اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انواع عقاب الاطفال

HanaaOsama

Recommended Posts

السلام عليكم انا كتبت عن موضوع العقاب ده في مداخله في الموضوع السابق لكن قلت الافضل يكون موضوع لوحده لاني شايفة انه مهم اوي و يا ريت تشاركونا بالرأي و هو ايه هي انواع العقاب الي تكون مناسبه لسن 3 سنين او اكتر و لان الزعيق اعتقد مبيجبش نتيحه غير انه بيخرق الدم علي الفاضي :smart: يا ريت كل واحد يقول هو بيعاب اولاده ازاي و علي اي مواقف

و شكرا لتفاعلكم

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 45
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم انا كتبت عن موضوع العقاب ده في مداخله في الموضوع السابق لكن قلت الافضل يكون موضوع لوحده لاني شايفة انه مهم اوي و يا ريت تشاركونا بالرأي و هو ايه هي انواع العقاب الي تكون مناسبه لسن 3 سنين او اكتر و لان الزعيق اعتقد مبيجبش نتيحه غير انه بيخرق الدم علي الفاضي :smart: يا ريت كل واحد يقول هو بيعاب اولاده ازاي و علي اي مواقف

و شكرا لتفاعلكم

بجد موضوع ممتاز جدا يا هناء واتمنى الاخوه الافاضل يشاركونا بخبراتهم وخصوصا انى ابنى لسه صغير (سنه وشهرين) وطبعا لسه مش استخدمت اى حاجه من انواع العقاب (التعذيب ههههههههه)

بس والله شوفت طفل هو شقي حبيتين بس مامته وباباه بيضربوه بايديهم ورجليهم وبالعصايه وعنده اقل من سنتين يعنى سنه و8 شهور وصعبان على جدا الولد وانا متاكده ان فى عقاب تانى بس الولد بصراحه مجرم وعندى واللى فى دماغه هينفذه هينفذه بصراحه وانا فى مره عندهم فى البيت ابوه كان هيضربه اخدته وقلت انا اقنعه بالحسنى انه مش يلعب فى الريسيفر والاسلاك بتاعه التليفزيون بس الواد ابدا راح برضه وطفى التليفزيون بس انا شايفه انه عيل وبيلعب وعايز يلفت الانتباه فاحنا نلعب معاه مش نضربه يالا انا متابعه معاكى يا هناء واتمنى تفيدونا ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

صباح الخير..

كلمة ...((( عقاب ))).......او.....رد الفعل ازاء ما يفعله الاطفال من...شقاوة...او عناد.

العقاب لابد يكون معنوى وليس جسدى ....يجب الابتعاد تمامااااا عن اى عقاب جسدى للطفل .

1- مهم جدا ان يعرف الطفل لماذا (( يعاقب ))..ماالذى فعله من خطأ ؟؟ ولماذا فعله ؟؟

2-الطفل يجب ان يعلم العلاقة بين مافعله ...ليعلم كيف حددنا نسبة العقاب ..

3-لو مثلا حذرنا الطفل وقلنا له لاتفعل ..كذا..والا ستعاقب....اذن...يجب علينا ان نكون عند كلمتنا ونتمم العقاب .

4- لايجب ان يمر وقت طويل من ...فعل الخطأ...ثم معاقبته عليه ...(( فى هذه الحالة سوف يتحير الطفل وسيكون العقاب بلا فائدة ومن الممكن ان يظن الطفل اننا نظلمه ))

5-لايجب ان يكون العقاب ...غير مجدى ...مثلا لايجب ان نعاقبه بأنه ميعملش واجبات المدرسة حتى يعاقبه المدرس !!!(( هذا خطأ من ناحيتنا طبعااا )) ..او..نعاقبه بأن نقول ...سوف تأكل كل العدس لأنك لاتحبه ..!! لأنه فى هذه الحالة سوف يرسخ فى ذهنه انه اكل العدس او اى شئ لايحبه..هو عبارة عن عقاب ..

لكن ممكن نشيل اللعب بتاعته اللى بيحبها فى مكان بعيد عنه ونقول له انت ممنوع تلعب باقى النهار باللعب ..او يدخل حجرته لمدة ساعة وميتحركش منها ...او...يفضل قاعد امامنا على كرسى ولا يتحرك من مكانه ....اى ...عقاب لايؤلم .

6- العقاب ليس له اى فائدة...اذا استخدمنا (( الاعتداء على حقوق الطفل ))..الصريخ او الضرب....لان الطفل غير انه سيكون فى المستقبل طفل معندهوش شخصية لكنه ايضا مع مرور الوقت لن يهتم مهما (( صرخنا )) وداخليا لن يحترم شوية بشوية هذا (( الكبير )) اللى بيصرخ دايما ويعتدى عليه ..

7-شئ مهم جدااا فى شخصية الطفل ...كيف تحاول اقناع طفل ان يكون مسالم و(( فقط )) يطالب بحقه سواء بهدوء او باقناع ....ويبتعد عن الخناقات مع زملائه..

اذا كنت انت تحاول اقناعه (( بالخناقات؟؟ ))..

8- متى نرفع العقاب ؟؟ بمعنى ...لو مثلا الطفل غضب على الطعام ...او...رمى جزء منه على الارض ..لابد يعاقب انه سوف يترك مائدة الطعام ..وسوف يحرم من رؤية الرسوم المتحركة التى يحبها طوال فترة العصر .....لايجب ان نعاقبه (( بطريقة سيكوباتية )) ونتركه ينظر للطعام الواقع على الارض ..مهما حاولنا ان نفهمه فى هذا العمر ان هذا خطأ لان فيه اطفال مش لاقيين ياكلوا ...مش حايفهم ...هو يبدأ فى فهم هذا عند سن ستة او سبع سنوات ..

9-مفروض بعد ان يهدأ الجو تماما ....نبدأ نتكلم مع الطفل على حسب عقليته ونسأله ؟؟ ليه عملت كدة ؟؟ انت مش عارف ان بابا وماما بيحبوك ؟؟ ليه تزعلهم وانت كمان تزعل زيهم لانك اتحرمت من الرسوم المتحركة ؟؟ او من انك ترسم الرسومات بتاعتك بالالوان الجميلة اللى جبناهالك ؟؟

10- مهم جدا جداجدااااا............اننا احنا نعمل كونترول على نفسنا قبل ما نقرر نعاقب الطفل ....حتى لانتصرف بكل الغيظ من افعاله ...اقصد رد فعلنا ...!!!

ومهم جداااا....نتخيل اننا مكان الطفل ...ونفكر ؟؟ ياترى هو بيفكر ازاى دلوقت ؟؟؟

11- حاجة كمان مهمة جداا جدااا....فى رأيى ...اننا لما نتحدث مع الطفل نقول له ....بص فى عينية ...قوللى ..انت فاهم انا بعمل كدة ليه ؟؟ لابد يكون الطفل فاهم وواعى هو بيتعاقب ليه ؟؟ وبرضه بلاش نبص له بغيظ لكن؟؟ كأننا بنفهمه اننا بنعمل كدة لمصلحته علشان ميعملش كدة تانى ...هو كدة عمره ما حاينسى انه اتعاقب لانه عمل شئ مش راضيين عنه ..

شكراا...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

استاذه سلوى تسلم صوابعك اللى كتبت الكلام الموزون ده وده واللى ناويه اعمله مع ابنى بس من رأيك فكره العقاب بالكرسي انى اقعده على الكرسي فتره زمنيه دى عقاب كويس ولا خطأ

وكمان انا مثلا ناويه ان شاء الله لما يكبر اعاقبه بانى امسك ايده وابص فى عنيه وافهمه ان ده غلط والمره الجايه هيكون العقاب اشد زى الحرمان من الفسحه بتاعته مثلا او اللعب بلعبه مفضله عنده كده يعنى ايه رأيك كده

بس من امتى يعرف ان ده عقاب يعنى انا عمر سنه وشهرين من امتى يفهم ان ده عقاب لانى اعتقد انه الان مش هيفهم قوى لو حرمته من الخروج او الكلام ده

ياريت حد يفيدنا

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

أولاً بأحيي صاحبة الموضوع علي طرح الموضوع الهام جداً لكل أسره و بحيي كمان الأخت الفاضله مدام سلوي علي المشاركه الرائعه التي تفضلت بها . أما عن رأيي في الموضوع .

هو أن كل طفل يختلف عن الآخر في الطريقه التي من الممكن أن نتبعها معه كأسلوب للعقاب . بمعني أن فيه طفل ممكن يجي بالضرب و ما ينفعش معاه غير كده و فيه طفل ممكن الضرب ما يجيبش معاه أي نتيجه و فيه طفل ممكن يجي بأننا نحرمه لفتره من الحاجات اللي بيحبها و ممكن طفل يجي بأننا نخوفه المهم أننا نعرف الطريقه اللي ممكن تجيب نتيجه مع الطفل ده.

المشكله بقي أن فيه أسر معينه بتاخد أتجاه واحد تجاه طفل معين ... بمعني أنها تصمم أنها تعامل الطفل ده بالعنف علي سبيل المثال ... طيب إذا الطريقه دي مش جايبه نتيجه معاه ؟؟ لأ لازم يتربي و لازم يتعلم الأدب ... طيب مافيش فايده من الضرب و لو فضلنا نضرب فيه لغاية ما روحه تطلع برضه مافيش فايده ... و الأهل برضه مصممين ان دي الطريقه الوحيده اللي هتنفع معاه.

كان فيه حلقه لعمرو خالد قال فيها جمله عجبتني جداً أن الواحد لو جرب طريقه معينه في التعامل مع شخص معين و صمم عليها و الطريقه دي مش جايبه نتيجه معاه بيبقي كأنه بيفتح قفل بمفتاح غير المفتاح بتاعه ... طيب المفتاح ما بيفتحش ... لأ أجرب أفتح تاني .. طيب المفتاح مش بيفتح ... لأ لازم يفتح ... و يفضل يجرب و يجرب و يجرب بنفس المفتاح و المفتاح مش عايز يفتح ... طيب الصح أيه ؟ ... الصح أني أغير المفتاح و أجرب كل المفاتيح لغاية مفتاح فيهم ما يفتح معايا.

و هو ده اللي المفروض نعمله مع ولادنا لكن لو صممنا أننا نتبع طريقه معينه و أحنا مقتنعين أن الطريقه دي هيه الوحيده اللي هتجيب نتيجه و في نفس الوقت الطريقه مش نافعه و لا أحنا اللي بنغير طريقتنا و لا أولادنا اللي بينصلح حالهم يبقي مش الغلط في أولادنا يبقي الغلط فينا احنا لأننا مش عايزين نغير المفتاح.

ده رأيي المتواضع

تقبلوا تحياتي

أبو كريم

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

اضافه صغيره ..... التربيه ليست معناها عقاب فقط ......

انا لم اقصد من كتابه الموضوع ذكر انواع العقاب لان كل حاجة عقاب وان حياه الطفل عقاب و بالمناسبة انا لا اضرب اولادي ولن اضربهم و لكن احيانا ممكن في مواقف معينه الواحد يتنرفز و يزعق و لاني اعلم ان ده غلط برضه فسالت الناس بتعمل ايه مع اولادها لما تريد عقابهم و كمان العقاب جزء اساسي في التربيه لازم الطفل يعرف ان في حاجة اسمها عقاب

رابط هذا التعليق

شكرا اخت سلوي علي الرد المفصل و لكن احيانا بعض العقاب لاينفع مثلا مفيش حلويات " مش عايزه " مفيش لعبه جديده " عندي كتير " عدم الخروج لمكان بيكون عقاب مش وقتي وفي وقت العقاب فعلا مفيش خروج لمكان و في سن 3 سنين يبدا العناد و بالنسبه لجلوس الطفل في غرفته مفردا اعتقد صعب جدا مثلا الواحد يقفل عليه ويسيبه ولا ايه ؟ و موضوع الكرسي ده اعتقد لو متعودش عليه من صغره مش هيرضي و مش هينفع يعني مثلا اقول لها اعدي علي الكرسي مش هتعد و بعدين !!! اشيلها احطها بالعافيه هتنزل برضه و بعدين !!!! اكيد هزعق عشان ترضي ولا ايه ؟

رابط هذا التعليق

هو مفيش تفاعل للموضوع ده ليه؟ محدش بيعاقب اولاده ولا ايه ؟

رابط هذا التعليق

حضرتك صاحبة الموضوع و المفروض تكوني أول من يتفاعل معه و لكن عندما يضع الأعضاء مداخلات و لا يتم التعليق عليها من حضرتك فكيف يكون التفاعل أن يرد العضو علي نفسه ؟

شكراً لحضرتك

من أقوال الشيخ الشعراوي رحمه الله

الثائر الحق من يثور ليهدم الفساد ثم يهدأ ليبني الأمجاد

رابط هذا التعليق

اسمحلى استاذ مصري اصيل ان احييك على هذا المقطع الجميل في وصفه وشرحه

كان فيه حلقه لعمرو خالد قال فيها جمله عجبتني جداً أن الواحد لو جرب طريقه معينه في التعامل مع شخص معين و صمم عليها و الطريقه دي مش جايبه نتيجه معاه بيبقي كأنه بيفتح قفل بمفتاح غير المفتاح بتاعه ... طيب المفتاح ما بيفتحش ... لأ أجرب أفتح تاني .. طيب المفتاح مش بيفتح ... لأ لازم يفتح ... و يفضل يجرب و يجرب و يجرب بنفس المفتاح و المفتاح مش عايز يفتح ... طيب الصح أيه ؟ ... الصح أني أغير المفتاح و أجرب كل المفاتيح لغاية مفتاح فيهم ما يفتح معايا.

رابط هذا التعليق

أهلا بالاخت الفاضله هناء

طبعا اكيد هيكون فى تفاعل بس زى ما تقولى كده المعظم بيبقي محتار فى نوع العقاب وكثير منهم يجأ الى الضرب والزعيق والشتم فى بعض الاحيان فليس هناك الجديد بالنسبه لهم

واعتقد انك لو كنتى بتابعي سوبر نانى كنتى هتلاقيها انها بتصبر على الاطفال واعتقد ان دى نقطه مهمه جدا الصبر بمعنى ان مثلا ممكن يكون الطفل عمال يعيط ويزن علشان تجبيله شيبسي فانتى علشان تخلصى من الزن هتلبي طلبه والموقف ده هتلاقيه بيتكرر وبالتالى الطفل فهم انه لما يزن هياخد اللى هو عايزه بس انا مش بنقول اننا نعذبه لا بس لازم يكون فى صبر وقوه تحمل على بكاء الطفل ومعرفه اهمياته والله الموفق

رابط هذا التعليق

حضرتك صاحبة الموضوع و المفروض تكوني أول من يتفاعل معه و لكن عندما يضع الأعضاء مداخلات و لا يتم التعليق عليها من حضرتك فكيف يكون التفاعل أن يرد العضو علي نفسه ؟

شكراً لحضرتك

اولا اشكرك علي الرد السابق و لكن لم اعلق لان لم توجد نقطة محدده للتعليق عليها فكلامك واضح و اشكرك عليه و تم التعليق لاخرين اما لستفسار او توضيح

شكرا للتفاعل

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

السلام عليكم

بعد السلام والتحية أدخل في الموضوع مباشرة

عن عقاب الأبناء بالضرب أم بالحرمان؟

بعد عدة مشاهدات ومناظرات بين وضع أبناء جيل ((الفلكة)) ، و أبناء جيل ((الحرمان)) ومن اشكاله "حرمان من النادي، من البلاي ستيشن، من الايس كريم، إالخ ".

وجد أن الجيل الأول غالبا هو الأشد عزماً في المواقف من تصحيح وضبط الأمور عكس الجيل الثاني، والذي في الغالب "وشه يحمر" في نفس تلك المواقف. وأن الأول دائما يفتخر بضربه وتعليقه على الفلكة أمام اولاده، أما الثاني فيلتزم الصمت وأن تكلم ممكن "يعيط" على حسب حالته النفسية.

ما رأيكم في طرق عقاب الأطفال؟ والاهم التأثير على المدى البعيد؟

رابط هذا التعليق

استاذى الفاضل / قوس قوس

اولا باشكرك على موضوعك واسمحلى اشارك معاك باكبر قدر من المعلومات والمداخلات

اولا حضرتك سبقتني لانى فعلا نهاردة كنت ناوية افتح نفس الموضوع داه وبنفس العنوان سبحان الله على توارد الافكار والتشابه -

وقرارى انى افتح نفس الموضوع بعد ما تكررت حوادث ضد الاطفال فى كل بلاد العالم وبصورة يومية - والاطفال قد يكونوا هم الملائكة الحقيقيين على كوكبنا هذا

ولكن مادام الموضوع اتفتح خلينا نعرض مواقف شخصية لبعض الامور وانا عن تجربتى الشخصية مع اولادى اد احنا اصدقاء جدا ومفيش عندنا العقاب الضرب هو فقط الحرمان من الكمبيوتر وداه اشد عقاب لابنى ممكن يخطر على بال اى شخص و اعتقـد اذ تمادى الاب او الام فى العقاب للطفل بصورة يومية وايذائه بدنيا ومع مرور الوقت يزداد العقاب بصورة تلقائية وعدوانية مما ينتج عنه عدم تحمل هذا الجسد الضعيف لكل هذا الكم من التعذيب او العقاب وينتهى الحال وبصورة يومية الى موت الاطفال .

فى البداية نعرض شوية حوادث ضد الاطفال من الصحف اليومية واكيد فى اغلب هذه الحوادث بيكون الاب لا يقصد ابدا قتل طفله او يصل عقابه لدرجة الموت

خبر اليوم فى الصحف الكويتية

--------------------------------------------------------------------من سنغافورة ------------------------------------------------------------------

21/04/2010

صالحان قتل طفلته ... دفاعاً عن سجائره

سنغافورة - د ب أ -

قضت محكمة سنغافورية بالسجن 6 سنوات بحق رجل دين بضرب طفلته (عامان) حتى الموت بعدما وجدها تعبث بسجائره.

وكان صالحان علاء الدين (27 عاما) ، وهو أب لثلاث بنات ، عاد إلى منزله في أحد أيام يناير 2009 ليجد ابنته التي لم تتجاوز عامها الثاني تلهو بسجائره، ونظرا لأنه عنفها بسبب هذه الفعلة نفسها قبل ذلك بأيام ، فقد ثار هذه المرة وتملكه الغضب فأخذ يضربها بعنف ، حتى فارقت الحياة في وقت لاحق متأثرة بتمزق في وريد رئيسي.

يذكر أن صالحان اتهم بداية بالقتل، وهو اتهام عقوبته الإعدام، بيد أن القاضي لم يوافق على اتهام الرجل بالقتل العمد وخلص إلى إدانته بالقتل الخطأ ، حسبما أفادت صحيفة «ستريتس تايمز» السنغافورية امس.

من جانبها، وصفت الزوجة روزانة محمد يوسف (25 عاما) صالحان بأنه «أب طيب وحنون» وأنها تتمنى الإفراج عنه.

----------------------------------------------------------------------ومن مصر ----------------------------------------------------------------------

خنق طفلته لكثرة بكائها

|القاهرة - من فاطمة محمد|

لم يجد موظف مصري طريقة لمنع طفلته الصغيرة من البكاء سوى قتلها، فكتم أنفاسها حتى الموت وفر هاربا.

الشرطة المصرية في الجيزة، ورد إليها بلاغ أمس بمقتل الطفلة سها محمود (عام واحد) وتبين أن والد الطفلة طلق زوجته منذ 3 أشهر، وأنها تركت له أطفالهما الثلاثة وتزوجت من زميل لها في العمل، وتولى الأب تربية الأبناء إلا أن أصغرهم سها كانت دائمة البكاء فقام بخنقها.

تم توقيف الأب القاتل، وأحيل على النيابة العامة المصرية، فأمرت بحبسه على ذمة التحقيق، وصرحت بدفن الجثة.

---------------------------------------------------------------------------من امريكا -------------------------------------------------------------------

أميركي عذب طفلا عمره 4 سنوات حتى الموت بعدما بلل سرواله

واشنطن - CNN -

يواجه أميركي من ولاية ميتشغان، عقوبة السجن المؤبد لتعذيبه طفل صديقته، البالغ من العمر 4 سنوات، حتى الموت، عقاباً له لأنه بلل سرواله.

وقال ديفيد ليتون، المدعي العام لمقاطعة «غينيسي» لـCNN إن أنحاء جسم الطفل، دومينيك كالهون كافة، تعرضت للكمات وركلات من صديق الأم، براندون جوشوا- فريدريك هيز، البالغ من العمر 24 عاماً. وأوضح دان آلان، قائد شرطة أرجنتين تاونشيب للشبكة إن الطفل عذب حرقاً كذلك حيث كانت مفاصل إحدى اليدين متفحمة.

وحول بشاعة الجريمة، أوضح آلان «أقوم بعملي هذا منذ مدة طويلة، هذه أسوأ حالة اعتداء على طفل أشهدها على الإطلاق»، مردفاً «لقد جرى تعذيب الطفل بكل ما تحمله الكلمة من معنى».

ونقلت السلطات الأمنية مزاعم هيز بأن خطأ الطفل الذي كلفه حياته أنه بلل سرواله، وهي ليست المرة الأولى، مشيرة إلى أن هيز كان يمقت الطفل نظراً لامتناع والده الحقيقي عن دفع نفقات إعالته. وأوضحت الشرطة أن أم الطفل، شهدت بعينها جانباً من تعذيب ابنها، وحاولت حمايته بجسدها بالانكفاء عليه، إلا أن لكمات الصديق العنيفة طالتها كذلك.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

داه نتيجة طبيعية للتمادى فى ضرب الاطفال - لو كانت وسيلة العقاب اسهل وابسط وتتناسب مع فهمهم لان اعمارهم مابين 2- 4 سنين ما كنش داه ممكن يحصل فى يوم من الايام ونتمنى الموضوع داه يكون بمثابة ناقوس خطر يدق وينذر الجميع الى كيفية عقاب الاطفال ..

تحياتى

و

يتبع >>>>>>>>>>>>

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

كان في موضوع قبل كدا بيتكلم عن عقاب الاطفال يمكن يفيد

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=88666

رابط هذا التعليق

23/4/2010

وقتل ابنه لعدم إكمال «الريوق»!

عمان - يو بي أي -

قضت محكمة الجنايات الكبرى في الاردن بالسجن عشر سنوات في حق رجل دين بجريمة ضرب طفله (7 سنوات)، حتى الموت، لأنه لم يأكل طعام «الريوق» كما طلب منه.

وقال مصدر قضائي ان وقائع القضية تعود إلى شهر يونيو من العام 2007 عندما طلب المتهم من زوجته ايقاظ طفلهما لتناول طعام الافطار (الريوق)، الا ان الطفل رفض الاستيقاظ فغضب والده واجبره على النهوض وطلب منه ان يتناول كل كميات الطعام الموجودة على المائدة مع الخبز وذهب للاستحمام.

وتابع المصدر بعد ذلك عاد الاب ولم يجد الطفل قد اكل كل الطعام، فغضب وقام، من دون مبرر معقول، بضرب الطفل على انحاء متفرقة من جسده ومن ثم قام بالامساك به من قدميه وأخذ يدور به داخل الغرفة ويضرب رأسه بالحائط، فأخذت الدماء تنزف من رأسه وانفه.

ولم يكتف المتهم بذلك، بل أمسك بقدمي الطفل وبدأ يؤرجح به ثم رماه فاصطدم رأسه في الحائط وفقد وعيه، وابقاه بعدها على حالته ما يقارب ساعة، ومن ثم قام بغسله ونقله الى المستشفى، حيث ادعى بأن ابنه سقط عن الدرج.

وكان أن فارق الطفل الحياة، فتم تسليم جثة الطفل إلى المتهم، الذي قام بدفنه ولم يعلم احد بسبب وفاته سوى والدته.

وقال المصدر إن سر القاتل لم يدم طويلاً، ففي مارس من 2008 تم ضبط شقيق الطفل القتيل هائما على وجهه في احد مناطق محافظة اربد، (شمال) بسبب تعرضه للضرب والايذاء من والده (المتهم)، وافاد لدى الشرطة بأن والده قتل اخاه.

وعند ذلك جرى استخراج جثة الطفل من القبر واعادة التشريح وتبين ان سبب الوفاة هو وجود كسر في الجمجمة ناجم عن ارتطام الرأس بجسم صلب ما ادى الى تهتك ونزيف الدماغ، حيث تم القبض على الوالد وتحويله للقضاء، قبل أن يتم الحكم عليه بالسجن.

.... لا تعليق ........

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

ايه يا اغابي الله يهديكي يا رب

انتي يا بنتي شغالة في جرائم توجع القلب ليه بس

دي ناس اكيد مش طبيعية مرضى نفسيين اكيد

احنا بقى عاوزين طريقة العاقلين في تأديب اطفالنا الحلوين اللي عنينا مطلعين و احنا قاعدين مكتومين مش عارفين نروح شمال و لا يمين

انا اهو واحدة من الناس عندي اكتئاب شديد مش عارفه اعمل ايه مع مريم بنتي عمرها 5 سنين تقريبا

بس ايه العند كله عاندتك انت ما فيش سمعان كلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام نوهائي خصوصا و احنا في مصر بقى مع بنت اختي و الكل هنا هاتك يا دلع

لما تعمل غلط اعاقبها ازاي

نظام امنعيها من اللي بتحبه معلش فرصه تانية مالهاش غالي بمعنى ما فيش شكولاتة مش مهم

ما فيش خروج مش مهم

نظام اقعدي في الكورنر ادي دقني لو قعدت انا الي ممكن اقوم اقعد

يالا سيبك بقى من الجرايم و وجع القلب دا و ادينا خطوات عملية في اسس التربية

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

ايه يا اغابي الله يهديكي يا رب

انتي يا بنتي شغالة في جرائم توجع القلب ليه بس

دي ناس اكيد مش طبيعية مرضى نفسيين اكيد

احنا بقى عاوزين طريقة العاقلين في تأديب اطفالنا الحلوين اللي عنينا مطلعين و احنا قاعدين مكتومين مش عارفين نروح شمال و لا يمين

انا اهو واحدة من الناس عندي اكتئاب شديد مش عارفه اعمل ايه مع مريم بنتي عمرها 5 سنين تقريبا

بس ايه العند كله عاندتك انت ما فيش سمعان كلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام نوهائي خصوصا و احنا في مصر بقى مع بنت اختي و الكل هنا هاتك يا دلع

لما تعمل غلط اعاقبها ازاي

نظام امنعيها من اللي بتحبه معلش فرصه تانية مالهاش غالي بمعنى ما فيش شكولاتة مش مهم

ما فيش خروج مش مهم

نظام اقعدي في الكورنر ادي دقني لو قعدت انا الي ممكن اقوم اقعد

يالا سيبك بقى من الجرايم و وجع القلب دا و ادينا خطوات عملية في اسس التربية

ازيك يا ريمو انا اسفة يا حبيبتى بجد - بس انا لى غرض ان احيانا الاب والام بيبقوا متضايقين ومتعصبين ولاتفه الاسباب بيطلعوا

عصبيتهم على الطفل ومن غير ما يقصدو الطفل بيتأذي نفسيا وجسديا هما الاطفال مستفذين لكن يا حرااام لا حول لهم ولا قوة

مساكين جدا - فلازم الاب والام يفصلوا تماما بين العصبيه والتعامل مع الطفل مهما ان كان وبعدين ياريمو انا مش برضى انزلكم كل الاخبار اللى بتاذى الطفل - دا انا مرة قريت حادث لطفلة 3 سنين على ايد ابوها وطبعا البنت ماتت لان ربنا استخسرها فيه اساسا

انا عاوزة اقولك الحادث داه بكيت لما قريته وكمان فضلت يمكن اسبوع كامل وانا عندى اكتئاب وحزينة وكان فيه حادث حصل هنا فى الكويت هز الراى العام اب عنده 9 اطفال اتخانق مع مراته هما طبعا جنسية كويتية - المهم الام سابت البيت وراحت بيت اهلها زى ما بيحصل عادى - اتصل بيها قالها قبل الساعة 12 باليل ترجعى البيت لو مرجعتيش الساعة 12.10 حاموتلك الاولاد - هى افتكرت ان داه تهديد كدا وكدا ولا جه فى بالها ان ممكن يعمل كدا فعلا

راح الساعة 12.10 فعلا حبس الخدامتين بتوعه فى اوضة لوحدهم وجاب اولاده التسعة وعملهم عصير وحطلهم سم مركز والاطفال التسعة تحت تهديد الاب شربو العصير كان اكبرهم بنت عمرها 14 سنة واصغرهم ولد عمره سنة ونص - مات من اولاده (خمسة) واتبقي 4 لان لحقتهم الاسعاف

كانت واحدة جارتى جوزها بيشتغل مشرف فى حلات الطوارئ وهو بنفسه كان موجود يوم الحادث ووصفه لما حكالى ان لحظة دخوله الفيلا جالهم حالة زهول هو والطاقم الطبي والامن والظباط من المفاجأه - اول ما تدخلى من باب الفيلا السلالم اللى بتوصل على الدور اللى فوق - كل سلمتين مرمى طفل منهم ميت زى ما يكون رشيتى مبيد حشري على شوبة صراصير والاب يقولهم ايوه انا حاربيها وقتلتهم علشان تستريح انا ممكن انزلكم الخبر والصور بتاعة الاولاد بس رحمة باعصابكم مش حانزلها

المسعف جارى داه هو نفسه بكى اثناء ما بيحكيلى ومراته بكت بدموع لا توصف -

اذية الاطفال حاليا بقت بشكل واسع نفسي وجسدي وكل من الزوج او الزوجة كل واحد منهم يعاقب الاخر فى الطفل - هو ايه زنبه

اسكتى يا بنتى - دا انا مش عارفة ايه القلوب دي

انا اسفة لو اذيت مشاعركم

اغابي

:rolleyes:

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

اهلا وسهلا بالاخت اغابي

ما شاء الله عليكي كله تغذيب في قتل في حرق في سم...الرحمة حبة

بمناسبة الحرق والترهيب والتعذيب...انا بشوف امهات لما يحبوا يعاقبوا عيالهم..بيزنوقهم عند الحيطة وهما ماسكين عود الكبريت وتقوله لم ومسكتش أنا ((هحرقك))!!!....أو هحط الشطة في ((بقك))!!...ولا هلسعك ((بالمكوى))!!!... هو في ايه!!؟

انا ضد العقاب المعنوي بكل وسائله، ومع التأديب في حدود الضرب على الايدي مع ذكر أسباب العقاب والتنبيه على عدم حدوثه ،، إلخ...ومع هذا ترك ((الولد)) بحريته وممارسة لعبه بشكل طبيعي بدون الأخذ باي اثر رجعي.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 8
      الجهاد عند المسلمين بالوراثة في الفقه الاسلامي نوعين جهاد الدفع.....وهو انك تجاهد ناس جايين عايزين يحتلوا بلدك مثلا....و ده حق اصيل مشروع ومنطقي   لكن النوع التاني من الجهاد هو المشكلة المضحكة الحقيقة  ?  جهاد الطلب!!!!! وهو ببساطة انك مثلا تروح ترزل و تتسنكح على بلد تانيه (غير معادية لك) وتروح تحتلها بهدف نشر الدين    اللي هو اللي اسمه البلطجة في قاموس الكلمات الحالي   فقه جهاد الطلب باب فقهي ضخم......وفيه كتب كتيييييييييير بتتكلم فيه حبا او ذما
    • 10
      سيدات المنتدى الكرام بعد التحية هه هه هه (وش واحدة بتنهج وعاوزة تستريح) اوعن كده لما اقعد شوية احسن تعبت وربنا بصوا بقى عساسيل (وش ابلة فضيلة) احنا لازم ننشط المطبخ شوية احسن شكلنا بقى وحش قوووى قدام المذكر السالم اتسربت مستندات انهم بيقولوا ان احنا مالناش فى الطبخ يرضيكن كده يعنى؟؟؟؟ :protest: انا عاوزا بعد اذنكن كل واحدة تقوللى هى بتعمل صوص المكرونة اذاى وبانواعه يعنى فيه صوص احمر وده العادى اللى كلنا بنعمله انا بقى اكتشفت بعد العمر ده كله انى مش بعرف اعمله
    • 753
      الاخوه الاحباب اعضاء المنتدى اليكم بعض وصور لانواع التشطيبات ارجو ان تنال اعجابكم تقبلوا تحياتي
    • 0
      الرباط الخاص بي جميل والله مانتم حلوين اهو وبتطلعو قوانين امال قانون الجماعة المحظورة هايطلع امتى يا قراميط مش قلت لكم مش هاينفع معاهم الا المرزبة
  • أضف...