اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقتل 5 أقباط في إطلاق نار خارج كنيسة بالصعيد

se_ Elsyed

Recommended Posts

يعلم ربنا ان قلبى كان محروق من ليله العيد لغايه ما قرأت بعض ردود الاخوه المسلمين هنا.

الحادث ليس فردى ولا ارهابى لكنه يوضح مدى التعصب اللى ضرب البلد.

الشهر اللى فات الازهر نشر كتاب للدكتور عماره بيكفر فيه المسيحيين و سحبه بعد اسبوع.

و السنه اللى فاتت نشر كتاب فتنه التكفير على حساب الحكومه و استحل فيه عرض و مال و حياه الاقياط.

و قبلها الدكتور العوا وصف الكتاب المقدس ب"الكتاب المكدس بالخرافات" على الهوا فى القاهره اليوم.

و قبلها الدكتور زغلول النجار هاجم المسيحيه على صفحات الاهرام (جريده الحكومه)

ده معناه اة الحكومه و الازهر بيسمحوا بترويج هذا الفكر المتعصب.

فى المقابل القمص زكريا بطرس مستقيل من الكنيسه (قسيس سابق يعنى) و الكنيسه ملهاش سلطه عليه (لا مركز و لا مال)

و كمان هوا مش عايش فى مصر.

البابا شنوده لا يملك قدره على وقفه و مايعرف اين يوجد. و قال "احنا لا نقبل اهانه للمسلميين" , "نحترم مشاعر المسلمين" و اللى قال الكلام اعلاه كاذب و الفيديو اهه http://www.youtube.com/watch?v=kcFQ_g3Ch3M...=video_response

اخيرا, لو فيه تطرف مسيحى فهو تطرف فكرى و لا يتعدى الرفض او السخريه من الاخرين. و هذا مختلف تماما عن العنف و القتل و الاستهداف فى الارواح و الاعراض و الاموال. او التحريض بتمويل من الدوله!

شكرا مجددا للاخوه المعزيين. عزاء مقبول.

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

• الردود 123
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخي abaomar,

موضوع سب يوسف غالي للدين ده الناس طحنت الانترنت عشان تجيب مصدر موثوق ليه ولم يستطيعوا. حضرتك بتتهمه بسب الدين علشان سمعت انه سب الدين.

يا فرحتي, أنا هموت, هافطس على روحي من الفرح. عشان المصريين مصادرهم الآن هي "سمعنا" أو "قرأنا في منتدى" من المنتديات اللي مابتجيبش مصدر المعلومة إيه.

أنا حاسس إن لو حبيت أعطي المصريين درجة في تحري مصادر المعلومات على مؤشر من 0 إلى 10 هأعطيهم بالكتير قوي ناقص 4

يا أستاذ أبو عمر, مين هنا أنكر إن عقائديا إحنا مختلفين مع المسحيين؟

بسم الله الرحمن الرحيم

﴿ قل هو الله احد ﴾
مين قال إن على المسلمين أن يتركوا الإيمان بأن الله تعالى واحد أحد؟

بسم الله الرحمن الرحيم

﴿ لقد كفر الذين قالوا .. ﴾
﴿ ولن ترضى عنك .. ﴾
﴿ يحرفون الكلم عن مواضعه .. ﴾
مين قال إن المسلمين لازم يشوفوا إن دين المسحيين عقائديا صح ويرضوا على عقيدتهم؟ مين قال إن المسحيين لازم يشوفوا دين المسلمين عقائديا صح ويرضوا على عقيدتهم؟

مين قال إن شنئان المسيحيين .. يعني اختلفنا معاهم عقائديا .. هو مبرر لعدم العدل والدفع بالحق؟

مش ده برضه قرآن:

بسم الله الرحمن الرحيم

﴿ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَئَانُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴾

استغفر الله العظيم ..

يا جماعة المشكلة مش مشكلة اجبارنا أو اجبارهم على توافق العقيدة .. المشكلة مشلكة جواز عدم احقاق الحق مع من نختلف معه

صحيح .. يا أرنب قول إنك تعلب!!

سؤال فقهي:

هل يجوز للمسلم أكل حق غير المسلم؟

بالمصري:

هل ثقافة: "ليه قبلت منه العوض" أو "ليه ما أعطيتلوش فرصة" لما جوابها يكون "اصله مسيحي" .. جايز شرعا؟

رابط هذا التعليق

شكر خاص الى الفاضل م السيد على الترحيب واتوجه بالدعاء الى الله العلى القدير ان يرنا الحق حقا ورزقنا اتباعه ويرينا الباطل باطلا ويلهمنا اجتنابه

حتى لو أن الحادث هو ثأر (وليس قصاص لأن القصاص له أصول وضوابط شرعية وليس فوضى) فمن من كان الجاني ينتقم بالتحديد؟ هل من الشخص الذي اعتدى على عرضه أو على أتباع ديانة بأكملها ينتسب اليهم هذا الشخص؟ أعتقد أن ما قام به هذا المجرم يتعدى القتل العادي الى الإرهاب والإفساد في الأرض لأنه كان يقصد ترويع طائفة بأكملها وليس استهدافا لشخص بعينه.

كل ما اود طرحه هو ان ماحدث جريمه قياسا على كل الاعراف والقوانين الوضعيه والالهيه بدون ادنى شك ومنكر ذلك عليه ان يغير عقله فورا واوافقك الرأى ان ما حدث يدخل فى باب الافساد فى الارض وحكمه قطع الايدى والارجل من خلاف ثم الصلب على الملأ الى ان يقتل صلبا الا انه فى الوقت نفسه لا يصح ان تصبغ الجريمه بلون دينى حتى لا نخل فى فتنه طائفيه ومن السهل جدا ان تطور الى حرب اهليه لا يعلم احد مداها خاصه وان هناك من يتحين الفرصه لاشعال فتيل الحرب وكلنا نعلم من هم و يكفى القاء نظره سريعه على ما يحدث فى السودان واليمن والعراق ومناطق شتى فى العالم لاتقاء شر هذه الكارثه تحلوا بالصبر ياساده ومن الاصلح وضع الامور فى نصابها الصحيح

شاب ارعن هتك عرض فتاه بريئه تم القبض عليه ومصيره الاعدام ما الداعى لتحويل مسار الاحداث الى ما لا يحمد عقباه

تحياتى الى الفاضل سيف

من قال لا اعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق

أظن بس mzohairy مايعرفش زكريا بطرس بيقول إيه

حتى المسيحيين فى مصر بيتبروا منه لما يعرفوا إللى بيقوله لأنه كله كلام خايب.

طب بالعقل اللي عرفوا بيه ربنا, بالعقل كده, لما حتى المسيحيين فى مصر بيتبروا منه, بالعقل الله يرضى علينا وعليكم, هييجي البابا يقول "لن أطالب" و"لن اجعله يسكت" والكلام ده؟

واحد اساسا مش مسيحي مدام المسيحيين اتبروا منه .. البابا بقى هو اللي هيتبنّاه يعني؟

رابط هذا التعليق

لو اراد الاقباط ان يعيشوا كاعدادهم من المسلمين و ليس 8% من تعداد السكان فأن اتفق و معهم في هذا لهم ما لهم من حقوق و عليهم ما عليهم من واجبات ....اما ان يحاولوا فرض وصايتهم علي المسلمين اكثر من 90% من السكان و جعل أزمة الحياة السياسية و الاقتصادية في ايديهم فلا اعتقد انها فكره جيده ...

واذا اردوا ان يبنوا كنائس تسع اعدادهم و تجمعتهم و صلاتهم فأن من المؤيدين الي هذا طبعا .......ولكن محاولة صبغ التراب المصري بالطبع المسيحي و ابراز المسيحيه و كأنها هي الدين المهيمن علي البلد ..فلا هذا غير مقبول تماما .

و غير مقبول طلبهم بتحويل مصر الي دولة علمانية و فصل الدين عن الدستور ...... فهذا يعتبر طلب استفزازي من اقليه 8% علي الاغلبية من المسلمين !!

أنا شكلي عندي مشكلة في الاستيعاب النسبي للأمور

مش قادر أفهم إيه حكاية 10% دي

والله مش قادر خالص

أصل أنا شايف بتوع محلات الفول اقلية

والدكاترة اقلية

والمحاميين اقلية

والعواجيز اقلية

والمجانين اقلية

ما أبنييش مستشفي للمجانين عشان اقلية؟

أضرب العواجيز بالرصاص زي الخيل عشان اقلية؟

لو بتوع محلات الفول طالبوا بحقهم في نقابة للفول والطعمية

ارفض طلبهم عشان هم اقلية؟

ماهو مش كل افراد الشعب اصحاب محلات فول

أنا والله والله بجد مش فاهم يعني إيه 10% دي

أنا عارف إن فيه مسحيين ومسلمين

بس بلاقي ناس كده ساعات لما نيجي نتكلم عن المسحيين يروحوا قايلين الرقم ده

10%

حد عنده خلفية؟ هي دي شتيمة يعني؟

يعني لو متغاظ من حد اقوله 10%؟

عاملة زي رقم خمسة كده؟

رقم خمسة بيضحكك؟

رابط هذا التعليق

لو صدقت كلمة أن البابا شنودة أنه قال لن يطلب من زكريا بطرس أن يكف عن الاساءة للاسلام الا حين يكف المسلمون عن الاساءة للمسيحية

فهذا معناه موافقته ضمنيا ولو من باب الدفاع عن نفس أو الهجوم المضاد

وهذا معناه جد خطير

أن التطرف المسيحي وصل لأعلى قيادة

هل من زميل يأتى لنا بالمصدر؟

رابط هذا التعليق

يعلم ربنا ان قلبى كان محروق من ليله العيد لغايه ما قرأت بعض ردود الاخوه المسلمين هنا.

الشهر اللى فات الازهر نشر كتاب للدكتور عماره بيكفر فيه المسيحيين و سحبه بعد اسبوع.

و السنه اللى فاتت نشر كتاب فتنه التكفير على حساب الحكومه و استحل فيه عرض و مال و حياه الاقياط.

و قبلها الدكتور العوا وصف الكتاب المقدس ب"الكتاب المكدس بالخرافات" على الهوا فى القاهره اليوم.

فى المقابل القمص زكريا بطرس مستقيل من الكنيسه (قسيس سابق يعنى) و الكنيسه ملهاش سلطه عليه (لا مركز و لا مال)

البابا شنوده لا يملك قدره على وقفه و مايعرف اين يوجد. و قال "احنا لا نقبل اهانه للمسلميين" , "نحترم مشاعر المسلمين" و اللى قال الكلام اعلاه كاذب و الفيديو اهه http://www.youtube.com/watch?v=kcFQ_g3Ch3M...=video_response

اخيرا, لو فيه تطرف مسيحى فهو تطرف فكرى و لا يتعدى الرفض او السخريه من الاخرين. و هذا مختلف تماما عن العنف و القتل و الاستهداف فى الارواح و الاعراض و الاموال. او التحريض بتمويل من الدوله!

أستاذ ريمو,

أحب اوضح, مفيش طرف في الحمقى من كلا الطرفين أحسن من التاني

الحماقة وصلت لحدها الأقصى عند الطرفين

والعنف واستهداف الأرواح والأعراض مباح عند الطرفين

الجاهل الأحمق يتمتع بكل صفات الحماقة والجهل في الطرفين

من غير ما أضرب امثلة عشان الموضوع مش مستحمل امثلة

موضوع تمويل الحكومة ده شيء آخر لكن برضه موجود .. عند الطرفين

الفكرة بس إن الحكومة اللي بتمويل حمقى المسيحيين حكومة مختلفة عن الحكومة اللي بتمويل حمقى المسلمين

لكن أقول إن الأحمق المسيحي أشيَك من الأحمق المسلم .. ما أظنش ..

الاتنين انيل من بعض .. وكل حاجة مباحة عند الاتنين ..

الحمق ملهوش دين

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

الاقباط لا يريدون ان يقتنعوا بأنهم اقل من 10% من نسبة هذه البلد !!! واذا كانوا يرديون ان يعاملو كما يعامل المسلمون في اوربا و امريكا فسوف يترحمون علي الجنة التي يعشون فيها الان 1000 مره في اليوم ...!

علي العموم انا لا اقول هذا لفتنة او طغينة ...ولكن اخاطب العقلاء من الاقباط بأن يعلموا بأن ليس هناك وطن لهم غير مصر ولا اخوة غير المصريين وان اي نار فتنة سوف يكون هم اول الخاسرين .....لا تعتمدوا علي امريكا و اوربا .....هؤلاء لا يبحثون الا عن مصلحتهم فقط و خططهم .......

ونحن المسلمين اخوة في الوطن لكم فلا تقولوا اننا نقتل و نحرق في مصر و انتم تنعمون بأمان و الشاهد علي ذلك نبوغكم في مجال التجارة و العلم و الذهب و العقارات

تحياتي الي الجميع .

معرفش ايه مشكلة حضرتك يا استاذ skyed مع الارقام و الاحصائيات

مش علشان الاقباط عددهم قليل يبقي من حقنا كمسلمين اننا نمنعهم من المناصب الرسمية زي منصب رئيس جامعة حكومية او عميد كلية او حتى معيديين في بعض الاقسام الهامة، دا غير انهم مستبعدين عن بعض المناصب في الجيش و الشرطة..

مش علشان هو عددهم اقل من 20 % يبقي من حقنا اننا نمنعهم من بناء و ترميم الكنائس...

فين الجنة دي الي حضرتك بتقول عليها في ارض مصر؟ انا لا اعتقد ان اي مصري مسلم او مسيحي عايش في الجنة الي حضرتك شايفها...

فين الاخوة الي حضرتك بترجوا الاقباط انهم يلتزموا بيها و حضرتك بتقولهم فيما معناه : احمدوا ربكم ان انتم عايشين معانا و بسوا ايدكم وش و ظهر اننا معايشنكم في جنة و انتم اقل من 10% و اوعوا تفكروا انكم تتساوي مع المسلمين في الحقوق لانكم اقلية ...تفتكر لو اي اخ مسيحي قرأ الكلام دا ايه هيكون رد فعله

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

كذب ايه ؟؟؟؟ يا أخي الله يسمحك .... الفيديو كامل هنا http://www.youtube.com/watch?v=kpgFR-RLUeA

وليس دقيقيتين ...!!!

رهبان بالليل فرسان بالنهار..................هكذا يجب ان نكون نحن المسلمين .

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومداد كلماته

رابط هذا التعليق

الاقباط لا يريدون ان يقتنعوا بأنهم اقل من 10% من نسبة هذه البلد !!! واذا كانوا يرديون ان يعاملو كما يعامل المسلمون في اوربا و امريكا فسوف يترحمون علي الجنة التي يعشون فيها الان 1000 مره في اليوم ...!

علي العموم انا لا اقول هذا لفتنة او طغينة ...ولكن اخاطب العقلاء من الاقباط بأن يعلموا بأن ليس هناك وطن لهم غير مصر ولا اخوة غير المصريين وان اي نار فتنة سوف يكون هم اول الخاسرين .....لا تعتمدوا علي امريكا و اوربا .....هؤلاء لا يبحثون الا عن مصلحتهم فقط و خططهم .......

ونحن المسلمين اخوة في الوطن لكم فلا تقولوا اننا نقتل و نحرق في مصر و انتم تنعمون بأمان و الشاهد علي ذلك نبوغكم في مجال التجارة و العلم و الذهب و العقارات

تحياتي الي الجميع .

معرفش ايه مشكلة حضرتك يا استاذ skyed مع الارقام و الاحصائيات

مش علشان الاقباط عددهم قليل يبقي من حقنا كمسلمين اننا نمنعهم من المناصب الرسمية زي منصب رئيس جامعة حكومية او عميد كلية او حتى معيديين في بعض الاقسام الهامة، دا غير انهم مستبعدين عن بعض المناصب في الجيش و الشرطة..

مش علشان هو عددهم اقل من 20 % يبقي من حقنا اننا نمنعهم من بناء و ترميم الكنائس...

فين الجنة دي الي حضرتك بتقول عليها في ارض مصر؟ انا لا اعتقد ان اي مصري مسلم او مسيحي عايش في الجنة الي حضرتك شايفها...

فين الاخوة الي حضرتك بترجوا الاقباط انهم يلتزموا بيها و حضرتك بتقولهم فيما معناه : احمدوا ربكم ان انتم عايشين معانا و بسوا ايدكم وش و ظهر اننا معايشنكم في جنة و انتم اقل من 10% و اوعوا تفكروا انكم تتساوي مع المسلمين في الحقوق لانكم اقلية ...تفتكر لو اي اخ مسيحي قرأ الكلام دا ايه هيكون رد فعله

لا مشكله او شيء.....و كلامي ليس فيه ان يمنع مسيحي مصري من منصب مما انت ذكرت .....او لا يبني كنيسة او يرمم...الرجاء بالله عليكم قراءة ما اكتب جيدا .....و تشبيه الجنه الذي انا ذكرته تشبيه مجازا عن الفرق بين الحقوق التي في مصر للميسيحي و حقوق المسلمين في الغرب الذي يتشدق بيه البعض في الحرية الدينية !!!!

و طبعا هم لهم كامل الحقوق و لكن لن تكون متساوية بطبيعة الحال مثل المسلمين و ذلك طبيعي و من ينكر ذلك يكون لا يفهم شيء اطلاقا !!! كيف ؟؟؟ هل يقدر المسيحين بناء كنيسة في اي مكان يريدون ..؟؟؟ هل يمكن ان يكون مسيحي وزير للدخلية و يدخل في صراع مع الجماعات الاسلامية ؟؟؟؟؟؟؟

هل ترضي ان يتم التبشير المسيحي بشكل علني و في وسائل الاعلام ؟؟؟؟

يجب ان نكون ذو تفكير واقعي ..... الاقباط لهم الحق في الامان و المناصب المناسبة لطبيعة و ظروف البلد من ناحية التعداد الديني للسكان و لهم الحق في العباده كما يشؤون و لهم الحقوق التي تتناسب مع الوضع هذه حقوقهم و ليس شحاتة ولا عطف .....مووضع الحقوق هذا موضوع شائك و خطير جدا اذا لم يتم التعامل معه بواقعية و حكمه .

رابط هذا التعليق

لو اراد الاقباط ان يعيشوا كاعدادهم من المسلمين و ليس 8% من تعداد السكان فأن اتفق و معهم في هذا لهم ما لهم من حقوق و عليهم ما عليهم من واجبات ....اما ان يحاولوا فرض وصايتهم علي المسلمين اكثر من 90% من السكان و جعل أزمة الحياة السياسية و الاقتصادية في ايديهم فلا اعتقد انها فكره جيده ...

واذا اردوا ان يبنوا كنائس تسع اعدادهم و تجمعتهم و صلاتهم فأن من المؤيدين الي هذا طبعا .......ولكن محاولة صبغ التراب المصري بالطبع المسيحي و ابراز المسيحيه و كأنها هي الدين المهيمن علي البلد ..فلا هذا غير مقبول تماما .

و غير مقبول طلبهم بتحويل مصر الي دولة علمانية و فصل الدين عن الدستور ...... فهذا يعتبر طلب استفزازي من اقليه 8% علي الاغلبية من المسلمين !!

أنا شكلي عندي مشكلة في الاستيعاب النسبي للأمور

مش قادر أفهم إيه حكاية 10% دي

والله مش قادر خالص

أصل أنا شايف بتوع محلات الفول اقلية

والدكاترة اقلية

والمحاميين اقلية

والعواجيز اقلية

والمجانين اقلية

ما أبنييش مستشفي للمجانين عشان اقلية؟

أضرب العواجيز بالرصاص زي الخيل عشان اقلية؟

لو بتوع محلات الفول طالبوا بحقهم في نقابة للفول والطعمية

ارفض طلبهم عشان هم اقلية؟

ماهو مش كل افراد الشعب اصحاب محلات فول

أنا والله والله بجد مش فاهم يعني إيه 10% دي

أنا عارف إن فيه مسحيين ومسلمين

بس بلاقي ناس كده ساعات لما نيجي نتكلم عن المسحيين يروحوا قايلين الرقم ده

10%

حد عنده خلفية؟ هي دي شتيمة يعني؟

يعني لو متغاظ من حد اقوله 10%؟

عاملة زي رقم خمسة كده؟

رقم خمسة بيضحكك؟

أستاذ / محمد يوسف

لو كانت الصورة الرمزية هى صورتك فمش باين عليك إنك من نادى العواجيز .. لكن مداخلتك دى فكرتنى بأيام ربما يتذكرها أعضاء النادى من أمثال الأستاذ عادل ابو زيد ، أو الأستاذ abouali أو الأستاذ Mohammad ..

فى تلك الأيام كانت هناك أيضا حكاية مسيحى ومسلم .. بس كانت طريقة تناولها تخلو من احتقان الوجه ، وجحوظ العينين ، وانتفاخ الأوداج ، ونفور عروق الرقبة .. كان الزملاء و "الأصدقاء" من الديانتين يتناولون المسألة بالروح المصرية التى تجمعهم .. كان المسيحى يعبر عن شعوره بالاضطهاد بنكتة يلقيها فى وجه "صديقه" المسلم .. فيرد المسلم بنكتة يلقيها فى وجه "صديقه" المسيحى .. ويضحك الاثنان ولكن الرسائل تصل .. بل كانت تصل إلى اعلى المستويات فى الدولة ..

كان المسيحى يريد أن يبلغ المسلم بأن الدولة تضطهد المسيحيين وتتفنن فى تجاهل حقوقهم حتى التى لا تقبل الجدال بنكتة مثل هذه :

"قبل أن يسحب السادات تصديقه على انتخاب المجلس الملى للبابا شنودة ، أرسل للأب متى المسكين ليقابله .. وعندما حضر لمقابلته سأله السادات : عاجبك اللى بيعمله البابا ده ؟ .. من إمتى فيه حكاية مسلم ومسيحى دى ؟ عاجبك كده ؟ فيرد الأب متى المسكين : فى الحقيقة لأ ياريس كلنا أخوة فى الوطن .. فيسأله السادات : عاجبك إنه يبقى فيه فى البلد فتنة طائفية ؟ عاجبك النغمة النشاز بتاعة مسلم ومسيحى دى ؟ فيرد الأب متى المسكين : طبعا لأ ياريس .. الدين لله والوطن للجمبع .. فيقول السادات : أنا حاسحب موافقتى ولازم أعين واحد تانى .. عارف أنا بافكر فى مين ؟ .. فيسأل الأب متى : مين ياريس ؟ .. فيفاجئه : أنا عاوز أعين حسنى مبارك بدلا منه .. فيندهش الأب المسكين ويصيح : بس ده مسلم ياريس .. فيبادره السادات : تانى ؟ .. حتى انت يا متى حتقول لى مسلم ومسيحى ؟"

يضحك الأصدقاء ... ويريد المسلم أن يرد بأن المسيحيين يبالغون فى شكواهم وفى التعبير عن الشعور بالاضطهاد .. فيكون الرد بنكتة كهذه :

"واحد بيقول لصاحبه : تص تص تص تصور إن إن إن إنى قدقدقدقمت فل فل إذ إذ إذاعة أش أش أش تغ تغ تغل مذ مذ مذيع ماقب قب قبلونيش ؟ ....... رد صاحبه وقال له : ياسلام .. ليه بقى ؟ ... فقال له : أص أص أصل أنا قب قب قبطى "

كان هذا أيام أن كان المسلمون والمسيحيون "أصدقاء" يشتركون فى كل شئ .. فى المذاكرة .. فى الأفراح .. فى الأحزان .. حتى فى الموت من أجل الوطن

عبَّر كل جانب عن رأيه .. أوصل الرسالة إلى "الآخر" .. ولكن بالطريقة المصرية .. بالروح المصرية .. المستنكرة للطائفية ولكن فى نفس الوقت لا ينكرون وجودها .. تمكن الجانبان من هزيمتها أو على الأقل من إخماد نيرانها .. بدون تدخلات أمنية .. بدون قنوات فضائية هنا وهناك تلقى بمزيد من الزيت على النار .. أين أنت أيتها الروح ؟ .. متى تعودين إلى الجسد العليل ؟

لا أدرى ما الذى حدث ؟ .. نجح شياطين الشرق والغرب فى أن يفسدوا العلاقة ؟ .. فهل يستطيع عقلاء المصريين من الجانبين "الاشتراك" فى هجوم مضاد يستعيدون به الصفاء والود المفقودين ؟ .. هل من الممكن "عودة الروح" ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

قرأت تعليقات الاخوة في المنتدى عن القسيس المشلوح زكريا بطرس

بصراحة معرفش ايه الي جاب سيرة الراجل دا في الموضوع هنا

احنا مش ناقصين فرقة ...و جدل

بس طالما الموضوع اتفتح خلينا نكلم فيه بصراحة...و ارجوا منكم سعة الصدر ...و تقبل الرأى الاخر

منذ السبعينيات كان الخطاب الديني الاسلامي المتشدد هو السائد في مصر...و مع الوقت اصبح التفكير المتشدد هو السائد لدى اغلب قطاعات الشعب المصري.

في قنوات التلفزيون يقول لنا شيوخ الفضائيات ان المسيحيين كفرة ، لا نشترى منهم، لا نهنئهم بالعيد، لا نأكل مما يأكلون، الي اخر ذلك...نفس الكلم يكرره خطباء المساجد...نفس الشئ نجده في كتب على الارصفة ، او في اشرطة تسيجل

كلام متشدد بعيد كل البعد عن سماحة الاسلام و لكنه للاسف الشديد كان هو السائد و مازال هذا التيار موجود ولا يوجد رقابة و لا رادع لهولاء المتعصبين

على الجانب الاخر كان فيه ردة الفعل، المسيحيين بدورهم حاولوا يظهروا انهم مش كفرة ...و مع انتشار القنوات الفضائية ظهر زكريا بطرس...اذا التيار الاسلامي المتشدد هو السبب في ظهر حالة زي زكريا بطرس...و لو فضلنا على الحال دا هيبقي عندنا كتييييير من زكريا بطرس

بعض المسيحيين يستنكرون ما يفعلوه زكريا بطرس، و البعض الاخر شايفين ان زكريا بطرس عنده حق لان الاساءة لازم تقابل بالاساءة....

فلا يجب علينا ان نلوم المسيحيين لاننا نحصد ما زرعه التيار المتعصب

من ناحية اخري : في كلام على لساني مش قادرة اكتمه اكتر من كدة...ارجوا منكم انكم تفهموني بشكل صحيح.

حد فكر يسمح زكريا بطرس دا بيقول ايه؟

ساعات بالصدفة كنت بسمع برنامج الراجل دا...و حصلي صدمة من الكلام الي سمعته...بدأت أبحث في النت عن صحة ما يقوله هذا الرجل ، و بدأت اسأل اهل العلم و اخوة افاضل الي شرحوا لي جوانب كتيرة غايبة عني في الدين، و لما فهمت حسيت قد ايه ان دينا عظيم و ان زكريا بطرس كل كلامه مبني على احاديث ضعيفة او موضوعة...

الي عاوزة اوصله لحضرتكم اننا كمسلمين عندنا كسل غير طبيعي:

اخنا عملنا ايه علشان نرد على زكريا بطرس؟ حق الرد مكفول

ليه علماء الازهر مش بيردوا ؟ فين دورهم؟

ليه احنا كمسلمين عندنا صرار غريب اننا نحتفظ في كتب التراث الاسلامي باحاديث غير صحيحة و تسئ للاسلام..فين دور الازهر في انتقاء الاحاديث الموضوعة و الصحيحة؟

اسئلة الي الان لا اجد لها اجابة

عارفين ليه ربنا اختار ان الاسلام ينزل في الجزيرة العربية؟ علشان ربنا عارف ان العرب وقتها قادرين انهم ينشروا هذا الدين في العالم كله بالسلم، زمان مكنش فيه اعلام و مع ذلك وصل الاسلام الي الصين و اندونسيا و ماليزيا و اسبانيا

اليوم عندنا قنوات فضائية و اعلام و جرايد بس محدش فاضي يرد..احنا بس فاضيين اننا نشتم و نكفر و نرد على فتاوة مكررة و نجادل في حاجات هايفة

اعتذر لو الكلام خرج عن سياق الموضوع الاساسي بس كان عندي كلام في قلبي مش عارفة اكتمه

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

أنا من النوع اللي لازم يتأكد من مصدر المعلومة قبل ما يهيّصلها ويطبلهّا ..

أنا معرفش إذا كان قداسة البابا قال الكلام ده ولا لأ وماعتقدش إن البابا إنسان غير حكيم ..

الكلام مش عادل ولا منطقي يا زهيري .. الحكمة تدّعي إن رد الفعل يكون لصالح كلا الطرفين .. مثلا (أطالب زكريا بطرس بالكف عن الإساءة للإسلام بنفس القدر إللي أطلب بيه الحمقاء من المسلمين بالكف عن الإساءة للمسيحية)

ده إللي أنا أعتقد إنه كلام ممكن يطلع من افواه الحكماء .. وأحسب البابا حكيما ..

تحروا المصادر رجاء ..

المصدر البابا نفسه و هذا فيديو اللقاء مره أخري http://www.youtube.com/watch?v=kpgFR-RLUeA

رابط هذا التعليق

أستاذ / محمد يوسف

لو كانت الصورة الرمزية هى صورتك فمش باين عليك إنك من نادى العواجيز .. لكن مداخلتك دى فكرتنى بأيام ربما يتذكرها أعضاء النادى من أمثال الأستاذ عادل ابو زيد ، أو الأستاذ abouali أو الأستاذ Mohammad ..

فى تلك الأيام كانت هناك أيضا حكاية مسيحى ومسلم .. بس كانت طريقة تناولها تخلو من احتقان الوجه ، وجحوظ العينين ، وانتفاخ الأوداج ، ونفور عروق الرقبة .. كان الزملاء و "الأصدقاء" من الديانتين يتناولون المسألة بالروح المصرية التى تجمعهم .. كان المسيحى يعبر عن شعوره بالاضطهاد بنكتة يلقيها فى وجه "صديقه" المسلم .. فيرد المسلم بنكتة يلقيها فى وجه "صديقه" المسيحى .. ويضحك الاثنان ولكن الرسائل تصل .. بل كانت تصل إلى اعلى المستويات فى الدولة ..

كان المسيحى يريد أن يبلغ المسلم بأن الدولة تضطهد المسيحيين وتتفنن فى تجاهل حقوقهم حتى التى لا تقبل الجدال بنكتة مثل هذه :

"قبل أن يسحب السادات تصديقه على انتخاب المجلس الملى للبابا شنودة ، أرسل للأب متى المسكين ليقابله .. وعندما حضر لمقابلته سأله السادات : عاجبك اللى بيعمله البابا ده ؟ .. من إمتى فيه حكاية مسلم ومسيحى دى ؟ عاجبك كده ؟ فيرد الأب متى المسكين : فى الحقيقة لأ ياريس كلنا أخوة فى الوطن .. فيسأله السادات : عاجبك إنه يبقى فيه فى البلد فتنة طائفية ؟ عاجبك النغمة النشاز بتاعة مسلم ومسيحى دى ؟ فيرد الأب متى المسكين : طبعا لأ ياريس .. الدين لله والوطن للجمبع .. فيقول السادات : أنا حاسحب موافقتى ولازم أعين واحد تانى .. عارف أنا بافكر فى مين ؟ .. فيسأل الأب متى : مين ياريس ؟ .. فيفاجئه : أنا عاوز أعين حسنى مبارك بدلا منه .. فيندهش الأب المسكين ويصيح : بس ده مسلم ياريس .. فيبادره السادات : تانى ؟ .. حتى انت يا متى حتقول لى مسلم ومسيحى ؟"

يضحك الأصدقاء ... ويريد المسلم أن يرد بأن المسيحيين يبالغون فى شكواهم وفى التعبير عن الشعور بالاضطهاد .. فيكون الرد بنكتة كهذه :

"واحد بيقول لصاحبه : تص تص تص تصور إن إن إن إنى قدقدقدقمت فل فل إذ إذ إذاعة أش أش أش تغ تغ تغل مذ مذ مذيع ماقب قب قبلونيش ؟ ....... رد صاحبه وقال له : ياسلام .. ليه بقى ؟ ... فقال له : أص أص أصل أنا قب قب قبطى "

كان هذا أيام أن كان المسلمون والمسيحيون "أصدقاء" يشتركون فى كل شئ .. فى المذاكرة .. فى الأفراح .. فى الأحزان .. حتى فى الموت من أجل الوطن

عبَّر كل جانب عن رأيه .. أوصل الرسالة إلى "الآخر" .. ولكن بالطريقة المصرية .. بالروح المصرية .. المستنكرة للطائفية ولكن فى نفس الوقت لا ينكرون وجودها .. تمكن الجانبان من هزيمتها أو على الأقل من إخماد نيرانها .. بدون تدخلات أمنية .. بدون قنوات فضائية هنا وهناك تلقى بمزيد من الزيت على النار .. أين أنت أيتها الروح ؟ .. متى تعودين إلى الجسد العليل ؟

لا أدرى ما الذى حدث ؟ .. نجح شياطين الشرق والغرب فى أن يفسدوا العلاقة ؟ .. فهل يستطيع عقلاء المصريين من الجانبين "الاشتراك" فى هجوم مضاد يستعيدون به الصفاء والود المفقودين ؟ .. هل من الممكن "عودة الروح" ؟

الاستاذ الفاضل ابو محمد

تحياتي لحضرتك، بجد كلامك جميل جدااا :lol: ، ورجعنا للزمن الجميل

و الروح المصرية الساخرة الي تاهت وسط مشاكل الحياة

نفسي نرجع كدة زي زمان...التسامح في القلب و الضحكة في الوش...و روح المحبة و الاخاء تجمع بينا كلنا

رابط هذا التعليق

إن الله لم يبعثني طعانا ولا لعانا، ولكن بعثني داعيا ورحمة... اللهم اهد قومي فإنهم لا يعلمون

اللهم ياخالق الخلق وخالق الكون

اللهم يارب آدم ورب حواء

اللهم يارب ابراهيم ورب موسى وهارون ورب عيسى المسيح ورب محمد بن عبد الله

اللهم يارب العرب والفرس والروم والابيض والاسود والاصفر والاحمر

اللهم يارب الروس ورب الامريكان ورب الاوربيين ورب السيخ والهندوس

اللهم اننا نعلم انك الحب والمحبة وتحب ان تنتشر المحبة بين عبادك وخلقك

ونعلم انك لم تدعونا ابدا الى نشر الكره والبغضاء والعداء بين خلقك وعبادك

اللهم ياربنا اهدنا ونور بصائرنا وازرع فبنا الحب وانزع منا الكره والبغضاء

اللهم اهدنا جميعا ونور بصائرنا فقد اصبحوا يقتلون بإسمك وتقربا اليك

اللهم اهدنا جميعا ونور بصائرنا فقد اصبح يكرهون بإسمك وتقربا اليك

اللهم اهدنا جميعا ونور بصائرنا فقد اصبحوا يبغضون بإسمك وتقربا اليك

اللهم اهدنا جميعا ونور بصائرنا فقد اصبحت ابشع الاعمال تتم بإسمك تقربا اليك

اللهم انك تعلم ان من ينشرون تلك الاعمال البشعة بين خلقك انما هم مضَللَون ومضلِلُون

لذا نسألك يا الله ان تهدهم وتنير بصائرهم وتوجه عقولهم وابصارهم الى حب خلقك الذى هو حب لك

اللهم اهدنا واهدهم

اللهم اهدنا واهدهم

اللهم اهدنا واهدهم

أمين

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

أستاذ / محمد يوسف

أضحك الله سنك يا أبو محمد :blink:

أنا كنت منتظر مشاركة حضرتك في هذا الحوار من بدري لما عهدته على مداخلاتك من رجاحة العقل وحسن الخلق في الحوار

بس أنا قلت لنفسي أكيد عشان أنا جديد على المحاورات فحاسس إن فيه فايدة ..

لكن باستبصر كده نفسي بعد بضع سنين من الآن وأنا جالس ضهري للكرسي وممتنع عن الرد .. وقاعد اتفرج على ماوصل إليه حال الحمقى في الوطن ..

واقول .. ياه كانت أيام ..

صحيح يا سعد باشا .. كان عندك حق :blink:

رابط هذا التعليق

(لن أطالب زكريا بطرس بالكف عن الإساءة للإسلام إلا إذا انتهى المسلمون عن الإساءة للمسيحية)

المصدر البابا نفسه و هذا فيديو اللقاء مره أخري http://www.youtube.com/watch?v=kpgFR-RLUeA

أنا لم يكن عندي أدنى ذرة شك إن البابا رجل حكيم, مخضرم, وذكي, تماما كما نعته عمرو أديب بنفسه في مقطع الفيدو هذا.

لو الدليل ان البابا هو من قال: "لن أطالب زكريا بطرس بالكف عن الإساءة للإسلام إلا إذا انتهى المسلمون عن الإساءة للمسيحية" هو مقطع الفيدو ده فبرجاء كلكم شوفوا الفيدو بأنفسكم. افتراء سافر على الرجل إن يكون مقطع الفيدو ده دليل على قول البابا لمجرد المعنى من العبارة حتى فما بالك بنص العبارة!

رجل حقيقي مخضرم ويعلم ما يقول جيدا, والفيديو ليس به أي كلام من هذا النوع من قريب أو بعيد, اسمعوه بأنفسكم رجاء

بالعكس أنا فوجئت بكلام عكس ما افتراه الناس على البابا! :blink:

في الدقيقة 0:54 يقول البابا:

- أنا لا أوافق على جرح شعور إنسان في دينه .. إطلاقا .. بل أنا ياما دافعت عن المسجد الأقصى لما اعتدى عليه اليهود .. احنا مانحبش نجرح أي إنسان في دينه

- وقلت احنا مش هنحج إلا مع إخواننا المسلمين

- ده حصل .. لكن أنا يقال لي (يقصد من رعاياه المسيحيين) إنت ما قدرتش تتشطر غير ضد هذا الكاهن المسيحي, وسايب الناس يخبطوا في الدين المسيحي ليل ونهار وقاعد ساكت؟ يبقي إنت بتتملـّق المسلمين!

في الدقيقة 9:46 يقول البابا:

- احنا فعلا, منعناه عن الكهنوت .. من زمن (يقصد زكريا بطرس)

- ليه؟

- لأسباب تستدعي منعه! (ضحكة خفيفة لسروره بالخروج من مأزق أن يتهمه المسيحيين بتملق المسلمين لو قال صراحة أن السبب هو سب زكريا بطرس للإسلام)

في الدقيقة 10:22 يقول البابا:

- أنا لا أبيح لنفسي إنه يخطئ في المسلمين ولا يخرح مننا .. احنا مشاعر المسلمين نحترمها .. ولا نرجوا لهم سوء ..

يا جماعة .. قداسة البابا مش شاب صغير ممكن أقواله تسبق أفعاله مثلكم عشان نفتري عليه بأنه يقول كلام أقل ما يمكن ان يوصف به هو عدم الحكمة .. هل عشان احنا مؤمنين إن دينا دين الحق يكون من حقنا الافتراء على أبناء الدين الآخر؟

كسفتمونا .. كسفتمونا .. :blink:

رابط هذا التعليق

منذ السبعينيات كان الخطاب الديني الاسلامي المتشدد هو السائد في مصر.

..و مع الوقت اصبح التفكير المتشدد هو السائد لدى اغلب قطاعات الشعب المصري.

في قنوات التلفزيون يقول لنا شيوخ الفضائيات ان المسيحيين كفرة

، لا نشترى منهم، لا نهنئهم بالعيد، لا نأكل مما يأكلون، الي اخر ذلك..

.نفس الكلم يكرره خطباء المساجد.

..نفس الشئ نجده في كتب على الارصفة ، او في اشرطة تسيجل

كلام متشدد بعيد كل البعد عن سماحة الاسلام و لكنه للاسف الشديد كان هو السائد و مازال هذا التيار موجود ولا يوجد رقابة و لا رادع لهولاء المتعصبين

دي يا إخواني بعض الآراء الموضحه لما يعانيه المسيحيون من اساءات يقوم بها الجانب المصري المسلم في مصر تجاهه

و لا انسى إمام مسجد الزمالك زمان حينما كان يختتم دعاءه في صلاة الجمعه بالجملة المأثوره و المذاعه ميكروفونيا ليسمعها القاصي و الداني خارج المسجد (اللهم اهلك اليهود و النصارى)

هذه بعض الأمور

اذا اعتقدتم انها ليست إساءات او انها غير حقيقيه فيبقى على رأي شريف عبد الوهاب....خلص الكلام :blink:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

و لا انسى إمام مسجد الزمالك زمان حينما كان يختتم دعاءه في صلاة الجمعه بالجملة المأثوره و المذاعه ميكروفونيا ليسمعها القاصي و الداني خارج المسجد (اللهم اهلك اليهود و النصارى)

:blink:

ياراجل ياطيب، كان بيقول كده وخلاص على على كل اليهود والنصارى فى كل الدنيا؟!!! ولا كان بيقول (اللهم اهلك اليهود و النصارى الذين يعتدون على المسلمين) فى وقت بيركب فيه اليهود نصارى أمريكا بعقيدة "الملك الألفى" لقيادتهم لضرب المسلمين وقبل ذلك كان يقول (اللهم أهلك الشيوعيين) فى حروب الأفغان مع الروس؟

طبعاً لو الدعاء بالطريقة التى سردتها أنت فهو شيخ جاهل ويتعدى حدوده فى الدعاء ولكن بصراحة أنا لم أر شيخ يدعو بهذه الطريقة التعميمية؟

فيه مشكلة كبيرة أنا معاك فيها وهى عدم التوازن فى الخطاب، فالكثير لقناعته بأن حروب أمريكا علينا مقصود بها الإسلام وأنها تقوم بحماية إسرائيل فإنعكس ذلك على خطابه بمهاجمة نصارى أمريكا واليهود الصهاينة لكن لم ينتبه أنه ينبغى أن يوزن المسألة بتوضيح موقف المسلمين من المسيحيين فى مصر أو عموما المسيحيين الغير محاربين فى العالم كله وهم كثير جداً. فافترض بعض الجهلاء أن ما يقال على أولئك ينطبق على هؤلاء، وهم مش نسبة كبيرة على ما أظن ولله الحمد.

رابط هذا التعليق

الاخوات والاخوة الاعضاء المحترمين

السلام عليكم ورحمة الله جميعا

الى كل الاخوة الذين هاجموا رأيي أود أن أقول لهم انني متفهم سبب هجومهم وبالاخص طبعا الاخوة المسيحيون وأود أن أوضح أنني لم انسحب من النقاش ولكني اثرت عدم الرد والخوض في الحديث حتى تنكشف الحقيقة شيئا فشيئا وحتى تهدأ النفوس قليلا لتسمح بمساحة للعقل قبل العصبية التي بسببها حدث هذا الحادث .

أعتقد بعد أن عرف الجميع هوية الفاعلين اتضح انهم لا ينتمون الى الاسلاميين كما تقولون ولكن ينتمون الى فئة المجرمين الخارجين عن القانون اذن فالموضوع ليس طائفي .

ثانيا طريقة تسليم أنفسهم تدل على أنهم فخورين بأخذهم للثأر ولو كانت طائفية لما سلموا انفسهم ولا سمح الاهالي لاحد بالقبض عليهم .

أخيرا

أعتذر ان كنت مخطئ

وقبل كل شيء عزائي لمصر في مصابها فالقتلى مصريون قبل كل شيء

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...