اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ولادة طفلى الاول هنا ام فى مصر...افيدونا

Egypt

Recommended Posts

زوجتى حامل فى الشهر السادس

انا مقيم فى السعوديه

هذا هو الحمل الاول

لايوجد لدينا اصدقاء يعتمد عليهم

لايوجد امل ان مامتها تيجى تحضر الولاده هنا فى السعوديه

ايه رأيكم

وخصوصا السيدات

ينفع ارعى مراتى وهى حامل

وهى ينفع تعتنى باول طفل وبدون خبره

ارجو الافاده

رابط هذا التعليق

ينفع مينفعش ليه ..

لما ولدت اول مرة كنت لوحدي (وشلت الليلة ) كلها بدون مساعده بل اني ومن ثاني يوم نزلت بيها للدكاترة والمستشفيات والحضانات .. عادي جدا ..

اهم حاجه ان زوجتك تكون متقبلة الوضع ومستعده تتحمل المسؤولية وفي الاول والآخر الحياه كفاح لو هنقعد ننتظر المساعده في كل عقبه تعترض طريقنا ( مش هنخلص ) ..

طالما زوجتك مش موظفة مرتبطه بدوام تصحى له بدري فباذن الله سهل جدا انها تعتني بالطفل بنفسها بعد الولاده وباذن الله مش هتحتاج والدتها ولا شيء .. انت بس خليك جنبها وهون عليها وحسسها انك مقدر التعب الي هي بتتعبه ومقدر حجم المسؤوليه الي هي شيلاها وباذن الله ربنا هيكون معاكم وتعدي بدون حاجه لمساعده حد ..

وبالتاكيد صلي استخاره لو كان البديل هو ارسالها للولاده في مصر وعودتها بعد ذلك خاصه وان امامك اسبوعين تلاته بس ويبقى مينفعش تسافر مصر لان من اول السابع السفر ممكن يكون فيه خطر على الحمل .. بس ان شئت رايي فانها ( تنشف ) كده وتجمد وتيجي على نفسها وتعتمد عليها وتخليها هنا فده احسن لها وده الي ينفعها قدام باذن الله لما تدخل تجربة زي دي وتخوضها لوحدها وتثبت لنفسها انها باذن الله ( قدها وقدود ) ..

ربنا يتم لها الحمل والولاده على الف خير ويقر عينكم بالمولود ويطرح فيه البركه . .

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

خلى بالك سواء مامتها جت واللا مجتش هى اللى هتولد ماحدش هيولد بدلها

الموضوع ده ليه رأيين لا ثالث لهما

اما ان والدتها تيجى تحضر ولادتها ..الميزة انها هتلاقى حد يطبخ لها ويغير للبيبى بس.. لكن لما يصحى البيبى بالليل هى اللى هتقوم ليه

الرأى الاخر انه لو مامتها مش هتقدر تيجى ..خلاص بقى جيبو اكل جاهز اول اسبوع ..وهى اللى هتغير للبيبى

المهم ممنوع منعا باتا السفر اثناء الحمل فما بالك بالشهور الاخيرة

بس على فكرة الطفل الاول مش مسئوليه كبيرة .. انا اختى الكبيرة ولدت اول ولادة بعيد عننا ..والحمد لله مفيش اى مشكلة المشكلة فى الطفل التانى والتالت..

رابط هذا التعليق

من الناحية الطبية للولادة فهنا احسن كتير من مصر

لوجود اجهزة حديثة لمتابعة الولادة لا توجد بمصر

من ناحية ينفع ترعاها........ اكيد ينفع طبعا

ممكن تاخد يومين تلاتة كده اجازة بعد الولادة ترعاها

بالنسبة للاكل ممكن تجهز اكلها قبل الولادة بيوم مثلا وما عليك الا التسخين

ولو صعبة دى ما عليك الا الاكل الجاهز

طبعا واكيد انها هتقدر ترعى مولودها بإذن الله لوحدها بس اكيد انه هتحتاج لبعض النصائح

او الاستفسارات ودى اكيد مش هتغلب فيها ممكن تسألنا واحنا ندلك او تتصل بوالدتها تسألها

والاهم انه بعد الولاده بأسبوعين بيكون لها متابعة هى والبيبى لعيادة النسا والاطفال

تقدر تسأل عن اى استفسار لها وللبيبى

متقلقش هو عشان اول مولود اكيد هتحس بالرهبة

وان شاء الله تقوم بالسلامة

رابط هذا التعليق

اسمح لي يا فندم ادلو بدلوي في الموضوع

بصفتي أم مخضرمة ما شاء الله لخمسة من الأطفال و السادس في الطريق

ولادة اول بيبي مفيهاش مشكلة غير الخوف الشديد من التجربة اللي بتحصل لأول مرة

و دي لازم تحاول تتغلب عليها قبل الولادة

و لازم تبقى زوجة حضرتك عارفة

أن التجربة مش بالفظاعة اللي الناس بتهول فيها

فيها ألم

أكيد

طب ما الأبرة فيها ألم

و لسعة البوتجاز اثناء الطبخ مؤلمة

و جرح السكين أثناء تقطيع الخضار بيبقى مؤلم

و لو ودنة في الصباع بتبقى مؤلمة

;)

الألم مش هو المشكلة

المشكلة هي توقع الألم و الخوف منه حتى قبل حدوثه

و نصيحة مهمة جدا لزوجة حضرتك

أثناء الولادة

و عندما تبدأ الانقباضات

contractions

أو ما نسميه الطلق

لا تصرخ

لأن الصراخ بيزود انقباض الرحم و بالتالي يزداد الألم

و الانقباضة الواحدة تستغرق 30

ثانية

تحاول تاخد نفس عميق و تكتم الألم بلا صراخ

حتعدي بإذن الله

هي حتكون مجهدة شوية عند تسارع الانقباضات عند اقتراب لحظات الولاة

بس معلش

تحاول تحافظ على هدؤها

لان الانهيار مش في صالحها

و لا أفضل من ذكر الله عز وجل في هذه اللحظات

و في الآخر

زمان كانوا بيسموها الساعة المنسية

لأنها بجد بتتنسي

و ده من رحمة ربنا

و الا ماكنش حد فكر يخلف تاني

:blink:

و بجد في لحظة لا يمكن تنساها الأم و هي لحظة خروج البيبي الي الدنيا

لحظة يمتزج بها الألم مع الفرح

ربنا يكتبها لها

و تقوم بألف سلامة

و البيبي يكون في أحسن حال

آمين

صدقني يا أخي الفاضل

مفيش حد بينفع غير ربنا سبحانه و تعالى

لا أم و لا أهل و لا أصدقاء

دول ممكن يقفوا جنبها و يخدموها

لكن ربنا وحده اللي يقدر يشيل عنها التعب و يزيل الألم

و الله انا لما ولدت في مصر قبل ما اجي السعودية

كان جنبي جيش بيخدموني

و كنت ملكة

لا أقوم بأي شيء

حتى البنت كانوا بيجيبوهالي للرضاعة فقط و انا في سريري

و لا بأغير لها و لا بأعمل أي حاجة في حياتي

و رغم كده كنت تعبانة جدا و زهقانة

و لما جيت هنا

و ولدت بنتي التانية

كنت لوحدي تماما

و كان جوزي معتكف في العشر الأواخر بيجي بس يجيب طلباتي و يرجع

و كنت مسئولة عن طفل 3 سنين

و طفلة سنة و 3 شهور

بالإضافة للبيبي

و مع ذلك ربنا سبحانه و تعالى قدرني أقوم أعمل كل حاجة و أخدم طفلين مع البيبي

مش باقول لحضرتك ربنا احسن من الكل

توكلوا على الله

و ان شاء الله

حتكون أحلى و أسهل ولادة

اللي يتوكل على ربنا حق توكله عمره ما يشوف خذلان

تحياتي

:smart:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

و الله انا ليا رأي مختلف عن الاخوات

رأيي انها تولد في مصر و مامتها تراعيها في الايام الاولى

مش لان ربنا مش هايقدرها تقوم بالمسؤولية لوحدها لا اطلاقا

بس الفكرة ان الولادة الاولى فيها مزيج من الخوف و القلق و الرهبة من الولادة لانها مجهولة بالنسبة ليها تجربة جديدة فالبتالي هاتكون فعلا خايفة فا وجود مامتها جنبها هايبقى عامل امان نفسي شوية

غير كده و كده ربنا ما يكتبها عليها يا رب بس ممكن تولد قيصري و دا فعلا صعب بتكون تعبانة في الايام الاولى فا مامتها و اخواتها هايريحوها في الاول من غيار للبيبي و استحمام بقى و طبعا برضه اكيد مامتها ممكن تشيل عنها البيبي شوية بالليل عشان هي ترتاح

كنت انا و ماما بنعمل دوريات انا صاحية بمريم طول الليل و ماما تستلم الوردية ابتدءا من 8 الصبح

و كمان بالنسبة لام لاول مرة بتكون الخبرة زيرو طبعا في حاجات كتير فا وجود مامتها هايسهل عليها شوية و هاتعلمها حاجات اكيد

انا رأيي انها تنزل تولد في مصر بالسلامة و ترجع لما البيبي يعدي شهر كده عشان يستحمل الطيران و ضغط الهواء في الطيارة

انا عن نفسي عملت كده لما جيت اولد مريم و جيت بيها و هي عندها 40 يوم

و ربنا يكملها حملها على خير و يقومها بالسلامة و يرزقكم بطفل سليم معافي يكون قرة عين ليكم ان شاء الله

اللهم آمين

رابط هذا التعليق

فى مصر

بصراحه الطفل الاول بتبقى خبرة الام ف التعامل معاة صفر

انا كنت بخاف اشيل بنتى اول ما اتولدت

بجد حاجة صغيرة كدة وشكلها احمر وملامحها موش باينه واصلا موش عارفه اشيلها ازاى

حاجات محتاجه حد مجرب قبل كده يعلمك

لو الظروق ما تسمحش تنزل مصر حضرتك ممكن تشوف بيبى سيتر تقعد معاها اول شهر وتاخد بالها من البيبى لغاية ما تسترد صحتها

وان شاء الله تقوم بالسلامه

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

زوجتى حامل فى الشهر السادس

انا مقيم فى السعوديه

هذا هو الحمل الاول

لايوجد لدينا اصدقاء يعتمد عليهم

لايوجد امل ان مامتها تيجى تحضر الولاده هنا فى السعوديه

ايه رأيكم

وخصوصا السيدات

ينفع ارعى مراتى وهى حامل

وهى ينفع تعتنى باول طفل وبدون خبره

ارجو الافاده

هلا باخى ايجيبت بص بقي يا سيدى انا مش فى السعوديه انا فى الكويت وكنت مصممه انى اولد فى الكويت علشان الرعايه الطبيه و محدش من اهلى قدر يجي للاسف وبالتالى انا وجوزى اللى شلنا اليله بس انا ولدت قيصري يعنى قعدت فى المستشفي حوالى اربع ايام وخرجت وعايزه اقولك ان شاء الله تولد طبيعي والطبيعي تعبه بالكتير يوم الولاده واليوم اللى بعديه وبعدين بتقدر تتحرك وتروح وتيجي وتعمل الاكل عادى انا خامس يوم كنت فى المطبخ وبطبخ مع انى قيصري والجرح في القيصري بياخد اسبوعين على ما يلم فمش تقلق يا اخي الكريم والله الولاده دى تساهيل واعرف كتير جدا ولدوا طبيعي وتانى يوم كانوا بيرتبوا الشقه ويطبخوا عادى بس انت اهم حاجه كون معاها دايما وابقي حنين جدا لابعد الحدود لانها هتبقي محتاجه ليك وعندها احساس انها لوحدها لكن وجودك جنبها دا شئ مهم جدا وربنا يكرمنا فى ازواجنا (ملحوظه : انا جوزى مكنش بيقوم يجيب لنفسه كوبايه ميه تخيلوا لما ولدت كان بيعملى حلبه فى البيت ويجبهالى المستشفي وكان بيسلق الفراخ ويجبهالى بشربتها و................... وربنا ما يحرمنا من أزواجنا يارب )

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

ممكن تسمحوا للعزاب يشتركوا فى الموضوع لانى كنت بفكر فى الموضوع ده من فترة

ده على اساس انى هكمل هنا لغاية ما اتجوز و مراتى ان شاء الله تكون حامل

اعتقد ان الامور لازم تتحسب بعفلانية اكتر شوية على اساس ظروفك انت و هى :

اولا : هل وقت شغلك سهل انك تطلع منه و تروح لمراتك لو حصل و جه وقت الولادة او احتاجتك لالم او خوف

ثانيا : لو حصل ان مراتك تعبت قبل الولادة بكام يوم هتعرف تسيب شغلك و تقعد معاه

ثالثا : لما مراتك تولد ان شاء الله هتعرف تفضى نفسك يومين تلاتة تقعد معاها

و كمان لو هى من النوع الخواف ان شاء الله هتبقى جنبمها و هتعدى

انما السئوال اللى ما حدش ساله لو الولادة قيصرى هل هتعرف تتحرك و بعد كام يوم ان شاء الله بالسلامة و كده

و ان شاء الله تتعرف على حد قريب ليك جار او صديق و يكون معاه مراته على الاقل مراتك تحس بونس و شكرا

و ان شاء الله بالخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كامل إحترامي لكل الردود لكن نصيحة بص لقدام

لو إنصلح حال بلدنا و حبيت تدخله كلية شرطة أو حربية حيأثر عليه ولادته في الخارج

و بعدين ولادة السعودية مش ميزة أوي عشان تحتار

يعني مش حياخدالجنسية مثلا و لا حتفرق معاك في حاجة

و يا رب تقوم المدام بالسلامة فين ما كانت و ربنا يديك طولة العمر و تشوفه أو تشوفها في الكوشة

تم تعديل بواسطة alshater
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

شوفو انا ولدت ابنى الاول هو حاليا 8 سنين فى مصر وابنى التاني هو حاليا 4 سنين اتولد فى الكويت

مش حتفرق اوى لان الدول العربية وخاصة الخليجية عمرهم ما حيدولك جنسية فمش فارقة اوى انك تولد بره مصر مفيش فيها مميزات

اما الرعاية والاهل اكيد مصر اما الرعاية الطبيه والعلاج افضل طبعا كانت بالنسبالى الكويت لانى انا ولدت فى مصر وولدت فى الكويت فكان فيه فرق طبعا مستوي المستشفي على الرغم ان ولدت فى مصر فى مستشفي خاص وكلفتنى كتير اوى

تحياتي للجميع

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 49
      انا بقالى شهر بكلم بنفسى ..... اجيبها يمين شمال مش راضية تظبط قولت لنفسى ياعم انت مغلب نفسك ليه ........... (اسال & استشير) حبايبك المحاوراتية وهما هيقولولك المفيد لانهم اكتر منك معرفة وخبرة وكمان ناس كتيرة ممكن تكون مرت بالتجربة دى الاول للمعلومة انا مقيم فى السعودية ومعنديش اى تخطيط للسنتين الجايين شكلهم ايه لحد دلوقتى :blink: (ودى حاجة غيظانى لانى مش بعرف اعيش من غير تخطيط) الفكرة انى عندى شقة فى احدى المدن الجديدة (ولسه عليها اقساط) عشان اشطبها محتاج 21 شهر ابتداء من الشهر الجاى يع
    • Guest نوران
      0
      كيفية التسجيل في السفاره لدخول امتحانات الصف الاول الابتدائى لسه واصلين يوم 20/3  معايا شهادة قيد ومختومة ختم نسر وموثقه من الخارجيه وبيان درجات الترم الاول وختم الدخول في الباسبور لإثبات عدم تواجدنا في السعوديه لمدة سنه تقريبا   كيفية التقدم والحصول على رقم الجلوس علما بان الامتحان يوم 7/4 اذا تواجد رقم تليفون لسرعة التصرف مشكورين حسن الاهتمام
    • 6
      السلام عليكم لو سمحتوا زوجي صيدلي وعايزين نهاجر لالبرتا كندا ان اراد ربنا وكنت عايزة اعرف هو لازم يعمل الاول المعادلة وبعدها امتحان اللغة والف شكر
    • 5
      علي مدخل عيادة الدكتورة فتكات ... في بورد الأعلانات و التعليمات لزوار العيادة .. علقت الدكتورة التعليمات دي : 1- اللى لسة متجوزة جديد ... مش لازم على فكرة أول ما جوزك يعدى جنبك تبقى حامل !!!... عادى جدا انك تتنيلى وتقعدى كام شهر على ما تبقى حامل !!!..... لذلك حاولى تفرحى وتنبسطى بالكام شهر دول قبل ما تتقندلى ويبقى عندك عيال هتطلع عين اللى خلفوكى !!!.... مستعجلة على أيه ؟!! ربنا يولع فيكى بمولوتوف ... 2- اللى عايزة تركب "لولو" ..... على فكرة هو اسمه لولب عشان انا باتخنق لانى على لحم دماغى من ا
    • 4
      اعترف اننى فى هذه الايام اعيش حالة مزاجية سيئة .. هذه الحالة ليست نابعة من وضع شخصى .. لكنها ناتجة من تحليلى لوضع عام لحال دولتى .. الناتج الحالى لبلدى جاء نتيجة اسباب .. تتبعت الاسباب من الاحدث الى الاقدم .. اى سرت عكس الاتجاه .. وجدت ان الموضوع تم التخطيط له من قبل عام 2005 .. البداية وضعت خريطة جديدة لمصر .. لكن كيف يتم السير نحو تلك الحدود الجديدة و المصرى الذى على حق يفرط فى دمه و لا يفرط فى حفنة تراب من ارضه .. اذن هى الفوضى و حالة من فقدان التوازن المجتمعى .. حالة يتغلب فيها اللاوعى على ا
  • أضف...