اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

احكى لنا تجربتك

مغتربة

Recommended Posts

بصراحة موضوع جذاب جدا

كان من اسوأ عاداتي التدخين

كنت باشرب سجاير ممكن اوصل لعلبتين يوميا

جربت كل الطرق للتخلص

التقليل التدريجي لم ينجح

الفلاتر والمباسم الخاصة اختراعات فاشلة

لزقة النيكوتينيل لم تفلح

بطلت كل حاجه واستمريت في السجاير

وفي يوم كنت اتحدث مع زميل عنها وعن متاعبها التي اعانيها

وقررت فجأة التخلص منها

وكانت اول سيجارة من العلبة لم اقل هذه آخر علبة بل مزقتها بمقص كان بجواري

ومن يومها ومنذا 10 سنوات لم اقربها مطلقا

واكتشفت ان سيطرتها علينا بلا مبرر

استاذ Ragaai تجربه حضرتك مشابهه لتجربه والدى رحمه الله

فالذى اسمع عنه انه كان مدخن شره جدا ( لانه توقف و انا ما زالت صغيره جدا )

ما حدث انه كانت هناك حاله وفاه فى العائله فانشغل اول يوم فى الحزن و تجهيز الدفن و العزاء و ما الى ذلك

فلم يدخن اى سيجاره

و لم ياخذ باله الى منتصف اليوم الثانى

ففكر فى نفسه انه ما دمت قدرت على الاستغناء عن السيجاره يوم و نصف دون ان يحدث لى شيىء فاذن انا استطيع ان اكمل حياتى بدونها

و من يومها لم يدخن اى سيجاره فى حياته حتى مماته

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

كنت اطمح فى مشاركه من احد الاخوة الافاضل حول تجربه له لتتوقف عن التدخين

حيث ان البعض للاسف يعتقد ان خروج الروح اهون من التوقف يوم واحد عن التدخين

فهل من احد يعرض لنا تجربته فى هذا الشان

تلبية لدعوتك الكريمة اتكلم عن تجربتى مع التدخين وكيف اقلعت عنه

التدخين فى نظرى هى اقبح عادة

تعلمت كيفية التدخين فى سن الرابعة عشرة على يد صديق سوء

حملت علبة سجائر فى جيبى فى سن السابعة عشرة

اقلعت عن التدخين عدة مرات وصلت احداها الى ثلاث سنوات ونصف.

فى كل مرة عدت للتدخين اسوء مما كنت قبل الاقلاع عن التدخين

آخرى عهدى بالتدخين كان استهلاكى قد وصل الى 120 سيجارة ( 6 علب ) ، نعم 120 سيجارة ، كنت اشعل سيجارة بينما الاخرى انسى انها لاتزال مشتعلة

كنت احمل اطفالى على يد وفى يدى الاخرى السيجارة مشتعلة.

لم اكن اشترى السجاير بالعلبة بل بالكرتونة وفى الازمات كنت ادفع ضعف السعر حتى اضمن تموين الاسبوع او حتى الشهر !!!

كرهت التدخين ولكنى كنت مستمرا فى التدخين ، وكنت اقنع نفسى بالاجابة التى كنت دائما ارددها اننى اجد متعتى فى التدخين حيث اعتبرتها المتعة الوحيدة

طفاية سجاير او اثنتان على الكومدينو بجوار السرير ، مثلهم او اكثر على السفرة ، مثلهم على ترابيزات الجنب فى غرفة المعيشة ، مثلهم فى الحمام ، حتى فى البلكونة

فى المكتب عدة طفايات سجائر .

شيئ مرعب ، رائحة الملابس ، الشعر ، الفم ، السيارة ، اظافر صفراء واسنان صفراء

ادوار البرد او الانفلونزا تستمر لاكثر من اسبوع

أخيرا قررت ان اقلع عن التدخين نهائيا

كان ذلك قبل رمضان عام 1407

وحيث اننى اعلم اننى اشعر بنفس الاحساس الذى ينتاب المدخن فى اول مرة يدخن فيها فى حياته عندما ادخن او سيجارة بعد الافطار فى اول يوم من رمضان ، حيث يبدو ان الجسم يكيف نفسه مع الموعد الجديد بعد انتهاء اليوم الاول حيث لايحدث هذا الاحساس فى الايام التالية من الصيام ، فقد قررت ان افعل ذلك فى ذلك العام.

تسحرنا لصيام اليوم الاول من رمضان ، أُذن للمغرب ، فطرنا ، صلينا ، بدأت اشغل نفسى بملاعبة الاطفال ، بالتمدد فى السرير ، بالتجول فى البيت ، الخروج للبلكونة حيث رائحة زهور الربيع ، التأمل فى السماء ، ومر اليوم الاول وتلاه الثانى والثالث ، والآن اكثر من 22 عاما .

والحمد والمنة لله ان اعاننى على ذلك حيث كان آخر عهدى بالتدخين هو 28/4/1987 الموافق 29 من شعبان عام 1407

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

موضوع جميل جدا

وطبعا علشان الواحد يقلع عن عاده سيئه كان بيعملها ...او يداوم على عاده حسنه (مفيده)وما كانش بيعملها .

فده موضوع محتاج لعزيمه قويه واصرار وتحدي

وباقول تحدي ......لاْن دايما كل واحد مننا لما بيدخل في موضوع التحدي ده بيبقى عاوز هوه اللي يكون كسبان

فممكن الواحد ياخد الموضوع على انه تحدي قدام نفسه انه هل هايقدر يثبت لنفسه انه ممكن يصر على حاجه ويعملها وله لا

طبعا تجربة السكر الزياده في الشاي وموضوع الاقلاع عن البيبسي .متهياءلي ناس كتير مرت بيه .وانا واحده منهم .وباؤحيي كل اللي قدروا واستمروا

لاْن المهم تقدر تعمل حاجه ....بس الاهم انك تستمر

نيجي لموضعي انا بقه

من يوم ما جيت الرياض .وانا شايفه الحياه هنا عباره عن اكل ونوم ومذاكره للاْولاد .مافيش رياضه وما فيش مشي

في مصر الواحد كان بيزهق يقوم نازل يتمشى في اي حته

لكن هنا .لازم جوزك يكون معاكي

وبما ان انا ظروف عمل زوجي ما تسمحش خالص

ولاقيت ان وزني ممكن يزيد انا وبناتي طبعا .............وما حدش يقول لي هاتي سير او مشايه في البيت (لان مصيرها معروف في النهايه)

قررت خصوصا ان الجو اليومين دول اكتر من رائع

اني انزل امشي انا والبنات عندي وضربت عرض الحائط بكل اللي كانوا بيقوا لي ما ينفعش

هنا ما ينفعش تمشي لوحدك .الست ما تمشيش في الشارع

لدرجة ان واحده اعرفها لاقيت جوزها مفهما ان الشرطه لو شافتها ما شيه لوحدها ممكن توقفها وتاخد اقامتها

المهم

صممت .ونزلت فعلا مرتين في الاسبوع امشي انا والبنات .واول مشوار ليه كان صديقه بعدي بشارعين كنت باتمشى لحد عندها واطلع شويه واروح تاني مشي

والاقي بقه الاصوات من حولي يابنتي ما ينفعش هنا ماحدش بيمشي (ولا كاْني باسمع حاجه )

المهم مره في مره لاقيت صديقه تانيه ليه عرضت عليها الموضوع وشجعتني اننا نمشي مع بعض ...وفعلا حصل

مره تالته اخدت 2 جيراني ورحنا لصديقتنا التالته دي مشي

الخطوه الجايه بقه

اني شجعت ستات(مش كتير قوي) جنبي اننا ننزل نمشي وما بقيتش لوحدي

والموضوع نجح

في الاول كنت باتقابل المعارضه وتكسير الجناحات (ما ينفعش .مش هنا .لازم جوزك يكون معاكي.)

لكن بعد كده

والموضوع ده كان امبارح بس ...كنا ماشيين 3 ستان وبناتي الاتنين .كنا رايحين نزور صديقه رابعه لينا مش بعيده قوي ومش قريبه قوي عن المكان اللي احنا فيه

وكل واحده فيهم كانت بتقول لي زوجي هايوصلنا

قلت لهم ...مع نفسكم خلوه يوصلكم وانا هاحصلكم انا والبنات مشي

المهم اتشجعوا ومشيوا معايا

وفرحوا جدا واتفقنا نبقى ننزل نمشي تاني بعد كده

طولت عليكم ........بس دي كانت تجربتي ......ويارب اقدر اكمل

بس المشكله هاتبقى في الصيف بقه والحر

لكن ...اني امشي شويه ..احسن من اني ما امشيش خالص

تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      عندما تحكى نساء الشرق لا بد أن ينصت الرجال ويمتنعوا تماما عن الكلام المباح وغير المباح حتى تنتهى النساءعرض المقال كاملاً
    • 15
      عنها عن الفتاه ذات الاثنى عشر ربيعا التى تراست وفدا من زميلاتها فى المدرسه لزياره مصابى الحدث الجليل الذى وقع فى مدينتها الهادئه جمعت زميلاتها و ذهبوا الى المستشفى يواسوا الجرحى و يستمعوا منهم لقصص البطوله و الصمود و كيف رفضوا الاستسلام كما كانت تطالبهم القوات البريطانيه و قاتلوا بشرف حتى نفذت ذخيرتهم اتذكر نبراتها و هى تسرد لى مشاعرها المختلطه من الاسى و الفخر و هى تنظر الى جثامين الشهداء منهم و التى كانت مسجاه فى المستشفى فى انتظار مراسم التشيع و كيف انها فى اليوم التالى القت خطبه حماسي
  • أضف...