اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايز افتح شركة برمجيات في مصر

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بعد فترة من الغربة الان في السعودية...وبعد فترة من الخبرة المعقولة واستخدامها لأفادة غيري ..أفكر الان جديا ان انزل الي مصر نهائيا وأفتح شركة لانتاج السوفتوير .. وأهوه بدل ما انا شغال طول عمري لغيري ..أشتغل شوية لنفسي.

فكرت في فترة سابقة ان تكون الشركة (Virtual Company) من عن طريق النت ..مميزتها انها لا تكلف كثيرا ويمكن مباشرتها من اي مكان..سواء عن طريقي أو بتكليف آخرين ذو ثقة...لكن عيوبها أن اغلب العملاء يرغبون في التعامل مع الشركة رأس برأس..

التصور المبدئي اللي انا بصدده الان لنشاط الشركة في التالي :

1 – انتاج السوفتوير

2 – تأسيس شبكات

3 – بيع اجهزة

بالنسبة لأنواع السوفتوير...ليس لي تصور كامل هل ERB ((أنظمة محاسبية() لها سوق الآن ولا مرطرطة في السوق؟؟؟ وهل اذا كان هناك تميز عن غيرها..مثل في انها Web Applications بدل من انظمة ال desktop هل ستلقى قبولا اكثر؟

ولا....برامج ((الميكنة)) وال work-flow احتمال يكون الطلب أكثر عليها الآن....

اتمنى منكم افادتي وبالأوضاع في مصر هل مناسبة لمثل تلك النشاطات..ولا ادور على غيرها؟؟

رابط هذا التعليق

فكرة كويسة و اتمني لك الخير و التوفيق و لكن لي بعض النصائح تقبلها مني كصديق ..

اولا .. قبل ما تحط مليم في الشركة لازم تكون محدد كل حاجة بالظبط و ان تبدأ بالنظام السليم من ناحية عمل دراسة جدوي و دراسات تسويقية للسوق و قد تستعين بمكاتب متخصصة لها خبرة في هذا المجال و في السوق المصري بالتحديد

قد يتبادر الي ذهنك ان هذه الخطوات زائدة و مكلفة و لا داعي لها و لكن اقولها لك و بصدق و عن تجربة في نفس المجال هي اساس اقامة شركة برمجيات بل اي شركة ..

ثانيا .. افضل ان تعمل في مصر لفترة في شركة مرموقة قبل ان تضع استثمارك في السوق و خاصة ان الحالة الاقتصادية في مصر و العالم عموما غير مستقرة

ثالثا .. ابتعد عن الشراكة في هذا المجال و ان كان من الضروري الاستعانة بشريك برأس المال فليكن الاتفاق في كل النقاط التي تقابلكم بعد ذلك في الادارة و تنظيم العمل و اكرر (كل) و اعلم ان اي نقطة تم تأجيلها او التقليل شأنها من الممكن ان تهد كيان الشركة كله فيما بعد (لا قدر الله) .

رابعا .. انصحك بتكوين فريق العمل قبل ان تبدأ او حتي علي الاقل يكون معاك CV's .

خامسا .. كل ما كانت الشركة فيها قواعد و نظام يمشي عليه الكل يكون افضل بل ضروري يعني مثلا مواعيد الحضور و الانصراف و الاجازات و خطة سير العمل داخل قسم التطوير او البرمجة و تنظيم العمل بين قسم المبيعات و الدعم الفني و البرمجة من اهم الحاجات اللي لازم تفكر فيها .

بالتوفيق :)

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

شو يا أخ فوس فوس ..

المفروض انه فى النهاية مصيرنا نرجع لبلدنا وأمس كان أحسن من اليوم كما انه اليوم احسن من الغد ..

تطبيقات ال ERP ليست منتشرة كثيرا فى مصر .. مشكلتها فى سعرها .. اللى بيرتفع كتير بسبب الرخص .. يعنى لو هتشتغل أوراكل او اس كيو ال القصة هتكون مختلفة .. وحسب السعر .. فى تقديرى السوق للتكلفة من 25 الى 75 الف للبرامج يعنى الشركات الصغيرة والمتوسطة (لكن لديهم فكر واعى بالنسبة للبرامج) هو السوق الذى ليس بها منافسة كبيرة الى حد ما ..

يعنى لو قدرت تعمل ويب أبليكشن تشتغل ERP ويكون سعرها مناسب ان شاء الله هتجد سوق جيد ..

هناك فكرة يعمل عليها بعض اخواننا المحاسبين فى احد المنتديات المتخصصة وهى انشاء تطبيق ERP و Work Flow متكامل يعمل على النت بالكامل ..

وممكن اضيفلك عليها اذا درست الجدوى ووجدت السوق مناسب والتكلفة تسمح بذلك عليك ان تجعل التكلفة على الشركات بحجم الاستخدام (كم ميجابايت يحتاج أو بعدد المستخدمين أو كلاهما أو اى طريقة أخرى مناسبة) بذلك تخفض التكلفة النهائية على الشركات الضغيرة وتتيح له استخدام برنامج عالى التكلفة بامكانيات بسيطة .. ويا حبذا لو فيه كمان سوفت وير بيخدم call centre وهكذا ..

طبعا ليس مطلوبا تعيين المبرمجين ليكونو جالسين ليل ونهارا .. انما يمكن الاستعانة بخدمات مبرمجين لم ولن تراهم اطلاقا .. ويكون الدفع مقابل التاسك وهكذا ..

دى مجرد افكار يجب عليك العمل على تطويرها اذا وجدتها مستفيدة ..

• أعجبني 1

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

الأخ Amr radwan

اشكرك كثيرا على مداخلتك..وعلى نصائحك الغالية..

أنا بالفعل اخذت قرار قبل تأسيس النشاط...أن اعمل لفترة سنة أو سنتين ((وخلالها اكون جهزت الأساس من برامج ورؤية وخطة)) ...وأعتقد انها كافية – لكون المغترب بعيد عن البلد - للتطلع على متغيرات السوق المصري...وأنا أويد معك عدم الشراكة في هذا المجال..إلا إذا كان في نشاط التسويق والبيع. متمثل في شخص إداري ذي خبرة وعلاقات تستطيع كسب صفقات ومشاريع جديدة.. لأني ارى انه هو اساس فتح ابواب عمل واثبات مكانة الشركة في السوق...

تصوري المبدئي حول فريق العمل في البداية..سيتألف من أثنين مطورين ،أنا واحد منهم شامل الأدارة الفنية..أما البيع والتسويق سيكون بالتفاق مع dealrs ، مندوبين مبيعات ، أعلانات في مواقع مختلفة..أو اصدقاء ومعارف...بعمولة يُتفق عليها مسبقاً...

اشكرك مرة اخرى على ارائك القيمة.

رابط هذا التعليق

الأخ بندق افندي

اشكرك كثيرا على مداخلتك وعلى أفكارك القيمة

فكرة رائعة...تأجير ((على حسب ما فهمت)) البرامج من عالنت..بقدر حجم الاستخدام..مزايها انها غير مكلفة ويمكن تقديم الدعم الفني 24x 7 من اي مكان..ولا تحتاج سوق بعينه...لكني اعتقد ان مثل النوعيات من البرمجيات تتناسب مع الخدمية منها...لأن انظمة الـ ERB حسابتها ومعلوماتها تعتبر سرية...

وإذا كنت تقصد تأجير استخدام البرامج مع كامل الاختيارات:

· استأجرها بالكامل من عالنت ... شامل قاعدة البيانات

· أو تركيبها مع دفع تكلفة الاستخدام..على الاجهزة الخاصة للعميل.سواء (web or desktop) .مع توفير امكانية تأجير قاعدة بيانات on-line ان لم يكن لديه.

· وغيرها.......

هي بدائل تتيح ((كما أنت اشرت)) استخدام برامج عالية التكلفة بتكلفة بسيطة على مستوى مؤسسات أو حتى على مستوى أفراد.

اشكرك مرة اخرى على مداخلتك وافكارك القيمة...

رابط هذا التعليق

الأخ العزيز

أنا مليش علاقة خالص بالمجال ده

بس من فترة كان معروض عليا إني أخش فيه كمستثمر

ليا ابن عمي ما شاء الله عليه كان شغال في منصب قيادي في أوراكل في القرية الذكية و شركات اخري في مصر و مازال في مصر ،، لأنه وصل لمناصب عالية

فكنت بكلمه معاه لأنه كان بيستثمر في تربية العجول جنب شغله ،،،، هههههههه

بقوله انتا إزاي يعني متعملشي بيزنس في مجالك الأساسي ،، اللي المستقبل كله ليه

قالي بص المجال ده مكاسبه خرافيه ، بدون شك بس أنتا هاتلي بروجكت واحد و أنا تاني يوم أعملك شركة

يعني من الآخر ،،، مشكلته التسويق

عندك تسويق ،، دوس بدون خوف إن شاء الله

و بعدين كمان احمد ربنا ده تقريبا مشروع مصاريفه حاجات بسيطة جدا بالنسبة قصدي لأي مشروع اخر

فبالتالي مخاطرته بسيطة يعني مش هيضيع فيه تحويشة العمر

و برده فيه فكرة ليه ماتستغلش غربتك في السعودية و تسوق لمشروعك في السعودية

و دي فكرة منتشرة جدا في مصر حاليا يعني مكاتب هندسية كتيرة جدا شغلها حاليا لدول الخليج و يستفيدوا بفرق سعر العمالة بل معظم المكاتب الخليجية فتحت فروع في مصر - معلهشي بكلم علي مجالي

الأفضل يكون ليك كيان بورق قانوني ،، أكيد عارف عشان تعرف تشتغل مع مؤسسات و شركات و حكومة و خلافه

الخلاصة اللي فهمته من الناس اللي شغالين في المجالات دي انه مجال مربح جدا ، مطلوب جدا ، بس اللي يعرف من أين تؤكل الكتف

معلهشي لو كلامي فيه شئ من الخطأ أو الجهل بصفتي خارج المجال ،، بس اعتبر إن إحنا أخوات و بندردش مع بعض بصوت عالي

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم فوس فوس

أولا أتمنى لك التوفيق بإن الله في مشروعك القادم

بالفعل كانت لي تجربة سابقة في مصر حيث أفتتحت مع أصدقائي بعد التخرج مباشرة مكتب صغير لتصميم و تطوير مواقع الإنترنت و لكن للأسف لم يكتب لها النجاح و ذلك لعوامل كثيرة أهمها عدم استعداد السوق المصري في ذلك الحين لتقبل فكرة إنشاء مواقع على الإنترنت لكل الأنشطة التجارية فنحن نتكلم عن أواخر القرن الماضي و تحديدا نهاية التسعينيات

أعمل بالخارج منذ فترة طويلة و لم أحتك بالسوق المصري منذ ذلك الحين و لكن أتمنى بإذن الله أن يكون الحال قد تغير إلى الأحسن حيث أن ذات الفكرة تراودني خاصة و أنه لم تفارقني يوما فكرة أن أمتلك المكان الذي أعمل به حتى أستطيع ان أحقق أحلامي و طموحاتي دون قيود أو تعقيدات

فأنا أرى الآن أن الفرصة بإذن الله ستكون أفضل حيث لم يعد محدودية المكان تمثل العائق الأكبر و ذلك لوجود الإنترنت و التي يمكن من خلالها العمل مع عميل في سنغافورة أو الإكوادور أو بولندا ... إلخ إذن لن يكون هناك عائق مرتبط بموقعك الجغرافي.

لذا أرى أن الإستعداد الجيد للمشروع و دراسته و وضع الأفكار على الورق و من ثم إعادة ترتيبها و تنقيحها من وقت لآخر حتى الوصول لنقطة البداية مع المثابرة و عدم اليأس مهما اشتدت الصعاب خاصة في الفترة الأولى هي بإذن الله من عوامل النجاح.

أخيرا أرى أن التركيز على ميكنة العمليات المختلفة في شركة ما و مثلا إدارة أنظمة المستندات و التقارير من المشاريع المطلوبة عالميا بما يتناسب مع كل مؤسسة على حدة و في قطاع تجاري أو صناعي محدد. فأنصح بالتركيز على قطاع ما و ليكن قطاع البترول أو التعدين و حاول أن ترى ما هي العوائق التي تواجهها شركة ما و حاول أن تركز على أحدها و تقوم بحل هذه المشكلة و من ثم إعادة تسويق نفس الفكرة أو المنتج لشركات أخرى في نفس المجال حتى تصبح مرجعا و مثالا يقتدى به. بعد ذلك سيأتي إليك الشركات المنافسة بأقل مجهود لمحاولة شراء نفس المنتج مع تعديلات بسيطة و هكذا. حينها ستتمكن من تركيز جهودك أكثر على الناحية التقنية لتحسين و تجويد مشروعك.

و بالتوفيق بإذن الله.

تحياتي

رابط هذا التعليق

نصيحتى لك ألا تعتمد على السوق أو الزبون المصرى فى الوقت الحالى, فالزبون المصرى عاوز أبوبلاش فى أغلب الأحيان.

حاول أن تتواجد فى المواقع العالمية التى توفر مشاريع حقيقية فى المجال الذى تحب أن تتوسع فيه فى المستقبل, على سبيل المثال rentacoder.com و odesk.com

العمل من خلال هذه المواقع يعطيك أكثر من ميزة, وهى ميزة تجربة حقيقية لمجال العمل الحر, إنشاء شبكة من العملاء على مستوى العالم, منافسة حقيقية مع العاملين فى نفس المجال على مستوى العالم, والمنافسة دى حترفع مستواك وتعرفك بأفكار جديدة تقدر تستفيد بيها فى شغلك.

بعد فترة من هذه التجربة سوف يكون لديك مجموعة من العملاء تستطيع أن تنشئ لهم شركة وتدريجياً توسعها وتكبرها.

ويمكن يكون الحال اتصلح فى مصر وتخلصنا من مشاكل البيروقراطية والفساد المسيطرين على مجال الأعمال فى مصر حالياً.

على فكرة أنا بكلمك عن تجربة شخصية ولكن أنا حتى الآن أعمل بمفردى فى مجال تطبيقات الإنترنت.

حتى الآن لى تجربتين فى العمل داخل مصر, والتجربتين لم يتجاوزا مرحلة التفاوض على السعر, لأن زى ما قلت لك أغلبية الزبون المصرى, وخاصة الصغيرين منهم اللى ممكن تتعامل معاهم فى بداية شغلك, بيفضلوا أبو بلاش, وفى دخلاء كتير فى المهنة بتوفر للنوعية دى من الزبون طلبهم.

وربنا يوفقك إن شاء الله.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

عزيزي فوس فوس و الاخوة الافاضل المشاركين في الموضوع

برجاء مشاهدة الموضوع التالي

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=93731

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

الاخوة الأعزاء لكم جزيل الشكر

الاخ احمد انور...اعتقد ان ابن عمك جاب من الآخر.. وجهة نظره بصفته ووضعه في شركات كبيرة..انها مربحة جدا بمكاسب خرافية لانه يتكلم من خلال منصب قيادي بشركة ((أوراكل))...لان اتفقات الشركات الكبيرة ليست مثل الصغيرة أو المبتدئة...وما يشجعني بالفعل من رأيك ..أن تكلفة المشروع ليست باهظة ومخاطرها ، وان لدي عامل تسويق جيد.

الأخ ayman74..أنا ايضا اتمنى لك التوفيق والعودة من جديد بعد حل المعاضل التي واجهتها في مشروعك الأول..وعدم نجاح مشروعك الأول هو في الاصل مكسب لك، لأنك حددت وعرفت متطلبات السوق، وهذه اهم نقطة ، وفي رأي، لو استمر نشاطك لكان الوقت الحالي هوحصاد ثمارها..والله أعلم. أعتقد ان التوجهات القادمة كما انت اقترحت هي ميكنة العمليات وإدارة المستندات والمعاملات..وأنا في عملي الحالي سأبدء الفترة القادمة في ميكنة نظام المعاملات لجهة عملي ان شاء الله.

الاخ محمد عبد العزيز...طبعا رأيك يهمني جدا بما أنك في نفس المجال وعلى دراية بالسوق المصري كما عرفت عنك. فعلاً، المشكلة الرئيسية عندنا ، كما أنت أشرت هي البيروقراطية وهذه من احدى الدوافع لي لإنشاء شركة لها شكل قانوني فقط للتعامل من خلالها ((مستندات، عقود، شيكات، ..الخ))..أما النشاط الأصلي لها يتم من خلال الانترنت..

أشكرك على رابط الموقعين صراحة اكثر من رائعين وإضافة مفيدة لها وزنها. وان شاء الله اخذ نصيحتك بجدية واتمنى لك التوفيق في عملك

الاخ عمر رضوان..متابع معك وسأرد في وقت لاحق ان شاء الله ولك جزيل الشكر.

رابط هذا التعليق

العزيز فوس فوس ...

بما انى فى المرحله اللى بحضر افتح بيها بيزنس خاصى بى فى مجال تكنولوجيا المعلومات ...

فاسمحلى أشارك معاك بعض الأفكار .... يمكن الأفكار مش مرتبطه فى ذهنى بشكل واضح لأنى فعلا فى مرحلة تجميعها وربطها ببعض ....

النقطتين الأساسيتان فى الموضوع هما business strategies والتمويل .

النقطتان دول مرتبطين ببعض ارتباط تام ...

مثلا انا افترضت انى افتح شركه معتمده على تلات أقسام - مهم جدا انى انوع الأستثمار عشان كل يوم فى متغيرات فى السوق وماينفعش اعتمد على business واحد فى الشركه ...

اول قسم لو فرضنا service delivery التانى outsourcing التالت training

طبع حضرتك عارف كل مايزيد التمويل كل مايزيد الربح وكل مالمخاطره تبقى أعلى والعكس بالعكس ...

اذن هدفى الأساسى فى مرحلة البدايه بيكون منصب انى أوفر التمويل وأقلل Risk عشان اوصل للهدف بتاعى ...

لو مسكنا القسم الأول service delivery ... فى أكتر من طريقه ممكن نبتدى بيها كل طريقه ليها مميزات وعيوب

طبعا انا مش عارف الحلول اللى بتتقدم فى مجالك تكلفتها كام او مرتبات المبرمجين كام فاسمحلى هاكتبللك نبذه عن المجال اللى بشتغل بيه عشان نقدر نحس بالتكاليف

المشاريع فى مجال E-business solution بيعتمد على الفتره الزمنيه اللى هينتج فيها البرنامج مضروبه فى تكلفة المبرمج اليوميه اللى عادة فى مصر بتترواح مابين 200 دولار الى 1000 دولار فى اليوم على حسب أهمية وصعوبة ال service المطلوبه ... خلى باللك اننا مستبعدين تكلفة ال license للبرامج

خلى بالك ان تكلفة المشروع بتختلف بالتكنولوجى المستخدمه والبرامج يعنى الكلام اللى بقوله ده ممكن عالى قوى لناس تانيه او منخفض لأخرين...

يعنى الأماكن الكبيره بتلجأ لتطبيقات J2EE وبالتالى عادة بتروح لمنتجات IBM أو Oracle عشان تشترى Application server مثلا.

مرتبات j2ee developers فى مصر وخاصه ال seniors مرتفعه وبالتالى team leaders وdesigners و architects مرتباتهم اعلى ...

عشان أحطك فى الصوره أكتر وأحاول أربطلك ايه علاقة الموضوع بموضوعنا ...

J2ee senior developer خبره مثلا 7 سنوات راتبه مثلا مش بيكون اقل من 12000 جنيه و team leader أعلى فى

حدود مثلا 15000 . الأرقام دى مهمه جدا لأنها هتدينا تصور عن راس مال الشركه أو طريقة الشراكه ...

لو رجعنا تانى لموضوع service delivery وازى نبتدى فيه

خطه رقم واحد انى يكون عندى فكرة service ممكن تتطبق فى اكتر من مكان وبالتالى هاجيب مجموعه من المبرمجين وانفذ ال service وانا ادفعلهم مرتباتهم وبعد كده ابدا مرحلة التسويق والفكره دى من اكثر الأفكار مخاطره لأنك كده هتتحمل لوحدك risk الخساره اذا قدر الله ... ماتقلقش من موضوع انك بعد مالمبرمجين هيخلصوا هيقعدوا يعملوا ايه ... عادة فى الحالات دى هيكون الأتفاق معاهم بنظام ال part Time يعنى هيكون استفاده ليهم مش ضرر عليهم لأنهم مش هيسيبوا شركتهم الأساسيه بالعكس عنده امكانيه يزود دخله ... بس لازم تاخد بالك لو بتتعامل مع مبرمج part time التكلفه بتاعته أعلى من مبرمج full time ...

انما ميزه الفكره دى انه لو عرفت تسوق ال service فى مكان كبير حتى لو بسعر التكلفه... هيكون عندك منتج باسم الشركه وسهل بعد كده تسوقه لأمكان أخرى وهتكون التكلفه عليك المره دى تقريبا لا تذكر مش معدومه لنك محتاج مبرمج واحد يعمل customization لل service للعميل الجديد ... لو الموضوع تطور باذن الله ممكن يكون عندك فريق فى الشركه

قايم على تطوير المنتج ده باستمرار وانتاج اصدارات مختلفه سهل بعد كده انك تسوقه لنفس الأماكن اللى اشترت الأصدار الأول حسب ماهو معمول به فى اى مكان ... خلى بالك انك لما تبيع service لمكان ما بتكسب بعد كده من عقود ال support ...

الخطه التانيه هى نفس الخطه الأولى مع اختلاف طبيعة التمويل ... حيث التمويل مش هيكون منصب عليك بس دورك هيكون منصب على تاسيس الشركه ... وفريق التطوير مش هياخد مرتبات بس هيكون ليه اسهم فى المنتج على حسب راتب كل شخص ... وبعد كده لما ال service تتباع ان شاء الله الأرباح هتتوزع بناء على نسبة الأسهم ... ميزة الموضوع ده انه هيوزع risk الخساره على الجميع وبالتالى انت كصاحب شركه مش هتخسر غير توضيب وتأسيس الشركه ومش هتكون خساره بالمعنى المعروف لأنك ممكن تبتدى بيها فكرة service تانيه .. وبقية الفريق خسارتهم هتبقى فى مجهودهم ووقتهم اللى ضاع يعنى مش خساره ماديه ملموسه ... من ضمن عيوبه ان المكسب للفرد مش كتير وكثرة المساهمين فى المنتج مش فى الشركه . وبالتالى اى قرارات خاصه بالمنتج ده بعد كده هتكون متوقفه على افراد كتير مش شخص واحد ....

الخطه التالته ممكن ناس تطلق عليها dirty business وهى انك تعمل شراكه مع مسئول فى مكان تنفيذى عشان يسمح للمكان اللى هوا فيه يبقى عميل استراتيجى لشركتك ... وال business ده هوا اللى ممكن يقوم شركه بأقل مخاطره واسرع نمو ...

الخطه الرابعه ..برده بعلاقتك تبدأ تقنع شركه من الشركات الكبيره انها تتعامل معاك ك sub contractor .. الشركات الكبيره مش بتنفذ كل المشاريع بنفسها ساعات بتلجأ ل شركات من الباطن ودا عادى وقانونى ... وعادة المسئولين فى الشركات الكبيره بيختاروا شركات معينه كمقاولين للباطن وبيكون ليهم مصالح معينه دون الأخلال بالجوده وطلبات العميل ..

أكيد حضرتك فاهم قصدى ..

على سبيل المثال ..صديق لى يعمل فى أحد الأماكن الحكوميه فى المملكه والمكان ده بيعتمد على مبرمجين بنظام ال outsource ... عرض عليه مدير IT انهم يفتحوا شركه فى مصر باسم صديقى والشركه دى هى اللى تجيب ال resources ...يعنى فيه مصالح مشتركه ...

النقطه الأساسيه فى الموضوع هى العلاقات والعلاقات ذات المستوى العالى ...

معلش انا قوللتك لسه الأفكار مش مترتبه بس انا هاستغل موضوعك بعد اذنك اننا نرتب افكارنا ...

ان شاء الله فى مداخله تانيه هافكر معاك ازاى outsourcing و training ممكن يدعموا الشركه فى مرحلة تسويق ال service

تحياتى وبالتوفيق ان شاء الله

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

الأخ بندق افندي

فكرة رائعة...تأجير ((على حسب ما فهمت)) البرامج من عالنت..بقدر حجم الاستخدام..مزايها انها غير مكلفة ويمكن تقديم الدعم الفني 24x 7 من اي مكان..ولا تحتاج سوق بعينه...لكني اعتقد ان مثل النوعيات من البرمجيات تتناسب مع الخدمية منها...لأن انظمة الـ ERB حسابتها ومعلوماتها تعتبر سرية...

· أو تركيبها مع دفع تكلفة الاستخدام..على الاجهزة الخاصة للعميل.سواء (web or desktop) .مع توفير امكانية تأجير قاعدة بيانات on-line ان لم يكن لديه.

· وغيرها.......

هي بدائل تتيح ((كما أنت اشرت)) استخدام برامج عالية التكلفة بتكلفة بسيطة على مستوى مؤسسات أو حتى على مستوى أفراد.

أولا : معلش هى ERP وهى اختصار Enterprise Resources Planning

ثانيا: هو مش تأجير بالمعنى الحرفة .. هو استخدام قاعدة بيانات تقسم بالصلاحيات المناسبة على الشركات ..

تمام زى المالتى كومبانى سوفتوير اللى ممكن من خلاله مستخدمى الشركات مش بيشوفو بعض .. هى شغلانة معقدة شوية بس اتعملت وتشتغل

المشكلة اللى هتواجهك دايما هى انه الناس دايما عاوز IL - Internal Ledger لحساباتهم لنفسهم و GL - General Ledger للضرايب وللغير وهكذا ..

وده اللى بيحد امساك دفاتر نظامية من أساسه .. لكن مع الوقت الناس ابتدت تفهم اهمية استخدام نظم محاسبة ..

القصة انه هيكون عندك قاعدة بيانات مصممة بشكل معين يسمح بالخصوصية .. ويدعم ذلك البرنامج المستخدم .. والتسمية هى حق الاستخدام

هتوفر سيرفر وهتوفر نظام الحماية وهتوفر الاتصالات فقط يلزم وجود خط انترنت ..

او برنامج يستخدم SQL Base لتكون تكلفته معقولة ويعمل ويب أيضا لتوفير الاتصالات ..

ميكروسف عندها نظام سعره فقط 200 دولار MicrosoftAccounting 2009 انا شايف انه حل عبقرى للشركات الصغيرة لأنه تقريبا فيه كل شئ

فقط يحتاج ناس على تدريب عالى من اجل ادارة البرنامج فى البداية .. وده ممكن يدخلك على فكرة انه تقدم الدعم الفنى لهم والتسويق مثلا

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

الأخ بندق افندي

· وغيرها.......

أولا : معلش هى ERP وهى اختصار Enterprise Resources Planning

ثانيا: هو مش تأجير بالمعنى الحرفة .. هو استخدام قاعدة بيانات تقسم بالصلاحيات المناسبة على الشركات ..

تمام زى المالتى كومبانى سوفتوير اللى ممكن من خلاله مستخدمى الشركات مش بيشوفو بعض .. هى شغلانة معقدة شوية بس اتعملت وتشتغل

المشكلة اللى هتواجهك دايما هى انه الناس دايما عاوز IL - Internal Ledger لحساباتهم لنفسهم و GL - General Ledger للضرايب وللغير وهكذا ..

وده اللى بيحد امساك دفاتر نظامية من أساسه .. لكن مع الوقت الناس ابتدت تفهم اهمية استخدام نظم محاسبة ..

القصة انه هيكون عندك قاعدة بيانات مصممة بشكل معين يسمح بالخصوصية .. ويدعم ذلك البرنامج المستخدم .. والتسمية هى حق الاستخدام

هتوفر سيرفر وهتوفر نظام الحماية وهتوفر الاتصالات فقط يلزم وجود خط انترنت ..

او برنامج يستخدم SQL Base لتكون تكلفته معقولة ويعمل ويب أيضا لتوفير الاتصالات ..

ميكروسف عندها نظام سعره فقط 200 دولار MicrosoftAccounting 2009 انا شايف انه حل عبقرى للشركات الصغيرة لأنه تقريبا فيه كل شئ

فقط يحتاج ناس على تدريب عالى من اجل ادارة البرنامج فى البداية .. وده ممكن يدخلك على فكرة انه تقدم الدعم الفنى لهم والتسويق مثلا

انا من 4 سنوات تقريبا بدأت عمل مشابه هنا فى السعودية ولم يكتب له النجاح لطبيعة المواطن العربى حيث قمت بعمل المشروع عن طريق سيرفرات اقدم خدمة خزمة ادارة المشاريع من مايكروسوفت حيث ان كل عميل يحجز مساخة او عدد معين من المشاريع ويقوم فقط بعمل سيت اب للايجنت بدون رخصة خيث اتى كنت اتفقت مع مايكروسوفت على ايجار الرخصة( انتربريس ) لانها تتعدى 150 الف ريال فى

وفتها

المهم اصعب شىء التسويق التسويق التسويق تعرف ان لو شركة كبيرى بها PMO مثلا ممكت تدفع 100.000 ريال مثلا رخص مايكرو سوفت بروجكت لوضعها على اجهزى مديرى المشاريع ومساعديهم . تكلفتها هندى مثلا كانت 18 الف تقرييا بس ز

ان شاء الله انا ناوى اكرر التجربة تانى مع مشروع جديد و استفيد من الاخطاء السابقة

وعلى فكرة كلما كثر راس المال وكبر كانت نسبة النجاح اعلى

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

النقطه الأساسيه فى الموضوع هى العلاقات والعلاقات ذات المستوى العالى ...

حبيب قلبي الريس president,

احيك جدا على مستوى الأمانة العالي في الطرح, والأسلوب المنهجي الممتاز.

أنا كان عندي business في الـ IT بين 2000 و 2005 وفعلا أهم حاجة هي العلاقات ..

البزنس, أي بزنس, علاقات وتسويق. الباقي يعتبر نسبيا كلام فاضي جنب النقطة الرئيسية دي.

شاكر جدا لإمتاعي بهذه المشاركة القيمة منك ومساعدة الآخرين بيها :yahoo:

رابط هذا التعليق

المهم اصعب شىء التسويق التسويق التسويق

الأخ الجميل رؤوف, إللي متفق معايا إن الناس مش هتنفجر ولا حاجة :blink:

هو ده الكلام .. التسويق التسويق التسويق ..

خالص تحياتي :yahoo:

رابط هذا التعليق

البزنس, أي بزنس, علاقات وتسويق. الباقي يعتبر نسبيا كلام فاضي جنب النقطة الرئيسية دي.

العزيز الفاضل محمد ...لا شكر على واجب ياريس دا بس من ذوقك الكريم ... على قد مالواحد بيستفيد من المنتدى ده ...

على قد مابيحاول يساهم ولو بقطره فى افادة الآخرين ... وبعدين بلاش مواضيع الشكر دى أحسن الأداره منبهه اى مداخلات من النوع ده ..انت عارف بقى مش هاأقلك :closedeyes:

نتكلم بقى فى الجد عشان أخونا فوس فوس اللى مش قادر افهم أسمه لغاية دلوقتى :blink: مايزعلش .

ياريت تحكيلنا تجربتك لأن الفتره الى بتتكلم فيها من 2000 الى 2005 كانت فتره مزدهره جدا فى سوق IT . وكان السوق فى طلب كتير على خدمات ال IT

وفى شركات كتير اسست نفسها فى الفتره دى ...ياريت تدينا فكره عن مشروعك أكتر ...

وبالتوفيق ان شاء الله فى المشاريع الأخرى ...

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

العزيز الفاضل محمد ...لا شكر على واجب ياريس دا بس من ذوقك الكريم ... على قد مالواحد بيستفيد من المنتدى ده ...

على قد مابيحاول يساهم ولو بقطره فى افادة الآخرين ... وبعدين بلاش مواضيع الشكر دى أحسن الأداره منبهه اى مداخلات من النوع ده ..انت عارف بقى مش هاأقلك

نتكلم بقى فى الجد عشان أخونا فوس فوس اللى مش قادر افهم أسمه لغاية دلوقتى مايزعلش .

ياريت تحكيلنا تجربتك لأن الفتره الى بتتكلم فيها من 2000 الى 2005 كانت فتره مزدهره جدا فى سوق IT . وكان السوق فى طلب كتير على خدمات ال IT

وفى شركات كتير اسست نفسها فى الفتره دى ...ياريت تدينا فكره عن مشروعك أكتر ...

وبالتوفيق ان شاء الله فى المشاريع الأخرى ...

يا ريس أنا ماشكّرتش وبس, أنا كمان وضحت إن حِتّت التسويق دي مهمة جدا .. وكده أنا ضمنت إني في الأمان من ناحية الادارة angl::

فوس فوس في اللغة السعودية الفصحى يعني لب أسمر :closedeyes:

بس ممكن الاخ فوس فوس يكون عنده معنى مختلف :)

شوف يا سيدي .. من 2000 لـ 2005 دول 6 سنين .. في الاول الشغل كان كله ملتيمديا .. يعني كان فيه .. أممم .. مش بس تطوير .. انتاج .. يعني Documentation, Media Replication, Packaging, Promotional Materials, معارض داخلي وخارجي, عقود, تراخيص من الحكومة, يعني تقدر تقول دار نشر بس المنتجات مش ورقية ولكن على وسائط متعددة. وآخر سنتين كان في شغل مع شركة خليجية بتورد شغل لوزارة التربية والتعليم بتاعتهم. أنا كان تحت ايدي مناديب مبيعات, سواقين, مبرمجين, أنا اللي كنت بعمل شغل الجرافيكس بنفسي وكنت بدوس برمجة برضه. المهم الفكرة إن زمان غير النهاردة. إنت عارف الـ IT المفاهيم بتتغير كل تلات ارباع سنين. يعني دلوقتي فيه ناس شغالة موبيل ابليكيشنز سيمبيان وخلافه .. وبيصدروا كمان .. بس لو عليَّ أنا .. أنا كنت more of a manager than a programmer. الصراحة أنا بحب المجالين بس الـ IT غدار .. يعني شفت مثلا الموبيلات عملت إيه في ميناتل؟ الكاميرات الديجيتال كانت هتخلي شركة كوداك تفلس .. مش هزار .. البرودباند انترنت عملت تغيرات في سوق الـ IT .. الموبيلات عملت تغيرات تانية .. محدش عارف بكرة فيه إيه في الـ IT ..

so for you to survive in an IT business you need to be very quick and light to changes an know how to adapt and embrace new technologies quickly and smoothly ..

شوف جوجل مخليّة مايكروسوفت تشد في شعرها إزاي وكانوا هيموتوا على اكوازيشون لـ ياهو ومعرفوش :huh:

while Google is at least 15 years younger than Microsoft .. it's influence on the IT market is soon or already bigger than the old big rival ..

أنا شخصيا هارجع مجال البزنس تاني بس يمكن كمان خمستاشر سنة :sad:

angl:: and it will but in publishing for children .. with a nice hint of technology

وربك كريم

ولو تحب تدخل شريك ابدا جهزّ نفسك من دلواقتي ..

عايزينك تجيبلنا دستة اطفال كاملة عشان نشتغل عليهم mft: :waving::blink:

تحياني :blink:

رابط هذا التعليق

بمناسبة التسويق في معلومتين اعرفهم

أولا إن وزارة الاتصالات عمل حاجة اسمها حضانات في القرية الذكية

بتقدم فكرتك و لو تم الموافقة عليها بيكون ليك مكان في الحضانات دي و دعم و ميزات اخري زي انهم ينزلوك معاهم في معارض داخلية و خارجية

ثانيا ،، بما إن الناس في مصر مبتحبش تدفع فلوس لو عرفت تسجل نفسك في مركز تحديث الصناعة ،، فالناس دي هيا اللي بتدفعلك بدلا من العميل كنوع من التطوير و الدعم للشركات المصرية

ثالثا ،، بقه لو معرفتش تتعامل مع مؤسسات و شركات و ملكشي علاقات

ليه ما تتجهشي للعميل العادي ،، اعرف شباب عاملين سوفت وير للصيدليات و بيبعوه ب 150 جنية و شغالين مع الحجم ،، شوف لو عندك أفكار جديدة و تقدر تسوقها باسعار مقبولة

أو تعمل مواقع انترنت بافكار جديدة تعملها ترافيك عالي و تكسب من الاعلانات و مجال الانترنت في مصر استخدامه بينفجر مش بيكبر و اعتقد مازالنا محتاجين لمزيد من المواقع و الأفكار ماخلصتشي

يعني تتجه للمستهلك العادي اللي مش محتاج علاقات ،،

رابط هذا التعليق

العزيز president

ان شاء الله يوفقك في البيزنس الخاص بك..وشكرا جزيلا على جميع الخطط القيمة وان شاء الله نتبادل افكارنا سويا في هذا الشأن..

انا شخصيا اميل إلى الخطة الأولى ((تمويل البرامج بتمويل شخصي)) + ((توزيع المهام على اعداد مختلفة من المبرمجين)) في المشاريع التفصيل التي تم الأتفاق عليها مسبقا..أما الفكرة اذا كانت لدي، سأقوم بالمهام لوحدي ((أضمن))، ولو تطلب الأمر الاستعانة بأحد سيكون على هيئة تاسك...

المشلكة الرئيسية، في الأعتماد على مطورين part-timeليست في رواتبهم فقط – كما ذكرت – أنما هناك عدة مشاكل..أن لم تعالج فنياً:

1- اختلاف مهارتهم وخبراتهم في المستوى الفني المطلوب، مما ينعكس على المشروع.

2- لو تركك أو اعتذر احدهم ((فجأة)) ، فما العمل في الاجزاء الخاصة به.

3- هل ترى ((إخلاص)) من الطرف الآخر بالفعل ، عندما تتعامل معه بنظام ال part-time ؟

4- هل تأمنه على السورس كود للبرنامج؟

5 - ...إلخ

كل هذه المشاكل لها حلولها لكن على حساب ((الوقت)) ومن ثم ((التكلفة))....

رابط هذا التعليق

بما ان الاهتمام الاكبر لتقديم حلول وبدائل للتسويق..اتمنى ان يحظى النشاط الفني أيضاً بتقديم بحلول وبدائل لأن التكلفة فيه عالية كما اشار لها العزيز president مشكوراً في هذا الاقتباس:

طبعا انا مش عارف الحلول اللى بتتقدم فى مجالك تكلفتها كام او مرتبات المبرمجين كام فاسمحلى هاكتبللك نبذه عن المجال اللى بشتغل بيه عشان نقدر نحس بالتكاليف

المشاريع فى مجال E-business solution بيعتمد على الفتره الزمنيه اللى هينتج فيها البرنامج مضروبه فى تكلفة المبرمج اليوميه اللى عادة فى مصر بتترواح مابين 200 دولار الى 1000 دولار فى اليوم على حسب أهمية وصعوبة ال service المطلوبه ... خلى باللك اننا مستبعدين تكلفة ال license للبرامج

خلى بالك ان تكلفة المشروع بتختلف بالتكنولوجى المستخدمه والبرامج يعنى الكلام اللى بقوله ده ممكن عالى قوى لناس تانيه او منخفض لأخرين...

يعنى الأماكن الكبيره بتلجأ لتطبيقات J2EE وبالتالى عادة بتروح لمنتجات IBM أو Oracle عشان تشترى Application server مثلا.

مرتبات j2ee developers فى مصر وخاصه ال seniors مرتفعه وبالتالى team leaders وdesigners و architects مرتباتهم اعلى ...

عشان أحطك فى الصوره أكتر وأحاول أربطلك ايه علاقة الموضوع بموضوعنا ...

J2ee senior developer خبره مثلا 7 سنوات راتبه مثلا مش بيكون اقل من 12000 جنيه و team leader أعلى فى

حدود مثلا 15000 . الأرقام دى مهمه جدا لأنها هتدينا تصور عن راس مال الشركه أو طريقة الشراكه ...

وهناك عدة متغيرات حول الشكل التقني الفني، تبعاً لمتغيرات السوق..يعني السوق مرة يتطلب انظمة Microsoft، ولا IBM، طب يا ترى اعمل حسابي أن تعمل الانظمة على Unix؟ هذا بجانب الـ برامج Desktop مع اختلاف انظمة التشغيل..كل هذه اسئلة بجانب المعاضل التي ذُكرت في ردي السابق...

قد وضعت حلاً نسبيا - وارجو من الاخوة ابداء رأيهم فيه – هذا الحل قائم بالفعل واعمل فيه منذ سنتين وان شاء الله على وشك الانتهاء النهائي منه في آخر السنة... هو tools تتضمن Designers لتحليل وتصميم المشروع (( النقل من الورق الي الكمبيوتر)) ، وتعتمد بشكل رئيسي على ((محلل النظم)) هو الاصل بها. ومن ثم تقسيم المهام (tasks)..

الـ Task مهمة الـ ((implementor)) – وهذه النقطة التي احرص عليها أن تكون قابلة للتوزيع والتوظيف. ال task هنا إما تصميم (form/report designing) أو تنظيم (code managing)..باستخدام ال designer و scripting الخاصة بها

مهمة الـ tools هي تحويل (Serialization) كل ما تم تصميمه من المحلل أو الديزاينر أو الأمبلمنتور....إلي التقنية المطلوبة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 0
      خدمات شركة عزل الاسطح   97357040 تعتبر خدمات شركة عزل الاسطح أساسية للحفاظ على سلامة ومتانة المباني والمنشآت. فالأسطح تعد أحد العناصر الرئيسية التي يجب حمايتها بشكل جيد لضمان استمرارية الهياكل وتوفير بيئة آمنة ومريحة داخل المباني. في هذه المقالة، سنستعرض مجموعة خدمات شركة عزل الأسطح ودورها الحيوي في الحفاظ على جودة ومتانة المنشآت. عزل الحرارة: تقدم شركة عزل الاسطح خدمات عزل الحرارة باستخدام أحدث التقنيات والمواد العازلة. يتم تطبيق الطلاءات الخاصة والمواد العازلة على الأسطح لتق
    • 1
      تعتبر خدمات شركة [URL='https://muqawi-service-kw.com/%d8%b4%d8%b1%d9%83%d8%a9-%d8%b9%d8%b2%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d8%b7%d8%ad-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%83%d9%88%d9%8a%d8%aa/']عزل الاسطح[/URL] أساسية للحفاظ على سلامة ومتانة المباني والمنشآت. فالأسطح تعد أحد العناصر الرئيسية التي يجب حمايتها بشكل جيد لضمان استمرارية الهياكل وتوفير بيئة آمنة ومريحة داخل المباني. في هذه المقالة، سنستعرض مجموعة خدمات شركة عزل الأسطح ودورها الحيوي في الحفاظ على جودة ومتانة المنشآت. [LIST=1] [*][URL='http
    • 1
      هذا المصطلح لا يعرفه  الكثيرين و خاصة اللذين يخطون اخطواتهم الأولي لاستكشاف حقل تقنية المعلومات و ما يزالون خطواتهم الأولى في هذا الحقل الجديد لمعظم الناس أعتقد ان علينا دورا  هنا في محاورات المصريين ان نقدم تعريفا بهذا النوع من البرمجيات الذي يساعد او يقوم فعلا بخلقت برمجيات قوية و ناجحة و bug free سأكتب اليوم  إلى أحد برمجيات الذكاء الإصطناعي لكتابة موضوع يشرح ما هي ال case tools  
    • 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
  • أضف...