اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخبار قصة البنات اللي سافرو الكويت ايه

Recommended Posts

انا كنت بتفرج ع قناة الحياة في برنامج الحياة اليوم الوزيرة كانت بتتكلم بمنتهى السعاده وبتقول كان نفسي اوريكم صورهم في الكويت وازاي مبسوطين

فياريت حد يطمنا ع الاخبار ده ياترى الوضع ايه

رابط هذا التعليق

هيكون حالهم اية يعني

ثم اذا كان المهندسين اللي و الدكاترة بيذوقوا الامرني امال لما تسافر علي انها خدامة بقي هتعمل اية

انا اساسا معترض علي مضووع خدامات ده مش علشان الشغلانة

الشغل مش عيب

لكن ده هيوقعها في محذاير كثير

كفاية انها تقي في بيت غريب عايشة و قاينمة و واكلة فيها و معندهاش اي حلم انهاممكن تجيب جوزها و عيالها

و لو هي شابة يبقي اكيد الفتنة أكبر و كمان هتشتغل سنتين تلاتلة بالكتير و تتزول تتجوز و مظنش هترجع

رابط هذا التعليق

هقول ايه؟ ربنا يسامحكم كل ما أنسى الموضوع ده ترجعوا تفكرونا بيه تاني

والله أنا كنت بأيد رأي أحد أصدقائي بالكويت في أنه يتخصم من راتب كل مصري بالكويت 5 دينار ويمنعه الموضوع ده تخيلو لأي درجة لأن فعلا البنات دي أثرهم مش هيظهر دلوقتي أثرهم هيظهر بعد فترة لما تترسخ هنا خلفية الخادمة المصرية، وفيه مشكلة تانية وهي أن البنات دول معاشهم قليل تقريبا 120 دينار زي ماسمعت وكمان عندهم وقت فراغ طويل بعد العودة من الدوام الساعة 2 ظهرا يعني هيبدأو يدورو على وام مسائي ربما يكون مهيين لكرامتهم في مطاعم أو ما إلى ذلك لزيادة الدخل الشهري ولشغل الفراغ

ويااااااااااااااارب اللي انا خايف منه ميحصلش لحسن خلاص سمعتنا في دول الخليج مش ناقصة

رابط هذا التعليق

اصل الوزيرة امبارح كانت بتكلم بانشراح وفخر وبتقول للمذيعة شوفيهم مبسوطين ازاي واللي مضايقين عشان ده حاجه مش عاجباهم يعني هو دكتور او في مركز كويس وشايف ان ده شيئ يمس بريستيجه عاتولهم شغل انتم يعني انتوا ربنا وسع عليكم سيبوا غيركم

ده ماذكرته الوزيرة ، المشكلة ان الوزيرة محسساني انها باعته الاخوات دول بلد اوروبي يعملوا ابحاث مشكلتها انها اظاهر ماتعرفش فكر اخونا الخليجيين وانا متوقع بصراحه كوارث بعيد عن اننا نقول صورتنا وغيره لكن بجد هيكون فيه اشياء مش ظريفة خالص

والغريب لما سالوا الوزيرة هو مرتب المصري زي بقية الجنسيات التانيه ف اي دوله خليجيه قالت لها طبعا زيه زي اللبناني فحسيت انها ف الطراوة وقالت محدش قالك توافق ع مرتب بسيط كان الفلبين لما حطت حد ادنى للخادمة وفرضت شروط ف التعاقد معملتش لاقدر الله قيمة لابنها يعني كلام من شخصية بعيده عن ارض الواقع

رابط هذا التعليق

هيا من بعد ما باست ايد طنط سوزي هتنفع .. دي ناقص تشرب سجاير ..

يا حلاوة أفراد أمن مصريين ومعاهم مؤهلات وقولنا ماشي ,, خادمات كمان ....

أنا عن نفسي مش مطمن للموضوع دا وأفكركم باليوم اللي الوزيرة ضحكت فية وبطمنا علي أوضاعهم ... لما يحصل اللي أغلبنا بيفكر فية وساعتها مش عارف ردها هيكون اية ..

وربنا يستر ...

رابط هذا التعليق

احلى حاجه الوزيرة بتقول ان واحد من اسوان باعت بنته فبتقوله انت مش خايف على بنتك قالها اخاف ازي انا ( باعت راجل )

مش هقول غير حسبنا الله ونعم الوكيل في الي اضطر ( البنت ) تطلع من بلدها تدور على لقمه عيشه .. حسبنا الله ونعم الوكيل في الي خلانا ( رجالة ) . .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته :waf:

ان شاء الله ربنا هيبتلى الوزيرة اللى مش ولا بد دى , و بناتها الحلوين القممير هيروحوا يشتغلوا خدمات فى الكويت - لأ فى بنجلاديش كمان mft: - لأ و ايه كمان ؟؟؟؟

شغلهم مش هيعجب الناس هناك و هيرجعوا مصر لأمهم الوزيرة :wub: اللى بتبوس الايدين, مترحلين بوثيقة سفر بعد تدخل السفارة المصرية العظيمة فى ( تكا ) اللى هى عاصمة بنجلاديش, على أساس أن الكفيل البنجلاديشى واخد جوازات سفرهم و مش عاوز يديهالهم الا لما يدفعوا الفلوس اللى عليهم :o .

ياااالله بقى و على نفسها جنت براقش :o

أخوكم المتنرفز / MERCEDES S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

حسبنا الله ونعم الوكيل في الي خلانا ( رجالة ) . .

لية بس كدة ههههههه :roseop: البلد بايظة بايظة مجتش علي موضوع الخدمات عادي ... هقولك الحل ...

شدي السيفون ... انا بقيت كدة أي موضوع مش عاجبني من الحكومة بشد عليه السيفون وكأنه لم يكن

رابط هذا التعليق

مساء الخير ,,,,,,, اول حاجة انا مش فاهمه ايه حوار البنات اللي راحوا مصر دول وايه وجه اعتراضكوا اصلا هل عشان هوا بنات يعني ولا ايه ؟ وبعدين انا بقول لاختي في الكويت وبتقول انهم بيشغلوهم خدامات افهم من كده اننا بقينا زي الهنود والبنغلاديش يعني ... يعني اروح قلاقيهم بيتريقوا علينا واللي بنشوفه في الخدم يطلع فيها دول بيستهبلوا ولا ايه بالضبط ولا الموضوع ده تهريج يا ريت حد يفيدني لاني مش لاقيه ومش مستوعبه كلام اختي فعلا ولو ده حقيقي اهلهم وافقوا على كده ازاي وعلى اي اساس من امته احنا بنخدم على دول الخليج ويبقى صبي ديوانيه ولا خدامه تداس بالرجلين احيييييه بجد على الزمن والمستوى اللي نزلنا ليه احنا فاضلنا ايه تاني عشان ننزل اكتر من كده

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ LoVe Is @ LoSiNg GaME Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

رابط هذا التعليق

مساء الخير ,,,,,,, اول حاجة انا مش فاهمه ايه حوار البنات اللي راحوا مصر دول وايه وجه اعتراضكوا اصلا هل عشان هوا بنات يعني ولا ايه ؟ وبعدين انا بقول لاختي في الكويت وبتقول انهم بيشغلوهم خدامات افهم من كده اننا بقينا زي الهنود والبنغلاديش يعني ... يعني اروح قلاقيهم بيتريقوا علينا واللي بنشوفه في الخدم يطلع فيها دول بيستهبلوا ولا ايه بالضبط ولا الموضوع ده تهريج يا ريت حد يفيدني لاني مش لاقيه ومش مستوعبه كلام اختي فعلا ولو ده حقيقي اهلهم وافقوا على كده ازاي وعلى اي اساس من امته احنا بنخدم على دول الخليج ويبقى صبي ديوانيه ولا خدامه تداس بالرجلين احيييييه بجد على الزمن والمستوى اللي نزلنا ليه احنا فاضلنا ايه تاني عشان ننزل اكتر من كده

صبااااح الخيييييييير

الناس سافرت وزمانها بتخدم دلوقتي والأشية معدن وبيدورو على دوام مسائي لو عندك حاجة أصلي انت عارفه بقى القاعدة وحشة في الغربة وأهو الواحدة تجيب فلوس وتتسلى بردو أيه المشكلة يعني .. ولا أنتو كدة مبتحبوش الخير لحد

رابط هذا التعليق

في حاجه يجماعه عايز استفسر عليها

دلوقتي وزيرة القوى العامله لما اتكلمت في التلفزيون قالت ان وظيفة البنات مش خادمات في البيوت وانها عمرها مطلع بناتها خدمات في البيوت وانهم شغالين في مدرسة بنات كوظيفة فراشين مثلا وان البنات راضيين بكده واهاليهم راضيه لان ظروفهم صعبه ومحتاجين الفلوس مثلا ومش علشان واحد لقى وظيفة كويسه دكتور او مدرس او محاسب يبقى ده معناه اننا نستعر منهم يعني تحس من كلامها انها ملاك بريء لدرجة اني فعلا جيت في وقت قلت ان معاها حق

يعني هل فعلا دول شغالين في بيوت ولا في مدرسة زي مهيه بتقول مكده الموضوع ممكن يختلف ؟؟

رابط هذا التعليق

احسن حاجه لو المصريين في الكويت عاوزين يساعدوا بجد انهم يعملوا رابطه تشغل البنات دي في البيوت المصرية في الكويت فقط لا غير .. البنات دي لو طلعت من المدرسة راحت بيت مصري ومنه للمدرسه بدون ماتروح هنا ولا هنا ممكن ترجع زي ماخرجت صاغ سليم .. فيما عدا ذلك العواقب ممكن تكون وخيمه جدا .. المصريين في الكويت محتاجين الي يخدمهم والمصريات الي كتب عليهم الظلم يطلعوا محتاجين بيوت مضمونه يشتغلوا فيها .. المنفعه متبادلة .

فكروا في الموضوع ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

احسن حاجه لو المصريين في الكويت عاوزين يساعدوا بجد انهم يعملوا رابطه تشغل البنات دي في البيوت المصرية في الكويت فقط لا غير .. البنات دي لو طلعت من المدرسة راحت بيت مصري ومنه للمدرسه بدون ماتروح هنا ولا هنا ممكن ترجع زي ماخرجت صاغ سليم .. فيما عدا ذلك العواقب ممكن تكون وخيمه جدا .. المصريين في الكويت محتاجين الي يخدمهم والمصريات الي كتب عليهم الظلم يطلعوا محتاجين بيوت مضمونه يشتغلوا فيها .. المنفعه متبادلة .

فكروا في الموضوع ..

سيدتي للاسف هيكون لها برده اضرار هندخل في قصص تانيه خالص على فكرة الوضع مش مختلف قوي مافيه فتيات مصريات في دبي بيعملوا في وظائف كتير منها اللي محترم ومنها ؟؟؟ يعني خلي الطابق مستور انا بس معترض على تقنين ذلك يعني هتروح الكويت ب120 دينار وهيكون عندها وقت فاضي بعد انتهاء الدوام المدرسي ياترى الوقت ده هيكون ف ايه

انا مش ضد عمل اي فتاه او شخص ف اي عمل مادام كان شريف لكن الازمة بلاش هذا العمل الشريف ف الكويت او السعودية ده الرجالة مش سالكين

رابط هذا التعليق

صبااااح الخيييييييير

الناس سافرت وزمانها بتخدم دلوقتي والأشية معدن وبيدورو على دوام مسائي لو عندك حاجة أصلي انت عارفه بقى القاعدة وحشة في الغربة وأهو الواحدة تجيب فلوس وتتسلى بردو أيه المشكلة يعني .. ولا أنتو كدة مبتحبوش الخير لحد

يعني افهم من كده ان الموضوع ده حقيقي ده تبقى خيبه وخيبه بالويبه مودرتش على حد بقى احنا نزلنا للمرحله ده مسائي ايه ونيله ايه على دماغهم دول وعلى كده دول ليهم سكن خاص للمدرسات ولا سايبينهم كده

في حاجه يجماعه عايز استفسر عليها

دلوقتي وزيرة القوى العامله لما اتكلمت في التلفزيون قالت ان وظيفة البنات مش خادمات في البيوت وانها عمرها مطلع بناتها خدمات في البيوت وانهم شغالين في مدرسة بنات كوظيفة فراشين مثلا وان البنات راضيين بكده واهاليهم راضيه لان ظروفهم صعبه ومحتاجين الفلوس مثلا ومش علشان واحد لقى وظيفة كويسه دكتور او مدرس او محاسب يبقى ده معناه اننا نستعر منهم يعني تحس من كلامها انها ملاك بريء لدرجة اني فعلا جيت في وقت قلت ان معاها حق

يعني هل فعلا دول شغالين في بيوت ولا في مدرسة زي مهيه بتقول مكده الموضوع ممكن يختلف ؟؟

جميل جدا يا وزيره كلام قشطه فعلا زي ما بيقولوا يا ريت بقى تقوليلي البنات ده حيقضوا وقتهم ازاي لما تبقى هيا فراشه في مدرسه وانتي عارفه بتوع الخليج اصلا بيعملوا ايه في المصريين ومش حنضحك على بعض عشان احنا مش عيال احنا عارفين اللي حيحصل دول مادام فراشات فدول حيتمرمتوا من عيال المدرسه ده انا واثقه فيها جدا ده غير بقى شوفيها لما تيجي تشحت شغلانه من المدرسات عشان تضيع وقت عشان ححنوصل برده انها حتروح تخدم يعني بجد انا كابوس حياتي بيتحقق انا ماصدقت طلعت من القرف ده عشان الواحد يقف على رجله ويبقى حاجة كويسه اقوم ارجع قلاقي الوضع بقى كده ....... سيدتي الوزيره ارجوكي وريني البنات دول فين ويا ريت نعرفهم لان فعلا على علمي الكويت صغيره وحنلاقيهم حنلاقيهم يعني ولازم نعمل وقفه على الموضوع ده انا مش قابله اصلا ان المصريه تبقى فراشه في مدرسه فما بالك خدامه مع ان الاتنين واحد يعني مفرقش المصطلح كتيرر

فكروا في الموضوع ..

سيدتي للاسف هيكون لها برده اضرار هندخل في قصص تانيه خالص على فكرة الوضع مش مختلف قوي مافيه فتيات مصريات في دبي بيعملوا في وظائف كتير منها اللي محترم ومنها ؟؟؟ يعني خلي الطابق مستور انا بس معترض على تقنين ذلك يعني هتروح الكويت ب120 دينار وهيكون عندها وقت فاضي بعد انتهاء الدوام المدرسي ياترى الوقت ده هيكون ف ايه

انا مش ضد عمل اي فتاه او شخص ف اي عمل مادام كان شريف لكن الازمة بلاش هذا العمل الشريف ف الكويت او السعودية ده الرجالة مش سالكين

لا طبعا انا مش موافقه على كلام حضرتك لا بيتي ولا بيت غيري صدقيني بيتهيألك ومش كل صوابع ايدك شبه بعض زي ما الاستاذ قال اكيد حتلاقي واحده مش تمام و طبعا انتي عارفه ما حيصدقوا انا من رأيي بلاها اصلا اه خير وكل حاجة لكن يبقى الموضوع مدروس اكتر مثلا لو حتوديها بيتك مثلا ايش ضمنك انها اصلا مش جايه عشان تعمل اللي في دماغها وكمان لما تيجي تقارن المصصريه ولا الخليجيه يا جماعه المبدأ واحد وكمان الزباله بيبان وبيبقى واضح هوا عاوز ايه احنا يبقى كده خلاص وصلنا جامد جدا للحضيض قاع الحضيض كمان وصلناله ياجماعه

اما بالنسبه لو حندور لموضوع عمل ليهم لوافترضنا يعني ليه ميكونش مثلا شغل في سكن المدرسات ولا الممرضات واهه تكون معاهم كمشرفه مثلا وتشوف الطلبات وكده واهه كمان ييقى ليها لازمه وتكون مش شغاله يعني وكمان بمرتب اكيد والله ده حل تاني اهه ولسه حعد اتك اتك واقلب دماغي كده يمين وشمال ممكن اطلع بحاجه تانيه :lol: دعواتكوا بقى

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ LoVe Is @ LoSiNg GaME Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

رابط هذا التعليق

ياجماعة بجد والله مش مشاركة في منتدى والسلام

بعد كل التوقعات الخطيرة اللي توقعها المشاركين في الموضوع

أنا حاسس أن فعلا الأمر ده هيسبب إنحدار كبير جدا ومنعطف خطير في وضع وسمعة المصريين في دول الخليج

ونفسي يكون لينا دوور إيجابي بجد في الموضوع ده لأنه بمثابة بداية النهاية للـ"سامية المصرية" يعنى هنصير زي دول الخدم ومينفعش نتكلم تاني الراس بالراس

حاولو تكونو إيجابيين ونعمل حاجة مقال في جريدة أو مشاركة في برنامج لتوضيح الحقائق من مكان الحدث بالكويت لازم نكون إيجابيين.. والسلااام

لحد إمتى ؟؟ لحد إمتى حنقبل بالإهانة ..وكأنها حِتة مننا ..كأنها حِمانا إخواتي اللي جيتوا هنا ويانا .. خدعوكِ ازاي و فهموكِ انك في بلدك مش متصانة للدرجة ده ( مصر ) هانت عليكي .. وبقت الحكاية خربانة .. خربانة يوم ما قابلتكم .. وعرفت أنكم ( .... ) احترت أضمكم..و لا اصرخ واقول " آه يانا" جايين تقولوا حكومة .. جايين تقولوا اعذرونا .. أصلنا شايليين كتير جوانا قلتُ لنا : " منتوا مش حاسّين .. منتوا مش عايشيين هناك ويانا " : " انتو اللي متغربين .. متنعمين في الجنة .. واحنا هناك النار شاويانا " طب كنتوا اسألونا قبل ما تيجو ..هي بصحيح ده الجنة؟ ولا الناس اللي جابونا خدعانا؟ خلاص .. مش سبتوا النار .. و دخلتوا الجنة معانا ؟؟؟ اقولكم بقه ع الحقيقة .. على نــار تانية جوانا ؟؟؟؟ على طوق غربة ..حبسانا وخنقانا على عنصرية .. قاسية .. متحسيش معاها ( مهما عملت ) غير بالمهانة دكتورة ؟..مهندسة؟ .. فوقي يا حبيبتي .. حيقلولك " انتي مصرية .. مش فارقة معانا " زمان كانوا و كنا .. بس دلوقتي أعترف إن كفتهم بقت هي الكسبانة 140 دينار .. مبلغ بصحيح يخليكي فرحانة ؟؟؟ طب شوفي بقه معايا و اعرفي حقيقة الدنيا اللي وخادانا .. 20 فتورة تلفون .. 30 أكل و شرب ..20 مصروف.. يبقى صرفتيلك كده سبعيناية وبقيلك كمان سبعيناية ..عارفة بقه يا حلوة تعملَّها كم السبعيناية ؟؟ 1337.86 جنيه اللي حتبعتيهم لأهلك .. بذمتك مستاهلة الحكاية ده طبعا لو كانت مصاريفك زي ما قلتلك من البداية يعني بند ( التحويش ) تنسيه للنهاية ناوية تقعدي قد ايه ؟؟ سنة .. عشرة .. ما تخليكي يا شيخة احنا ايه ورانا بس حطلب منك طلب بالامانة : إياكي تقولي أما أجبلي حته هدمة ..خليكي باللي عليكي ..ده انت وراكي هناك ولايا و إياكي تشتري لولادك هدايا .. خلي بالك !! كده حتطير السبعناية وإياكي تقولي في وسط المشوار "إلحقوني أنا زهقانة..ولاَّ قرفانة ..ولا حتى طهقانة" و إياكي ولادك و جوزك و أهلك يوحشوكي و تقولي .. " يااااه .. أنا بجد تعبانة " و إياكي عينك تدّمع و تقولي .. : يا خسارة .. انا فعلا غلطانة " و إياكي جسمك يوجعك و تقولي : " أنا طول النهار شقيانة " و إيــــاكي تقولي " مصر وحشاني " .. ده انتي اللي عملتي ده أكبر خيانة متسأليش .. الجو هنا عامل كده ليه ؟؟ ..الله على نسمة هوانا و متسأليش.. الناس هنا باردة كده ليه؟؟ .. الله على دفى سمانا و متسأليش .. أروح فين ولا أجي منين ؟؟ هنــا محدش معانا و متسأليش.. أنا بتشتم كده ليه ؟؟ انت اللي رضيتي .. -فإنسي خلاص انك انسانة- ده رسالتي ليكي .. يا اختي يا حتة مني و نفسي .. و كلي .. افهميني و اعرفي انا ليه محروقة من جوه و بجد .. بجــد زعلانة إسألينا إحنا المتغربين .. إحنا اللي دقنا المرار و صبرنا .. و قلنا " كلها كم سنة أحوش كم قرش و انا الكسبانة " سنة .. عشرة .. بس للأسف الدنيا زي ما وخداكوا وخدانا شتيمة .. نظرة .. قرار وزاري .. عنصرية .. احتقار.. و بردوا قلنا مش فارقة معانا أكل العيش مر .. نستحمل أهي - والسلام – شغلانة متفكريش إنك حتبني قصور .. ده انت يدووب تحاولي مترجعيش خسرانة عاوزة تتغربي ؟؟؟؟.. أرجــوك .. اتغربي من غير مهانة لكن لحد انك تشتغلي ( ....... )اسمحيلي اقولك انك " خسرانة.. خسرانة.. خسرانة " مش عارفة ارفع راسي بين الناس .. انت السبب .. خليتي ناس متسواش فيّا شمتانة حد يجيب العليـــق .. للريحانة حقك عليا يا مصر.. احنا فعلا ظالمينك معانا لكن يا حبيبتي حتفضلي _ غصب عن الدنيا بحالها - .. زي ما سماك النبي – صلى الله عليه وسلم -.. أرض الكنانة ---منقول للأمانة

رابط هذا التعليق

أنا عن نفسي مش مطمن للموضوع دا وأفكركم باليوم اللي الوزيرة ضحكت فية وبطمنا علي أوضاعهم ... لما يحصل اللي أغلبنا بيفكر فية وساعتها مش عارف ردها هيكون اية ..

وربنا يستر ...

بالنسبه لموضع الامن ده انا ليا رد عليه..انا طالع برده امن للامارات (انا بكالوريوس تجاره تقدير جيد وخبره 3 سنين ) بس اصلا لو لاقى حاجه احسن هنا فى مصر او بره مصر طبعا مكنتش اصلا فكرت فى شغلانه الامن دى بس هعمل ايه اذا كان عاجبنى كمان ولو مش عاجبنى فيه الف غيرى عيزين وخلينى بقا لما يبقى يجيلى شغل بمؤهلى (بعد عمر طويل ان شاء الله ) البنات اللى طلعوا دول اكيد فى امس الحاجه لكل مليم .فياريت حل عملى من الاخوه اللى فى الكويت يساعدوا بيه البنات دول احسن ما نقعد نندب حظنا والست الوزيره..

فكروا وانتوا ادرى بحال البلد عندكم ازاى تساعدوهم ..

رابط هذا التعليق

مشاركة بتاريخ اليوم, 12:38 PM

إقتباس(EMAD HAMDY @ Jan 7 2010, 01:38 PM)

وربنا يستر ...

بالنسبه لموضع الامن ده انا ليا رد عليه..انا طالع برده امن للامارات (انا بكالوريوس تجاره تقدير جيد وخبره 3 سنين ) بس اصلا لو لاقى حاجه احسن هنا فى مصر او بره مصر طبعا مكنتش اصلا فكرت فى شغلانه الامن دى بس هعمل ايه اذا كان عاجبنى كمان ولو مش عاجبنى فيه الف غيرى عيزين وخلينى بقا لما يبقى يجيلى شغل بمؤهلى (بعد عمر طويل ان شاء الله ) البنات اللى طلعوا دول اكيد فى امس الحاجه لكل مليم .فياريت حل عملى من الاخوه اللى فى الكويت يساعدوا بيه البنات دول احسن ما نقعد نندب حظنا والست الوزيره..

اولا يااستاذ حكيم انا عايز اقولك ان انا فعلا عارف اللي انته بتتكلم فيه وكمان الشغل مش عيب طالما الانسان نفسه يعتمد على نفسه ويحس بكيانه لانه شاب وعنده طاقه هوه ده الشباب اللي المفروض نفتخر بيهم يعني شغلانة امن او دكتور او ميكانيكي صدقني كلنا بنحتاج لبعض طالما انه ليس حرام وياريت كل واحد فينا يجيد عمله اللي بياخد عليه اجر علشان يرضي ضميره ويرضي ربنا واوعى تخجل من نفسك في اي وظيفه بالعكس افتخر وانت بتقول انا شغال امن مش احسن مااقول انا صايع تفتكر انه الاحسن ؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

وربنا يستر ...

اولا يااستاذ حكيم انا عايز اقولك ان انا فعلا عارف اللي انته بتتكلم فيه وكمان الشغل مش عيب طالما الانسان نفسه يعتمد على نفسه ويحس بكيانه لانه شاب وعنده طاقه هوه ده الشباب اللي المفروض نفتخر بيهم يعني شغلانة امن او دكتور او ميكانيكي صدقني كلنا بنحتاج لبعض طالما انه ليس حرام وياريت كل واحد فينا يجيد عمله اللي بياخد عليه اجر علشان يرضي ضميره ويرضي ربنا واوعى تخجل من نفسك في اي وظيفه بالعكس افتخر وانت بتقول انا شغال امن مش احسن مااقول انا صايع تفتكر انه الاحسن ؟؟؟؟؟

وقعتني في غلط يا عم اسلام ؟؟؟ شوفت انا عارفك ازاي وسلملي علي اخوك حكيم ....

والله العظيم تلاتة أنا ما أقصد بيها شيء ...

يا اخي وربنا لما قريت مشاركتك دي لعنت ام الحكومة للي جايبها ...

وبعدين يا سعادة الباشا العملية عايزة صبر صبر واذا انت مجبر علي كدة فخلاص دي مفيهاش اي مشكلة وهتتعدل ان شاء الله

تقبل مروري

اخوك عماد

رابط هذا التعليق

وربنا يستر ...

وقعتني في غلط يا عم اسلام ؟؟؟ شوفت انا عارفك ازاي وسلملي علي اخوك حكيم ....

والله العظيم تلاتة أنا ما أقصد بيها شيء ...

يا اخي وربنا لما قريت مشاركتك دي لعنت ام الحكومة للي جايبها ...

وبعدين يا سعادة الباشا العملية عايزة صبر صبر واذا انت مجبر علي كدة فخلاص دي مفيهاش اي مشكلة وهتتعدل ان شاء الله

تقبل مروري

اخوك عماد

والله يا عم عماد انا لازم اصبر ومش بمزاجى لا غصب عنى علشان مفيش فى ايدى حاجه اعملها ..بس كعادتنا لازم نقول الحمد لله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 0
      زار المهندس عبدالصادق الشوربجى رئيس الهيئة الوطنية للصحافة جامعة الأهرام الكندية وأكاديمية أخبار اليوم بمدينعرض الصفحة
    • 0
      بهذا العنوان انتهى فى شهر رمضان عام 2021 الجزء الأول من مسلسل هجمة مرتدة مع إشارة إلى الجزء الثانى والمأخوذعرض المقال كاملاً
    • 0
      جامعة كامبريدج من أقدم جامعات العالم..ولذلك فهى تضم كليات للبنات فقط.. لكن الزمن يتطور والجامعات والكليات تضعرض الصفحة
    • 0
      أطلب من كل من عاصر مصر المحروسة فى الستينيات والسبعينيات وما قبلهما أن يغلق عينيه قليلا ويتخيل مشهدا لبنات معرض الصفحة
  • أضف...