اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصر قبطية قبل أن يدخلها الإسلام


قطرة ندى

Recommended Posts

أفيقوا أيها النيام ...

الفاضل / عز الدين

يرجى استخدام الدقة فى اختيار الفاظك واسلوب الرد

انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

يعني هو اسلوب الحوار في مسجد او زاوية لا يرتقي لمستوى الناس المحترمه عشان كده بتشبه الاسلوب الي ( لا يترقي ) من وجهة نظرك باساليب المساجد والزوايا ؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى لو حضرتك تراعي مشاعر اخوانك المسلمين اكتر من كده

ففى رأيى ان تحول اسم مصر من " قبط الى " مصر " تم بعد الفتح الاسلامى ، واطلاق لفظة " قبط " و " أقباط " على من لم يتحولوا من سكان مصر الاصليين الى الاسلام ، كان لتمييز المسلمين من المسيحيين ( تمييز عنصرى ) حتى يمكن تحصيل الجزية.

طيب يااستاذ محمد وقبل ماتتحول من قبط الى مصر قبل اصلا ماتبقى قبط .. كان اسمها ايه ؟

ممفيس !!!

على فكره انا مبهزرش في سؤالي وبناء عليه اتوقع ان حضرتك مبتهزرش في ردك برضه ..

فلو كده ياريت تقولي ممفيش ( بامارة ايه ) ولو مش كده يبقى ياريت تجاوبني على سؤالي عشان تزيل اللبس الي حصل عندي من مداخلتك الي في اقتباسي ..

لاتؤاخذونى ياجماعة

اذا كنتم لاتعرفون ان من يعتلى المنبر فى المسجد لايجرى حوارا بل يلقى خطبة يعظ فيها الناس ، فاسمحوا لى ان ابحث عن اناس آخرين اتحاور معهم.

مايقوله الخطيب فى المسجد او الزاوية هو خطبة غير مسموح فيها للجالس ان يبدى رأيه او يعترض على مايقوله الخطيب حتى لو قال لهم ان الارض ثابتة والشمس تدور حولها وان الناس عند مطلع الشمس بيعملوا أحدى الاذنين مخدة والاخرى لحاف ، وانهم يغطسون فى الماء عند شروق الشمس حتى لاتحرق جلودهم ، فالمثقفين اللى زى حضراتكم حايسمعوا الكلام ولن يعترضوا على الرغم من انهم يعلمون ان الخطيب " بيضحط عليهم "

لكن لو نفس الخطيب قال نفس الكلام فى ندوة حوارية او منتدى ، فبلاشك ستردون عليه وستطالبونه بترك الميكرفون.

وعندما يقول الخطيب فى المسجد للمصلين " أفيقوا ايها النيام " ، فلن يترك احدكم المسجد بل سينتظر على مضض حتى " يكسب ثواب الجمعة والجماعة " ، ولكن لو نفس الخطيب كان يتحدث اليكم فى ندوة حوارية عامة او منتدى ، فلن تقبلوا هذا الكلام ، بل وستهاجمونه وتطلبون منه التوقف عن الكلام ، الا اذا كان البعض منكم لايرى فى هذا الاسلوب اهانة لشخصه وللمتحاورين.

وعموما اذا كنتم تقبلون بان توصفوا او يتم مخاطبتكم بـ " افيقوا ايها النيام " ، كان ذلك فى مسجد او زاوية او ندوة او حتى فى مدرج بالجامعة ، فهذا شأنكم ، ولكننى لا أقبل به شخصيا ، ولايقبل به فريق الادارة والاشراف.

==================================

وعن سؤالك عن اسم مصر قبل ان تسمى قبط ، وحيث اننى ليست لدى المعلومات الكافية عن اسم مصر القديم بل اعرف فقط اسم عاصمة مصر من ايام الملك نارمر فقد ذكرته بدون تفاصيل ، وعليك البحث اكثر حتى تحصلى على المعلومة ، مش كل حاجة على يعنى .

"منف " أو " ممفيس " يقول المؤرخون ان الملك نارمر هو من بناها منذ اكثر من 5000 عام بالقرب من منطقة سقارة وكانت عاصمة الاقليم الشمالى كما تعلمنا من كتب التاريخ.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 152
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مدام ضحى...

أنا مش عارف حضرتك بتتجاهلي المعنى في كلامي ، ولا بجد مش فاهماه؟! :roseop:

الخطب في المساجد زي خطبة الجمعة مثلاً غير مسموح فيها بالنقاش. أنا ما بانطقش نص كلمة أياً كان فكر أو أسلوب الخطيب ، لقدسية المكان والمناسبة ، ولتحريم اللغو. الموضوع ده مالوش علاقة أبداً بفكر ولا رقي المصلين ولا ثقافتهم.

لكننا هنا في المنتدى أساساً موجودون للحوار ، وبالتالي ما ينفعش الحوار يكون باتجاه واحد. ده اللي قصدته بكلامي ، واللي أتعجب كيف لم يصل إليكِ!

النقطة التانية ، والتي قصدها أ. محمد هي إن المتواجدين في المنتدى ليسوا مسلمين بالضرورة ، منهم المسلم والمسيحي وربما اليهودي ، وأنا لا أحمل تجاه أيهم أي ضغينة ، وأرحب عن نفسي بالحوار المتحضر مع الجميع.

وبالتالي فأقل مبادئ الحوار هو مراعاة مشاعر الآخرين ، والتفكير من منطلق فكر الآخرين أيضاً ، فلا أنا أفضل منهم ، ولا أتميّز عنهم بشئ.

وفكرة (يروح يدور له على حته تانيه يتكلم فيها) لم أقلها بالمعنى الذي تحمله كلماتك.

كلامي يعني أن من يرى الحديث هنا فسق وفجور ، ولا يرضى عن مبادئنا في المنتدى ، من أننا نرحب بتواجد جميع المصريين أو من يهتم بأحوال المصريين ، بغض النظر عن الديانة أو الفكر ، وأننا نحترم الجميع ونرفض إهانة أي فكر أو دين أو شخص. من يرفض هذه المبادئ في الحوار ، ده فعلاً... يروح يشوف له حتة تانية يتكلم فيها.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق
شارك

وبقيت قلة فى أعماق الصعيد لم يصلها نور الإسلام ، بقوا على ما هم عليه من الإعتقاد ، وعددهم الان لا يزيد عن الخمسة بالمائة ، وإن كانوا يدعون كذباً أنهم أكثر من ذلك .

فهل تطالبون الناس الان بخلع ثوب الإسلام الناصع والعودة لارتداء الثياب البالى الممزق الذى عفا عليه الزمن .

أفيقوا أيها النيام ...

الأسلوب بتاعك يا صديقى عز الدين فعلاً مستفز وزى ماقلت مراراً إنك ممكن تخسر قضيتك بسهولة جداً لمجرد إنك لم تحسن التعبير عنها ولم تراع ظروف وإتجاه الحوار وإنتقاء الألفاظ المناسبة التى تقول بها فكرتك بدون أن تثير من يسمعك.

وكمان بحجم الخط :roseop:

انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

يا صديقى محمد طريقة كلامك عن المسجد فيها فعلاً تجريح، فلو مش واخد بالك لإختلاف ثقافتنا وثقافتك فينبغى أن تقتنع برأينا وينتهى الأمر، لكن أن تبحث عن تبريرات فمش ظريفة.

إنت بالظبط زى إللى وصف واحد بإنه عربجى ولما التانى غضب قال له "هو العربجى حاجة وحشة ده شغلانة شريفة"

رابط هذا التعليق
شارك

الاستاذه ضحى:

المصريين كانوا يطلقوا على مصر اسم "كيمي" معناها الارض السودا. و كيمي دى اللى جه منها اسم علم الكيميا (علم مصر). لشهرة القدماء المصريين فى هذا العلم. اليونانيين استخدموا اسم ايجيبتوس (اي-هى_بتاح بالمصرى) اللى معناها بيت الاله بتاح و اللى جه منها Egypt و اللى جه منها قبط

مصر هو الاسم اللى استخدمه الساميين لمصر فالتوراه نسبت مصر لمصرايم بن حام بن نوح. و اسم مصر هو الشائع عند العرب ايضا.

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق
شارك

لاتؤاخذونى ياجماعة

اذا كنتم لاتعرفون ان من يعتلى المنبر فى المسجد لايجرى حوارا بل يلقى خطبة يعظ فيها الناس ، فاسمحوا لى ان ابحث عن اناس آخرين اتحاور معهم.

مايقوله الخطيب فى المسجد او الزاوية هو خطبة غير مسموح فيها للجالس ان يبدى رأيه او يعترض على مايقوله الخطيب حتى لو قال لهم ان الارض ثابتة والشمس تدور حولها وان الناس عند مطلع الشمس بيعملوا أحدى الاذنين مخدة والاخرى لحاف ، وانهم يغطسون فى الماء عند شروق الشمس حتى لاتحرق جلودهم ، فالمثقفين اللى زى حضراتكم حايسمعوا الكلام ولن يعترضوا على الرغم من انهم يعلمون ان الخطيب " بيضحط عليهم "

يا استاذ محمد؟؟

كانك بتقولنا ان المسلمين في المساجد زي النعاج لو اتقالهم يمين يبقي يمين ولو اتقالهم شمال يبقي شمال؟؟

لا يا صديقي انت اللي فاهم غلط للاسف

لو جاء الامام بما يخالف القران والسنة يا اخ محمد هانزله من على المنبر موش هانقعد نسمعه وهايترد عليه

موش هايطلع يقول اللي هو عاوزة ..موش هاياخد حصانة يعني ولا مناعة ولا الاسلام بيدي قداسة وعصمة لاي حد غير النبي على الصلاة والسلام

اما اي حد تاني فهو غير معصوم ويؤخد منه ويرد حتى لو على منبر الجمعه يا اخ محمد

لو قال الامام حاجة من دماغة والا قال حاجة من الخزعبلات اللي انت قلتها ..هانقف ونقوله اتق الله ..اتقولون على الله مالا تعلمون

اذا كنا بنصلحله اثناء الصلاة .. موش هانصلحله في الخطبه والا في كلمه ؟؟الاسلام لا كهنوت فيه يا اخ محمد

وبعدين متهيالي لو كان الاخ عز الدين قال كلمة ( افيقوا ايها النيام ) دي في موضوع سياسي والا عن الفساد مثلا ..متهيالي ماكنتش هاتعلق اصلا

لكني متفق ان في الحوار عن الاديان بصفة عامة ..يجب احترام الاخر ..واتخاذ اسلوب يسمح بالحوار ..موش يخللي الطرف التاني ياخد موقف عدائي من قبل اصلا مايقرا انت بتقول ايه..

في الاخر احنا مصريين ونتشارك ارض ومستقبل وحياة واحدة ..وبيننا ذمة وعهد وجيره واخوه في الانسانية

تم تعديل بواسطة znaty

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

الاستاذه ضحى:

المصريين كانوا يطلقوا على مصر اسم "كيمي" معناها الارض السودا. و كيمي دى اللى جه منها اسم علم الكيميا (علم مصر). لشهرة القدماء المصريين فى هذا العلم. اليونانيين استخدموا اسم ايجيبتوس (اي-هى_بتاح بالمصرى) اللى معناها بيت الاله بتاح و اللى جه منها Egypt و اللى جه منها قبط

مصر هو الاسم اللى استخدمه الساميين لمصر فالتوراه نسبت مصر لمصرايم بن حام بن نوح. و اسم مصر هو الشائع عند العرب ايضا.

في الاسرائليات ان مصرائيم بن حام بن نوح دة ولد واحد اسمه لاين ..ولاين دة ولد واحد اسمه قبط ..اللي جت منه لقب الاقباط ودة كان قبل المسيحية وقبل التوراه حتى :

من كتاب تفرع الشعوب والقبائل

والقبط: قال إبراهيم بن ءاصف شاه: من بني قبطيم بن مصر بن بيصر بن حام، وعند الاسرائيليين من ولد قفط بن حام، وقال هرشيوش: من ولد قبط بن لاين من مصرائيم بن حام.

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

لاتؤاخذونى ياجماعة

اذا كنتم لاتعرفون ان من يعتلى المنبر فى المسجد لايجرى حوارا بل يلقى خطبة يعظ فيها الناس ، فاسمحوا لى ان ابحث عن اناس آخرين اتحاور معهم.

مايقوله الخطيب فى المسجد او الزاوية هو خطبة غير مسموح فيها للجالس ان يبدى رأيه او يعترض على مايقوله الخطيب حتى لو قال لهم ان الارض ثابتة والشمس تدور حولها وان الناس عند مطلع الشمس بيعملوا أحدى الاذنين مخدة والاخرى لحاف ، وانهم يغطسون فى الماء عند شروق الشمس حتى لاتحرق جلودهم ، فالمثقفين اللى زى حضراتكم حايسمعوا الكلام ولن يعترضوا على الرغم من انهم يعلمون ان الخطيب " بيضحط عليهم "

يا استاذ محمد؟؟

كانك بتقولنا ان المسلمين في المساجد زي النعاج لو اتقالهم يمين يبقي يمين ولو اتقالهم شمال يبقي شمال؟؟

لا يا صديقي انت اللي فاهم غلط للاسف

لو جاء الامام بما يخالف القران والسنة يا اخ محمد هانزله من على المنبر موش هانقعد نسمعه وهايترد عليه

موش هايطلع يقول اللي هو عاوزة ..موش هاياخد حصانة يعني ولا مناعة ولا الاسلام بيدي قداسة وعصمة لاي حد غير النبي على الصلاة والسلام

اما اي حد تاني فهو غير معصوم ويؤخد منه ويرد حتى لو على منبر الجمعه يا اخ محمد

لو قال الامام حاجة من دماغة والا قال حاجة من الخزعبلات اللي انت قلتها ..هانقف ونقوله اتق الله ..اتقولون على الله مالا تعلمون

اذا كنا بنصلحله اثناء الصلاة .. موش هانصلحله في الخطبه والا في كلمه ؟؟الاسلام لا كهنوت فيه يا اخ محمد

وبعدين متهيالي لو كان الاخ عز الدين قال كلمة ( افيقوا ايها النيام ) دي في موضوع سياسي والا عن الفساد مثلا ..متهيالي ماكنتش هاتعلق اصلا

لكني متفق ان في الحوار عن الاديان بصفة عامة ..يجب احترام الاخر ..واتخاذ اسلوب يسمح بالحوار ..موش يخللي الطرف التاني ياخد موقف عدائي من قبل اصلا مايقرا انت بتقول ايه..

في الاخر احنا مصريين ونتشارك ارض ومستقبل وحياة واحدة ..وبيننا ذمة وعهد وجيره واخوه في الانسانية

تعقيب برده مهم

لو كان قصد الاستاذ محمد هو الاراء الشخصية للي بيعتلوا المساجد..والتي قد تكون متشددة مثلا او فيها خطا اتجتماعي ودة ممكن طبعا لانهم بشر بغلطوا ..فدة موضوع تاني اتفق معاه فيه نسبيا ..ولو ان برده مافيش حاجة تجبرني اني احضر للامام دة تاني او حتى اني اقعد اسمعه

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

مايقوله الخطيب فى المسجد او الزاوية هو خطبة غير مسموح فيها للجالس ان يبدى رأيه او يعترض على مايقوله الخطيب حتى لو قال لهم ان الارض ثابتة والشمس تدور حولها وان الناس عند مطلع الشمس بيعملوا أحدى الاذنين مخدة والاخرى لحاف ، وانهم يغطسون فى الماء عند شروق الشمس حتى لاتحرق جلودهم ، فالمثقفين اللى زى حضراتكم حايسمعوا الكلام ولن يعترضوا على الرغم من انهم يعلمون ان الخطيب " بيضحط عليهم "

السلام عليكم

اعتقد ان وجهه نظر الاستاذ محمد و التي لم تصل للمحاورين

هي ان في خطبه الجمعه غير مسموح للناس بالكلام مع الخطيب بتاتا

او التحاور معه

بغض النظر عن مضمون الخطبه

نقتنع بها ام لم نقتنع

غير مسموح بالتصحيح او الحديث مع الامام او المأمومين

و ليس معني الكلام ان الامام منزه عن الهوي

او ان المتلقين للخطبه ليس لديهم عقل لفهم الخطبه

الفقر في الوطن غربه

رابط هذا التعليق
شارك

لو قال الامام حاجة من دماغة والا قال حاجة من الخزعبلات اللي انت قلتها ..هانقف ونقوله اتق الله ..اتقولون على الله مالا تعلمون

اذا كنا بنصلحله اثناء الصلاة .. موش هانصلحله في الخطبه والا في كلمه ؟؟الاسلام لا كهنوت فيه يا اخ محمد

لكني متفق ان في الحوار عن الاديان بصفة عامة ..يجب احترام الاخر ..واتخاذ اسلوب يسمح بالحوار ..موش يخللي الطرف التاني ياخد موقف عدائي من قبل اصلا مايقرا انت بتقول ايه..

في الاخر احنا مصريين ونتشارك ارض ومستقبل وحياة واحدة ..وبيننا ذمة وعهد وجيره واخوه في الانسانية

:roseop: :amb: :blush2:

فيه ملاحظة، هو إسمه خطيب مش إمام، لكن يبقى إمام وقت الصلاة فقط ويفقد الصفة بمجرد خروجه منها ويصبح راجل عادى إلا لو كان عنده علم فيصبح عالم.

وصعوده على المنبر لا يعطيه أى فضل على المسلمين إلا إذا كان عالم بدينه أو فقيه فده حاجة تانية.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق
شارك

لو قال الامام حاجة من دماغة والا قال حاجة من الخزعبلات اللي انت قلتها ..هانقف ونقوله اتق الله ..اتقولون على الله مالا تعلمون

اذا كنا بنصلحله اثناء الصلاة .. موش هانصلحله في الخطبه والا في كلمه ؟؟الاسلام لا كهنوت فيه يا اخ محمد

لكني متفق ان في الحوار عن الاديان بصفة عامة ..يجب احترام الاخر ..واتخاذ اسلوب يسمح بالحوار ..موش يخللي الطرف التاني ياخد موقف عدائي من قبل اصلا مايقرا انت بتقول ايه..

في الاخر احنا مصريين ونتشارك ارض ومستقبل وحياة واحدة ..وبيننا ذمة وعهد وجيره واخوه في الانسانية

:roseop: :amb: :blush2:

فيه ملاحظة، هو إسمه خطيب مش إمام، لكن يبقى إمام وقت الصلاة فقط ويفقد الصفة بمجرد خروجه منها ويصبح راجل عادى إلا لو كان عنده علم فيصبح عالم.

وصعوده على المنبر لا يعطيه أى فضل على المسلمين إلا إذا كان عالم بدينه أو فقيه فده حاجة تانية.

:roseop: :happy:

فكرتني باللجنة بتاعة : هل هي خروم شنكل ..ام خروم حرامي الحلة ..اخ خدوش تكونت بمعرفة قطة :D

بس انت صح ..فيه فرق كبير بين خطيب وامام :blush2:

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

ممكن أخرج عن السياق وأتساءل

لما مصر أصلها مسيحية كما يزعم البعض

ليه كانوا سايبين المسلمين يحاربوا لهم الغزاة

من تتار

وصليبيين

ويهود

وغيرهم

مش كان أولى إن إصحاب البلد هم اللي يدافعوا عنا

ولا بعد العمر دا كله يقولوا دي كانت تخصنا نحن واحنا عايزين نحررها من المسلمين المستعمرين

ياريت كل المسيحيين يعترفوا صراحة مصر كانت ومازالت للمصريين باختلاف ديانتهم

ولا يعجبني أبدا الموقف العدائي من الرئيس الراحل أنور السادات رحمه الله كما جاء في بعض المداخلات

ما هو السبب

لو كان بسبب اعتقاله للبابا شنودة مع الكثيرين

تقدروا تقولوا سبب الاعتقال وماذا قال القضاء فيه

أظن أسئلة مشروعة

وشكرا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

أعلم أن ردى كان شديدا .. ولكن هذا هو أقل ما يمكن أن أرد به على كاتب الموضوع الذى يتمتع بقدرة غريبة على استفزاز مشاعر الآخرين .

رابط هذا التعليق
شارك

مش عارف ليه الناس خرجت عن نطاق الموضوع وبدلا من مناقشة الأفكار المطروحة بدأوا فى النقاش فى رد اتكتب وتغير الموضوع تماما !!

ممكن نرجع للموضوع ؟ :roseop:

رابط هذا التعليق
شارك

أعلم أن ردى كان شديدا .. ولكن هذا هو أقل ما يمكن أن أرد به على كاتب الموضوع الذى يتمتع بقدرة غريبة على استفزاز مشاعر الآخرين .

ماهو دة اللي هايجنني :blink: :blink:

سيادتك تعرف ان اللي كاتبه الموضوع اصلا بالاسلوب دة مسلمة ..وازهرية كمان

هو اصلا في حد من اخوانا المسيحيين في المنتدي فتح بؤه بكلمة واحده ؟؟؟ :lol:

والا حد قال حاجة ..دة مننا فينا :roseop:

ولا بتقولك ايه ؟؟طبعا ماحدش ينكر ان مصر قبطية مسيحية اصلا

بتسخنا على بعض :blink: :blink:

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

انا لسه قاري المداخلة بتاعت الاستاذ محمد و عملت عليها تقرير لانها مداخلة ادارية فالطبيعي ان اي اعتراض عليها يبقي ف حدود الادارة بس

ووضحت فيه اني فاهم قصده و نوهت الي استخدام اساليب اقل ضراوة

و طبعا مكنتش وصلت للصفحة التالتة و مشفتش التوضيحات اللي حصلت و باقي الحوار

المهم

من الواضح يا سادة إن أ. محمد بيتكلم بتنبيه نيابة عن الإدارة ، وده واضح جداً من مداخلته.

المنتدى مفتوح دائماً لنقاش أي موضوع حتى وإن كان شائكاً ، بشرط رقي الحوار ، وعدم التجريح أو الترهيب.

وما يقصده أ. محمد وتغافلت عنه ضحى وصعيدي في مونتريال - بسوء أو بحسن نية - كان واضحاً تماما...

الخطيب في المسجد في خطبة الجمعة مثلاً ، الحوار والرأي والمعلومات يسيرون في اتجاه واحد فقط ، والجالس من عامة المصلّين عليه التلقي فقط ، ولا يوجد حوار ، وهذا عكس مبدأ إنشاء هذا المنتدى تماماً ، والقائم أصلاً على التحاور.

لا نرحب بمبدأ الـ Period ، وإنهاء الحوار ، أو الترهيب بأي فكر للمتحاورين ، سواء كان هذا الترهيب بسلاح تابو الدين أو بغيره. ونشدد مرة أخرى على الأسلوب اللين في الخطاب.

برجاء مراعاة هذا مستقبلاً ، ومن لا يناسبه جو الحوار في هذا الموضوع ، يمكنه الابتعاد عنه ، والخوض في حديث آخر ، وتوبيك آخر ، ولا داعي لمثل هذه الأساليب الحادة.

الإدارة.

يا دوك حضرتك نسيت تعمل المداخلة بالاحمر عشان تبقي مداخلة ادارية تمام

و بالمناسبة تعليقا ع الكلام

كلمة Period هنا تقصد بيها الحصة الدراسية ولا تقصد معني تاني انا مش عارفه....؟؟؟

احد الادارت الغربية الكافرة * ......قالت ان مطلوب تعديل خطبة الجمعه و يبقي نقاش و تحاور عشان تبقي ديمقراطية

مساك انس و هدي اعصابك محدش هياخد المنتدي ف ايده و يهرب بيه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*: حد عنده شك انهم كفار

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

انا لسه قاري المداخلة بتاعت الاستاذ محمد و عملت عليها تقرير لانها مداخلة ادارية فالطبيعي ان اي اعتراض عليها يبقي ف حدود الادارة بس

ووضحت فيه اني فاهم قصده و نوهت الي استخدام اساليب اقل ضراوة

و طبعا مكنتش وصلت للصفحة التالتة و مشفتش التوضيحات اللي حصلت و باقي الحوار

المهم

من الواضح يا سادة إن أ. محمد بيتكلم بتنبيه نيابة عن الإدارة ، وده واضح جداً من مداخلته.

المنتدى مفتوح دائماً لنقاش أي موضوع حتى وإن كان شائكاً ، بشرط رقي الحوار ، وعدم التجريح أو الترهيب.

وما يقصده أ. محمد وتغافلت عنه ضحى وصعيدي في مونتريال - بسوء أو بحسن نية - كان واضحاً تماما...

الخطيب في المسجد في خطبة الجمعة مثلاً ، الحوار والرأي والمعلومات يسيرون في اتجاه واحد فقط ، والجالس من عامة المصلّين عليه التلقي فقط ، ولا يوجد حوار ، وهذا عكس مبدأ إنشاء هذا المنتدى تماماً ، والقائم أصلاً على التحاور.

لا نرحب بمبدأ الـ Period ، وإنهاء الحوار ، أو الترهيب بأي فكر للمتحاورين ، سواء كان هذا الترهيب بسلاح تابو الدين أو بغيره. ونشدد مرة أخرى على الأسلوب اللين في الخطاب.

برجاء مراعاة هذا مستقبلاً ، ومن لا يناسبه جو الحوار في هذا الموضوع ، يمكنه الابتعاد عنه ، والخوض في حديث آخر ، وتوبيك آخر ، ولا داعي لمثل هذه الأساليب الحادة.

الإدارة.

يا دوك حضرتك نسيت تعمل المداخلة بالاحمر عشان تبقي مداخلة ادارية تمام

و بالمناسبة تعليقا ع الكلام

كلمة Period هنا تقصد بيها الحصة الدراسية ولا تقصد معني تاني انا مش عارفه....؟؟؟

احد الادارت الغربية الكافرة * ......قالت ان مطلوب تعديل خطبة الجمعه و يبقي نقاش و تحاور عشان تبقي ديمقراطية

مساك انس و هدي اعصابك محدش هياخد المنتدي ف ايده و يهرب بيه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*: حد عنده شك انهم كفار

أعتقد أن الجملة التى أثارت حفيظة بعض المتحفزين لو كانت قد كتبت هكذا :

"انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية ، ولست فى قداس الأحد ." لأن فى الحالتين الكلام فى اتجاه واحد فقط .. لوجد المتحفزون الفرصة - أيضا - للقفز إلى النتائج و "تهدئة النفوس" .. مثلا : "كيف تساوى بين ما يقال فى المساجد والزوايا وبين ما يقال فى الكنائس ؟ "

صدقونى المشكلة ليست فيما كتبه الأستاذ محمد

أما عن سؤالك "البرئ" يا باشمهندس .. فأنا - لأن مستوى ذكائى على قدى - فهمت كلمة Period على أنها النقطة التى توضع فى نهاية الكلام .. يعنى Full Stop .. يعنى لا تعقيب .. يعنى مفيش كلام تانى يتقال

طبعا المداخلة دى واضح إنها مش مكتوبة بالأحمر

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

period:

(used by a speaker or writer to indicate that a decision is irrevocable or that a point is no longer discussable): I forbid you to go, period

و المعنى باللغة العربية أن كلمة period قد تستخدم من المتحدث أو الكاتب كدلالة أن القرار نهائى أو النقطة محل النقاش أنتهى النقاش حولها و لم تعد كذلك.

المصدر:

http://dictionary.reference.com/browse/period

طبعا معنى غير مشهور عند العرب الغلابة أمثالنا و الذين لم يشرفوا بقضاء مدة كافية فى بلاد الفرنجة لتعلم دلائل مصطلاحاتهم.

و أعتقد أن اللغة العربية بها مفردات كثيرة للتعبير عن نفس المعنى.

و أعتقد يا إخوانى أنه يفضل أن نتحدث العربية إحتراما لبعضنا البعض.

أتمنى ألا يطالب أحد بتغيير اللغة بالمرة... wst::

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق
شارك

ترددت كثيرآ قبل أن أكتب ردي هذا ... و لكن في النهاية تغلبت علي هذا التردد و قررت ان اشارككم ما اسائني كمسيحي في مداخلة هنا و لم يلتفت اليه احدآ ... و هي مداخلة لم تمر مرور الكرام حتي أجد عذرآ أبحث عنه دائمآ .. و لكنها مداخلة ثار لها الكثيرين ..

فلقد شعر الكثيرين بالأستياء مما كتبه الفاضل Mohamed ... و بالرغم من ان لومه للسيد عز الدين كان واضح السبب بالأضافة الي الشرح الوافي الذي أعقبه .. و لكن استمر الأصرار علي رفضه ..

و لكن ...

الم يشعر احدآ منكم باي اساءة في المداخلة نفسها ... الم يجد أحدآ فيكم ما يجرح مشاعر زملاء لكم ... هل كل ما أثاركم هو تشبيه الفاضل محمد اسلوب التنبيه بسلوب الوعظ الذي لا يجب المجادلة فيه ...

أدعوكم لحظة لقرائتها مرة أخري بعين حيادية .. محاولين ان تتخيلوا وقعها علي اي مسيحي يقرأها :

الحكاية ان الاسلام دخل البلاد المحيطة بجزيرة العرب دون مقاومة تذكر من أهل البلاد الأصليين .

بالفعل كان الناس فى انتظار الاسلام ومتشوقين لوصوله ومتشوقين لعبادة الخالق الواحد الموصوف بكل كمال المنزه عن كل نقص .

الناس كانوا متشوقين لخلع الأديان البالية التى تدعوهم لعبادة البشر أو عبادة الأصنام أو غير ذلك

لذلك انتشر الإسلام بكل سهولة وسلاسة

وبقيت قلة فى أعماق الصعيد لم يصلها نور الإسلام ، بقوا على ما هم عليه من الإعتقاد ، وعددهم الان لا يزيد عن الخمسة بالمائة ، وإن كانوا يدعون كذباً أنهم أكثر من ذلك .

فهل تطالبون الناس الان بخلع ثوب الإسلام الناصع والعودة لارتداء الثياب البالى الممزق الذى عفا عليه الزمن .

أفيقوا أيها النيام ...

اذا لم تجدوا فيها ما يجرح المشاعر .. فأنا أعتذر لحضراتكم مقدمآ علي الوقت الذي جعلتكم تفقدونه في قراءة تلك المداخلة .. و اتمني لكم متابعة طيبة لموضوع فتحته زميلة مسلمة و كل من شارك فيه حتي الآن زملاء مسلمين و ان كان يدور حول فترة من تاريخ مصر كانت فيه قبطية ...

تحياتي ....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

فى العادة لا أفتح لينكات اليوتيوب إلا إذا كنت مضطرا .. فدائما بجوار المقطع المفيد أجد مقاطع أقل ما يقال عنها أنها "قبيحة" .. لذلك إذا قادنى بحثى على الإنترنت إلى رابط يوتيوب أحاول دائما أن أقصر مشاهدتى على ذلك المقطع ..

كانت هذه مقدمة لشرح أننى فتحت رابط وضعته "الدكتورة" الفاضلة ام احمد للتدليل على سبب لبس رجال الدين المسيحى للملابس السوداء .. فالمعلومة مثيرة للانتباه ولا بأس من التحقق منها

فتحت الرابط فسمعت عجبا .. واحد كان إسمه إسحق (إسم سهل ويمكن تذكره بسهولة) كان مسؤولا عن لجان التبشير والتنصير فى أفريقيا وغرب آسيا (قال إن البابا عينه فى هذا المنصب .. قال ذلك فور قوله أن القساوسة كانوا يعزلونه عن زملائه لتشككهم فى أفكاره !!!!!!!!!!!!!!) .. أسلم بعد ذلك وذهب إلى السعودية ليشرح مؤامرة النصارنية على الإسلام ... كلامه متناقض .. مش مشكلة .. من الممكن أن يكون ذلك لأنه لم يكن مرتبا لأفكاره .. ممكن ... ولكن .........

شعرت بالغثيان .. والقرف .. وأشارك الفاضل "ريمو" دهشته أن تقودنى إلى سماع الهراء أخت لنا حاصلة على درجة الدكتوراة ..

فعلا .. إذا كان هذا هو حال الحاصلين على أعلى الشهادات .. فمعذور الجاهل الذى طعن نجيب محفوظ ، ومعذور من ارتكب جريمة نجع حمادى وكل جرائم الفتنة الطائفية فى بلدنا .. أقول هذا بعد أن سمعت ذلك المدعى يتحدث عن 26 أسد وارد أمريكا .. موضوعين فى الدير ، لتأكل من يقع فى أيديهم من الجماعات الإسلامية .. ويتم تجويعها لمدة ثلاثة أيام ليدلوا إليها أى راهب يغير نحلته رويدا رويدا لتأكله الأسود الستة وعشرون شيئا فشيئا ... والعجيب أنه يقول إنه قابل راهبا فى ذلك الدير يشاركهم أعمالهم وقلبه مؤمن بالإسلام .. هذا الراهب ظل مسلما لمدة 23 سنة فى ذلك الدير الرهيب الذى لو كان رآه ستانلى كيوبريك مخرج فيلم سبارتاكوس لكان قدم لنا فيلما أروع وأبلغ أثرا عن ثورة العبيد على ظلم الرومان

هل هذه هى مصادرك يا دكتورة ؟؟ !!

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

أغلق الموضوع للتشاور بشأنه ، وبشأن غيره من المواضيع المماثلة .. وبشأن بعض الأعضاء ممن ارتكبوا مخالفات عديدة ، وأصرارهم على تلك المخالفات فى الموضوع وفى المواضيع الأخرى .. مما ينشر فكرا وروحا قد تكون مقبولة ومعتادة فى مواقع أخرى عديدة منتشرة فى الفضاء الفسيح للإنترنت ، ولكنها مرفوضة - بالقطع - فى موقع "محاورات المصريين" ..

الإدارة

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...