اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هدية الحكومة المصرية لغزة

DIA ELDIN

Recommended Posts

مصر تنفي والأمم المتحدة تؤكد

مسئولة الأمم المتحدة "الأونروا": مصر تبني جدارًا مع غزة أكثر متانة من خط بارليف

كتب عادل الشريف (المصريون): | 15-12-2009

قبل أيام من مغادرتها لمنصبها، أكدت كارين أبو زيد المفوض العام للأمم المتحدة لإغاثة وتشغيل اللاجئين (الأونروا) صحة المعلومات التي سربت أخيرا بشأن بناء الحكومة المصرية للجدار الفولاذي على حدودها مع قطاع غزة، مضيفة أن المعلومات التي لديها تؤكد أن تكلفة بناء الجدار كاملة تكفلت بها الحكومة الأمريكية.

وأضافت خلال ندوة أقيمت أمس بالجامعة الأمريكية بالقاهرة حضرها عدد من أساتذة الجامعة وطلابها، أن السياج يبنى من الفولاذ القوى وأنه صنع في الولايات المتحدة وقد تم اختبار مقاومته للقنابل، واصفة إياه بأنه أكثر متانة من خط بارليف الذي بني على الضفة الشرقية لقناة السويس قبل حرب أكتوبر 1973.

وكانت مصادر أمنية مصرية نفت في وقت سابق ما أوردته تقارير إسرائيلية عن أن مصر بدأت في تشييد جدار حديدي ضخم على طول حدودها مع قطاع غزة، في محاولة للقضاء على أنفاق التهريب الممتدة على طول الشريط الحدودي الفاصل بين أراضيها والأراضي الفلسطينية جنوب قطاع غزة.

غير أن مسئولة "الأونروا" أكدت صحة المعلومات، ولم تستبعد أن يكون الهدف من بناء الجدار هو التمهيد لشن هجمة إسرائيلية مرتقبة على قطاع غزة، وذكرت أن عملية تشييده تأتي تنفيذًا للاتفاق الأمني بين الحكومة الإسرائيلية مع إدارة الرئيس الأمريكي السابق جورج بوش قبل مغادرته البيت الأبيض بساعات.

وأبدت المسئولة الدولة أسفها لاشتراك الحكومة المصرية في مثل السيناريوهات التي وصفتها بأنها "سيئة السمعة ولا تخدم إلا إسرائيل"، متوقعة أن يكون المردود السلبي طويل المدى على الأمن القومي المصري كبيرا في حال شن أي هجمات إسرائيلية على قطاع غزة والتي لم تستبعد أن تكون قريبا، حسب قولها.

وفى ردها على سؤال حول مدى تأثير هذا الجدار على حياة سكان غزة، حذرت المفوض العام للأمم المتحدة لإغاثة وتشغيل اللاجئين من أنه سيزيد من واقع حياتهم صعوبة، خاصة أن أكثر من 60 في المائة الاقتصاد الفلسطيني في غزة قائم على الإنفاق التي يتم استخدامها في تهريب السلع من مصر إلى القطاع.

وكانت صحيفة "هآرتس" ذكرت في تقرير نشر مؤخرا، أن مصر عكفت على دراسة طرق وقف تلك الأنفاق الحدودية عبر مشاورات مع الولايات المتحدة وتسيير دوريات مصغرة مشتركة بين القوتين، مستخدمين أجهزة استشعار لتحديد أحجام وأعداد تلك الأنفاق الحدودية.

وأشارت إلى أن عملية تشييد الجدار الحديدي بدأت بالفعل باستخدام ألواح عملاقة من الفولاذ الصلب واستمرار أعمال الحفر الرأسية في عمق الأرض، إلا أن مراقبين توقعوا ألا يقضي ذلك الجدار على أعمال التهريب بين مصر والقطاع بشكلٍ نهائي، وفق الصحيفة.

إلى ذلك، تقدم النائب الشيخ السيد عسكر عضو مجلس الشعب عن كتلة "الإخوان المسلمين" ببيان عاجل للدكتور أحمد فتحي سرور رئيس مجلس الشعب حول ما يتردد عن بناء مصر جدار فولاذي على الحدود مع غزة، فيما اعتبره يهدف لإحكام الحصار على الفلسطينيين في قطاع غزة.

وأوضح النائب أنه تواترت أنباء عن قيام الحكومة المصرية بإنشاء جدار عازل بالتعاون مع الولايات المتحدة ودول أخرى بغية إحكام الحصار على إخواننا في قطاع غزة لإخضاعهم للمطالب الإسرائيلية والأمريكية، مشيرا إلى أن ذلك "يعد مشاركة منا لعدونا ضد إخواننا".

وتساءل عسكر: كيف انقلب موقف مصر من بلد مساند للحرية ومدافع عن حقوق المظلومين ونصير للأحرار في كل أنحاء العالم إلى بلد يناصر الظلمة ويؤيد المعتدين ويخذل الأحرار والمظلومين.

وحذر من أن هذا الوضع الغريب يضر بمصر وبسمعتها وكرامتها ضررا بالغا وليس له ما يبرره، وتساءل: هل الإملاءات الأمريكية والإسرائيلية صارت مقبولة من حكومة مصر العظيمة إلى هذا الحد؟

هل الإملاءات الأمريكية والإسرائيلية صارت مقبولة من حكومة مصر العظيمة إلى هذا الحد؟

الحكومة دي مش بس بتقضي على احلام المصريين لا دي كمان تزود كراهية العالم كلة لمصر

حسبي الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل

لو الجدار ده تم بناؤه فى ظل ظروف طبيعية والمعابر مفتوحة للدخول والخروج الشرعيين للأشخاص والبضائع لما اعترضنا على بناؤه.

لكن أن يتم بناؤه كإكمال لمنظومة حصار لشعب مسلم جار لإجباره على القبول بشروط جائرة فهنا بكل رضا أستطيع أن أقول أن حكومة مصر*** تستبد بحكم الشعب المصرى الأصيل ضاربة بأبسط حقوق الإنسان عرض الحائط.

وقبل ان يتشنج البعض ويتسرع فى الرد فليفترض أنه من أبناء غزة وتحت الحصار وبدلأ من أن يرى تعاطفاً من جيرانه تؤيده القوانين الدولية فإنه يرى جيرانه يغلقون كل ما يستطيعون غلقه لقتله.

وحسبنا الله ونعم الوكيل.

تم تعديل بواسطة أبو محمد
حذف تعبير غير لائق
رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل

لو الجدار ده تم بناؤه فى ظل ظروف طبيعية والمعابر مفتوحة للدخول والخروج الشرعيين للأشخاص والبضائع لما اعترضنا على بناؤه.

لكن أن يتم بناؤه كإكمال لمنظومة حصار لشعب مسلم جار لإجباره على القبول بشروط جائرة فهنا بكل رضا أستطيع أن أقول أن حكومة مصر*** تستبد بحكم الشعب المصرى الأصيل ضاربة بأبسط حقوق الإنسان عرض الحائط.

وقبل ان يتشنج البعض ويتسرع فى الرد فليفترض أنه من أبناء غزة وتحت الحصار وبدلأ من أن يرى تعاطفاً من جيرانه تؤيده القوانين الدولية فإنه يرى جيرانه يغلقون كل ما يستطيعون غلقه لقتله.

وحسبنا الله ونعم الوكيل.

انا معاك يا أخي في كل الكلام اللي انت قولتة دا

انا حاسس ان الحكومة دي هتوصل لدرجة انها تخلينا نتكسف نقول اننا مصريين

بعد ما قرأت المقال دا انتابني نفس الشعور وقت الضرب المتكرر على غزة

وبردوا ساعتها كانت الصحف الاجنبية كانت راسمه كاريكاتير في الرئيس المصري يجلس على احد المعابر ورئيس وزراء اسرائيل يجلس على المعبر الاخر

بتمثيل ان مصر كانت مشتركة في الحصار مع اسرائيل

والكلام دا زي ما قولت ما كنتش قايلاه صحف عربية لا دي اجنبية

حسبي الله ونعم الوكيل مرة تانية

رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل

وحسبنا الله ونعم الوكيل.

وبردوا ساعتها كانت الصحف الاجنبية كانت راسمه كاريكاتير في الرئيس المصري يجلس على احد المعابر ورئيس وزراء اسرائيل يجلس على المعبر الاخر

انا شلت الصورة اللي كنت حاططها واللي فيها استهانة بالجزائر

لاني ايقنت السبب الحقيقي لكرة كل الشعوب العربية لنا

هما عندهم حق

رابط هذا التعليق

حسبي الله ونعم الوكيل

لكن أن يتم بناؤه كإكمال لمنظومة حصار لشعب مسلم جار لإجباره على القبول بشروط جائرة فهنا بكل رضا أستطيع أن أقول أن حكومة مصرائيلية تستبد بحكم الشعب المصرى الأصيل ضاربة بأبسط حقوق الإنسان عرض الحائط.

وحسبنا الله ونعم الوكيل.

انا شلت الصورة اللي كنت حاططها واللي فيها استهانة بالجزائر

لاني ايقنت السبب الحقيقي لكرة كل الشعوب العربية لنا

هما عندهم حق

أولاً جزاك الله خير إنك شلت الصورة

أما عن إنهم بيكرهونا فالعرب جميعاً ينقسموا إلى قسمين

قسم يحب المصريين ولكن يكره حكومة مصر. زى ما إحنا بنكرهها بالظبط.

وقسم يرى أفعال حكومة مصر فيعتقد ان كل الشعب زيها فبيكره الكل.

رابط هذا التعليق

وجزاك يا استاذ Msayed

انت عارف ان ليفني قالت وهيا في مصر Enough is enough وتاني يوم كانت بتضرب في غزة والحاج ابو الغيط اسوأ وزير خارجية كان بيجري علشان يقبل الايادي - ايادي ليفني

الجملة اللي قالتها ليفني دي خلت كل العرب قال ان مصر شريكة اساسية في اللي حصل في غزة

حيث انها قالتها وهيا على ارض مصر وتقصد بيها الارهاب الفلسطيني زي ما بتزعم معني كدا انها اطلقت الحرب على غزة من مصر

عندي سؤال يا ريت حد يجاوب علية

احنا لية بنصدر الغاز لاسرائيل بسعر زهيد جداً؟

رابط هذا التعليق

والله بصراحه شئ يخرج الواحد عن شعوره

والمصيبه الكبرى إن بعد بناء الجدار ده يحصل حرب على غزه والله يبقا ساعتها الحكومه عايزه الحرق فى ميدان عام

لاحول ولاقوة الابالله هو إحنا مش دوله مسلمه ولا أنا بيتهيألى يعنى المفروض واجب علينا تحرير القدس

مش نساعد فى غزوها وإحتلالها عجبت لك يازمن

المفروض الشعب يكون ليه وقفه ويحتج على بناء الجدار ده

وأعضاء مجلس الشعب مايعترضوا لازم يكون فى رفض وبشده للموضوع ده أيه حرق الدم ده بس

أما بقا ياضياء موضوع الغاز الطبيعى ده حكايته حكايه

الناس زهقت من كتر الكلام فيه وخصوصا إن مفيش حد بيسمع لهم يعنى " الكلاب تعوى والقافله تسير"

وكمان صدر قرار بعدم تصدير الغاز لاسرائيل ولا حصل اى حاجه فضل الوضع كما هو عليه

لأن بإختصار الدوله ماتقدرش تمنع الغاز عنهم لأن ساعتها حيجو هم يأخدوه وإنت عارف بقا حيأخدوه إزاى

يعنى بصراحه عندك حق فى إن الشعوب تأخدنا بذنب الحكومه ويكرهونا أكتر وخصوصا من بعد حرب غزه

رابط هذا التعليق

والله بصراحه شئ يخرج الواحد عن شعوره

والمصيبه الكبرى إن بعد بناء الجدار ده يحصل حرب على غزه والله يبقا ساعتها الحكومه عايزه الحرق فى ميدان عام

لاحول ولاقوة الابالله هو إحنا مش دوله مسلمه ولا أنا بيتهيألى يعنى المفروض واجب علينا تحرير القدس

مش نساعد فى غزوها وإحتلالها عجبت لك يازمن

لايجوز حتى منع الطعام والشراب والعلاج على القطط والكلاب أعزكم الله ولو فرضنا مثلا" أن المحاصرين يهود ضعفاء فلايجوز حتى شرعا" حصارهم

إقرأوا فتوى الدكتور المحترم نصر فريد واصل فى حكم حصار أهل غزه وهو من أهل العلم الثقات الذى لايخشى إلا الله اللى رفض مهادنة النظام فى فتوى حرمة التدخين ومسابقات التليفون وقال أنها قمار على الطريقة العصرية فانقلبت الدنيا عليه وبسببة تغير وخرج من الإفتاء

اللهم إنى أعوذ بك من أن أشرك بك شيأ أعلمه وأستغفرك لما لا أعلمه

http://www.islamway.com/bindex.php?section...;scholar_id=109

رابط هذا التعليق

أنا مش حناقش بناء الجدار لكن عندى كذا نقطة حسألها وفكروا فيها

1- لما حماس كسروا الأسوار و ضربوا العساكر المصرين و فية ماتوا كان تصرف طبيعى و هل مفروض مصر تتصرف أزاى؟

2- السعودية أتصرفت أزاى مع الحوثيين و هما عرب و مسلمين و محاصرين من قبل الحكومة اليمنية و بتضربهم لكن بمجرد ما تخطوا حدود السعودية أية كان التصرف...

3- مصر كانت سايبة الأنفاق بقى لها سنين أية اللى جد خلها تعمل كده و أنا فاكرة كلمة الرئيس حسنى مبارك لما قال لهم (لليهود ) لو عايزين تقفلوا الأنفاق لها ناحيتين أقفلوها من عندكم و دية كانت فى حديث تلفزيونى أو خطاب حاجة كده ؟

أنا السؤال ده حجاوب علية اللى جد القبض على بعض محاولات التخريب و كان بين المقبوض عليهم فلسطنين و فية ناس من سينا كانوا بيسفروا يتدربوا هناك فى غزة و مش عشان يساعدوا الفلسطنين ده كان تبقى حاجة الله يكرمهم لكن عشان يجوا و يخربوا هنا .

فالحل عمرة ما يبقى الأنفاق لأه الدخول يبقى رسمى من معبر رفح و ده اللى تحت أدينا و تحت سمع و بصر الحكومة المصرية يعنى ما فيش حاجة تيجى من هناك لعندنا أى حاجة تطلع للفلسطنين معندناش مشكلة ده اللى نطالب بية الحكومة و لو أتعمل يبقى عداها العيب.

أنا عارفة طبعا أنى حسمع هجوم كتير لكن حدود أى بلد لها حرمتها و اللى فاكر أننا بنساعد أهل غزة بأننا نخليهم يجوا عندنا يبقى فاهم غلط أسرائيل بتتمنى اليوم اللى الفلسطنين يمشوا و شوية يجوا عندنا فى سينا و شوية يروحوا الأردن.

رابط هذا التعليق

مداخلتك منطقية اختي الفاضلة miramikhail...

فالموضوع من وجهة نظري ليس حصار كلي كما يدعيه اخواننا في غزه ...فالأنفاق موجوده قبل وبعد ان انقلبت حكومة حماس على السلطة واعلنت استقلها بالمقاطعة ... ورغم ذلك قامت الجماهير باقتحام معبر رفح واستوطنت مدينة العريش لمدة اسبوع بحثا عن الطعام والشراب والبنزين ..

وانا هنا بالطبع لا الوم على اهل غزه حين اقتحموا معبر رفح فالجوع والتوجيه السياسي يفعلان اكثر من ذلك ..

ولكن السؤال الذي يجب ان نطرحه بشكل عقلي ... من الذي تسبب في قلة الغذاء والدواء والطاقة حينها ...؟؟

طيب ما الأنفاق موجوده ...!! والقائمين على تلك الأنفاق موجودين ...!!

إذا من هو صاحب القرار السياسي الذي امر بمنعهم عن أداء عملهم ونقل تلك المؤن عبر الأنفاق إلى القطاع ..؟؟

وهل عدم اعتراف النظام المصرية بسلطة حركة حماس على قطاع غزه يعطيها الحق بإغلاق حنفية الأنفاق وتوجيه الناس بالميكريفونات إلى معبر رفح كطريق وحيد للخلاص من الجوع وقلة الدواء والطاقة التي اصابت القطاع حينها ..؟؟

هي مجرد تساؤلات اتمنى ان اجد لها إجابة منطقية ...

تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

خطة في منتهى الذكاء من اسرائيل ..

تعمل عملتها وتضرب الشعب الفلسطيني وتزنقهم عند رفح بعدين يلقي المجتمع الدولي كله على مصر الي اغلقت في وجههم المعبر ..

تعمل حرب تطرح فيها اخوانا في فلسطين بعدين يطلع الذنب علينا احنا الي بنينا الجدار مابينا ومابينهم ..

طيب يااسيادنا احنا مجرمين عشان بنبني الجدار او بنحمي حدود مصر او بنحاصر اخوانا في غزه ايا كان المسمى الي بيطلق على الي بنعمله .. ماذا عن اسرائيل ؟؟

العرب عملوا زي المثل مابيقول لا مؤاخذه سابوا الحمار ومسكوا في البردعه ..

مصدقين ان الصحف الاجنبية بتلوم مصر هي كمان ؟ طيب ماهو طبعا امال الخطه الاسرائيلية هتتم ازاي .. بدال مانصب جام غضبنا على الي بتعمله اسرائيل في الفلسطينيين العزل جايين نحط همنا في مصر وحكومه مصر .. ايوه هي لها مصايب ولنا جميعا عليها مؤاخذات .. بس بغض النظر عن كل ده وبغض النظر عن مدى مسؤوليتها فيما يحدث في غزه انا نفسي اعرف .. الي بيلموا مصر دول مبيتكلموش عن اسرائيل ليه ؟ جايبين الذنب كله على مصر ليه ؟ ولا على اساس يعني ان الضرب في الميت حرام وخلاص ده امر مفروغ منه انهم اجرموا فسيبكم منهم وخلينا في مصر لسه صاحيه وفيها الرمق ؟؟

شوية انصاف ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

خطة في منتهى الذكاء من اسرائيل ..

تعمل عملتها وتضرب الشعب الفلسطيني وتزنقهم عند رفح بعدين يلقي المجتمع الدولي كله على مصر الي اغلقت في وجههم المعبر ..

تعمل حرب تطرح فيها اخوانا في فلسطين بعدين يطلع الذنب علينا احنا الي بنينا الجدار مابينا ومابينهم ..

طيب يااسيادنا احنا مجرمين عشان بنبني الجدار او بنحمي حدود مصر او بنحاصر اخوانا في غزه ايا كان المسمى الي بيطلق على الي بنعمله .. ماذا عن اسرائيل ؟؟

العرب عملوا زي المثل مابيقول لا مؤاخذه سابوا الحمار ومسكوا في البردعه ..

مصدقين ان الصحف الاجنبية بتلوم مصر هي كمان ؟ طيب ماهو طبعا امال الخطه الاسرائيلية هتتم ازاي .. بدال مانصب جام غضبنا على الي بتعمله اسرائيل في الفلسطينيين العزل جايين نحط همنا في مصر وحكومه مصر .. ايوه هي لها مصايب ولنا جميعا عليها مؤاخذات .. بس بغض النظر عن كل ده وبغض النظر عن مدى مسؤوليتها فيما يحدث في غزه انا نفسي اعرف .. الي بيلموا مصر دول مبيتكلموش عن اسرائيل ليه ؟ جايبين الذنب كله على مصر ليه ؟ ولا على اساس يعني ان الضرب في الميت حرام وخلاص ده امر مفروغ منه انهم اجرموا فسيبكم منهم وخلينا في مصر لسه صاحيه وفيها الرمق ؟؟

شوية انصاف ..

عندك حق هيا سياسة موضوعة بس احنا لية نُستعمل

يعني هما لية عملينا احنا الاداة بتاعتهم

امال طيب فين السيادة بتاعتنا ومصر ام الدنيا والكلام دا كله

اللي بيلموا مصر دول مبيتكلموش عن اسرائيل؟

لان اسرائيل معروفه انها عدو ظاهر الموضوع مش محتاج كلام - لكن بافعال الحكومة الغير متعقلة دي وضعت مصر لبعض الجهال انها عدو ايضا - والحكومة في الاول والاخر هيا اللي كسبانة والشعب المصري زي ما هو "حياته كلاها لخابيط"

والاعلام اداة حكومية فعالة جدا مفهوش اي حيادية - اللي عاوزاة الحكومة بتوصلة عن طريق الاعلام

جايبين الذنب كله على مصر؟

علشان الادارة الفاشلة والسياسات اللي من وقت للتاني بتسبب عزلة دولية

بس انا عاوز اسأل حضرتك سؤال

هوا هل فعلا مصر لسة صاحية وفيها الرمق ولا خلاص مفيش امل؟

رابط هذا التعليق

لاول مره فى هذا المنتدى هاضع قبعه الفلسطينى و اتكلم

مصر حتى فى عهد مبارك كانت تدعم غزه بالسلاح و للمخابرات المصريه ايادى بيضاء على كل الفصائل المسلحه و لكن مؤخرا انقلب الحال بشده

الفلسطينيون معتادون على قرص الودن كما يقولون فانا عندما كنت صغيرا كنت اعرف ان المنظمه متخانقه مع مصر من عدد ساعات انتظارى فى المطار و تعلمت الا اتذمر لاننى لست وحيدا و اعرف السبب

لست مؤيدا لحماس كحماس و ان كان خطها السياسى يتماشى مع توجه العديد من الفصائل الاخرى سواء يسار وسط او يمين ما عدا مجموعه التسويه بقياده ابو مازن و قريع و هنا لنا وقفه لمعرفه المشكله الازليه للنظام المصرى المعاصر

مصر مشكلتها الاساسيه هى عدم امتلاك جهاز علاقات عامه على مستوى عال

فشلت فى معرفه السبب فمن عدوان العراق فى مطلع الثمانينيات الى حرب الخليج الثانيه مرورا بحرب غزه فشل الاعلام المصرى فشلا زريعا فى اقناع الناس ان مصر محايده انا هنا اتكلم بمكيافيليه مفرطه و لست اتكلم عن الصح و الغلط ولا عن الموقف المصرى

اين جهابذه النظام و منابره انه اعلام داخلى فقط لا يؤثر فى احد الا فى الشارع المصرى ده ان اثر نظرا لان الاعلام المصرى متعدد السقطات و من ثم لا يصدقه رجل الشارع لفتره طويله و لنا فى موضوع مباراه الجزائر عبره

مصر تحتاج ثوره فى مجال العلاقات العامه لانه لا يصح ان تكون دوله بهذا الحجم من دون حمايه اعلاميه

اما موضوع الجدار العازل فللاسف انا لا الوم احدا فى ذلك فكلنا عبد المامور و اللى امريكا تقول اعملوه خلاص يعتبر امر الله للاسف اللى تم التفريط فيه على مدار 40 سنه لا يمكن استعادته بين يوم و ليله و لا يبقى الا ان اقول

لك الله يا مصر و لك الله يا شعب مصر

مصر هتفضل غاليه عليه :(

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الاصول بتقول ان لكل دولة حدود

مصر معملتش جدار عازل بينها وبين فلسطين ولا قفلت المعبر ولا سددت الطريق فى وشهم

لكن خلينا نتناقش بصدق

ايه فايدة الانفاق ؟؟؟؟؟؟

وايه الفايدة من هروب اهل البلد الفلسطنين لمصر

راجعو تاريخ هروبهم للاردن وانتو تعرفو ان اغلب شعب الاردن من اصول فلسطينية

الفلسطينين بيتعرضو لقهر من كل ناحية

وده شئ معلوم للجميع

حتى ان مواطن يجى يقولك انا فلسطينى تحس انه لقيط ومالوش اهل ولا اصل

وللاسف ده نتيجة اننا اتخلينا عنهم بشكل كامل

انا مش ضد قفل الانفاق او سدها

بالعكس ده عشان تاامين البلد من اى حاجة

انما انا ضد القهر

ضد منع يد العون بشكل صحيح

لان الحكومة خايفة من اسرائيل

ليه محدش بيبعت لفلسطين امدادت للمساعدة

ليه محدش من العرب كلف نفسه وقال تعالو نبعت لهم سلاح

زى ما امريكا بتبعت لاسرائيل

كل العرب تخازلو واخدو موقف سلبى تجاه فلسيطن وشعبها

كل العرب كسفونا

انا مش هقول انى مكسوفة من كونى مصرية

لكن الحقيقة مكسوفة لكونى عربية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...