اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قصة الأمس

بنت الشاطئ1

Recommended Posts

مسلسل قصة الأمس بتكرر كثير فى حياة المغتربين

بتكون الزوجة محتارة ما بين الرجوع للوطن نهائى بالرغم من عدم تحقيق احلامهم..وتحقيق الاحلام بيختلف من واحد للتانى ..يعنى مثلا لما يكون واحد عايش فى مصر ويشوف ان قريبه عنده عربية وفيلا بيقول انا مش عارف ايه اللى مخليه يستنى اكتر من كدا فى الغربة

مع ان المغترب بيكون احلامه وطموحاته اكتر بكتير من فيلا وعربية وبيستنى فى الغربة لغاية ما الاولاد تكبر وهو لسه لم يحقق حلمه او ان احلامه بتكبر معاه

طيب ايه رأيكوا فى واحدة مصلحة اولادها انها ترجع مصر لأسباب معينة

والزوج مثلا مش مقتنع نهائى بذلك هل تترك زوجها لوحده فى الغربة مع انه ممكن قوى يتزوج ..وهى مثلا رافضة انه يتزوج عليها

ام تظل كما هى مع ان ذلك ممكن يكون ليس فى صالح الاولاد

ممكن لو فى مواقف مشابهه نشارك بيها

رابط هذا التعليق

الراجل لو عايز يتجوز ومراته معاة مش هيغلب

يعنى مش هيستنى لما هى تسافر عشان يتجوز

اما بالنسبة للمسلسل فأظنة لإلهام شاهين وأنا لم أشاهدة لكرهى الشديد لها

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

بصى الحاجات دى مينفعش يتحكم فيها كده

لازم تبقى كل الظروف واضحه قدام الناس علشان نعرف نحكم يعنى حالتهم الماديه ؟؟

السن بتاع الاولاد وسنهم كمان ؟؟

هل ليهم شغل فى مصر ولا لا

كل ده مهم

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

مرفووووووووض تماما بعد الزوجه عن زوجها بأى حال من الاحوال طالما يستطيعوا العيش سويا فى اى مكان بقى يعنى يا تقعدوا سوا يا ترجعوا سوا

انا عارفه ان رأى هيقابل برفض من ناس كتير بس ده نتيجه تجربه خاصه وتجارب كثيرات من اصدقائنا فى الغربه

انا معاكم ان الراجل لو عاوز يتجوز على مراته مش هايستنى لما هى تسافر 000لاء بس لما تسيبه هى هايبقى عنده حجه ويعمل فيها شهيد ان الراجل بيعصم نفسه من الغلط وده شرع ربنا وحلال وما الى ذلك فى حين لو الاسره مستقره معاه ولو بيعيشوا اللى جاى على اد اللى رايح مش هيعملها

القضيه مش فى ان سفر الزوجه لمتابعه الاولاد فى دراسه او ترتيب امور حياتهم بمصر فقط لاء الموضوع اكبر من كده

هل الراجل ده او الزوج والزوجه دول بينهم الموده والرحمه فعلا؟ يعنى العشره وتاريخ الكفاح المشترك والحب اللى بينهم يسمح لهم بده ولا لاء ؟

انا بعدت عن زوجى لنفس الاسبا ب" الاولاد" بس اللى انا هاقوله ده مش قاعده دى حاله شاذه انا اعتبرها كده

انى كنت كل شهرين بالتمام بسافر له اسبوع واحيانا كان بينزل هو كل شهر

يعنى شهريا بنتقابل انا وهو والاولاد فالموضوع كأن واحد شغال فى مرسى علم مثلا وولاده فى القاهره000وزى كده حالات كتير داخل مصرنفسها ولا يتقابلوا الا كل شهر وربما اكتر

وطبعا هنا ما بصيناش نهااائى للماديات والحمد لله انها كانت متاحه على سبيل انها مرحله وهاتعدى وكأننا بنشتريها بالفلوس اللى احنا بنعملها مش اللى هى بتعملنا والفرق كبير طبعا

اللى اقصده يا بنت الشاطىء انتو ادرى بحياتكم وانت ادرى بزوجك00حاولى تقعدوا مع بعض بالورقه والقلم وحددوا نقط المكسب والخساره وايهما ابدى ؟ وارجع اقول يتوقف على مدى حبكم وثقتكم لبعض

واهميه كل فرد ودوره فى استقرار الاسره وراحه الابناء 00وخليك فاكره هايجى يوم وولادك هايكبروا ويسيبوكى انت وابوهم واللى اليوم اللى بيعدى مش هايتعوض مش بقسيكى عليهم ابدا بس اووووووعى تنسى نفسك 00حالتك النفسيه هاتنعكس عليهم سواء بالسلب او بالايجاب يعنى مادام الاساس قوى وراسخ توكلى على الله انما بقى لو فى قلق او ريبه صدقينى يبقى ما يستاهلش انى اضحى او اتنازل عشانه

تحياتى وعذرا للاطاله

رابط هذا التعليق

مرفووووووووض تماما بعد الزوجه عن زوجها بأى حال من الاحوال طالما يستطيعوا العيش سويا فى اى مكان بقى يعنى يا تقعدوا سوا يا ترجعوا سوا

انا عارفه ان رأى هيقابل برفض من ناس كتير بس ده نتيجه تجربه خاصه وتجارب كثيرات من اصدقائنا فى الغربه

انا معاكم ان الراجل لو عاوز يتجوز على مراته مش هايستنى لما هى تسافر 000لاء بس لما تسيبه هى هايبقى عنده حجه ويعمل فيها شهيد ان الراجل بيعصم نفسه من الغلط وده شرع ربنا وحلال وما الى ذلك فى حين لو الاسره مستقره معاه ولو بيعيشوا اللى جاى على اد اللى رايح مش هيعملها

القضيه مش فى ان سفر الزوجه لمتابعه الاولاد فى دراسه او ترتيب امور حياتهم بمصر فقط لاء الموضوع اكبر من كده

هل الراجل ده او الزوج والزوجه دول بينهم الموده والرحمه فعلا؟ يعنى العشره وتاريخ الكفاح المشترك والحب اللى بينهم يسمح لهم بده ولا لاء ؟

انا بعدت عن زوجى لنفس الاسبا ب" الاولاد" بس اللى انا هاقوله ده مش قاعده دى حاله شاذه انا اعتبرها كده

يعنى شهريا بنتقابل انا وهو والاولاد فالموضوع كأن واحد شغال فى مرسى علم مثلا وولاده فى القاهره000وزى كده حالات كتير داخل مصرنفسها ولا يتقابلوا الا كل شهر وربما اكتر

وطبعا هنا ما بصيناش نهااائى للماديات والحمد لله انها كانت متاحه على سبيل انها مرحله وهاتعدى وكأننا بنشتريها بالفلوس اللى احنا بنعملها مش اللى هى بتعملنا والفرق كبير طبعا

اللى اقصده يا بنت الشاطىء انتو ادرى بحياتكم وانت ادرى بزوجك00حاولى تقعدوا مع بعض بالورقه والقلم وحددوا نقط المكسب والخساره وايهما ابدى ؟ وارجع اقول يتوقف على مدى حبكم وثقتكم لبعض

واهميه كل فرد ودوره فى استقرار الاسره وراحه الابناء 00وخليك فاكره هايجى يوم وولادك هايكبروا ويسيبوكى انت وابوهم واللى اليوم اللى بيعدى مش هايتعوض مش بقسيكى عليهم ابدا بس اووووووعى تنسى نفسك 00حالتك النفسيه هاتنعكس عليهم سواء بالسلب او بالايجاب يعنى مادام الاساس قوى وراسخ توكلى على الله انما بقى لو فى قلق او ريبه صدقينى يبقى ما يستاهلش انى اضحى او اتنازل عشانه

تحياتى وعذرا للاطاله

شكرا ليكى يا قلب ابيض بس الجملة الأخيرة ممكن توضحيها اكتر واكتر

رابط هذا التعليق

الراجل لو عايز يتجوز ومراته معاة مش هيغلب

يعنى مش هيستنى لما هى تسافر عشان يتجوز

اما بالنسبة للمسلسل فأظنة لإلهام شاهين وأنا لم أشاهدة لكرهى الشديد لها

عشان برضة اللى مش عارفين المسلسل يقدروا يتابعوا معانا الموضوع

القصة باختصار ان واحد يعمل بالخليج ومعه اسرته ولما الولد دخل الجامعة هم الزوج بالرجوع لكن تحت ضغط من الزوجة اللى طموحها كبير جدا ..ظل هو بالخليج ورجعت هى مع اولادها الى مصر.. وبعديها بفترة تزوج زميلته هناك فى الخليج ..وطلبت هى الطلاق

بس بصراحة قصة ماحدش يحس بيها الا الزوجة وخصوصا المتغربين

لان ناس كتير بيلاقوا نفسيهم فى نفس الموقف وبتبقى حيرة

رابط هذا التعليق

أختى فى الله بنت الشاطئ

لىسف الموضوع ده شائك للغايه وللاسف احداثه بتتكرر كتير بمعنى ادخلى على موقع هنا اسمه المصريون في الكويت واقرئى الاهداءات او الاعلانات هتلاقي للاسف عدد ليس بسيط يعلن انه يريد زوجه تانيه ممكن يكون جواز في السر علشان الزوجه الاولى متعرفش واللى بيطلب يتجوز واحده تانيه علشان عايز يعف نفسه ويقول مراتى مش عايزه تقعد معاه وكله بسبب العيال

واشياء من هذا القبيل لذا اختى فى الله لابد من معرفه كافه الظروف المحيطه بالامر ومعرفه الزوج نفسه وشخصيته هل من هم يفكرون فى نفسهم ولا يهمهم الاولاد

مع احترامى الشديد ولى عوده ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

مش هتصدقوا لو قلتلكوا انى فى يوم من ايام ليلة فردية من ايام شهر رمضان الكريم - وذلك قبل ان نتغرب- دعيت بهذا الدعاء

يا رب نسافر من هذا البلد

عشان كدا الواحد المفروض لما يدعى .. يدعى ان ربنا ييسر ليه الخير وبس

ماحدش عارف الخير فين

رابط هذا التعليق

عشان برضة اللى مش عارفين المسلسل يقدروا يتابعوا معانا الموضوع

القصة باختصار ان واحد يعمل بالخليج ومعه اسرته ولما الولد دخل الجامعة هم الزوج بالرجوع لكن تحت ضغط من الزوجة اللى طموحها كبير جدا ..ظل هو بالخليج ورجعت هى مع اولادها الى مصر.. وبعديها بفترة تزوج زميلته هناك فى الخليج ..وطلبت هى الطلاق

بس بصراحة قصة ماحدش يحس بيها الا الزوجة وخصوصا المتغربين

لان ناس كتير بيلاقوا نفسيهم فى نفس الموقف وبتبقى حيرة

المفروض من يتغرب يضع لنفسه سقف فى الطموحات ...كلمة طموح كبير جدا او طموح ملوش حدود ..كلمة مطاطة لا معنى محدد لها ..الطموح المادى يكون له سقف ...حتى يستطيع المغترب ان يستمتع بما جمعه وما تبقى من صحته

knowledge is power

رابط هذا التعليق

اكبر خطأ تقع فيه الزوجة هى تركها للزوجها فى الغربة والعودة مهما كانت الاسباب .

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

فعلا الموضوع ده بقي منتشر بطريقة فظيعة

و الغلط مش من الرجل من وجهة نظري لان الرجل بيسافر و يقول هجمع تمن شقة بعدين سيارة بعدين مش هقدر اعيش في مصر من غير فلوس كافية و مع استمرار غلاء مصر يبقي المتغرب صعب يرجع و نسبة كبيرة من المغتربين من غير زوجتهم

انا مثلا اعرف شخص قاعد 12 سنة في الغربة و فعلا حالته بقا تصعب علي الناس الرجل سايب مراته الفترة دي و ما بينزلش غير في السنة مرة ولا اتنين طب نفكر كده بالعقل مش الرجل ده هيجي له يوم و يموت يا تري هيفضل طوال عمره عايش علي امل العودة و التمتع مع زوجته بصراحة صعب فراح متزوج و 100 % ده حقه

و مش حكاية الزواج الرجال بس هي المشكلة الغربة ممكن تعمل شئ تاني افظع

يعني مثلا ممكن تلاقي انسة عندها 40 سنة و لسا متغربة و مش راضية تتجوز علشان خايفة ان اللي هيتجوزها يكون طامع في فلوسها

و انا بصراحة من رايي الشخصي ان اللي ناوي يتغرب يتجوز من البلد اللي هيتغرب ليها حتي لا يكون هناك مشاكل لان الزواجان هيكون بيشتغلوا في نفس البلد و هقدروا يعيشوا و بصراحة انا شايف ان الزواج في الغربة اسهل من الزواج في مصر اقصد ان الرجل يتزوج واحدة متغربة زيه في نفس البلد

تم تعديل بواسطة MoHaMMeD EgYpT
رابط هذا التعليق

انا شايف ان مع الوقت ما بيكونش الاب والام بيفكروا ف نفسهم بيكون تفكيرهم ف عيالهم وبنسوا نفسهم وبتكون العلاقة مش علاقة زوج وزوجه بيكون فيها تركيز اكتر ع مصلحة الاولاد

ومع الوقت لما العيال بتكبر بيكون الزوج مالوش عمل ف مصر ف معظم الاحيان ولو له عمل مش بيكون قادر ع التكيف مع الحياة ولا يعرف حتى يمشي بعربيته فالحكاية مش حكاية فلوس

بل بالعكس بيتمنى يستمر ف البلد اللي قضى عمره فيها حتى لو هيقعدوه بلقمته لان بتكون البلد ده قضي فيها اكتر من الل قضاه ف مصر

وانا مقتنع ان الراجل اللي بتجوز ع مراته سواء حقه او مش حقه والله لو كان فين هيتجوز برده مش حكاية انها سابته عشان تنزل تاخد بالها من العيال وضحت ف مقابل اولادها يبقى جزائها كده انا بصراحه بلوم الراجل اللي بيعمل كده والا انت شايف نفسك محتاج تبقى مع زوجة انزلو امصر كلكم واستحمل حالك زي حال بقية الناس ولا تتشكى من الزحمة ومن غيره

رابط هذا التعليق

اكبر خطأ تقع فيه الزوجة هى تركها للزوجها فى الغربة والعودة مهما كانت الاسباب .

انا كنت هقول نفس الرد السابق و لكني لقته موجود سابقا :wub:

لا انصح ابدا ابدا ان تترك الزوجة الزوج و خاصة في الغربة .. الغربة تقلباتها الفكرية شديدة اي ان الزوج اللي عاش سنين عمره مع الزوجة في حياة سعيدة ممكن ببساطة تيجي واحدة تلخبط حياتهم و حيات الاولاد اللي المفروض بنعمل كل ده عشان نحافظ عليهم ..

الحياة فرص .. و لازم الواحد يعمل بالاسباب و ياخد بالفرص دي و لكن لو الفرصة دي هتيجي علي دمار حياته و دمار اسرته او علي الاقل مش هتوصله للي هو عاوزة .. في هذه الحالة لابد ان يخرج من قيود التفكير في هذه الفرصة .. لان استمرار بقاؤه فيها معناها ضياع كل شئ و هو (الاسرة) و التي هي نواة المجتمع .

لابد من النقاش و الحوار و التواصل و الاستقرار علي رأي واحد و لكن بدون انفصال و انسلاخ الزوج عن الاسرة

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

انا مع الرأى اللى بيقول الا تترك الزوجة زوجها وحيدا ف الغربه وه لعدة اسباب

اولا

الزواج هيفقد مضمونه الزواج معناه استقرار فين بقى الاستقرار وكل واحد ف مكان

ثانيا

المغريات ف الغربه كتييييييير خصوصا لو ف بلد مفتوح

وطبعا الزوج وحيد والشيطان شاطر زى ما بيقولوا

ما تقولوش العشرة والحب ومعرفش ايه

لان ساعتها الشييطان بيلعب ف دماغه وبيلاقى حجج لكل دة

ثالثا

زى ما ولادك لهم حقوق عليكى بردو الزوج له حقوق

وما تنسوش ان ما حدش بياخد كل حاجة

لازم للغربه تمن

يعنى مثلا تعليم الولاد يااما هيتاثر بالغربه او تضحوا بقى وتنزلوا مصر كلكم

المهم ان العيله متجمعه وحده واحدة

انا امامى تجربه لواحدة نزلت بس 4 شهور مصر

ورجعت لاقت زوجها ف قصه غراميه كبيره رسمت السيناريوا بتاعها سكرتيرته المغربيه

بس لحقته على اخر لحظه وهوة فعلا اعترف لها انها لو كانت اتاخرت شهر كمان

كانت رجعت لاقته متزوج منها

اذا استخيرى الله وربنا يوفقك للخير

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

تحياتى وعذرا للاطاله

شكرا ليكى يا قلب ابيض بس الجملة الأخيرة ممكن توضحيها اكتر واكتر

انا مع قلب ابيض مرفووووووووض الزوجة تبعد عن الزوج مسافر تسافر معاه مش عدم ثقة بس الرجالة بتتلكك وما بيصدقوا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى ذكرى يوم العبور العظيم السادس من أكتوبر عام 1973 بطولات وحكايات لم ولن تنسى عبر مختلف الأزمنة والععرض المقال كاملاً
    • 6
      هذا ماكتبته بوابة الحرية والعدالة الناطقة باسم حزب الحرية والعدالة "الذراع السياسي" لتنظيم الإخوان المسلمين (يبدو أن تنظيم الإخوان يتعبر نفسه منطقة ذات إستقلال ذاتي) ولذلك فلها جناح سياسي وجناح عسكري وجناح إقتصادي وهكذا .... http://www.fj-p.com/article.php?id=12575#.UgW6AQv4ewI.twitter
    • 21
      لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم ... نفس مآساة العام الماضي وأكثر تكررت بالأمس سيول جده طبعاً قناة العربية عملت اللازم وحذفت أغلب تعليقات الناس الغاضبة من الفساد . حريه . شفافية .. نزاهة --------------- أرجو من جميع من في جده إنهم يدخلوا يطمننونا عليهم
    • 11
      الموضوع ده او الواقعه دي سمعنا كتير عنها ويمكن غيرنا شافها او عايشها بنفسه ..وانا شخصيا سمعت عنها كتييييير لكن لما شفتها عن قرب ...كان ليا احساس تاني مش عارفه اوصفه... المهم اللي حصل هو اني في مكان عملي ده من اكتر من 6 سنوات ولي زميله المفروض اني ارأسها هي مؤهل متوسط ولم اكن اتعامل اني مديره معها لا كنت اعتبرها اختي الصغيره مع العلم بأن فرق السن لا يزيد عن عامين لكن كنت بحب احسسها انها اخت ليا..هي ليست على أي قدر من الجمال الحسي ولكن معنويا روحها جميله ومرحه ومحبوبه وحديثها كوميدي ومسلي وعلى
    • 1
      في مطلع القرن العشرين انبثق المثقف العربي وظهر في سماء أرض العرب على هيئة مُذنّب. كان المثقف حينها جسماً مشعا ومضيئا وكان المثقفون أجساماً مشعة ومضيئة تشبه المذنّبات. وكانت هذه المذنبات على قلتها ومحدوديتها تضيء سماء أرض العرب، وتبشر بنهاية عصر الظلام، وفي تلك الأيام كان الناس ينظرون إلى المثقف على أنه كائن نوراني مشع وكانوا يعلقون آمالهم وأحلامهم عليه كونه يمثل ضوء وضمير أمة. ومنذ منتصف القرن العشرين عندما راحت الأحزاب والأنظمة الثورية الحاكمة تستدرج وتستقطب المثقفين وتستخدمهم ضَمُر المثقف و
  • أضف...