اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهدايا وسنينها

noureymo

Recommended Posts

شكرا ليكم كلكم يا جماعة على ردودكم

بصراحة وانا بكتب الموضوع ده كنت متخيل ان دي مشكلة مش عند حد تاني

لكن بما انكم افدتموني بالرأي

بصراحة انا هعتبر الهدايا الي جبتها للسنتين تلاتة الجايين لحد ما اخلص التزاماتي

متهيالي ده صح

لأ

اعتبرها للتلاتين سنه اللي جايه بعد ما تخلص التزاماتك :roseop:

و تأكد ان موضوع هدايا العائدين من السفر ليس الا عرف من الأعراف المغلوطه و ضررها اكبر من نفعها 1000 مره

خد فلوسك و اسمع نصيحتي و رفه عن عائلتك او حطهم مقدم لشقه او حتى اتبرع بيهم لحد محتاج او مستشفى السرطان

اي حاجه في الدنيا افضل من موضوع الهدايا اللي مابيعجبش حد ابدا

احسب التعب و الوقت المهدر لشراء الهدايا (و احيانا يجيلك وزن زياده في الطياره بسببه) ....كل ده مقابل ايه؟؟؟

عايز تبر ابوك و والدتك يبقى بشكل خاص جدا او بمصروف شهري او زي ما تشوف انت ظروفك و ظروفهم

و بطبيعة الحال والد و والدة زوجتك

غير كده.....................STOP

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا ليكم كلكم يا جماعة على ردودكم

بصراحة وانا بكتب الموضوع ده كنت متخيل ان دي مشكلة مش عند حد تاني

لكن بما انكم افدتموني بالرأي

بصراحة انا هعتبر الهدايا الي جبتها للسنتين تلاتة الجايين لحد ما اخلص التزاماتي

متهيالي ده صح

لأ

اعتبرها للتلاتين سنه اللي جايه بعد ما تخلص التزاماتك :roseop:

و تأكد ان موضوع هدايا العائدين من السفر ليس الا عرف من الأعراف المغلوطه و ضررها اكبر من نفعها 1000 مره

خد فلوسك و اسمع نصيحتي و رفه عن عائلتك او حطهم مقدم لشقه او حتى اتبرع بيهم لحد محتاج او مستشفى السرطان

اي حاجه في الدنيا افضل من موضوع الهدايا اللي مابيعجبش حد ابدا

احسب التعب و الوقت المهدر لشراء الهدايا (و احيانا يجيلك وزن زياده في الطياره بسببه) ....كل ده مقابل ايه؟؟؟

عايز تبر ابوك و والدتك يبقى بشكل خاص جدا او بمصروف شهري او زي ما تشوف انت ظروفك و ظروفهم

و بطبيعة الحال والد و والدة زوجتك

غير كده.....................STOP

لا فض فوك :roseop:

رابط هذا التعليق

mama nona مشاركة بتاريخ أمس, 02:37 PM

ايه الحياديه دى طيب المفروض زى لما تسالى اهلك تسالى اهله كمان من باب العدل يعنى ؟؟

ولا انتى رايك ايه ؟؟

انا مش بسألهم لانهم بيقولو طلباتهم من بدرى

وبعد ما اخلص طلباتهم تلاقى بقي طلبات استثنائية ال هى بتيجى ليلة السفر

طيب اخر طلب كان ليلة سفرى انه اخوه عاوز لاب توب فحدود المعقول يعنى اد امكانياتنا ما تسمح

ايه رأيك فالهدايا !!!!!!!!!!!!!!!!!!

انا شخصياً مبتحرجش من اى حد ولو طلب منى حاجه وفى مقدرتى هجيبها ولو مش هقدر قهول مافيييييييييييييش بس طبعاً لازم يكون قريب جداً منى علشان يطلب

انا اخويا بيطلب منى اى حاجه بس انا بعامله كانه ابنى مش اخويا

بس يمكن علشان انا لسه متزوجتش فالموضوع عادى يمكن

بس طبعاً لو مش عاوز اجيب او حسيت انه بيدلع ومش هيلزمه مكنتش هجيبه وهو كمان مكنش هيزعل يعنى مافيش فرق ؟؟

بس قولك على حاجه اللى من حقه يطلب الام والاب والاخوات الى لسه متزوجش لكن غير كده يبقى زوقياً منى انا

سهيلة مشاركة بتاريخ أمس, 03:12 PM

المشكله انا نازله مصر على العيد الكبير لوحدى ومكسوفه اطلب انى اشترى هدايا

ومكسوفه بردو انى انزل من غير ....... زى ما اخونا زوهيرى قال

عاوزة اخد حباية الشجاعه عشان الموضوع دة واحاول اعمل بنصيحة زوهيرى

خليكى شجاعه ومتجبيش حاجه والناس القرييبن منك جداً اديهم فلوس وخلاص

انا ولله الحمد لسه مخدتش ولا اجازه بس بعد كل اللى سمعته منكم يبقى مش هجيب حاااااااجه ولو واحد عزيز عليا هديله فلوووس يجيب اللى هو عاوزه وخلاص ومصر فيها كل حاجه

HDarwish مشاركة بتاريخ أمس, 05:05 PM

أنا لو حمايا قال الكلام ده بصراحة حيكون موقفي أصعب من كده .. بصراحة حتكون بداية النهاية ..

ايه ياعم جو تهدئة النفوس ده

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

mama nona مشاركة بتاريخ أمس, 02:37 PM

ايه الحياديه دى طيب المفروض زى لما تسالى اهلك تسالى اهله كمان من باب العدل يعنى ؟؟

ولا انتى رايك ايه ؟؟

انا مش بسألهم لانهم بيقولو طلباتهم من بدرى

وبعد ما اخلص طلباتهم تلاقى بقي طلبات استثنائية ال هى بتيجى ليلة السفر

طيب اخر طلب كان ليلة سفرى انه اخوه عاوز لاب توب فحدود المعقول يعنى اد امكانياتنا ما تسمح

ايه رأيك فالهدايا !!!!!!!!!!!!!!!!!!

انا شخصياً مبتحرجش من اى حد ولو طلب منى حاجه وفى مقدرتى هجيبها ولو مش هقدر قهول مافيييييييييييييش بس طبعاً لازم يكون قريب جداً منى علشان يطلب

انا اخويا بيطلب منى اى حاجه بس انا بعامله كانه ابنى مش اخويا

بس يمكن علشان انا لسه متزوجتش فالموضوع عادى يمكن

بس طبعاً لو مش عاوز اجيب او حسيت انه بيدلع ومش هيلزمه مكنتش هجيبه وهو كمان مكنش هيزعل يعنى مافيش فرق ؟؟

بس قولك على حاجه اللى من حقه يطلب الام والاب والاخوات الى لسه متزوجش لكن غير كده يبقى زوقياً منى انا

سهيلة مشاركة بتاريخ أمس, 03:12 PM

المشكله انا نازله مصر على العيد الكبير لوحدى ومكسوفه اطلب انى اشترى هدايا

ومكسوفه بردو انى انزل من غير ....... زى ما اخونا زوهيرى قال

عاوزة اخد حباية الشجاعه عشان الموضوع دة واحاول اعمل بنصيحة زوهيرى

خليكى شجاعه ومتجبيش حاجه والناس القرييبن منك جداً اديهم فلوس وخلاص

انا ولله الحمد لسه مخدتش ولا اجازه بس بعد كل اللى سمعته منكم يبقى مش هجيب حاااااااجه ولو واحد عزيز عليا هديله فلوووس يجيب اللى هو عاوزه وخلاص ومصر فيها كل حاجه

HDarwish مشاركة بتاريخ أمس, 05:05 PM

أنا لو حمايا قال الكلام ده بصراحة حيكون موقفي أصعب من كده .. بصراحة حتكون بداية النهاية ..

ايه ياعم جو تهدئة النفوس ده

يا عم واحد مش عاجبه الحاجه اللي انا جايبها واللي اساسا مش مفروض علي إني أجيبها .. يبئا عنها ما عجبتهم .. واقوم واخد الحاجة وسلاموا عليكم .. لإنهم ما يستاهلوش ..

مع الإعتذار لصاحب الموضوع أنا بتكلم عن نفسي لو اتحطيط في الموقف الافتراضي لأشخاص افتراضيين في نفس الموقف

رابط هذا التعليق

كنت والله العظيم ناوية افتح نفس الموضوع

المهم..انا بعد مشاحنات عدة فى هذا المجال ..اللى هو مجال الهدايا.. قررنا منديش هدايا ونكتفى باعطاء مبلغ نقدى للمقربين.. وده كان بناء على اتفاق معهم يعنى.. وفعلا عملنا كدا ..واتفقنا انا وزوجى على كدا وعدت الاجازة على خير

بعديها بسنة زوجى منزلش ..انا فقط نزلت قلت اجيب هدايا بنية ..تهادوا تحابوا..

وقلت فى نفسى معلش ناخد الثواب ..والحمد لله وجدت ثمرة هذا الفعل ..والكل شكرنى من القلب ..الهدايا كانت قليلة بس قيمة

المهم ..الان انا محتارة العام الجاى اعمل ايه واجيب ايه خصوصا ان موضوع اعطاء مبلغ نقدى ده خلاص تم الاتفاق عليه امامهم ومش هينفع اننا نمنعه..

طيب ده بالنسبة للمقربين اللى قلنا هنديهم فلوس ..اجيبلهم هدايا مع الفلوس عشان احافظ على حبهم ليا واللا خلاص كفاية الفلوس

حاجة تانية...

مثلا صديقاتى لما انزل اجازة لازم يزورونى ويجاملونى طيب دول اعمل معاهم ايه ..واجاملهم ازاى ..يعنى مثلا لو واحدة وضعت مولود ممكن اروح اجاملها لكن الباقيين مفيش اى مناسبة ومكسوفة جدا جدا ولو هجيب هدايا مش هتكفى الكل ..وكمان هتكسف اديهم فلوس..محتارة بجد

رابط هذا التعليق

طيب ده بالنسبة للمقربين اللى قلنا هنديهم فلوس ..اجيبلهم هدايا مع الفلوس عشان احافظ على حبهم ليا واللا خلاص كفاية الفلوس

حاجة تانية...

م

:rolleyes:

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

أنا يا جماعه فكرت فى الموضوع ده كتير قبل مانزل اجازة العيد واللى هى كانت اول اجازة ليا بعد سنة غربة ولأنى مبحبش اصلا اللف فى المحلات اتخذت قرار ان مجبش حاجه عشان محدش يزعل منى ويبقى الكل متساوى وعملت الخطة الجهنمية انى مقلتش لحد انى نازل خالص الا قبلها بيوم قلتلهم الاجازة جت بسرعة ونزلت وطبعا كنت حاسس انى محروج وانا نازل بشنطة هدومى الصغيرة بس تفاديت نظرات الاقارب بخفة الظل وكل ماسلم على حد اطلع ايد قدام وايد ورا واقولهم انى بطبق المثل الشهير ايد ورا و ايد قدام وعادى جداً واخواتى عيدت عليهم عيدية محترمة واصحابى كام عزومة وخلاص وبصراحة أحسن حاجه راحة البـــال :closedeyes:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

حاجة تانية...

م

:roseop:

تقصد ان انا مجنونة مثلا :roseop:

رابط هذا التعليق

حاجة تانية...

م

:roseop:

تقصد ان انا مجنونة مثلا :roseop:

ربنا يحفظك اختى الكريمة

كل ما قصدته ان الجملة صادمة جدا ...معقولة ممكن نبقى كده ..البعض يحبنا علشان نشترى له هدايا ؟؟ يبقى ايه الفرق بينه وبين الغريب ...دى تبقى كارثة ؟؟

انا عن نفسى بطنش موضوع الهدايا ده ...فقط اشترى حاجات بسيطة لوالدى ووالدتى واخى واختى ...انما الجيل التانى او الأقارب عموما فأنا بطنش بصراحة ...بأحاول اعوضها فى صورة عزومة او مصروفات اخرى...

لو الواحد فتح فى الهدايا حتلاقى اللى عاوزه بطانية واللى عاوزه كيتشن ماشين واللى عاوز موبايل واللى عاوز واللى عاوز ... طالما مش حتعجب اى حد فالأولى والدى واهلى ....

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

اسمحوا لي أن أشارك معكم برأيي وتجربتي إن صح التعبير .. هي تجربة أكثر من 20 سنة غربة مررت فيها بكل المراحل .. أعزب - خاطب - متجوز - متجوز ومعايا أولاد .. ربنا يحفظ أولادكم جميعا .. وحريص على الأجازة مرة كل سنة على الأقل منذ أن بدأت رحلة الغربة .. وجربت في هذه المدة وخلال كل الأجازات التي مضت كل التجارب والأفكار وواجهت كل ردود الفعل التي تفضلتم بذكرها في مداخلاتكم القيمة بخصوص موضوع الهدايا ..

وفي كل مرة كنت أحاول تقييم التجربة من بعيد وبعد العودة من الأجازة ..

جربت الهدايا الكتير الغالية للجميع أقارب وأصدقاء وجيران .. وجربت الهدايا الغالية للأقارب والمقربين فقط .. وجربت الهدايا الكثير ولكنها أقل قيمة مادية بس بذوق وشياكة .. وخضت تجربة اللاهدايا نهائيا مع هدايا نقدية للصغار والمقربين جدا من الكبار (مثل الأخوة البنات، والعمات والخالات وبنات الأعمام والأخوال) .. جربت أيضا شراء هدايا مما خف وزنه وغلا ثمنه .. كما خضت كذلك تجربة أن أشترى عدد من الهدايا الرمزية البسيطة جدا .. تقريبا جربت كل حاجة .. بجد كل حاجة ..

وبقي أن أقول أن أفضل هذه التجارب هي التجربة التي أرى من خلالها هذا الإحساس بالسعادة الغامرة والرضا الهائل والحمد والمنة لله على فضله عندما ألمح نظرة امتنان وسعادة وضحكة وابتسامة بريئة فرحا بهديتي في عين طفل أو طفلة من أهلي أو أقاربي أو جيراني أو أبناء بلدتي .. هذه النظرة تساوي عندي كل الدنيا .. يتضاءل أمامها كل ما عانيته من لف في الأسواق أو اختيار للمقاسات أو ما تكبدته من تكلفة مادية ..

هذه السعادة التي أحسها تماما وبعد كل التجارب أصبحت منذ عدد قليل من السنوات أشتري للصغار فقط هدايا جميلة وأنيقة قدر الإمكان .. أما الكبار ففي أضيق نطاق وبشكل رمزي غالبا عدا ما يطلبونه بأنفسهم .. فقد عودتهم إن اللي عاوز حاجة معينة يطلبها قبل ما أنزل الأجازة بفترة كافية .. وأعتقد أن الجميع تعود مني على ذلك .. وبنقضي أجازة رائعة دائما ولله الحمد ..

كلمة أخيرة .. اختر الطريقة التي تناسب ظروفك .. وتسعد أهلك وأحباؤك قدر الإمكان .. واعتبر المعاناة والتعب والتكلفة المادية جزء من شكر نعمة الله عليك .. ولا تنتظر شكر أحد ..فقط كن مقتنعا أنك أديت أفضل ما يمكنك تأديته .. واعتبرها نوعا من البر بأهلك وناسك والشكر لربك ..

تحياتي .. ودمتم جميعا وأهليكم وأحباؤكم بخير ..

===================

كن كالنخيل عن الأحقاد مرتفعا

يرمى بحجر فيرمي أطيب الثمر

رابط هذا التعليق

الحمد لله .... من أول أجازة

لا هداية .... نعم لا هداية

والحمد لله أكثر من خواتي الصغار ووالدي ووالدتي ...... لا أحد

عارفين ليه ......؟؟؟ حقيقة مرة بعد 30 سنة من الغربة لوالدي وشايل شيء وشويات للكل

صغير وكبير راجل وست قريب وبعيد حتى الجيران ..... تنكشف الحقيقة بعد الغزو والرجوع لمصر

صدقوني كل شخص كان بياخد هدية يظهر على حقيقته والحمد لله ....من الأخر أحنا المصريين

الوحيدين إلي لغاية دلوقتي مرتبطين بالعادة دي مش عيزين نغيرها مع ان محدش بيعمل زي كده

وبالشكل المبالغ فيه بجد ..... عزيزي أنسى الهدايا ..... أولادك أولى ... وأن مكنش اولادك ...أنت أولى

ممكن حد يشوفها انانية بس هي كده ..... ممكن تخليها في اول مرة زيارة سبحة ومصلية خفيف خفيف

أنما قمصان وجلاليب وعبايات وما ادراك ما العبايات .... وغيره من الكلام الي يطول الحديث فيه....راجع نفسك

هي أول مرة .....تنزل أجازة وما تخدش هدايا خلاص الناس هتتعود على كده .... وأنت هتتعود على كده

سؤال هل لو كنت فعلا ممعكش فلوس كنت هتعمل اه مش كنت برده نزلت من غير هدايا

أعتبر ان ممعكش فلوس .... وللمتجوز أولادك ومستقبلهم أولى تخيل لو كل سنة بتشيل مبلغ الهدايا في حساب ليهم

مش كان أفضل ..... في الأخر القرار ليك .. وسلامي للجميع .....

رابط هذا التعليق

الحمد لله .... من أول أجازة

لا هداية .... نعم لا هداية

والحمد لله أكثر من خواتي الصغار ووالدي ووالدتي ...... لا أحد

عارفين ليه ......؟؟؟ حقيقة مرة بعد 30 سنة من الغربة لوالدي وشايل شيء وشويات للكل

صغير وكبير راجل وست قريب وبعيد حتى الجيران ..... تنكشف الحقيقة بعد الغزو والرجوع لمصر

صدقوني كل شخص كان بياخد هدية يظهر على حقيقته والحمد لله ....من الأخر أحنا المصريين

الوحيدين إلي لغاية دلوقتي مرتبطين بالعادة دي مش عيزين نغيرها مع ان محدش بيعمل زي كده

وبالشكل المبالغ فيه بجد ..... عزيزي أنسى الهدايا ..... أولادك أولى ... وأن مكنش اولادك ...أنت أولى

ممكن حد يشوفها انانية بس هي كده ..... ممكن تخليها في اول مرة زيارة سبحة ومصلية خفيف خفيف

أنما قمصان وجلاليب وعبايات وما ادراك ما العبايات .... وغيره من الكلام الي يطول الحديث فيه....راجع نفسك

هي أول مرة .....تنزل أجازة وما تخدش هدايا خلاص الناس هتتعود على كده .... وأنت هتتعود على كده

سؤال هل لو كنت فعلا ممعكش فلوس كنت هتعمل اه مش كنت برده نزلت من غير هدايا

أعتبر ان ممعكش فلوس .... وللمتجوز أولادك ومستقبلهم أولى تخيل لو كل سنة بتشيل مبلغ الهدايا في حساب ليهم

مش كان أفضل ..... في الأخر القرار ليك .. وسلامي للجميع .....

يسلم فمك ده اللي حصل بعد غربة مع الوالد ف الكويت لفترة طويلة لا شكر ولاحمدانيه وكانت هديا زي اللي بنجيبه لنفسنا ويمكن احسن ف احيان كتيرة وكان والدي بيقول اللي بيهادي بيهادي بقيمته والنتيجه ول احاجه بل بالعكس لما سافروا محدش حد عبرنا بكلمة رغم ان جمايلنا كانت كتير وده حاصل مع معظم الناس انا حاليا مش بعتبرها هدايا للاسف الشديد بتعمال مع النس اللي ممكن يفودوني انما اصدقائي دول شي تاني فلازم اهتم بيهم لانهم بيشيلوني ف اي موقف

والحمد لله هم عارفين ان الحاجه ف مصر ذوقها اشيك ف الملابس لكن بحاول اجيب اي شيئ ممكن الاقيه احسن من اللي ف مصر انما القرايب والله اتقالت لي ابوك خلص ع الكويت وانت رايح تخلص ع السعودية

محدش فاهم انك اتعودت تعيش حياة منظمة بعيد عن الززحمة ومحدش عارف ان مش معاك وسايط تظبطك ف شغل كويس ف مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      ينتظر زعيم القارة السمراء والأكثر حصدا للقب القارى النادى الأهلى هدايا من فرق المجموعة للتأهل من دور المجمعرض المقال كاملاً
    • 0
      مع اقتراب نهاية العام الدراسى يبدأ الموسم الأخير للامتحانات وطبعا ده موسم تبدأ وتنتشر فيه الخناقات والمشاكل.عرض المقال كاملاً
    • 15
      طبعا غالبيتنا نازلين مصر السنة دي باذن الله .. تعالو نتشارك الأفكار ونستفيد من خبرات بعض ،، هتجيبو هدايا طبعا ، ايه رأيكم في الموضوع ده ؟؟؟ بتتصرفوا فيه ازاي ، وبتجيبوا منين وهل بتعملوا له ميزانية و لا لأ .. هل عندكم افكار ... ؟ ياريت كل واحد يساهم برأيه وافكارة
    • 56
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحيه طيبه وبعد طبعاً دلوقتى عارفين الحاله الاقتصاديه اليى مصر بتمر بيها وعارفين ان فيه ركود ( هو على طول كان فيه ركود ) فى مصر وفيه ناس فقدت مصدر رزقها ايه رايكم لما نجيب كل الهدايا بتاعتنا من مصر وتكون صناعه مصريه علشان نشجع المنتج المصرى ونجب هدومنا من مصر وكل حاجه بنشريها من بره نشتريها من مصر وبكده هتنزل مصر خفيف خفيف ولا هتضطر تقعد توزن وتقرف نفسك على الفاضى ل هتنزل وهتشترى حاجات من مصر تعالوا نفترض مثلا ان فيه حوالى 5 مليون مغترب فى مصر وك
    • 1
      منذ أن كنت صغيرة كنت أحب جدا شراء الهدايا لأصدقائي في مختلف المناسبات و بدون مناسبة أيضا :) لمجرد التعبير عن المحبة و بالطبع الهدية مبهجة للنفس و أول ما يلفت النظر فيها هو غلافها هنا سنضع أفكار لتغليف الهدايا صندوق مزيّن بالورود هو بحد ذاته هدية http://www.youtube.com/watch?v=VnW1JKbE1lU
  • أضف...