اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رواتب المصريين فى الخليج

Recommended Posts

امين يا ماما نونا و بالفعل الحياة فى السعودية مليئة بالراحة و الترفيه عن مصر اللى كيلو السكر فيها بقى 5 جنيه فجاة

اما نظام الكفيل و انه بيدور على ارخص عمالة فربنا معانا و يهونها

رابط هذا التعليق

• الردود 56
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اود اضافة نقطه هامه و هي الشخصيه القياديه او القدره على القياده

و حتكلم على مجالي و هو المحاسبه و الاداره الماليه

المحاسب الصغير مطلوب منه ما يلي:

لغه انجليزيه قويه

شطاره في علم المحاسبه

شطاره في الكمبيوتر و خصوصا البرامج المحاسبيه المختلفه و الإكسيل

مظهر جيد

بينما بعد تقدم العمر عشر سنوات مثلا سيستجد عنصر مطلوب و في غاية الأهميه

و هو القدره على قيادة الفريق

ببساطه ستتحول من محاسب الى محاسب اول ثم الى رئيس حسابات ثم الى مدير حسابات ثم الى مدير مالي

و كل اللي تحتيك مسؤلين منك سواء انتاجهم او انتظامهم في شغلهم

يعني حيبقى مطلوب منك ازاي تكون ريس

و دي من الصفات المهمه جدا و اللي بتخلي واحد يفضل راتبه 10 الاف و واحد زيه راتبه 30 الف

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بينما بعد تقدم العمر عشر سنوات مثلا سيستجد عنصر مطلوب و في غاية الأهميه

و هو القدره على قيادة الفريق

ببساطه ستتحول من محاسب الى محاسب اول ثم الى رئيس حسابات ثم الى مدير حسابات ثم الى مدير مالي

و كل اللي تحتيك مسؤلين منك سواء انتاجهم او انتظامهم في شغلهم

يعني حيبقى مطلوب منك ازاي تكون ريس

و دي من الصفات المهمه جدا و اللي بتخلي واحد يفضل راتبه 10 الاف و واحد زيه راتبه 30 الف

اتفق مع حضرتك فيما ذكرته

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

وهو حضرتك متخيل ان الناس ال زى دول هيتغربو سنتين تلاته وشكرا

مستحيل ابدا مش لمسألة الراتب الكبير والماديات

ولكن لاحساسه بأهميته واهمية عملة على النقيض انه لو نزل مصر لا هيلاقى الراتب ده ولا العمل ده

وبالتالى هيفضل انه يفضل دايما مغترب حتى يشعر بكيانه ووجوده

يعني لو واحد بياخد مرتب زي كده وكان عنده شغل في مصر

ولازم يختار بين هنا وهناك

يختار ايه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طبعا انا كمهندس شايف اني فى ال 3 سنوات الاخيرة بقت رواتب المهندسين المصريين عالية فى دول الخليج وبقت اكثر من رواتب الشاميين كمان يعنى مثلا هنا فى السعودية حديث التخرج متوسط رواتبهم كامل من 5000الى 7000 ريال ولحد 5 سنوات او 6 سنوات بيوصل ل 10000ريال ووطبعا الخبرات اللى اكثر من كدة بتوصل لحد 15000 ريال و20000 ريال و25 الف -30 الف لو مدير مشروع فى شركة كويسة .

غير كدة فى كوادر مصرية بتاخد رواتب عالية جدا .

المشكلة بأه انى ممكن تلاقي مهندسين مصريين بيتنازلوا ويرضوا يشتغلوا برواتب قليله

تم تعديل بواسطة مهندس سما
رابط هذا التعليق

طيب ممكن أسأل سؤال لو واحد مصمم جرافيك وخبرة سنتين وبرفكت انجليش وشغل فى شركات كبيرة , وجاى عرض على 3000 ريال وبدل سكن ، وبدل انتقال 10% من الراتب

ايه رأيكم

رابط هذا التعليق

شوف بقى صدقنى موضوع الراتب انك تقبل او ترفض محدش ممكن يحدده غيرك ليه بقى لانك ادرى بظروفك وانت جاى الغربه تعمل ايه واكيد ليك هدف معين عايز تححققه فى وقت معين لو المبلغ ده حيخلى تعمل الى انت جاى علشانه وافق لو لا ارفض ده غير انا عن نفسى ليا دف معين لو فى واحد غيرى بياخد اضعافى وانا قبلت بمبلغ اقل لانى عايز مبلغ معين وفتره معينه واحقق الى انا عايزه يبقى مفيش اى مشكله دى وجهت نظر يعنى خلاصه الموضوع ان كل واحد جاى لتحقيق هدف معين وكل واحد على حسب هدفه احسبها وشوف انت حتقدر تحقق الهدف الى جاى علشانه من المبلغ ده ولا لا

ملحوظه مش تسأل حد اقبل بالمبلغ ده ولا لا لانك الوحيد الى عارف ظروفه وايه هدفك من السفر مش معنى كدا انى مش سالت قبل السفر لا سالت فى نفس المنتدى الاكثر من رائع بس دى حاجه تعلمتها فى الغربه واتمنى انى اكون اقنعتك

رابط هذا التعليق

طيب ممكن أسأل سؤال لو واحد مصمم جرافيك وخبرة سنتين وبرفكت انجليش وشغل فى شركات كبيرة , وجاى عرض على 3000 ريال وبدل سكن ، وبدل انتقال 10% من الراتب

ايه رأيكم

انا اختى خبرة عشر سنين فى تصميم الاعلان والجرافيك واشتغلت فى شركات كبيرة ومالتيناشيونال وجالها عرض قبل كده بنفس المبلغ ده هنا فى السعودية فى جريدة واما سالتنا قولنا لها لأ........ لان كان مرتبها كويس يعنى هو غربة وخلاص

لان ال3000 دول مش هيعملوا حاجة والله وخصوصا لو انت متجوز وعندك اولاد ........بمعنى ان لو مرتبك فى مصر كويس ماتضحيش وتيجى عالمرتب ده

وعلى فكرة بدل الانتقال ده ضعيف برضو ومش هيجيبلك حتى سيارة كويسة او نص نص حتى

وفى الاخر الراى ليك ..

انا كل مادخل الموضوع ده يجيلى عقدة نفسية واخرج تانى من الكلام اللى مكتوب..

رابط هذا التعليق

لم يعد السفر والغربة عند الشباب يعنى ادخار المال اما للزواج او للمشاريع المقبلة وانما اصبح معناه هو العيشة المريحة الهنية بغض النظر عن الادخار

لاحول ولاقوة الا بالله

هي وصلت لكده

لو الكلام ده في الغرب نقول ماشي

لانه بيبقى مستقر وبياخد الجنسية وليه مميزات ضمان اجتماعي

لكن الخليج خلص الشغل هيقولو له مع السلامة

رابط هذا التعليق

لم يعد السفر والغربة عند الشباب يعنى ادخار المال اما للزواج او للمشاريع المقبلة وانما اصبح معناه هو العيشة المريحة الهنية بغض النظر عن الادخار

لاحول ولاقوة الا بالله

هي وصلت لكده

لو الكلام ده في الغرب نقول ماشي

لانه بيبقى مستقر وبياخد الجنسية وليه مميزات ضمان اجتماعي

لكن الخليج خلص الشغل هيقولو له مع السلامة

ايوا ياسيدي لما تنزل شغلك ف عز الزحام وراكب عربيتك ومشغل ياسيدي مكيفها وانت ساكن ف مدينة نصر مش عشوائية ولا حاجه وشغال ف شغل كويس تاخد ساعتنين ف الزحام يبقى عاوز ايه لما يومك يضيع فيه 3 ساعات يبقى ايه لما تدفع اسعار مبالغ فيها وتاخد خدمة سيئة

لما تلاقي سلوكيات زي الزفت لما تلاقي ميكروباص يشتم ويقل ادبه وهو اللي غلطان يبقى ايه

سيدي سفر المصريين حاليا ليس من اجل المال فقط قد يكون البعض واهم ان لو معه المال فانه سيعيش عيشة فللي لا سيدي يمكن لو انت بعيد عن القاهرة وضواحيها ماشي لو ف اسماعيلية بعيد عن الزحام لو شغلك ف القاهرة كنت عرفت كنت حسيت بوقفه كوبري اكتوبر ولا وقفه المحور 26 يوليو ساعتها هتكره نفسك

وانا بتكلم ع شاب راكب سيارة ومكيفه وشغال وساكن ف مدينة نصر اهو يعني بالمقاييس المادية ماديا كويس

فما بالك باللي بيدور ع شغل وبيتشحطط ف المواصلات يبقى يسافر عشان يعيش عيشه مريحه ع الاقل يستمتع وهو رايح شغله

وانا اتحدى اي واحد يجرب ف اجازته ينزل بسيارته الساعه 7 صباحا ويحكيلي ع يومياته ع كوبري اكتوبر او محور 266 يوليو ويحكيلنا ع المتعه ف القياده من سلوكيات لاداب قياده

ليس هذا مدعاه لترك البلد لكن هو وجهة نظر نتفق او نختلف عليها

رابط هذا التعليق

ايوا ياسيدي لما تنزل شغلك ف عز الزحام وراكب عربيتك ومشغل ياسيدي مكيفها وانت ساكن ف مدينة نصر مش عشوائية ولا حاجه وشغال ف شغل كويس تاخد ساعتنين ف الزحام يبقى عاوز ايه لما يومك يضيع فيه 3 ساعات يبقى ايه لما تدفع اسعار مبالغ فيها وتاخد خدمة سيئة

لما تلاقي سلوكيات زي الزفت لما تلاقي ميكروباص يشتم ويقل ادبه وهو اللي غلطان يبقى ايه

سيدي سفر المصريين حاليا ليس من اجل المال فقط قد يكون البعض واهم ان لو معه المال فانه سيعيش عيشة فللي لا سيدي يمكن لو انت بعيد عن القاهرة وضواحيها ماشي لو ف اسماعيلية بعيد عن الزحام لو شغلك ف القاهرة كنت عرفت كنت حسيت بوقفه كوبري اكتوبر ولا وقفه المحور 26 يوليو ساعتها هتكره نفسك

وانا بتكلم ع شاب راكب سيارة ومكيفه وشغال وساكن ف مدينة نصر اهو يعني بالمقاييس المادية ماديا كويس

فما بالك باللي بيدور ع شغل وبيتشحطط ف المواصلات يبقى يسافر عشان يعيش عيشه مريحه ع الاقل يستمتع وهو رايح شغله

وانا اتحدى اي واحد يجرب ف اجازته ينزل بسيارته الساعه 7 صباحا ويحكيلي ع يومياته ع كوبري اكتوبر او محور 266 يوليو ويحكيلنا ع المتعه ف القياده من سلوكيات لاداب قياده

ليس هذا مدعاه لترك البلد لكن هو وجهة نظر نتفق او نختلف عليها

معلش ، :unsure: ، معذور ، :sad: ، مش من مواليد مصر ، :blush2: ، ليك حق تقول كدة :happy: :sad:

رابط هذا التعليق

من ازحم و العن الشوارع في القاهره شارع فيصل

فعلا شيئ بشع بكل المقاييس

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ياجماعة طيب نعمل اية نخلينا طول عمرنا فى الخليج و الله تعبنا و الضغط هنا كمان مش طبيعى و بعدين راجعين راجعين طيب نعمل اية لية بتحسسونا ان البلد بعبع طب نعمل اية فى ولادنا ماهم راجعين راجعين هو مفيش امل خالص ادونا اى لمحة تفاؤل

رابط هذا التعليق

[

معلش ، :lol: ، معذور ، :lol: ، مش من مواليد مصر ، :lol: ، ليك حق تقول كدة :wub: :P

سيدي ومواليد مصر عملوا ايه لها سافروا وسابوها فادوها بايه صرفت عليهم وسابوها استفادوا من الدعم وسابوها وبعدين ايه علاقة الولاده ف مصر او بره مصر بسلوكيات الزحام انا سؤالي واضح حاضر لما تنزل مصر اللي مولود فيها ويمكن لك نظرة تختلف عني انزل 7 الصبح لمده اسبوع واحكيلي ع رايك انت هتكون ساكن ف القاهرة وشغلك ف القاهرة والله مش ف بلد تانيه وقولي هتاخد الطريق ف اد ايه وهتتعامل مع سواقين الميكروباصات وغلاسه امناء الشرطة ازاي

وبلغني الرد واظن اني اللي بقوله مالوش علاقه انت مولود ف مصر او لا

احنا مش داخلين كليه الشرطة وزي ماقولت اللي اتولدوا ف مصر ف اقرب فرصه بيخلعوا منها بعد ماصرفت عليهم واستفادوا من دعمها مش شايف ان نقطه حضرتك واضحه ومش شايف انها تفرق

لان اللي مقدمين طلبات الهجرة لو شوفتهم ف مصر وهم بيمتحنوا ielts من خيره شباب مصر ومستويات مادية ممتازة لكن هيهربوا من مصر عشان life style او جوده الحياة والخليج انا بعتبره مرحله ساكن ف البدروم يبقى اسكن ف شقه وبعدين فيلا

بلدي وبحبها اتولدت فيها او لا لكن من حقي اشوفها ف احسن صورة

سيدي مترو الانفاق راسمين ع الارض اسهم لتحديد اتجاه ابواب الصعود والنزول ومحطوطه استيكرات وعمالين يتكلموا ف الاذاعه الداخليه للمترو ولا حد بيهتم

ودول مولودين ف مصر مش اجانب بيفهموا عربي بيبصوا ع الاستيكر ممنوع الصعود وبرده انسى بيطلعوا

ياريت حضرتك تبقى تحكيلنا ع الاسلوب اللي بتتبعه لما تنزل اجازتك وياسلام لو عندك حل بحيث تنزل الساعه 7 وتوصل شغلك ف ميعاده

اتمنى تعرفني ذلك

رابط هذا التعليق

سيدي ومواليد مصر عملوا ايه لها سافروا وسابوها فادوها بايه صرفت عليهم وسابوها استفادوا من الدعم وسابوها وبعدين ايه علاقة الولاده ف مصر او بره مصر بسلوكيات الزحام انا سؤالي واضح حاضر لما تنزل مصر اللي مولود فيها ويمكن لك نظرة تختلف عني انزل 7 الصبح لمده اسبوع واحكيلي ع رايك انت هتكون ساكن ف القاهرة وشغلك ف القاهرة والله مش ف بلد تانيه وقولي هتاخد الطريق ف اد ايه وهتتعامل مع سواقين الميكروباصات وغلاسه امناء الشرطة ازاي

وبلغني الرد واظن اني اللي بقوله مالوش علاقه انت مولود ف مصر او لا

احنا مش داخلين كليه الشرطة وزي ماقولت اللي اتولدوا ف مصر ف اقرب فرصه بيخلعوا منها بعد ماصرفت عليهم واستفادوا من دعمها مش شايف ان نقطه حضرتك واضحه ومش شايف انها تفرق

لان اللي مقدمين طلبات الهجرة لو شوفتهم ف مصر وهم بيمتحنوا ielts من خيره شباب مصر ومستويات مادية ممتازة لكن هيهربوا من مصر عشان life style او جوده الحياة والخليج انا بعتبره مرحله ساكن ف البدروم يبقى اسكن ف شقه وبعدين فيلا

بلدي وبحبها اتولدت فيها او لا لكن من حقي اشوفها ف احسن صورة

سيدي مترو الانفاق راسمين ع الارض اسهم لتحديد اتجاه ابواب الصعود والنزول ومحطوطه استيكرات وعمالين يتكلموا ف الاذاعه الداخليه للمترو ولا حد بيهتم

ودول مولودين ف مصر مش اجانب بيفهموا عربي بيبصوا ع الاستيكر ممنوع الصعود وبرده انسى بيطلعوا

ياريت حضرتك تبقى تحكيلنا ع الاسلوب اللي بتتبعه لما تنزل اجازتك وياسلام لو عندك حل بحيث تنزل الساعه 7 وتوصل شغلك ف ميعاده

اتمنى تعرفني ذلك

اااااايه ياعم هيرو براحة عليا شوية أنا كنت بهزر معاك، على العموم هخلي "مناوشاتي" معاك بخصوص الموضوع ده في محاورات الكويت

انا معاك في موضوع المواصلات تمام في مصر وسلوكيات الناس صعبة جدا ودي مش بعيدة عني ومن فترة قريبة جدا كنت بعاني من كل اللي انت قولته وأكثر كمان

بس تييجي للحق.. لو سألتني أنت سافرت ليه عمري ما هقولك لأنا ولا معظم المغتربين ان الزحمة والسلوكيات دي هي السبب وأسأل بنفسك.. :lol:

رابط هذا التعليق

بس تييجي للحق.. لو سألتني أنت سافرت ليه عمري ما هقولك لأنا ولا معظم المغتربين ان الزحمة والسلوكيات دي هي السبب وأسأل بنفسك.. :)

سيدي العزيز هتقولي عشان الفلوس تمام هدف مشروع بس انا بتكلم بعد ما سافرت تعالى وانزل هل هتكون مرتاح اظن لا ، قبل ماتسافر كنت مبسوط لانك ماشوفتش غير كده سيدي انا تعبت اول مانزلت مصر ومع الوقت تكيفت واشتغلت 4 سنوات واكن بامكاني اجري واروح ع الكويت زي حال شباب كتير خاصة ان ليا فيها عمر اكتر من مصر لكن كنت مقتنع زي ما كتير بيقولوا ده بلدنا وحاولت لكن فشلت بعد 4 سنوات وطبعا كان تقييمي لمصر سطحي يعني كنت بشتكي من الزحمة دلوقتي انا بشتكي من الزحمة واليات التعامل والادارة المصرية اللي بامانه شايف عليها علامات استفهام كتيره جدا انا مديري هندي ياسلام المهم تخلص شغلك وخلاص زي ما بنقول بالtask اما المدير المصري لازم حضرتك وسيادتك واولاد حضرتك باختصار مبدأ اهل الثقه وليس الكفاءة بالاضافه الى نقطه الخدمات اللي بندفع لها ف مصر فلوس كتير وهي دون المستوى وابسط مثال الخدمات البنكية هل مدي انتشار ماكينات atm ف مصر زي بلاد كتير ههل هناك سهولة ف التعاملات البنكية وبلاش حد يقولي ياعم ماتعيش عيشه اهلك

يبقى كده كلام ريسنا جميل لما بيقول الناس مكنش عندها كهرباء سنه 81 ولما وكيل وزارة التموين يقولك الازمة ف الانابيب عشان الناس بتستخدم الانبوبة بدل الجله والبوص

واهي الازمة اتحلت دون الرجوع للجله والبوص

سيدي ياريت نكون واقعيين ع فكرة انا اعرف ناس كانت بتحكي حكاوي كتير ومصر ووحشتني والحمد لله عاشنت 32 سنة ف الكويت

وناس اللي بتهاجر بتهاجر عشان الفلوس واللي بيسيب الكويت او الامارات ويهاجر عشان الفلوس ولا عشان يحس بجودة الحياة

سيدي انتهى عصر الخليج بلاعوده وفكرة ابني بيت واجوز عياله وهي فكرة غالبية مغتربين الخليج فكرة اتحرقت لان انت بتعاني واولادك بيعانوا من عدم قدرتهم التكيف مع مجتمع طغت عليه قيم غريبة مصر اللي بنحبها اصبحت حاجه كده زي مسلسل ليالي الحلمية

رابط هذا التعليق

شوف بقى صدقنى موضوع الراتب انك تقبل او ترفض محدش ممكن يحدده غيرك ليه بقى لانك ادرى بظروفك وانت جاى الغربه تعمل ايه واكيد ليك هدف معين عايز تححققه فى وقت معين لو المبلغ ده حيخلى تعمل الى انت جاى علشانه وافق لو لا ارفض ده غير انا عن نفسى ليا دف معين لو فى واحد غيرى بياخد اضعافى وانا قبلت بمبلغ اقل لانى عايز مبلغ معين وفتره معينه واحقق الى انا عايزه يبقى مفيش اى مشكله دى وجهت نظر يعنى خلاصه الموضوع ان كل واحد جاى لتحقيق هدف معين وكل واحد على حسب هدفه احسبها وشوف انت حتقدر تحقق الهدف الى جاى علشانه من المبلغ ده ولا لا

ملحوظه مش تسأل حد اقبل بالمبلغ ده ولا لا لانك الوحيد الى عارف ظروفه وايه هدفك من السفر مش معنى كدا انى مش سالت قبل السفر لا سالت فى نفس المنتدى الاكثر من رائع بس دى حاجه تعلمتها فى الغربه واتمنى انى اكون اقنعتك

كلامك دا بكل أمانة عشرة علي عشرة تسلم إيدك وتفكيرك بجد وجهة نظر أتفق معها 100 %

بالنسبة بقا لموضوعنا دا بما أني شاب في مقتبل العمر ومن سكان المنصورة ياعني بعيد عن زحمة كايرو وقرفها .. فالغربة بالنسبة ليا ولأصدقائي اللي في نفس سني (( عيشة نضيفة ومستوي مادي محترم ومستوي وظيفي مرموق )) ياعني انا لو معايا دلوقتي مليون جنية هفكر برده اني أستقر برة مصر ... وع فكرة والدي ربنا يديلة الصحة موصيني وصية انه أستقر وابعد عن العيشة في مصر ولما أتجوز أستقر انا ومراتي برة مصر وأجر إخواتي الأتنين برة مصر :ninja:

لية بقا البلد هنا جابتلنا إكتئاب تخيلوا اللي لسة متخرج والمفروض انه لسة شباب وكلة أمل وتفائل وفجأه ينصدم بالواقع الأسود اللي إحنا فية بجد حاجة صعبة أوي فكلة يفكر أنه يسافر ... ومع سوء الأحوال الإقتصادية وتدني الرواتب لحديثي التخرج بمصر فنجد انهم بيسافروا الخليج ع رواتب تكاد تكون مصروف شخصي شهريا ً لأي شخص أخر لكنه يسود المثل القائل ( أهو أحسن من مفيش ) ..

مرتبات المحاسبين انا سمعت رواتب من 800 ريال وناس سافرت فعلا ً إلي 8000 ريال ودا للفئة من حديثي الاخرج الي خبرة 5 سنوات ..

وكل واحد أدري بظروفة ياعني ممكن نلاقي واحد حلم عمرة انه يكون 15000 جنية في السنة ومقتنع وعندة قناعة ان المبلغ دا ميت فل ويقدر يعمل بيه حاجة وعلي النقيض نج شخص أخر نفس العمر والمؤهلات وهدفة 50000 جنية سنويا ً ويسعي جاهدا لزياده هذا المبلغ ..

وفعلاً محدش يسأل الراتب دا كويس ولا لا .. ياعني هل لو الواحد هيخطب ينفع أسال الناس هيا البنت دي حلوة ولا وحشة لأ طبعا ً لأن دي حاجة تخصني أنا بس اللي المفروض أسال فية هوه ( النسب الحالة الإجتماعية ) ..

الملخص تسأل عن مستوي المعيشة ياعني أقل حاجة اية وأعلي حاجة اية وانتة بينك وبين نفسك تحسبها

تفاوت الرواتب = تفاوت الأهداف ووجهات النظر = بيئة كل واحد ومستوي معيشتة

وشكرا ً

تم تعديل بواسطة EMAD HAMDY
رابط هذا التعليق

[quote name=

تفاوت الرواتب = تفاوت الأهداف ووجهات النظر = بيئة كل واحد ومستوي معيشتة

وشكرا ً

جيبت الخلاصة تحياتي ودايما خلينا فاكرين اللي شاف مش زي اللي ماشافش والدليل مغتربين دبي طموحهم الهجرة اما جزء لا باس به من مغتربي الكويت والسعوديه لسه تفكيرهم تقليدي واان شوفت ده وللاسف فكرة قرشين وتعمل بيهم مشروع ده شيئ جميل المطلوب حاليا تعمل مشروع بس محتاج مؤهلات ف الشخصيه لا ترتبط بمجال الدراسه

وسلمولي ع احسن MBA تقدر تطبقها في مصر لان بلدنا العزيزة محتاج نوع تاني من المؤهلات لادارة المشاريع

وتمنياتنا بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

مرتبات المحاسبين انا سمعت رواتب من 800 ريال وناس سافرت فعلا ً

معلش انا بقالي زمان بعيد عن مصر وعن الخليج استحملوني شوية

٨٠٠ ريال يعني ١٢٠٠ جنيه

في حد يتغرب عشان ١٢٠٠ جنيه !!!

ما يسرح ببطاطا احسن له من السفر

رابط هذا التعليق

مرتبات المحاسبين انا سمعت رواتب من 800 ريال وناس سافرت فعلا ً

معلش انا بقالي زمان بعيد عن مصر وعن الخليج استحملوني شوية

٨٠٠ ريال يعني ١٢٠٠ جنيه

في حد يتغرب عشان ١٢٠٠ جنيه !!!

ما يسرح ببطاطا احسن له من السفر

السلام عليكم

واضح ان حضرتك من زمان بره مصر

مرتب واحد صاحبي خريج تجاره ومعاه كمان خبره كمبيوتر حوالي 600 وولو وصل 800 ممكن يسقط في الارض من الفرحه لو اخدله كام حافز او مكافاه

الطبيب في مصر لو وصل 1000 جنيه ممكن يعزم صحابوا وطبعا الالف جنيه ديه بالبدل كامل والحوافز والصندوق وبدل العدوي (3 جنيه )

يعني لازم تكون اداره المستشفي راضيه والوزاره راضيه عنك عشان تاخد لحافز كامل ولو محدش فيهم راضي ممكن مرتبك ينزل لحوالي 500 جنيه لان ببساطه الاساسي بتاع الطبيب 300 وشويه فكه

الحكومه جوعت الناس وخليت الناس طلعت بره باي مرتب وبقي اقصي طموح المصري وكفاحه اليومي انه ياكل لقمه نضيفه وكمان هو مش هيلاقيها ومش ببالغ ان ده اصبح طموح اي واحد ومش اكتر من كده امل في الدنيا

لما يقبل المصري موضوع الكفيل ده بجد ديه اهانه ربنا يسامح حكومتنا عليها

وحسبي الله ونعم الوكيل

اللهم اني أسالك الخير كله ما علمت منه وما لم اعلم

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

قطفوا الزهرة..

قالت:من ورائي برعم سوف يثور.

قطعوا البرعم..

قالت:غيره ينبض في رحم الجذور.

قلعوا الجذر من التربة..

قالت:إنني من أجل هذا اليوم خبأت البذور.

كامن ثأري بأعماق الثرى.......وغداً سوف يرى كل الورى

كيف تأتي صرخة الميلاد.......من صمت القبور.

تبرد الشمس......ولا تبرد ثارات الزهور!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...