اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عايز افتح شركة برمجيات في مصر

Recommended Posts

أنا شخصيا هارجع مجال البزنس تاني بس يمكن كمان خمستاشر سنة :lol:

:wub: and it will but in publishing for children .. with a nice hint of technology

واضح ان خططك كلها هتنضرب باعلانات وقفه مصريه وبعد 15 سنه مش هنلاقى أطفال أساسا :lol:

المشلكة الرئيسية، في الأعتماد على مطورين part-timeليست في رواتبهم فقط – كما ذكرت – أنما هناك عدة مشاكل..أن لم تعالج فنياً:

1- اختلاف مهارتهم وخبراتهم في المستوى الفني المطلوب، مما ينعكس على المشروع

2- لو تركك أو اعتذر احدهم ((فجأة)) ، فما العمل في الاجزاء الخاصة به.

3- هل ترى ((إخلاص)) من الطرف الآخر بالفعل ، عندما تتعامل معه بنظام ال part-time ؟

4- هل تأمنه على السورس كود للبرنامج؟

5 - ...إلخ

كل هذه المشاكل لها حلولها لكن على حساب ((الوقت)) ومن ثم ((التكلفة))....

كل المشاكل اللى حضرتك قولتها موجود برده فى موظفين ال full Time... بس انت عندك حق فعلا ان حل المشاكل مع موظفين

ال part time بيبقى أطول واعقد لأنك معندكش كنترول عليهم زى النوع الآخر ... بس على العموم فى جميع الحالات فى الكويس وفى الوحش .. وعادة

فى حالة ال part time بستعين باناس اشتغلت معاهم سابقا وعارفهم على جميع النواحى عشان المشاكل اللى حضرتك قلتها .

قد وضعت حلاً نسبيا - وارجو من الاخوة ابداء رأيهم فيه – هذا الحل قائم بالفعل واعمل فيه منذ سنتين وان شاء الله على وشك الانتهاء النهائي منه في آخر السنة... هو tools تتضمن Designers لتحليل وتصميم المشروع (( النقل من الورق الي الكمبيوتر)) ، وتعتمد بشكل رئيسي على ((محلل النظم)) هو الاصل بها. ومن ثم تقسيم المهام (tasks)..

الـ Task مهمة الـ ((implementor)) – وهذه النقطة التي احرص عليها أن تكون قابلة للتوزيع والتوظيف. ال task هنا إما تصميم (form/report designing) أو تنظيم (code managing)..باستخدام ال designer و scripting الخاصة بها

مهمة الـ tools هي تحويل (Serialization) كل ما تم تصميمه من المحلل أو الديزاينر أو الأمبلمنتور....إلي التقنية المطلوبة

العزيز فوس فوس لغاية السطر الأخير انا كنت فاكرك بتتكلم على حاجه زى Work Breakdown Structure - WBS-

بس السطر الأخير حيرنى شويتين .. معلش ممكن توضيح أكتر ..

سؤال أخر حضرتك بتحاول تعمل فكره هى فعلا مش موجوده ... ولا الفكره موجوده بس بتحاول تعملها بطريقه ابسط و أرخص ؟

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

العزيز president

انا اول مرة اسمع عن Work Breakdown Structure. واعتقد ان فكرتي تختلف عنها ولا أعرف إذا كانت موجودة أو لا.

مفهوم الـ serialization موجود، والفكرة الاساسية له التحويل من structure إلى structure آخر وانا اطبقه في النظام الخاص بي، ـ يعني نفترض مثلا التحويل من A إلى B

structure A ، يمثل عندي جميع الملفات الناتجة من designer 1 بتاع التحليل + الملفات الناتجة من designer 2 بتاع ال forms وreports + الملفات الناتجة من designer 3 السكربت الخاص بالـ tasks.

عند هذه النقطة تكون انتهت مهمتهم وكل واحد ياخد حسابه خالص مخلص وشكرا واستلم انا كل الكلام اللي فات وأشوف السوق عايز ايه أو العميل عايز ايه

strucure B، هو ناتج عملية الــ serialization لجميع ملفات structure A ...ويتعدد شكله حسب الطلب...يعني عميل عايز البرنامج web application على جافا واوراكل..أو عميل آخر عايز على dot net و mssql ، أو غيره عايزه lamp ... أو desktop على ويندوز أو لينكس....وهكذا ...إلخ

ال serialization يتم عن طريق مجموعة من البرامج، انتهيت من بعضها والباقي مع الوقت ان شاء الله.

وشكرا لك وانا مستعد للتفاصيل أكثر بعمق اكثر

رابط هذا التعليق

العزيز president

انا اول مرة اسمع عن Work Breakdown Structure. واعتقد ان فكرتي تختلف عنها ولا أعرف إذا كانت موجودة أو لا.

مفهوم الـ serialization موجود، والفكرة الاساسية له التحويل من structure إلى structure آخر وانا اطبقه في النظام الخاص بي، ـ يعني نفترض مثلا التحويل من A إلى B

structure A ، يمثل عندي جميع الملفات الناتجة من designer 1 بتاع التحليل + الملفات الناتجة من designer 2 بتاع ال forms وreports + الملفات الناتجة من designer 3 السكربت الخاص بالـ tasks.

عند هذه النقطة تكون انتهت مهمتهم وكل واحد ياخد حسابه خالص مخلص وشكرا واستلم انا كل الكلام اللي فات وأشوف السوق عايز ايه أو العميل عايز ايه

strucure B، هو ناتج عملية الــ serialization لجميع ملفات structure A ...ويتعدد شكله حسب الطلب...يعني عميل عايز البرنامج web application على جافا واوراكل..أو عميل آخر عايز على dot net و mssql ، أو غيره عايزه lamp ... أو desktop على ويندوز أو لينكس....وهكذا ...إلخ

ال serialization يتم عن طريق مجموعة من البرامج، انتهيت من بعضها والباقي مع الوقت ان شاء الله.

وشكرا لك وانا مستعد للتفاصيل أكثر بعمق اكثر

شوف ياسيدى انا أخر تعاملى مع ال serialization لما كنت بكتب كود java ... :roseop:

بس فى الأخر حسيت انك بتتكلم على حاجه زى Code generator ...

موضوعك شيق جدا وياريت تشرح أكتر خصوصا لو هتضرب مثل على ال web application ....

بس ليا رجاء ... ياريت تتاكد الأول ان الفكره دى معموله قبل كده أو لأ .. لو معموله يبقى ياريت حضرتك تستفيض بالشرح شويتين :lol:

لو مش معموله وبعد ماحضرتك قطعت فيها شوط كبير ... اعتقد ان واجبك ان تحافظ على فكرتك حتى تنهيها ومن ثم تظهر للعلن ...

انت اكتر واحد عارف ان فى مجال ال IT بالذات قيمتنا تتحدد بأفكارنا وعقولنا ....

ربنا يوفقك

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ابدأ بس بدعوة حضرتك ليوم لزيز كدا مع شركة ارواكل هتستفيد ان شاء الله

شوف حضرتك المدينة اللى اقرب ليك وحاول تحضر

Riyadh 7th Feb – Day 1 focusing on Application Strategy

Riyadh 8th Feb – Day 2 focusing on Technology Strategy

Abu Dhabi 9th Feb – Day 1 focusing on Application Strategy

Abu Dhabi 10th Feb – Day 2 focusing on Technology Strategy

Cairo 14th Feb – Day 1 focusing on Application Strategy

Cairo 15th Feb – Day 2 focusing on Technology Strategy

Kuwait 16th Feb – Day 1 focusing on Application Strategy

Kuwait 17th Feb – Day 2 focusing on Technology Strategy

لى عودة مستفيضة ان شاء الله لانى كنت بفكر فى الموضوع دا من فترة

انا بس حبيت اقول رأيي فى كذا جزئية بعينها لعين العودة ان شاء الله

Virtual Company :

لا يا فندم رأيي ان حضرتك تعملها شركة واقعية بترخيص وتصريح هيكون افضل واكثر مصداقية طالما انت درست السوق كويس

ERP ليست منتشرة كثيرا فى مصر

استنذنا الكبير بندق اسمحلى اختلف معاك فى النقطة بالفعل مش منتشرة فى مصر انتشار الخليج اللى فلوسة كتير بس بالنسبة لطبيعة السوق المصرية لا منتشرة يا افندم بشكل يسمح لاى شركة متأسسة صح انها تشتغل بربح كويس برضة وانا بشتغل بيها ك ERP Functional Technical

ثالث جزئية وهيا مرتبات المطورين فى مصر ليست مشكلة على الاطلاق بالنسبة لتكوين الشركة لان المرتبات للاسف بشعة بالمقارنة حتى بالسعودية كحال الرواتب عامة فى مصر فمحدش يقلق من الموضوع دا

ممكن تتابعوا رواتب المطورين على الاستفتاء دا

http://www.egypt-developers.com/forum/foru...ead?thread=5859

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

• بعد 11 سنة...

مرت أكثر من عشرة سنوات على هذا الموضوع ، و على الأرض مرت مياه كثيرة في النهر و تغيرت صناعة تقنية المعلومات تغيرات جذرية و تبنت الدولة في مصر التحول الرقمي  و هنا في مصر و من محاورات المصريين كنا صارخين من أجل إستيعاب و إستخدام تقنية المعلومات  و يمكنك تصفح موضوع مثل عذابات المصريين مع الورقيات

و حتي مازال المجال مفتوحا لمن يريد و يحب أن يضع إسمه في تاريخ مصر

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      هذا المصطلح لا يعرفه  الكثيرين و خاصة اللذين يخطون اخطواتهم الأولي لاستكشاف حقل تقنية المعلومات و ما يزالون خطواتهم الأولى في هذا الحقل الجديد لمعظم الناس أعتقد ان علينا دورا  هنا في محاورات المصريين ان نقدم تعريفا بهذا النوع من البرمجيات الذي يساعد او يقوم فعلا بخلقت برمجيات قوية و ناجحة و bug free سأكتب اليوم  إلى أحد برمجيات الذكاء الإصطناعي لكتابة موضوع يشرح ما هي ال case tools  
    • 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 0
      هذه الحكايات حكايات من وحى خيال الكاتب والرسام وليست لها أى علاقة بالواقع الجميل حكاية أب شايف المصلحة وعارعرض الصفحة
    • 0
      افتح يا سمسم أبوابك نحن الأطفال افتح واستقبل أصحابك نحن الأطفاللالالالا لاا.. لالالا لالالالا لاا.. لالالاافتعرض المقال كاملاً
  • أضف...