اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصر والافراح فى مصر

Dr.mmfriend

Recommended Posts

السلام عليكم

مؤخرا انا كنت فى مصر وحضرت فرح لناس مش اعرفهم

فرح شيك وفى نادى شيك وناس كويسين

ولكن لم يخلو الفرح من بعض الشباب الروشين الى بيرقصوا طبعا على انغام الدى جى

اثناء الفرح وكفقره روتينيه نزلت التورته الى بياخدها العريس والعروسه ويقطعوها وكل واحد ياكل التانى

وبعدين المفروض الاتنين بياكلوا قطعه واحده

اخونا العريس راح واكل هو وهى القطعه وراح رازعها بوسه شفايف زى الى بييجوا فى الافلام الهابطه كده

ضحكت العروسه وامها واهلها

والمصور راح واخد اللقطه دى ومثبتها على الشاشات لفتره

والناس تصقف وهايصين

بصراحه انا دمى اتحرق اوى اوى ازاى واحد يرضه يعمل كده فى مراته قدام الناس

ده اذا مكانش عنده دين معندوش كمان نخوه ورجوله

طيب انا شاب داخل على جواز والحمد لله على درجه من التدين

لا انا تابع جماعات اسلاميه ولا مربى دقنى ولا اى حاجه " لحد دلوقت "

ولا انا شاب روش ومقضيها

انا اعتبر نفسي للاسف الشديد جدا عادى بس بحاول ابقي كويس

عاوز اسالكم واخد رايكم

ايه هو البديل المناسب للمسخره الى اسمها فرح دى !!!

انا مش متخيل انى اودى مراتى للكوافير وتلبس وتتشيك وتقعد فى مسرح افرج عليها الناس

والموبايلات تصور والناس تتفرج واكيد بعض الشباب المريض هيبدى رايه فى العروسه

واكيد لن يخلو الامر من اغانى هابطه وحقيره زى الى بتبقي فى الافراح اليومين دول

وفوق كل دول التكاليف الى بتترمى على الارض سواء كايجار نادى او كعرزومات لناس معرفهاش اصلا ولا يهمنى يحضروا او لا

ياترى ايه البديل ؟؟؟

هل من حل يرضى جميع الاطراف؟؟

رابط هذا التعليق

الناس مختلفة في طريقة تفكيرها و فهمها للامور

كلا يغني علي ليلاه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

براحتك مش عايز تعمل فرح ما تعملشي ،، ناس كتير حاليا مبتعملشي

و ناس تانية شايفها ليلة العمر و فرحة العمر ميتبخلشي عليها و يفرحوا و يفرحوا حبايبهم

وجهات نظر

رابط هذا التعليق

ممكن متعملش فرح وتعملها زفة عربيات كده وعزومه للأهل والجيران والحبايب وميمنعش انها تروح الكوافير الحريمي تتزوق لك في ليله العمر وتلبس فستان محجبات وممكن لو عاوز تعمل فرح فى قاعه تخلى الستات فى قاعه والرجاله فى قاعه تانيه زي النظام هنا فى الخليج وبرضه فى ناس في مصر بتعمل كده.

وممكن الفلوس اللى هتدفعها فى القاعه والكلام ده تستفيد بيها انت ومراتك وتروح تعمل عمره أو تحطها فى مصاريف البيت أو تستفيد بيها بأي شكل تاني.

ودي فى الأول والآخر ترجع لك أنت ومراتك وأهلها شوف انتم مقتنعين بأيه وإعملوه لأن القاعه والزفه مش هي اللي هتجيب السعاده ولا هي شرط من شروط صحة الزواج يعني .

ربنا يوفقك وييسر لك أمرك.

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

فعلاً حاجات تحرق الدم

أنا فى فرحى استأجرت قاعتين وجبت فرقة للرجالة وزوجتى جابت فرقة بنات للستات.

إللى عرفته إن البنات والسيدات كانوا فرحانين جداً لأنهم خذوا راحتهم على الآخر فى الفرح وفرحوا ولعبوا وطلعوا الطاقة إللى جواهم.

ومعظم الشباب كانوا فرحانين جداً والفرقة عملت إستكشات جميلة والناس فطست من الضحك.

اللى كانوا زعلانين بقى هم اللى كانوا جايين يتفرجوا على العروسة ويرقصوا العريس والعروسة ويصوروهم و الشباب إللى ضارب جيل وجاي يصطادله بنت.

أنا بأستغرب وأندهش وأستعجب وأحاسيس تانية غريبة لما أشوف العروسة بترقص وخمتاشر ألف واحد شايلين موبيلاتهم ونازلين يا تصوير.

بالمناسبة بس لأن الموضوع ده مفتوح فى أماكن تانية، حضر فرحى زملاء فى العمل وجيران مسيحيين وكانوا محل ترحيب.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

الناس بتختلف باختلاف طريقه تفكيرها

و الحركه الى حضرتك بتتكلم عليها دى مش جديده ابدا

و هيه منتشره من اكتر من عشره اتناشر سنه

و فيه الى مش بيحبها و بيتفق على كده مع منسق الفرح بتاعه

هى مش شيىء مقدس لازم تتعمل فى كل فرح

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

سيدي ده طبيعي ف بلدنا بلد التناقدات الكثييييييييرة حت اني اتذكر لما هندي او فلبيني بيشوف اي فرح مصري بيقولي هو ده في مصر ودول مسلمين يعني لان شكل لبسهم وتصرفاتهم غير اللي كنت اتوقعه نم المسلمين وهو بيكون هندوسي بس واخد انطباع الظاهر غلط ؟؟؟ ان مصر بلد محتشمة ومسلمين في البطاقة وفي الفعل

وياسلام لو قولت مش هتعمل فرح ، مشكلة اهل العروسة هيقولك ليه هي بنتي اقل من بنات الناس وشيئ غريب يقولك ده ليلة في العمر ، وطبعا الطبيعي انها نقضيها في شيئ يكون مقبول ويرضي ربنا زي اللي احنا بنشوفه

وكارثة الكوارث المحجبة اللي بتقلع الحجاب يوم فرحها واللي تتعرى يوم الفرح وكان الهدف ان الاخوة الحضور يعرفوا انها حلوة ولا شعرها ولا جسمها بجد شيئ مستفز وانا لا الوم حد لكن الوم الاخ المحترم العريييييييييييييييس الي بيسمح بكده ان زوجته تبقى محل تقييم من الاخوة الافاضل الحضور ومحدش يقول ده مش بيحصل بيحصل وتقييم لكل شيئ والله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا رايي....الواحد يعمل الحاجة اللي بجد تفرحه هو ومراته و اهله....و اكيد ترضي ربنا في نفس الوقت

و بجد فيه طرق حلوة كتير نقدر نفرح بيها و لما ربنا بييسر فعلا بتحسوا الليلة كلها خير و بركة....معلش انا مش قادرة اسمك نفسي.... هحلم معاكو بشوية حاجت ممكن

بحلم لنفسي بفرح بسيط...هادي.....في مكان مفتوح.... و يا سلام لو ع البحر.....كراسي و خيمة محندقة..... و ناس بحبها.....و بحب اخد صورة معاهم (مش ناس بتتحشر و تفضل تسال نفسك مين دول)

بحلم بفرحة.....مش فرح..... ....احس فيها اني ملكة لأمير قصر الأحلام....افرح بيه و يفرح بيا.....

نسرح علي اغاني احنا الاتنين بس نعرفها و نفهمها

(مين قال اني ف فرحي لازم اسمع هركب الحنطور..... و لا ياني ياني... مش هعمل كده تاني؟؟؟)

بحلم بفرحة.... ميبقاش فيها دربكة و لا عيل ضاع و لا هدة حيل

بحلم بفرحة..... اقدر اقعد فيها شوية مع اصحابي البناويت..... و هو يقعد مع اصحابه الرجاجيل..... و نتقابل بعدد شوية... و كل حد من اصحابنا يقولنا الذ حاجة بيحبها في صاحبه (ايون عشان لو حد حب يتراجع بقي عن الجوازة تبقي الفاس وقعت في الراس)

بحلم بليلة دافية... و مشاعر حقيقة... و فرحة طالعة من القلب

بحلم ان كارت فرحنا يكون عنوان بيتنا......و تاريخ اول ما اتقابلنا......و ممكن اول مرة اخدنا فيها القرار الانتحاري بالزواج

بحلم ان الفرح يبقي فيه لحظات كتيرة عشناها... انا و هو......اتخانقنا....اتصالحنا..... اتعاهدنا.... افترقنا... رجعنا... اتوجعنا ...بس في الاخر فرحنا

بحلم ان امي تكون معايا.....و تاخده مني...... و يرقصوا سوا رقصة هادية.... تديله فيها مفاتيحي

و بحلم ان طنط (مامته بقي)......تاخدني في حضنها.....و بس

بحلم ان بابا.... يكون معايا.....يحكي عن البنوتة الشقية.....اللي امبارح لسه كانت داخلة عليه و العياط مغرق وشها عشان وقعت من ع العجلة....و الليلة دي....البنوتة هتركب ورا فارسها حصانهم و هيطيروا

بحلم.....ياخواتي... حواليا.... مبسوطين.... راضيين.... مباركين

بحلم ... بناس تفتح قلوبها بدعوة حلوة لينا....ربنا يكرمنا لان احنا دخلنا الفرحة قلوبهم

بحلم....اني بعد الفرح نروح نعمل عمرة.....لاول مرة سوا

طولت عليكو معلش

بس بحلم

و ان شاء الله تكونوا معزومين...... قولوا آمين

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

أنا رايي....الواحد يعمل الحاجة اللي بجد تفرحه هو ومراته و اهله....و اكيد ترضي ربنا في نفس الوقت

و بجد فيه طرق حلوة كتير نقدر نفرح بيها و لما ربنا بييسر فعلا بتحسوا الليلة كلها خير و بركة....معلش انا مش قادرة اسمك نفسي.... هحلم معاكو بشوية حاجت ممكن

بحلم لنفسي بفرح بسيط...هادي.....في مكان مفتوح.... و يا سلام لو ع البحر.....كراسي و خيمة محندقة..... و ناس بحبها.....و بحب اخد صورة معاهم (مش ناس بتتحشر و تفضل تسال نفسك مين دول)

بحلم بفرحة.....مش فرح..... ....احس فيها اني ملكة لأمير قصر الأحلام....افرح بيه و يفرح بيا.....

(مين قال اني ف فرحي لازم اسمع هركب الحنطور..... و لا ياني ياني... مش هعمل كده تاني؟؟؟)

بحلم بفرحة..... اقدر اقعد فيها شوية مع اصحابي البناويت..... و هو يقعد مع اصحابه الرجاجيل..... و نتقابل بعدد شوية... و كل حد من اصحابنا يقولنا الذ حاجة بيحبها في صاحبه (ايون عشان لو حد حب يتراجع بقي عن الجوازة تبقي الفاس وقعت في الراس)

بحلم ان كارت فرحنا يكون عنوان بيتنا......و تاريخ اول ما اتقابلنا......و ممكن اول مرة اخدنا فيها القرار الانتحاري بالزواج

بحلم ان الفرح يبقي فيه لحظات كتيرة عشناها... انا و هو......اتخانقنا....اتصالحنا..... اتعاهدنا.... افترقنا... رجعنا... اتوجعنا ...بس في الاخر فرحنا

بحلم ان امي تكون معايا.....و تاخده مني...... و يرقصوا سوا رقصة هادية.... تديله فيها مفاتيحي

بحلم ان بابا.... يكون معايا.....يحكي عن البنوتة الشقية.....اللي امبارح لسه كانت داخلة عليه و العياط مغرق وشها عشان وقعت من ع العجلة....و الليلة دي....البنوتة هتركب ورا فارسها حصانهم و هيطيروا

بحلم ... بناس تفتح قلوبها بدعوة حلوة لينا....ربنا يكرمنا لان احنا دخلنا الفرحة قلوبهم

طولت عليكو معلش

بس بحلم

فوتكم بعافية

أستاذه لماضه تسمحي لي أهدي لك أغنيه الفنان عمرو أبو دياب

(

كلهم بيقولوا كده في الأول والكلام الحلو ...

....... )

كملي انتي بقى وأسيبك مع الأغنيه

فوتك بعافيه يلا باي

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

اقولك حاجة اعمل اللى يفرحك انت وعروستك ماتعملش فرح تفرح الناس وانت تتغاظ من االى دفعته

احنا عملنا فرح كبير ودفعنا اد كدهو لكن والله انا وجوزى بنقول لو نرجع تانى ويخيرونا يبقى احنا اولى بالفلوس اللى راحت دى

كل واحد وظروفه ماتقولش عشان دول يفرحوا ودول يهيصوا لا والله شوف انت قادر على ايه واعمله وحتى لو قادر انصحك بالوسطيةو بعدم التبزير

اما بقى موضوع الكوافير اللى انت خايف منه ده فماتخافش العرايس دلوقتى معظمهم بقوا عاقلين وبتبقى فى فرحها مغطيه شعرها ومكياجها بسيط ومش ملفت وربنا يفرحكم يارب

رابط هذا التعليق

سيدي ده طبيعي ف بلدنا بلد التناقدات الكثييييييييرة حت اني اتذكر لما هندي او فلبيني بيشوف اي فرح مصري بيقولي هو ده في مصر ودول مسلمين يعني لان شكل لبسهم وتصرفاتهم غير اللي كنت اتوقعه نم المسلمين وهو بيكون هندوسي بس واخد انطباع الظاهر غلط ؟؟؟ ان مصر بلد محتشمة ومسلمين في البطاقة وفي الفعل

وياسلام لو قولت مش هتعمل فرح ، مشكلة اهل العروسة هيقولك ليه هي بنتي اقل من بنات الناس وشيئ غريب يقولك ده ليلة في العمر ، وطبعا الطبيعي انها نقضيها في شيئ يكون مقبول ويرضي ربنا زي اللي احنا بنشوفه

وكارثة الكوارث المحجبة اللي بتقلع الحجاب يوم فرحها واللي تتعرى يوم الفرح وكان الهدف ان الاخوة الحضور يعرفوا انها حلوة ولا شعرها ولا جسمها بجد شيئ مستفز وانا لا الوم حد لكن الوم الاخ المحترم العريييييييييييييييس الي بيسمح بكده ان زوجته تبقى محل تقييم من الاخوة الافاضل الحضور ومحدش يقول ده مش بيحصل بيحصل وتقييم لكل شيئ والله

الاخ hero

اتفق معاك تماما وفعلا اللوم اولا على العريس ثم برده على ابو العروسة ...يعنى هو مش راجل :roseop: :ninja:

لانه لا مجال للعرى ولا للرقص ولا لقلة الادب.........وكل ده عشان الناس تعرف انه اخد بنت جامدة كده :lol: وصور يابنى فين ما يعجبك

والموضوع كله ثقافات وتدين.....................الدين ليس ضد الفرح ولا ضد الاحتفالات ولكن من دون سفه ولا قلة ادب

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

مؤخرا انا كنت فى مصر وحضرت فرح لناس مش اعرفهم

فرح شيك وفى نادى شيك وناس كويسين

ولكن لم يخلو الفرح من بعض الشباب الروشين الى بيرقصوا طبعا على انغام الدى جى

اثناء الفرح وكفقره روتينيه نزلت التورته الى بياخدها العريس والعروسه ويقطعوها وكل واحد ياكل التانى

وبعدين المفروض الاتنين بياكلوا قطعه واحده

اخونا العريس راح واكل هو وهى القطعه وراح رازعها بوسه شفايف زى الى بييجوا فى الافلام الهابطه كده

ضحكت العروسه وامها واهلها

والمصور راح واخد اللقطه دى ومثبتها على الشاشات لفتره

والناس تصقف وهايصين

بصراحه انا دمى اتحرق اوى اوى ازاى واحد يرضه يعمل كده فى مراته قدام الناس

ده اذا مكانش عنده دين معندوش كمان نخوه ورجوله

طيب انا شاب داخل على جواز والحمد لله على درجه من التدين

لا انا تابع جماعات اسلاميه ولا مربى دقنى ولا اى حاجه " لحد دلوقت "

ولا انا شاب روش ومقضيها

انا اعتبر نفسي للاسف الشديد جدا عادى بس بحاول ابقي كويس

عاوز اسالكم واخد رايكم

ايه هو البديل المناسب للمسخره الى اسمها فرح دى !!!

انا مش متخيل انى اودى مراتى للكوافير وتلبس وتتشيك وتقعد فى مسرح افرج عليها الناس

والموبايلات تصور والناس تتفرج واكيد بعض الشباب المريض هيبدى رايه فى العروسه

واكيد لن يخلو الامر من اغانى هابطه وحقيره زى الى بتبقي فى الافراح اليومين دول

وفوق كل دول التكاليف الى بتترمى على الارض سواء كايجار نادى او كعرزومات لناس معرفهاش اصلا ولا يهمنى يحضروا او لا

ياترى ايه البديل ؟؟؟

هل من حل يرضى جميع الاطراف؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :roseop:

للأسف أنا شفت الكلام ده فى أفراح كتييييير و كمان أفراح ناس محترمين جدا و محرمين هنا يعنى ناس تعرف الأصول و العيب , يعنى ناس مستحيل الست عندهم تفتح الباب مثلا و شعرها مكشوف أو بهدوم البيت مثلا و حاجات من هذا القبيل . bv:-

و ذى سيادتك ما قلت , ممكن جدا جدا جدا واحد من المرضى اللى فى الفرح يصور الحاجات دى و ينزلها بقى على اليو تيوب على الأقل يعنى , دا يعنى لو كان محترم و بيخاف ربنا. :ninja:

فى السعودية لأن بيكون هناك قاعة للحريم و قاعة للرجال و ما بيكونشى فى اختلاط , لقيت واحد سعودى عامل كارت الدعوة بتاع فرح بنته أو ابنه - مش فاكر - و كاتب أن السيدات ممنوعين من اصطحاب الجولات المزودة بكاميرا , و ده طبعا هو عنده حق ميه بالميه لأن الجولات أم كاميرا بتعمل بلاوى و مصايب . md2:

و أما بالنسبة للتكلفة بتاع الفرح اللى هو أكيد بيحصل فيه ما يغضب الله و دى طبعا بتعتبر بداية غير جيدة على الاطلاق لأى اتنين عروسين بيبدأوا حياتهم و عاوزين ربنا يكرمهم و يوفقهم , فالتكلفة بتكون باهظة طبعا , المهم مش كدة , المهم أن فى ناس كتيييييير بتعمل الأفراح دى و بيتكلفوا التكلفة دى و هم بادئين حياتهم و هم مش جايبين حاجات كتير نقصاهم لبيتهم و لحياتهم لأن مش معاهم فلوس و اضطروا يأجلوا الحاجات دى شوية لحد ما يجيلهم فلوس أو الزوج يعمل جمعية أو يجيله عقد يره أو كده ؟؟

أبسط مثال , السيارة ,فى ناس بتعمل أفراح كدة و بالتكلفة دى و هم ببساطة العريس مش عنده عربية أو عربيته قديمة و مهكعة و تكاليف الفرح دى ممكن جدا تغيرله العربية أو ممكن جدا جدا جدا يدفعها مقدم عربية , و مش شرط العربية دا الواحد لو دور كويس هيلاقى حاجات كتير بالشكل دة !!!!! :D

أنا أفضل نظام شفته , أن الفرح يكوت عبارة عن جلسة عائلية على الضيق و يخلص بسرعة و بدرى من غير سهر و ارهاق جسدى و ذهنى للعروسين بدون داعى - ده كفاية الصداع بتاع المزيكا , دا العروسين ربنا يكون فى عونهم - و العريس ياخد زوجته و يروحوا البيت أو يسافروا يقضوا اليومين بتوع شهر العسل أو زى ما هم مخططين و تكلفة الفرح تكون على أضيق ما يكون . smk:

و ربنا يسهل للجميع

أخوكم / MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

طولت عليكو معلش

بس بحلم

فوتكم بعافية

كلام جميل --- ياريت كل العرايس زيك مكنش بقه فيه مشكلة

موضوع جميل يستاهل الدردشه

البنات حاليا يجماعه مبتفكرش بالطريقه دي يعني متفكرش لنفسها بتفكر للناس ( معظمهم ) علشان محدش يزعل

يعني الفرح بقى من ضمن الاتفاقات اللي ممكن الجوازه كلها تفشل علشان خاطره ( لايقل اهتماما عن الشبكة والشقه والعفش ) بالنسبه للعروسة

معنديش اعتراض على الفرح زي ماي عروسه بتقول دي ليلة العمر فعلا ليلة العمر بس عندي اعتراض على نوعية الفرح نفسه

يعني لو العروسه عايزة تعمل فرح علشان تفرح مفيش مشكلة دي علشان زمايلها وقرايبها وكذلك العريس علشان منظلمش العروسه بس

نفسي بجد في فرح ( بما اني لسه متجوزتش ) بس بسيط ( مش معناه بسيط في التكاليف لا بسيط في الدوشة اللي على الفاضي اللي لاتدل على الفرحة عجبني رد لماضة وبقول ياريت كل البنات بتفرك بنفس الطريقة

رابط هذا التعليق

طولت عليكو معلش

بس بحلم

فوتكم بعافية

حــــــــلم دافى وجميل ...بجد انتى هاتبقى احلا واجمل عروسة

بس ممكن تعزمينى يا لماضة ؟؟

بجد انتى احلى عروسة حلمت بيها ...

رابط هذا التعليق

مش بس في الفرح

فالتعبير عن المشاعر في الأماكن العامة ووسط الناس له حدود واداب

يعني الموقف اللي حضرتك قلت عليه في الفرح .. ده شي فج طبعاً ويدل على عدم نخوة العريس

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الحقيقة انا بعد فرح لماضة مستحييييييييييل اشوف افراح

بس ممكن تسمحلى ادلى بدلوى ...وبخبراتى القليلة

....فى على موقع عمرو خالد تمثيلية بسيطة صوت بس اسمها عرايس وعرسان ياريت حضرتك والخطيبة تسمعوها ...ممكن تستشف ان افراحنا موش بس معتمدة على اللى حضرتك شوفته وحاكيته ...وانا عندى يقين ان ده هايسعدك كتير فى اتخاذ القرار المناسب...

ثانياً تجربة شخصية لى ...حيث انى قد شاركت فى ترتيب فرح لواحدة صديقتى ...والحمد لله الكل اقتنع وانهالت علية الطلبات للمشاركة بعد كده ...واليك وصف الفرح وباختصار

المكان :فيلا بجمعية احمد عرابى مفروش على البسين البوفيه وفى الجنينة مكان الفرح وجوا الفيلا ده ممكن يكون لاهل العروسة واصحابها علشان تجهز نفسها بمساعدة اصحابها او بمساعدة الكوافيرة

وممكن يكون الترتيب على النحو التالى (البسين للاكل ...والجنينة للرجال ...والفيلا للبنات والنساء )وده على حسب الرغبة

الزمان :الساعة 2 الظهر بداية الفرح ...

الفرح ماكنش فيه اغانى ولا دياوله بس موسيقى هادئة كخلفية بسيطة ودى كانت سى دى من اختيار العروسة والعريس

ابتدى الفرح بدخول العروسة فى الزفة على الكمان مع والدها ومن ثم مع زوجها

ثم قاموا بالجلوس فى الكوشة لمدة دقائق وقاموا باللف على ترابيزات العائلات لالتقاط الصور والترحيب بالمدعويين

ويادوبك عقبال ما خلصوا...الناس كلها دخلت تصلى العصر ومن بعده افتتحوا البوفيه بتورتة جميلة وعلى فكرة كانت مامة العروسة هى اللى عملاها بس من غير شو ...او ما شابه وبعدين الناس كلت ....وبعديها بشوية صلينا المغرب ...

والعروسة والعريس روحوا ...بس من غير اغانى ولا رقص ...بس اللى شوفته فى عيون المعازيم انهم كانوا فرحانين بالعريس والعروسة ..هدؤ الفرح وخلوه من الازعاج ادى فرصة اكبر للناس والعائلات علشان تتعرف وتسلم على بعضها ...

وعلى العموم دى موش فكرتى الافراح دى منتشرة اوى دلوقتى وكتير بيعملوا كدة علشان موش حابيين اللى بيحصل فى الافراح التانية واخيرا ...ربنا يتمم بخير وياريت نسمع زغروطة حلوة بقى

رابط هذا التعليق

يا شيكو انا عينيا دمعت....و الله بجد

انا حسيت اني في الفرح اللي انتي قولتي عليه....(مش عارفة يا اوختشي ايه اللي مقعدني مع الرجالة.....هو انتي قولتي الستات فين... :lol: )

عارفة يا شيكو... احلي حاجة ان احنا نلاقي فرحة نحسها....

الله عليكي لما قولتي ان التورتة مامت العروسة هي اللي عملتها....

عارفة يا شيكو انا متخيلة ان لم مامتي عملت التورتة دي ......زيااااااااااااااااااااااااااه

دي مش هتعمل تورتة.... ده هتحط بعدد حبات الدقيق في التورتة ذكرياتي انا وهي لما وقفنا في المطبخ

هتخلط... السكر بالبيض.....و هي بتفتكر لحظات كتير خلطناها وعشناهما مع بعض لحظات كانت بطعم السكر..... و لحظات تانية بريحة البيض

هتزوقها بالكريمة.... لانها بتزوقني......هتحليها ليا...... لانها بتحلي حياتي

ياه يا شيكو..... أما هتبقي تورتة

بقولكو ايه بقي....

تيجوا كل المتجمعين في الحتة دي... نتفق كده....ان احنا نخلي فرحنا.... بدل ما هو فرح....يبقي فرحة

و كل واحد هيبقي ليه طريقته....و كل واحد هيبقي ليه تورتته...

نحلم... و ليه لا.... مين قال مش هيحصل....قوة اليقين بتخلي ما بدا يوما مستحيلا ممكنا جدا جدا جدا

مساااااااااااااااكم.... حلم و فرحة....... و تورتة ماما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الحقيقة انا بعد فرح لماضة مستحييييييييييل اشوف افراح

بس ممكن تسمحلى ادلى بدلوى ...وبخبراتى القليلة

....فى على موقع عمرو خالد تمثيلية بسيطة صوت بس اسمها عرايس وعرسان ياريت حضرتك والخطيبة تسمعوها ...ممكن تستشف ان افراحنا موش بس معتمدة على اللى حضرتك شوفته وحاكيته ...وانا عندى يقين ان ده هايسعدك كتير فى اتخاذ القرار المناسب...

ثانياً تجربة شخصية لى ...حيث انى قد شاركت فى ترتيب فرح لواحدة صديقتى ...والحمد لله الكل اقتنع وانهالت علية الطلبات للمشاركة بعد كده ...واليك وصف الفرح وباختصار

المكان :فيلا بجمعية احمد عرابى مفروش على البسين البوفيه وفى الجنينة مكان الفرح وجوا الفيلا ده ممكن يكون لاهل العروسة واصحابها علشان تجهز نفسها بمساعدة اصحابها او بمساعدة الكوافيرة

وممكن يكون الترتيب على النحو التالى (البسين للاكل ...والجنينة للرجال ...والفيلا للبنات والنساء )وده على حسب الرغبة

الزمان :الساعة 2 الظهر بداية الفرح ...

الفرح ماكنش فيه اغانى ولا دياوله بس موسيقى هادئة كخلفية بسيطة ودى كانت سى دى من اختيار العروسة والعريس

ابتدى الفرح بدخول العروسة فى الزفة على الكمان مع والدها ومن ثم مع زوجها

ثم قاموا بالجلوس فى الكوشة لمدة دقائق وقاموا باللف على ترابيزات العائلات لالتقاط الصور والترحيب بالمدعويين

ويادوبك عقبال ما خلصوا...الناس كلها دخلت تصلى العصر ومن بعده افتتحوا البوفيه بتورتة جميلة وعلى فكرة كانت مامة العروسة هى اللى عملاها بس من غير شو ...او ما شابه وبعدين الناس كلت ....وبعديها بشوية صلينا المغرب ...

والعروسة والعريس روحوا ...بس من غير اغانى ولا رقص ...بس اللى شوفته فى عيون المعازيم انهم كانوا فرحانين بالعريس والعروسة ..هدؤ الفرح وخلوه من الازعاج ادى فرصة اكبر للناس والعائلات علشان تتعرف وتسلم على بعضها ...

وعلى العموم دى موش فكرتى الافراح دى منتشرة اوى دلوقتى وكتير بيعملوا كدة علشان موش حابيين اللى بيحصل فى الافراح التانية واخيرا ...ربنا يتمم بخير وياريت نسمع زغروطة حلوة بقى

هو ده الى نفسي فيه او فى حاجه قريبه منه كده

فرح بسيط ولذيذ وجو عائلى بدون الحنطور والعنب العنب

ياريت لو يحصل معايا حاجه زى كده

بس فين تلاقى الانسانه الى بتفكر كده

رابط هذا التعليق

بس فين تلاقى الانسانه الى بتفكر كده

فاكرين فيلم ليه خلتني احبك

طب فاكرين حلا شيحا و تصورها لفرحها

هو ده اللي بيعجبني

تم تعديل بواسطة الباشمهندس ياسر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

[size="4"]عارفة يا شيكو انا متخيلة ان لم مامتي عملت التورتة دي ......زيااااااااااااااااااااااااااه

دي مش هتعمل تورتة.... ده هتحط بعدد حبات الدقيق في التورتة ذكرياتي انا وهي لما وقفنا في المطبخ

هتخلط... السكر بالبيض.....و هي بتفتكر لحظات كتير خلطناها وعشناهما مع بعض لحظات كانت بطعم السكر..... و لحظات تانية بريحة البيض

هتزوقها بالكريمة.... لانها بتزوقني......هتحليها ليا...... لانها بتحلي حياتي

ياه يا شيكو..... أما هتبقي تورتة[/color]

الوصف ده جميل اوي يا لماضة فيه احساس عالي جدا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...