اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد س س الشخصي على كلام الرئيس في خطابه الاخير

se_ Elsyed

Recommended Posts

هذا رد شخصي على حديث الرئيس حسني مبارك للإذاعة المصرية بالأمس :

مبارك..في حديث تليفوني للإذاعة:

لا توريث للحكم..في مصر

هذه شائعة لا أساس لها..ألفها بعض الناس وصدقوها

طب ما سيادتك صرحت في بداية توليك العرش بإن مدة حكمك ستكون ولايتين بحد أقصى ، وبالصلاتو عالنبي قربنا نخلص الرابعة وداخلين عالخامسة أهو .... طب نصدق مين ياريس الأقوال ام الأفعال ؟!!!

دخول نجلي الحزب..جاء بصعوبة بالغة..وبعد مناشدات كثيرة لكي أوافق

- ماشي : يعني سيادتك كنت تعتقد بإن هذا الموضوع لو تم سوف يسبب لك الإحراج .. صح ؟ طب ماكان بلاش منه .. وبعدين من حقنا نعرف مين اللي عمل المناشدات دي .. أعضاء الحزب .. ام شباب مصر الذين تعودتم ان تتكلموا بإسمه " شباب مصر يببايعون الرئيس حسني مبارك لفترة ولاية خامسة "

لا نستطيع رفض قانون تطبقه فرنسا عندها.. ولابد من اليسر وترك التزمت

طب وسيادتك ترفضه او تقبله ليه من أصله ؟ فعلى الأقل في مثل هذه المصائب يكون السكوت هو أفضل حل .. ولكننا تعودنا أن يخرج علينا الشيخ طنطاوي في المصائب فقط مثل تعليقه على العمليات الإستشهادية في فلسطين أو منع حجاب المسلمات في فرنسا .

الحريات عندنا لاتوجد في أي دولة بالمنطقة

- لأ موجودة يا ريس ... نفس المعتقلات ونفس قوانين الطواريء ونفس ( توريث الحكم ) بس كل واحد بيضع لمسة الجمال الخاصة به على الحريات اللي عنده ... وكل واحد حر في حرياته .

وحياتنا الحزبية لم تكن موجودة حتي قبل الثورة

- بإمارة أيه يا ريس ؟!! طب سمعت سيادتك عن مصطفى كامل وسعد زغلول ومحمد فريد وطلعت حرب ومصطفى النحاس وأحمد باشا ماهر .....إلخ.. كل هؤلاء برزت أسماءهم كأعلام للسياسة قبل الثورة وفي ظل الإحتلال ... فأرجو ان تذكرنا فيمن برز في عهد سيادتك ؟.

رئيس الجمهورية نفسه لايملك إيقاف صحيفة واحدة.. إلا بحكم قضائي

- إزاي ؟ يبقى حضرتك ماتعرفش إن العديد من الأحكام القضائية قد صدرت بإعادة جريدة الشعب التابعة لحزب العمل ومع ذلك لم ولن يتم تنفيذ هذه الأحكام !!!! عايزين تفسير ياريس .

كل جهودي للمواطن محدود الدخل..ولا وقت لدي للتفكير في مصالح خاصة

- يا سيادة الريس أحنا بقى لنا 23 سنة مش عارفين تعريف من هو المواطن محدود الدخل .. فالموظف البسيط الذي يتقاضى 100 ج هو محدود الدخل ... والوزير الذي يتقاضى 10,000 ج شهرياً هو أيضاً محدود الدخل .. فسيادتك التعريف العكسي للمواطن غير محدود الدخل هو مثلاً التاجر الذي يتعرض للمسكب والخسارة ولتقلبات السوق اما فيما عدا ذلك فكلنا محدودي الدخل ...

أعرب الرئيس عن تمنياته بظهور العديد من الشباب لإيجاد قاعدة عريضة تخدم المجتمع في كل المجالات

- طب حضرتك بقى اعمل لنا حديث تاني لو سمحت وقولنا على طريقة الظهور والذي رأيناها عملياً في نجلكم الكريم جمال .

وأشار إلي أنه لم يحصل علي إجازة منذ عام 1949 حتي الآن إلا شهرين فقط.

كان الله في العون ياريس ... بس كده مش كويس على صحة سعادتك ، يعني تقريباً سيادتك كنت بتأخد يوم أجازة بس في السنة ؟!!!! يـاه لأ حقيقي بتتعبوا علشان الشعوب اللي مابتقدرش .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

تمام يا سي السيد

الرئيس بلغه ردك ومستنيك تقابله في مكتبه لما تنزل مصر علشان يناقش معاك مطالبك المشروعه والميعاد تركه لك تحدده بنفسك يوم نزولك لمصر بس خد معاك شنطة هند باك فيها بيجامه وغيرات داخلية ومعجون سنان ومكاينة حلاقة ومعجون لان ممكن الحديث يطول شوية :unsure:

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

بس خد معاك شنطة هند باك فيها بيجامه وغيرات داخلية ومعجون سنان ومكاينة حلاقة ومعجون لان ممكن الحديث يطول شوية  :unsure:

يعني الدولة بتصرف كتير وقليل وجت على الحاجات دي مش هايقدروا يوفروهالي ...

بس صح عندك حق يا أستاذ محمد لازم الواحد يشتري الحاجات دي بنفسه علشان يبقى متأكد من نظافتها

طب يا شباب حد عايز حاجة من هناك ... أنا مش هاتاخر واللي يسأل عليه قولوا له هو راح يشتري طابع بوسطة

رابط هذا التعليق

بس خد معاك شنطة هند باك فيها بيجامه وغيرات داخلية ومعجون سنان ومكاينة حلاقة ومعجون لان ممكن الحديث يطول شوية

وكمان ورق عشان تكتب مذكراتك بعنوان كفاحى :unsure:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

ياعينى يا س س مالحقتش تفرح بكرسى الاشراف...

حد يعمل كده برضه ...المفروض كلامك يبقى موزون على الكرسى

ياللا هابى نيو يير

fsh:: fsh:: bxg:: bngn:: trch:

" إملأ عيناك بوجه من تحب فسوف تفتقده كثيراً فى يومٍ ما"

رابط هذا التعليق

انا نسيت اقولك انهم هما الي ها يستقبلوك في المطار وها تنظر معاهم كام يوم في استراحة كبار bxg:: الزوار في ابو زعبل vmp: وبعدها تبدأ المقابلة

هيص يا عم ها توفر قيمة المواصلات وكام يوم كل وشرب على حساب الحكومة لغاية ما تورم من الاكل وتتغير ملامحك تماما bngn:: fsh::

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

يا سلام يا عم سي السيد لو بضتلك في القفص وودوك في سويسرا bngn:: trch: يبقى الحاجة دعيالك

بس قول يارب

رابط هذا التعليق

لغاية ما تورم من الاكل وتتغير ملامحك تماما  wst:: fsh::

يورمممم bxg:: :huh:

الله يبشرك بالخير يا استاذ محمد bsh:)

يا خساره يا س.س. والله كان جدع طيب بردو رغم انه خانقنى فى الاشراف bngn:: cr((:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يا سلام يا عم سي السيد لو بضتلك في القفص وودوك في سويسرا  bngn::  trch:  يبقى الحاجة دعيالك

بس قول يارب

عقبالنا أجمعين ... الحاجات دي بتحب اللمة يا حاج محمد ..

وانا من اول وجبة هاعترف .. وأقول له ياريس أنا كنت لوحدي وفي حالي وشفت محمد أبو زيد ماعرفش اللي جرالي .. وهوالمحرض والعقل المدبر ....

وحيث انك سافرت أوروبا كثير فيارت to be my guide علشان انا مابعرفش سويسري .. زائد إن الشكولاته بتجزع نفسي ...

طب ممكن تسألي فيه عندهم رحلات طالعة لحته تانية غير سويسرا .. يعني حاجة كده هونولولو ... جزر الآزور .... تاهيتي ..... أبو قرقاص .... صفط اللبن ... عايز حاجة تروبيكال كده .

رابط هذا التعليق

يا خساره يا س.س. والله كان جدع طيب بردو رغم انه خانقنى فى الاشراف  :

قاعد على قلبك يا فيروز ...

انا أشتريت I-mate Pocket PC جديد مخصوص علشان الموضوع ده ومن خلاله هأقدر أدخل على النت حتى لو كنت في سويسرا ... مش برضوا فيه خدمة GPRS في أبو زعبل ؟

ويا ترى مين هايدفع الفاتورة انا ولا الحكومة لأني ساعتها هاكون منزوع الدسم قصدي منزوع الأهلية ؟

حاجة تانية مش عايز كارت .. الخط أحسن ... تنصحوني بكارت أم نبيل ولا فوده فون ؟

سؤال بقى للإدارة هو انا لو سفروني سويسرا هاترجعوني مع النحل الشغالة تاني .. ولا هأفضل مع الملكات ؟

أرجو الإجابة بسرعة ... خلاص مابقاش فيه وقت

رابط هذا التعليق

قاعد على قلبك يا فيروز ...

bngn:: bxg:: :huh: ياللا يا استاذ محمد اعمل اتصالاتك اوام قلبى هيقف wst:: bsh:) cr((:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

سيادة العضو الموقر/ سى السيد

تحية طيبة وبعد

مرفق طيه دعوة شخصية لسيادتكم لحضور مراسم تعيينكم (مندوباً دائماً لمصر فى لاظوغلى)...بركاء التكرم بالحضور فى الموعد المحدد...

ملحوظة: سيادتك بتنفخ (كاوتش سيارتك) على كام...يعنى 27...30

عقيد/ محمد حشيش

مباحث أمن الدولة

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

وهوالمحرض والعقل المدبر ....

انا سبقتك خلاص وبقيت شاهد ملك وانت عارف انا من عملاء الحكومة السابقين me0:

طب ممكن تسألي فيه عندهم رحلات طالعة لحته تانية غير سويسرا

[size=10]لا فيه شرم الشيخ دلوقتي ينفع bngn::

رابط هذا التعليق

على فكرة الموضوع جد يا أس اس خد بالك محمد بيعمل اتصالاته خاصة انه راسم على منصب كبير في الوزارة الجديدة وعوزين منه يثبت ولائه فمعلشي نصائب قوم عند قوم فوائده bngn::

رابط هذا التعليق

على فكرة الموضوع جد يا أس اس خد بالك محمد بيعمل اتصالاته خاصة انه راسم على منصب كبير في الوزارة الجديدة وعوزين منه يثبت ولائه  فمعلشي نصائب قوم عند قوم فوائده  :blink:

وأنا رقبتي لأستاذ محمد .... وإذا كان المنصب ده مضمون على حساب جثتي .. يبقى نبدا التنفيذ ...

العقيد حشيش كتب

ملحوظة: سيادتك بتنفخ (كاوتش سيارتك) على كام...يعنى 27...30

أنا الكاوتشات عندي صــب يا باشا مش نفخ ...

بس فيه سؤال بيطرح نفسه .. هو حضرتك شغال أيه بالظبط عقيد ولا لحام كاوتش .... ولا يمكن عقيد أمن دولة تخصص كاوتشات ..

كده احرجتهم بالأدب علشان ضميرهم يصحى وأصعب عليهم وما يبلغوش عني

رابط هذا التعليق

• الزوار

خلي بالك يا سي السيد....

الموضوع طبقا لكلام سيادته (العقيد حشيش) فيه نفخ و كاوتش....

ربنا يستر..و الكاوتش بعد ما يتنفخ ما يفرقعش

رابط هذا التعليق

سؤال بقى للإدارة هو انا لو سفروني سويسرا هاترجعوني مع النحل الشغالة تاني .. ولا هأفضل مع الملكات ؟

ياجماعه حد هنا يعرف الأستاذ بتاع النحل ده ........ ززززززززززززززز.

حتى لو قعدت تززززن لبكره ... ولا اعرفك ولا عمرى شفتك .

رابط هذا التعليق

خلاص يا عزيزي سي السيد انا قبلت تضحياتك علشاني وانشاء الله لما تخرج من المعتقل ها توسط لك تدخل معهد التأهيل المهني واطلب لك معاش السادات face6.gif

شفت انا مش ناكر الجميل ازاي

رابط هذا التعليق

اوباااااااااااااا

دا الى انا كنت خايف منه

الجدع ده قالقنى من ايام ماكان عضو عادى

وادى من اولها اول ما قعد على كرسى السلطه(الاشراف) بدأ يناطح الاكابر

معلش يا جماعه دى اول واخر مره

اوعدكم مش هتتكرر واحنا هنعرفه غلطته

ياباشا سيبه بس واحنا هنعرفه غلطته ومش هيعملها تانى

اى اى اى احنا فينا من كده يا باشا انا بس كنت باقول نحل الموضوع ودى يعنى

حد يدخل ولا يعمل حاجه يا اخوانا الجدع هيضيع عشان البؤين الى قالهم

:blink: :unsure: B)

الرأى قبل شجاعة الشجعان *** هو أولا وهى المحل الثانى

رابط هذا التعليق

خليك بعيد يا بيبوا خليك في الكورة وتسجيل الاجوال وابعد خالص عن الجماعة دول بتوع الجماعات الارهابية وجنتنامو

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...