اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 19
      * * * احتجت لبعض المال, فذهبت لإحدى ماكينات الصراف الآلي لأسحب ما أريده باستخدام بطاقة الصراف الإلكترونية.. ولما وصلت إلى الماكينة قمت بإخراج البطاقة, وكدت أن أدسها فيها لولا أن اقترب مني رجل يبدو على وجهه آثار الفقر، والجوع، والمرض، والبؤس، والشقاء وكل المآسي اللي في الدنيا .. ha) وبالطبع ظننت إنه جاء يطلب مني مالاً يعينه على مآسي الحياة التي أثرت على صفحات وجهه. وقبل أن أسمع منه كلمة واحدة هممت بالفعل أن أعطيه مالاً، فمثله لا يحتاج أن يتكلم أصلاً، وإنما تكفي نظرة واحدة إليه تجعلك تستحي
    • 10
      بدون انفعال.. بدون زعيق.. لنفكر فعلاً في إجابة هذا السؤال.. هل مصر بلد غني ويُحسن استغلال موارده ، أم هو غني ويساء استغلال موارده ، أم هو بلد فقير من حيث هو وعلينا الاعتراف بالحقيقة.. أنا من أنصار الرأي الثالث .. ولنكن صرحاء.. أرى عن نفسي أن مصر بلد لا يتمتع بثروات ضخمة حتى مع نصف عدد السكان الحالي.. وهذا لا يعني الإحباط كما ينعق البعض في الصحف ولكنه يفرض علينا كحكومة وشعب النظر للمستقبل ومحاولة إيجاد حلول غير تقليدية حقيقية ، بعيداً عن "استزراع الصحراء" العشوائي ومشاريع لا طائل من ورائها.. ق
    • 4
      نظرًا لأن النعمة فاقت حدها ولأننا مش قدها ولأن فعلاً إنجازاتك فوق طاقتنا نعدها ولأننا غرقنا في جمايل مستحيل حنردها نستحلفك.......نسترحمك نستعطفك......نستكرمك ترحمنا من طلعة جنابك حبتين عايزين نجرب خلقة تانية ولو يومين إسمع بقى إحنا زهقنا من النعيم ونفسنا في يومين شقا عايزين نجرب الإضطهاد ونعوم ونغرق فى الفساد بيني وبينك حضرتك دا شعب فقرى مايستحقش جنتك أنا عارف إنه شعب ماينفعوش إلا شارون وبلير وبوش عايز يجرب الإمتهان ويعيش عميل للأمريكان بيمد "غازُه" لإسرائيل و
    • 0
      ثلاثية الخوف والجوع والفقر (1) اقتل فقير تكسب دولار وتعيش أمير بين التجار تاجر فى قوت الشعب تاجر فى مصير الغلبانين دى السرقة على عينك يا تاجر مش بالالآف بالملايين رزق الحرامية الكبار ع المجانين اللى فى لحظة صدقوا وتشوقوا للعدل بين اللى بيتغدى براتب ألف مستخدم شريف واللى مش لاقى الرغيف بين ترلا أو جبلا بس ساكن جوه فيلا وبين عفيف بس بينام ع الرصيف وان نقول حرام يقولوا موت جعان تموت خفيف يا مال بلدنا يا مال سايب وما لوش اصحاب يا فلوس تكية يا وكالة من غير بواب وسيادته فى اللي
  • أضف...