اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عندى مشكلة عويصة مع بنتى

mama nona

Recommended Posts

السلام عليكم

اخوانى الاعزاء ووووو اخواتى العزيزات

ازاى اخلى بنتى تنام بدرى علشان بتصحى بدرى تروح حضانتها ؟

وكمان ازاى اقدر اخليها تنام فغرفتها لوحدها ؟

قربت اتجنن منها

عمرها 4 سنوات وشهرين

بنيمها فى غرفتها واصحى من نومى الاقيها نايمة جنبى

مستحيل ترضى تنام بدرى

عندى فالبيت مجزرة ليلية كل يوم

ضرب وخناق وصراخ سواء منها ام منى

بتروح الحضانة وترجع هتموت وتنام

ولما بحاول منعها من النوم بدرى مبتقدرش وبلاقيها نامت على نفسها

وبتخلص واجبات وتوم وجيرى ونبدأ المعركة كل يوم من الساعة 9 الى 12 ليلا

ممكن ادخل انام معاها فغرفتها من بدرى ونحكى حواديت العالم كله ونسمع القران ال هى حافظاه كله بالساعات وفالاخر مبتنمش

حاولت كتير بس فشلت

ساعدونى بخبراتكم

الله يكرمكم

رابط هذا التعليق

في طريقة ' نامي بسرعة عشان تلحقي الحلم من الاول ' دي معروفة و بتعمل معجزااااات

خالتي كانت ساعات تفضل تحكي معايا قبل ما انام و نوعود نتاخايال حاجات لو كانت حقيقة سواء من القصص او من اختراعنا و في الآخر تقولي طب جاتلي فكره تعالي نتقابل في الحلم في دنيا الآيس كريم و كنا نتفق لما نتاقبل هنعمل ايه و هنجرب ايه الخ

اما بقى الطريقة التالته دي فهي مش للنوم فقط طريقة لتشجعها على اييييي حاجة تماما. كانت بردو خالتي معرفاني على حد اسمو عمو الاحلام... كل ما اعمل حاجة صح كنت اصحى الصبح الاقيه سايبلي مفاجأة تحت المخده. مثلا لو صليت الخمس صلوات او حفظت السورة المطلوبة مني او سمعت الكلام اليوم كلو و لو مسمعتش الكلام كنت بلاقي رسالة تحت المخدة الصبح من عمو الاحلام بيقولي انو زعلان مني عشان كذا و كذا.

النتيجة اني كنت بعمل المستحييييل عشان عمو الاحلام يجيبلي اللعبة اللي نفسي فيها او اي حاجة حسب بقى. عمو الاحلام ده كان بصراحة اختراع رااااائع لان خلاني اسمع الكلام بشكل مرعععب و في نفس الوقت لما ييجي معاد النوم ابقى نفسي انام بسرعة عشان الصبح يطلع بسرعة و ييجيلي مفاجأة يعني كأنك ضربتي خمسين عصفور بحجر واحد. و لما كنت اصحى ساعات و انسي ابوص تحت المخده خالتي تفكرني و نجري احنا التنين جري على السرير نشوف. طبعا ماكانش كللل يوم في مفاجأة بس كان من حين الى آخر بحيس مفقدش الامل في الآخر

كان من ضمن الحاجات اللي بعند فيها ان كان ييجي معاد النوم و افضل صحيا حتى بعد ما كلو ينام. فا مرة خالتي راحت قايلالي عمو الاحلام لو جه و لقاكي قعده كده مش هيزعل و هيطفي التلفزيون و مش هيغير رأيه و مش هيحطلك مفاجأة. و فعلا كنت افضل صحيا بتفرج في امان الله قلاكي التلفزيون طفا لوحده. لما كبرت بقى اكتشفت ان في حاجة اسماها تايمر :P

و ساعات لما كنت اعمل حاجة حلوة الاسرة كلاها تقرر ان بقيت اليوم ابقى انا الاميرة و يركبولي اشارب في شعري طوويل و افصل رايحة جايه بيه في البيت و مبسوطه بيه و هو بيجرجر ورايا كده (طبعا لازم تضي باشارب lmo: ). و يعملولي العصير اللي بحبو و محدش يقولي يا دامو كلو يقولي يا مولاتي

سوري طاوولت على حضرتك بس ارجو اني اكون افدت :lol:

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

معلش يؤسفنى أقول لحضرتك انها مش هتنام بدرى غير لو فوتى عليها معاد النوم فى منتصف اليوم بأى شكل

ساعتها هتلاقيها زى مروان بتنام من الساعة تمانية اوتسعة بالكتير

طبعا وصلنا للموضوع ده برضه بعد مواوييييييل

فى الاول بقيت اسيبه ينام اول مايرجع على اساس انه يصحا بالكتير الساعة تلاتة او تلاتة ونص

بعدها بقيت افوت المعاد باى شكل ننزل نخرج نعمل اى حاجة

وطبعا مايكونش فى العربية لانه هينام فيها

ممكن حضرتك تشغليها باى نشاط فى البيت ... تعملوا كيكة سوا ... اى حاجة تستخدم فيها ايدها

موضوع النوم فى غرفتها برضه هيكون متعب شوية

اول ماحضرتك تلاقيها جت تنام جنبك لاااازم ترجعيها تانى سريرها

وممكن طبعا تفضلى جنبها وياريت يكون عندها اباجورة فى غرفتها مضاءة طول الليل

حضرتك ماتسمحيش ابدا انها تنام جنبك

ولو حصل يبقا تنبهيها انها المرادى بس وبكرة هننام فى مكاننا

وتانى يوم لازم ترجعيها تنام مكانها

وتكررى الموضوع ده مهما هى كررت الخروج من قوضتها

طبعا ده كان حل صعب قريته فى كتاب لانى كنت باضطر اقوم كل يوم ممكن مرتين عشان ارجعه سريره

لكن الحمد لله فى الاخر الصابرين على خير :P

وربنا يعينك :lol:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

كتبت ردى من غير ماقرا رد دامو

بجد انتى وخالتك مبدعين وعندكم اهتمام هااااايل بتنمية الخيال

ياااااه الواحد الظاهر بقا جد وعملى زيادة عن اللزوم

تخيلى انى يا دامو كنت وانا صغيرة عندى قدرة على التخيل لدرجة انى كنت بالف قصص فى اربع صفحات وطالع وانا فى ابتدائى واخدت جوايز

الظاهر الزمن غيرنا كتيييييير

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

كتبت ردى من غير ماقرا رد دامو

بجد انتى وخالتك مبدعين وعندكم اهتمام هااااايل بتنمية الخيال

ياااااه الواحد الظاهر بقا جد وعملى زيادة عن اللزوم

تخيلى انى يا دامو كنت وانا صغيرة عندى قدرة على التخيل لدرجة انى كنت بالف قصص فى اربع صفحات وطالع وانا فى ابتدائى واخدت جوايز

الظاهر الزمن غيرنا كتيييييير

يااااه يارتنا كنا كلنا زاي حضرتك يا ام مروان. و اكيد يعني خبرة حضرتك تفوق خبراتي بكتير. عوقبالي بقى لمى اخلص دراستي و اتجوز و خلف عيال يطلعوا عين ام عمو الاحلام. دانا نسيت كمان اقول ان كان في زوجة عمو الاحلام و دي كان تخصصها العميق البحت هو اللبان (او على رأي ميكي العلكة)

Unkown~

رابط هذا التعليق

في طريقة ' نامي بسرعة عشان تلحقي الحلم من الاول ' دي معروفة و بتعمل معجزااااات

خالتي كانت ساعات تفضل تحكي معايا قبل ما انام و نوعود نتاخايال حاجات لو كانت حقيقة سواء من القصص او من اختراعنا و في الآخر تقولي طب جاتلي فكره تعالي نتقابل في الحلم في دنيا الآيس كريم و كنا نتفق لما نتاقبل هنعمل ايه و هنجرب ايه الخ

اما بقى الطريقة التالته دي فهي مش للنوم فقط طريقة لتشجعها على اييييي حاجة تماما. كانت بردو خالتي معرفاني على حد اسمو عمو الاحلام... كل ما اعمل حاجة صح كنت اصحى الصبح الاقيه سايبلي مفاجأة تحت المخده. مثلا لو صليت الخمس صلوات او حفظت السورة المطلوبة مني او سمعت الكلام اليوم كلو و لو مسمعتش الكلام كنت بلاقي رسالة تحت المخدة الصبح من عمو الاحلام بيقولي انو زعلان مني عشان كذا و كذا.

النتيجة اني كنت بعمل المستحييييل عشان عمو الاحلام يجيبلي اللعبة اللي نفسي فيها او اي حاجة حسب بقى. عمو الاحلام ده كان بصراحة اختراع رااااائع لان خلاني اسمع الكلام بشكل مرعععب و في نفس الوقت لما ييجي معاد النوم ابقى نفسي انام بسرعة عشان الصبح يطلع بسرعة و ييجيلي مفاجأة يعني كأنك ضربتي خمسين عصفور بحجر واحد. و لما كنت اصحى ساعات و انسي ابوص تحت المخده خالتي تفكرني و نجري احنا التنين جري على السرير نشوف. طبعا ماكانش كللل يوم في مفاجأة بس كان من حين الى آخر بحيس مفقدش الامل في الآخر

كان من ضمن الحاجات اللي بعند فيها ان كان ييجي معاد النوم و افضل صحيا حتى بعد ما كلو ينام. فا مرة خالتي راحت قايلالي عمو الاحلام لو جه و لقاكي قعده كده مش هيزعل و هيطفي التلفزيون و مش هيغير رأيه و مش هيحطلك مفاجأة. و فعلا كنت افضل صحيا بتفرج في امان الله قلاكي التلفزيون طفا لوحده. لما كبرت بقى اكتشفت ان في حاجة اسماها تايمر :P

و ساعات لما كنت اعمل حاجة حلوة الاسرة كلاها تقرر ان بقيت اليوم ابقى انا الاميرة و يركبولي اشارب في شعري طوويل و افصل رايحة جايه بيه في البيت و مبسوطه بيه و هو بيجرجر ورايا كده (طبعا لازم تضي باشارب lmo: ). و يعملولي العصير اللي بحبو و محدش يقولي يا دامو كلو يقولي يا مولاتي

سوري طاوولت على حضرتك بس ارجو اني اكون افدت :lol:

صباح الخير يا دامو

هو يا ريت لو تسلفيلي خالتك دي شوية ... اكيد كانت هتريحني كتير اوي ... طبعا ً كل اللي انتي قلتيه جميل ورائع ومفيد كمان .. بس الكلام أسهل كتير من التنفيذ ... وانا بجد هاحاول اجرب .. واتمني ان بنتي تصدقني وده انا اشك فيه .... ده بالاضافة لأنك هتخربي عليا الميزانية بحكاية هدية كل يوم ... والمصيبة بقي لو صحيت في يوم وملقتش الهدية اللي اتعودت عليها ... يومنا هيكون زي الفل ان شاء الله.

اوعدك اني هاجرب ... وٍسأوافيك بالنتائج قريبا ان شاء الله

وشكرا علي اهتمامك وردك

رابط هذا التعليق

معلش يؤسفنى أقول لحضرتك انها مش هتنام بدرى غير لو فوتى عليها معاد النوم فى منتصف اليوم بأى شكل

ساعتها هتلاقيها زى مروان بتنام من الساعة تمانية اوتسعة بالكتير

طبعا وصلنا للموضوع ده برضه بعد مواوييييييل

فى الاول بقيت اسيبه ينام اول مايرجع على اساس انه يصحا بالكتير الساعة تلاتة او تلاتة ونص

بعدها بقيت افوت المعاد باى شكل ننزل نخرج نعمل اى حاجة

وطبعا مايكونش فى العربية لانه هينام فيها

ممكن حضرتك تشغليها باى نشاط فى البيت ... تعملوا كيكة سوا ... اى حاجة تستخدم فيها ايدها

موضوع النوم فى غرفتها برضه هيكون متعب شوية

اول ماحضرتك تلاقيها جت تنام جنبك لاااازم ترجعيها تانى سريرها

وممكن طبعا تفضلى جنبها وياريت يكون عندها اباجورة فى غرفتها مضاءة طول الليل

حضرتك ماتسمحيش ابدا انها تنام جنبك

ولو حصل يبقا تنبهيها انها المرادى بس وبكرة هننام فى مكاننا

وتانى يوم لازم ترجعيها تنام مكانها

وتكررى الموضوع ده مهما هى كررت الخروج من قوضتها

طبعا ده كان حل صعب قريته فى كتاب لانى كنت باضطر اقوم كل يوم ممكن مرتين عشان ارجعه سريره

لكن الحمد لله فى الاخر الصابرين على خير :P

وربنا يعينك :lol:

والله الأباجورة موجودة ... والغرفة مليانة لعب وعرايس ودباديب كل الأحجام .. وباعملها رسومات علي الجدران .. وكل حاجة تخليها تحب الغرفة ... وهيا فعلا بتحبها وساعات ربنا بيهديها .. لكن ساعات تانية وده الأغلب بتطلع عيني .. وممكن تقعد تعيط ساعة متواصلة بحجة انها خايفة وانه مينفعش تنام من غير ما حد يحضنها ...

يا ريت تساعدينا بحلول تانية نقدر ننفذها

شكرا لمرورك واهتمامك

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا دامو

هو يا ريت لو تسلفيلي خالتك دي شوية ... اكيد كانت هتريحني كتير اوي ... طبعا ً كل اللي انتي قلتيه جميل ورائع ومفيد كمان .. بس الكلام أسهل كتير من التنفيذ ... وانا بجد هاحاول اجرب .. واتمني ان بنتي تصدقني وده انا اشك فيه .... ده بالاضافة لأنك هتخربي عليا الميزانية بحكاية هدية كل يوم ... والمصيبة بقي لو صحيت في يوم وملقتش الهدية اللي اتعودت عليها ... يومنا هيكون زي الفل ان شاء الله.

اوعدك اني هاجرب ... وٍسأوافيك بالنتائج قريبا ان شاء الله

وشكرا علي اهتمامك وردك

هههه انا خالتي اياميها كانت طالبة جامعيه. دلوقتي مخلصا من زامااان و عندها بنتين و مش بطإيييق حد يكلمها

المهم انا قولت لحضرتك مش ضروري يكون كل يوم عشان بنت حضرتك مش تطمع يعني ممكن مرة في الاسبوع و بعدين مش لازم تكون لعبة او حاجة تخرب الميزانية ممكن تكوون حاجة بسيييطة جدا حكم الاطفال اقل حاجة لو قولتلهم دي حاجة كبيرة يصدقو علطول و يعيشوا الدور. ممكن يكون لبان او عصير او مثلا رسالة بتقول عشان خاطر انتي كذا كذا ماما انهرده هتوديكي النادي و تنزلو البسين او حضرتك ممكن تقولي عمو الاحلام جالك في الحلم و قالك كذا كذا او حسب بقى كل واحد و ظروفة. يعني عمو الاحلام ده .,., جدا و ممكن حضرتك تشكليه زاي ما حضرتك عايزه. اهم حاجة انو بنت حضرتك متافشكيش و حضرتك بتشتري الحاجة او و حضرتك مثلا بتحطيها تحت المخدة.

انا فاكره يوم ما اكتشفت الحقيقة.... حصلتلي صدمة ما بعداها صدمة. خالتي.... قصدييي عمو الاحلام كان جبلي كروت اشوف فيها خطواط الصلاة و مسمحولي ابوص فيها وانا بصلي لو نسيت خطوة. في يوم من الايام عاندت و رفضت اصلي و قولت مش مهم مش عايزة حاجة من عمو الاحلام. تاني يوم لقيت كروت الصلاة اختفت و مكانها ورقة بتقول اني عشان بطلت اصلي هو زعل مني و قرر يدي كروت الصلاة لحد تاني بيصلي و ربنا مبسوط منو.

طبعا كانت جنازة و قضيتها حداد ٤٠ يوم و لبسا اسود.

لحد صدفة كنت بجيب حاجة لخالتي فتحت الدرج لقيت الكروت. في الاول افتكرت عمو الاحلام بيخوني معاها بس لما واجهتها قالتلي على كل حاجة و للي حصل ساعتها لا يمكن وصفو

Unkown~

رابط هذا التعليق

هى مهما حبت القوضة هتحب حضنك اكتر طبعا :lol:

مؤقتا حضرتك طبعا خليكى معاها فى القوضة لحد ماتنام عادى وتفهمى مخاوفها بهدوء وطمنيها وبعدين ابعدى بالتدريج

يعنى مثلا اقعدى جنبها ع السرير وحضرتك بتحكى وبعدين على طرف السرير مع الوقت

وهو اهم حاجة انها فعلا ماتنامش فى نص اليوم بقدر الامكان

اه حاجة كمان افتكرتها

احيانا الصور والالعاب الكتير بتنبه الطفل اكتر انه يفضل صاحى

لانها مرادف لوقت اللعب اكتر من النوم

هاحاول ادور فى الكتب عندى على حلول تانية

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

و اكيد يعني خبرة حضرتك تفوق خبراتي بكتير. عوقبالي بقى لمى اخلص دراستي و اتجوز و خلف عيال يطلعوا عين ام عمو الاحلام. دانا نسيت كمان اقول ان كان في زوجة عمو الاحلام و دي كان تخصصها العميق البحت هو اللبان (او على رأي ميكي العلكة)

أحرجتينى والله خبرة ايه ده بس كتر النواح زى مابيقولوا :P

بس انا بجد مازلت اشيد وبشدة بفكرة عمو الاحلام وهاعممها فى اطفال اخواتى وحقوق الطبع محفوظة ليكى طبعا

هنطبقها مش عشان العيال تنام

لان فعلا مروان مش هيصدقنى وهيستنتج انى باهزر لكن بجد الفكرة حلوة جدا فى ان الطفل يتخيل ويحاول يبتكر ويمكن هو كمان يألف شخصيات

هو طبعا مش ضرورى هدايا كل يوم لكن الفكرة بجد عجبتنى ماشاء الله عليكى

ربنا معاكى باه فى الدراسة ومش قادرة أقولك استمتعى قد ايه بالفترة دى lmo:

لكن هو ايه مشكلة العلكة :lol:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

وكل واحد يسمعه

ولا ملام

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

بصي هو فيه كذا حل

اولا نظام تدريجي تسحبيه من الحلقة المفرغة

يعني ماش ينام وقت ما يرجع بس بدل ما اسيبه ساعتين تلاته اخليهم ساعة وبعدين نص وهكذا ودي طريقة قاسية

في طريقة تانية اللي هي انك تعمليلوا اعادة ضبط للساعة البيلوجية

يعني ممكن تخليه في عدة انشطة مرهقة طول اليوم وتبدأي في اخر يوم في الاسبوع اللي هيكون صابح اجازة وطول مدة الاجازة تحرميه من النوم العصر وتصحيه بدري زي المدرسة وبكده تعوديه يصحى بمعاد لوحده

في حاجة اخيرة اللي هما بيسموها في علم النفس التعزيز وده له نوعان تعزيز ايجابي وسلبي او عقوبة او عقوبة سلبية

خلينا في التعزيز لأنه مناسب

هي الاخت دامو حكت نمط منه يمكن بدون ما تعرف انه حاجة معروفة جدا في علم تعديل السلوك

باختصار نعزز السلوك بتعزيز مناسب لفترة من الزمن وبعدين مع الوقت هنلاقيه اتعود وساعتها نسحب التعزيز

وممكن ده بحاجات كتير زي مثلا لعبة او فسحة في تاني يوم ينام بدري وتكون في المعاد اللي متعود ينام فيه علشان تكسري الدائرة ومتنسيش تفصصي المشاكل الأول لمشاكل اصغر لأن من الصعب التغيير في عدة مشكلات في نفس الوقت

وكمان هيفيدك قوي لو حاولتي تعرفي سبب اصراره على النوم والسهر بالطريقة دي لأنه ده بيسموه تحليل السلوك الوظيفي لأن سلوكه ده بيؤدي غلى وظيفة معينة تفيده من وجه نظره فاذا عرفنا السبب قد نحل المشكلة بشكل اسهل وبعض الاحيان قد لا نرى السبب فنحاول استخدام الطرق دي

يارب اكون افدت ومبالغتش في المصطلحات اللي ملهاش لازمة

وفي الأخر انا اخدت بالي انها بنت مش ولد فأسف صعب اغير الضمائر هنا

لأن الوقت تأخر

تحياتي

الدكتور خشبة :lol:

تم تعديل بواسطة justme

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

و اكيد يعني خبرة حضرتك تفوق خبراتي بكتير. عوقبالي بقى لمى اخلص دراستي و اتجوز و خلف عيال يطلعوا عين ام عمو الاحلام. دانا نسيت كمان اقول ان كان في زوجة عمو الاحلام و دي كان تخصصها العميق البحت هو اللبان (او على رأي ميكي العلكة)

أحرجتينى والله خبرة ايه ده بس كتر النواح زى مابيقولوا :P

بس انا بجد مازلت اشيد وبشدة بفكرة عمو الاحلام وهاعممها فى اطفال اخواتى وحقوق الطبع محفوظة ليكى طبعا

لان فعلا مروان مش هيصدقنى وهيستنتج انى باهزر لكن بجد الفكرة حلوة جدا فى ان الطفل يتخيل ويحاول يبتكر ويمكن هو كمان يألف شخصيات

ربنا معاكى باه فى الدراسة ومش قادرة أقولك استمتعى قد ايه بالفترة دى :lol:

لكن هو ايه مشكلة العلكة :lol:

هههههه ياااه اديني ضمنت دعوات عيله بحالها lmo:

عموما هي المشكلة اني كنت بحب نوع لبان موعيان مش موجود في اي حته و مرات عمو الاحلام كانت بتطبخهولي مخصوص... و ساعات كانت تطبخلي حلاويات اخرى من نفسي .

و عموما حضرتك لمى يجي تفتحي فكرة عمو الاحلام للاطفال ممكن تبتدي كانك بتحكلهم حلمتي بايه امبارح. مثلا: اسكتووو يا عيال تعالو احكيلكم حلمت ب اييه امبارح. كنت في دنيا الآيس كريم (او اي حاجة على زوق حضرتك) ا بتفسح و لقيت بيت شوكولاته دوقت منو بعدين لقيت بيت فانيلا و دوقت منو هكذا. بعدين لقيت بيت لونو بنفسجي و بقيت مشعرفا ده بطعم ايه دوقتو لقيت طعم جدييييد جدييييد . قولت ادخل اسأل اللي قاعد فيه ده طعمو ايه. قبلت راجل..(و اي وصف بقى للراجل ده طويييل شعره بنفسجي الخ و ممكن بقى توصفي حوار بينكو.. مثلا) عمو الاحلام: عشان خاطر حضرتك عجبك طعم بيتي انا هعرض عليكي عرض. الاطفال اللي حضرتك تختاريهم هجيبلهم حاجة حلوة كل ما يسمعو الكلام (و حضرتك بقى ممكن تستغي الحوار ده و تقولي مثلا بالذات اللي هيصلي اليوم كلو او هيحفظ السورة كلاها حسب بقى المشاكل المعينة اللي عندكو بس منغير ما توجهي الكلام لحد فيهم بالذات لان هو هيعرف نفسو ا لوحده هايحاول يرضي عمو الاحلام. و عموما حضرتك ممكن تكوني جبتي معاكي آيس كريم هدية من عمو الاحلام مقدما للي حضرتك هتختاريه. و طبعا ماينفعش حد يشوف العلبة يعني يبقى الآيس كريم جاهز في كوبايات او حاجة في التلاجه و اللي ش مصدق تقوليلو روح شوف التلاجة بنفسك. او من هنا ممكن تبتدي فكرة انو جبها و حضرتك نايمة. و لما صحيتي الصبح تجري معاهم على التلاجة بسرعة تشوفو في آيس كريم ولا لأ

بس دي حاجة انا اخترعتاها دلوقتي حالا. ممكن بقى حضرتك تفكري في فكرة تانيه لو تحبي

Unkown~

رابط هذا التعليق

عشان تخليها تنام بدري اولا ممنوع نهائيا لا بيبسي ولا شوكلاته ولا اي حاجه فيها كاكاو ولا شاي طبعا من بعد ماترجع من المدرسة .. عن نفسي لو كلت بسكوته بالشوكلاته او حتى قطعه كيك بالشوكلاته مش ممكن انام قبل الساعه وحده اواثنين بليل الاشياء دي بتعمل تنبيه لا تتخيليه .. مش يخليكي تصحصحي ولكن يمنعك انك تنامي ..

ثانيا لو نامت الظهر ومش عارفه تنيميها بدري خذيها مشوار ( يهد الحيل ) يعني مثلا خذوها مشي من بيتكم لحته بعيده شويه وارجعوا .. او وديها الحديقة وخليها تلعب بالمراجيح او تجري ورا الكوره او تركب عجله لما تستنفذ طاقتها كلها .. هتلاقيها راجعة زحف على السرير ..

ده بشكل عام لو عاوزاها تنام بدري .. بس اجمالا وطالما نامت الظهر مفيهاش حاجه ابدا لو نامت متاخر .. يعني بنتي الحمد لله بتنام بدري في ايام الدراسة بس احيانا بتسهر في آخر الاسبوع مثلا او يوم تكون غايبه فيه فعادي انا ببقى عارفه انها صاحيه متاخر فبسيبها تسهر وبدخلها تنام متاخر ممكن 12 برضه مفيش مشكلة .. بس برجع اصحيها في موعدها على صلاة الفجر عشان تلحق الباص وبتنتظم ثاني يوم عادي ..

ازاي بخليها تنام بدري .. بصراحه مش عارفه على وجه الدقة لكن هو قبل الدراسة بفترة كافية بدأت احاول انيمها بدري .. واقولها ان وقت النوم جاء .. تقولي طيب هصحى شويه اقولها ماشي عشر دقائق بس .. واتركها براحتها خالص .. وبعدين بعد شويه اقولها وقت النوم جاء تقولي شويه اقولها لاه خلاص .. فتروح تنام

بنتي عندية جدا في كل شيء وكنت بستسلم لعندها ده او زي ماتقولي ( بشتري دماغي ) بس اكتشفت مؤخرا اني ممكن افرض رايي عليها برغم عندها وصلابة رايها .. مرة من فترة قريبة كانت نايمه الظهر او صاحيه متاخر مش فاكره وبالتالي مش جاي لها نوم خالص .. وانا كنت عاوزه انام جدا .. فطلبت منها تنام راحت السرير وقالت مش جاي لي نوم .. كررت عليها الامر بحزم .. ناااامي ... فنامت ..

الاطفال على فكره غيرنا سهل انهم يناموا حتى لو كانوا نايمين قبل كده بس المشكلة انهم هيصحوا بدري اوي او قبل موعدهم لو ناموا كتير ..

في برضه حاجه ساعدتني على ظبط موعد نومها وهي انها بتحب تتفرج على قناه براعم ودي بتقفل الساعه 8 بالظبط وبتجيب رسومات نايمة .. فلما سألتني هم ليه كلهم نايمين قلت لها عشان وقت النوم جاء .. ويوم ورا الثاني بقيت اقولها يلله ننام بصي براعم ( كلهم ) ناموا.. خلاص دلوقت لما بقولها يلله ننام تقولي هو وقت النوم جه؟ اقولها ايوه فتروح تنام .. واحيانا طبعا مع التعب هي بتنام من نفسها ..

على كل حال تثبيت مواعيد النوم والاستيقاظ هيخليها تنام وتصحى في موعدها حتى لو نامت الظهر شويه او جد عليها اي طاريء فلخبط نومها ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بصراحة كل الردود السابقة جميله جدا لكن كتير مش عملي اصل ديه كانت نفس المشكله عندي لما بنتي كلنت تنام العصر استحاله تنام بدري

الحل ان مبقتش اخليها تنام العصر ....... ازاي ؟!!!!

هي طبعا بتنام عل نفسها خالصصصصص نوم عميق اشيلها و اصحح فيها مفيش ادخلها الحمام تفوق شويه و تنام علي ايدي ... قومي شوفي كذا و ده مش حوار ده وانا شاليلها و بحركها و مممكن احطلها حاجة في بقها المهم اعصبها ...... :roseop:

و اللحظة الي نامتها ديه هتفوقها

و افضل علي كدا لمده ربع ساعة او اكتر لغايت ما تفوق

تفوق بقي علي حاجة حلوه او لعبة او تقوللها تعالي اعملك كذا او العب معاكي كذا

المهم انا عارفة هتقولي ايه ده الكلام ده يزهق و حضراك اكيد مش فاضية لكن

اطمنك ان ده لمده يوم او اتنين و بعد كدا الساعة تماتيه بالظبط هتنام و هي واقفة حتي :roseop:

و احيانا كتير عشان برضة تساعد علي النوم في الوقت ده بافتح ليها براعم ( عندي كنبة بتتفتح سرير امام التليفزيون ) و مفيش 5 دقايق و هي اصلا عايزه تنام تتفرج و تنام

و لو حصل في يوم انها نامت مثلا لاي ظرف بقول مش مشكله لكن قبل الساعة 12 او في المعاد الي احنا عايزيين ننام فيه ( لان احيانا ننام قبل كدا :lol: )النور كله يطفي و الناس كلها تتدخل تنام و اخدها تنام جنبي الاول و هي صاحية نجكي لغايت ما انا انام قبلها non:: و اقولها خلاص ماما نامت

بعد شوية افتح الاقيها نامت و اوديها سريرها (لانها اكيد هتلاقي نفسها مفيش حاجة مفيش نور مفيش حد صاحي اكيد هتنام)

جربي و ابقي قوليلي mil:

انا مشكلتي بقي في الأكل i*:

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

والله الواحد ضحك كتير قوووى على مضوضوع عمو الاحلام ده

بس بجد عمو الاحلام ده ينفع مع العيال الطيبه اه والله

انا عندى العيال فى العيله حااااااااااااااجه صعبه بجد انا معرفش ايه ده

بس بجد انا عندى طريقه بوصل ليها للى انا عاوزه بسهوله جداً

دائماً العيل المفتح بيكون غيرو جداً طبعاً انا بلعب على الوتر ده وبذكاء كمان

يعنى بعمل حوار انا ومامته مثلاً وهو بيكون قاعد وبطعاً بدون ما نقول نلاقيه بيقول انا عاوز اعمل كذا وكذا

لوحده يعنى

ممكن تجربى الموضوع ده بس فى الاول جربى فكرة عمو الاحلام بس على ما اعتقد مش هتنفع مع اطفال اليومين دول

وخدى باااااااااااالك العيال بتسأل فى كل حاجه يعنى هتلاقى اسئله عن عمو الاحلام ملهاش نهايه

معلش يادامو متزعليش بس عمو الاحلام دى تنفع مع الاطفال لكن اليومين دول مبقاش فيه اطفال

العيال بقت عارفه كل حاااااااااااجه

هو احنا عمرنا عرفنا ان اطفال يجى ليها اكتئاب الا اليومين دول

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

أحرجتينى والله خبرة ايه ده بس كتر النواح زى مابيقولوا <_<

ربنا معاكى باه فى الدراسة ومش قادرة أقولك استمتعى قد ايه بالفترة دى :blush2:

لكن هو ايه مشكلة العلكة <_<

وانا كمان عجبتنى فكرة عمو الاحلام دى اوى

بس مش عارفة عواقبها على هتكون ايه ربنا يستر ..

بنتى بقى كل يوم تحكيلى الحلم ال بتحلمه وطبعا قبل النوم بتتفق معايا انى احلم معاها

يعنى لازم الصبح احكى لها نفس الحلم ال هى شافته ولا نهارى هيبقى فل

وعياط طول النهار

انا بقى ابدأ واقولها انتى كنتى معايا فالحلم بليل وسهرنا سوى

تقوم تقولى اه يا ماما وانتى قعدتى تعملى كذا وكذا وتحكيلى الحلم

شوفى بقى يا دامو انتى عيشى حياتك وانتعشى على اد ما تقدرى

بعد الجواز والعيال والمسؤليه

هتقولى يا ريت يوم من الايام دى

كان الواحد دماغه فاضيههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

لابعد الحدود

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ليت الشباب يعود يوما

سلام

رابط هذا التعليق

بصي هو فيه كذا حل

اولا نظام تدريجي تسحبيه من الحلقة المفرغة

يعني ماش ينام وقت ما يرجع بس بدل ما اسيبه ساعتين تلاته اخليهم ساعة وبعدين نص وهكذا ودي طريقة قاسية

في طريقة تانية اللي هي انك تعمليلوا اعادة ضبط للساعة البيلوجية

يعني ممكن تخليه في عدة انشطة مرهقة طول اليوم وتبدأي في اخر يوم في الاسبوع اللي هيكون صابح اجازة وطول مدة الاجازة تحرميه من النوم العصر وتصحيه بدري زي المدرسة وبكده تعوديه يصحى بمعاد لوحده

في حاجة اخيرة اللي هما بيسموها في علم النفس التعزيز وده له نوعان تعزيز ايجابي وسلبي او عقوبة او عقوبة سلبية

خلينا في التعزيز لأنه مناسب

هي الاخت دامو حكت نمط منه يمكن بدون ما تعرف انه حاجة معروفة جدا في علم تعديل السلوك

باختصار نعزز السلوك بتعزيز مناسب لفترة من الزمن وبعدين مع الوقت هنلاقيه اتعود وساعتها نسحب التعزيز

وممكن ده بحاجات كتير زي مثلا لعبة او فسحة في تاني يوم ينام بدري وتكون في المعاد اللي متعود ينام فيه علشان تكسري الدائرة ومتنسيش تفصصي المشاكل الأول لمشاكل اصغر لأن من الصعب التغيير في عدة مشكلات في نفس الوقت

وكمان هيفيدك قوي لو حاولتي تعرفي سبب اصراره على النوم والسهر بالطريقة دي لأنه ده بيسموه تحليل السلوك الوظيفي لأن سلوكه ده بيؤدي غلى وظيفة معينة تفيده من وجه نظره فاذا عرفنا السبب قد نحل المشكلة بشكل اسهل وبعض الاحيان قد لا نرى السبب فنحاول استخدام الطرق دي

يارب اكون افدت ومبالغتش في المصطلحات اللي ملهاش لازمة

وفي الأخر انا اخدت بالي انها بنت مش ولد فأسف صعب اغير الضمائر هنا

لأن الوقت تأخر

تحياتي

الدكتور خشبة <_<

اهلا بالدكتور خشبة

شكرا لمرورك الكريم

بس معلهشى حضرتك تقلت العيار على حبتين

انا عمرى ما درست لا علم نفس ولا تربوى ولا سلوكيات

انا حاولت اعصر تفكيرى

الحمد لله قدرت افهم 50%

شكرا ليك

رابط هذا التعليق

أحرجتينى والله خبرة ايه ده بس كتر النواح زى مابيقولوا <_<

ربنا معاكى باه فى الدراسة ومش قادرة أقولك استمتعى قد ايه بالفترة دى :smart:

لكن هو ايه مشكلة العلكة <_<

هههههه ياااه اديني ضمنت دعوات عيله بحالها :blush2:

عموما هي المشكلة اني كنت بحب نوع لبان موعيان مش موجود في اي حته و مرات عمو الاحلام كانت بتطبخهولي مخصوص... و ساعات كانت تطبخلي حلاويات اخرى من نفسي .

و عموما حضرتك لمى يجي تفتحي فكرة عمو الاحلام للاطفال ممكن تبتدي كانك بتحكلهم حلمتي بايه امبارح. مثلا: اسكتووو يا عيال تعالو احكيلكم حلمت ب اييه امبارح. كنت في دنيا الآيس كريم (او اي حاجة على زوق حضرتك) ا بتفسح و لقيت بيت شوكولاته دوقت منو بعدين لقيت بيت فانيلا و دوقت منو هكذا. بعدين لقيت بيت لونو بنفسجي و بقيت مشعرفا ده بطعم ايه دوقتو لقيت طعم جدييييد جدييييد . قولت ادخل اسأل اللي قاعد فيه ده طعمو ايه. قبلت راجل..(و اي وصف بقى للراجل ده طويييل شعره بنفسجي الخ و ممكن بقى توصفي حوار بينكو.. مثلا) عمو الاحلام: عشان خاطر حضرتك عجبك طعم بيتي انا هعرض عليكي عرض. الاطفال اللي حضرتك تختاريهم هجيبلهم حاجة حلوة كل ما يسمعو الكلام (و حضرتك بقى ممكن تستغي الحوار ده و تقولي مثلا بالذات اللي هيصلي اليوم كلو او هيحفظ السورة كلاها حسب بقى المشاكل المعينة اللي عندكو بس منغير ما توجهي الكلام لحد فيهم بالذات لان هو هيعرف نفسو ا لوحده هايحاول يرضي عمو الاحلام. و عموما حضرتك ممكن تكوني جبتي معاكي آيس كريم هدية من عمو الاحلام مقدما للي حضرتك هتختاريه. و طبعا ماينفعش حد يشوف العلبة يعني يبقى الآيس كريم جاهز في كوبايات او حاجة في التلاجه و اللي ش مصدق تقوليلو روح شوف التلاجة بنفسك. او من هنا ممكن تبتدي فكرة انو جبها و حضرتك نايمة. و لما صحيتي الصبح تجري معاهم على التلاجة بسرعة تشوفو في آيس كريم ولا لأ

بس دي حاجة انا اخترعتاها دلوقتي حالا. ممكن بقى حضرتك تفكري في فكرة تانيه لو تحبي

ههههههههههههه

ضحكتينى موت والله

دنيا الايس كريم بحالها

ده بكده انا هخلى بيتنا يوم للايس كريم ويوم للمهلبية ويوم للمكسرات

وبعدين بنتى هتروح الحضانه تعزم صحابها كلهم يجو يقيمو معانا فبيتنا

وهنعمل الحضانه فالبيت ان شاء الله

رابط هذا التعليق

عشان تخليها تنام بدري اولا ممنوع نهائيا لا بيبسي ولا شوكلاته ولا اي حاجه فيها كاكاو ولا شاي طبعا من بعد ماترجع من المدرسة .. عن نفسي لو كلت بسكوته بالشوكلاته او حتى قطعه كيك بالشوكلاته مش ممكن انام قبل الساعه وحده اواثنين بليل الاشياء دي بتعمل تنبيه لا تتخيليه .. مش يخليكي تصحصحي ولكن يمنعك انك تنامي ..

ثانيا لو نامت الظهر ومش عارفه تنيميها بدري خذيها مشوار ( يهد الحيل ) يعني مثلا خذوها مشي من بيتكم لحته بعيده شويه وارجعوا .. او وديها الحديقة وخليها تلعب بالمراجيح او تجري ورا الكوره او تركب عجله لما تستنفذ طاقتها كلها .. هتلاقيها راجعة زحف على السرير ..

ده بشكل عام لو عاوزاها تنام بدري .. بس اجمالا وطالما نامت الظهر مفيهاش حاجه ابدا لو نامت متاخر .. يعني بنتي الحمد لله بتنام بدري في ايام الدراسة بس احيانا بتسهر في آخر الاسبوع مثلا او يوم تكون غايبه فيه فعادي انا ببقى عارفه انها صاحيه متاخر فبسيبها تسهر وبدخلها تنام متاخر ممكن 12 برضه مفيش مشكلة .. بس برجع اصحيها في موعدها على صلاة الفجر عشان تلحق الباص وبتنتظم ثاني يوم عادي ..

ازاي بخليها تنام بدري .. بصراحه مش عارفه على وجه الدقة لكن هو قبل الدراسة بفترة كافية بدأت احاول انيمها بدري .. واقولها ان وقت النوم جاء .. تقولي طيب هصحى شويه اقولها ماشي عشر دقائق بس .. واتركها براحتها خالص .. وبعدين بعد شويه اقولها وقت النوم جاء تقولي شويه اقولها لاه خلاص .. فتروح تنام

بنتي عندية جدا في كل شيء وكنت بستسلم لعندها ده او زي ماتقولي ( بشتري دماغي ) بس اكتشفت مؤخرا اني ممكن افرض رايي عليها برغم عندها وصلابة رايها .. مرة من فترة قريبة كانت نايمه الظهر او صاحيه متاخر مش فاكره وبالتالي مش جاي لها نوم خالص .. وانا كنت عاوزه انام جدا .. فطلبت منها تنام راحت السرير وقالت مش جاي لي نوم .. كررت عليها الامر بحزم .. ناااامي ... فنامت ..

الاطفال على فكره غيرنا سهل انهم يناموا حتى لو كانوا نايمين قبل كده بس المشكلة انهم هيصحوا بدري اوي او قبل موعدهم لو ناموا كتير ..

في برضه حاجه ساعدتني على ظبط موعد نومها وهي انها بتحب تتفرج على قناه براعم ودي بتقفل الساعه 8 بالظبط وبتجيب رسومات نايمة .. فلما سألتني هم ليه كلهم نايمين قلت لها عشان وقت النوم جاء .. ويوم ورا الثاني بقيت اقولها يلله ننام بصي براعم ( كلهم ) ناموا.. خلاص دلوقت لما بقولها يلله ننام تقولي هو وقت النوم جه؟ اقولها ايوه فتروح تنام .. واحيانا طبعا مع التعب هي بتنام من نفسها ..

على كل حال تثبيت مواعيد النوم والاستيقاظ هيخليها تنام وتصحى في موعدها حتى لو نامت الظهر شويه او جد عليها اي طاريء فلخبط نومها ..

اهلا ضحى

موضوع العشر دقايق ده بيتكر طول الليل من 9 ال 12

يعنى كل 10 ق معلهش كمان 10 ق

وتروح لباباها تستأذنه ف 10 غيرهم

وبراعم وكراميش وطيور الجنة

بعدهم بيدأ توم وجيرى ووبندور فحلقة مبتخلصش

المشكلة هى اتعودت انه كل البيت بينام مع بعضه

فلو هتنام بدرى لازم الانوار كلها تنطفى وكله ينام

هحاول انهارده انفذ خطة واشوف

ادعيلى

رابط هذا التعليق

ألاخت الفاضله

طبعا أنا عتدي نصائح كتير لكن أكيد الامهات الي هنا هيكونوا أقدر مني في توصيلها ,, لكن النصيحه الاهم من وجهة نظري و عن تجربه ,,, أياك ثم أياك من أستخدام الضرب مع أطفالك , أنا عارف ان ده موضع صعب علينا كلنا لاننا أتربانا كده ,, لكن يمكن أهلنا مكنش عندهم الوعي أو العلم المتوفر لينا ,, أنا عندي 3 أطفال و دائما الطفل الاول بيكون معمل تجارب للتربيه و هو الي بيأخذ كل البهدله لاننا مكناش عارفين نتعامل معاه اذاي ,, لكن أخواته الوضع بيختلف معاهم ,, و أنا كنت علي خلاف دائم مع زوجتي بسبب ضربها المستمر للبنت علي كل غلطه أو عياط و خصوصا أن البنت عندها أفراط حركي و ذكيه جدا ,, و اليوم عندها تسع سنين ,,, لا تخاف نهائي من أي عقاب لانها مرت بالاسوء ,, علي خلاف أخواتها الي لم يتعرضوا لعقاب الضرب نهائيا ,, مجرد كلمة عازهل منك يبكي ,,

لذلك أشدد في النصيحه أياك و الضرب أو العصبيه الشديده ,, و يفضل دائما ممارسه هواية التمثيل مع الاطفال لمصلحتك و مصلحتهم ,, يعني تمثلي أنك زعلانه غضباه جدا ,, بتبكي ,, لكن حاسبي لتقلبي جداااااااااااا

و الله الموفق

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...