اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سؤال هام لكل المغتربين !

Recommended Posts

ربنا مقدر لنا الرزق ال هناخده فاى مكان هنروح فيه سواء كان فى مصر او بره

بس بره ده دايما مش مضمون وفى علم الغيب

انما مصر اهى كده كده فى مكانها

واحنا منها وهيا مننا

مش هنروح من بعض ابدا

انا اقولك تجربتى فى مصر

انا بقالى شهر تقريبا فى مصر كرهت نفسى

الشوارع زبالة

تتعاملى مع الباعة والصنايعية والمحلات فالمقام الاول على انهم نصابين

ونادر اوى لما تلاقى حد بيتعامل بضميره

تركبى عربيتك ووتمشى شوية تلاقى اى واحد كسر عليكى فالطريق ولو بصيتى له بس عالاسلوب الهمجى ال ماشى بيه تلاقى دراعه خلرج 10 متر من الشباك وبيشتم فيكى وفى ال عرفوكى

ده حته التاكسى بقى يتحمل بالنفر

والبونديرة بقت ثابته

والتاكسى بعد ما كان المفروض يوصلك لغاية البيت احمدى ربنا انه يوصلك لاول شارع رئيسى

وال اتناقشتى معاه اعرفى انك خسرانه

تعالى بقى وشوفى محلا ت الفواكه والخضار تلاقيه معلق يافطه انه الموز مثلا ب 4 جنيه ولما تروحى تشترى تلاقى اليافطة دى واقفة فالنص بين صندوقين واحد للموز الدبلان والتانى للموز الصابح ال هو ب 6 جنيه

تروحى المحلات تلاقيهم بيسرقو فالميزان

بشترى سمك من محل وسبته يشويه لقيت الناس ال واقفة بتعد كيلو السمك كام سمكة لان صاحب المحل ال هيشوى اكيد هيسرق سمكة بعد ما يدخل الفرن

الشوارع كلها بقت مليانه زبالة كانه البشر ال هنا من نوع والبشر ال عايشة فالدول التانية من نوع تانى

لسه عاوزة كمان ولا كفاية ؟؟؟؟؟؟

بقالك شهر وكرهت نفسك

انا بقالي 34 سنه

اقطع الكهربا عن مصر واخليها ضلمه ولا..........................

رابط هذا التعليق

انا هنا فى الدمام من سنتين ونفسى انزل مصرعلشان بس اهلى لكن لو ماما وبابا معايا مش هفكر انزل تانى وكفاية شهر فى السنة اوى وعلى فكرة الشهر الى بننزلة اجازة بيبقى بالسنة كلها يبقى ضربت عصفورين بحجر عايش فى مكان نضيف وجميل زى الدمام وتنزل تتفسح فى مصر من غير شغل شهر كامل

رابط هذا التعليق

والله مشكلة مصر عمرها ماكانت الفلوس الفلوس جزء منها واسمها رزق انما النظام

والله العظيم بكرة بس تنزلوا اجازة هتكرهوا نفسكم اشتريتوا بيت فيه ضرائب عقاريه تراخيص برشاوي زبالة مرمية هتمشي بعربيتك ف وسط سلوكيات زي الزفت يبقى عملت ايه ف الفلوس اللي عملتها مصر = فلوس + نفوذ+ وتكبر دماغك

اللي يقدر يبقى كده يتكل ع الله من بكرة فعلا هيكون سعيد ف مصر وع فكرة انا اعرف ناس كتير بتسب وتلعن وطز ف الغربة وبقالها 30 سنة يا جماعة للا سف اللي له مكان ف البلد عمره ماهيطلع منها اللي طلع طلع لان البلد مش عاوزه اللي متظبط متظبط من زمان

ربنا يعوضنا وينتقم من اللي كان السبب كل شيئ بواسطة الخليج مش البديل لكن احسن الوحشين احنا كشعب مصري بنحب دايما ندور ع اللي يضايقنا مش بنشوف لبناني بيتكلم عن الشوق والحنين

يعني بنحب نخليها دراما شويه نجري ع الهروب من مصر فعلا اللي بيحصل هروب وبعدين نقعد نشكي من الالم والاسى

رابط هذا التعليق

والله العظيم بكرة بس تنزلوا اجازة هتكرهوا نفسكم اشتريتوا بيت فيه ضرائب عقاريه تراخيص برشاوي زبالة مرمية هتمشي بعربيتك ف وسط سلوكيات زي الزفت يبقى عملت ايه ف الفلوس اللي عملتها مصر = فلوس + نفوذ+ وتكبر دماغك

اللي يقدر يبقى كده يتكل ع الله من بكرة فعلا هيكون سعيد ف مصر وع فكرة انا اعرف ناس كتير بتسب وتلعن وطز ف الغربة وبقالها 30 سنة يا جماعة للا سف اللي له مكان ف البلد عمره ماهيطلع منها اللي طلع طلع لان البلد مش عاوزه اللي متظبط متظبط من زمان

ربنا يعوضنا وينتقم من اللي كان السبب كل شيئ بواسطة الخليج مش البديل لكن احسن الوحشين احنا كشعب مصري بنحب دايما ندور ع اللي يضايقنا مش بنشوف لبناني بيتكلم عن الشوق والحنين

يعني بنحب نخليها دراما شويه نجري ع الهروب من مصر فعلا اللي بيحصل هروب وبعدين نقعد نشكي من الالم والاسى

عندك حق

رابط هذا التعليق

عندك حق

حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كرهنا في بلدنا بالشكل ده وخلانا نمشي منها غصب عننا. أنا حاسس أن كل الناس المغتربين (المطرودين) دول أفضل ناس في مصر ومصر خسرت كتير لما خرجو منها، وبعتقد كمان أنهم لو في مصر هيقدرو يبدعو لأنهم هيلاقو ناس كتيير بتفهم زيهم وهتساعدهم بس للأسف الجو العام والروتين والعشوائية مش هتساعدهم

قال الإمام مالك "ياله من دين لو أن له رجال"

رابط هذا التعليق

[

حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كرهنا في بلدنا بالشكل ده وخلانا نمشي منها غصب عننا. أنا حاسس أن كل الناس المغتربين (المطرودين) دول أفضل ناس في مصر ومصر خسرت كتير لما خرجو منها، وبعتقد كمان أنهم لو في مصر هيقدرو يبدعو لأنهم هيلاقو ناس كتيير بتفهم زيهم وهتساعدهم بس للأسف الجو العام والروتين والعشوائية مش هتساعدهم

للاسف الي مطرودين من مصر غير مرغوب فيهم وبيتم التعامل معاهم ع الاساس ده مع اننا موفرين ف الاكل لهم وموفرين خدمات وبندخل فلوس لهم السفارة الفلبينية بتعامل الفبينيين المعغتربين لانهم مصدر دخل مهم وعامله لهم قيمة هل احنا كمصريين ده معاملة سفاراتنا ف الخارج للاسف بندفع ونغرم من غير مقابل وفيه فايده اهم من ده ف ناس بتنجح بره وبتكبر وبيكون عندها خبرات لو استغلوها ف مصر البلد هتتغير كتير ع فكرة مع كل احترامي وتقديري سيبكم من مصريين المغتربين ف الخليج اتفرجي ع النماذج اللي تفرح ف كندا ولا امريكا انا بما بشفوهم ف برنامج موعد ف المهجر ع قناة الجزيرة بتصدم ان فيه مصريين كفاءات كده ومطفشينهم

بلدنا عاوزة محترفين الهز والرقص وصاحبي الاقدام الذهبية انما العقول المستنيرة مالهومش مكان والنتيجه احنا شايفنها ولسه ده البدايات ربنا يخليهم ويكرمهم زي ماخربوا البلد

رابط هذا التعليق

انا بقالى شهر تقريبا فى مصر كرهت نفسى

لسه عاوزة كمان ولا كفاية ؟؟؟؟؟؟

بقالك شهر وكرهت نفسك

انا بقالي 34 سنه

اقطع الكهربا عن مصر واخليها ضلمه ولا..........................

وبعدين انا مقتنعة تماما ان كلها أرض الله والحدود دى احنا اللى عملناها

وربنا بيقول اسعى يا عبد وانا أعينك

لو ماما وبابا معايا مش هفكر انزل تانى وكفاية شهر فى السنة اوى
والله العظيم بكرة بس تنزلوا اجازة هتكرهوا نفسكم
حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كرهنا في بلدنا بالشكل ده وخلانا نمشي منها غصب عننا.

بكده يبقي تقريبا اجماع

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

هاقول لحضرتك على حاجه . دخلى بره مصر أفضل بكتير من دخلى جوه مصر . بس برده دخلى جوه مصر كان يعيشنى حياة كريمه .

جربت السفر واستفدت منه ماديا واستفدت منه على المستوى الوظيفى .

طب انا نفسى ارجع ولا لآ ؟ نفسى ارجع النهارده قبل بكره .

طب والزباله والسرقه والبلطجه ؟ مش فى دماغى الموضوع ده . صعب ان تسالى حد هو بيكره وبيحب ليه لما الموضوع يكون حسى .

يعنى مش اشياء محسوسه اقدر اوصفهالك . انا كل اللى اعرفه انى أحب أعيش فى البلد دى بكل قرفها .

طيب ماترجع ؟

المشكله لو انا مسئول عن نفسى كنت أخذت القرار ده من بدرى بس لما أعد مع مراتى وأسألها ايه رأيك .

تقولى احنا بنعيش هنا كأسره واحده أكتر من مصر . سألتها أزاى ؟

فى مصر كل واحد ليه اهتماماته انت فى شغلك عادى ترجع واحده بالليل ترجع 10 بالليل مالكش مواعيد ثابته .

الأجازه بتاعتك اسبوع متصل بحد أقصى عشان ظروف الشغل وممكن تاخد الباقى مقطع .

انا بروح لأخواتى وبازور أهلى وأهلك - عشان ظروف شغلى بتخلينى مقصر معاهم - . ...

من الأخر مبقاش فى وقت نقعد فيه مع بعض عشان الحياه مش منظمه الدنيا ملخبطه .

لما جينا هنا لقينا الدنيا منظمه بقيت عارف انا هاعمل ايه كمان اسبوع . انما فى مصر مش عارف ظروفى كمان ساعتين .

بقينا نتكلم اكتر بكتير من مصر. لما بننزل اجازه بيبقى قدامى وقت نخرج ونصيف فيه ونزور أهلنا .

دى النقطه الأساسيه فى الموضوع فما بالك ان بجانب الكلام ده فى دخل عالى . بجانب ان موضوع الزحمه البلطجه برده مضايقها .

انا طبعا محترم وجهة نظهرها . بس معنى كده اننا هنفضل طول عمرنا برا مصر ودا اللى مش موافق عليه .

بس عارفه حضرتك أكتر حاجه مضيقانى فى موضوع الغربه ايه؟ . ان بنتى بعد اول اسبوع من الأجازه

بتقول لمامتها احنا هنرجع تانى بتنا اللى فى السعوديه امتى ؟

تحياتى

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

[quبس عارفه حضرتك أكتر حاجه مضيقانى فى موضوع الغربه ايه؟ . ان بنتى بعد اول اسبوع من الأجازه

بتقول لمامتها احنا هنرجع تانى بتنا اللى فى السعوديه امتى ؟

تحياتى

ده طبيعي انتماءك للمكان بيتحسب انت قعدت فين اكتر يعني اولاد حضرتك هم الي هيحسوا ومن دلوقت لازم حضرتك تبقى عامل حسابك ان لوعاشوا بره مصر اكتر يبقى النتيجه لصالح البلد اللي بره مصر وخاصة فترة الطفوله الاساسية لو اتعاشت بره مصر هتتعب قوي عشان ترجع مصر والحكاية نسبية الفوضى والزحمة ممكن تقدر تكيفها لكن اللي عاش من غيرها زي اولاد حضرتك ابقى اسالهم ع شعورهم

انا واحد من الناس اللي اتربو بره لما رجعت مصر ع الكلية كنت مخنوق واهو فيه فلوس وفيه كل وسائل الراحة اتخرجت واشتغلت 4 سنين وفشلت اني اتاقلم بدايه من ان مفيش كلمة شكرا ولا عفوا اللي كنت اتربيت عليها بره مصر والسلوكيات الواضحه لمجتمع حسيت ان غريب فيه 4 سنوات ومفيش فايده كانت النتيجه الرجوع للغربة تاني لكن المره ده بمزاجي مش لان والدي هو اللي فارض عليا ان اعيش بعيد عن بلدي والنتيجه بقى الاهم لو هتعيش بره عيش ف بلد تضمن انك هتقعد فيها ع طول وللاسف الخليج مش كده فالبديل هو الهجرة

الفلوس ف مصر موجوده وناس كتير بتعمل اكتر بكتير من اللي طالعان عينهخم ف الغربة لكن هل ف مصر هتقدر تمشي ف الشارع مرتاح مفيش رشاوي ولا بلطجة مصر محتاجه تكبير دماغ وده مش اي حد بيقدر يعملها تغمض عينك وتسكت عشان تعيش مرتاح اللي يقدر ع كده ويبقى مرتاح خلاص هنيئا له

رابط هذا التعليق

ده طبيعي انتماءك للمكان بيتحسب انت قعدت فين اكتر يعني اولاد حضرتك هم الي هيحسوا ومن دلوقت لازم حضرتك تبقى عامل حسابك ان لوعاشوا بره مصر اكتر يبقى النتيجه لصالح البلد اللي بره مصر وخاصة فترة الطفوله الاساسية لو اتعاشت بره مصر هتتعب قوي عشان ترجع مصر والحكاية نسبية الفوضى والزحمة ممكن تقدر تكيفها لكن اللي عاش من غيرها زي اولاد حضرتك ابقى اسالهم ع شعورهم

انا مش عايز اخرج بره الموضوع بس انا عشت بره مصر وانا صغير 12 سنه من وانا فى الحضانه للأعداديه وصممت اخد الثانويه من مصر برغم ان المفروض العكس

عارف لما تحب حد ومش عارف بتحبه ليه . انا كده بالظبط .

عشت احلى حياتى فى مصر . مش قاعده عامه صدقنى . خليها فى موضوع تانى عشان منخرج عن اطار موضوع .

تحياتى ليك

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

صعب ان تسالى حد هو بيكره وبيحب ليه لما الموضوع يكون حسى .

يعنى مش اشياء محسوسه اقدر اوصفهالك . انا كل اللى اعرفه انى أحب أعيش فى البلد دى بكل قرفها .

رغم ان معظم الاراء مجمعة علي ان بره مصر افضل كتير لكن اكيد في ناس " زي حضرتك " متضايقة من الغربة و بعد قراءة التعليقات هنا حسيت ان الناس مشاعرها متضاربة و المعظم اضطر يسافر عشان الفلوس و ده الطبيعي و بعد ما حرجوا من مصر لقوا ان بره انظف و احسن

انما لو انت متأقلم مع الحياه المهرجله في مصر و طبعا فيها اهلك واصحابك و برضة لو عايش حياتك ماديا كويس فس مصر هتفكر تسافر ولا هتندم ؟؟؟

الموضوع ده محير جدا ,,,,,,,,

رابط هذا التعليق

رغم ان معظم الاراء مجمعة علي ان بره مصر افضل كتير لكن اكيد في ناس " زي حضرتك " متضايقة من الغربة و بعد قراءة التعليقات هنا حسيت ان الناس مشاعرها متضاربة و المعظم اضطر يسافر عشان الفلوس و ده الطبيعي و بعد ما حرجوا من مصر لقوا ان بره انظف و احسن

انما لو انت متأقلم مع الحياه المهرجله في مصر و طبعا فيها اهلك واصحابك و برضة لو عايش حياتك ماديا كويس فس مصر هتفكر تسافر ولا هتندم ؟؟؟

البداية الفلوس لان هيعرف منين الناس عايشة ازاي بره كل واحد بيتاثر ببيئته لان الناس كتير متصورة ان مانجده ف مصر هو الطبيعي ولكن طبعا مع ظهور الفضايات انفتحنا ع العالم احنا كنا بنعاني ف مصر من انغلاق فظيع والحمد لله اننا شوفنا الناس بره عايشة ازاي وطبعا الحكاية نسبية كل ماتشوف اكتر كل ماتتعب اكتر لاننا دايما هنبص ع الحلو يعني مش هتشوف سلبيات المجتمعات الاوروبية من ضعف ف العادات الاجتماعية لكن هتشوف النظام والرقي فقط

يعني دول الخليج تعتبر مرحلة انتقاليه ولكن ف البداية بتحكم ع الفلوس لما بتشوف بقى حاجات مفتقدها بتقدر تحكم ولكن لو انت كنت شايف قبل كده نظام مختلف فبتكون عاوز تمشي وخلاص والدليل حضراتكم شوفوا نماذج الناس اللي مقدمة هجرة كلهم او معظمهم ماديا مرتاحين جدا جدا ولكن طالعين ليه عشان الرقي والنظام عشان يحسوا بادمية ف التعامل واتمنى اننا نطرح موضوع تعامل الحكومه مع ابنائها ونشوف مدى الرقي والادمية وكمان فكرة ان التاجر ف مصر بيتعامل مع المواطن كانه بياخد الحاجه شحاته

رابط هذا التعليق

البداية الفلوس لان هيعرف منين الناس عايشة ازاي بره كل واحد بيتاثر ببيئته لان الناس كتير متصورة ان مانجده ف مصر هو الطبيعي ولكن طبعا مع ظهور الفضايات انفتحنا ع العالم احنا كنا بنعاني ف مصر من انغلاق فظيع والحمد لله اننا شوفنا الناس بره عايشة ازاي وطبعا الحكاية نسبية كل ماتشوف اكتر كل ماتتعب اكتر لاننا دايما هنبص ع الحلو يعني مش هتشوف سلبيات المجتمعات الاوروبية من ضعف ف العادات الاجتماعية لكن هتشوف النظام والرقي فقط

يعني دول الخليج تعتبر مرحلة انتقاليه ولكن ف البداية بتحكم ع الفلوس لما بتشوف بقى حاجات مفتقدها بتقدر تحكم ولكن لو انت كنت شايف قبل كده نظام مختلف فبتكون عاوز تمشي وخلاص والدليل حضراتكم شوفوا نماذج الناس اللي مقدمة هجرة كلهم او معظمهم ماديا مرتاحين جدا جدا ولكن طالعين ليه عشان الرقي والنظام عشان يحسوا بادمية ف التعامل واتمنى اننا نطرح موضوع تعامل الحكومه مع ابنائها ونشوف مدى الرقي والادمية وكمان فكرة ان التاجر ف مصر بيتعامل مع المواطن كانه بياخد الحاجه شحاته

هو حضرتك ولا مرة فكرت و ندمت و قلت يا ريت ارجع مصر

رابط هذا التعليق

[

هو حضرتك ولا مرة فكرت و ندمت و قلت يا ريت ارجع مصر

الانسان بيندم لما ياخد قرار ويشوف نتيجته خطأ وبرده انا مش مؤيد للندم لان ساعتها كان ده افضل قرار، انا اتربيت طفولتي بره مصر ونزلن ع الجامعه يعني ليا مبرري ورغم كده كنت رافض السفر المؤقت يعني كنت اقول ياهجرة يابلاش لان هتسافر السنة هتسحب سنة ومش هتخلص من الاحلام المادية اللي بعد كده بتلاقي نفسك وصلت لمرحلة ان بلد الغتراب بقيت حاسس بانها بقى فيها كل ذكرياتك والعكس بلدك الاصلي بقيت غريب فيها

انا حاولت اتاقلم في مصر لمدة 4 سنوات عمل وكنت موفق ف العمل وماديا كمان لكن زهقت ماديا كان العمل دخله كويس وظروف الاسرة كانت كويسه جدا يعني مكنش فيه مايدعو للسفر من الناحية المادية بس بتحس بخنقة اسلوب العمل ف مصر والادارة المصرية عموما تخنق بتعتمد ع مبدأ اهل الثقة مش اهل الخبرة وده موال يطول شرحه وبلدنا بتدر وبتحكم بكده وده سر نجاحنا العظيم وجربوا كده الادارة المصرية الحالية ف خارج مصر الا من رحم ربه سيئة غير بقى سلوكيات الناس وزي ماقولت مش هتعرف تتمتع بعربية جيبتها ولا شقة جيبتها الشوارع زحمة ومكسرة وبتدفع تمن لخدمات مش بتاخدها زبالة بندفع تمنها ومش بتتشال وفلوس للميا وبتيجي ملوثة وكهرباء بتقطع يعني للاسف بندفع كتير ومش بناخد غير بقى سلوكيات ف الشارع زفت وقيمنا الحلوة راحت

وهنقول بلاش نهرب من البلد ولازم نصلحها بنفسنا الكلام ده صح احنا هربنا لكن لما كنا قاعدين متكتفين الامر مش ف ايدينا للاسف اصحاب القرار فاسدين يبقى نعمل ايه

هندم بجد لما الاقي بلدي اللي بحبها بتححسن امورها وبترجع زي ماكانت وللاسف الواحد ماحضرهاش وهي بلد جميلة ونظيفة لكن كفاية الافلام الابيض والاسود والتاريخ الجميل

هندم ساعة ده وهقول يارتني كنت موجود والبلد ف ازهى عصورها انما بالوضع الحالي لا اجد ما يدعو للندم بالعكس انا ندمان جدا اني ماسافرتش من اول ماتخرجت وندمان ع 4 سنين ضيعتهم ف الشغل ف مصر كان مطلوب من الواحد انه لايرى لا يسمع لا يتكلم وف الاخر اقول انها بلدي لما اعمل ده بره اسمي غريب

انما غريب ف بلدي بتبقى قاسية قوي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...