اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكله صلاه

Damo

Recommended Posts

عندي مشكلة

دلوقتي انا كوني مقيمة في بلد غير مسلم فموضوع الصلاة في مواعيدها بيبقى فيه صعوبه شوية احيانا

ايام المدرسة كنت بصلي الصبح عادي و بعد اروح جري الحق الضهر.

لكن دلوقتي في الجامعة بقضي يومي كلو فيها من ٨ الصبح ل٧ بليل . اكتشفت حته مزخنءه تحت الارض اسمها جامع. قلت حلو احسن من مفيش. لقيت بيجي انواع مختلفه من المسلمين بييجوا يصلوا فيه بردو ( سنة شيعة و حاجات تانيه كده). قلت عادي انا باجي اصلي لربنا و مش بعمل اي حاجه غلط. الحصل اني لقيت نفسي مش برتاح خالص لما ابقى بصلي و الاقي ناس حاواليا بتعمل حجات مختلفة. او مثلا نبقى بنصلي جماعه و اللي وقفه جنبي فجأة تعمل حركات عجيبه غريبه تخلي الواحد يطلع من موود الصلاه. انتهى الامر اني كل مره اروح اصلي بدل ما اطلع نفسي صافيه اطلع متأفأفه و مبسووووطه اني اخيرا خلصت.

فكرت خلاص بلاها اصلي في البيت احسن بس هل صح كده؟ افوت صلوات اليوم كله؟؟ ولا اصليها في معدها كلاها و روحي في منخيري؟؟

يا ترى حد عندوا اقتراح ممكن يفيدني؟

احب اوضح نقطة. انا عندي اصدقاء كتير من ديانات عديده و كل واحد بيحترم معتقدات اللي قدامه. لكن لما جت لاثناء الصلاه لقيت الوضع صعب

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

ممكن تاخدى معاكى سجادة صلاه وتصلى فى اى مكان فى الجامعه بس يكون فى مكان غير مكشوف

والا صلى فى المسجد وخلاص لكن الصلاه لازم تصلى فى مواعيدها

ان الصلاة كانت على المؤمنين كتاباً موقتاً

انا مبفتيش انا بقول رأى ولو عاوزه فتوى ممكن تسألى اى شيخ

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

هو القرآن حلها يا جميلة.........."لكم دينكم و لي دين" هو طبعا الاية هنا المقصود بيها الديانات الاخري بس برضه في نفس وضعك ممكن نقولها و الله اعلم

انا هقولك علي حاجة حصلت معايا.........انا لوحدي بي في بلد مسلم و فعلا كنت حسيت بالخنقة الشديدة .......جارتي م الشيعة راحت اخدتني معاها المسجد

طبعا احساس المسجد احساس تاني خالص........ و انتي قولتيه بنفسك.........انتي رايحة تصلي لربنا...........يعني كأنك معتكفة مش قادرة تبصي علي حاجة تانية

طبعا صاحبتي م الشيعة كانت بتصلي بطريقة غريبة...........انا ما اخدتش بالي منها م الاول.........لاني مكنتش اعرف انها شيعة.......بس لما عرفت بقيت اركز معاها من باب الفضول

نصيحتي ليكي اوعي تاخري مواعيد الصلاة لانها الزاد الحقيقي ليكي في رحلتك........ و خصوصا انتي بتقضي يوم طويل منهك ...اكيد هتحتاجي تقابلي ربنا في الصلاة و تحكيليه و تدعي

انتي مستغربة بس شوية في الاول عشان الوضع غريب و بعدين احنا كنا فاكرين ان الناس كلها بتصلي زي بعض بس مطلعتش كده خااااااااااااااااااااااااالص

عارفة انا جت عليا فترة ابتديت اقرا و كده عن الشيعة بس لقيت دماغي لسعت خالص..........فقولت خلاص يا ربي انا هعمل اللي بعرفه لان ده اللي في حدود علمي المتواضع و الله اعلم

ربنا يثبتك و يهون غربتك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      جالى تاشيره على جواز والعقد اللى جيه مع الجواز غير الاتفاق فكنت عاوز الغى التاشيره بلغت المكتب انو يلغيها هل اقدر اسافر على تاشيره تانيه بعدها على طول ولا هيكون فيها مشكله وهل الكفيل اللى كانت هسافر ليه يقدر يمنعنى من دخول الدوله
    • Guest Ehab Magdy
      0
      يا جماعه انا جالى عقد عمل فى الكويت ورحت عملت الكشف الطبى هنا فى مصر فى مستشفى المأمون اخدت غير لائق طبيا بسبب ضعف البصر فى التقرير الطبى وانا لابس نضاره اصلا كدا مفيش حل خالص ولا ايه ؟ مفيش حد سافر قبل كدا و هو غير لائق  ياريت تفيدونى بالله عليكم ؟
    • 1
      امي اشترت شقه ايجار قديم من سنه 93 بعد مرور 20 سنه صحاب  البيت عوز يمشنا من الشقه واحنا بقالنا 25 سنه عايشين في االشقه وتلع العقد  ايجار لمدة 10 سنين بس للاسف هي مش كانت تعرف تقراء وانا كنت صغير مش عرف اعمل ايه في حل
    • 4
      يارب نؤمن بأنك حي ونؤمن بأنك حاضر فعلاً في كل مكان وحاضر فى وسطنا نسبحك ونعبدُك، نحمدُك يا رب على كل احوالنا حتى المرض. أنت كمال الحياة. أنت القيامة وأنت الحياة. أنت، يا رب، عافية المرضى نسألك أن تتحنن على الذين يتألمون في جسدهم وعلى كل الذين يتألمون في قلبهم، وعلى الذين يتألمون في روحهم. رحمتك يا رب نسأل الآن من أجلهم. باركهم كلهم، واجعل الكثيرين يستعيدون الصحة، ليكبر إيمانهم وليلمسوا عجائب حُبك، ليكونوا، هم أيضاً، شهوداً لقدرتك ورحمتك. نتوسل اليك يا رب ،  من أجل اسمك القدوس،إشفهم ي
    • 0
      معلش ياجماعه الموضوع عاجل لانى فى مشكله بعد ما تقفلت فى وشى الابواب انا حللت فى المختبر والبرج ومعمل الفا حللت تحاليل السفر للخارج اللى هيه الاجسام المضاده لفيروس سى وبى ووظائف الكبد والتحاليل الحمد لله طلعت سلبيه  المهم روحت حللت فى المعامل المركزيه طلعت النتيجه وجود اجسام مضاده لفيرس س   عيدت الاجسام المضاده فى معمل اخر   اسمه اوتولاب فى المنصوره بره  تانى وطلعت الاجسام المضاده  لفيرس سى سلبيه   المهم عشان مطولش عليكو المعامل قالولى مش بنعتمد اى نتيجه معامل خاصه  انا كده خدت بلا
  • أضف...