اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقتل 5 أقباط في إطلاق نار خارج كنيسة بالصعيد

se_ Elsyed

Recommended Posts

يا جماعة وحدوا الله أولاً ،،،

خلاص الموضوع حصل وهي ليست اول حادثة او كارثة تحدث

هيايتي حصل فيها زلزال تسبب في مقتل ما لا يقل عن 50.000 وتشريد مئات الالاف ، ولم يفرق بين اصحاب دين او مذهب ، ولم يفرق بين مثقف وجاهل غني وفقير...

واحياتا كثرة الحديث في المواقع العامة سواء منتديات او قنوات فضائية او صحف ، صدقوني بيسبب مشاكل لا داعي لها ويزيد من مساوئ القضية ولا يفيدها.....

- وهناك حوادث تحدث دون ان نعرف سببها الحقيقي الفعلي مهما حاولنا .......وطالما هذا الموضوع قد يكون به بذرة فتنة قد تحدث فالأفضل أن ينتهي الحوار فيه سريعا لانه سينتهي الى شيء واحد لا ثاني له .....فهو اما ان يتجه لاتهام المسلمين بالتعصب وانهم سبب الفتنة او العكس وفي النهاية احنا الاثنين خسرانين ، ( مسلمين ومسيحيين ) واحنا الاثنين نبتعد عن طريق الألفة والوحدة والتعايش بالمعروف وهذا ما لا اتمناه....

فمواضيع النقاش كثيرة ، ويمكن نقاش اي موضوع مثل هذا في وقت اخر وقد يكون شيء جيد اما في وقت حدوث حادث مثل ذلك فيكون استمرار النقاش في هذا الموضوع الان خطأ كبير....

هذا مجرد رأيي أو قولوا عليه رجاء ..قد لا يعجب البعض ...ولكن في النهاية...القرار قراركم...

تحياتي لكم جميعا .....وتحيا مصر ...ويارب يكفينا شر الزلازل والمصائب والفقر والفتن والحروب ....

قولوا آمين ......ملسمين ومسيحيين ........

أخي الفاضل أبوريم ... متفق مع حضرتك الى حدّ كبير في أن كثرة الحديث عن مشكلة قد يتسبب في تصعيدها وتعقيدها ... ومناقشة الأحداث وهي مازالت ساخنة يحجب جزءا كبيرا من الموضوعية لأن جميع الأطراف تكون مستنفرة ومستفزة فيمكن أن تتغلب العاطفة على العقل

وإن كنت لا أرى صحةّ في المقارنة بين حادثة قتل وكارثة طبيعية ... مهما كان الفارق بين أعداد الضحايا بينهما فإن حوادث القتل بيدنا حلها وتحديد مسبباتها ومعالجتها بعكس الكوارث الطبيعية ... هذه نقطة ... أما النقطة الأهم فإن هدفنا من هذا النقاش ليس إلقاء التهمة على أحد ولا محاكمة طرف معين بل أن نلفت النظر الى أن هناك مشكلة حساسية وفي بعض الأحيان عداوة متأصلة بين المسلمين والمسيحيين في الصعيد ووضعا خطيرا يتربص فيه كل طرف بالآخر ويمكن أن تتسبب حادثة صغيرة نسبيا مثل هذه في تحويله الى فتنة طائفية شاملة تحرق الأخضر واليابس ... وندعو الى معالجة مسببات هذه الحساسية والاستماع الى مخاوف وشكاوى الأطراف المختلفة قبل أن نصحو يوما على حرب أهلية في مصر لا قدر الله

لكن بعض الأطراف ترفض اساسا الاعتراف أن هناك مشكلة طائفية مالم نقرّ لهم في نفس الوقت أن السبب في المشكلة هو الطرف الآخر ... أو أن نبصم بالعشرة أنها مسألة ثأر عادي ولا توجد بها شبهة طائفية ويصبح كل من يريد تعليق جرس ليلفت نظرنا لوجود مشكلة مثيرا للفتنة ومحرضا عليها.

أنا معك في دعوتك لإنهاء النقاش في هذا الموضوع واستكماله في وقت آخر على أن يعترف الطرفان أن هناك مشكلة طائفية يجب مناقشتها وحلّها على وجه السرعة ... وهناك مظالم مشروعة للطرفين وملفات معلّقة منذ عقود ينبغي فتحها والتعامل معها بشفافية لكي يزول الاحتقان. أما طريقة (أكفي على الخبر ماجور) فنتيجتها الوحيدة زيادة الاحتقان ومزيدا من من هذه الحوادث والفتن في المستقبل.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

• الردود 123
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اليوم السابع تنشر نص تحقيقات النيابة فى قضية الشاب القبطى مغتصب الفتاة المسلمة بفرشوط

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=180517

قنا - هند مغربى

كشفت تحقيقات النيابة العامة فى قضية اغتصاب فتاة فرشوط - طبقا لاعترافات المجنى عليها يسرا (12 سنة) - أن المتهم استوقفها أثناء عودتها من السوق متوجهة إلى منزلها، واعتدى عليها وفر هاربًا عقب استغاثتها وصراخها الشديد الذى منعه من إكمال جريمته، إلا أن المتهم أنكر بالتحقيقات جميع التهم الموجهة إليه، وقال إنها ملفقة وأنه لم ير الفتاة من قبل إلا بالتحقيقات فى 18 نوفمبر الماضى.

بدأت الواقعة ببلاغ تقدم به محمد عبد الوهاب إسماعيل أحمد إلى قسم فرشوط، اتهم فيه جرجس بارومى جرجس بالاعتداء على نجلته يسرا (12 سنة) أثناء عودتها من فرشوط إلى بلدها الشقيفى مركز أبو تشت، وذلك باعتراضها أثناء قيادته تروسيكل خاص به أمام قريه الكوم الأحمر. وحرر محضرا بالواقعة برقم 3257 لسنة 2009 إدارى فرشوط وأحيل إلى النيابة العامة التى باشرت التحقيق، حيث أدلت المجنى عليها يسرا بأقوالها كالتالى:

• س: الاسم والسن والعنوان؟

• ج: يسرا محمد عبد الوهاب إسماعيل (12 سنة) طالبة بالصف السادس الابتدائى مقيمه بشق التراكوه – الشقيفى – مركز أبو تشت.

• س: ما تفصيلات واقعة التعدى عليك؟

• ج: أنا كنت جاية من أبو تشت على فرشوط علشان اشترى شوية حاجات وكنت راكبة الحمارة بتاعتنا وأنا راجعه على أبو تشت قرية الشقيفى قابلنى واحد راكب على تروسيكل محمل عليه أقفاص وقف قدامى وقال لى أنت بنت مين فأنا مردتش عليه ومشيت وبعدين لقيته جاى ورايا ووقفنى ونزلنى من على الحمارة وقام فوقيه وعمل معايا "قله أدب" ولما لاقنى بصرخ جرى وأنا رحت على البيت وحكيت لأبويا وأمى وطلعوا معايا على فرشوط لغاية ما قلبنا اللى عمل معايا كده وأنا شاورت لهم عليه ومسكوه وروحنا على المركز وده كل اللى حصل.

• س: أين ومتى حدث ذلك؟

• ج: الكلام ده حصل النهارده الصبح حوالى الساعة 10 عند الكوبرى الغربى اللى رايح على الكوم الأحمر بفرشوط.

• س: ما سبب تواجدك بذلك المكان والزمان آنذاك؟

• ج: أنا كنت راجعه من فرشوط بعد ما اشتريت شوية حاجات للبيت.

• س: من كان برفقتك أنذاك؟

• ج: أنا كنت لوحدى.

• س: متى تحديدا تقابلت مع المتهم قبل التعدى عليك؟

• ج: هو قابلنى فى الطريق قبل ما يتعدى عليا على طول.

• س: وهل ثمة حوار دار بينك وبينه؟

• ج: أيوه.

• س:وما هو مضمون هذا الحوار؟

• ج: هو فى الأول قال لى أنتى بنت مين فأنا مردتش عليه ومشيت ولما مشى ورايا ووقفنى تانى قال لى أنتى بنت مين قلتله أنا بنت محمد عبد الوهاب وفى الوقت ده شدنى على طول من فوق الحمارة وقام قوام فوقيه وعمل معايا قله أدب.

• س: وما هو الحالة التى كان عليها المتهم وقت ذلك؟

• ج: هو كان راكب على تروسيكل ولابس جلبيه وفوقيها جاكت ولما سألنى تانى مرة من على التروسكيل وكان واقف جنب الحمارة اللى أنا راكباها.

• س: وهل شاهدكما أحد أثناء ذلك؟

• ج:لا.

• س:وما هى الأفعال التى أتاها معكى المتهم لأول وهلة؟

• المتهم قام بإلقائى أرضا وقام بخلع ملابسى كلها ثم قام بالتعدى على جنسيا وعندما بدأت بالصراخ فسابنى وجرى وأنا رحت على البيت بعد كده.

• س: ألم تبدر منك حال ذلك ثمة مقاومة أو استغاثة؟

• ج: أنا كنت بأصرخ ولكن هو كان ضخم ومكنش حد فى الطريق ومفيش حد كان سامعنا.

• س: وما هو وصف مكان التعدى عليك وطبيعته؟

• ج: هو طريق أسفلت رايح من فرشوط على أبو تشت وتعدى عليه عربيات.

• س: وما هو طبيعة المكان من حيث المارة فى ساعة الواقعة؟

• ج: هو الطريق متعديش عليه ناس كتير وساعة اللى حصل مكنش فيه حد فى الطريق.

• س: وهل اقترن ذلك التعدى بتهديد أو إكراه؟

• ج : كلا هو وقعنى من على الحمارة على الأرض وقام بالتعدى على مباشرة.

• س: وهل كان المتهم يحمل ثمة أسلحة ظاهرة آنذاك؟

• ج: لا.

• س: وهل كان ذلك التعدى الجنسى برضاك؟

• ج: لا كان غصب عنى.

• س: وهل كنت متواجدة بمكان التعدى عليك بمحض إرادتك أم كان هناك استدراج من المتهم؟

• ج: لا أنا كنت بإرادتى ومروحة على بيتنا وهو قابلنى فى الطريق وعمل معاية فى الطريق.

• س: وهل شاهدكما أحد حيال ذلك؟

• س: وهل قام المتهم بإتيان ثمة أفعال أخرى بخلاف ما قررته سلفا؟

• ج: لا هو معملش غير اللى قلت عليه من قبل كده.

• س: وفى اى وقت تعدى عليك المتهم تقريبا؟

• ج:هو الكلام ده كان فى الصبح بس أنا مش عارفة الساعة كام بالظبط.

• س: وما هى علاقتك بالمتهم وما هو قصده من ذلك؟

• ج: أنا معرفهوش وهو كان قصده يغتصبنى.

• س: وهل سبق للمتهم ارتكاب هذا التعدى من قبل؟

• س: وهل سبق لأحد غير المتهم ارتكاب قبل ذلك التعدى معك من قبل؟

انتقلت النيابة بعدها إلى تحقيقاتها مع المتهم فدارت كالآتى:

• س: الاسم والعنوان والعمل؟

• ج: جرجس بارومى جرجس بارومى (21 سنة) من الكوم الأحمر مركز فرشوط حاصل على دبلوم زراعة وأعمل موزع فراخ ولا أحمل تحقيق شخصية.

• س: ما قولك فيما هو منسوب إليك من أنك المتهم بمواقعة المجنى عليها يسرا محمد عبد الوهاب على النحو المبنى بالأوراق وكان ذلك بغير رضاها؟

• ج: الكلام ده محصلش.

• س: ما الذى حدث إذن وما هى ظروف ضبطك وإحضارك؟

• ج: اللى حصل أنا راكب التروسيكل بتاعى وواقف عند المزلقان بتاع القطار بفرشوط وبعدين لقيت ست ومعاها بنتها الصغيرة جايين ناحيتى وبعدين الست الكبيرة مسكت فيا ولمت عليا الناس وبعدين لقيت الناس خدونى على المركز وبعدين جابونى على هنا وده كل اللى حصل.

• س: متى وأين حدث ذلك؟

• ج: الكلام ده حصل النهارده 18-11-2009 حوالى الساعة 2 بعد الظهر عند مزلقان فرشوط.

• س: وما مناسبة تواجدك فى المكان والزمان سالف الذكر؟

• ج: أنا كنت راكب التروسيكل بتاعى ومستنى المزلقان يفتح علشان أنا بوزع فراخ على البلاد اللى فى فرشوط.

• س: من كان يرافقك آنذاك؟

• ج: أنا كنت لوحدى وكان فيه ناس كتير فى الشارع بس معرفش حد فيهم؟

• س: ما قولك فيما قررته المجنى عليها بالتحقيقات بأنك تقابلت معها فى الطريق المؤدى إلى الشقيفى وقمت بسؤالها عن اسم والدها؟

• س: ما قولك فيما أضافته سالفة الذكر بالتحقيقات من أنك قمت بتتبعها وإنزالها من على الدابة التى كانت تستقلها وقمت بالاعتداء عليها جنسيا؟

• س: ما تعليلك لما قررته سالفة الذكر؟

• ج: أنا معرفش هى بتقول كده ليه.

• س: هل توجد علاقة أو خلافات بينك وبين والدة المجنى عليها أو أحد من أهلها؟

• س: هل لديك سوابق جنائية مسجلة؟

• س: أنت متهم بمواقعة المجنى عليها يسرا محمد عبد الوزهاب بغير رضاها على النحو المبين بالأوراق.

• ج: محصلش.

• س: هل لديك أقوال أخرى؟

• ج:لا.

انتهى الاقتباس.

كل ده حصل فى اربع ساعات بس؟؟؟؟

يعنى قابلها الساعه عشره و كلمها مرتين و نزلها من الحمار و قلعها كل ملابسها و عمل معاها

قله ادب و بعد كده هرب. راحت هيا رجعت بلدهم "على الحمار" و حكت لامها فقررت امها اخذ البت على فرشوط للقبض "بنفسها" على المتهم التى لا تعرفه!!! و لما نزلوا فرشوط "بالصدفه" لقوا الواد اللى اعتدى عليها واقف على المزلقان فقبضت عليه!!! كل ده فى 4 ساعات!!! من 10 الصبح ا2 الظهر

بصراحه لو القصه دى حقيقيه لازم نخلى الأم دى وزيره داخليه!!!

سمعت النائب طلعت السادات فى القاهره اليوم يقول ان تقرير الطب الشرعى يقول ان البنت لم تكن عذراء. انا لم اقرأ التقرير و العهده علة النائب طلعت السادات.

بالمناسبه نقابه المحاميين فى قنا امرت جميع المحاميين المقيدين بها بعدم الدفاع عن المتهم!!

السؤال هو لماذا هاجت الدنيا على هذا الشاب؟؟؟ و طالب الجميع باعدامه دون تحري الحقيقه؟؟

لماذا خرجت جموع فى فرشوط تهاجم مساكن الاقباط الابرياء و تحرق منهم 42 بيت؟؟

لماذا برر البعض قتل 7 اشخاص فى نجع حمادى بناء على هذه التهمه؟؟؟

الاجابه هى: وجود شحن ضد الاقباط يظهر فى اعمال عنف ضدهم

ما الحل؟:اولا الاعتراف بالمشكله فالبعض مازال ينكر ان الاقباط يتعرضون لاستهداف و شحن عقائدى. ثانيا ان نضع يدنا بيد بعض كمصريين و نضرب بيد من حديد على مروجى الكراهيه و اقصاء الاخر.

تم تعديل بواسطة ريمو

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

يعنى قابلها الساعه عشره و كلمها مرتين و نزلها من الحمار و قلعها كل ملابسها و عمل معاها

قله ادب و بعد كده هرب. راحت هيا رجعت بلدهم "على الحمار" و حكت لامها فقررت امها اخذ البت على فرشوط للقبض "بنفسها" على المتهم التى لا تعرفه!!! و لما نزلوا فرشوط "بالصدفه" لقوا الواد اللى اعتدى عليها واقف على المزلقان فقبضت عليه!!! كل ده فى 4 ساعات!!! من 10 الصبح ا2 الظهر

بصراحه لو القصه دى حقيقيه لازم نخلى الأم دى وزيره داخليه!!!

و هل المنطقي ان الناس تلبس نفسها توب العار

الطبيعي يا ريمو لما بنت صغيرة تتعرض لحاجة زي كده انها مبتقولش

و افتكر ان فيه تقرير كان اتكلم عن تعرض الاطفال لحالات اغتصاب او تحرش و طبعا مبيقولوش

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مختلفناش يا باشمهمدس

فى احتمال ان البنت دى فعلا اتعرضت لمحاوله اغتصاب (من روايتها انه حاول بس معملهاش)

لكن ايه احتمال انها تلاقى بالصدفه الشخص اللى تعدى عليها فى بلد تانيه فى خلال 4 ساعات؟؟

يعنى لو البنت راحت القسم و ادت اوصاف المتهم و بعد كده اتقبض عليه اقولك ان الموضوع يعقل اكتر.

فيه احتمال ان ام البنت لما سمعت القصه من البنت و نزلت معاها فرشوط انها كانت بتضغط عليها و البنت (12 سنه) لما زهقت شاورت على اى حد و قالت هو ده يا ماما.

القضيه مفهاش و لا دليل واحد. بفرض ان كلام السادات صح و تقرير الطب الشرعى طلع الولد سليم

الواد ده فيه احتمال كبير يتعدم او يتسجن لتهدئه الرأى العام. الرأئ العام لازم يتغير و يديله فرصه فى محاكمه عادله

حتى عنوان المقال بيسميه "مغتصب" لكن الحقيقه انها محاوله اغتصاب (البنت لم تغتصب فعلا يعنى مفيش قرينه) و هو متهم لحد دلوقتى يعنى المفروض اسمه "متهم فى محاوله اغتصاب"

حد هيقول: يعنى كنت عاوزه يغتصبها فعلا ؟؟ اقولك لأ طبعا. بس فيه فرق كبير بين القتل و محاوله قتل. يعنى لو عندنا قتيل و جثه لازم يكون فيه قاتل. لكن اجى انا مثلا اقول باشمهندس ياسر حاول يقتلنى يلاقى نفسه بيواجه تهمه قتل؟؟؟؟ كلام مش معقول!

انا ليا اختين بنات و ممكن اتخيل لو موقف زى كده حصل لواحده منهم هيكون ايه شعورى. حتى لى مش اخواتى, انا مره اتعاركت مع 10 عيال ثانوى فى الترام علشان اتعدو على بنت جسديا. للأمانه اتعارك معايا 2 مجندين صعايدا و احنا التلاته ادناهم درس فى الادب.

لكن لما يكون الدليل الوحيد ان البنت تتعرف عليه فى بلد تانيه بالصدفه فلازم ندى الولد ده محاكمه عادله!!

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...