اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين فى جده

Recommended Posts

الاخوه والاخوات المصريين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه رأيكم لما نتعرف على بعض ان شالله حتى عن طريق النت يعنى تدخل تقول انا فى جده بس

ولو فيه وقت نتقابل ممكن نظبط ميعاد ونتقابل فيه ولو مافيش نبقى عارفين بعض على الاقل

يلا سلامووووووز

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 91
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يالله ابدء أنا الأول n2&(

قولى ايه رايك فى كلية البترجى؟

وايه اقرب وانظف سكن عائلى ليها؟وبكام؟

كنت فى جدة من شهرين وكان نسيبى حاجز شالية فى ابحر ومرينا عليها وسألته عنها بإعتبارة مدرس بجامعة الملك عبدالعزيز وللأسف قالى انها تفتقد كادر المدرسين نظرا لعدم ارتياحهم فيها لعدم اخذ حقوقهم كاملة وبالتالى مفيش حد عمر فيها شوية ودى رؤيتة والعهده على الراوى

اما من حيث الموقع فهى تقع فى شمال غرب جدة فى منطقة قريبة من ابحر تقريبا بعد دوار بيطلقو عليه دوار الجمل او الجمال

وطبعا انسى انه يكون هناك سكن لأن هناك شاليهات واستراحات فقط ممكن تاخد سكن فى حراء او شماله

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

العنبي بيقول نتعرف ... مش نطلب طلبات

ولا ايه يا عنبي

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

مشكور على الموضوع وفكرتك حلوة

وانا اسمي احمد

مقيم فى جده

اشتغل فى شركة متخصصة فى اجهزة تحليه المياه المنزليه

رابط هذا التعليق

ولا ايه يا عنبي

يعنى ايه ؟؟؟

يعنى ال عاوز خدمة او استفسار من الجداويين ميدخلشى؟

ايه يا عنبى ؟؟؟

رابط هذا التعليق

ولا ايه يا عنبي

يعنى ايه ؟؟؟

ايه يا عنبى ؟؟؟

ماما نونا

حقك علينا .... وتحت أمر أي حد عاوز خدمة من جدة

انا باشتغل في شركة استثمار عقاري ومقيم بجدة

تحياتي

العقول الكبيرة تبحث عن الأفكار ..

والعقول المتفتحة تناقش الأحداث ...

والعقول الصغيرة تتطفل علي شؤون الناس ....

رابط هذا التعليق

Alrefaey مشاركة بتاريخ أمس, 12:19 AM

إقتباس(Clinical chemist @ Jan 21 2010, 11:29 PM)

يالله ابدء أنا الأول

قولى ايه رايك فى كلية البترجى؟

وايه اقرب وانظف سكن عائلى ليها؟وبكام؟

كنت فى جدة من شهرين وكان نسيبى حاجز شالية فى ابحر ومرينا عليها وسألته عنها بإعتبارة مدرس بجامعة الملك عبدالعزيز وللأسف قالى انها تفتقد كادر المدرسين نظرا لعدم ارتياحهم فيها لعدم اخذ حقوقهم كاملة وبالتالى مفيش حد عمر فيها شوية ودى رؤيتة والعهده على الراوى

اما من حيث الموقع فهى تقع فى شمال غرب جدة فى منطقة قريبة من ابحر تقريبا بعد دوار بيطلقو عليه دوار الجمل او الجمال

وطبعا انسى انه يكون هناك سكن لأن هناك شاليهات واستراحات فقط ممكن تاخد سكن فى حراء او شماله

اهو اخونا الدكتور رفاعى جاوب على حضرتك وبينى بينك انا معرفش حاجه عن كلية البترجى اساساً لانها فى ابحر الشماليه ومبرحش ابحر الا الناس المتزوجين لانها محرمه على العزاب بس ولا بلاش

waaaf مشاركة بتاريخ أمس, 09:08 PM

السلام عليكم

إستجابة لأخونا العنبي

أنا في جدة وبأشتغل في جريدة الجزيرة

0554914846

اهلاً waaf يعنى الصحافه ورجال الصحافه وان شاء الله هنرتب ونتقابل قريب

عيون الصقر مشاركة بتاريخ أمس, 09:42 PM

مشكور على الموضوع وفكرتك حلوة

وانا اسمي احمد

مقيم فى جده

اشتغل فى شركة متخصصة فى اجهزة تحليه المياه المنزليه

اهلاً الاخ احمد طيب الحمد لله ان انت شغال فى اجهزة تحليه منزليه والا كده هتبقى منافس لينا بس احنا بقى محطات من الف متر مكعب فى اليوم وانت طالع

mama nona مشاركة بتاريخ اليوم, 12:36 AM

إقتباس(INVESTOR @ Jan 22 2010, 01:53 AM)

ولا ايه يا عنبي

يعنى ايه ؟؟؟

ايه يا عنبى ؟؟؟

مين اللى قال كده يا دكتره هو بس الاخ investor كان قصده نتعرف الاول وبعدين اللى عاوز حاجه يقول عليها بس

وبعدين الجداويين جدعان قوى

INVESTOR مشاركة بتاريخ اليوم, 03:08 AM

إقتباس(mama nona @ Jan 23 2010, 12:36 AM)

إقتباس(INVESTOR @ Jan 22 2010, 01:53 AM)

ولا ايه يا عنبي

يعنى ايه ؟؟؟

ايه يا عنبى ؟؟؟

ماما نونا

حقك علينا .... وتحت أمر أي حد عاوز خدمة من جدة

انا باشتغل في شركة استثمار عقاري ومقيم بجدة

تحياتي

اهلاً ياعم انفيزتور يا مراحب يامراحب

طيب كده تمام قوى عاوزين بقى ننشل على يوم كده وياريت يكون فى الويك اند لانى باقى الاسبوع بكون ناااااايم

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

اهلا بكل مصريين جدة، انا لسه مرحتش بس هروح ان شاء الله على اول مارس او اخر فبراير، واحب اسئل عن احلى مناطق الفسح او الخروج فين هناك او ايه المولات النظيفة فيها؟

كمان هل تكلفة السكن عالية هناك ولا ايه رنجها بالنسبة للعازب؟

رابط هذا التعليق

اهلاً الاخ احمد طيب الحمد لله ان انت شغال فى اجهزة تحليه منزليه والا كده هتبقى منافس لينا بس احنا بقى محطات من الف متر مكعب فى اليوم وانت طالع

اهلا بيك يا باشا

لا حنا يا دوب شغالين فى محطات بالكتير 100 متر

مافيش منافسه خالص

وفرصه سعيده يا غالي

رابط هذا التعليق

أحمد - مستشار قانوني - جدة .

انا عندي سؤال حد فيكو جرب او يعرف حد جرب يطلع الامارات بر بالعربية من جدة . و لو مستحيل ايه نظام البحرين بردة بالعربية.

رابط هذا التعليق

اهلا بكل مصريين جدة، انا لسه مرحتش بس هروح ان شاء الله على اول مارس او اخر فبراير، واحب اسئل عن احلى مناطق الفسح او الخروج فين هناك او ايه المولات النظيفة فيها؟

توصل بالسلامة انشاء الله . جدة مافيهاش اكتر من المولات و 80% منها نضيفة . و السكن عموما معقول بالمقارنة بباقي الخليج. و طبعا حيختلف لو حتقعد لوحدك ولا مع صحابك و انا برجح الاختيار التاني مش من باب التوفير و لكن من باب ان القاعدة لوحدك بتجن .

ربنا يوفقك انشاء الله

رابط هذا التعليق

معاكم يااهل جدة غيرررررررر

وبإذن الله نتواصل .... واعمل فى شركة طبية كمنسق مبيعات

والى الافضل دائما أبناء مصر الحبيبة

النوبة أرض الذهب ومصر هبة النيل

شاهد صور النوبة

رابط هذا التعليق

توصل بالسلامة انشاء الله . جدة مافيهاش اكتر من المولات و 80% منها نضيفة . و السكن عموما معقول بالمقارنة بباقي الخليج. و طبعا حيختلف لو حتقعد لوحدك ولا مع صحابك و انا برجح الاختيار التاني مش من باب التوفير و لكن من باب ان القاعدة لوحدك بتجن .

ربنا يوفقك انشاء الله

الف شكر يا غالي و فعلا انا اسمع ان جدة فيها مولات كويسة و كمان فيها مصريين او اجانب كتير عن باقي المدن التانية، لان برضه بتهيقلي كل ما السعوديين قلوا في مدينة هتكون احسن.

بالنسبة للسكن فاو تعرف تقولي تقريبا متوسط تكلفة الغرفة في شقة من غرفتين مثلا لو اخدتها مع واحد صاحبي و تكلفة الشقة اللي من غرفة واحدة؟

انا اسمع ان تكلفة الشقة اللي من غرفة واحدة بتكون من 700 ريال و طالع في الشهر.

رابط هذا التعليق

الف شكر يا غالي و فعلا انا اسمع ان جدة فيها مولات كويسة و كمان فيها مصريين او اجانب كتير عن باقي المدن التانية، لان برضه بتهيقلي كل ما السعوديين قلوا في مدينة هتكون احسن.

بالنسبة للسكن فاو تعرف تقولي تقريبا متوسط تكلفة الغرفة في شقة من غرفتين مثلا لو اخدتها مع واحد صاحبي و تكلفة الشقة اللي من غرفة واحدة؟

انا اسمع ان تكلفة الشقة اللي من غرفة واحدة بتكون من 700 ريال و طالع في الشهر.

اهلا يا غالى

تنور جده

فعلا الشقة الغرفه المعقوله تبدا من 700 ريال عموما لما تيجي تنزل جده راسلني وانا اسئلك على سكن فى الاماكان اللى اعرفها

رابط هذا التعليق

M Mido مشاركة بتاريخ أمس, 09:35 PM

تنور جده ياباشا بالنسبه للسكن انصحك تسكن لوحدك او مع اصحابك لكن غير كده نوووووو يعنى مستكنش مع ناس انت مترعفهمش قبل كده ممكن تشوف سكن فى حدود 700 ريال فى الشهر اوضه وصاله صغيره وحمام وتعيش مع نفسك ولو حد من اصحابك اللى تعرفهم حب يسكن معاك ماشى لكن متسكشن مع اى حد

عن تجربه انا تعزبت اول لما جيت بسبب الموضوع ده سكن مع صحابك انت عارفهم اقبل لما تيجى او تسكن لوحدك غير كده بهدله بالنسبه للفسح فدى متشلش همها

the consultant مشاركة بتاريخ اليوم, 10:03 AM

أحمد - مستشار قانوني - جدة .

انا عندي سؤال حد فيكو جرب او يعرف حد جرب يطلع الامارات بر بالعربية من جدة . و لو مستحيل ايه نظام البحرين بردة بالعربية.

اهلاً وسهلاً بالاستاذ احمد

بالنسبه لسؤالك انا مجربتش بس هسألك اى حد من اللى اعرفهم

أبو كريم النوبي مشاركة بتاريخ اليوم, 10:36 AM

معاكم يااهل جدة غيرررررررر

وبإذن الله نتواصل .... واعمل فى شركة طبية كمنسق مبيعات

والى الافضل دائما أبناء مصر الحبيبة

اهلاً وسهلاً بالنوبه ورجال النوبه جده ان شاء الله هتنور يابوكريم بس على فكره جده مش هغير قووووووى علشان الواحد يكون واقعى يعنى بس اقرب مدن السعوديه الى مصر بجد

عيون الصقر مشاركة بتاريخ أمس, 11:51 PM

إقتباس

اهلا بيك يا باشا

لا حنا يا دوب شغالين فى محطات بالكتير 100 متر

مافيش منافسه خالص

وفرصه سعيده يا غالي

انا اسعد ياباشا

طيب ياجماعه كده تمم ايه بقى رايكم لما نتقابل على قهوه من قهاوى المصرييت واحد ابن حلال كده يظبط ويقولنا ماااااشى

رابط هذا التعليق

اهلا يا غالى

تنور جده

فعلا الشقة الغرفه المعقوله تبدا من 700 ريال عموما لما تيجي تنزل جده راسلني وانا اسئلك على سكن فى الاماكان اللى اعرفها

الف شكر وان شاء الله هبقى اكلمك لو احتجت و ربنا يسهل وموضوع السكن ده يتوفق لانه مشكلة.

رابط هذا التعليق

تنور جده ياباشا بالنسبه للسكن انصحك تسكن لوحدك او مع اصحابك لكن غير كده نوووووو يعنى مستكنش مع ناس انت مترعفهمش قبل كده ممكن تشوف سكن فى حدود 700 ريال فى الشهر اوضه وصاله صغيره وحمام وتعيش مع نفسك ولو حد من اصحابك اللى تعرفهم حب يسكن معاك ماشى لكن متسكشن مع اى حد

عن تجربه انا تعزبت اول لما جيت بسبب الموضوع ده سكن مع صحابك انت عارفهم اقبل لما تيجى او تسكن لوحدك غير كده بهدله بالنسبه للفسح فدى متشلش همها

[

شكرا على النصيحة و انا اصلا مش متعود اني اسكن مع حد لا في شقة ولا في مدينة في غالبا هعمل زي ما بتقول وفرقها مش هيكون كبير اوي لاني على حسب ما بسمع ان لو اخدت غرفة في شقة من غرفتين هتكلف حوالي 500 ريال.

رابط هذا التعليق

يا أهل جده انتو ممكن تفيدونى حد منكم سمع الزياره مفتوحه والاستقدام دلوقتى لجميع المهن وحد منكم سمع عن الكلام ده تصحيح الوضاع بمعنى اللى متخلف عن العمره او الزياره ممكن تتحول لاقامه ب2000 ريال

اللهم أصلح أحوالنا ووسع أرزاقنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...