اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أعراض غريبة وبدون اي مقدمات أرجو المساعده

wayfarerr

Recommended Posts

لا والله مش معنى إن بقولك تروح لدكتور إنك لاقدر الله تعبان أو حاسه إن عندك حاجه أنا بس بقولك كدا عشان نطمن وزياده فى الحرص بس .

وطالما ذهبت لدكتور وماطلعش فى حاجه كبيره خلاص يبقا تحاول ترتاح وتهدى أعصابك بقا وتنسى حكاية التعب دى خالص لأنك موهوم بيه .

وتحاول تفكر فى الحاجه إلى بتحبها فقط و أى حاجه تانيه إرمى وراء ظهرك وماتفكرش أبداً مهما حصل .

وياسيدى إنتا لا تعبتنا ولا حاجه كل إلى يهمنا إنك تكون كويس وربنا يعفو عنك أمين..

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

اخويا عمره 23 سنة بدون اي مقدمات او اي اصابات جه في يوم مش عارف يقوم من مكانه واصبحت قداماه لا تقوى على حمله ولا يستطيع تحريك ركبتيه نهائيا وفي نفس اليوم زادت الحالة سوء واصبح غير قادر على تحريك ذراعيه ولا يستطيع الجلوس لكنه يستطيع فقط تحريك اصابع قدميه واصابع كفيه

ووبعد كده اصبح بيتقيأ كل الاكل اللي بيأكله واصبحت حالته الصحية سيئة جدا مع ارتفاع وانخفاض مضطرد في ضغط الدم

عرضناه على دكاترة مخ واعصاب كتييير وعملناله اشعات رنين مغناطيسي واشعة اكس على الرقبة و الدماغ والعمود الفقري

كل شيء سليم ولا احد يعرف ماذا اصابه مع العلم انه غير مدخن

الاخوة الدكاتره اللي في المنتدى او اي عضو شاف حاله مشابهة يا ريت يفيدني

وفي النهاية أسألكم الدعاء له بالشفاء

الأخ الكريم

ألف سلامة على أخوك وياريت تطمنا إيه اللى حصل معاه

و أنا أسف أنى ردى بعد فترة طويلة لكنى لم أرى الموضوع من قبل

و حبيت اقول لك بس بعد الإعتذار للأخ الرفاعى إن الصورة دى بعيدة تماما عن الروماتويد

و الأعراض دى قريبة جدا من مرض إسمه (متلازمة جيلان بارى)

Guillian - Barre syndrome

و الأفضل زيارة دكتور أعصاب

و أفضل فحص فى هذه الحالة هو رسم الأعصاب و العضلات

و ربنا يشفيه و ياريت تطمنا

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

اخويا عمره 23 سنة بدون اي مقدمات او اي اصابات جه في يوم مش عارف يقوم من مكانه واصبحت قداماه لا تقوى على حمله ولا يستطيع تحريك ركبتيه نهائيا وفي نفس اليوم زادت الحالة سوء واصبح غير قادر على تحريك ذراعيه ولا يستطيع الجلوس لكنه يستطيع فقط تحريك اصابع قدميه واصابع كفيه

ووبعد كده اصبح بيتقيأ كل الاكل اللي بيأكله واصبحت حالته الصحية سيئة جدا مع ارتفاع وانخفاض مضطرد في ضغط الدم

عرضناه على دكاترة مخ واعصاب كتييير وعملناله اشعات رنين مغناطيسي واشعة اكس على الرقبة و الدماغ والعمود الفقري

كل شيء سليم ولا احد يعرف ماذا اصابه مع العلم انه غير مدخن

الاخوة الدكاتره اللي في المنتدى او اي عضو شاف حاله مشابهة يا ريت يفيدني

وفي النهاية أسألكم الدعاء له بالشفاء

ان كانت كل التحاليل والاشاعات سليمة من الافضل ان تعرض شقيقك علي طبيب نفسي ربما كانت هستريا واستطيع ترشيح طبيب جيد جدا عن طريق رسالة خاصة في حالة رغبتك في ذلك

رابط هذا التعليق

انا فيه واحده جارتنا كان حصل ليها نفس الى حصل لاخوك بس بعد كده بقت كويسه بس كان السبب موضوع نفسى بحت

طالما كل الاشاعات سليمه فممكن تجرب دكتور نفسى

اللهم اشفى كل مريض ياااااااااااارب العالمين

تم تعديل بواسطة محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الاخوة الكرام

اشكركم على حسن تعاونكم واحب اطمنكم ان اخويا الحمد لله ربنا شفاه ورجع كويس والحمد لله

بعد اللف الكتير على دكاترة المخ والاعصاب وتحاليل الهرمونات و الدوخه في المستشفيات

دكتور مخ واعصاب في المنصورة طلب رسم اعصاب وعضلات وقال ده مش موجود الا في مستشفى جامعة المنصورة وفعلا راح اخويا

الصراحه مش عارف الدكتور شخص الحالة ايه لان انا هنا في السعودية المهم الدكتور كتب لاخويا على حقن كورتيزون

وبعد ماكان اخويا حالته اتدهورت لدرجة شلل تااام ما عدا الرأس يستطيع تحريكها ويتكلم عادي بس ضغط الدام مش منتظم

مع أول حقنة كورتيزون بدأ يحرك ايده وبعد خمس حقن كورتيزون على خمس ايام الحمد لله اتحسن ودالوقتي بفضل الله بيمشي طبيعي جدا وبياخد دوا للاعصاب بس مش عارف ايه هو

بس الحمد لله ربنا شفاه ربنا يشفي مرضى المسلمين اجمعين

تم تعديل بواسطة wayfarerr
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طبعا حاله الاعصاب اتضح انها خلاص‎ gullian baree

زى ما الدكتور قال

بس بالنسبه لشكوى البطن اعتقد انها التهاب مزمن بالمراره ويا استاذ مصرى انت ممكن تتأكد من ده عن طريق آشعه موجات فوق صوتيه على المراره (خصوصا تاريخ الاكل الدسم والبراز الرمادى) بس قولى هو لما البراز اتغير انت مسخنتش?????????

تم تعديل بواسطة predrahmed

اللهم ارزقنى التوكل

رابط هذا التعليق

لا يا دكتور ما سخنتش لما البراز كان رمادى البراز كان رمادى مره واحده بس

انا دلوقتى حاسس بالم يمين اعلى البطن لما باخد نفس بعمق

انا عارف ان مشكلتى معقده شويه بس انا روحت لكذا دكتور ومحدش قالى حاجه واحده

الاعراض اللى انا حاسسها اليومين دول الم يمين اعلى البطن لما اخد نفسى بشده ومبقاش فيه الم لما بضغط يمين اعلى البطن

هوه ايه راى حضرتك يا دكتور؟

وممكن سؤال تانى يا دكتور راى حضرتك ايه بالتحاليل اللى انا عملتها؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 0
      سعدنى دائما التعرف على تجارب الشباب المصرى الناجحة بالخارج لأنى أعتبرهم سفراء لمصر فوق العادة فى كل أنحاء العرض المقال كاملاً
    • 18
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أولا أود أن أشكر كل المشاركين فى المنتدى على هذا المجهود الرائع وعلى هذا الجو المصرى الجميل رغم اغتراب معظم المشاركين أسأل الله أن يجمعنا جميعا على الخير أنا طبيب مصرى وإن شاء الله أعتزم أداء امتحانات المعادلة الأمريكية USMLE لشهادة بكالريوس الطب ولدى أسئلة أرجو من المشاركين أن يوافونى بالاجابة عليها: 1-إذا تمكنت من الحصول على نيابة فى الولايات المتحدة فهل يمكن لى أن أصطحب والدتى معى حيث أنى وحيدها؟ 2-ما هي فرص عمل الأطباء فى أمريكا؟ 3-ما هو موضوع ال Green C
    • 0
      فى كثير من الأحيان نسمع أن انعدام الإرادة السياسية هو السبب وراء فشل الدول ويعرقل - فى كثير من الأحيان - مسيرتعرض المقال كاملاً
    • 0
      من وقت لآخر يتجدد جدل الطلاق الشفوى نظرا لحساسية أمر يتسبب فى كثير من الآثار النفسية والاجتماعية التى ت عرض الصفحة
  • أضف...