اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عودة الطربوش

حمدي العسال

Recommended Posts

هههههههههههههههههه

طربوش ايه بس

كفايه خنقة الكرافاته لو اضطريت البسها فى الشغل

هيبقى خنقه فى الرقبه وفى الراس

ولو حصل الزام للبس طربوش مين هيتحمل مسؤليه الاثار النفسيه السيئه للشعب بعد ما يتطربش

يجب ان نبحث هن جوهر الماضي وليس مظهره

رابط هذا التعليق

الاخوه المحترمين فى المنتدى تحياتى للجميع بدون استثناء انا طرحت الموضوع لكم جميعا من يرى فيه انه ماده للضحك انا فعلا احترم رأيه وصدقونى انا كمان ضحكت على التعليقات المصريه المحببه الى قلبى وكذلك الهدف من طرح الموضوع الى كل من يرى انه ماده للعوده بنا الى الزمن الذى كان كل انسان فيه يرى ان مصر كانت فى تللك الفتره تعيش بأمن وامان على اختك او زوجتك او والدتك اذا مشيت فى الشارع لاتجد من يتحرش بها اخوانى هذا شىء بسيط جعلنى اتذكر مصر زمان أيام الطربوش الذى اصبح الآن ماده للضحك لوعرف جدى وجدك وزعماء مصر الوطنيين مثل سعد زغلول ومصطفى كامل واحمد عرابى جزاهم الله عن شعبنا المصرى كل الخير ماذا كان سيكون موقفهم واخيرا اقول للاخ الذى ذكر اليشمك لنسائنا اذا كان فيه صون وحمايه لاعراضنا فى الشوارع فأهلا بعودته ايضا وبالنسبه للعمه والجلابيه فكل الاحترام لكل مصرى محافظ على لبسهما فى هذا الزمن الردىء وبالنسبه للجيبه الاسكتلنديه فكما ترى امراء وملوك متمسكون بهذا التراث الذى نحن نقلل من قيمته ونتريق عليه وكل الشكر لكل من قام بالرد على هذا الموضوع ولعن الله العولمه وشكرا

ده أنت بتتكلم جد بقى ؟

طب يا سيدي

والله العظيم لو نضمن إن هناك علاقة وثيقة بين الزي وبين الاخلاق

فأنا أول واح سيتطربش او يتعمم

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ايوه ياسى السيد بتكلم جد مع ان اسمك يليق عليه الطربوش انا طرحت موضوع ممكن ترد عليه باحترام بنعم او لا وابداء رأيك فيه مفيش داع كل واحد يطرح موضوع ينتظر منك عدم الموضوعيه فى الرد لان ده مجرد موضوع مفيش داعى من تقليل من قيمة الشخص اللى طرحه للمناقشه ارجوا الرد بموضوعيه اكترعلى اى موضوع وهو ا ايه سلبياته وايه ايجابياته وانا ذكرت الزعماء سعد زغلول، مصطفى كامل ، احمد عرابى وجدك وجدى واجدادنا جميعا لكى احدمن نغمة التريقه فى المنتدى على اى موضوع انا بتكلم عن شىء كانوا المصريين مميزين فيه والا لماذا فى اى مباراه كرة قدم للمنتخب خارج مصر يتميز المشجع المصرى بأرتداءه الطربوش ويجيلك احساس انه فعلا مصرى اصيل ومميز ويجيلك شعور بالانتماء وتتمنى انك تكون فى نفس موقفه ده اذا كنت بتشجع كوره اصل انا خايف لاترد عليه وتقوللى انا ماليش فى الكوره والسؤال لماذا هذا المشجع يرتدى الطربوش دائما، و لك منى كل الاحترام

رابط هذا التعليق

انا طرحت موضوع ممكن ترد عليه باحترام بنعم او لا وابداء رأيك فيه

ما يكون موضوع ويُمكن أن يُطلق عليه إسم موضوع .. إذن سأفعل ...

أما وصفك للرد بإنه غير محترم .... فأعقتد لو كان ردي كده .. يبقى هو مناسب لنوعية البعكوكة - مش هاقول موضوع - التي طرحتها .

وإذا كنت معجب بالطربوش .. خلاص إلبسه يا سيدي وأمشي به في الشارع وتمسك أنت بتراثك .

مفيش داعى من تقليل من قيمة الشخص اللى طرحه للمناقشه

هات لي من جميع المداخلات ما يشير إلى ذلك

أرجو أن يكون ردك أفضل من هذا يا زميلنا الفاضل

لأن المسألة لا تحتمل كل هذا ..

وأخشى إن كنا كإدارة تركنا مثل هذا الكلام في باب الموضوعات الجادة - آه بالمناسبة إنت كنت حاطط الموضوع ليه في باب الموضوعات الإقتصادية ؟ -- أخشى أن نرى مستقبلاً موضوعات من عينة " عودة إلى ركوب الحمير ووداعاً للنوم عالسرير " ... " محلاها عيشة الظلام بدون كهربا وترام "

فكر إنت بس شويه هاتلاقي مليون فكره تستحق المناقشة أفضل من الطربوش والعمه ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا إخوانا وحدوا الله وصلوا عالنبي كده إحنا هنزعل من بعض علشان الطرابيش كمان .

اللي عاوز يتطربش يتطربش واللي عاوز ميتطربش ميتطربش .

ألا مقلتليش ؟ أنت مش لابس الطربوش ليه ؟

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

ياسيدى الفاضل انا لم انعتك بغير المحترم انما طلبت منك الرد بأحترام وليس التريقه والتقليل من قيمه اى موضوع ثانيا الموضوع طرح فى الاقتصاديه بالسهو واعتقد انك انسان مثقف لاداعى للتركيز على هذه النقطه وسيادتك لما تنتقص من طرح اى موضوع للمناقشه وتعتبره من وجة نظرك بأنه بعكوكه وليس موضوع وبلاش من لغة الحمير والسرير اللى حضرتك بتتكلم عنهم ياحضرة المشرف العام وارجوا ان يكون فيه احترام باكررها مره تانيه لعقول الاخرين و تذكر ايضا اننى لم انعتك بغير المحترم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...