اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقابلات مقاطعه كيبك سين وجيم بالفرنسيه مع الترجمه للعربيه

Recommended Posts

السلام عليكم يا اخواني واخواتي ازيكم انشاء الله بخير ...

عندي سؤال للاخت موريال ..انتي كنتي باي مستوى بالفرنسي لما قدمتي مقابله ؟؟

وهل ارسلتي شهادات اثبتت مستواكي ..طبعا انا عندي سؤال بهذا الخصوص ..انا ادرس فرنساوي لوحدي وبالمعهد طبعا المعهد يطول وبطيء

لكني معتمده على الله ثم على نفسي ..وعليكم على مساعداتكم ...انا ادرس لوحدي يعني مش زي المستوى الي بدرسو بالمعهد..انا مستمره بالمعهد عشان لو عندي اسئلة ومراجعه مع المدام

بتساعدني هي ست طيبه وبتدعمني كثيير ..يعني هي بتقلي انتي مش مستواكي 3 انتي ممكن 6 او 7 ..انا معنديش الوقت عشان اكمل بالمعهد لعند ال6 او 7 هل تنصحوني

اعمل امتحان تحديد مستوى ؟؟ او اكتب بالابليكيشن ال7 او 8 وخلاص بلا شهادات ..

من قبل فتره الدكتور الطيب ابو سمره :happy: طمني بهذا الخصوص لكني بنفس الفتره الي سالت بيهه دكتورنا الورده ابو سمره ايضا سالت بغير منتدى

ابو سمره اخويه طمني وفهمني وانا اقتنعت 100%..لكن المنتدى الاخر اليوم فتحته شفتهم رادين بان لازم شهاادت ايلتس واثبات مستوى فرنسي ولازم لو مستوايه السادس في الفرنسي حيعطوني 8 درجات !!!! هل منطقي هذا الكلام ؟؟انا اشوفه ابد مو منطقي وغير مقنع بتاتا؟؟طيب على اي اساس في مقابله ؟؟؟ سامحوني يا جماعه على استقساراتي الكثييره والمكرره لكن استغربت هالفكره انو لازم اثبات مستوى

ولازم اجيب 49 نقطه بالضبط عشان المقابله ؟؟ طيب ليش في مقابله اساسا ؟؟ انا سالت هذا السؤال للمره ال4 يمكن وابو سمره جاوبني ..الله يوفقه اخونه الورد ويرجعه للتوبك

على فكرة ياأخت محتاجة مساعدة انا بردة بذاكر لوحدي بس لوحدي خالص من كتب المعهد و امتحنت الdelf a2 , delf b1 و انا كاتبة في الابليكشن level 7 وعلى فكرة انا كان اتبعتلي انذار بالرفض علشان مكنتش بعتت شهادات الكلية وكان محسوب فية الدرجات و كنت واخدة في الفرنساوي 12 يعني level 7 بياخد 12 درجة واللي اعرفة ان في واحد حصل معاه نفس الموقف كان في level 6 وكانت درجات الفرنساوي بتاعتة 10 و هما كانو طلبوا مني في انذار الرفض دة كمان شهادات تثبت مستوى الفرنساوي و الانجليزي بس انا بعتت الdelf a2 ومبعتش حاجة تثبت مستوى الانجليزي و الورق مشي الحمد لله و دلوقتي في الانتظار

رابط هذا التعليق

بس يا منا ل انا لما عملت مقابلة فى سوريا كان الصوت مش واضح خالص وطلع عنيا

إيه الحكاية يا جو , طمنا الله يخليك , هي إيه الحكاية يعني ميكروفونات وسماعات بايظة ولا إيه ؟

لا سماعات ولا يحزنون كان بيكلمنى ومن ورا الزجاج بس اظاهر ان الزجاج كان تخين شوية :happy:

رابط هذا التعليق

استكمالا للنهج القويم والاساس السليم والهدف النبيل والذي من أجله أنشأ هذا التوبيك على يد الفاضل اللورد د/ابوسمره....أهدي هذه اللينكات للأخت العزيزة محتاجة مساعده وكل من يحتاج اليها لمذاكرة الفرنسية وللتدرب على السماع وتقويته....أتمنى ان تنال اعجابكم :happy: وتستفيدوا منها جميعا .

http://www.ashcombe.surrey.sch.uk/Curricul...ex_fr_video.htm

www.francaisfacile.com

www.bonjourdefrance.com

http://www.frenchpodclass.com/index.php?po...egory=Exercices

http://www.oddcast.com/home/demos/tts/tts_...ple.php?sitepal

http://onethinginafrenchday.podbean.com/category/podcast/

http://france-bienvenue.fr/blog/?p=620

http://edubuzz.org/blogs/lawupperfrench/ca.../p7-class-work/

http://www.dailyfrenchpod.com/wordpress/page/4/

http://www.laits.utexas.edu/fi/index.html

http://french.blog.linkua.com/tag/listening-french/

http://www.ielanguages.com/frenchphonetics.html

http://www.languageguide.org/ar/

http://www.zut.org.uk/22610.html

http://www.learnfrenchbypodcast.com/guide.php?id=62

http://gabfle.blogspot.com/

http://www.verb2verbe.com/conjugation/fren.../directory.aspx

http://www.lepointdufle.net/participepasse.htm

http://www.audiofrench.com/

ودا راديو مونتريال نتابع منه اخبار كيبيك ونتعود على لكنة الكيبكوا accent quebecois

http://www.corusnouvelles.com/webradio

خالص تحياتي لكل الاخوة الاعضاء

وعنينا للعراق العريق ولأهل العراق الشقيق :roseop:

ولا تنسونا من صالح الدعاء :happy: :blink: :wub:

الكبير .......................كبير

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعة واحشنى اوىىىىى

مفيش اخبار عن ميشن الصيف ؟؟؟؟؟

و ياترى حيبلغونا بجواب و لا على الايميل ؟؟؟

دكتور ابو سمرة واحشنى جداااااااااااااااااااااااا متتصورش اد ايه

c'est la vie

رابط هذا التعليق

وهل ارسلتي شهادات اثبتت مستواكي ..طبعا انا عندي سؤال بهذا الخصوص ..انا ادرس فرنساوي لوحدي وبالمعهد طبعا المعهد يطول وبطيء

لكني معتمده على الله ثم على نفسي ..وعليكم على مساعداتكم ...انا ادرس لوحدي يعني مش زي المستوى الي بدرسو بالمعهد..انا مستمره بالمعهد عشان لو عندي اسئلة ومراجعه مع المدام

بتساعدني هي ست طيبه وبتدعمني كثيير ..يعني هي بتقلي انتي مش مستواكي 3 انتي ممكن 6 او 7 ..انا معنديش الوقت عشان اكمل بالمعهد لعند ال6 او 7 هل تنصحوني

من قبل فتره الدكتور الطيب ابو سمره :closedeyes: طمني بهذا الخصوص لكني بنفس الفتره الي سالت بيهه دكتورنا الورده ابو سمره ايضا سالت بغير منتدى

ابو سمره اخويه طمني وفهمني وانا اقتنعت 100%..لكن المنتدى الاخر اليوم فتحته شفتهم رادين بان لازم شهاادت ايلتس واثبات مستوى فرنسي ولازم لو مستوايه السادس في الفرنسي حيعطوني 8 درجات !!!! هل منطقي هذا الكلام ؟؟انا اشوفه ابد مو منطقي وغير مقنع بتاتا؟؟طيب على اي اساس في مقابله ؟؟؟ سامحوني يا جماعه على استقساراتي الكثييره والمكرره لكن استغربت هالفكره انو لازم اثبات مستوى

ولازم اجيب 49 نقطه بالضبط عشان المقابله ؟؟ طيب ليش في مقابله اساسا ؟؟ انا سالت هذا السؤال للمره ال4 يمكن وابو سمره جاوبني ..الله يوفقه اخونه الورد ويرجعه للتوبك

على فكرة ياأخت محتاجة مساعدة انا بردة بذاكر لوحدي بس لوحدي خالص من كتب المعهد و امتحنت الdelf a2 , delf b1 و انا كاتبة في الابليكشن level 7 وعلى فكرة انا كان اتبعتلي انذار بالرفض علشان مكنتش بعتت شهادات الكلية وكان محسوب فية الدرجات و كنت واخدة في الفرنساوي 12 يعني level 7 بياخد 12 درجة واللي اعرفة ان في واحد حصل معاه نفس الموقف كان في level 6 وكانت درجات الفرنساوي بتاعتة 10 و هما كانو طلبوا مني في انذار الرفض دة كمان شهادات تثبت مستوى الفرنساوي و الانجليزي بس انا بعتت الdelf a2 ومبعتش حاجة تثبت مستوى الانجليزي و الورق مشي الحمد لله و دلوقتي في الانتظار

اهلا باختي الكريمه ..بس سؤال من فضلك هم عملولك انذار عشان ما ارسلتي شهادة الدلف او شهادة تثبت مستواكي بالفرنسي ؟؟؟؟انا على حسب علمي مش شرط نرسل شهاده تثبت مستوانه المهم يوم المقابله ؟؟؟؟!!!! مفهمتش همه شهادات الكليه ايه علاقتهم بالفرنساوي ياريت يا اختي الورده توضحيلي ؟؟ انا حشد حيلي انشاء الله واعمل امتحان تحديد مستوى حيلي وتعبانه اوي بالمذاكره عشان اجيب المستوى 8 او 7 هل لو سجلت 8 بدون ارسال شهادة DLF حيرفضوني ؟؟؟؟؟!!! ياريت اخواني بلتوبك وعلى راسهم ابو سمره يتفضل بالرد ..

تم تعديل بواسطة محتاجه مساعده

رابط هذا التعليق

من قبل فتره الدكتور الطيب ابو سمره :closedeyes: طمني بهذا الخصوص لكني بنفس الفتره الي سالت بيهه دكتورنا الورده ابو سمره ايضا سالت بغير منتدى

اهلا باختي الكريمه ..بس سؤال من فضلك هم عملولك انذار عشان ما ارسلتي شهادة الدلف او شهادة تثبت مستواكي بالفرنسي ؟؟؟؟انا على حسب علمي مش شرط نرسل شهاده تثبت مستوانه المهم يوم المقابله ؟؟؟؟!!!! مفهمتش همه شهادات الكليه ايه علاقتهم بالفرنساوي ياريت يا اختي الورده توضحيلي ؟؟ انا حشد حيلي انشاء الله واعمل امتحان تحديد مستوى حيلي وتعبانه اوي بالمذاكره عشان اجيب المستوى 8 او 7 هل لو سجلت 8 بدون ارسال شهادة DLF حيرفضوني ؟؟؟؟؟!!! ياريت اخواني بلتوبك وعلى راسهم ابو سمره يتفضل بالرد ..

ربنا معاكي و شدي حيلك انا عارفة اللي بيذاكر لوحدة بيتعب اد ايه و بيعاني ازاي بس صدقيني والله ربنا بيعوض الواحد خير عن تعبه و بيقف جنبه جدا في الامتحانات فتوكلي على الله و خليكي واثقة في نفسك ولما تكوني جاهزه اعملي تحديد مستوى و ابعتيه احطياتي عشان تضمني ان الموضوع مش هيقف على اي حاجة بالنسبة لانذار الرفض اللي اتبعتلي هو بيكون عبارة عن اربع ورقات اول ورقة بيكون مكتوب فيها السبب الرئيسي لانذار الرفض وفي حالتي كان شهادة الكلية بس في اخر ورقة كان في جدول فيه حساب الدرجات كلها علشان يقولي ان انا واخدة في التعليم 0 عشان مبعتتش شهادة التخرج وفي الجدول ده كانوا حاسبنلي درجات الفرنساوي و الانجليزي على حسب المستوى اللي انا كاتباه في الابليكشن يعني مش مدينلي 0 في اللغات وكانوا تحت الجدول ده كاتبنلي ان انا لازم ابعت اي شهادة تثبت مستوايا في الانجليزي و الفرنساوي .يعني مش شهادات اللغه هي السبب في الرفض ولكنها طلب من الطلبات اللي هما عايزنها اعتقد علشان يحسبوا على اساسها درجات اللغات فطبعا احسن تبعتيها عشان تأمني نفسك و يحسبولك درجات اللغة .ربنا معاكي وتوكلي على الله وان شاء الله ناجحة

رابط هذا التعليق

ياأختي الكريمة....

لما تيجي تقدمي وتبعتي ورقك مش شرط تبعتي شهادة بمستواكي في اللغة....لو انتي كان معاكي شهادة لغة خير وبركة وحاجه حلوه...ولو مافيش عادي اكتبي المستوى المتوقعه توصليله لاجتياز المقابلة وليكن من السادس الى التامن مثلا...وخلي بالك تقييم اللغه بيكون وقت المقابلة وممكن يقيمك في المقابلة بمستوى اعلى من اللي انتي كاتباه وكله بيعتمد على توفيق ربنا سبحانه وتعالى واجتهادك في المذاكرة وثقتك في نفسك وطلاقة لسانك واعدادك الجيد للمقابلة.

النقطة التانية...بالنسبة لتقديمك لاوراقك...انا شايف من وجهة نظري المتواضعة ان لو معاكي مستويين تلاتة قدمي ورقك مافيش مشكلة وعلى مايجي ميعاد مقابلتك تكوني وصلتي ان شاء الله للمستوى اللي كاتباه في الابلكيشن وطالما بتذاكري لوحدك ومتابعة مع المعهد ان شاء الله هيكون الموضوع سهل عليكي...طبعا ان بقولك كدا عشان تكسبي وقتك وماحدش ضامن بكره في ايه وممكن يصعبوا الامور اكتر في التقديم.

وبالنسبة لتقديم شهادة اللغة...لو حبيتي تدخلي امتحان الدلف ادخليه عادي في الفتره الجاية وابعتي شهادته لما تجتازيه مافيش مشكلة او تاخديها معاكي وانتي داخلة المقابلة...ولو مالحقتيش تاخدي الدلف اعملي امتحان تحديد مستوى وخودي شهادته معاكي المقابلة.

وشدي حيلك بأه وقدمي من غير تردد ومش عاوزك تتوهي نفسك وتلخبطي نفسك وخودي الامور ببساطة والموضوع ان شاء الله سهل ومافيش فيه اي مشكلة...بس قدمي اهم حاجة اوراقك كاملة ومظبوطة.

وموفقة ان شاء الله ty:) :)

تم تعديل بواسطة dr asar pharma

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

صباح الخيييرات على كل الاخوة الغالييين....

كريم باشا....

ميشن الصيف بالنسبة لمقابلات القاهرة هيبدأ في أواخر اغسطس ان شاء الله .

وبالنسبة لميعاد المقابلة بيراسلوا الناس على الميل على طول بس خلي بالك ان مرات هما بيكون عندهم لخبطة في الميل او في بيانات الاتصال بيك زي ماحصل مع بعض الاخوة زملائنا...فلازم انت بنفسك تتابع معاهم كل فتره بالتلفون او الفاكس او الميل.

وشد حيلك في الفرنساوي دلوقتي اهم حاجه يابرنس...وربنا يوفقنا وتكون سنة خير وسعادة علينا اجمعين .

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .يا استاذ كريم انا مقدمة في اول 9 والسفارة بعتولي mail ان الانترفيو هيكون في اخر 8 اول9 وانهم لما يحددوا ميعاد النترفيو بالظبط هيبعتولي mail تاني ,هو حضرتك قدمت امتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم .يا استاذ كريم انا مقدمة في اول 9 والسفارة بعتولي mail ان الانترفيو هيكون في اخر 8 اول9 وانهم لما يحددوا ميعاد النترفيو بالظبط هيبعتولي mail تاني ,هو حضرتك قدمت امتى

انا كمان مقدمة فى اول 9 لو فى اخبار جديدة ياريت نبلغ بعض

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

انا كمان مقدم فى شهر 11

ولسة على الانتظار

ياريت فعلا اللى عنده اى اخبار اكيدة يبلغنا بيها

لكن على العموم المتوقع ما بين شهر 8 او 9

معظم الناس بتقول كدا

وياترى شهرين يكفوا ان الواحد يقدر يلم نفسة فيهم ولا اية wst::

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

سبحان الله وبحمده... سبحان الله العظيم

لا إلـہ إلاَّ اللـَّـہ مُـכـمَّــدْ رَسُــولُ اللـَّـہ

أستغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم وأتوب اليه

قول ( اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات الأحياء منهم و الأموات)

عن عبادة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

(( من استغفر للمؤمنين و المؤمنات ، كتب الله له بكل مؤمن و مؤمنة حسنة))؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمه الله وبركاته

اخواني انا عندي تساؤل بسيط انا كنت عايز اتاكد منه هو مصاريف اللندينج فيز اللي احنا بندفعها بعد الكشف الطبي 490 دولار كندي ولا 550 دولار كندي الرجاء الافاده

و يا دكتور ابو سمرة بجد التوبيك بتاعك ملوش طعم من غيرك ,, الواحد عايز يشوف تاني مشاركات اللي زي العثل بجد الواحد واحشه كلامك و تعليقاتك اللي زي العسل قصدي العثل ,,, خلاص بقي المسامح كريم والاخ ماي يوزر نام هو اخونا و اكيد في يوم من الايام هيقدم و يستفيد من الخبرة اللي هي سلفا عنده و اللي برده اكتسبه من خلال المنتدي و عموما كلنا هنا اخوة بنفيد و نستفيد

اخي الفاضل ليوناردو...

بالنسبة لمصاريف اللاندينج اللي بتدفع بعد الكشف الطبي للفيزا 490 دولار كندي

وربنا ييسرلك الامور ويقرب البعيد ويجيلك المديكال والفيزا في اقرب وقت انت وكل المنتظرين

رابط هذا التعليق

صباح الخيييرات على كل الاخوة الغالييين....

كريم باشا....

ميشن الصيف بالنسبة لمقابلات القاهرة هيبدأ في أواخر اغسطس ان شاء الله .

وبالنسبة لميعاد المقابلة بيراسلوا الناس على الميل على طول بس خلي بالك ان مرات هما بيكون عندهم لخبطة في الميل او في بيانات الاتصال بيك زي ماحصل مع بعض الاخوة زملائنا...فلازم انت بنفسك تتابع معاهم كل فتره بالتلفون او الفاكس او الميل.

وشد حيلك في الفرنساوي دلوقتي اهم حاجه يابرنس...وربنا يوفقنا وتكون سنة خير وسعادة علينا اجمعين .

تسلم و الله يا عصر باشا متتصورش و الله الواحد قلقان اد ايه و حاسس انه لوحده و الله لولا صحبتكم الحلوة دى

انا كنت خدتها من قصيرها و مبعتش ورقى

بالنسبة للفرنساوى اهو يوم يشيلنى و يوم يحطنى و اهو ماشى الحال

انا مقدم فى اواخر 12 و واقف فى طابور الانتظار

محدتش يعرف حد من اسوان مقدم زى و مستنى الانتر فيو ؟؟؟؟؟

c'est la vie

رابط هذا التعليق

ازيك يا مدام ملك

ربنا معانا ان شاء الله و يكون ميشين حلو زى ميشن سوريا

انا مقدم فى اواخر 12 و بعانى المر فى الفرنساوى نظرا لعدم وجود مراكز لتعليم الفرنسية فى اسوان

على العموم ياريت اى حد من ابناء دفعة الصيف لما يجيلة معاد الانترفيو يبلغنا علشان منامش

c'est la vie

رابط هذا التعليق

brth)ميشن مصر الماضى كان فية اتنين من المحاورات علاء فارما و د erene ربنا يطمنا عليها اما بالنسبة لميشن مصر القادم حاسس ان هيكون فية ناس كتيرة من المحاورات هتكون مقابلتها فى الميشن دة باذن اللة اكون واحد منهم

رابط هذا التعليق

متهيالي الميشن الجاية هيكون فيها:مالك مالوكة ومحمد كيبك وصيدلي كندي وتوتا عماد وكريم عبدو وفريند وانا صح ولا ناقص حد ياجماعة

رابط هذا التعليق

متهيالي الميشن الجاية هيكون فيها:مالك مالوكة ومحمد كيبك وصيدلي كندي وتوتا عماد وكريم عبدو وفريند وانا صح ولا ناقص حد ياجماعة

ربنا يوفقنا جميعا ويرجعنا مجبورين الخاطر كلنا اجميعن من المقابلة

امين يارب العالمين

ادعولنا يا اخوانا :closedeyes:

تم تعديل بواسطة friend

سبحان الله وبحمده... سبحان الله العظيم

لا إلـہ إلاَّ اللـَّـہ مُـכـمَّــدْ رَسُــولُ اللـَّـہ

أستغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم وأتوب اليه

قول ( اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات الأحياء منهم و الأموات)

عن عبادة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

(( من استغفر للمؤمنين و المؤمنات ، كتب الله له بكل مؤمن و مؤمنة حسنة))؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 6,136
      كل اللي داخلين ان شاء الله ميشن 9-2009 ممكن نتواصل مع بعض و نعرف اخبار المقابلات هنا بناء على طلب الاعضاء بدل ما احنا متطفلين على باقي المواضيع
  • أضف...