اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شرفتونا يا ولاد الأيه

tantrum

Recommended Posts

سمعت هذه الأغنية على إحدى القنوات الفضائية

و هى إحدى إبداعات إعلامنا الموقر فى الرد على الجزائر

و يبدو من كلمات الأغنية المستوى التى وصل إليه الحال فى أغانينا و إعلامنا ككل

و هذه الأغنية العظيمة ذكرتنى بإحدى الدورات الرمضانية و التى خسر فيها فريق أحد الأحياء بمدينتنا فما كان منهم إلا تأليف أغنية مشابهة تغنوا بها بعد خسارتهم فى النهائى.

و حقيقة أنا لم أعد أتعجب من مثل هذه الأغانى

عندما مرت من قبل أغانى لسعد الصغير (تميمة منتخبنا القومى) و تامر حسنى. مرت لهما و لغيرهما أعانى تحمل ما تحمله من معانى دون إستنكارها.

و لله الأمر من قبل و من بعد

الأغنية:

http://www.youtube.com/watch?v=WXVnjy62eww

إستدراك: الأغنية مهداة لكل من يعشق مصر و أنا أعشق مصر و لكنى أرفض هذه الهدية.

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

انا بصراحه اول مره أشوف الأغنيه دى وعجبتنى جدا جدا طبعا الموضوع اذواق .

بس انا سؤالى لحضرتك فين الكلمات اللى فى الأغنيه اللى فيها انحدار فى المستوى دا مش سؤال استنكارى ابدا والله دا فعلا سؤال استفهامى ؟

على فكره ابن الأيه فى العاميه المصريه معناه جامد او كويس .

سؤال تانى لحضرتك هوا حضرتك خايف على شعور البربر ؟ ولا البربر مالهومش علاقه بالموضوع ؟

تحياتى لك

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

انا بصراحه اول مره أشوف الأغنيه دى وعجبتنى جدا جدا طبعا الموضوع اذواق .

بس انا سؤالى لحضرتك فين الكلمات اللى فى الأغنيه اللى فيها انحدار فى المستوى دا مش سؤال استنكارى ابدا والله دا فعلا سؤال استفهامى ؟

على فكره ابن الأيه فى العاميه المصريه معناه جامد او كويس .

سؤال تانى لحضرتك هوا حضرتك خايف على شعور البربر ؟ ولا البربر مالهومش علاقه بالموضوع ؟

تحياتى لك

الفاضل: President

الكلمات اللى فى الأغنيه اللى فيها انحدار فى المستوى هى الكلمات التالية:

سنة تسعين قطعناهم ...... إحنا فرحنا و عيطناهم

والغل مليكوا و ......

فهذه الكلمات و هذا الخطاب لا يصلح للمستوى الإعلامى العام

هو كلام للجماهير فى المدرجات أو كما ذكرت ممكن أن يكون مقبولا بعد مباراة فى دورة رمضانية أو فى الحوارى.

و أنا خايف على شعور المصريين قمثل هذه الأغانى لا يمكن أن تسبب حرجا أو ضيقا للطرف الأخر

فهى تسىء لنا و تخدم غيرنا فى تقديم صورة غير جيدة و غير صحيحة عن خطابنا و أسلوبنا

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

سنة تسعين قطعناهم ...... إحنا فرحنا و عيطناهم

والغل مليكوا و ......

الفاضل tantrum شاكر لك توضيحك .

بس اسمحلى اوضح بعد النقاط . قطعناهم فى العاميه المصريه يعنى لعبنا عليهم ماتش جامد مش قطعناهم بالسكينه او شئ من هذا القبيل

عيطانهم : دا حضرتك وصف قليل عما حدث فعلا بعد المباراه -هوا حضرتك نسيت عين الدكتور - وبعدين عيطانهم فى المصريه معناه حسسناهم بالقهر .

الغل مليكوا : هوا حضرتك عندك شك فى كده بلاش عشان الماتش بتاع السودان ده . ناسى ماتش 2001 تفتكر اللى عملوه معانا فى 2001 تسميه ايه

اللى حصل فى 2001 مصر كانت بتلاعب البربر فى الجزائر واحنا كنا بنافس السنغال والجزائر بره الموضوع خالص وكنا محتاجين نكسبهم

وطبعا استقبلونا بالضرب وتكسير الباص والجزائر بتلعب الماتش كأنه اخر ماتش فى حياتها وعصبيه وخناقات فى الملعب

وفى وسط الماتش ميدو بيقول لحارس الجزائر انتوا بتعملوا كده ليه دا احنا عرب وانتوا بره الموضوع حارس الجزائر قالوا (كلوا الا مصر) تفتكر تسمى الرد ده ايه ؟

استاذ tantrum مع انى ماكنتش عايز اتكلم فى الموضوع ده تانى . ناس كتير اختزلوا المشكله الحاليه بين مصر والجزائر انه خناقه عشان ماتش كوره

وبدأو يتفهوا الموضوع على ان الخناقه عشان ماتش كوره واحنا اتغلبنا وان المفروض ان الكوره ماتعملش فينا كده . ونسيوا ان احنا قهرتنا

على اللى حصل فينا بعد الماتش وبهدلة كرامة المصريين . ماحنا اتغلبنا كتير اشمعنا المره دى .

هاقول لحضرتك حاجه الدول اللى بتحب مصر فاهمه مصر صح انما فى دول تانيه والله لو عملت ايه اللى فى اجندتهم فى اجندتهم .

عشان مطولش عليك قناة الجزيره الرياضيه القطريه اذاعت خبر بعد ماتشات الدورى المصرى الأسبوع اللى فات (شغب بالأسلحه البيضاء فى الملاعب المصريه)

وطبعا الخبر كدب فى كدب وحطت الخبر المانشيت الرئيسى قبل حتى نتيجة مباراة الريال والبارسا تفتكر ليه ؟

والله انا اتنكدت نكد يوم خبر ان الحقيره الجزيره اشترت art وبالتالى كاس الأمم عليها وهتشوف هيقولوا علينا ايه .

القصد اللى عايز يفهمنا صح يفهمنا واللى مش عايز ...... مش هتفرق كتير صدقنى .

تحياتى لك

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...