اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى مالكي اراضي العائلي في مناطق المستثمرين الجنوبيه وابو الهول بالقاهره الجديده

Recommended Posts

استاذ/ هشام صباح الخير

ازى حضرتك

اسف على تأخري في الرد على حضرتك

انا سالت من قبل وقالو لى لازم جارى يكون حاضر وموافق

انا قالتهم جارى لسة ما بدءش فى عمل اية حاجة وانا هابدء الاول ومن حقى انا فى التغير

قالوا لى

انت وهو استلمتوا النموذج لازم انتو الاثنين تكونوا حاضرين وموافيقين العملية

مش مين اللى هايبدا الاول

وبعدين لقيت جارى مبسوط من النموذج اللى معنا

اعمل اية سكت

وقولت فى نفسى مش هتفرق كتير

المهم الواحد ينجز لحسن الواحد زهق على الاخر وعاوز اسكن من سنين فاتت

اخوك على

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

هذا نص الرسالة التى وصلتنى من احد الاخوة

مهندسه / عزة

السلام عليكم و رحمه الله

انا ببعتلك لحضرتك الايميل و انا شوفت المواضيع بتاعت حضرتك فى منتدى محاورات المصريين

انا والدى يمتلك قطعه عائلى س ابو الهول واحد .... القطعه 300 متر ..احنا لخصنا الرخصه و ان شاء الله اسبوع و هنستلم تصريح الحفر و عداد المياه الانشائى

انا محتاج من حضرتك لو تقدرى تساعدينى فى حساب التكلفه الهيكل الخرسانى ... و كمان لو تدلينى على مهندس او مقاول امين ...

انا سئلت كذا واحد بيقولى تكلفه الخرسانه حوالى 500000 الى 620000 جنيه بالاشراف

و بصراحه مش عارف اصدق مين ..؟؟

اتمنى من حضرتك انك تساعدينا و جزاك الله عنا خيرا

طبعا انا حذفت رقم القطعة لكنى سأنشر التكلفة من باب المنفعة العامة

عندما عمل المقايسة المهندس الذى يعمل معى و هو الذى بنا لى و قام بالبناء لبعض الاخوة هنا فى المنتدى

وجد ان التكلفة حوالى 480 الف جنيه و هى شاملة لثلاث اشياء ( هيكل خرسانى + تقفيل الطوب + اشراف )

لو الجار اشتغل معاك سيقل السعر ببقدر 20 الف جنيه

لماذا ؟

بالطبع هذا المبلغ ليس عمولة لكن فروق اسعار عمال لان عند حساب تكلفة الاعمدة بيكون تكعيبها صغير و مصنعيتها كبيرة لانك بتدفع اجر يومية العامل سواء اشتغل الى 11 صباحا او الى 5 مساءا

تحياتى

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

هذا نص الرسالة التى وصلتنى من احد الاخوة

مهندسه / عزة

السلام عليكم و رحمه الله

انا ببعتلك لحضرتك الايميل و انا شوفت المواضيع بتاعت حضرتك فى منتدى محاورات المصريين

انا والدى يمتلك قطعه عائلى س ابو الهول واحد .... القطعه 300 متر ..احنا لخصنا الرخصه و ان شاء الله اسبوع و هنستلم تصريح الحفر و عداد المياه الانشائى

انا محتاج من حضرتك لو تقدرى تساعدينى فى حساب التكلفه الهيكل الخرسانى ... و كمان لو تدلينى على مهندس او مقاول امين ...

انا سئلت كذا واحد بيقولى تكلفه الخرسانه حوالى 500000 الى 620000 جنيه بالاشراف

و بصراحه مش عارف اصدق مين ..؟؟

اتمنى من حضرتك انك تساعدينا و جزاك الله عنا خيرا

طبعا انا حذفت رقم القطعة لكنى سأنشر التكلفة من باب المنفعة العامة

عندما عمل المقايسة المهندس الذى يعمل معى و هو الذى بنا لى و قام بالبناء لبعض الاخوة هنا فى المنتدى

وجد ان التكلفة حوالى 480 الف جنيه و هى شاملة لثلاث اشياء ( هيكل خرسانى + تقفيل الطوب + اشراف )

لو الجار اشتغل معاك سيقل السعر ببقدر 20 الف جنيه

لماذا ؟

بالطبع هذا المبلغ ليس عمولة لكن فروق اسعار عمال لان عند حساب تكلفة الاعمدة بيكون تكعيبها صغير و مصنعيتها كبيرة لانك بتدفع اجر يومية العامل سواء اشتغل الى 11 صباحا او الى 5 مساءا

تحياتى

السلام عليكم م/عزه

طبعا حضرتك عارفه ان المبلغ ده مبالغ فيه جدا

بس يمكن علشان المنطقه س منطقه مميزه احتمال ان المقاول او المكتب الهندسي الي اتفق معاهم بالغ في التكلفه لذلك؟!!!! لا اعرف بالظبط

وبالنسبه للأسعار الي حضرتك زكرتيها فأعتقد انها واقعيه جدا جدا نظرا لما اسمعه من من بدؤا في البناء هناك او من انهوا البناء في المستثمرين

واخر سطر حضرتك كتبتيه هو بالظبط ما دعاني في البدايه لعمل او فتح هذا الموضوع

لأن مثلا لو ان هناك عدد من مالكي الأراضي في المنطقه ق زي حالاتي فممكن نتفق معا ونتفق مع مقاول واحد فقط يمسك لنا المباني بتاعتنا مع بعض كلها واعتقد ان بكده التكلفه ممكن تقل

والف شكرا على مساهماتك التي تثري اي موضوع

لك تحياتي

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل الأستاذ هشام

أحييك على اهتمامك بموضوع أرض أبو الهول كلها ويكفي ان حضرتك الذي أثرت هذه القضية في هذا المنتدى بموجب الموضوع الحالي الذي نعلق عليه جميعا..وبعد أنا اسمي محمد محمدين وعندي قطعة أرض في أبو الهول 1 (38 ش) وهي عادية ومساحتها 260 متر فقط والحمد لله. وبدأت اجراءات الترخيض والحمد لله وربنا ييسر..وبعد لف ودوران وتفحيص وتمحيص توصلت لمهندس شاب عنده مكتب في التجمع ومعتمد لتولي أمر اجراءات الرخصة والتنفيذ بالكامل بعد إعادة تصميم الأساسات لتتحمل دورين آخرين (احتياطيا للمستقبل) وربنا ييسر. وقال الرجل لي سعرا معقولا قياسا بالأسعار التي قالها لي كثير من المقاولين الذين يطلبون مني أن آتي بمهندس للاشراف وتحمل تكاليفه طبعا....الخ. وسأبلغ من يرغب في التعامل مع هذا المهندس باسمه اذا أراد ولن أطلب عمولة..هاهاها. ربما يسهم ذلك في تخفيف العبء عن الجميع -من فيهم العبد لله طبعا- بأمر الله وإفادة هذا الرجل الذي يرفع شعار الربح القليل الحلال ربنا يبارك فيه وينميه.

رابط هذا التعليق

اهلا بيك استاذ محمد جار عزيز بأذن الله تعالى

انا شفت قطعتك على الخريطه........ فيها مميزات كتير ما شاء الله اولا هي اول عماره على الناصيه الجزء الجنوبي بتاعهاصحيح مش حضرتك الي بتطل على الناصيه لكن برضه هي اول عماره على الناصيه وبجوار مدرسه وطبعا ديه ميزه ده غير انها قريبه جدا جدا من العمار يعني مش في وسط ابو الهول مثلا وحواليها الصحرا من كل مكان .....بمعنى انك فور الأنتهاء من البناء هتقدر تسكن بأذن الله

بصراحه حسيت من طريقتك في وصفها انها مش عجباك اوي فحبيت اوضحلك مميزاتهاالي فعلا انا شايفها جدا وبوضوح

عموما ربنا يعينك عليها وياريت تقولنا الأسعار الي توصلتلها كام بالظبط حتى يستفيد الجميع ونتفادى جشع بعض المقاولين وخصوصا لما بيعرفوا ان بعضنا من المغتربين ومش عارف الدنيا في مصر ماشيه ازاي وبيستغلوا ده اسوء استغلال

انا بأذن الله ناوي ابني على الصيف ولم استخرج الرخصه بعد بصراحه بنائي للأرض بيعتمد على بيع شقه عندي في التجمع في المنطقه الخامسه تقريبا هي كل ما املك وبتمنها ان شاء الله ناوي ابني ففور بيعها بأذن الله هبدأ في البناء فورا

اذا حضرتك ناوي تبدأ في البناء على الصيف يعني شهر 7 مثلا يبقى ان شاء الله نتعاون سويا وتعم الفائده علينا جميعا بأذن الله

لك تحياتي

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل الأستاذ هشام...أشكر ذوقك وأدبك.

بالعكس أنا مبسوط جدا بقطعني والحمد لله لأني أنا اللي اخترتها في البداية..أي نعم خبرتي المعمارية شبه معدومة وأثبت ذلك ما ادركته لاحقا واكتشافي ان موظفي الجهاز يحرضوا الواحد على ان يأخذ قطعة غير مميزة ان أدركوا جهله بالموضوع...لكن الحمد لله على كل حال.

بخصوص البناء فأنا بالفعل تقدمت للرخصة عن طريق مهندس شاب معتمد قدم لي أفضل سعر حقيقي وهو ان أتعابه ألفين جنيه وباقي الرسوم بايصالات يأتيني بها من الجهاز..ووفقا لما قاله اجمالي ما سأدفعه لاستخراج الرخصة سيكون في حدود ستة آلاف ونصف جنيه. ولو سألت عند كثيرين مثلي لكنت أدركت ان هذا سعر خيالي مقارنة بمن قال لي ان أتعابه اربعة الآف ومن قال انها ثلاثة ونصف والاجمالي في حدود عشرة الآف وكان أقلهم إجمالا هو من طلب ثمانية الآف ونصف. وبخصوص التنفيذ قدر المهندس لي الهيكل الخرساني بالطوب كاملا بنحو 350 ألف جنيه موضحا انه سيبني بالطرق الحديثة المرتبطة بالساتالايت والانترنت على عكس البناء التقليدي الذي يعمل به كثير من المقاولين حاليا في المنطقة. وعلى كل سأجعل من نفسي تجربة لهذا المهندس الشاب الى ان يستخرج لي الرخصة مبدئيا على ان أبدأ التنفيذ بعدها بأمر الله مباشرة..فان صدق -وهذا ما أتمناه من الله- فبها ونعمة وأتعشم ان يهيء له الله الخير ولجران المستقبل بالتعامل معه. اما ان كانت الأخرى -عياذا بالله- فلا أتحمل غير وزر نفسي وخطأي في تقدير الأمور. ويارب تكون الأولى التي أظن فيها مصلحتي ومصالح الجميع بأمر الله.

رابط هذا التعليق

بالعكس أنا مبسوط جدا بقطعني والحمد لله لأني أنا اللي اخترتها في البداية..أي نعم خبرتي المعمارية شبه معدومة وأثبت ذلك ما ادركته لاحقا واكتشافي ان موظفي الجهاز يحرضوا الواحد على ان يأخذ قطعة غير مميزة ان أدركوا جهله بالموضوع...لكن الحمد لله على كل حال.

بخصوص البناء فأنا بالفعل تقدمت للرخصة عن طريق مهندس شاب معتمد قدم لي أفضل سعر حقيقي وهو ان أتعابه ألفين جنيه وباقي الرسوم بايصالات يأتيني بها من الجهاز..ووفقا لما قاله اجمالي ما سأدفعه لاستخراج الرخصة سيكون في حدود ستة آلاف ونصف جنيه. ولو سألت عند كثيرين مثلي لكنت أدركت ان هذا سعر خيالي مقارنة بمن قال لي ان أتعابه اربعة الآف ومن قال انها ثلاثة ونصف والاجمالي في حدود عشرة الآف وكان أقلهم إجمالا هو من طلب ثمانية الآف ونصف. وبخصوص التنفيذ قدر المهندس لي الهيكل الخرساني بالطوب كاملا بنحو 350 ألف جنيه موضحا انه سيبني بالطرق الحديثة المرتبطة بالساتالايت والانترنت على عكس البناء التقليدي الذي يعمل به كثير من المقاولين حاليا في المنطقة. وعلى كل سأجعل من نفسي تجربة لهذا المهندس الشاب الى ان يستخرج لي الرخصة مبدئيا على ان أبدأ التنفيذ بعدها بأمر الله مباشرة..فان صدق -وهذا ما أتمناه من الله- فبها ونعمة وأتعشم ان يهيء له الله الخير ولجران المستقبل بالتعامل معه. اما ان كانت الأخرى -عياذا بالله- فلا أتحمل غير وزر نفسي وخطأي في تقدير الأمور. ويارب تكون الأولى التي أظن فيها مصلحتي ومصالح الجميع بأمر الله.

اخي الفاضل مبلغ 350 الف مع تقفيل الطوب هذا مبلغ اقل مما سمعته بكثير وان كان ايضا سيستخدم تكنيك حديث في البناء فهذا عظيم

الرجاء منك استمرار التواصل وان فعلا صدق هذا المهندس فأنا معك ان شاء الله وممكن حضرتك تحط اسمه هنا او رقم تليفونه حتى تعم الفائده

لك تحياتي

رابط هذا التعليق

استاذ/ محمدين

ازى حضرتك

جار عزيزعلينا ان شاء اللة

تكلفة الرخصة دة هاتبقى شاملة الضرائب+الرسوم+ المجمعة العشرية+المجسات للارض+ تصميم انشائى للقطعة نفسها

وميكنش هايشترى انشائى جاهز مثلا زى مابيتباع الان 50 جينة لكل قطع ابو الهول

وعند التنفيذ ميكونش راكب على القطعة

ولكن لو هينفذ كل اللى ذكرتةانا بنفس السعر اللى حضرتك ذكرتةالسعرطبعايبقى ممتازجداجدا

وربنا يوفقق ان شاء اللة

ملحوظة اخيرة انا مابشكشش فى حد لاسمح اللة انا حبيت التواضيح فقط وزى ماذكر الاستاذ/ هشام ياريت تليفونة على شان باقى الاخوة

اخوك على

رابط هذا التعليق

اسناذ/ هشام عباس

الف شكرا على اهتمام حضرتك باالرد على سوالى بس عاوز افهم الجملة دة

واجهتها ضيقه شويه ومن الخلف اوسع علشان كده لازم تاخد بالك وانت بتختار التصميم او النموزج الي هتبني على اساسه انا اصلا مختار النموذج من ساعة التخصيص وهو رقم11

ولة حضرتك تقصد لم اعمل الانشائى اخلى بالى

ولة حضرتك تقصد انى ممكن اغير النموذج

تحياتى

اخوك فااللة على

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة اللة

انا تقريبا عندى مشكلة فى المنتدى مش عارف اية حالها

كل لم حد يرد على موضوع انا كتبة ميوصلنيش الرد

كل اللى يوصلى اسمة بس + الموضوع بتاعى ولكن ردة لم يصلنى

كامثالا اخر موضوع باسم الاستاذ/ سعيد

وقبل كدة بردو الاستاذ/ هشام عباس

لم يصلنى منهم الرد

يصلنى فقط اسميهم وموضوعى انا فقط

فما الحل

جزكم اللة خيرا

اخوكم على

تم تعديل بواسطة aliali
رابط هذا التعليق

لسلام عليكم ورحمة اللة

انا تقريبا عندى مشكلة فى المنتدى مش عارف اية حالها

كل لم حد يرد على موضوع انا كتبة ميوصلنيش الرد

كل اللى يوصلى اسمة بس + الموضوع بتاعى ولكن ردة لم يصلنى

كامثالا اخر موضوع باسم الاستاذ/ سعيد

وقبل كدة بردو الاستاذ/ هشام عباس

لم يصلنى منهم الرد

يصلنى فقط اسميهم وموضوعى انا فقط

فما الحل

جزكم اللة خيرا

اخوكم على

رابط هذا التعليق

أستاذ/ علي

الحمد لله يا أخي الفاضل...أشكر ذوقك وأسأل الله ان تكون بخير

نعم يا أخي هو قال لي ذلك وأرسل لي اليوم كذلك تصميم انشائي جديد للقطعة مزود به دورين اضافيين وأبلغني انه سيتقدم غدا بأمر لله للمجمعة العشرية...يعني بأذن الله كل شيثء سيكون تماما..وسوف أستأذنه في أن أذكر اسمه وتليفونه ليتسنى لمن يريد الاستعانة به والاستفادة من عرضه وإفادته أيضا بأمر الله..وأحسب ان تلك فائدة ونفع للناس من هذا المنتدى الطيب.

وتقبلوا جميعا خالص تحياتي.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اتمني طبعا تليفون المهندس وعنوانة وميلة

طبعا كلام جميل

بس محدش وضح

تكلفة الرخصة شاملة الضرائب+الرسوم+ المجمعة العشرية+المجسات للارض+ تصميم انشائى للقطعة نفسها

كام ؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

عاجبتني كلمة بالساتالايت والانترنت

نصيحة

من الافضل الاختلاف بين جهتي العمل

وعدم اعطاء المقاول متكامل لانه ممكن ان يوفر على حساب المون او على حساب الجوده

انا لااشكك في سعر المهندس لكن لابد من وجود مراجع - استشاري وراه- لان غلطة الخرسانات بتبقى مكلفة جدا

وهو مهندس مبتديء فضمانا لحضرتك جيب اي استشاري يستلم منه لضمان تنفيذ الخرسانات كما هو مصمم في اللوحات الهندسية

ربنا يوفقكم جميعا

تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

نصيحة

انا لااشكك في سعر المهندس لكن لابد من وجود مراجع - استشاري وراه- لان غلطة الخرسانات بتبقى مكلفة جدا

وهو مهندس مبتديء فضمانا لحضرتك جيب اي استشاري يستلم منه لضمان تنفيذ الخرسانات كما هو مصمم في اللوحات الهندسية

ربنا يوفقكم جميعا

تحياتي

اضافة

معنى عدم اعطاء المقاول متكامل - اي مونه واجره - اي مصنعيات فقط

لضمان نوع الاسمنت المستخدم وكمية الحديد المستخدمه

تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

نصيحة

ربنا يوفقكم جميعا

تحياتي

اضافة

معنى عدم اعطاء المقاول متكامل - اي مونه واجره - اي مصنعيات فقط

لضمان نوع الاسمنت المستخدم وكمية الحديد المستخدمه

تحياتي

انا اؤيد كلام الاخ المهندس ابويوسف بشدة

وافضل ان يعمل المقاول بالمصنعية فقط

ويشرف عليه مهندس

رابط هذا التعليق

الحقيقه كلامكم صح

وخصوصا ان صديقي مر بتجربه وكا المهندس هو المسؤل عن كل شئ وخسر خساره غير عادية

لكن تعرفوا حلم ان المبنى هيكون على اكمل وجه بلأضافه لأنه بأقل التكاليف ده حلمنا اعتقد كلنا وعلشانه ممكن نندفع بدون تفكير

وفعلا ده الهدف من فتح هذا الموضوع حتى نفيد ونستفيد جميعا من خبرات الأخرين وارائهم

فألف الف شكر لأخي مهندس يوسف واخي وجاري مرجان احمد

رابط هذا التعليق

وأنا بل والمهندس الشاب الذي له سابقة أعمال ليست قليلة في التجمع يؤكد ذلك ويشدد على انه من الأفضل لي وله أن آتي بمهندس استشاري أو من أشاء لاستلام كل طابق وصبة وما الى ذلك منه...وعلى كل ليس من الضروري ان يكون المهندس المقاول جشعا لكي نصدقه..ما زال هناك أناس يخشون الله تعالى ويعملون حساب يوم يرجعون فيه الى الله. وهذا ليس دفاعا عن هذا المهندس. وعلى كل سأكون بأمر الله تجربة ويمكن للمهندس أبوبوسف أو غيره مشاهدة البناء وتفقده كما يريد -ان شاء الله حين يبدأ- على الأرض وأعتقد ان عين الخبير تدرك من الوهلة الأولى ان كان هناك غش من عدمه.

وتقبلوا خالص تحياتي وتقديري.

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل

نصيحة

ربنا يوفقكم جميعا

تحياتي

ألأخ الفاضل المهندس أبو يوسف

رجاء التكرم بتوضيح ما اذا كان لأمر الربط بالساتالايت والانترنت وجود من عدمه وسأكون لك من الشاكرين..أما ان تكتفي بالسخرية من ذلك -وأنا والله لا أعرف مدى صحته من عدمه لأنني لست من المهندسين- فهذا شيء لا يرضي أحدا ويثير شكوكا بالفعل في نفسي ونفوس آخرين. مع خالص تحياتي وتقديري.

رابط هذا التعليق

الأخوة الكرام جميعا....أسأل الله تعالى ان تكونوا جميعا بخير

ما قولكم في أن أضع البريد الالكتروني الخاص بالمهندس الشاب وفي ان يتفضل المهندس أبويوسف والسادة الخبراء هنا في مناقشته في أسلوب البناء ومناظرته فيما سيفعل...وبالتالي تتضح لنا الرؤية ونستفيد جميعا من ذلك.

المهندس اسمه إسلام الطنبولي وهذا بريده الالكتروني...والله الموفق والمستعان على رأي من يديرون شؤوننا <eeltanboly@yahoo.com>

نحن في انتظار حوار فني متخصص يفيد الجميع بأمر الله.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...