اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نهايتي بالمملكة 10 سبتمبر عاااااااااجل جدا ً اً اً

Recommended Posts

الله يخليك يا خالد باشا كلة من زوئك

الحمد لله انا هنزل مصر وهيكون معايا تأشيرة جديده ان شاء الله هرجع عليها بس موضوع القلق دا اللي مجنني

بعدين فية نقطة مهمة ان المحضر اللي موقع عليه علي مطبوعات مؤسسة اخو كفيلي ياعني مؤسسة غير المؤسسة اللي في الاقامة وفي نهايته كاتب نقطة وهيا ان مليش اي مستحقات لاني خالفت قانون مكتب العمل والعمال واشتغلت برة

الناس دول بصراحة ربنا يهديهم ودي فعلاً اخرت اللي يشتغل مع ناس بدو اخرهم اعدادية والحمد لله رب العالمين ويارب يسهلها في التاشيرة الجديده راتب الضعفين الحمد لله

ادعولي بس ربنا ييسرها ليا ويصبر ابويا وامي دول اهم حاجة عندي

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير انا واحد من الناس كنت واخد خرج نهائى وكنت باصم واشتريت تاشيرة ثانية ورجعت بعد شهرين(فترة انهاء الاجراءات فى مصر) ودخلت بدون اى مشاكلوبصمت للمرة الثانية وظهرت البصمة القديمة وحتى الظابط مسئلش على خطاب ابراء الذمة او عدم الممانعة وكان سؤالة الوحيد انت كنت باصم قبل كدة وكان كفيلك فلان قولت لة نعم قال لى حمد اللة على السلامة بالرغم من انى كنت خارج وفية مشاكل بينى وبين كفيلى بس موصلتش لحد مكتب العمل او الشرطة

فاتكل على اللة وخد نهائى لو ملقتش هنا تاشيرات حتلاقى فى مصر كتير وسعرها20000جنية مصرى لمهنة تسمح باستقدام

وربنا يوفق الجميع

اى استفسار عن الموضع دهة انا جاهز0551328920

وكل سنة وانتم طيبين

undefined

انا بعلم الصبر يصبر على صبر حبيب جارنا

وبقول يا صبر صبرك حتى يجى جارنا

وان كان غيرنا حلى واحنا اللى مررنا

اللة يهون عليهم واحنا يصبرنا

رابط هذا التعليق

تسلم يا باشا

انا الحمد لله معايا تأشيرة محاسب عام ببلاش وراتب تمام بس قلق رهيب لان خايف بعد ما اسلم شغلي للمحاسب الجديد دا الكفيل يطمن ان شغلة هيمشي ويبدأ بقا يلاعبني ابسط حاجة هيروح يشتكيني اني كنت بتشغل في مؤسسة تانية غير مؤسستي والمصيبة الكبيرة اللي لسة حاصلة اليوم

ان قفش الفلاشة الشخصية بتاعتي وفتحها لقي كشوف رواتب واسمي فيها تابعة للمؤسسة اللي قصادنا طبعا ً طبع الورق دا واضافة علي القيد وبيان المصروفات اللي انا موقع عليه

وقالي انا هسجنك وبكل أسف سبني بوالدي ووالدتي اليوم وطبعا ً دمي فاااااااار ورديت عليه رفع ايدة عليا رفعت ايدي عليه وقولتة بيني وبينك مكتب العمل واللي انته عايز تعملة معايا اعملة كلة الا انك تسب ابويا وامي مش هتفرق معايا ببصلة انا اخري نهائي انما الدور والباقي عليك انته وهتعرف هعمل اية لم انتقابل في مكتب العمل بعدين ياعم انته خلاص عرفت اني شغال وخلتي بسلم شغلي وباخد نهائي اية لازمة بقا كل شوية تقولي ادي كمان دليل وتعملي فيها جيمس بوند .. بص انا كدة كدة ماشي فمش هخاف من حاجة واثبت بقا اني شغال معاك محاسب انا مهنتي حداد شوف مين اللي هيدفع غرامة .. علي اي حال يا ريس شرف ليا انها جت مني الاول وقدمت استقالة ياعني دي كانت رغبتي

هل تعتقدون بقا اية اللي ممكن يحصل في الأيام اللي جاية

رابط هذا التعليق

احساسى بيقولى انك لازم تلم الدورمع الراجل ده عشان تخرج نهائى بسلام وبدون شوشرة

لانك شكلك عامل مصايب

ازاى اسمك فكشوف رواتب الناس ال قصادك ؟؟؟؟؟

وكمان على فلاشتك الشخصية

ولا هتقول انه كنت بتعملها مجاملة لبتاع الحادث

ارضى ربنا علشان ربنا يرضيك

ومعلهش اذا كان كلامى هيضايقك

رابط هذا التعليق

يا ماما نونا انا قولت ( انا قولتة ان صاحبي دخل في حادث وعملت لية الموضوع دا مستحيل طبعا ً اقولة اني شغال معاهم بارت تايم )

ومش مضايق يا ستي

وجزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

والله يا اخ احمد انا بحييك على جمدية قلبك دى مع الكفيل وبالذات انك محاسب عموما قلبى معاك وربنا ينصرك ان شاء الله ويهون عليك الايام الجاية .

رابط هذا التعليق

ابدا .. هيبلغ فيك هروب وعلى فكره مش هتطول التاشيرة الجديده ولا عملك الحالي ولو تطاولت على كفيلك واستخدمت السب او الضرب ففوق كل ماسبق هتدخل السجن ..

للاسف يااستاذ عماد حمدي حضرتك تستحق والى حد كبير مايحدث ..

يعني حتى طلب الاستشارة مقلتناش الحقيقة فيه وقلت كنت بساعد صديقي وفي النهايه يتضح انه كما فهمت ضمنا انك شغال معاهم .. طيب من حقك تكذب على كفيلك او تبرر موقفك امامه لكن تكذب علينا احنا كمان ليه؟؟

موقفك ده بيدل ان كفيلك مش غلطان على فكره في كل الي بيعمله معاك .. ومعليش ارجوك متزعلش مني لصراحتي ولكن صديقك من صدقك ومايحدث معاك الآن هو النهاية الطبيعية جدا لتصرفاتك السابقة .. انت كنت شغال عند ناس ( بارت تايم ) على كلامك وده مخالف لقوانين مكتب العمل وكان ابسط شيء وطالما عارف انك بتخالف يعني غلطان انك ( تلم الدور ) من البدايه ومتحاولش تضايق كفيلك بشيء وخليه ساكت وانت ساكت .. لكن تستفزه وتروح تجيب عقد تاني وبكل بساطه عاوز تتركه برغم مادفعه لك من مصاريف استقدام وخلافه فاسمح لي انت بدأت الحرب فتحمل النتائج ..

انا لو مكانك اعتذر للكفيل فورا عن كل شيء سببته له وادعي ربنا بس اطلع من البلد دي سليم وكفايه علي الدرس الي اخذته ..

عارفه ان كلامي قاسي وعارفه انك مش ناقص لكن ان مكنتش تستفيد من التجربة دي في مراجعه نفسك ومعرفه اسباب الوضع الي انت فيه عشان تتلافاها بعد كده هتكتشف ان كل نجاح في حياتك هينتهي بنفس الطريقة .. قبل مايبدأ ..

ربنا معاك بجد..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انا قريت حكايتك من اولها وكنت متابعها ومتابع تعاطف الاخوة العضاء معاك الي كانوا بيساعدوك

يا أخي ده انا شايف ردود طويلة وناس بتحاول تديك اكتر من طريقة تحل بيها المشكلة دي وبيدعولك تروح تعمل عمرة او حج

وفي الآخر تطلع بتكدب علينا احنا كمان والله حاجة غريبة جدا

طب بتكدب ليه بس ما هو انت بتكدب وبتاخد من الناس حلول لمشكلة تانية خالص غير الي انت فيها يعني ضيعت وقت الناس وضيعت وقتك

انا بصراحة مش عارف انت عملت كده ليه لكن عموما انشاء الله ربنا يساعدك ومشكلتك تتحل لكن يا ريت تاخد درس انك لازم تكون واضح في تعاملاتك وصريح مع الناس الي انت عاوزهم يساعدوك

ربنا معاك

رابط هذا التعليق

ابدا .. هيبلغ فيك هروب وعلى فكره مش هتطول التاشيرة الجديده ولا عملك الحالي ولو تطاولت على كفيلك واستخدمت السب او الضرب ففوق كل ماسبق هتدخل السجن ..

يعني حتى طلب الاستشارة مقلتناش الحقيقة فيه وقلت كنت بساعد صديقي وفي النهايه يتضح انه كما فهمت ضمنا انك شغال معاهم .. طيب من حقك تكذب على كفيلك او تبرر موقفك امامه لكن تكذب علينا احنا كمان ليه؟؟

موقفك ده بيدل ان كفيلك مش غلطان على فكره في كل الي بيعمله معاك .. ومعليش ارجوك متزعلش مني لصراحتي ولكن صديقك من صدقك ومايحدث معاك الآن هو النهاية الطبيعية جدا لتصرفاتك السابقة .. انت كنت شغال عند ناس ( بارت تايم ) على كلامك وده مخالف لقوانين مكتب العمل وكان ابسط شيء وطالما عارف انك بتخالف يعني غلطان انك ( تلم الدور ) من البدايه ومتحاولش تضايق كفيلك بشيء وخليه ساكت وانت ساكت .. لكن تستفزه وتروح تجيب عقد تاني وبكل بساطه عاوز تتركه برغم مادفعه لك من مصاريف استقدام وخلافه فاسمح لي انت بدأت الحرب فتحمل النتائج ..

انا لو مكانك اعتذر للكفيل فورا عن كل شيء سببته له وادعي ربنا بس اطلع من البلد دي سليم وكفايه علي الدرس الي اخذته ..

عارفه ان كلامي قاسي وعارفه انك مش ناقص لكن ان مكنتش تستفيد من التجربة دي في مراجعه نفسك ومعرفه اسباب الوضع الي انت فيه عشان تتلافاها بعد كده هتكتشف ان كل نجاح في حياتك هينتهي بنفس الطريقة .. قبل مايبدأ ..

ربنا معاك بجد..

يا سبحان الله على هذا الرد العجيب !!

وكأن زمن العبوديه والرقيق والمماليك عاد من جديد !!

وكأن السعودى البدوى(اكل الربا) والااتاوات اللى مش بيصرف 20% من تكلفه الفيزا فقط..اصبح انسان مغلوب على امره..والمصرى المغترب هو الطماع السىء..

ونبحث عن المعامله والقيمه والكرامه..واحنا نفسنا مستكترين على نفسنا ذلك

phn:

رغم اختلافى مع الاخ الكريم صاحب الموضوع فى سرد التفاصيل كامله من عدمها..ولكن ذلك لم يؤثر بشكل كبير..

لكنك على حق وعليك بمعرفه عواقب اى تصرف هتقوم به...لا داعى للمشاكل لانه فى موقف اقوى(على حسب نظام بلده).

نصيحه..عليك بالانسحاب بدون مشاكل وباقل الاضرار...واعتبر تاجيل العمره والراتب اللى هياكله فى بطنه (نار).......ضريبه للخطأ اللى اوقعت نفسك فيه...وللفيزا الجديده..

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير انا ولا كدبت ولا حاجة راجعوا المشاركة تاني ( انا بحكي اللي قولتة للكفيل ) مش الحقيقة اللي فعلاً انا بشتغل عند الناس اللي قصادنا انا قولت انا قولتلة اية

علي اي حالة مش زعلان من حد

رابط هذا التعليق

ربنا معاك بجد..

يا سبحان الله على هذا الرد العجيب !!

وكأن زمن العبوديه والرقيق والمماليك عاد من جديد !!

وكأن السعودى البدوى(اكل الربا) والااتاوات اللى مش بيصرف 20% من تكلفه الفيزا فقط..اصبح انسان مغلوب على امره..والمصرى المغترب هو الطماع السىء..

:)

رغم اختلافى مع الاخ الكريم صاحب الموضوع فى سرد التفاصيل كامله من عدمها..ولكن ذلك لم يؤثر بشكل كبير..

لكنك على حق وعليك بمعرفه عواقب اى تصرف هتقوم به...لا داعى للمشاكل لانه فى موقف اقوى(على حسب نظام بلده).

نصيحه..عليك بالانسحاب بدون مشاكل وباقل الاضرار...واعتبر تاجيل العمره والراتب اللى هياكله فى بطنه (نار).......ضريبه للخطأ اللى اوقعت نفسك فيه...وللفيزا الجديده..

اسمح لي اخي الكريم فليست هذه اخلاق للحديث ..

لن ادافع عن ( السعودي ) الذي وصفته في كلامك وعممت هكذا شعب بكامله انهم من آكلي الربا ونعتهم بالـ( بالدوي ) وكأنها سبة او شتيمه .. فهذا كلامك تتحمل وزره امام الله ويكفيهم انهم اخذوا من حسانتك بنفس مايحدث حين نأخذ من حسنات من يتجنى علينا كمصريين او يصفنا بالفاظ نكرهها فالتعميم ظلم واتهام الناس بما ليس فيهم ظلم اكبر والحساب في النهاية عند الله فمن لا يتحمل وزر قول عليه الا يقوله ..

لن اتوقف امام هذه النقطه ولكن اسمح لي اخي الكريم ..

بغض النظر عن شعورك الشخصي تجاه كفيلك فالعقد شريعة المتعاقدين ..

انا شخصيا لا احب كفيل زوجي واشعر بالظلم احيانا من القيود المفروضه علينا والتي تحتم التعامل معه .. ومع هذا فمن المستحيل ان نخرق القوانين او حتى اتفاقاتنا مع هذا الشخص بل وحتى لا نسبه ولا ندعوا عليه الهم الا الدعاء بان يهديه الله لنا فلا نظلمه ولا يظلمنا ..

هو طالب بالتزام معين ونحن قبلنا فليس لنا حق بعد هذا في خرق الاتفاق ..

مافعله الاخ عماد ليس خروجا على نظام الكفاله وانما خروجا على عقده الموقع بينه وبين كفيله .. وعلى هذه نصحته بالفقرة التي اقتبستها حضرتك من كلامي والتي اقول له فيها

وكان ابسط شيء وطالما عارف انك بتخالف يعني غلطان انك ( تلم الدور ) من البدايه ومتحاولش تضايق كفيلك بشيء وخليه ساكت وانت ساكت .. لكن تستفزه وتروح تجيب عقد تاني وبكل بساطه عاوز تتركه برغم مادفعه لك من مصاريف استقدام وخلافه فاسمح لي انت بدأت الحرب فتحمل النتائج ..

اعرف صاحب شركة في مصر يشترط على من يعمل فيها امضاء ( شيك ) بمبلغ كبير يحتفظ به تحسبا للمستقبل .. ولما سال عن ذلك قال بانه زهق ( اجيبهم وادربهم واعلمهم واول مايفهموا الشغل يروحوا طالعين برا .. فانا بأمن نفسي ) وبالمناسبة الناس موافقة وبتمضي وبتشتغل .. وبالمناسبة برضه محدش بيقول عليه اكل ربا ولا بدوي ولا حد بيتكلم اساسا ...

بغض النظر عن رايي الشخصي في تصرف الشيك ده بس كل واحد ادرى بظروف شغله وادرى بمعنى اني اجيب محاسب واقعد استنى على مااخلص اوراقه ويجي ويستلم الشغل ويتعلم بعدين اتفاجأ بيه بعد يومين جاي يقولي بالسلامه يابابا .. مينفعش

بعدين انا معرفش ملابسات الي حصل مع الاستاذ عماد ايه لان خلاص واضح لي ان الحقيقة مش كامله هنا .. ولهذا نصحته ان انت شايف نفسك ( ماشي غلط) كنت لم الدور ومتستفزش كفيلك والي بيته من زجاج ميحدفش الناس بالطوب .

وفي النهاية حضرتك بتتسائل

لو حضرتك متابع الموضوع من البدايه زي مابتقول كنت لاحظت اني في بدايته خالص وقبل اي مشاكل كنت بحذر .. الا الكرامة .. وكنت بقوله ( امشي عدل يحتار عدوك فيه ) لم انصحه بـ ( لم الدور ) غير بعد ماغلط فعلا ومبقاش قدامه فعلا غير انه يسكت على الظلم لانه هو خلاص مشارك فيه بتخليه عن الاتفاق الي بينه وبين الكفيل من انه ميشتغلش في حته تانيه .. ده القانون ولو مكانش عاجبه محدش اجبره ييجي وطالما جاء فهو مجبر يلتزم بيه .. اذا هي مش مسألة استكثار بقدر ماهي ( معادش ينفع خلاص ) .

وبشكل عام وبغض النظر عن قضية الاستاذ عماد بذاتها فالمبدأ هو بلا شعارات وبلا مثاليات .. احترم نفسك الناس تحترمك .. بس كده

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

احم احم

يا جماعة الخير

كفيلي هيعمل اعلان في جريدة رسمية هنا وهيقول التالي

يا ولاد الحلال فية واحد عندنا اسمة عماد مصري اقامتة رقم كذا ادنالة نهائي اي حد عمدة واخد منه هلله يجي في فترة اقصاها اسبوع وبعد كده المؤسسة غير مسئولة عن اي مطالبات وبناء علي كده احنا عملنا الاعلان دا ))))

هل

الجريدة والإعلان دا يعد بمسابة إخلاء طرف من المؤسسة .. ولو الكفيف عرف اني رجعت واتبلي باي بلوة خاصة ان عقدي مفيش فيه شرط الممانعة دا ومش ماضي علي كدة هل الجريدة الرسمية دي تحميني ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا

رابط هذا التعليق

انا عملت زي ما قولتي يا سي السيد واستفساري الجديد في نفس الموضوع اهوه مش مشاركة جديده

رابط هذا التعليق

انا تابعت الموضوع ده من بدايته لنهايتة

والخطأ هو خطأ الاخ عماد

لانه انسان غير واضح وملاوع ولو انا كفيلة كنت مشيته علي اول طائرة

فلا يمكن ان نتعاطف مع شخص ذو طبيعة تميل للمشاكل

علي فكرة لو رجعت علي فيزا تانية

هيحصل لك نفس اللي خصل ده لان المشكلة فيك

راجع نفسك

رابط هذا التعليق

يا سيدي جزاك الله كل خير

مش هقدر اقولك غير كدة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...