اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصر قبطية قبل أن يدخلها الإسلام


قطرة ندى

Recommended Posts

هل يسمي ذلك "فتحا" أم "غزوا" أم ان الفرق يصبح لا معني له؟

أقدّر تماما مداخلة حضرتك وسعيد بيها كمان. وياريت كل مسيحيين مصر في ذوقك وكرم أخلاقك.

سؤال فتح أم غزو يتحدث عن تصنيف حدث تاريخي تم بتاريخ محدد في يوم محدد وانتهى ولا يمكن تغيره. اقدّر تماما ملاحظة حضرتك إن احنا اللي يهمنا النهاردة مش إيه اللي حصل من تاريخ مضى, وفاهم أنت بتشير لإيه. لو كان الفاتح فتح فهو فتح ثم بقي لفترة وولّى, وجاء من بعده من جاء. لهذا أرد على حضرتك بالقول إن مصر الحاضر غازيها هو الجهل والسفه مش بنو دين معين, لكن من مواطنيها على عمومهم. قدَر الله أن أغلبهم يكونوا أبناء دين معين, فأصبح كما لو أن الجهل والسفه هو جهلهم وسفههم دون جهل وسفه غيرهم, لكنه في حقيقة الأمر جهل كل أبناء الوطن. ومنهم بلا مجادلة سفهاء المسلمين, إللي ما يتخيروش عن إللي قذفوا الكعبة بالمنجنيق. أعترف إن مصر الحاضر فيها غزو مرّ ومؤلم بحق لكل ابنائها, غزو جذوره الجهل والعصبية والعمى عن الحق واستسهال الظلم بين كل الطوائف على أبناء نفس الطائفة أو على أي من أبناء الوطن على السواء.

لو كل مسيحي يعرف يتكلم زي حضرتك يوجد قصاده أربعة مايعرفوش فالنسبة في المسلمين لا أقل ولا أكثر. الغازي لوطني ووطنك مش مسلم, الغازي هو السفيه والجاهل ومن طمس الرب على قلبه من الطرفين. صدقني يا ابن وطني وابن عِرقي إن المسيحيين لو كانوا ملايكة مستضعفين ماكانش الظالم المسلم قتلهم خمسة خمسة كل كام شهر, كان هيبقى ظالم قادر زي الظالم الصربي مثلا, ويعمل مجازر جماعية لهؤلاء الحملان ثم ينفض الأمر.

مصر غزاها ناس حواليا وناس حواليك. مش دوري لوحدي إني أصلح كليهما وحيدا, لو أنت لم تصلح بالتبعية هيظل السفه موجود, لكن عندها هيكون في ابناء دين واحد, وهذا ما لا يريده أي مني ومنك لوطننا.

أنا نيتي خير للبلد, ولا احسب نيتك اقل منّي. لذا أنا أعلم إنك مدرك إن طرد الجهل واجب لا يزيد على واحد منا دون الآخر.

خالص تقديري. وعميق شكري.

محمد (أنا مش متعود امضي واكتب اسمي وكلام من ده, بس لازم اتصدى لموضوع محمود إللي مسمّع في البلد كلها ده :closedeyes:)

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 152
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يبقى اليهود عندهم حق بقى في

إستعادة أورشليم وهيكل سليمان وكل اللي بيعملوه في فلسطين

وطالما هي بقى كده فكل واحد مننا مسلمين ومسيحين يقوم يجهز عفشه

ونشوف لنا بلد ترضى بنا نروح نسكن فيها لأن دولة اليهود من النيل إلى الفرات

وزغرطي ياللي منتيش غرمانه

وطالما الجرح مصممين أنه يتفتح يبقى لازم يتطهر كويس ونشيل منه كل البلاوي اللي فيه ولا أيه ؟

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

الدكتورة أم أحمد: انا سمعت دقيقتين بس من الفيديو و قلت "يا نهار اسود ايه الكلام الفارغ ده!!!". انا مش مصدوم ان فيه شيوخ بيقولوا الكلام الفارغ ده (فانا كنت بسمعه بودنى و انا راكب الميكروباص) لكن ان دكتوره تسمعه و تصدقه و تنشرة فدى مصيببه!!!! انا مش مستغرب نهائيا الحدث الاجرامى اللى حصل فى نجع حمادى دلوقتى! اذا كان صفوه البلد بتصدق الخرافات دى امال الناس الغلابه تعمل ايه!!! حسبى الله و نعم الوكيل!!

اولا دى ادعاءات. و على المدعى البينه. فين الاثبات على الكلام المثير للفتنه ده؟؟ و أبسط رد على الاتهامات الفارغه دى هو ليه الكنيسه مستخدمتش الاسلحه الفتاكه دى ضد اى هجوم سابق. كنايس اتحرقت, قسس و رهبان و ناس عاديين اندبحوا, محلات و بيوت اتنهبت و لا شفنا لا اسلحه و لا اسود و لا يحزنون!! مستنيين ايه اكتر من كده يحصل علشان يستخدموها؟؟؟ السبب بسيط وهو ان مفيش وجود ليهم غير فى عقول مريضه. و عقول مريضه ده بفرض ان اللى بيروج الكلام ده شخص حسن النيه. لانه لو مش حسن النيه يبقى مروج للفتنه و دم الناس الغلابه اللى اتقتلوا يبقى فى رقبته!

tarek hassan: ايه المشكله فى كلمه وطنى؟؟ هو انا المفروض محبش وطنى؟ و الا المفروض مكنش وطنى يعنى؟؟ انا بحب وطنى و بفتخر بيه, ايه المشكله؟؟؟ و للا الحزب الوطنى اخد حقوق الاسم حصريا؟ :closedeyes: سؤال حضرتك بينم على تخوين و فكر متربص فالاسم واضح و صريح. امال لو كانوا سموها اسم طائفى كنت عملت ايه؟ lol

كلمة وطني بياء المتكلم للملكية بخلاف وطننا أو الوطنيون

مش عارف الظاهر إن فيه اتجاهات مختلفة في الناحية دي يعني عندكم يعني لما تدخل موقع الأقباط المتحدون مثلا بنلاقي كلام غير اللي بتقولوه هنا ده مثل :

الصحوة القبطية .. هل ستعود مصر قبطية كما كانت ؟؟

ولذلك

تجد النصرانى البسيط الأمى والمثقف والغنى والفقير كل منهم يتحدث عن أصوله القبطية ويبث فى أولاده وأحفاده ضرورة الحفاظ على هذه الهوية القبطية ويزرع فيهم محاربة المستعمر الدخيل من خلال التشبث فى لغته القبطية القديمة ومحاربة اللغة العربية وهى لغة المستعمر

ولعل من أبرز هذه الأفكار وأكثرها وضوحا هو ماأعلن عنه الأنبا توماس ـ عضو المجمع المقدس.. وأسقف القوصية ـ في محاضرته بمعهد "هديسون" الأمريكي بواشنطن ـ في 18 يوليو سنة 2008م ـ وهو المعهد التابع للمحافظين الأمريكيين الجدد، واليمين الديني ـ أعلن الأنبا توماس على العالم.. وأمام سمع الكنيسة وبصرها في محاضرة بعنوان (صيحة الأقباط ضد التعريب والأسلمة)!

ـ أعلن:ـ "أن الشخص القبطي يشعر بالإهانة إذا قلت له إنك عربي"!

ـ "وأن اللغة القبطية هي اللغة الأم لمصر"!

ـ "وأن الأقباط يعانون ويحاربون خطري التعريب والأسلمة"!

ـ "وأنهم قد وجدوا ثقافتهم تموت، ووجدوا أنفسهم مسئولين عن حمل ثقافتهم والمحاربة من أجلها حتى يأتي الوقت الذي يحدث فيه انفتاح وتعود دولتنا لجذورها القبطية.. وحتى يأتي هذا الوقت، فإن الكنيسة تقوم بدور الحاضنة للحفاظ على هذا التراث القومي المختلف"!

ـ "وأن المسلمين قد خانوا الأقباط منذ الاحتلال العربي لمصر"!

...........هي ذات القضية التي أعلنت عنها (جماعة الأمة القبطية) سنة 1952م.. قضية: لغة.. وثقافة.. وعنصر.. ووطن محتل وأرض مغتصبة منذ أربعة عشر قرنًا!!..

أي المتحدثين نصدق ؟

الكلام اللي بيقال هنا مختلف عن اللغة في أماكن أخري وعن قول مسيحيين آخرين

وجعل كلمة قبط للمسيحيين فقط هو خطأ فادح لأن القبط أو إيجيبت هم أهل مصر جميعا

والاستئثار بالكلمة خطأ في التاريخ واللغة

وعلى ذلك لا يمكن القول القبطيين والمسلمين إلا من باب عطف البعض على الكل

شكرا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

tarek hassan: ايه المشكله فى كلمه وطنى؟؟ هو انا المفروض محبش وطنى؟ و الا المفروض مكنش وطنى يعنى؟؟ انا بحب وطنى و بفتخر بيه, ايه المشكله؟؟؟ و للا الحزب الوطنى اخد حقوق الاسم حصريا؟ :rolleyes: سؤال حضرتك بينم على تخوين و فكر متربص فالاسم واضح و صريح. امال لو كانوا سموها اسم طائفى كنت عملت ايه؟ lol

مش عارف يا ريمو مرة تقولوا السادات اللي طلعها إشاعة ومرة تقولوا لا أساس لهذا الكلام من الصحة وخرافات ومرة تقولوا تخوين وتربص وتعصب مع إن الكلام كلامكم ونبقولوه في الداخل والخارج

ياريت يكون كلامك صح

الكثيرون يعلمون السر في تسمية الجريدة لسان حال المسيحيين بوطني وتصديرها بقول أمير الشعراء

وطني لو شغلت بالخلد عنه** نازعتني إليه بالخلد نفسي

وياريت يكون كلامك صح والموضوع كان وطنية بس

أما التربص فلست متربصا بأحد وأهديك هذه الصفحة من موقع أقباط الولايات المتحدة لتعلم من المتربص بالوطن كله ياريمو

أنظر إلى ترجمة كلام الأنبا توماس وهو يتكلم عن دولتهم المغتصبة المسلوبة مصر والسطو التاريخي والدولة التي كانت ومازالت مسيحية والمسيحي الذي يشعر بالأهانة لكونه أصبح عربيا وغير ذلك الكثير

يا جماعة الكلام كلامكم مش متقول عليكم ومستعد أجيب لك الكلام على لسان الكثيرين من أبناء دينك

طيب الكلام إزاي نأوله لكلام تاني كويس

تحياتي

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

دعونا نتكلم عن بعض ماجاء فى المداخلات

اولا فبط و قبطية ليست ولم ولن تكون اسما أو وصفا لديانة كما تفضل الكثير من الاخوة الافاضل بتوضيح ذلك

ثانيا لماذا يصر البعض على اننا فى عصرنا الحالى يمكن تقسيمنا الى سكان اصليين ( هنود حمر ) وغزاة او فاتحينن ( لايهم المسمى ) ، نحن ببساطة مصريين

المصريين ، مسلمين كانوا او مسيحيين هم سكان مصر الحاليين واحفاد احفاد المصريين ، وهم توليفة من جنسيات متعددة استقرت فى مصر بحكم عوامل جغرافية كثيرة.

فالمصريين ليسوا لونا واحدا وشكلا واحدا يمكن تمييزهم من بعض كما يمكن بسهولة ان يحدث مع الهنود الحمر او الصينيين او اليابانيين او حتى النوبيين.

اميل الى الاقتناع بالتحليل الذى ارفقه الاستاذ طارق حسن بخصوص اطلاق لفظة قبط على من بقى على مسيحيته ، لانى أرى نفس الكلام يحدث هنا فى امريكا فيطلق اسم " Native American " على السكان الاصليين والذين يمكن تمييزهم من شكل الوجه ، علما بانه على ارض الواقع فلا يوجد اى تمييز بينهم وبين الآخرين ، وكذالك الامريكيين من اصول افريقية يطلقون على انفسم " African American " .

فبشئ من التحليل ، نجد ان فى العقود او القرون الاولى لدخول الاسلام لمصر ، كان هناك تقسيم ( دينى ) يتم على اساسه جباية الجزية ممن لم يتحول الى الاسلام ، وحيث ان مصر فى ذاك الوقت كانت " قبط " فاصبح يطلق على من بقوا على المسيحية " القبط " وانتفت هذه " الجنسية " عمن تحولوا الى الاسلام.

والسؤال للمسيحيين ، هل تظنون ان من نزحوا من الارض القاحلة الغير ذات زرع فى الجزيرة العربية كانوا بهذه الكثرة التى طغت على تعداد السكان الاصليين لمصر فتغيرت النسبة الى مانراه اليوم؟

أم ان عدد المسلمون تضاعف بتحول معظم السكان الاصليين من المسيحية الى الاسلام ؟

اقولها مرة أخرى للاخوة المسيحيين ، وللاخوة المسلمين ، نحن مصريين ..... مصريين ، قبطيين او اقباط لايهم الاسم فمصر ترحمتها ايجيبت ، جبتو ، جيبتوس ، خيبتوس وما الى ذلك وكلها لاتشير باى شكل الى ديانة اهل مصر.

شيئ آخر فى القرون الاولى اتفق على ان دخول العرب الى مصر كان غزوا او فتحا بالتعريف الاسلامى ، لاتهم التسمية كثيرا فى هذا الشأن لاننا لايمكن ان نجزم ان المسلمين الموجودين الآن على ارض مصر هم احفاد اولئك الفاتحين او الغزاة ، بل نحن ابناء هذه الارض ، وهذا يمكن اثباته لو تمت المقارنة بين مصر واسبانيا ، فالعرب فى اسبانيا ظلوا عربا ولو تحول الاسبان الى الاسلام لظلت اسبانيا تتحدث العربية ، ولكن لان الاسبان لم يتعربوا ولم يتحولوا الى الاسلام فقد عادت اسبانيا الى اصلها بعد اكثر من 800 عام ، اما لماذا لم يتم ذلك فى مصر ؟ لان المصريين هم من تحولوا الى الاسلام ولايمكن لمخلوق كان ان يخرجهم من ارضهم مثلهم مثل من بقى على مسيحيته ولذلك وجدناهم يعيشون معا متجاورين فى مساكنهم وحقولهم فى الريف والحضر.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

صلوا على النبي يا اخواني و حاولوا دايما تفهموا الآخر

اي مسيحي في مصر يرى دخول المسلمين لمصر غزوا اسلاميا

و اي مسلم في مصر يرى دخول المسلمين لمصر فتحا اسلاميا

و هذه الرؤيا للطرفين لن تتغير الى يوم الدين

و بالتالي لما المسلم يسمع مسيحي بيقول الغزو الإسلامي لمصر مفيش داعي يستغرب

و كذلك لما المسيحي يسمع المسلم بيقول الفتح الإسلامي لمصر مفيش داعي يستغرب

الموضوع بديهي و بسيط جدا و مش عايز شرح

!

المسألة ليست كلمات تقال

ولكن عندما يرى طرف ما سواء المسلم أو النصراني أن بلده محتلة من الطرف الآخر فلابد أنه سينهج نهج ما للمقاومة بالإضافة لبعث روح المقاومة في نفس معتنقي هذه الديانة

حتى تحين الفرصة لاسترداد هذه الأرض الذي يعتقد أنها محتلة

لقد كنت أعتقد أن هذا التسجيل الذي سمعته قد اندثر ولكني وجدته على النت بل وقال لي ابني أنه على محمول أصدقائه.

إذا هناك مشكلة بسبب رأي أننا غزاة محتلين لمصر أقلها الشك والريبة في أبناء وطننا المصريين من هؤولاء الذين يسمعون هذه الأحاديث ويسمعون ويقرءون غير ذلك مما قاله الأخ عاشق الترحال وقاله طارق حسن .

وأدعو الله أن يقي بلدنا الحبيب مصر شر الفتن ما ظهر منها وما بطن

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق
شارك

ايوه ياجماعه الاقباط هم المسيحيين وبس انتم مستغربين ليه ..

هو مش ربنا سبحانه وتعالى قال في القرآن الكريم واصفا egypt كما يسميها الغرب الآن على لسان يوسف عليه السلام ( ادخلوا مصر ان شاء الله آمنين ))

وطبعا زي ماكلنا عارفين فيوسف كان قبل المسيح يعني قبل ماتكون مصر ( قبطية ) ويتسمى اسمها على اسم سكانها الاقباط المسيحيين كانت على ديانة تانية وكان اسمها في الوقت ده مصر وهو الاسم الي رجعت له تاني بعد الفتح العربي لها .

ايه المشكلة ؟

احنا مش اقباط . .احنا مصريين ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ايوه ياجماعه الاقباط هم المسيحيين وبس انتم مستغربين ليه ..

هو مش ربنا سبحانه وتعالى قال في القرآن الكريم واصفا egypt كما يسميها الغرب الآن على لسان يوسف عليه السلام ( ادخلوا مصر ان شاء الله آمنين ))

وطبعا زي ماكلنا عارفين فيوسف كان قبل المسيح يعني قبل ماتكون مصر ( قبطية ) ويتسمى اسمها على اسم سكانها الاقباط المسيحيين كانت على ديانة تانية وكان اسمها في الوقت ده مصر وهو الاسم الي رجعت له تاني بعد الفتح العربي لها .

ايه المشكلة ؟

احنا مش اقباط . .احنا مصريين ..

:roseop: :roseop:

تحليل منطقى و موثق و أتفق معه

و أعتقد أن الإسم الذى أطلقة الإغريق على مصر (إيجبتوس) صادف أن أرتبط بمصر عندما كانت تدين بالمسيحية و لذلك أرتيط إسم الأقباط بالمسيحيين.

هذا مقال يؤيد ذلك الرأى

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق
شارك

مش عارف يا ريمو مرة تقولوا السادات اللي طلعها إشاعة ومرة تقولوا لا أساس لهذا الكلام من الصحة وخرافات ومرة تقولوا تخوين وتربص وتعصب مع إن الكلام كلامكم ونبقولوه في الداخل والخارج

ياريت يكون كلامك صح

الكثيرون يعلمون السر في تسمية الجريدة لسان حال المسيحيين بوطني وتصديرها بقول أمير الشعراء

وطني لو شغلت بالخلد عنه** نازعتني إليه بالخلد نفسي

وياريت يكون كلامك صح والموضوع كان وطنية بس

أما التربص فلست متربصا بأحد وأهديك هذه الصفحة من موقع أقباط الولايات المتحدة لتعلم من المتربص بالوطن كله ياريمو

أنظر إلى ترجمة كلام الأنبا توماس وهو يتكلم عن دولتهم المغتصبة المسلوبة مصر والسطو التاريخي والدولة التي كانت ومازالت مسيحية والمسيحي الذي يشعر بالأهانة لكونه أصبح عربيا وغير ذلك الكثير

يا جماعة الكلام كلامكم مش متقول عليكم ومستعد أجيب لك الكلام على لسان الكثيرين من أبناء دينك

طيب الكلام إزاي نأوله لكلام تاني كويس

تحياتي

الكلام كلامكم تفرق جدا عن كلام بعض منهم

استحالة اوي يبقي الكل زي الراجل ده

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

أنا شايف ان الموضوع لو كان لمناقشة الفرق بين اسم " مصر " و " قبط " ، فاعتقد انه لافرق هناك لان " مصر " هى " قبط " والممسألة مسألة اختلاف لغات ليس أكثر.

أسم " مصر " ، ليس كما ندعى ويدعى البعض ان القرآن هو من أتى بها وبالتالى فيجب ان تكون وثيقة معتمدة ، اسم مصر فى التوراة هو " مصرايم " ولان العبرية والعربية من أصل واحد ( السامية ) فنجد هذا النطق المتشابه ، بينما " قبط " أو " جيبت " فهى من مشتقة من لغة أخرى وهى اليونانية .

ولان مصر لم تكن تحت حكم العرب او اليهود او اصحاب اللغة السامية ، بل كانت تحت حكم ممالك اوروبية حتى الفتح الاسلامى فكان يطلق عليها " قبط أو جيبت " ومايؤكد ذلك أن رسائل رسول الله الى كسرى وهرقل والمقوقس كانت مرسلة الى عظيم " فارس " ، عظيم " الروم " ، وعظيم " القبط " ، ولم تكن عظيم " المجوس " أو عظيم " النصارى " . وأعتقد أن إطلاق لقب " القبطية " على السيدة " مارية القبطية " كان للدلالة على المكان الذى قدمت منه ، تماما كما يقال " سلمان الفارسى " ، فلا توجد ديانة اسمها الفارسية كما لاتوجد ديانة اسمها " قبطية ".

واعتقد ان معظم الاعضاء الموجودين خارج مصر يكنون بالمصرى فى بعض الاحيان.

ففى رأيى ان تحول اسم مصر من " قبط الى " مصر " تم بعد الفتح الاسلامى ، واطلاق لفظة " قبط " و " أقباط " على من لم يتحولوا من سكان مصر الاصليين الى الاسلام ، كان لتمييز المسلمين من المسيحيين ( تمييز عنصرى ) حتى يمكن تحصيل الجزية.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

ففى رأيى ان تحول اسم مصر من " قبط الى " مصر " تم بعد الفتح الاسلامى ، واطلاق لفظة " قبط " و " أقباط " على من لم يتحولوا من سكان مصر الاصليين الى الاسلام ، كان لتمييز المسلمين من المسيحيين ( تمييز عنصرى ) حتى يمكن تحصيل الجزية.

طيب يااستاذ محمد وقبل ماتتحول من قبط الى مصر قبل اصلا ماتبقى قبط .. كان اسمها ايه ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

يا اخوانا ..انا اللي اعرفة من صغري يعني

ان كلمة الاقباط تنسب الى قبط بن سام بن نوح عليه السلام

لانه هو اول من سكن مصر بعد الطوفان

ومكتوبة في التوراه عنه انه قال ( اني ذاهب الى ارض النيل )

واستقر اول ما استقر في النوبة

اما كون مصر كان اسمها قبط ولا خضرة ..انا موش شايف دي المشكلة

المشكلة هو الادعاء بان ال 65 مليون مسلم اللي فيها موش مصريين ..ودة اللي اسمه كلام فارغ ونوع من العمي الواضح الذي لا يحتاج الى نقاش

272image.jpg

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق
شارك

الحكاية ان الاسلام دخل البلاد المحيطة بجزيرة العرب دون مقاومة تذكر من أهل البلاد الأصليين .

بالفعل كان الناس فى انتظار الاسلام ومتشوقين لوصوله ومتشوقين لعبادة الخالق الواحد الموصوف بكل كمال المنزه عن كل نقص .

الناس كانوا متشوقين لخلع الأديان البالية التى تدعوهم لعبادة البشر أو عبادة الأصنام أو غير ذلك

لذلك انتشر الإسلام بكل سهولة وسلاسة

وبقيت قلة فى أعماق الصعيد لم يصلها نور الإسلام ، بقوا على ما هم عليه من الإعتقاد ، وعددهم الان لا يزيد عن الخمسة بالمائة ، وإن كانوا يدعون كذباً أنهم أكثر من ذلك .

فهل تطالبون الناس الان بخلع ثوب الإسلام الناصع والعودة لارتداء الثياب البالى الممزق الذى عفا عليه الزمن .

أفيقوا أيها النيام ...

تم تعديل بواسطة عز الدين
رابط هذا التعليق
شارك

ففى رأيى ان تحول اسم مصر من " قبط الى " مصر " تم بعد الفتح الاسلامى ، واطلاق لفظة " قبط " و " أقباط " على من لم يتحولوا من سكان مصر الاصليين الى الاسلام ، كان لتمييز المسلمين من المسيحيين ( تمييز عنصرى ) حتى يمكن تحصيل الجزية.

طيب يااستاذ محمد وقبل ماتتحول من قبط الى مصر قبل اصلا ماتبقى قبط .. كان اسمها ايه ؟

ممفيس !!!

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

أفيقوا أيها النيام ...

الفاضل / عز الدين

يرجى استخدام الدقة فى اختيار الفاظك واسلوب الرد

انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

أفيقوا أيها النيام ...

الفاضل / عز الدين

يرجى استخدام الدقة فى اختيار الفاظك واسلوب الرد

انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

يعني هو اسلوب الحوار في مسجد او زاوية لا يرتقي لمستوى الناس المحترمه عشان كده بتشبه الاسلوب الي ( لا يترقي ) من وجهة نظرك باساليب المساجد والزوايا ؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى لو حضرتك تراعي مشاعر اخوانك المسلمين اكتر من كده

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ففى رأيى ان تحول اسم مصر من " قبط الى " مصر " تم بعد الفتح الاسلامى ، واطلاق لفظة " قبط " و " أقباط " على من لم يتحولوا من سكان مصر الاصليين الى الاسلام ، كان لتمييز المسلمين من المسيحيين ( تمييز عنصرى ) حتى يمكن تحصيل الجزية.

طيب يااستاذ محمد وقبل ماتتحول من قبط الى مصر قبل اصلا ماتبقى قبط .. كان اسمها ايه ؟

ممفيس !!!

على فكره انا مبهزرش في سؤالي وبناء عليه اتوقع ان حضرتك مبتهزرش في ردك برضه ..

فلو كده ياريت تقولي ممفيش ( بامارة ايه ) ولو مش كده يبقى ياريت تجاوبني على سؤالي عشان تزيل اللبس الي حصل عندي من مداخلتك الي في اقتباسي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

أفيقوا أيها النيام ...

الفاضل / عز الدين

يرجى استخدام الدقة فى اختيار الفاظك واسلوب الرد

انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

يعني هو اسلوب الحوار في مسجد او زاوية لا يرتقي لمستوى الناس المحترمه عشان كده بتشبه الاسلوب الي ( لا يترقي ) من وجهة نظرك باساليب المساجد والزوايا ؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى لو حضرتك تراعي مشاعر اخوانك المسلمين اكتر من كده

وانا ايضا اتمنى من الاخ احترام مشاعر الاعضاء المسلمين

ويخفف شوية من تطرفه

hunter.gif
رابط هذا التعليق
شارك

أفيقوا أيها النيام ...

الفاضل / عز الدين

يرجى استخدام الدقة فى اختيار الفاظك واسلوب الرد

انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

يعني هو اسلوب الحوار في مسجد او زاوية لا يرتقي لمستوى الناس المحترمه عشان كده بتشبه الاسلوب الي ( لا يترقي ) من وجهة نظرك باساليب المساجد والزوايا ؟؟؟؟؟؟؟؟

اتمنى لو حضرتك تراعي مشاعر اخوانك المسلمين اكتر من كده

وانا ايضا اتمنى من الاخ احترام مشاعر الاعضاء المسلمين

ويخفف شوية من تطرفه

من الواضح يا سادة إن أ. محمد بيتكلم بتنبيه نيابة عن الإدارة ، وده واضح جداً من مداخلته.

المنتدى مفتوح دائماً لنقاش أي موضوع حتى وإن كان شائكاً ، بشرط رقي الحوار ، وعدم التجريح أو الترهيب.

وما يقصده أ. محمد وتغافلت عنه ضحى وصعيدي في مونتريال - بسوء أو بحسن نية - كان واضحاً تماما...

الخطيب في المسجد في خطبة الجمعة مثلاً ، الحوار والرأي والمعلومات يسيرون في اتجاه واحد فقط ، والجالس من عامة المصلّين عليه التلقي فقط ، ولا يوجد حوار ، وهذا عكس مبدأ إنشاء هذا المنتدى تماماً ، والقائم أصلاً على التحاور.

لا نرحب بمبدأ الـ Period ، وإنهاء الحوار ، أو الترهيب بأي فكر للمتحاورين ، سواء كان هذا الترهيب بسلاح تابو الدين أو بغيره. ونشدد مرة أخرى على الأسلوب اللين في الخطاب.

برجاء مراعاة هذا مستقبلاً ، ومن لا يناسبه جو الحوار في هذا الموضوع ، يمكنه الابتعاد عنه ، والخوض في حديث آخر ، وتوبيك آخر ، ولا داعي لمثل هذه الأساليب الحادة.

الإدارة.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق
شارك

الخطيب في المسجد في خطبة الجمعة مثلاً ، الحوار والرأي والمعلومات يسيرون في اتجاه واحد فقط ، والجالس من عامة المصلّين عليه التلقي فقط ، ولا يوجد حوار ، وهذا عكس مبدأ إنشاء هذا المنتدى تماماً ، والقائم أصلاً على التحاور.
انت تتحدث الى نخبة مثقفة متعددة الثقافات والديانات ، ولست معتليا منبر فى مسجد او زاوية .

نتمنى ان يرتقى اسلوب الحوار الى مستوى المتحاورين !!! شكرا

لو ان الفاضل محمد قال اتمنى ان يراعي اسلوب الحوار موقع المتحاورين او وضع المتحاورين او اي عباره اخرى تدل على وجهة نظر ( الادارة ) التي وضحتها سيدي الفاضل لما كلفت نفسي عناء الرد

سيدي الفاضل لم اتغافل لا عن قصد ولا عن سوء قصد .. فالمعنى واضح لا لبس فيه ..

ان كان اسلوب الحوار في المساجد والزوايا ( لا يرتقي ) كونه اسلوب ( من اتجاه واحد ) فالاولى ان يتم منعه هناك فمرتادي هذه الاماكن هم المسلمون اجمالا ولا اظن ان هذه الصفة تنفي عنهم صفات ( النخبة المثقفة) ..

وبالمناسبة فمسألة من لا يعجبه الكلام يروح يدور له على حته تانيه يتكلم فيها مش هتنفي الجرح المتكرر لمشاعرنا ( سواء عن عمد او عن غير قصد ) ..

على كل حال لم اتوقع اعتذارا او ماشابه عن جرح مشاعرنا كمسلمين بهكذا كلمات فهذا مااعتدته .. ولكني طالبت فقط بمراعاة ( هذه المشاعر ) مستقبلا فان لم يكن فعلى الاقل هي كلمه حق اقولها لابريء نفسي امام الله اني لم اصمت على وضع رايته خاطئا ..

تحياتي ...

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...