتنصحها لنا بس أنا مش مقتنع مثلا وهحتفل بعيد الحب مش نقول أنه بيمثل

أكبر مصدر لنشر مايضر الإسلام والمسلمون

ده على كده الراجل بقى أنت خليته من الموساد مثلا ومتنكر

وبالمناسبه أفكر الناس بأن ( لحوم العلماء مسمومه ) فياريت نحاذر بقى.

تحياتي . :roseop:

رغم شخصنتك للحوار بشكل مبالغ فيه و كتابتك باللون الأحمر دلالة على الصياح الا انني سأتغاضى عن هذا بكل هدوء

نعم خالد يوسف يضر الأمه العربية في بعض ما يقدمه من ابتذال

و اسحق الحويني يضر الأمة الإسلامية كلها فيما يصوره للعالم الغير اسلامي من تشدد انه من صميم الدين

و بالتالي اتباع هذا المنهج المنفر هو اكبر ضرر للدين الاسلامي و الدعوه له

و الأمثلة كثيرة لهذا الشيخ و لكن حقيقة لا اريد الخروج عن صميم الموضوع كما لا امتلك الوقت الكافي لإيراد الكثير من الفيديوهات التي تشرح هذا الأمر بجلاء

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بدأ الاسلام غريبا ..وسيعود كما بدأ غريبا .. فطوبي للغرباء

اهو جه الوقت ..اللي نتفرج على ناس لا تملك في علوم دين والا الفقه ولا الحديث ..ما يكفيها اصلا ليوم الدين ..تعلق وتذم في علماء المسلمين ..ابتدائا بابن تيمية وابن القيم و مرورا بابن باز و ابن العثيمين وسيد قطب وانتهاءا بالشيخ حسان واسحاق الحويني

اعوذ بالله اننا نبقي زي اليهود .ناخد اللي على مزاجنا ..ونعترض على اللي موش على هوانا

ليه ...وهو الاحتفال بعيد الحب والا غيره من البدع ..هو اللي هايساعد الامة على النهوض من حالة التخلف الحالية؟

ولا الاكل باليمين والا دخول الحمام باليسار منع حد انه ياخد الدكتوراه مثلا ؟

لم اجد ايا من العلماء بيمنع المسلمين من العلم والعمل وحسن المعاملة ..اللي هما اساس الحضارة

لا موش بس كدة ..دول تجراو كمان على عمرو بن العاص و سيدنا معاوية وبعض الصحابة الاجلاء كمان وبدأوا يقولوا ارائهم الحرة وتناسوا دوا اصلا يبقوا مين

خلاص ..تبنوا كل ما في الغرب من اراء وترجموا حرية الرأي على اساس انه ممكن يحط راسه براس العلماء كمان ويجادل في الدين الذي لا يعلم عنه الا الصلاة ..وشوية وشوية ..ممكن يقول راية الحر كمان ..في حد من حدود الله ..والا شريعة ..اقرها الله جل جلاله من فوق سبع سماوات

يبقي المفروض ان احنا نسمع اصول دينا منهم كمان ..هو دة اللي ناقص..ويقولونا دة خطر على الدين ودة كويس ..بمزاجهم واهوائهم

افرايتم من اتخذ الهه هواه ؟

ثبتك الله يا شيخ اسحاق واثابك عنا كل الخير..ورحم الله كل علماء المسلمين

كل ذنبك انك قلت الحق ولم تخشى في الله لومة لائم

غدا يوم الفصل ..كل اللي قال كلمه.. هايتحاسب عليها ..واللي فصله وظبطله دين على مزاجه وحسب حرية راية اللي بيتشدق بيها يبقي يبرره امام رب العباد

ولكن ليوم الدين ..سيظل هناك رجالا يدافعون عنه ..وينبهون الامه للبدع ومحاولات التشويه وتحليل الحرام ..دينا نزل لكل العصور ..موش محتاج يتعمله ابدايت علشان يبقي مودرن

ويعجب الغرب ..ان شاالله ماعجبهم ...هذا ما ارتضاه الله ورسوله لنا ..وكفي بالله شهيدا

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

فعلا يا سيدي سيعود الإسلام غريبا بسبب بعض ما يروج له هؤلاء الشيوخ و هم يظنون انهم يدافعون عن الدين او ينصرونه

أكبر ضرر ان يأتي المرض من الداخل متلبسا ثياب المتكلم بإسم الله لأن كلامه مصدق من فئة عريضه من الأمة الإسلامية عندها الحفظ أولى من الفهم

اللهم انصر الإسلام على كل من يضر به سواء كان عن عمد أو بحسن نية مثل هذا الشيخ

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

فعلا يا سيدي سيعود الإسلام غريبا بسبب بعض ما يروج له هؤلاء الشيوخ و هم يظنون انهم يدافعون عن الدين او ينصرونه

أكبر ضرر ان يأتي المرض من الداخل متلبسا ثياب المتكلم بإسم الله لأن كلامه مصدق من فئة عريضه من الأمة الإسلامية عندها الحفظ أولى من الفهم

اللهم انصر الإسلام على كل من يضر به سواء كان عن عمد أو بحسن نية مثل هذا الشيخ

تحياتي

لا يا سيدي ..سيعود الاسلام غريبا بسبب ان القابض على دينه سيكون كالقابض على الجمر ..من كتر البدع والمنكرات واقرار الباطل بل والدعوه اليه بصوت عالي كمان

ومن يملك الرد على هذا الشيخ واو غيره من الشيوخ اللي موش عاجبينك ؟؟ اذا كانوا يبالغون او حافظين موش فاهمين فهمك الراقي للدين ؟

انت والا انا والا مين في المنتدي دة ؟؟

اليس للعلماء فقط الحق في الرد على العلماء اذا اختلفوا .بالحجة والدليل والقياس ؟؟بما اتاهم الله من علم .. ام انها مفتوحة لكل من هب ودب انه يقول راية في في فتوي عالم ..برغم كل النقائص والجهل في الدين اللي عندنا .زوانا وانت اولهم ؟؟

انا وانت من حقنا فقط ..الا ناخد براي هذا العالم او ذاك ..اذا كان هناك اصلا اختلاف ..غير كدة ..لا اظن ان ما اوتينا من علم لا يصلح للتشكيك في اقوال العلماء ..فقط لا تاخد برايه

الا اذا اضاف الى الدين ماليس فيه

او خالف راي كل العلماء وجاء بمنكر واضح بين

فكل انسان يؤخذ منه ويرد ..الا المعصوم صلي الله عليه وسلم

وموش كل من لبس عمه وقال بسم الله ..والصلاة والسلام على رسول الله ..بقي عالم يتكلم واحنا نسمع يا عزيزي

العالم له مقومات ومؤهلات معروفة ...ودي بالذات ..ماحدش يقر ينصب فيها

والشيوخ دي فاهمين اللي احنا عايشين فيه ..ولو سالت واحد فيهم ..عيد الام بدعه ..بس لو ماجيبتش هدية لامي و قلتلها كل سنة وانتي طيبة هاتزعل ..هو اللي هايقولك ..لازم تجيبلها هدية وتعيد عليها

فقط من باب النصيحة ..تمهل واستعن بالله ..فبل ان تكتب راي والا فتوي ..موش بس في الموضوع دة ..في اي موضوع ..

كل كلمة محسوبة علينا ..ومحسوبة اكتر لو حد امن بيها واتبعها

الموضوع خطير ..موش مجرد كلام

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

فكل انسان يؤخذ منه ويرد ..الا المعصوم صلي الله عليه وسلم

وموش كل من لبس عمه وقال بسم الله ..والصلاة والسلام على رسول الله ..بقي عالم يتكلم واحنا نسمع يا عزيزي

هو ده اللي انا بقوله بالضبط

فقط من باب النصيحة ..تمهل واستعن بالله ..فبل ان تكتب راي والا فتوي ..موش بس في الموضوع دة ..في اي موضوع ..

كل كلمة محسوبة علينا ..ومحسوبة اكتر لو حد امن بيها واتبعها

الموضوع خطير ..موش مجرد كلام

فعلا يا سيدي الموضوع خطير و أنا أرى هذا الرجل و أمثاله من أكثر من يضرون الدين الإسلامي و لولا حفاظي على اللياقة لوصفت علاقته بالإسلام بوصف اوقع

و بالتالي علي ان احارب كل من يتسبب بالضرر لديني ايا كان اسمه و لقبه

و بالمناسبة فإن كثير من العلماء المعتدلين هاجموا اراءه و عندما يتاح لي الوقت سأقوم بإيراد هذه الآراء

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا وجاري التحميل ، اللهم اشفى الشيخ الجليل واهدي المسلمين جميعا لما فيه الخير ، اللهم احفظنا من الضلال وثبتنا يارب العرش العظيم

رابط هذا التعليق

كذب المنجمون و لو صدفوا

- الموضوع ده حيوصل علي الأقل 10 صفحات

- الحوار حيمتد لحد عيد القديس فالنتينو النصراني

- اتنين أو أكتر من الأعضاء حيطلعوا متخانقين و مش طايقين سيرة بعض

- حد حيجيب سيرة النقاب أو خالد يوسف

- الموضوع حيغلق من جهة الادارة لتنقيته من المشاركات المخالفة

أنا عندي أقتراح ....كل راجل متزوج ناوي يكتب في الموضوع ده عليه أن يهادي زوجته أول ما يكتب و يكرر الموضوع كل ما يكتب تاني ....... أي هدية إن شا الله ورده أو حتي باكو شكولاته ..... إلا لو كان الورد و الشيكولاته حرام

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

هذا الهجوم على الشيخ انا مبسوط منه، تعرف ممكن واحد يكون اول مرة يسمع عنه وهذا الجدل حوله سيدفعه أن يسمع له ويحكم بنفسه.

أما عيد الحب فكلنا يعلم أن الكثير يستعمل نظرية المحلل، يعنى يأتى بالقيمة الغربية التى لا تناسب ديننا ثم يبحث لها عن محلل حتى تنتشر تحت مظلته ويضحك بها على السذج، عاوزين تقنعونى إن اليوم ده معمول للأزواج، والله ما هاأرد، اتفرجوا على كل البرامج الشبابية وهى هاترد، أو روحوا عند أى جامعة وإتفرجوا على كمية الحاجات الحمرا، كل دول متجوزين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!

الموضوع إقتصادى مع شوية إنبهار بعادات الغرب "المؤمن" وتداس على كل القيم و"أحكام الشريعة" فى سبيله وإللى يتكلم سيف الجمود والرجعية جاهز ومسنون.

كان نفسى نقلد الغرب فى الحاجات الجادة فنقفل محلاتنا الساعة 8 علشان الناس تروح تنام وتصحى بدرى تشوف أشغاله.

او نقلدهم فى البحث العلمى مش الأندروير المشجر.

ومش هاجيب سيرة القديس فالانتاين وبرضه مش هاجيب ورد لزوجتى لإنى بأجيبه فعلاً لما باكون حاسس إن ده يوم مناسب للورد مش علشان كل البشر رايحين يشتروا أروح.

مع تحياتى للجميع

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

معرفش الراجل بيقول أيه غلط ؟ والناس متضايقه منه ليه كده ؟

يا إخوانا اللي عاوز يعمل بكلامه يعمل واللي مش عاوز ميعملش الراجل .

بس ياريت محدش يحاول يفتري عالراجل ويقول فيه كلام مش في محله ويتقى الله.

آدي كل الخلاف .

تحياتي :blush2:

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...