اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاجل .. حركة ((جنتله)) من الجزيره الرياضيه

طبيبة مصرية

Recommended Posts

شوف يا president

كنت داخل أعلق على الموضوع الأصلى ولكن إستفزنى تعليقك المبالغ فى الإنفعال إللى بتغير بيه إتجاه كل موضوع فى المنتدى.

الشعوب والأشخاص يبحثون ويخترعون عن اى رابط بينهم يتقووا به وإحنا بنتحجج بسلوك الحكومات الفاشلة -كل الحكومات- علشان نفرق قوتنا اللى تعبانة أصلاً.

يا سيدنا العروبة دى هى إلل خلت السعودية زمان توقف تصدير البترول فى حرب أكتوبر وكانت متوقعة الدنيات تتقلب عليها بعدها، حتى أن الملك فيصل عندما قابل وزير خارجية امريكا امر بعمل خيمة ووضع بعض المعيز حولها وقال : حتى تعلم أمريكا أننا يمكننا ان نعود لحياة الخيام.

والعروبة هى إللى خلت ليبيا والجزائر والسودان تبعث قوات تحارب معانا فى الحرب.

وهى إللى خلت هوارى بو مدين يمضى شيك على بياض لروسيا لتسليح مصر.

وهى إللى خلت مصر تقف مواقف كثيرة مع الدول العربية ضد الإحتلال.

وهى التى تجعل سوريا الآن تدعم بشكل أو بآخر المقاومة فى العراق.

العروبة أن لم تكن أيدلوجيا فهى مصلحة مشتركة تجمع كل الشعوب فى المنطقة وليست جنس وعرق، فتجد الصومالى والجيبوتى والإريتريى يعتبر نفسه عربى وهو غير عربى المنشأ ولكن تجمعه نفس الروابط التى تجمعنا.

الحكومات العربية الآن هى التى كفرت بالعروبة لأنها لا تحتاج إليها بل هى عائق لطموحهم الواطى ووجدت فى النوم تحت رجل أمريكا بديل يحمى كراسيها وعروشها ولكن الشعوب لم ولن تكفر بالروابط التى تربطنا -الدين - اللغة - الجغرافيا - المصير المشترك - الهم الواحد -القضايا المشتركة.

انت مش واخد بالك إن الصهاينة والأمريكان بيتعاملوا مع العرب كسلة واحدة وكل واحد ليه دوروه حسب أهميته وولاؤه؟

يعنى التعامل ده لا يستدعى أن نكون نحن دعاة بناء وتواصل فى ظل هذا الواقع البغيض وألا نكون دعاة بغض تقوقع على النفس وقلع إللى فى الرجل؟!!.

على العموم تقتنع بإللى تقتنع بيه ده شيء يخصك لكن إنك تقلع وتلبس فكده بتتعدى حدود الأدب والمنتدى ها يصبح عربخانة لو تعدى كل واحد حدود ادبه.

شوف يا msayed .

هو انا لازم ابقى متفق معاك عشان مغيرش اتجاه المواضيع ... هوا انا لازم اقول للفكر الحمساوى يعيش عشان اعجب ... حبيبى كل واحد له دماغه وفكره ...

بس ياريت تقولى مثال واحد من المواضيع اللى اتغيرت باتجهاتى ... عشان ابقى عارف بس ...

كل الحشو اللى قولته فى كلامك عارفه وحافظه صم وبنقعد نسمعه لبعض فى أى قعده ... مع اخوانا العرب

انا عارف انى كلامى معاك مالوش فايده فياريت تخليك فى افكارك وتسيبنى بدماغى ...

بتتكلم على اداب المنتدى وانفعلت قوى ... طب انا بانفعل على اللى بيتكلم عن مصر ....

انما لو واحد بيسال سؤال باستعاره مكنيه عن ان وزير الخارجيه المصريه واطى دا تسميه ايه ...

بقولك ايه ياريس ياريت تهدى شويه ومتفرضش وصايتك على حد .... اقول العرب معفنين منتنين دا رأى انا ... عايز تناقشه براحتك ناقشه ...انما بلاش شخصنه وتجاوز فى الكلام ...

ولا بس المفروض اننا نقول ان مصر واطيه عشان نعجب ... لنا عوده فى موضوع الأدب ده ...

خلص الكلام

لا طبعاً إختلف براحتك ونتناقش وتفضل إنت على قناعتك وأفضل أنا على قناعتى مافيش ضرر لغاية كده

لكن تقلع الجزمة علشان تضرب إللى مختلف معاك بيها

يبقى لغاية هنا ستووووووووووووووووووووووووب

هو أنا لما أقول لك خلى جزمتك فى رجلك أبق بأفرض وصاية عليك؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

على العموم لغاية هنا اسمح لى أنهى الحوار ده حتى لا نضيع وقت الناس وقد قلت كل ما عندى.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

• الردود 64
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شوف يا president

كنت داخل أعلق على الموضوع الأصلى ولكن إستفزنى تعليقك المبالغ فى الإنفعال إللى بتغير بيه إتجاه كل موضوع فى المنتدى.

مازلت فى انتظار مثال واحد على مداخلاتى اللى بتغير المواضيع ... واسمحلى لو مجبتش مثال واحد ... تبقى انت بتجعجع ...

ومش عارف بتقول ايه ...على فكره بتجعجع دى عشان حدود الأدب يابتاع الأدب ...

والله العظيم لن أنزل لمستوى حوارك

يا أخى هاتروح بعيد ليه ما انت لسه مغير الموضوع إللى إحنا فيه أهو، إقرأ عنوان الموضوع وبعدين إقرأ مداخلتك.

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير .. صلوا على النبى :blink: ..

يا ربى :roseop: .. لو ناخد الامور ببساطه .. لكل مقام مقال... حتى الكلام فى الكوره لا يخلو من المجادلات والنقاشات الحاده :blink:

على العموم بالنسبه لطارق ذياب .. الراجل عمل مداخله مع عمرو اديب وجر ناعم وحسيت وهو بيتكلم ان مهزوز وبيرتعش :lol:

وده فيديو الحوار بين طارق وعمرو

http://www.youtube.com/watch?v=fmC0PZVJn-o...layer_embedded#

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يا ربى :roseop: .. لو ناخد الامور ببساطه .. لكل مقام مقال... حتى الكلام فى الكوره لا يخلو من المجادلات والنقاشات الحاده :blink:

على العموم بالنسبه لطارق ذياب .. الراجل عمل مداخله مع عمرو اديب وجر ناعم وحسيت وهو بيتكلم ان مهزوز وبيرتعش :lol:

عليه الصلاة والسلام

بس الكلام طلع من الكورة ودخل فى أماكن تانية وجزم وجعجعة

على العموم خلاص انسى وخلينا فى الموضوع بتاعنا

رابط هذا التعليق

على العموم بالنسبه لطارق ذياب .. الراجل عمل مداخله مع عمرو اديب وجر ناعم وحسيت وهو بيتكلم ان مهزوز وبيرتعش :blink:

عليه الصلاة والسلام

بس الكلام طلع من الكورة ودخل فى أماكن تانية وجزم وجعجعة

على العموم خلاص انسى وخلينا فى الموضوع بتاعنا

قلبك ابيض اخى العزيز :lol:

انا اللى واضح لى ان الاراء بخصوص حركة الجزيره باذاعة المباريات مجانا.... اراء متباينه .. ومنكرش انى انا ذات نفسى عقلى جاب وودى ومازال ..لكن فى الاخر حسن النبه غلبنى .. وجردت الموضوع من جميع ملابساته ..وبعتبرها برده حركة جنتله ((حتى إشعار أخر)) :blink:

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

شوف يا president

مازلت فى انتظار مثال واحد على مداخلاتى اللى بتغير المواضيع ... واسمحلى لو مجبتش مثال واحد ... تبقى انت بتجعجع ...

ومش عارف بتقول ايه ...على فكره بتجعجع دى عشان حدود الأدب يابتاع الأدب ...

والله العظيم لن أنزل لمستوى حوارك

يا أخى هاتروح بعيد ليه ما انت لسه مغير الموضوع إللى إحنا فيه أهو، إقرأ عنوان الموضوع وبعدين إقرأ مداخلتك.

الأخ كتب لكن تقلع الجزمة علشان تضرب إللى مختلف معاك بيها نفس طريقة لوى الحقائق المعتاده اوضحلك تانى بالخط الأحمر عشان تفهم

لو أى حد مش مصرى أهان او تعدى على بلدى مش هيلاقى منى غير اللى فى رجلى... وضحت ..

فين انا قلت اللى يختلف معايا هاضربه .. هوا احنا لما منعرفش نرد يبقى نهرتل فى الكلام ...

نفس الأسلوب السطحى والحوار الخايب ... يقولك عنوان الموضوع والمداخله كانوا مقراش تسلسل الحوار وشاف فيه موضوع طارق دياب والعروبه ...

دايما عندنا كلمتين جاهزين فى حالة الخواء الفكرى والعجز عن الرد ....

دا جزء من مداخلة للأخ

فأرجوا من السادة الحضور الحذر فى إطلاق مثل هذه الأوصاف الجزافية والتى لازالت تكره طوب الأرض فينا لأننا بنحشر نفسنا فى ما لا يعنينا وعاملين نفسنا أوصياء على كل العرب وإللى إحنا شايفينه صح هم لازم يقتنعوا بيه.

فى موضوع اسمه (ما رأيكن ؟ .. ما رأيكم ؟ .. تمهلوا قبل أن تطلقوا الرصاص, أنا وأزواجى الأربعة)

ياترى ايه دخل المداخله بعنوان الموضوع؟؟؟؟؟؟ أكيد طبعا رد على جزئيه تانيه !!!!

على العموم كويس اننا هنقفل الحوار الخايب ده .... ونتفرج على مالى والجزائر وبالتوفيق لمالى ان شاء الله

اه صحيح بمناسبة المستوى انا مش شايف اى مستوى لحوارك اساسا عشان تنزل عنه !!! ربنا يتوب علينا من مدرسة ( لاتجادل ولا تناقش يأخى )

بالتوفيق لمالى الشقيقه .

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

آدى مداخلتك الأصلية بتاعة الجزمة، الكلام واضح جداً مش محتاج تفسير ولو انت عند وعدك فأظن إنك هاتجرى ورا المصريين فى الشارع تضربهم بالجزم.

إنت ماجبتش سيرة إللى بيشتم مصر خالص

لأننا مش ممكن نختلف فى إن إللى يشتم مصر لازم ياخذ على دماغه بأى حاجة تيجى فى إيدينا.

كلام حضرتك مش مظبوط ...انا بتيجيلى كمية رسايل تهنئه من اناس سعوديين معرفتى بيهم سطحيه بعد اى ماتش مصر تكسب فيه...

واحد صاحبى كان فى الخارجيه فى الرياض تانى يوم ماتش نيجيريا ...بيقولى ناس كتير مش عارفهم وكلهم بيقولوا مبروك لمصر ...

بس خلينى اقولك على حاجه ....

انا نفسى مره البلدان العربيه تطلع راجل وتتفق كلها على انه (طظ فى العروبه ) ... انا فعلا مستنى اليوم ده

ولو حصل بعد كده اى موقف وحد جاب سيرة العروبه ... نقلع اللى فى رجلينا ونديله ... بلا عروبه بلا زفت ...

وتعليقك التالى يختلف عن المداخلة الأصلية، لكن هو تفسير مقبول على أى حال وسأعتبره سوء تفاهم

الأخ كتب لكن تقلع الجزمة علشان تضرب إللى مختلف معاك بيها نفس طريقة لوى الحقائق المعتاده اوضحلك تانى بالخط الأحمر عشان تفهم لو أى حد مش مصرى أهان او تعدى على بلدى مش هيلاقى منى غير اللى فى رجلى... وضحت ..

فين انا قلت اللى يختلف معايا هاضربه .. هوا احنا لما منعرفش نرد يبقى نهرتل فى الكلام ...

أما بخصوص المداخلة بتاعتى

فأرجوا من السادة الحضور الحذر فى إطلاق مثل هذه الأوصاف الجزافية والتى لازالت تكره طوب الأرض فينا لأننا بنحشر نفسنا فى ما لا يعنينا وعاملين نفسنا أوصياء على كل العرب وإللى إحنا شايفينه صح هم لازم يقتنعوا بيه.

وده كان فى تعليق على رأى قال إن النساء السعوديات عندهم كبت بطريقة لو اتقالت علي مصر كنت ضربت إللى بيقول كده بالجزمة.

فليه نوقع نفسنا فى الغلط إللى مانرضاهوش من غيرنا وبعدين نسأل بكل براءة "هم بيكرهونا ليه".

ولا أحنا من حقنا نعمل أى حاجة ونغلط فى أى حد.

وأظن الرجوع لقراءة الموضوع كامل ممكن يبقى أفضل.

وراجاء أخير أنا أحترم نفسى وأحترم الغير فلاداعى لكم الألفاظ التى استعملته ضدى مثل (بتجعجع وتهرتل) والكلام ده لأنه فعلاً لو إنزلقت أنا أيضاً بإنتقاء مثل هذه الألفاظ فلن يكون حوار.

وأنا راضى بحكم أى واحد فى المنتدى.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

آدى مداخلتك الأصلية بتاعة الجزمة، الكلام واضح جداً مش محتاج تفسير ولو انت عند وعدك فأظن إنك هاتجرى ورا المصريين فى الشارع تضربهم بالجزم.

لأننا مش ممكن نختلف فى إن إللى يشتم مصر لازم ياخذ على دماغه بأى حاجة تيجى فى إيدينا.

كلام حضرتك مش مظبوط ...انا بتيجيلى كمية رسايل تهنئه من اناس سعوديين معرفتى بيهم سطحيه بعد اى ماتش مصر تكسب فيه...

واحد صاحبى كان فى الخارجيه فى الرياض تانى يوم ماتش نيجيريا ...بيقولى ناس كتير مش عارفهم وكلهم بيقولوا مبروك لمصر ...

انا نفسى مره البلدان العربيه تطلع راجل وتتفق كلها على انه (طظ فى العروبه ) ... انا فعلا مستنى اليوم ده

ولو حصل بعد كده اى موقف وحد جاب سيرة العروبه ... نقلع اللى فى رجلينا ونديله ... بلا عروبه بلا زفت ...

وتعليقك التالى يختلف عن المداخلة الأصلية، لكن هو تفسير مقبول على أى حال وسأعتبره سوء تفاهم

الأخ كتب لكن تقلع الجزمة علشان تضرب إللى مختلف معاك بيها نفس طريقة لوى الحقائق المعتاده اوضحلك تانى بالخط الأحمر عشان تفهم لو أى حد مش مصرى أهان او تعدى على بلدى مش هيلاقى منى غير اللى فى رجلى... وضحت ..

وده كان فى تعليق على رأى قال إن النساء السعوديات عندهم كبت بطريقة لو اتقالت علي مصر كنت ضربت إللى بيقول كده بالجزمة.

فليه نوقع نفسنا فى الغلط إللى مانرضاهوش من غيرنا وبعدين نسأل بكل براءة "هم بيكرهونا ليه".

وراجاء أخير أنا أحترم نفسى وأحترم الغير فلاداعى لكم الألفاظ التى استعملته ضدى مثل (بتجعجع وتهرتل) والكلام ده لأنه فعلاً لو إنزلقت أنا أيضاً بإنتقاء مثل هذه الألفاظ فلن يكون حوار.

طيب نقول تانى ودا اخر كلامى فى الموضوع ... دا غير ان دمى محروق عشان الجزائر كسبت مالى ...

انا متأكد انك من الأول انت فاهم انا كنت أقصد مين ... ماعلينا دى مداخله ليا امبارح فى موضوع تانى وانت معلق بعدى يعنى المفروض فهمت كلامى وقتها

ياترى لسه فكر كتير من الناس .. ان اللى بيبقى محموق عشان البلد لما تتشتم من اى حد مهما كان دا عشان ولى النعم يرضى عليه ويبقى... ويبقى.. الى أخر القاموس الجاهز ؟؟

انا عن نفسى لما حد مش مصرى بيفتح بقه عن البلد ..بياخد اللى فيه النصيب ....

بس خساره فعلا ان ولى النعم مبيعرفش حاجه عنى ..مش كان ممكن يظبطنى كده بأى حاجه ....

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=93145 مداخله رقم 8 ودى امبارح يعنى قبل مداخلة النهارده .

بالنسبه للنقطه التانيه اللى حضرتك بتقول فيها

ماهو دا دليل فعلا انك انت ماينفعش تقولى ان بغير مسار الموضوع بمداخلاتى وتقولى شوف العنوان وشوف مداخلتك ...

انت بنفسك بتقول ان الموضوع لازم يتقرى كله عشان نعرف المداخلات فى سياق الموضوع ولا لأ ...

يعنى حضرتك الجمله اللى كتبتها بنفسك دى رد على اتهامك انى بغير اتجاهات المواضيع ..!!

أخر حاجه فى عدم تجاوز الأحترام فى الكلام تفتكر الجمله دى

على العموم تقتنع بإللى تقتنع بيه ده شيء يخصك لكن إنك تقلع وتلبس فكده بتتعدى حدود الأدب والمنتدى ها يصبح عربخانة لو تعدى كل واحد حدود ادبه

باتهامى بتعدى حدود الأدب مفهاش اى تجاوز ؟؟؟؟!!!!

شوف ياريس عشان اجيبلك من الآخر .. أحنا مش أعداء ومش أصحاب ومش بتحكمنا العواطف والمجاملات فى توضيح وجهات النظر ... يعنى ممكن النهارده اختلف معاك

وبكره اتفق معاك فى حاجه تانيه خالص ... واختلافى واتفاقى معاك مش هيكون نابع انى بكرهك او انى بحبك بس هيكون نابع من اللى انا مقتنع بيه ....

وكل ده مغلف بأطار تقبل الآخر واحترامه مهما كان الأختلاف ...

فى موضوع النهارد انا كنت رد فعل مش فعل .....

,اخيرا عشان ننهى موضوع النهارده بدلا من انتظار المحكمه الدوليه .... فانى اهدى اليك هذه الكلمات

اذا كنت أسأت لك فانى اعتذر لك .... واذا كنت انت المخطئ فانى لا أحمل لك اى ضغينه او كره ....

ولكن هذا لن يمنع اننا سنتقابل كثيرا وربما نتفق او نختلف wst::

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

طيب نقول تانى ودا اخر كلامى فى الموضوع ... دا غير ان دمى محروق عشان الجزائر كسبت مالى ...

انا متأكد انك من الأول انت فاهم انا كنت أقصد مين ... ماعلينا دى مداخله ليا امبارح فى موضوع تانى وانت معلق بعدى يعنى المفروض فهمت كلامى وقتها

ياترى لسه فكر كتير من الناس .. ان اللى بيبقى محموق عشان البلد لما تتشتم من اى حد مهما كان دا عشان ولى النعم يرضى عليه ويبقى... ويبقى.. الى أخر القاموس الجاهز ؟؟

انا عن نفسى لما حد مش مصرى بيفتح بقه عن البلد ..بياخد اللى فيه النصيب ....

بس خساره فعلا ان ولى النعم مبيعرفش حاجه عنى ..مش كان ممكن يظبطنى كده بأى حاجه ....

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=93145 مداخله رقم 8 ودى امبارح يعنى قبل مداخلة النهارده .

بالنسبه للنقطه التانيه اللى حضرتك بتقول فيها

ماهو دا دليل فعلا انك انت ماينفعش تقولى ان بغير مسار الموضوع بمداخلاتى وتقولى شوف العنوان وشوف مداخلتك ...

انت بنفسك بتقول ان الموضوع لازم يتقرى كله عشان نعرف المداخلات فى سياق الموضوع ولا لأ ...

يعنى حضرتك الجمله اللى كتبتها بنفسك دى رد على اتهامك انى بغير اتجاهات المواضيع ..!!

أخر حاجه فى عدم تجاوز الأحترام فى الكلام تفتكر الجمله دى

على العموم تقتنع بإللى تقتنع بيه ده شيء يخصك لكن إنك تقلع وتلبس فكده بتتعدى حدود الأدب والمنتدى ها يصبح عربخانة لو تعدى كل واحد حدود ادبه

باتهامى بتعدى حدود الأدب مفهاش اى تجاوز ؟؟؟؟!!!!

شوف ياريس عشان اجيبلك من الآخر .. أحنا مش أعداء ومش أصحاب ومش بتحكمنا العواطف والمجاملات فى توضيح وجهات النظر ... يعنى ممكن النهارده اختلف معاك

وبكره اتفق معاك فى حاجه تانيه خالص ... واختلافى واتفاقى معاك مش هيكون نابع انى بكرهك او انى بحبك بس هيكون نابع من اللى انا مقتنع بيه ....

وكل ده مغلف بأطار تقبل الآخر واحترامه مهما كان الأختلاف ...

فى موضوع النهارد انا كنت رد فعل مش فعل .....

,اخيرا عشان ننهى موضوع النهارده بدلا من انتظار المحكمه الدوليه .... فانى اهدى اليك هذه الكلمات

اذا كنت أسأت لك فانى اعتذر لك .... واذا كنت انت المخطئ فانى لا أحمل لك اى ضغينه او كره ....

ولكن هذا لن يمنع اننا سنتقابل كثيرا وربما نتفق او نختلف wst::

تحياتى

الرد ده

كنت بأرد على موضوع الجزمة وهو ده إللى إستفزنى ولك منى كل إحترام

ويا عم لو أنا قلت أى كلمة اعتبرتها إساءة لك أنا أعتذر وحقك على.

أنا متضايق برضه من ماتش الجزائر ومالى

أنا برضه عاوز الجزائر تتغلب فى كل ماتشاته ومهاوييس الكورة إللى شتموا مصر مايشوفوش فرحة فى الكورة.

ولولا إنى مش ضامن مقالب المنتخب بتاعنا إللى بيغلب الكبار ويتغلب من الصغار كنت دعيت ربنا إننا نقابلهم.

لكن أنا عندى إحساس كده إن مصر ها تكسب البطولة.

مش عارف ليه بس حاسس كده إن الشعب الطيب ده لازم حاجة تفرحه

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

والان أصبحت مباريات مصر ببلاش ووفروا علينا ( 50 مليون جنية مصري ) ولم ولن يستفيدوا من اي من هذه الشروط السابقة ،،،، ومازالنا نوبخ ونعاتب ونقول عليهم يهود ، وعاوزين ياخدوا نهر النيل ووووووووووووووووو.........عجبي ....

ونظل نسأل (( هيه ليه الناس بتكرهنا ))

الفاضل أبو ريم

انا هاتكلم عن وجهة نظر تخصنى فقط

انا مش هناقش شروط الجزيرة او المبالغ والكلام ده ومش هناقش ان دى مش أول مرة مصر ماتشتريش بطولة يكون حق العرض فيها مكفول لل art مثلا زمان

لكن حضرتك لما تكون الجزيرة سبب بشكل او باخر فى قلب الرأى العام العربى ضد المصريين واحدد المصريين مش الحكومة المصرية ازاى لا اشكك فى نواياهم

وحضرتك لو مغترب هتقدر تماماااااا ما اقول لان تصريحات الجزيرة وهجومها على ماتسميه هى الحكومة المصرية يصب فى الكره اللى حضرتك بتقول عنه تجاهنا كشعب

وحتى ان كانت الحكومة طرف او حتى ساهمت بسياستها الخارجية فى الموقف فلم اكن اتصور انه يكون الهجوم والسباب بالشكل ده وكأن مصر هى العدو الاول والاوحد للعرب وللفلسطينين

هو فيه ايه ؟؟؟؟؟ هو اسرائيل ماعدتش عدو العرب خلاص واحنا مش واخدين بالنا

ولما تكون اسرائيل بتقتل الفلسطينين وبتهدد بهدم منازلهم ومع ذلك فالتقارير والبرامج لا تتحدث سوى عن قافلة عليها مشكلة من وسط 30 قافلة مصر سمحت لهم بالمرور واعتقد حضرتك تسأل اخواننا السعوديين والكوايتة وغيرهم عن كم المساعدات والقوافل اللى مرت من مصر لفلسطين مرسلة منهم وعدت بدون اى مشاكل

وارجو انى ماكنش باخرج عن دائرة الحوار فى الموضوع

لكن لما اما افتح الجزيرة الصبح الاقى تقرير وافى مفصل عن ان مصر بتقتل الفلسطينين فى الانفاق وعن ان مصر اللى واللى فيها العبر تفتكر انا كمواطن عربى هاكره الحكومة لوحدها ولا نظرتى هتعم المصريين زى ماهو حاصل بالفعل

تفتكر حضرتك انا كمصرية لما الصبح برضه الاقى التقرير ده وغيره وغيره وبعد الضهر الاقيها بتذيع الماتش المفروض اقتنع ان نواياهم عادية وحسنة !!!!!

أسفة لخروجى ع الموضوع وارجو ان الرد مايكونش ان الحكومة بتعمل فعلا لان ده انا اعيه جيدا كما تعي سيادتكم تماما كره وهجوم القناة على مصر

ملحوظة اخيرة

الحقيقة انا قررت ماتفرجش على ماتشات مصر اللى تفضلوا باعطاءها " كاحسان " منهم وهاشجع من الراديو :roseop:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

الفاضلة / أم مروان

باختصار الجزيرة لا تشتم مصر ولا المصريين ، ولكن هي تستضيف في حوارتها أناس أو سياسين ينتقدون مواقف سياسية ، ولكن عمري ما سمعت أنها بتشتم مصر أو شعب مصر ، فهناك فرق؟؟

أما احنا للاسف في اعلامنا اي واحد بيخالف مواقفنا او يراها خاطئة نكيل له السباب هو واهله وشعبه وبلده كلها ، وحصل هذا حتى في موقف طارق دياب..

والهجوم والانتقاد لمواقف سياسية امر مشروع ووارد ونقدر نرد عليه بالحجة والدليل ....وليس الشتمية التهكم والسخرية من القناه التي طالعها دولة وأكثر من هذا حدث من رئيس تحرير احد الصحف المصرية الذي اساء لزوجة الامير ومع ذلك قابلت قطر هذه الاساءة البالغة بهدوء ودون اي رد،، هذا غير موقف مصر المعلن عن ( تبويظها لمؤتمر القمة الذي عقد بقطر ) ...ومع ذلك هاهي الان الجزيرة تتعامل بعيدا عن الخلافات السياسية وتقوم بعمل قد يكون بداية لعودة الاجواء الطبيعية لكن للاسف هناك من لا يريدون هذا...

-- أما بخصوص موقف الجزيرة من الجدار ....هم يروه موقف خاطيء من مصر وللعلم كل الدول باستنثاء مصر ويمكن السعودية شايفة موقف مصر خاطيء من موضوع الجدار،،، والتضييق على المعابر والانفاق رغم سهولة التحكم في ما يمر منها واليها ...

إذن الاختلاف سيظل موجود ولكن نحن نعتبره اساءة وهجوم وشتيمة ،،،ولكن عادتنا دائما لا نلوم الا الاخرين ولا نرى تصرفاتنا ولهجتنا المندفعة ، واظن ان مصر باعلامها وريادتها كان من المفروض ان تواجه بحرفية ومنطقية اي اختلاف ، وتسير في طريقها دون اساءة ،، فكل الدول العربية نهار مساء تهاجم أمريكا واسرائيل ، فهل رأيت منهم الالتفات الى هذا ، وتبادل الشتائم معنا ...أظن لم نرى التفات أو اهتمام بما يقال عنهم في الاعلام والجرائد ولكنهم يسيرون في خططهم دون الاهتمام بفلان قال وعلان كتب ...لذلك اتمنى أن ارى اعلامنا أكبر من أن يهتز ويرتعش من كلام لاعب كرة أو اعلامي او سياسي ،، وألا نظل ليل نهار نعيد ونزيد ونفسر ونحلل كلام قيل من هنا او من هناك ( فمصر مفروض اكبر من الاهتزاز لكلام فرد حتى لو كان اساءة ....، لأننا بهذا التصرف نعمل زي اللي على راسه بطحه...

تحياتي وتقديري ،،

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

ولما تكون اسرائيل بتقتل الفلسطينين وبتهدد بهدم منازلهم ومع ذلك فالتقارير والبرامج لا تتحدث سوى عن قافلة عليها مشكلة من وسط 30 قافلة مصر سمحت لهم بالمرور واعتقد حضرتك تسأل اخواننا السعوديين والكوايتة وغيرهم عن كم المساعدات والقوافل اللى مرت من مصر لفلسطين مرسلة منهم وعدت بدون اى مشاكل

ولما يكون الأمر كده واسرائيل بتقتل الفلسطنيين وبتهدم منازلهم وفارضة عليهم حصار من جميع الجهات ـ يبقى الناس اللي جوه غزة دول بعض الدمار اللي همه فيه ، يعيشوا ازاي ....طالما تهتدم الانفاق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ممكن حضرتك تقول لي ماذا تفعلي لو كنت مكان اخوتنا في غزة...المحاصرين..يعني اذا كانت هذه الانفاق مصدرهم الوحيد للغذاء والعلاج وباقي احتياجاتهم ،، ونيجي نهدمها .....يبقى عاوزه اي حد يشوف الموقف ده يصفق لنا مثلاً ...هناك وسائل اخرى ...للسيطرة على امننا من هذه الانفاق ..ولكن ليس التفجير وعمل جدار فولاذي .....أما عدم رؤية العرب لاسرائيل ،، فهذا الامر ينطبق علينا جميعاً نظرا لضعف العرب جميعا الان ،،، ولكن الاعتراض والاستغراب يأتي عندما يكون الجار والصديق والأخ يزيد من المصاعب بدلا من ازالة بعض هذه المصاعب او حتى التخفيف منها

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

الفاضل ابو ريم

تحياتى وتقديرى يافندم لردك المتوازن لكن سامحني اعتقد انى لن اتقبل ماتتبناه الجزيرة من مواقف فى يوم من الايام حتى وان كانت تجاه حكومة اكرهها

اما عن الانفاق فسامحنى اذا كان عندى صدمة من ساعة ماعرفت ان فيه اتاوة تفرض على كل مايعبر من خلالها يقبضها القائمين على الانفاق

فعلا معاك حق هو الشعب المحاصر هيلاقيها من ايه ولا ايه ؟؟؟

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

اما بالنسبة لمباراة الجزائر ومالى فالمجموعة ولعت وانجولا عشان تصعد لازم تكسب الجزائر الماتش الجاى

وبكده الجزائر برررررررررررررررررررررره...........

وشكرا

لا بره ايه ..!! يار ب نقابلهم او نقابل تونس

knowledge is power

رابط هذا التعليق

أنا ماشوفتش تعليقات ما بعد الماتش ..

قلبنا بعد مباركة الخالصي لمصر ..

لكن اللي شوفته على اليوتيوب جعلني احتقر طارق جدا ..

فمثلما لم يكن نادر السيد يمثل "كل العرب"

لم يكن طارق يمثل ال90% اللي حشر نفسه وسيطا عنهم ..

طيب على مستوى بيتي المتواضع ..

حتى زوجتي التي لا علاقة لها بالكورة من قريب أو بعيد ..

وفرضنا عليها الماتش ..

غمرتها الفرحة لفوز أم العرب .. مصر ..

طارق لا يمثلنا على الأقل ..

وحتى محاولته للتوضيح لم ترق لي ..

فقد كنا في ماتش كورة ..

وكان هو في وضع عنصري مستهجن ..

وكل من يتكلم عن موت العروبة في 28 سبتمبر 1970 عندهم قصر نظر

فالعروبة كانت قبل عبد الناصر وتبقى إلى ماشاء الله ..

تقوى وتضعف .. لكنها باقية بحول الله وقوته ..

المهم

الجزائر عادت بهدف حليش ..

يعني مازالت في الصورة ..... مؤقتا

يا حيف ع اللي جرحهم جرحي وفوق الجرح داسوا

صاروا عساكر للعدى وكندرة العدو باسوا

حسبنا الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم:

اولا ... الجزيره الرياضيه

مازلنا نتكلم بعاطفيه ونسنا ان كره القدم سلع تباع وتشتري .....مثلما تريد الجيره الربح يريد النادي الاهلي الربح عن طريق قناته

ويريد ايضا التلفزيون المصري الربح عندما عرض على الجزيره مبلغ لاذاعه مباره مصر والجزيره في مصر وبكل حرفيه رفضت الجزيره العرض لانه لايناسبها

ووافقت قناه الدوري والكأس القطريه على شراء الحقوق .....ولكن وافقت على شروط مصر الذي رأها مذيع القناه بالصعبه جدا

طبعا للجزيره كل الحق .....كما كان لل اي ار تي كل الحق سابقا ودعونا لا نربط الجزيره الرياضيه بمواقف قطر ويحسب لها انها فعلت ما لم تفعله ال اي ار تي

واخيرا ....الشروط نفسها فرضت على مصر وتونس والجزائر ...رفضت مصر تونس ...ووافقت والجزائر

ثانيا : طارق ذياب

الرجل تكلم عن واقع شئنا ام ابينا .....

للاسف كما فرح كثير جدا جدا جدا من الشعب المصري لخساره الجزائر وحزنوا لفوزها

حزن كثير جدا لفوز مصر .....اغلبهم فلسطينين وجزائريين ومن شمال افريقيا ((لانهم تربطهم علاقات اقوي من مصر))

وربنا يجازي الكان السبب

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق

حدش علق على سي طارق ذياب التونسي؟

ايه الجذمة ده ؟

والاتنين القلل اللي قاعدين جنبه زبالة برضوا وواخدينها سبوبه ومش عارفين يرودا

اهو الحمد لله ربنا كبسهم والجزائر شالت ... وتونس فلتت من هزيمه اليوم أمام زامبيا وتعادلت بالعافية معاها

منذ متى يتحول تحليل مباراة إلى هرتله سياسية ؟

طب يا بتاع العروبة وتحرير غزه .... إنت مش عندك رئيس راجل ودول رجالة إسمها تونس ؟

روح قول لهم الكلام ده ... وشوف زين العابدين بن علي هايعمل فيك وفي أهلك إيه ؟

يعنى علشان الراجل قال الحقيقة و لم ينافق يبقى جزمة (ده أسلوب ؟؟!!)

طب مهو فيه ناس كنير مننا قالوا نفس الكلام عن موت العروبة و عن فرحتهم بهزيمة الجزائر و حزنهم لو فازت.

يا جماعة ياريت نكون موضوعيين و منكرهش الناس فينا أكتر من كده

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

حدش علق على سي طارق ذياب التونسي؟

ايه الجذمة ده ؟

والاتنين القلل اللي قاعدين جنبه زبالة برضوا وواخدينها سبوبه ومش عارفين يرودا

اهو الحمد لله ربنا كبسهم والجزائر شالت ... وتونس فلتت من هزيمه اليوم أمام زامبيا وتعادلت بالعافية معاها

منذ متى يتحول تحليل مباراة إلى هرتله سياسية ؟

طب يا بتاع العروبة وتحرير غزه .... إنت مش عندك رئيس راجل ودول رجالة إسمها تونس ؟

روح قول لهم الكلام ده ... وشوف زين العابدين بن علي هايعمل فيك وفي أهلك إيه ؟

يعنى علشان الراجل قال الحقيقة و لم ينافق يبقى جزمة (ده أسلوب ؟؟!!)

طب مهو فيه ناس كنير مننا قالوا نفس الكلام عن موت العروبة و عن فرحتهم بهزيمة الجزائر و حزنهم لو فازت.

يا جماعة ياريت نكون موضوعيين و منكرهش الناس فينا أكتر من كده

ايةً حقيقة يا أخي الكريم ؟

الحقيقة عندما تُقال في غير موضعها تبقى وقاحه وقلة أدب

أضرب لك مثل

هو مش الموت علينا حق

تخيل واحد داخل فرح وراح بعلو صوته قايل وحدووووووه الموت علينا حق يا جدعان ... فض الفرح ده ورحوا المقابر عشان تتعظوا

أهو طارق ذباب عمل كده

وبعدين لما هو كاره لمصر ومن ضمن الـ 90 % اللي بيكرهونا .. جاي يحلل الماتش بتاعنا ليه ... ما يروح لحبايبة ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أما الزملاء اللي فاهمين الموضوع غلط

أحب أوضح لهم

مصر لسه دافعه 22 مليون دولار لأذاعة كأس العالم اللي مش مشتركين فيه

تفتكروا هاتقف على 8 مليون ولا 9 لنقل كأس الأمم الأفريقية اللي أحنا أبطالها لدورتين متتاليتين ؟

ولعلمكم ... اعلن رئيس الأذاعة والتليفزيون اسامه الشيخ بإنه على اسعتدا لدفع مليون دولار مقابل نقل كل مباراة لمصر وسيزيدها الى 2 مليون دولار في الأدوار النهائية

اما من يرون باقي شروط الجزيرة القطرية مقبولة أو ده حقهم ....

فلا تعليق ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مشكلة كبيرة جداً، إن لعيبة الكورة أصبح لهم دور يتعدى دورهم الأصلى

فمعروف إن المحلل الرياضى ده بييجى يحلل بدل القعدة على القهوة، وأهو برضه ياخذله قرشين من حقه. فمش عارف إزاى يسمح لنفسه يتكلم باسم 90% من الشعب.

أنا مش عارف قال إيه بالظبط لكن شكله كده طينها.

مش ها انسى لما المذيع حازم الكاديكي جه فى قناة مصرية قبل ماتش الجزائر وقال إنه بيتمنى مصر تفوز على الجزائر.

استغربت لأن فى المواقف دى المذيع بيحاول يبقى حيادى علشان يكسب الجمهورين ومايورطش نفسه فى مشكلة مالهوش فيها.

لكن بعد يومين فهمت القصة فالموضوع سبوبة فحازم لعبها صح، فطلع فى كام إعلان مصرى وكام برنامج، أقصد أنه كإعلامى إختار الإعلام إللى يقدر يدفع أكثر.

أقصد إن إحنا ما ناخذش على كلام لعيبة الكورة، حتى أننى أقابل توانسة كثير فى جنوب السعودية ودايماً الكلام بيكون عن الكورة ويكون رأيهم غالباً لو إدينا عقولنا للعيبة الكورة يفكرولنا بيها هاتكره الشعوب العربية فى بعضها، وللأسف هذا ما حدث فعلاً. وخاصة أن الرأى المتطرف هو الذى ينتشر، فلو طلع لاعب يقول أنه بيحب مصر فلن يكون مثير للنشر لكن لما يقول بأكره مصر !!!!!!

شوف كام واحد مصرى بيكره تونس وبعدين شوف هو بيعرف إيه أصلاً عن تونس هاتلاقيه مايعرفش غير ثلاث أربع لعيبة من الفريق القومى وممكن المدرب لو هو مثقف.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...