اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا أفهم فى الدين أكتر منك ومن اللى خلفوكى

Amr Radwan

Recommended Posts

اي موضوع يا أخ تامر؟

اذا كان فضيلة الامام الأكبر نفى الكلام كله خلاص؟

على رأيك يا أخ زهيري

بس خليني أوضح وجهة نظري

يا جماعة أنا بجد شايف إن المحاورات فيها مجموعة أشخاص عندهم عقلية مميزة

طيب ليه ما يكونش فيه نوع من الحوار الموضوعي

يعني مثلا نقول موضوع طبي

نناقش فيه بمرجعية طبية مش بس آراء ومزاجات

موضوع رياضي - موضوع ديني

هو ده اللي أقصده

خلينا نفتح موضوع النقاب للنقاش العلمي بالدليل

يعني محدش يتكلم كده كلام في الهواء

اللي يتكلم يجيب دليل على كلامه

يعني مثلا واحد يقول النقاب فضل والدليل كذا

وواحد يقول واللهي الموضوع فيه اختلاف والدليل كذا

ولو برضو واحد قال واللهي أنا شايف النقاب تطرف وغلو يقول الدليل على كلامه

بس مش كل شوية واحد يقول النقاب تخلف والنقاب غلو وأنا أرى ووجهة نظري بدون أي مستند لكلامه غير المزاج

وإلا لو فتحنا باب الكلام للمزاجات هتبقى ميغة

والا ايه؟؟

يعني كده انت عايز الحوارات تقتصر على آراء العلماء فقط

كل واحد يجيب رأي العالم اللي بيثق فيه و ميفتحش بقه

و مش من حق حد حتى يعبر عن رأيه

بالطريقه دي يا أخ تامر يبقى اسمها محاورات العلماء مش محاورات المصريين

العلماء لهم احترامهم و لكن آراءهم ليست مقدسه بالنسبة لي

فلما اشوف انا من 25 سنه ان فوائد البنوك ليست من الربا (قبل صدور اي فتوى او رأي من اي عالم اسلامي بذلك) كان قناعه عقليه أكد عليها علماء مسلمين بعد ذلك

ما أقصده ان للجميع حق ابداء الرأي

و يأخذ النقاش دوره بعد ذلك

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• الردود 164
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

معلش أنا عندى تعليق لأخر مرة ةده ردا على الزميل اللى علق على كلامى

هو بيتهيألى أن الرخصة و البطاقة و الباسبور لازم يبقى فيهم صورة للوجه تفتكروا لية ؟؟ لو أن اللى سايق و لا اللى داخل مكان حساس ولا اللى داخل عمارة حتى مش محتاجين نعرفة :roseop: وأن ده منتهى الأمان أن الناس تتحرك من غير ما نشوف بعض؟؟ أنا تعليقى مش لبس النقاب من عدمة أن تعليقى أن اللى تلبس نقاب تلتزم زى فى السعودية كده الخروج مع حد و ما تسوقش

رابط هذا التعليق

معلش أنا عندى تعليق لأخر مرة ةده ردا على الزميل اللى علق على كلامى

هو بيتهيألى أن الرخصة و البطاقة و الباسبور لازم يبقى فيهم صورة للوجه تفتكروا لية ؟؟ لو أن اللى سايق و لا اللى داخل مكان حساس ولا اللى داخل عمارة حتى مش محتاجين نعرفة :lol: وأن ده منتهى الأمان أن الناس تتحرك من غير ما نشوف بعض؟؟ أنا تعليقى مش لبس النقاب من عدمة أن تعليقى أن اللى تلبس نقاب تلتزم زى فى السعودية كده الخروج مع حد و ما تسوقش

الصور حرام يا اخي الفاضل اتقي الله .. :roseop:

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

انا هنا مش بدافع عن شيخ الازهر ولا احب ان افعل وسبق واعلنت تحفظي عليه .. ولكن هي كلمه حق اتمنى ننتبه لها مستقبلا.. مفيش حاجه اسمها عالم لحمه مسموم وعالم تاني لاه .. ومفيش حاجه اسمها عالم يؤخذ منه ولا يرد .. كل يؤخذ منه ويرد وكل يجب عن غيبته الرد .. وحسابنا جميعا عند رب العباد ..

طب انا والله بسأل بجد وحد يفيدنى

ليه بنقول لحوم العلماء ( بصرف النظر عن مين يقدر يصنفهم او ازاى ) مسمومة او غير مسمومة

هو مش رد الغيبة ده المفروض لكل مسلم حتى لو مش عالم ؟؟؟

معلش انا هاخرج عن الموضوع لان ده مالوش علاقة بالدفاع عن موقف او الهجوم عليه

سؤالى بس ايه معنى لحوم العلماء مسمومة ؟ وهل ده لا يشمل كل اخواننا ف الاسلام ...قال تعالى :

( أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ )

مسمومه مش في الغيبة يااختي الكريمه وانما في الطعن في وجهات نظرهم واتهامهم في شخصهم بغض النظر بقى الاتهام ده كان علانية او في السر .

هو اتهامهم فى شخصهم ده مش غيبة ؟؟؟

ثم ايه معنى انه لا يطعن فى وجهة نظره يعنى لو عالم رد على اخر فى نقطة خلاف فهل ده يعتبر طعن

معنى كده انه احنا بكلامنا دلوقتى ومعظمنا لم يفنى من حياته قد شيخ الازهر فى التعلم بغض النظر عن موقفنا منه -معظمنا بالشكل ده بياكل لحم شيخ الازهر والا ايه معنى انه لا يطعن فى رأيه الا اذا كان الطعن فى الرأى مش من اكل اللحوم فى الحقيقة انا لما سألت كنت اقصد هل كون لحمد العماء مسموم ده بناء عن حديث عن الرسول صلى الله عليه وسلم او لأ

وكل الي نقدر نعمله اننا نلجأ لشخص عالم تاني يكون اعلم منه بنثق في كلامه ونطلب منه يرد على المدعي الاولاني الي بيفتي بغير علم ..

أعتقد انه ماينفعش لسبب ... اعرفوا الرجال بالحق ولا تعرفوا الحق من الرجال يعنى منين هنعرف انه اللى هنستند الى رأيه لن يخطىء اجمالا .. ويمكن الحل فى هذه الحالة هو الاخذ بالرأى الاغلب بين العلماء والمستند على ادلة من القرأن والسنة لانه الامر لا يخلو من اهواء او حتى من زلات غير مقصودة

واخيرا .. انا فعلا مش عارفه الضجة المثارة حول شيخ الازهر دي سببها ايه .. هل فعلا كان في حد بياخذ عن الراجل ده فتاوى وبيعتبره من كبار العلماء وعلى هذا وجب توضيح الحقيقة بالقصة دي ؟ ولا هو الفراغ الي بيعمل اكتر من كده ... مش عارفه بصراحة ..

هو ايه الفتوى اصلا اللى احنا معترضين عليها ان شيخ الازهر قال ان النقاب ليس بفرض ؟؟ طب وايه الجديد ؟ الخلاف موجود من زمان وكل واحد حسابه عند رب العباد

اما عن موقفه ورده على البنت فده عليه علامات استفهام كتير اهمها ان اللقاء ده لم يسجل ولم يشاهده احد لدرجة انه البعض قال انه قال كده للبنت والبعض قال انه قال كده للمدرسة

الفكرة انه مافيش نقط قديمة المفروض نستنى الفتوى فيها لانها معظمها قتلت بحثا والرد او الفتاوى النهارده بيكون اما على فروقات شخصية فى المواقف او على امور مستحدثة

فى النهاية انا برضه مش قادرة افهم معنى مسمومة تكون مقصورة على العلماء المفروض اننا لا نخوض فى شخص اى حد او حتى نواياه سواء كان عالم او لأ

اما عن الطعن فى وجهة نظره فدى مردود عليها مش مننا ولكن من علماء تانيين افنوا عمرهم فى التعلم فى اصول الدين

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

الخبر منشور علي العربيه نت

دبي - العربية

أكدت وزارة الداخلية السعودية مقتل اثنين من عناصر تنظيم القاعدة والقبض على شخص ثالث، فور اعتدائهم على نقطة تفتيش أمنية في مدينة جازان جنوبي البلاد.

وقال المتحدث الرسمي باسم الداخلية السعودية إن العنصرين المقتولين كانا يرتديان الملابس النسائية وقد لفت جسديهما بحزامين ناسفين، إضافة إلى تسلحهما بالقنابل اليدوية.

وأضاف المتحدث أن الاشتباك نتج عنه مقتل رجل أمن واصابة آخر. وفي حديث لـ"العربية" قال اللواء منصور التركي، الناطق باسم الداخلية السعودية، إنه "سيصدر بيان آخر حول جنسيات عناصر القتلى القاعدة، وهناك شخص يخضع للاستجواب من قبل الأمن الآن".

وأدى اشتباك أمني في مدينة جازان جنوب السعودية الثلاثاء 13-10-2009 إلى مقتل اثنين من المشتبه فيهم والقبض على ثالث عند إحدى نقاط التفتيش.

وقال مراسل "العربية" إن اثنين من المسلحين، كانا يتخفيان في زيٍّ نسائي، اقتربا من نقطة تفتيشٍ وبادر أحدهما بإطلاق النار ما أدى إلى إصابة رجلي أمن، أحدهما في حالة خطرة.

وأضاف "بعدها تبادل رجال الأمن في نقطة التفتيش النار مع المسلحيْن ما أسفر عن مصرعهما". وقال إن قائد السيارة التي كانت تُقل المسلحين استسلم لقوات الأمن.

وأوضح أن المشتبه فيهم كانوا يستقلون سيارة عند نقطة الحمراء في مدينة جازان على طريق الدرب الموصل بين منطقة عسير وجازان جنوب السعودية.

وأضاف أن التحقيقات لازالت جارية لمعرفة ما إذا كان هذا الحادث له علاقة بالتهريب أو بمطلوبين، مشيراً إلى أنه لم تتكشف حتى الآن حقيقة هؤلاء المشتبه فيهم.

وقال إن هناك ثلاث إصابات بين رجال الأمن، إصابتان خفيفتان وأخرى يعتقد أنها حرجة.

وأوضح المراسل أن المنطقة التي جرى فيها الحادث حدودية جبلية ووعرة وقريبة من اليمن، وأشار إلى وجود عدد من عناصر القاعدة في منطقة صعدة. وقال إن المنطقة يوجد فيها تجار سلاح ومهربي مخدرات.

وأضاف أن السلطات السعودية تلقي يومياً القبض على هؤلاء المهربين في هذه المنطقة

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

الصور حرام يا اخي الفاضل اتقي الله ..

أنا قلت ده أخر تعليق المره اللى فاتت بس أنا مش فاهمة أنهو صور اللى حرام الصورة اللى أنا حطاها و لا صورة البطاقة و الباسبور و الرخصة ولا أية؟؟؟

و أسفة أنى طلعت يعنى مش قد كلمتى لكن مقدرتش ما ردش معلش وده من عيوبى أنى مقدرش أسكت

رابط هذا التعليق

الصور حرام يا اخي الفاضل اتقي الله ..

أنا قلت ده أخر تعليق المره اللى فاتت بس أنا مش فاهمة أنهو صور اللى حرام الصورة اللى أنا حطاها و لا صورة البطاقة و الباسبور و الرخصة ولا أية؟؟؟

و أسفة أنى طلعت يعنى مش قد كلمتى لكن مقدرتش ما ردش معلش وده من عيوبى أنى مقدرش أسكت

الزميل الترجمان بيتريق على بعض الفتاوى الرجعيه فقط يا سيدتي

و منها حرمانية التصوير

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

لمكانة شيخ الأزهر الدينية في مصر والعالم الأسلامي يجب علينا أن نبجله وأن نحترمة

وأنا لا أرى شيئا فيما قاله لبنت أزهرية من بناته الطالبات وعن الحكم الذي أفتى به كعالم من العلماء وافق رأي البعض أو خالفهم من سعة الإسلام

وهو فعلا أعلم من ناس كتير وطبعا هو أعلم من والد الطالبة

لماذا يضيق البعض بكل فعل أو قول يقوله شيخ الأزهر

ألا ترون كيف يقبل أتباع الديانات الأخرى أيدي كبرائهم من البابوات والحاخامات وغيرهم

بينما نحن لا نحترم مكانة شيخ الأزهر وهو عالم جليل وله تفسير في القرآن وكتب تدرس في الأزهر

منذ فترة غير قصيرة والشيخ يتعرض لحملة أراها ظالمة أو مقصودة في بعض الأحيان

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

لمكانة شيخ الأزهر الدينية في مصر والعالم الأسلامي يجب علينا أن نبجله وأن نحترمة

وأنا لا أرى شيئا فيما قاله لبنت أزهرية من بناته الطالبات وعن الحكم الذي أفتى به كعالم من العلماء وافق رأي البعض أو خالفهم من سعة الإسلام

وهو فعلا أعلم من ناس كتير وطبعا هو أعلم من والد الطالبة

لماذا يضيق البعض بكل فعل أو قول يقوله شيخ الأزهر

ألا ترون كيف يقبل أتباع الديانات الأخرى أيدي كبرائهم من البابوات والحاخامات وغيرهم

بينما نحن لا نحترم مكانة شيخ الأزهر وهو عالم جليل وله تفسير في القرآن وكتب تدرس في الأزهر

منذ فترة غير قصيرة والشيخ يتعرض لحملة أراها ظالمة أو مقصودة في بعض الأحيان

السلام عليكم

اخى الحبيب طارق حمدا لله على السلامه

.

و الله يا طارق الشيخ هو اللى عمل فى نفسه و فينا كده .

تذكر اخى الحبيب الشيخ جاد الحق رحمه الله كيف كان منصب شيخ الازهر على يديه و انظر كيف صار نفس المنصب

الان مثار سخريه و تهكم و هجوم من اراذل الخلق .

للشيخ علمه و فضله و لكن للاسف له فتاوى و مواقف يندى لها الجبين لا تصدر عن انسان عامى فما بالك ..بشيخ الازهر ..

الذى كان يوما ما لو اخذ موقف من الخديوى او السلطان لقامت الدنيا و لا تقعد ..

الشيخ طنطاوى هو الذى فعل ذلك بفتاواه المخالفه للاجماع مثل حرمه المعاملات البنكيه و مواقفه المخزيه مثل مصافحه

بيريز السفاح و التخلى عن دعم المحجبات فى اوروبا فضلا عن افتائته على النقاب و ادعاء انه ليس من الاسلام رغم

ان الشيخ نفسه ذكره فى احد مؤلفاته فى التفسير و المقرر على احد الصفوف الدراسيه ..فما الذى تغير

.

اخى الحبيب ليس فى الاسلام كهنوت و تقبيل يد او ارجل الكبار و انما احترام و تقدير منبعه الالتزام

بالاصول المتفق عليها من القرأن و السنه عدا ذلك فلا عصمه لاحد لا يعنى ذلك ترك المجال لمن لا يعلم

للتجاوز كما يفعل متطفلى الاعلام و العلمانيين الذين وجدوا فى الشيخ ضالتهم للتنفيس عما يحيق بهم من هَمْ

بعد انهيار العلمانيه و الليبراليه و توابعها و هى الان فى الرمق الاخير و لا تنتظر الا دفنها.

و لنا فى ردود الشيخ الحوينى و محمد حسان العبره فى ادب الخلاف و الحوار فجزاهم الله كل خير

http://www.youtube.com/watch?v=Z2HQIxRVAMc...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=sWehg_yN8kI...feature=related

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

علم شيخ الأزهر لا يختلف عليه اثنان .. و أنا آخذ منه علمه و فتاواه قبل أن يصل لأي منصب رسمي .. حيث انه تغير 180 درجه بعد وصوله لمناصب رسميه بالتعيين
فضلا عن افتائته على النقاب و ادعاء انه ليس من الاسلام رغم

ان الشيخ نفسه ذكره فى احد مؤلفاته فى التفسير و المقرر على احد الصفوف الدراسيه ..فما الذى تغير

http://www.youtube.com/watch?v=nCH-Ge5kz9s

خير الناس أنفعهم للناس

رابط هذا التعليق

رحم الله علماء المسلمين ..

اول مرة امع التسجيل ده في الموضوع ده بالذات ..

و بفتكر لما مني الشاذلي كانت بتكلمه في الموضوع ده بلقاء مسجل عرض بعد اسبوع من واقعة خلع النقاب في الازهر و قال لها و اكد علي ان النقاب عادة و ليس عبادة و ليس من المفترض ان ترتدي المرأة النقاب في المعاهد الازهرية .. !!! و اخذ يستدل بكتاب فتاوي و هو عالما في الفتوي !!!

بالاضافة انه يتحدث الي مني الشاذلي و هي غير محجبة و لا تضع علي الاقل اي غطاء علي الرأس احتراما لمكانته

رحم الله علماء المسلمين .. و خاصة الشيخ جاد الحق علي جاد الحق و الذي كان له مكانه عظيمة و هيبة في نفوس الجميع .

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

عفوا فإنني أدخل المحاورات على فترات متباعده هذه الأيام

وأفهم غيرة الأخوة الأعزاء المحمودة على الدين

وأقول

إن شيخ الأزهر إنسان عادي قد يتغير رأيه المرة بعد المرة أو بعد يتراءى له شيء أو قراءة جديدة أو فهم جديد

ربما يتغير من الصواب للخطأ أو من الخطأ للصواب

ولكن من يعتقد أن شيخ الأزهر منزه عن الخطأ عامة فهو واهم

الرجل تعاديه الصحافة وتحاول تشويه صورته والنيل من الأزهر هو مخطط عالمي مقصود يجب أن نتنبه له جيد

وهناك أصوات داخلية تعلن الحرب على الأزهر وهي معلومة

حفظ الله الأزهر وعلمائه

من مواقف الشيخ المشرفة

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76919

أما مصافحته لبيريز فقد تكلمت عنها من قبل

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=69441

شكرا للجميع

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

عفوا فإنني أدخل المحاورات على فترات متباعده هذه الأيام

وأفهم غيرة الأخوة الأعزاء المحمودة على الدين

وأقول

إن شيخ الأزهر إنسان عادي قد يتغير رأيه المرة بعد المرة أو بعد يتراءى له شيء أو قراءة جديدة أو فهم جديد

ربما يتغير من الصواب للخطأ أو من الخطأ للصواب

ولكن من يعتقد أن شيخ الأزهر منزه عن الخطأ عامة فهو واهم

الرجل تعاديه الصحافة وتحاول تشويه صورته والنيل من الأزهر هو مخطط عالمي مقصود يجب أن نتنبه له جيد

وهناك أصوات داخلية تعلن الحرب على الأزهر وهي معلومة

حفظ الله الأزهر وعلمائه

من مواقف الشيخ المشرفة

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76919

أما مصافحته لبيريز فقد تكلمت عنها من قبل

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=69441

شكرا للجميع

اولا حمدا لله علي السلامة و وحشتنا ردودك :sad:

ثانيا بالنسبة لموضوع ان تغيير الاراء من الحاجات الطبيعية انا معاك ولكن لما الموضوع يكون شائك و يكون داخل فيه ريحة سياسة اكيد الموضوع بيكون مختلف .. لما يكون فجأ كده كل المؤسسات الحكومية عاملة شعار ضد النقاب و بتمنع المنتقبات .. ده معناه انها حملة منظمة ضد النقاب و دخل فيه المنظمات الحقوقية و كل من هب و دب بيتكلم في شرعية النقاب !!!

للاسف اتغيرت نظرتي لشيخ الازهر من بعد ما سمعته كذا مرة بيقول انا موظف حكومي .. و خاصة اسلوبه و طريقته في الحوار غير مسؤوله بالمرة .

اما موضوع الحملة ضد الازهر فاتوقع انها رد فعل طبيعي لما يحدث من الازهر هذه الايام .. و بالعكس اري ان الدول الاجنبية من مصلحتها ان الازهر قائم و يعمل بهذا الشكل و هذه الطريقة .. بدليل زيارة ساركوزي للازهر و انتزاع قرار فردي من شيخ الازهر نيابة عن علماء الازهر ضد الحجااااااااااب .. و ليس حتي النقاب .

الكل ليس اعتراضهم علي الازهر الشريف .. و لكن علي شيخ الازهر الحالي

تحياتي لك

تم تعديل بواسطة Amr Radwan

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

• بعد 9 شهور...

أنا شخصياً ضد النقاب وبقترح إن مصر تعمل قانون زي فرنسا وذلك لعدة أسباب

1- يمكن استغلال النقاب في الجرائم المختلفة

2- يمكن ان تستخدمه الفتيتات في علاقاتهن بالشبان ولا تعرف هويتهن

3- ظاهرة العنوسة في المجتمع المصري

أنا ضد النقاب و مرتدية للخمار الحمد لله على ذلك في البداية كنت مترددة في موضوع الخمار والشيطان بيوسوس لي ان شكلي هيبقى وحش في الخمار لكن بعد ما لبسته لقيت أكتر من واحدة بتقول لي ما شاء الله الخمار شكله حلو ولايق عليكي

الحمد لله وانا مقتنعة بالخمار

(و أقيموا الوزن بالقسط ولا تخسروا الميزان)

رابط هذا التعليق

طبعا مش هعلق على كلام طنطاوى لان الموضوع من فترة وكمان هوا فى دار الحق

وواثق انه كل كلمة قالها هيتحاسب عليها

أنا شخصياً ضد النقاب وبقترح إن مصر تعمل قانون زي فرنسا وذلك لعدة أسباب

1- يمكن استغلال النقاب في الجرائم المختلفة

2- يمكن ان تستخدمه الفتيتات في علاقاتهن بالشبان ولا تعرف هويتهن

3- ظاهرة العنوسة في المجتمع المصري

أنا ضد النقاب و مرتدية للخمار الحمد لله على ذلك في البداية كنت مترددة في موضوع الخمار والشيطان بيوسوس لي ان شكلي هيبقى وحش في الخمار لكن بعد ما لبسته لقيت أكتر من واحدة بتقول لي ما شاء الله الخمار شكله حلو ولايق عليكي

الحمد لله وانا مقتنعة بالخمار

يعنى لو كان شكلك وحش كنتى خلعتيه ..... ماعلينا

انا بطالب الدولة انها تمنع زى الشرطة لانه يتم استغلاله فى الجرائم !!!!!!

سبحان الله اللى يلبس زى الشرطة وهوا مش شرطى يتحاكم

واللى يلبس نقاب ويرتكب جرائم يحاسب على الجريمة فقط !!!

ونعم الدولة !!

اما بالنسبة لنقطة رقم 2 اللى انتى كاتباها

فالكباريهات مالية البلد واللى عايز يعمل حاجة غلط مش محتاج يلبس نقاب ولا حاجة

:roseop:

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

واللى يلبس نقاب ويرتكب جرائم يحاسب على الجريمة فقط !!!

ال فهمته من كلام حضرتك انك عاوز قانون يعاقب المجرمين ال بيستخدموا النقاب كوسيلة للجرايم يعني عاوز عقوبة مرتين مرة للجريمة ومرة لاستخدامه للنقاب كجريمة تانية ده العاوز تقوله؟

طب وليه نديهم فرصة أصلا أقصد لو البلد مفهاش نظام النقاب محدش هيفكر يتخفى فيه

اما بالنسبة لنقطة رقم 2 اللى انتى كاتباها

واللى عايز يعمل حاجة غلط مش محتاج يلبس نقاب ولا حاجة

معاك حق كل انسان رقيب نفسه بس برضه نسد باب التخفي في النقاب لو حد فكر يعمل كده

ممكن أسأل حضرتك سؤال

ما تفسير قوله تعالى

إلا ما ظهر منها

رابط هذا التعليق

في حاجة تاني عاوزة أضيفها حجاب مريم عليها السلام هل هوا نقاب؟؟؟؟؟الإجابة لأ ده زي اسلامي لا يصف ولا يشف

تم تعديل بواسطة Fatma Salah Eldien

رابط هذا التعليق

في حاجة تاني عاوزة أضيفها حجاب مريم عليها السلام هل هوا نقاب؟؟؟؟؟الإجابة لأ ده زي اسلامي لا يصف ولا يشف

ومين قال أصلا أن الصور اللي احن بنشوفها دي للسيدة مريم البتول

كل الرسومات دي بتاعة المثالين والنحاتين اللي تخيلوا شكلها واغلب الاشكال مقتبسة من رسموات عصر النهضة في ايطاليا

لكن لا ده شكل سيدنا عيسي عليه السلام و لا السيدة مريم

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

ممكن أسأل حضرتك سؤال

ما تفسير قوله تعالى

إلا ما ظهر منها

يا ستى موضوع النقاب دا موضوع كبير وفيه آراء كتيير

فيه أدلة بتؤكد انه فرض وأخرى تؤكد انه سنه

انما مينفعش نلغى حاجة من الدين حتى لو كانت سنه عشان المجرمين بيستخدموها !!

على فكرة

أسباب العنوسة كتييييييييير منها الفقر والبطالة ....... مش النقاب سبب العنوسة !!

وايه رأيك فى دا

عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كَانَ الرُّكْبَانُ يَمُرُّونَ بِنَا وَنَحْنُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْرِمَاتٌ فَإِذَا حَاذَوْا بِنَا سَدَلَتْ إِحْدَانَا جِلْبَابَهَا مِنْ رَأْسِهَا عَلَى وَجْهِهَا فَإِذَا جَاوَزُونَا كَشَفْنَاهُ " رواه أبو داوود (1562) .

ففي قولها " فإذا حاذونا "تعني الركبان " سدلت إحدانا جلبابها على وجهها " دليل على وجوب ستر الوجه لأن المشروع في الإحرام كشفه فلولا وجود مانع قوي من كشفه حينئذٍ لوجب بقاؤه مكشوفاً حتى مع مرور الركبان .

وعن بن عمر رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : " لا تنتقب المرأة المحرمة و لا تلبس القفازين " ( أخرجه البخاري و الترمذي و أبو داود و النسائي و الإمام احمد

وبيان ذلك : أن كشف الوجه في الإحرام واجب على النساء عند الأكثر من أهل العلم والواجب لايعارضه إلا ما هو واجب فلولا وجوب الاحتجاب وتغطية الوجه عند الأجانب ما ساغ ترك الواجب من كشفه حال الإحرام وقد ثبت في الصحيحين وغيرهما : أن المرأة المحرمة تنهى عن النقاب والقفازين .

قال شيخ الإسلام ابن تيمية : وهذا مما يدل على أن النقاب والقفازين كانا معروفين في النساء اللاتي لم يُحرمن وذلك يقتضي ستر وجوههن وأيديهن .

عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما قال : أٌقبرنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فلما رجعنا وحاذينا بابه إذا هو بأمرأه لا نظنه عرفها فقال صلى الله عليه وسلم : " يا فاطمة من أين جئت فقالت جئت من عند أهل الميت رحمت إليهم ميتهم و عزيتهم " ظنوا إنه لا يعرفها لأنها كانت منتقبة . (رواه احمد و أبو داود النسائي و ابن حبان في صحيحة و الحاكم في المستدرك)

:roseop:

تم تعديل بواسطة شريف مان

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...