اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أخيرا للمغتربين ، اقرارات الضرائب العقارية على الإنترنت

Recommended Posts

أخيرا سيتمكن المغتربون من تجميل إقرارات الضريبة العقارية من على الإنترنت. لا حاجة الآن لعمل توكيلات لأحد.

قم بطباعة الإقرارات ثم أرسلها بالبريد المسجل بعلم الوصول.

الخبر من موقع مصراوي:

http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics...es.aspx?ref=rss

رابط هذا التعليق

الحكومة دى حكومة فاشلة ومالهاش كلمة

للأسف أنا صدقت وطبعت الإقرار من على الموقع بتاعهم وأقنعت والدى إن الإقرار المطبوع مفيش فرق بينه وبين اللى بيوزعوه.

ولكن لأن الحكومة دى حكومة فوضى وعدم تخطيط وعدم دراسة وعدم كل حاجة, الموظف رفض يستلم الإقرار لأنه أبيض وأسود وهو عنده تعليمات إن الإقرار لازم يكون بالألوان!!!

ولما صممت أقابل المدير ولا الرئيس بتاعهم قال نفس الكلام برضه, قلت له طيب إزاى والوزير قايل الكلام ده بلسانه فى التليفزيون, هى مش دى تعليمات برضه ولا إيه؟

وكان رده الحكيم: خلاص اتفضل روح سلمه للوزير.

الخوف بقى لما نبعته بالبريد مفيش أى حاجة تثبت إننا بعتناه, والمشكلة الأكبر إن مفيش نماذج إقرارات كفاية والناس واقفة طوابير بالساعات وفى الآخر يقولوا بكره.

المشكلة كلها تتحل بصفحة على الإنترنت والناس تقدم من خلالها ونخلص, إنما إزاى بقى الحكومة الفاشلة ماتتفننش فى تعذيبنا وتضييع وقتنا ومجهودنا.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

يا عم محمد واضح انك منفعل جدا اهدي بس كدة وصلي علي النبي هوه اية الغريب في كدة ما دي حكومتنا ونظامنا من 30 سنة

قول حسبي الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

ياجماعة هو ايه الجديد قرار ظالم ومالوش مبرر لان طول عمرنا بندفع عوايد ولا ضرايب وماشوفناش فايدتها فاللي مزعلنا تطبيق او اليه تطبيق القانون حاجه غلط هتكون اليتها صح

وبعدين لو الحكومه عملت الشيئ المنطقي وريحت المواطن غلط ماتبقاش مصر ولا حكومة مصر العزيزة وانا فيه سؤال محيرني لو احنا فعلا شعب بجد اتفقنا اننا مش هنعمل الاقرار ده ايه اللي هيحصل كله مقدمش الاقرار ولا حاجه هيغرموا كل الناس هيسجنونا مشكلتنا اننا شعب سهل اننا نتركب والله العظيم يغلوا بنزين عادي يغلوا اسعار سلع بترخص ف العالم كله عادي مش بنعترض خالص طب بنشتكي ليه الحكومة بتجس نبض الشعب فبتلاقيه مسلم النمر خالص لا استبعد قريبا فرض ضرائب ع المرور ف الشارع القادم حاليا ان لو خلفت اكتر من عيلين هتعاقب وشويه وهيقولك هتدفع ضرايب ع عيالك

اللي مجنني عاوز اشوف اي شيئ له قيمة بتعمله حكومتنا الواحد معبي وهج من البلد لانه قرف ولكن طبعا لعنة انه مصري الجنسية بتطارده ف اي مكان انا قولت مالهاش الا حل واحد جواز ازرق ولا احمر بدل فرده الشبشب الخضراء معلش اصل انا معايا الجواز القديم هبقى اطلع الجديد المسمسم والله الواحد اتخنق مفيش شيئ بيعملوه منطقي

رابط هذا التعليق

أكيد كلنا بنفكر فى الاعتراض والأغلبية رافضة تقدم الإقرار, بس أنا ولا غيرى لما بنفكر فى كده, بنفتكر إن معظمنا بيحب يتكلم وبس وساعة التنفيذ كله بيخاف ويعمل اللى الحكومة عاوزاه, وبفتكر بالظبط مشهد محمد صبحى فى رحلة المليون لما كان بيقول, خش برجالتك يا فرج, ويلاقى لا فرج دخل ولا أى واحد من رجالته, يبقى ساعتها إيه الحل؟

وعلى فكرة اللى يروح مأموريات الضرائب العقارية يتأكد من كلامى ده, كل الناس واقفة متضايقة ومخنوقة فى الطابور بتاع استلام النموذج, وكله بيقول هو يعنى إيه لازمته وليه وعشان إيه وكل الاعتراضات اللى بنقولها, وبعدين تسأل أمال الزحمة دى ليه يا جماعة وليه بقى فى سوق سوداء لشئ مجانى أصلاً والأسعار وصلت ل 50 جنيه فى بعض المناطق زى مابيقولوا؟!!!

طبعاً ساعتها مفيش حد يرد عليك, ولو حد رد يقولك حكم القوى.

أنا شخصياً حصل معايا وقدامى الموقف ده أكتر من مرة, واللى اتسلع من الشوربة بينفخ فى الزبادى يا جماعة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

والله أنا خايف فعلا أبعت الإقرار بالبريد بعدين لما أراجعهم يقولولي مافيش حاجة وصلت ، وادفع الغرامة يا سيد!

والله العظيم الناس دي بتستهبل ، يعني لو عملو صفحة على موقعهم ندخل فيه البيانات ونرتاح ونوفر عليهم الورق اللي بيمنو علينا بيه وبيقولو انه مجاني. أنا عايش في الإمارات وكل النماذج الحكومية تقريبا باملأها عن طريق مواقع إلكترونية من البيت وأنا بشرب الشاي.

مش كفاية القرف والفقر اللي الناس فيه ، عايزين يخلو الناس نتنحر عشان ترتاح.

ربنا عالمفتري.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...