اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الخلل فى فواتير التليفونات المنزلية فى مصر

se_ Elsyed

Recommended Posts

جالنا فى فاتورة من الفواتير مرة ....أننا أتكلما محافظات بمبلغ 2 جنيه ....طبعا هو مبلغ صغير .....لكن الى خلانى وهيخليكوا تستغربوا اننا أصلا كنا لاغيين الزيرو والمحافظات وأى حاجه أولها زيرو .........ههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

جالنا فى فاتورة من الفواتير مرة ....أننا أتكلما محافظات بمبلغ 2 جنيه ....طبعا هو مبلغ صغير .....لكن الى خلانى وهيخليكوا تستغربوا اننا أصلا كنا لاغيين الزيرو والمحافظات وأى حاجه أولها زيرو .........ههههههههههههههه

نفس الحكاية دي كانت بتحصل في تليفون والدي كتير برغم اننا لغينا منه الصفر الا ان دائما وابدا المحافظات بتيجي فيه بمبلغ اقل من الخمسة جنيه ..

اخر مازهقت اتصلت بالسنترال عشان اسال عن السبب في المبلغ ده برغم عدم وجود مباشر اساسا في التليفون فقالوا لي رد مقنع وهو ان اي رقم موحد ( زي كنتاكي مثلا او صيانة كريازي .. الخ ) اي رقم من دول والي بيبدأ بـ 19 بيتحسب في الفاتورة ضمن بند المحافظات ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

فكرتوني بالموضوع ده

طبعاً رسالت الشركة عدة مرات ومافيش حد من السادة المسئولين عبرني

فاتخذت قرار لا رجعة فيه

مش دافع الفواتير ... ولو فصلوا الخط يبقى طظ فيهم

انا كده كده هاستقر في شقة أخرى بمنطقة أخرى ومش محتاج خط أرضي حالياً

ورسوم الأشتراك اللي بأدفعها في السنة الواحده ... هاوفرهم وأتكلم بهم في الموبيل

ولما أستقر أبقى أقدم على تليفون أرضي تاني

وعامةً التليفون الحالي بأسم زوجتي ..يعني أنا في السليم wst::

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

فكرتوني بالموضوع ده

طبعاً رسالت الشركة عدة مرات ومافيش حد من السادة المسئولين عبرني

فاتخذت قرار لا رجعة فيه

مش دافع الفواتير ... ولو فصلوا الخط يبقى طظ فيهم

انا كده كده هاستقر في شقة أخرى بمنطقة أخرى ومش محتاج خط أرضي حالياً

ورسوم الأشتراك اللي بأدفعها في السنة الواحده ... هاوفرهم وأتكلم بهم في الموبيل

ولما أستقر أبقى أقدم على تليفون أرضي تاني

وعامةً التليفون الحالي بأسم زوجتي ..يعني أنا في السليم wst::

على حد علمي ان الفاتورة الي مش مدفوعه مش بس بيتفصل فيها الخط وانما بتتحول الى قضية يتم بموجبها الحجز على المنقولات ( عفش البيت ) في الشقة الي متركب عليها التليفون ..

انا مش متاكده من المعلومه لكن مفيش مانع ابدا تكون صحيحه ..

الاسلم انك تقدم على رفع الخط وتسوية حسابك مع الشركه عشان متتفاجاش مستقبلا ان عليك مبلغ كبير متضاعف او لا قدر الله قضية .

رابط هذا التعليق

نفس الحكاية دي كانت بتحصل في تليفون والدي كتير برغم اننا لغينا منه الصفر الا ان دائما وابدا المحافظات بتيجي فيه بمبلغ اقل من الخمسة جنيه ..

اخر مازهقت اتصلت بالسنترال عشان اسال عن السبب في المبلغ ده برغم عدم وجود مباشر اساسا في التليفون فقالوا لي رد مقنع وهو ان اي رقم موحد ( زي كنتاكي مثلا او صيانة كريازي .. الخ ) اي رقم من دول والي بيبدأ بـ 19 بيتحسب في الفاتورة ضمن بند المحافظات ..

بس أيه رأيك أصلا أننا عمرنا ما أتصالنا بالأرقام الى بتبدأ ب19 دى أصلا ألا قريب خالص ....يعنى بعد الحكاية دى بمده كبيرة كمان .... wst::

طيب سيبنا من ده ......أنا خط الموبايل بتاعى أتصالات ....أيام العز أول ما جيبت الخط ده ...قبل كده كان عندى فودافون ....المهم

أنى كل ما أشحن الموبايل بكارت عشرين جنيه(أو سعات باكتر من كده 50 جنيه مثلا مش فاكر) ...(أصل أتصلات مصر ماعندهاش كروت ب25 جنيه زى الشبكات التانيه) ...المهم..

ألاقى الرصيد أتحول بقدرة قادر من 20 جنيه ل5 جنيه أو أقل تانى يوم أزاى ما تعرفش .....وأنا أصلا مافتحتش التليفون ...وأستحالة أنى أتكلم ب15 جنيه والدقيقه ب19 قرش فى يوم ولا يومين ولا حتى أسبوع .... لأنى مش رغاى ولا حبيب ولا خطبت لسه ولا رجل أعمال ولا لىّ حد اتصل بيه أصلا وبتكلم ألى حد ما بحساب ده غير ان معارفى ضيقه جدا ... ما يتعدوش على صوابع اليد الواحده يعنى ....

من ساعتها وبالذات لما لاقيت الحكاية دى بتتكرر كتير ......بطلت فنجره .... وأسترجعت الذاكرة ..لأنى معاشر المنايفه كتير قوى ....ما بقيتش بشحن ألا بحدود جدا ....5 جنيه كل ما اعوز أشحن .....ويسرقوا براحتهم بقى ....والغريبة أن الخمسه جنيه دى بتقعد معايا بالأسبوع أو أقل شويه ........ده زى ما يكون بييجوا يتعلموا السرقه فينا ... حسبى الله فى ألى المفروض يحاسبهم وسايبلهم الحبل على الغارب يسرقوا زى ما هما عايزين ...

رابط هذا التعليق

:unsure: :roseop: ...بصوا ياجماعة ...

انا عاوزاكم تقولوا ....

ربنا يسامحهم .....

علشان حرام ...معلهش ....

ده حتى الميزانية بتاعة الاتصالات خسرانة ...

معلهش ...ربنا يسامحهم ....

وبالنسبة لاستاذ سى السيد ...

انا هادفعلك الفاتورة ولا يهمك ...عندى دى ...

ابعتلى بس الرقم ...وانا قدها وقدود ...

وعلى العموم التليفون اللى بأسم زوجة حضرتك ...

للاسف عاوزة اقولك انهم فى حالة المديونيات الكبيرة هاينقلوا المديونية على اقارب الدرجة الاولى ..

وبطاقة زوجة حضرتك مكتوب فيها اسم الزوج ...وهاتلاقى اسمك مكتوب وبالبنط العريض

...صباحكم رغى فى التليفوووونات ...

رابط هذا التعليق

للاسف عاوزة اقولك انهم فى حالة المديونيات الكبيرة هاينقلوا المديونية على اقارب الدرجة الاولى ..

فعلا دي بالذات انا متاكده منها ..

لوالدتي شقة في بيت عائلتها والشقة مقفوله محدش قاعد فيها بقالها سنين .. جاء مبلغ متراكم على عداد الكهرباء ومحدش سأل .. بعد فترة فوجئنا بان المبلغ تم تحويله على شقة خالي الي في نفس البيت على اساس ان الاثنين اخوات !!

في الاول افتكرتهم بيهزروا بس لما رحت سالت في شركه الكهرباء قالوا لي ايوه الفواتير الي مش بتتدفع بيتم تحميلها على الاقارب .. وطبعا اضطرينا ساعتها ندفع الفواتير المتاخره برغم اننا مكناش ساكنين في الشقة وبرغم ان العداد منشال ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      أن تتصدر أخبار النصب و ال "مستريح" كل وسائل الإعلام و السوشيال ميديا بأرقام تزيد عن مئات الملايين أكيد هناك خطأ أو أخطاء
    • 0
      إذا ما تأملنا الخطاب الإعلامى الغربى فى تناوله للحرب الروسية الأوكرانية نلاحظ أنه يصور العملية العسكرية الروسيعرض المقال كاملاً
    • 0
      كان السؤال الدائر فى أروقة معهد واشنطن ماذا سيفعل عبدالفتاح السيسى مع جماعات الضغط والتى وصفوها بمراكز القوى فعرض المقال كاملاً
    • 0
      تعتبر هذه الوصفة المكونة من 3 مكونات سهل المايونيز رائعًا على لحم المسحوب أو سندويتشات الدجاج المشوي ، في سندويشات التاكو أو كطبق جانبي عند الشواء! يضرب المكان للحصول على طريقة عمل سلطة الكول سلو صحية وخفيفة! يعتبر هذا الملفوف المكون من 3 مكونات سهل المايونيز رائعًا على لحم الخنزير المسحوب أو سندويتشات الدجاج المشوي ، في سندويشات التاكو أو كطبق جانبي عند الشواء! يضرب المكان للحصول على سلطة كول سلو صحية وخفيفة! أي شخص آخر ليس من محبي سلطة الكولسلو الدسمة المليئة بالمايونيز التي تحصل عليها
    • 0
      مقال للدكتور زياد بهاء الدين  نشر فى جريدة الشروق : الإثنين 18 يونيو 2018 - 9:10 م  الغضب الواسع من الزيادة الأخيرة فى أسعار الوقود فى محله لأن غالبية الشعب لم تعد تتحمل المزيد من الغلاء بعد معاناتها طوال العامين الماضيين من تضخم أتى على مدخراتها وعلى قدرتها الشرائية وعلى شعورها بالأمان. ولكن مع تقديرى لهذه المعاناة، الا أن الغضب لا ينبغى أن يكون محله زيادة أسعار الوقود فى حد ذاتها بل مجمل السياسات الاقتصادية التى صاحبت تطبيق برنامج الاصلاح الاقتصادى منذ الربع الأخير من ٢٠١٦. تحديدا فإ
  • أضف...