اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بخصوص تحاليل فيروس سى قبل السفر

Recommended Posts

السلام عليكم جميعا احوانى اعضاء المنتدى خطر فى بالى انى اعمل الموضوع ده لانى عندى احساس ان فى ناس كتير قابلتهم العقبة دى وخصوصا المقبلين على السفر للسعودية والكويت اما باقى الدول العربية مش عارف ظروفها ايه وربنا يستر ومايعقدوهاش اكتر من كده

حبيت نناقش الموضوع ده بس قبل كل شى انصح كل مقبل على السفر انه يعمل التحليل ده قبل ما ياخد اى خطوة فى السفر وقبل مايفكر فى حاجة حتى لو مش هيسافر يستحسن برضه انه يحلل للأطمئنان على نفسة من الفيروس ده نصيحة لوجه الله عشان ماحدش يخسر فلوس كتير زى مانا عملت والتحليل فى اى حتة بحوالى 50جنية

وان شاء الله هكتب تجربتى بصورة متتابعة واللى عندهمواقف مماثله او حلول او اى شىء يخص الموضوع ده ياريت مايبخلش علينا وربنا يعافى كل مريض ويوفق كل مجتهد :lol:

لا إله إلا أنت سبحانك إنى كنت من الظالمين

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه أجمعين والتابعين بإحسان إلى يوم الدين

اللهم اغفر لكل من شاهد موضوعى او قام بالمشاركة (اللهم تقبل) آآمين

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا احوانى اعضاء المنتدى خطر فى بالى انى اعمل الموضوع ده لانى عندى احساس ان فى ناس كتير قابلتهم العقبة دى وخصوصا المقبلين على السفر للسعودية والكويت اما باقى الدول العربية مش عارف ظروفها ايه وربنا يستر ومايعقدوهاش اكتر من كده

حبيت نناقش الموضوع ده بس قبل كل شى انصح كل مقبل على السفر انه يعمل التحليل ده قبل ما ياخد اى خطوة فى السفر وقبل مايفكر فى حاجة حتى لو مش هيسافر يستحسن برضه انه يحلل للأطمئنان على نفسة من الفيروس ده نصيحة لوجه الله عشان ماحدش يخسر فلوس كتير زى مانا عملت والتحليل فى اى حتة بحوالى 50جنية

وان شاء الله هكتب تجربتى بصورة متتابعة واللى عندهمواقف مماثله او حلول او اى شىء يخص الموضوع ده ياريت مايبخلش علينا وربنا يعافى كل مريض ويوفق كل مجتهد :roseop:

التحليل فى معمل محترم زى البرج و المختبر 96 جنية.

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

والله أعلم كدا انا سمعت من ناس أنها بتاخد حقنة كدة قبل التحليل بتبطل مفعول الفيروس وبعد ما بيسافروا بيبقي معاهم نفس الحقنة دي بياخدوها هناك علشان التحاليل اللي بتتعمل هناك وكدة .. بس الله أعلم بيها

المنتدي بتاعنا هنا فية أطباء ودكاترة كتير ممكن يفيدونا في النقطة دي ...

والله انا بحاول أعمل اللي أقدر علية ولعل وعسي تتطلع الحقنة دي فعلا ً أكيدة ....

ربنا ييسر ليك كل أمورك .. ويفرج همك .. ويفك كربك يارب

اخوك عماد

رابط هذا التعليق

بمناسبة الحقنة دى انا سمعت عنها وعرفت ان لها اضار بالغة جدا ونسبة نجاحها فى اخفاء الفيروس مش مضمونة

ومن اضرارها انها بتجيب مرض السكر والعياذ بالله وعرفت انها تقريبا حقن كورتيزون ومن المعروف ان الكورتيزون له اضرار شديدة وخصوصا لو كان فى غير العلاج المخصص له

وبالنسبة لسعر تحليل فيروس سى طبعا سعرة بيزيد فى معامل البرج والمختبر زى ما الراسى قال لانها اكيد معامل تمتاز بالدقة ولكن فى مثل هذه الحالة بالنسبة لمن يريد عمل تحليلHCVوهو ده اللى بيقول اذا كان فيه فيروس ولا لأ فده ممكن يتعمل فى مكان على قدر استطاعة كل واحد ومش لازم البرج اما لا قدر الله لو اكتشف ان فيه فيروس فا ده بأه اللى لازم يتتابع فى معمل محترم عشان يعرف العد بتاع الفيروس قد ايه فى الكبد وتقريبا سعر التحليل ده مابيقلش عن 450 جنية فى المكان الكويس زى البرج والمختبر والفا والمعامل المشهورة دى بالاضافة الى تحاليل انزيمات الكبد وتحاليل الصفراء وان شاء الله هجيب اسماء التحاليل بالظبط للى ممكن يسأل عنها فى اى معمل ويعرف الاسعار(ربنا يعافيكم ويعافينا جميعا من شر الامراض)

اللهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه أجمعين والتابعين بإحسان إلى يوم الدين

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

أنا أفتكر ان كان سعر تحليل فيروس سي وبي كان في حدود 80 جنية بس كان في معمل عادي مش من المشهورين دول ..

بس انته متأكد فعلا ً من الحقنة دي ان لها أضرار وكدة .. وياريت تقولنا سعرها كام واللي تعرفة عنها ..

لأن فية ناس بردة هنا في البلد بيسألوني في المواضيع دي ..

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

أنا من رأيي أنك تتوكل على الله وتعمل التحاليل في معامل وزارة الصحة على طول من غير ماتعمل تحليل في أي معمل خاص لأني لما عملت قبل كدة في معمل خاص الظاهر أنهم بيطلعو نتائج مذبذبة علشان تعمل التحليل الغالي وتتأكد

أنا روحت البرج وعملت عندهم تحليل فيروس سي وبي قالوولي أن سي سلبي وفهوش مشكلة أنما بي مش واضح فلازم تعمل واحد تاني أدق وأنا عرفت أن ده أسلوب علشان أعمل التحليل الغالي ومردتش وتوكلت على الله وربنا كرم وطلعت النتائج في وزارة الصحة تمام ولما جييت هنا بردو طلعت تمام الحمد لله

رابط هذا التعليق

أنا من رأيي أنك تتوكل على الله وتعمل التحاليل في معامل وزارة الصحة على طول من غير ماتعمل تحليل في أي معمل خاص لأني لما عملت قبل كدة في معمل خاص الظاهر أنهم بيطلعو نتائج مذبذبة علشان تعمل التحليل الغالي وتتأكد

أنا روحت البرج وعملت عندهم تحليل فيروس سي وبي قالوولي أن سي سلبي وفهوش مشكلة أنما بي مش واضح فلازم تعمل واحد تاني أدق وأنا عرفت أن ده أسلوب علشان أعمل التحليل الغالي ومردتش وتوكلت على الله وربنا كرم وطلعت النتائج في وزارة الصحة تمام ولما جييت هنا بردو طلعت تمام الحمد لله

نفس اللي جصل معايا بس انا وضعي مختلف عنك شوية

روحت مستشفي السلام علشان أعمل كشف جامكا يا معلم واخلع والبس وحورات ... المهم رحت استلم النتيجة زي باقي البشر لقيتة بيقولي عندك اعادة كشف أشعة مقطعية :blink:

أشعة مقطعية ؟؟؟!!! لية يا سيدي

قالي روح للدكتور روحتلة قالي يا ابني انته عندك اشتباه ان يكون فية تليف علي الرئة :blink:

تليف علي الرئة !! انا سمعت الكلمة دي وحسيت بفصول السنة الأربعة وجسمي فجاه يبرد ويسخن وتنحت ... وقعدت أعيط وأعيط

بكام بقا سيسي ؟؟؟ قالي 380 جنية !!!

الكشف كلة بعضة ب 180 بس والأشعة دي 380 جنية

دفعت الفلوس وفضلت مستني دوري لأن مش أنا لواحدي طبعا ً ودخلت علي الجهاز وتقولي كح وانا اكح خد نفس وأنا أخد نفس وتدخلني وتطلعني

طلعت استني النتيجة ؟؟؟

وكانت النتيجة

كويسة والحمد لله :roseop:

طيب ما تقولوا انكم عايزين 380 جنية من الأول بدل حرقة الأعصاب دي .. ومع أنها مستشفي كبيرة كدا الا انه من واقع تجربتي نصابة جدا جدا

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

والله يا جماعة انا مريت بالتجربه دى عدة مرات وما حسيتش انها صعبه او حاجه، أرى ان اللى حيسافر يتوكل على الله ويروح يخلص التحليل فى وزارة الصحة ويبدأ اليوم بدرى علشان يلحق يخلص كمان تحليل الإيدز والكشف العام فى المستشفى الخاصه اللى حيحددوها لك فى مركز جامكا

رابط هذا التعليق

والله يا وسام هى مش صعبة على اللى ربنا معافية من كل سوء

لكن بتبقى كارثة :rolleyes: على اللى بيكتشف انه مصاب بفيروس يمنعة من السفر :rolleyes: :unsure:

واللى بؤه فى الشوربة مش زى اللى بؤه فى الزبادى ههههههه :roseop:

تم تعديل بواسطة aboyoumna

و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...