اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مش عاوز أرجع مصر عشان.....

Recommended Posts

والله انا الموضوع بالنسبة لى مختلف انا اساسا غلطت انى سافرت كنت فى وظيفىة مرموقة براتب خيالى صحيح انا هنا دخلى ممتاز ولكن للأسف مافيش ترقيات لان وصلت للحد الاعلى المسموح به للاجانب والوظائف القيادية قاصرة على أهل البلد وده حقهم

انا نفسى ارجع مصر اشتغل فى مجال البترول تخصصى (مافيش واسطة) مش مهم الدخل المهم وظيفة تناسب خبرتى ومؤهلاتى (وظيفة قيادية)

زملائى فى العمل السابق فى مصر اللى ماسافروش رواتبهم حاليا تجاوزت الخمسين ألف والسبعين ألف فى الشهر فى مصر يمكن ماتصدقوش بس انا كنت فى شركة استثمارية كبرى والرواتب دى عادية لان ارباحها عالية والشركة لازالت تعمل فى مصر وفى نمو مستمر ياريت يرضوا يرجعونى تانى .

المشكلة هنا انا مجالات الترقى والتدريب مقفولة ولن أكبر فى عملى اكثر من ذلك يعنى بلا طموح نفسى ارجع مصر تانى .

ادعوا لى او شوفوا لى واسطة جامدة

:happy:

اسمحلي حضرتك في سؤال بسيط

حضرتك لما فكرت تسافر فكرت تسافر عشان ايه ؟

الأخت الفاضلة هناء

أنا كنت رافض فكرة السفر نهائى خصوصا انى مبسوط فى شغلى لكن هناك سبب حقيقى لهروبى من مصر وهو انى اكتشفت بعض الفساد فى جهة عملى ولما ابلغت عنها اصبحت انا الملام وتم خصم بعض حقوقى المالية وايقاف ترقيتى ونظرا لاحساسى بالظلم قررت قبول العرض للسفر

ولكن سبحان الله بعد ماسافرت بسنة اللى ظلمنى ربنا انتقم منه واكتشفوا امره وطردوه وانا كنت خلاص استقريت فى الخارج

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

• الردود 40
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والله انا الموضوع بالنسبة لى مختلف انا اساسا غلطت انى سافرت كنت فى وظيفىة مرموقة براتب خيالى صحيح انا هنا دخلى ممتاز ولكن للأسف مافيش ترقيات لان وصلت للحد الاعلى المسموح به للاجانب والوظائف القيادية قاصرة على أهل البلد وده حقهم

انا نفسى ارجع مصر اشتغل فى مجال البترول تخصصى (مافيش واسطة) مش مهم الدخل المهم وظيفة تناسب خبرتى ومؤهلاتى (وظيفة قيادية)

زملائى فى العمل السابق فى مصر اللى ماسافروش رواتبهم حاليا تجاوزت الخمسين ألف والسبعين ألف فى الشهر فى مصر يمكن ماتصدقوش بس انا كنت فى شركة استثمارية كبرى والرواتب دى عادية لان ارباحها عالية والشركة لازالت تعمل فى مصر وفى نمو مستمر ياريت يرضوا يرجعونى تانى .

المشكلة هنا انا مجالات الترقى والتدريب مقفولة ولن أكبر فى عملى اكثر من ذلك يعنى بلا طموح نفسى ارجع مصر تانى .

ادعوا لى او شوفوا لى واسطة جامدة

:happy:

اسمحلي حضرتك في سؤال بسيط

حضرتك لما فكرت تسافر فكرت تسافر عشان ايه ؟

الأخت الفاضلة هناء

أنا كنت رافض فكرة السفر نهائى خصوصا انى مبسوط فى شغلى لكن هناك سبب حقيقى لهروبى من مصر وهو انى اكتشفت بعض الفساد فى جهة عملى ولما ابلغت عنها اصبحت انا الملام وتم خصم بعض حقوقى المالية وايقاف ترقيتى ونظرا لاحساسى بالظلم قررت قبول العرض للسفر

ولكن سبحان الله بعد ماسافرت بسنة اللى ظلمنى ربنا انتقم منه واكتشفوا امره وطردوه وانا كنت خلاص استقريت فى الخارج

يعني لو الواحد مرتاح ماديا في مصر ممكن يندم لاتخاذ قرار بالسفر و متفرقش بقي العيشه المرتاحة النظيفة والتعامل الراقي و التعليم الاحسن و الحاجات ديه

انا لما فتحت موضوع بسأل الناس هل يفضل الغربة للاسباب السابقة حتي لو ماديا مش هيزيد كتير او حتي لو في زياده ماهو كان مرتاح ماديا في مصر

لقيت ان 90% من الناس مفضلة الغربة و في اجازاتها السنوية تقول امتي ارجع !

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

:
كفيله مش معقد

2: مراته و عياله معاه و مستقرين في مدارسهم و زي الفل

3: مرتبه كويس بمعنى ضعف مرتبة في مصر او اكثر

4: هو شخصيا مش بتاع مشاكل ( بس عنده كرامة, عشان ماتفهموش غلط)

5: يقدر يشوف اهله سواء يعملهم زيارة او ينزل مرتين في السنة (اجازته و في العيد مثلا)

لو توافر 3 على الاقل من الشروط المذكورة عاليه مفيش عائل يقول انا عايز ارجع مصر. ولا انا بتكلم غلط.

لا يا أخي الكلام مش غلط أبدا بس الكلام ناقص

الحياة مش اكلة حلوة و فرشة طرية و قرشين مريحينا

و العائلة مش الزوجة و الأولاد بس

العيلة خال و عم و يمكن جار و لمة

يرجع مصر علشان يلاقى حد يشاركه لم يفرح و يبكي لما يحزن

يرجع مصر علشان ميحسش أنه غريب

يرجع مصر علشان ولاده يعرفوا يعني ايه صلة رحم و يأخدو عدية في العيد و يروحوا البيت الكبير

يرجع مصر علشان هو مصري و طول ما هو بره مصر لازم يرجع مصر لانه مش لأجي سياسي و لا مهجر

علشان لما حد يكلمك تقوله بعين قويه أنا في بلدي ده بلدنا (كلمة بتسمعها هنا كتير ) بتقول حقهم

يرجع مصر علشان الحنين

يمكن كلامي البعض يقول عليه خايب و ميأكلش عيش

لكن إنسان بلا قلب و لا ذكريات هو آلة مبرمجة تعمل بالشحن

كلام سليم 100% وبغض النظر عن كل السلبيات اللى فى مصر لكن الانسان محتاج حد يفرح لفرحه ويحزن لحزنه وذلك عن تجربة شخصية

انا شعرت بالموضوع ده بعد 10 سنين غربه وماكنش فى دماغى الرجوع نهائى لمصر لكن فى اجازة السنة دى فى مصر سائق ميكروباص مستهتر يسير بسرعة جنونية صدمنى بالسيارة من الخلف وتسبب فى وفاة ابنى الاكبر ، ولقيت ناس كتير جدا فى مصر وقفت جنبى وناس لم ازورهم او اكلمهم من سنوات ورغم كده الكل كان جنبى فى لحظة .

ودلوقتى كرهت الغربة واتمنى ارجع مصر لانى اكتشفت ان حساباتى كانت غلط ، هى فكرة السفر اساسها الهروب من مشاكل مصر وعمل قرشين للزمن ولكن دفء الاسرة والاصدقاء لايعوض بملايين الدنيا انتبهوا واحسبوها صح

صراحة دى اهم حاجة فى التفكير للرجوع الى مصر والناس اللى تقف جانبك وقت الازمات تعال هنا فى الغربة اذا مرصت ممكن الواحد يسال عليك مرة واحدة فقط وبعدذلك لا تشوف وجه انما فى مصر عكس ذلك بس ربنا يهاون علينا الغربة ونرجع بسرة الى اوطان على قيد الحياة بدل من الرجوع فى تابوت

وان لله وان اليه لراجعون

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

تخيلوا بقى انى انا ماديا هكون مرتاح فى مصر اكتر من الغربه و مع ذلك مش عارف ارجع مصر او اى بلد عربى

واحد صديقى جه عندى البيت فلقى حنفيه الميه السخنه معكوس مكانها فقالى احلى حاجه فيك انت دايما كل حياتك متشقلبه فعلا ملكش حل :)

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

الأخ أبو العز

صبرك الله و جعله الله ولدك شفيع لك يوم العرض عليه

إخواني

الغربة كربة مثل لم يكذب

و صدقوني بعد مايقرب من 20 عام غربة

مفيش حاجة ببلاش

كل شئ وله ثمن و مقابل

و العاقل هنا من يستطيع أن يشتري بأقل الأسعار

و أوعي تشتري رخيص و تبيع غالي

و لا تشتري مؤقت و تبيع دائم

و لا تبيع دفء الأهل و تشتري دفء الفلوس

تعرفوا يا جماعة فكرت في الحكمة الربانية من أن الأهل يورثوا مع البنات في مال ابيهم لان البنات عايزة خال و عم و اهل اهم من الفلوس

و ارجع ارفع شعاري أعرف هدفك من الغربه و اختفطه و أرجع قبل ما ما تخطفك هي

و صدقوني و الله اللي عايز يحقق هدفه هيحققه في اي حتى

و المرة الجاية هكي لكم حكاية حقيقة تؤكد كلامي

بلدك بلدك بطينها و مبكروباصتها و مشاكلها و بلاويها بلدك

عارفين الموضوع عامل ازاي زي ما تكون في مصيف و فندق خمس نجوم و عيشه ايه ؟؟؟؟؟ لكن اول ما ترجع من المصيف و تدخل بيتك البسيط تأخذ نفس عميق و تجري على حمامك اللي يعني نص ونص و تحس ان بجد واخد راحتك و تدخل سريرك و تنام نوم غريب

يا شباب مهما كانت الغربية مريحة (هي عيشة فندق ) و بلدك هو بيتك و راحتك

رابط هذا التعليق

الأخ أبو العز

صبرك الله و جعله الله ولدك شفيع لك يوم العرض عليه

إخواني

الغربة كربة مثل لم يكذب

و صدقوني بعد مايقرب من 20 عام غربة

مفيش حاجة ببلاش

كل شئ وله ثمن و مقابل

و العاقل هنا من يستطيع أن يشتري بأقل الأسعار

و أوعي تشتري رخيص و تبيع غالي

و لا تشتري مؤقت و تبيع دائم

و لا تبيع دفء الأهل و تشتري دفء الفلوس

تعرفوا يا جماعة فكرت في الحكمة الربانية من أن الأهل يورثوا مع البنات في مال ابيهم لان البنات عايزة خال و عم و اهل اهم من الفلوس

و ارجع ارفع شعاري أعرف هدفك من الغربه و اختفطه و أرجع قبل ما ما تخطفك هي

و صدقوني و الله اللي عايز يحقق هدفه هيحققه في اي حتى

و المرة الجاية هكي لكم حكاية حقيقة تؤكد كلامي

بلدك بلدك بطينها و مبكروباصتها و مشاكلها و بلاويها بلدك

عارفين الموضوع عامل ازاي زي ما تكون في مصيف و فندق خمس نجوم و عيشه ايه ؟؟؟؟؟ لكن اول ما ترجع من المصيف و تدخل بيتك البسيط تأخذ نفس عميق و تجري على حمامك اللي يعني نص ونص و تحس ان بجد واخد راحتك و تدخل سريرك و تنام نوم غريب

يا شباب مهما كانت الغربية مريحة (هي عيشة فندق ) و بلدك هو بيتك و راحتك

يعلم الله أختنا الفاضلة كم أستفدت من كلامك منذ تواجدك الجديد معنا في المحاورات ، بارك الله فيكي وبارك لك في أهلك وأرجو ألا تحرمبنا دوما من مشاركاتك في الموضوع وفي موضوعات الكويت مستحضرة النية الطيبة

ولكن هناك سؤال لماذا إذن انت هنا في الغربة بالرغم من كل هذه الأفكار المشجعة على العودة الى مصر ؟

قال الإمام مالك "ياله من دين لو أن له رجال"

رابط هذا التعليق

يعلم الله أختنا الفاضلة كم أستفدت من كلامك منذ تواجدك الجديد معنا في المحاورات ، بارك الله فيكي وبارك لك في أهلك وأرجو ألا تحرمبنا دوما من مشاركاتك في الموضوع وفي موضوعات الكويت مستحضرة النية الطيبة

ولكن هناك سؤال لماذا إذن انت هنا في الغربة بالرغم من كل هذه الأفكار المشجعة على العودة الى مصر ؟

أخي الفاضل أنا اللي استفدت كثيرا منكم ومن مستوى الحوار الراقي هنا

سؤالك منطقي فعلا

أنا هنا أخي للأسباب التالية

1-لم أجد من ينبهني أني ممكن اتخطف و لاجد أمثالكم في بداية غربتي

2- أنا اتكعبلت في الحبل بتاع دراسة الأولاد و التعليم و الخوف من الفشل الدراسي في مصر و بمكن 70% من المصرين قاعدين للسبب ده

3- و ده الاهم أني تابع مش متبوع سيدي الفاضل لا أملك حرية القرار وحدي و لا ذمام الأمور بمفردي أنا زوجة مصرية و لكني لا يأس :lol: po::

و رغم كل ذلك أنا من ثلاث سنوات وضعت خطة خمسية لإنها غربيت يعني العام بعد القادم لو كان بالعمر بقية سأطلب تغير اسمي من الإدارة و اجعله مواطنة مصرية أو المستقرة

و بدات في تأسيس مشروع صغير أتابعه لكي اجد ما افعله و يجد أولادي ما يجمعم و لا تفرقهم الغربة عن بعض

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا بس كل اللي عايزة ان احنا منقعدّش بمعنى عدم تعميم تجاربة شخصية لتصبح قاعدة عامة. انا حاليا في السعودية بلد مسلم ( اعتقد ان الاسلام اهم مرجعية و اعلى من رابطة الوطن و الجنسيات) جنب الكعبة و المدينة المنورة. هوا أنضف, اكل مش مسرطن , تعليم انضف. و بيئة شغل انضف كتييييييييير. مصر بنزلها يمكن 3 مرات في السنة بالاضافة الى ان عيلتى بتييجي من حين لاخر و اي حد رايح عمرة ولا حج لازم يعدي عليا . هنا في مجتمع مصري كلنا اصدقاء و بنتقابل و نسأل على بعض و نقف جنب بعض.

طيب فاضل ايه . ذكريات 27 سنة في اسكندرية . كلام جميل بس اكيد مش حضحي بحياة افضل لولادي عشان اعد جنب البحر ابكي على الذكريات . على فكرة انا جيت السعودية بالرغم ان مستوايا في مصر كان فوق العادي بكتير و الحمد الله لكن و مع ذلك السلبيات كتييير جدا. من تعامل مع اقسام الشرطة للمرور للشهر العقاري للتجنيد للحي و غيره .

يمكن نظريتي مختلفة عن كتير من المغتربين بس انا سبت مصر وانا بدور على حياة مش فلوس.

رابط هذا التعليق

بس اكيد مش حضحي بحياة افضل لولادي عشان اعد جنب البحر ابكي على الذكريات . على فكرة انا جيت السعودية بالرغم ان مستوايا في مصر كان فوق العادي بكتير و الحمد الله

الأخ الفاضل

كلامك جميل و مفيش حد ممكن يعمم تجربته صدقني كل واحد بيعجه عقله و لا يعجبه رزقه هذه قاعدة

و لكن لفت نظري جملة خطيرة في حديثك و هي وضعتها أنا باللون الاحمر في مشاركتك

ربما سيدي ان تري في غربتك حياه أفضل لأولادك و لكن هما يرون أنا هذا هو الأفضل ؟؟؟؟؟؟؟

هل الحياة الأفضل أن تلتقي بعائلتك ثلاث مرات سنويا ؟

يا سيدي اسمح لي و لا تزعل مني انت دورت على تريح الدماغ دورت على الأسهل و ليس الافضل ارتحت من مشاكل الولاد اليومية و القلق و التوتر و لا أحد يستطيع لومك

و لكن في فرق كبير بين الأسهل و الأفضل

و بين الأريح و الأجمل

و بين اليسير و الحلو

و بما اني سيدة سأضرب لك مثل بالمطبخ سندوتش الجبنة صحي و سهل و مريح و لكن هيهات بينه و بين حله المحشي زغم عكها

الموضوع مش ذكريات و بقاء جنب البحر و أفلام عربي الموضوع روح و حراك و اعتراك هذه هي الحياة و تبقى في النهاية طبيعة أشخاص

تم تعديل بواسطة وافدة هنا و عاملة بالخارج
رابط هذا التعليق

بس اكيد مش حضحي بحياة افضل لولادي عشان اعد جنب البحر ابكي على الذكريات . على فكرة انا جيت السعودية بالرغم ان مستوايا في مصر كان فوق العادي بكتير و الحمد الله

الأخ الفاضل

كلامك جميل و مفيش حد ممكن يعمم تجربته صدقني كل واحد بيعجه عقله و لا يعجبه رزقه هذه قاعدة

و لكن لفت نظري جملة خطيرة في حديثك و هي وضعتها أنا باللون الاحمر في مشاركتك

ربما سيدي ان تري في غربتك حياه أفضل لأولادك و لكن هما يرون أنا هذا هو الأفضل ؟؟؟؟؟؟؟

هل الحياة الأفضل أن تلتقي بعائلتك ثلاث مرات سنويا ؟

يا سيدي اسمح لي و لا تزعل مني انت دورت على تريح الدماغ دورت على الأسهل و ليس الافضل ارتحت من مشاكل الولاد اليومية و القلق و التوتر و لا أحد يستطيع لومك

و لكن في فرق كبير بين الأسهل و الأفضل

و بين الأريح و الأجمل

و بين اليسير و الحلو

و بما اني سيدة سأضرب لك مثل بالمطبخ سندوتش الجبنة صحي و سهل و مريح و لكن هيهات بينه و بين حله المحشي زغم عكها

الموضوع مش ذكريات و بقاء جنب البحر و أفلام عربي الموضوع روح و حراك و اعتراك هذه هي الحياة و تبقى في النهاية طبيعة أشخاص

والله انا مش شايف ان في فرق بين الاريح و الاجمل و اساسا انا مبحبش المحشي :rolleyes: . انا بنزل مصر 3 مرات و بجبهم زيارة توصل 6 شهور في السنة ....ايه الاخبار؟ لو كدة عادي يبقى معنى كدة ان احنا اختزلنا مصر في الاهل بس. انا شايف ان الحياة ابسط من كدة بكتير و طالما راضي ربي و عايش في بلد مسلم و ولادي بيتربو على اساس اسلامي و هو ده مرجعيتهم يبقى خلاص. و تاني بقول دي وجهات نظر و يستحيل تتعمم .و الحراك و الاعتراك مش مقتصر على مصر .

المعادلة سهلة على فكرة بس بدون تعميم و بدون تعريض.

رابط هذا التعليق

والله انا مش شايف ان في فرق بين الاريح و الاجمل و اساسا انا مبحبش المحشي .

لا فرق كبيييييييييييييييييييييييييييير

و بعدين حضرتك بتقول أنا مبحبش المحشي بس هل فكرت اسرتك بتحبه و لا ؟؟؟؟؟؟ :lol:

سيدي الفاضل مفيش أي أساس أسلامي يقول إن الولاد يشوفوا ابوهم ثلات مرات في السنة و خصوصا انه مش محتاج ماديا لا جاجة لذلك إلا أنه يحب الراحة

سيادتك قولت ان ماديا مش محتاج و انك تبحث عن حياة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أي حياة التي لا نشارك فيها من حب الا عبر الهاتف ؟

مع احترامي انت شايف ان امورك ناشية و إن كدا اريح لك و بمرور الوقت هيكون أريح لأولادك و هتبقى راحتهم في بعدك و هذا امر مرير

وقد شاهدته بعيني

و في النهاية هي وجهات نظر

و الاختلاف في المحشي لا يفسد في الود قضية :lol: kis)-

رابط هذا التعليق

والله انا مش شايف ان في فرق بين الاريح و الاجمل و اساسا انا مبحبش المحشي .

لا فرق كبيييييييييييييييييييييييييييير

و بعدين حضرتك بتقول أنا مبحبش المحشي بس هل فكرت اسرتك بتحبه و لا ؟؟؟؟؟؟ :lol:

سيدي الفاضل مفيش أي أساس أسلامي يقول إن الولاد يشوفوا ابوهم ثلات مرات في السنة و خصوصا انه مش محتاج ماديا لا جاجة لذلك إلا أنه يحب الراحة

سيادتك قولت ان ماديا مش محتاج و انك تبحث عن حياة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

أي حياة التي لا نشارك فيها من حب الا عبر الهاتف ؟

مع احترامي انت شايف ان امورك ناشية و إن كدا اريح لك و بمرور الوقت هيكون أريح لأولادك و هتبقى راحتهم في بعدك و هذا امر مرير

وقد شاهدته بعيني

و في النهاية هي وجهات نظر

و الاختلاف في المحشي لا يفسد في الود قضية :lol: kis)-

اوكي بعيدا عن الموضوع واللي واضح انه ناجم عن اختلاف في وجهات النظر و اختلاف الجنس ايضا و بالتالي الدور الاجتماعي الذي يختلف من الاب الى الام. اسمحيلي اتطفل و اسالك عن معنى " 'وافدة هنا و عاملة بالخارج ' و من ناحية اخرى اسمحيلى بردة استغل خبرتك في السعودية ( التي توقعت طولها نظرا لتاكدك من رايك بالعودة لمصر wst:: ) و اسألك عن رايك في مدارس جدة لو ليكي معها تجارب.

رابط هذا التعليق

اسمحيلي اتطفل و اسالك عن معنى " 'وافدة هنا و عاملة بالخارج ' و من ناحية اخرى اسمحيلى بردة استغل خبرتك في السعودية ( التي توقعت طولها نظرا لتاكدك من رايك بالعودة لمصر ) و اسألك عن رايك في مدارس جدة لو ليكي معها تجارب.

لا يا سيدي نحن أخوة و السؤال يفرض نفسه و في الحقيقة الاسم لم يكتمل لطوله فهو وافدة هنا و عاملة بالخارج هناك

هذا واقعي فأنا هنا في قطاع الوافدين و هناك و في بلدي في قطاع العاملين بالخارح

نفسي أبقى مواطنة يا ناس wst:: :blink: :sad:

أما عن مدارس جدة في الحقيقة أنا من العاملين بالكويت و مش بالسعودية

رابط هذا التعليق

اسمحيلي اتطفل و اسالك عن معنى " 'وافدة هنا و عاملة بالخارج ' و من ناحية اخرى اسمحيلى بردة استغل خبرتك في السعودية ( التي توقعت طولها نظرا لتاكدك من رايك بالعودة لمصر ) و اسألك عن رايك في مدارس جدة لو ليكي معها تجارب.

لا يا سيدي نحن أخوة و السؤال يفرض نفسه و في الحقيقة الاسم لم يكتمل لطوله فهو وافدة هنا و عاملة بالخارج هناك

نفسي أبقى مواطنة يا ناس wst:: :blink: :sad:

طيب ماتقولي كدة من زمان عشان كدة نفسك ترجعي مصر . لو كنتي في السعودية الموضوع كان اختلف كتيييييييييييييير :lol: عموما ربنا ان شاء الله يكتبلك اللي فيه الخير ليكي و لاسرتك (كان في برنامج زماان ايام مصر كان اسمه كده لكي و لاسرتك يييياااه ذكرياااات wst:: ) و عموما يمكن لو مصر خدت كاس الامم الافريقية افكر في العودة لمصر mfb:

رابط هذا التعليق

انا مازلت مقتنع ان اي حد هيفكر يرجع لمصر في حاله زوال السبب اللي خلاه يسيب مصر

وهنا في ناس سابت مصر عشان الناحية المادية وهو حق مشروع وياترى بعد غربة كذا سنة هيلاقوا بديل كويس في مصر يديهم المقابل المادي ، اظن مش سهلة

وفيه اللي سايب مصر زهقان وطفشان وهربان كمان من حاجات كتير ياترى هل السبب زال ف مصر حاليا اشك لا الفساد ولا الرشاوي ولا الاهمال ولا الزحمة راحت غير طبعا ان فيه فئة كان لها مشاكل سياسية مصر فاتقال لها بالبلدي انت غير مرغوب فيك هنا ف مصر اخلع لاي بلد ودول برده لهم وجود يمكن زمان كان الظاهرة واضحة اكتر

وبرده دول اسبابهم مازالتش في مصر وبالتالي مش هيرجعوا برده

ده كانت عوامل الطرد من مصر ، نيجي نشوف عوامل الجذب او مانفتقده خارج مصر

- النواحي الاسرية والاجتماعية : حاليا العيلة اصبحت في مصر ف اضيق صورها يعني الاب والام والاخوات وبصراحه بمجرد وفاة الاب والام اظن انتهى مفهوم الاسرة فالاخوات كل في شان يغنيه زيارات عاديه ف المناسبات بل يمكن وانت برة بتودهم بالتليفون وبتجاملهم وفي الاجازة مش بتقصر معاهم يعني ممكن يكون تعاملك احسن من لو كنت معاهم في مصر وقرفان لاي سبب عندك متوفر من عوامل الطرد

-النواحي المعيشية : فيه ناس بتحب الزحمه والحميمية في الحية ما اظنش انها متوفرة حاليا لان الحياة زحمة لكن بدون حميمية وبقت فوضى غير خلاقة خالص

- النواحي الدينية : اللي في السعودية عنده مكة والمدينة ونظام الحياة اسلامي ومفيش اختلاط والشباب بعيد عن اوجه الانحراف المتاحة في حتت تانيه او يعني مش متوفرة بسهولة ويسر وبقية دول الخليج كل واحد يقدر يختار سكته ، اما في مصر حاليا للاسف الشديد الملهيات كتير والدين بقى في كثير من حالاته مظهر وشكل الا من رحم ربه

-نواحي الاكل والشرب : مابقاش فيه الاكل الطازج والفاكهة اللي بطعم كله بقى مغشوش او مسرطن وده مشكلة بتاكل وانت مش ضامن

-ياترى فاضل ايه من عوامل الجذب والله انا بفكر ، اه الواحد مضطر انه يرجع لان عيشة الخليج كفندق غير عيشة الغرب يعني تقدر تعتبرها بلدك وتنتمي لها لو عاوز

لكن بجد فاضل ايه حلو يرجعنا او باختصار يرجعنا بمزاجنا مكنش الواحد يتمنى يوصل لهذه النتيجة بس خلاص ناس مهمتها انها تفسد وتدمر كل ماهو جميل

رابط هذا التعليق

نفسي أبقى مواطنة يا ناس :roseop: :) :lol:

ارشح لك مدرسة ثامر او جلوبال او الوادى او المنارات

اما اذا كانت الشركة تدفع ايا كانت الرسوم فيوجد جدة برب و الكونتى

رابط هذا التعليق

نفسي أبقى مواطنة يا ناس :roseop: :) :lol:

ارشح لك مدرسة ثامر او جلوبال او الوادى او المنارات

اما اذا كانت الشركة تدفع ايا كانت الرسوم فيوجد جدة برب و الكونتى

لا للاسف الشركة مفيش سكولينج عندي بس ناس كتير التلي على منارات جدة و ان ادارتها مصرية . عموما الف شكر على المساعدة

رابط هذا التعليق

انا مازلت مقتنع ان اي حد هيفكر يرجع لمصر في حاله زوال السبب اللي خلاه يسيب مصر

وهنا في ناس سابت مصر عشان الناحية المادية وهو حق مشروع وياترى بعد غربة كذا سنة هيلاقوا بديل كويس في مصر يديهم المقابل المادي ، اظن مش سهلة

وفيه اللي سايب مصر زهقان وطفشان وهربان كمان من حاجات كتير ياترى هل السبب زال ف مصر حاليا اشك لا الفساد ولا الرشاوي ولا الاهمال ولا الزحمة راحت غير طبعا ان فيه فئة كان لها مشاكل سياسية مصر فاتقال لها بالبلدي انت غير مرغوب فيك هنا ف مصر اخلع لاي بلد ودول برده لهم وجود يمكن زمان كان الظاهرة واضحة اكتر

وبرده دول اسبابهم مازالتش في مصر وبالتالي مش هيرجعوا برده

ده كانت عوامل الطرد من مصر ، نيجي نشوف عوامل الجذب او مانفتقده خارج مصر

- النواحي الاسرية والاجتماعية : حاليا العيلة اصبحت في مصر ف اضيق صورها يعني الاب والام والاخوات وبصراحه بمجرد وفاة الاب والام اظن انتهى مفهوم الاسرة فالاخوات كل في شان يغنيه زيارات عاديه ف المناسبات بل يمكن وانت برة بتودهم بالتليفون وبتجاملهم وفي الاجازة مش بتقصر معاهم يعني ممكن يكون تعاملك احسن من لو كنت معاهم في مصر وقرفان لاي سبب عندك متوفر من عوامل الطرد

-النواحي المعيشية : فيه ناس بتحب الزحمه والحميمية في الحية ما اظنش انها متوفرة حاليا لان الحياة زحمة لكن بدون حميمية وبقت فوضى غير خلاقة خالص

- النواحي الدينية : اللي في السعودية عنده مكة والمدينة ونظام الحياة اسلامي ومفيش اختلاط والشباب بعيد عن اوجه الانحراف المتاحة في حتت تانيه او يعني مش متوفرة بسهولة ويسر وبقية دول الخليج كل واحد يقدر يختار سكته ، اما في مصر حاليا للاسف الشديد الملهيات كتير والدين بقى في كثير من حالاته مظهر وشكل الا من رحم ربه

-نواحي الاكل والشرب : مابقاش فيه الاكل الطازج والفاكهة اللي بطعم كله بقى مغشوش او مسرطن وده مشكلة بتاكل وانت مش ضامن

-ياترى فاضل ايه من عوامل الجذب والله انا بفكر ، اه الواحد مضطر انه يرجع لان عيشة الخليج كفندق غير عيشة الغرب يعني تقدر تعتبرها بلدك وتنتمي لها لو عاوز

لكن بجد فاضل ايه حلو يرجعنا او باختصار يرجعنا بمزاجنا مكنش الواحد يتمنى يوصل لهذه النتيجة بس خلاص ناس مهمتها انها تفسد وتدمر كل ماهو جميل

ليه خليتها غامقة قوي كدا

مصر مش بالقاتمة ده صدقني لو قعدت مع نفسك و رصدت بتامل كل من حولك و القربين عليك هتلاقي إن الناس اتعودت تشكي مهما كان الحال بيتحسن و اقسم لك أن حجم الشكوى اللي بتسمعها في مصر لا تناسب الحال

يا جماعة كل واحد فينا لما ينزل الأجازة الجاية يرصد عينة بحس من أمثاله في المجتمع و بقول من امثاله علشان لا اقارن نفسي بو زير و لا اللي ساكنين في العشوائيات

شوف شريحة من زمايللك و قريبك

و شوف مستوي الحياة

هتلاقيه بيته في كل الاجهزة

و في ديكورات و يمكن بيبيض كل ستنتين

هتلاقي العيال في مداس خاصة او تجربية و بيتعلموا لغات

هتلاقيهم ليهم مصايف تبع المصلحة انظف من اللي انت بتصيف فيها

و يمكن تقابل معظمهم في بيتزا هت و كنتاكي و في المول داخل سينما و انت حاسس انك صريف

و هتلاقي كتير من العمارات بتجمع عيال العمارة و جايبه ليهم شيخ بيعلمهم قران

و هتلاقي حاجة اهم مش هتلاقيها في ولادك هتلاقي العيال واعية و فاهمة و مدركة و تعرف تصون اللي في ايدها

مش هقولك الدنيا بمبي في مصر معاك فيها شلل و مخدرات و --- و --- فيها زي اللي في اي بلد بس مصر دايما اللي الوحش اللي فيها باين و متعري على عكس كتير مغطين الوحش و مدارين عليه

حتى احنا في نفسنا تلاقي الموظف يقولك انه مرتبه 600 جنية و ميقولكش انه بياحذ حوافر مبلغ واخد في نهاية العام 12000جنية

ياجماعة

خلينا نقول الحق و بلاش نكرر كلام بتقوله الناس و ارصد كدا اللي حواليك و لما ترجع من الاجازة كل واحد يقولي شاف ايه

رابط هذا التعليق

خلينا نقول الحق و بلاش نكرر كلام بتقوله الناس و ارصد كدا اللي حواليك و لما ترجع من الاجازة كل واحد يقولي شاف ايه

بالعكس انا عمال ادور علي اللي يفتحها انا واعي ع مصر من ايام زمان مش سائح اجنبي وكنت بقارن بينها وبين الكويت اللي اتربيت فيها وكطفل كانت ليا عوامل تقييم مختلفة لكن على فكرة رغم كل شيئ مصر ع المظاهر بتتغير وبتتحسن انا واعي ع ازمة تركيب التليفون ف البيت وقوئم الانتظار والتليفون الفوري وغيره وغيره

لكن هل مصر مولات وسينيمات وغيره وغيره من المظهريات حضرتك لما تمشي بعربيتك وانت مش امنة ع نفسك لو حد خبط عربيتك ايه اللي بيحصل

وانا كنت بابقى المجني عليه والله العظيم كنت بحافظ ع كرامتي واسكت لان انا هسمع كلام مالوش لازمة هل جربتي تمشي ف الشوارع ف القاهرة وانت رايحة شغلك

جربت تستخدمي مواصلات عامة ياريت حضرتك تتاملي ف يوميات موظف شوفي بيروح ازاي وبيجي ازاي ، شوفي تعامل بياع الفاكهة معاكي الا لو كنت زبونته وهو ده الحل اني بتعامل مع واحد بس

هل حضرتك شايفة سلوكيات لاشارع المصري بمبي قوي الناس بتخانق نفسها

سيدتي انا زعلان حاليا اني اتربيت بره مصر لان للاسف الشديد لا انا عايش في مصر بجد ومرتاح ولا انا منتمي للبلد اللي بقيم فيه يعني وافد هنا او مقيم لان وافد بتستخدم في الكويت ومقيم ف السعودية ، فانا مقيم هنا وغريب في بلدي

معادلة صعبة للاسف مالهاش حل

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

:bsmal:

:aslam:

زمان وانا فى ثانوية عامة كنت انا واصحاب لية فى نادى وبنتكلم(دردشة يعنى) كنا بنتكلم عن الحال اللى بايظ فى مصر والمفاهيم والأخلاق المغلوطة وكل اللى مضايقنا من البلد ، المهم وصل الموضوع للحل وكيفية الاصلاح وهل المستقبل هيكون فيه تغيير للافضل ، وتعبت جدا ًلماقلتلهم ان المشكلة ان ازاى هيكون فيه اصلاح وتغيير والحال البايظ ده بسبب الناس...م نزلش علينا من السماولا طلع من بطن الارض طبعا، والناس دى (اللى هما عايزين ربنا يصلح حالهم ) هما اللى هيقوموا بتربية الاجيال الجديدة اللى طالعة دى ................ايه علاقة الموضوع بموضوعنا

العلاقة اننا كلنا لازم نفكر نرجع مصر ونخلى ده هدف فى دماغنا عشان نحاول نغيرها للأحسن إن شاء الله ونشارك فى التغيير مش نبقى قاعدين برة فرحانين بالعيشة اللى مفيهاش زحمة و قرف والعربية والنضافة و مش عارف ايه........... وبلدنا بتقع واحنا برة ، ( ايوة صحيح ما انا برة وانا مالى) n2&( وفجأة منلقاش بلد نرجع لها :o اعتقد ان اى حد اصيل وبيحب بلده وناسه هيبقى نفسه يرجع ممكن يكون لسة مستنى يحقق حاجة بس دايما باله هناك فى مصر، وفى الاخر انت راجع راجع تانى طالت والا قصرت

يارب هَون غربتنا وقصرها

:egyflag:

:waf:

تم تعديل بواسطة mmaged

لااله الا الله محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...