اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ناوي تعمل لاندنج فين في كندا

Recommended Posts

استاذ محمد جمال اشكر حضرتك على المشاركة واحييك على فكرتك الرائعة

بصراحة في مثل ببساطة بيقول الغريب اعمى ولو كان بصير

وعملية التأقلم على بلد تختلف في العادات والدين واللغة اكيد شئ مش سهل ابدا

ولو في فكرة زي اللي حضرتك بتقولها تبقى فكرة رائعة وانا كنت قرات قبل كده ان الجالية السودانية

لهم مقر وعليه يافطة كبيرة في تورنتو للترحيب بأي سوداني جديد وارشاده

بس انا اعتقد ان الموضوع عايز جهد جماعي مجموعة تكون متطوعة او بمقابل مادي بسيط

تتولى شئون المهاجر الجديد وتدله على كل ما يحتاجه في ايامه الاولى بداية من استقباله في المطار

والسكن واماكن التسوق الرخيصة وتاجير السيارات الى اخره

اعتقد ان ده افضل لان موضوع ان شخص واحد يكون مسئول عن اي مهاجر مصري جديد هيكون صعب شوية وده

لان كل واحد مشغول في مسئولياته وشغله وبيته علشان كده افضل ان يكون في مقابل مادي ومجموعة اشخاصيكونوا مسئولين

يالا يا جماعة مين موافق على الفكرة دي؟

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

أنا رأي نروح علي مكان الجاليه السودانيه و نساهم معاهم في تكاليف المقر ,, و بدل ما أسمه مقر الجاليه السودانيه تبقي ( مصر و السودان ) و انا واثق انهم هيرحبوا جدا,, خصوصا من واقع خبرتي ان الشعوب العربيه و الجاليات لديها رغبه جارفه في التوحد بعيدا عن النظم السياسيه الفاشله _ و كمان السودانين هيفرحوا قوي لما يعرفوا أن احنا و بكامل أردتنا متنازلين عن الاداره و كرسي الحطم

أيه رايكم , حد من اخواتنا المتكلمين الرسمين يوصل لحد عندهم و يطلب أيدهم !!!!!!!!!!

و يبخت من وفق جاليتين في الحلال

سهير ليالي و ياما لفيت و طفت

و ف ليله راجع في الضلام قمت شفت

الخوف ... كأنه كلب سد الطريق

و كنت عاوز أقتله .. بس خفت

عجبي !!

رابط هذا التعليق

ده تصور لاهداف الرابطه

1- هذه الرابطه تم انشاءها بغرض خدمة اعضائها العرب المهاجرين الي كندا دون التفرقه بينهم من ناحيه الجنسيه او الديانه او الفكر

2- تقويه العلاقات الشخصيه والأسريه بين اعضائها مما سيساعد كثيرا في استمرار وقوة الرابطه

3- إستقبال المهاجرين حديثا في المطار لبعث فيهم الطمأنينه التي قد يفتقدونها بسبب عدم معرفتهم للمكان

4- مساعده المهاجرين حديثا في الحصول علي سكن للإقامه فور وصوله في اي مدينه يرغب الاستقرار بها دون تحميل الرابطه اي نفقات ماليه

5- العمل علي مساعة المهاجر حديثا علي الاندماج في المجتمع الكندي عن طريق النصائح العمليه ودلهم علي افضل السبل لقبول المجتمع الجديد

6- العمل علي نشر ثقافة اوطاننا في كندا حتي لا تختفي ثقافتنا في الثقافه الكنديه

7- العمل علي نشر ثقافة الهجره الي كندا بين ابناء اوطاننا حيث ان كندا من اكثر الدول قبولا للمهاجرين وستظل كذلك لفتر طويله قادمه مهما اختلفت قوانين الهجره

8- العمل علي تدعيم العلاقه بين الرابطه والرابطات الموجوده حاليه في كندا

احنا بدل ما ننصهر جوه الرابطه السودانيه

ويجي واحد من جواها يقول الناس دول دخلاء

ونختلف في الاخر

طب ما احنا عندا الهدف الثامن الرابطه بتاعتنا بيقول اننا نقوي علاقاتنا بالرابطات الاخري

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ايوه ياعم نصار بس احنا ماقلناش ننصهر على الرغم من ان احنا رايحين كندا علشان ننصهر فى تلج كندا هى الحكايه ان المفروض يحصل اتفاق وتجمع بيننا وبين السودانيين وشويه شويه يزيد عليهم الفلسطينيين والسوريين واللبنانيين ( اعتقد دول اكتر المهاجرين) + الجزائريين والمغاربه ولما يتلم الشامى على المغربى حتلاقى الامور اسهل لكن المصرى دايما يحب يقعد لوحده ومالهوش فى الطيب نصيب

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

واذا كان السودانيين بساهموا فى الرابطه ماديا لدعم اسكان الجدد مجانا لمده شهر او شهرين مثلا فمنطقيا عندما يزيد عدد الاعضاء يقل الدعم المتجه لهذا البند ويدخل فى بند اخر له الاهميه وهى تشجيع المشروعات الصغيره داخل المنزل حتى يعرف المهاجر الجديد طريقه وكليته ومدرسته وعمله

اذا كان الموضوع تشجيع نفسى ومعنوى فقط ( دون ان يكلف الرابطه ماديا) فسيتجه المهاجر الى جهات اخرى تشجعه ماديا (اعانه بطاله - اعانه دراسه) ويقول طيب حنستفيد ايه بقى خلينى فى حالى

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...