اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تيجوا نتعلم شوية فرنساوي

Recommended Posts

انا قريت الموضوع دة و لقيتة جميل و يمكن شوية محفز :lol:

يا عيني علي التحفيز يا عم روك ال UN مرة واحدة

الواحد بقي يقعد زي الديك الرومي وينفش ريشه هههههههههههههههه

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

• الردود 658
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نداء إنساني لذوي القلوب الرحيمة ولكل من يحب عمل الخير :lol:

أغيثونا فالوقت يسرقنا ومازلنا في المراحل الاولي للفرنسية فعلي من يعرف طريقة الوصول للبرنسيسة الأتصال بها وإعلامها بشدة إحتياجنا إليها

وهنيالك يا فاعل الخير والثواب wst::

سامحوني يا جماعة على تقصيري

الفترة الي فاتت كان عندي امتحانات في كورس الانجليزي

رحالة باشا ازيك؟

لو في اي نقطة معينة او درس معين عاوزني اساعدك فيه فانا تحت امرك

روك فينك يا أستاذ تختفي و بعدين تظهر فجاءة، ايه اخبار كورس الفرنساوي معاك؟

محتاج مساعدة في حاجة او عندك اسئلة معينة؟؟

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

نداء إنساني لذوي القلوب الرحيمة ولكل من يحب عمل الخير wst::

أغيثونا فالوقت يسرقنا ومازلنا في المراحل الاولي للفرنسية فعلي من يعرف طريقة الوصول للبرنسيسة الأتصال بها وإعلامها بشدة إحتياجنا إليها

وهنيالك يا فاعل الخير والثواب :)

سامحوني يا جماعة على تقصيري

الفترة الي فاتت كان عندي امتحانات في كورس الانجليزي

رحالة باشا ازيك؟

لو في اي نقطة معينة او درس معين عاوزني اساعدك فيه فانا تحت امرك

روك فينك يا أستاذ تختفي و بعدين تظهر فجاءة، ايه اخبار كورس الفرنساوي معاك؟

محتاج مساعدة في حاجة او عندك اسئلة معينة؟؟

يااااااااة مين هنا يا الف نهار ابيض :lol: الاخت برينسيس بنفسها ,طيب حتي ابعتي مرسال الاول عشان نستعد :lol:

لا بجد حمدللة علي سلامتك و يا رب تكوني ابليت بلاءا حسنا في الانجلش

و بعدين حضرتك مين دة اللي بيختفي (( انا برضة اللي فين,,,دة انت اللي ما بتسألش )) علي رأي الاستاز مصطفي قمر ...انا بعتلك كتيييير علي الخاص و علي الصفحة بتاعتك و علي الايميل و لا مجيب علي العموم اهيك رجعتي تاني

لنا حديث بس اخلص 2 شفت في المستشفي لمدة يومين مع ال H1N1 (هونون) :) و طلبة المدارس و ارجع تاني wst::

و يبقي للحديث بقية مادام في العمر بقية :110:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

سلامي للجميع و بالاخص الاخت برينسيس

ممكن حد يا جماعة يديني اي معلومات عن ال TCF

شكراااااا

عزيزي روك

TCF هو

Le Test de Connaissance du Français

يعني امتحان قياس معرفة اللغة الفرنسية و هو يهدف الي تقييم مستوى الغة للافراد الغير متحدثين بالفرنسية كالغة أم

و يحصل الدارس في على شهادة صالحة لمدة عامين يكتب فيها مستواه في اللغة بحسب التقيم الاوروبي العالمي، ويتكون هذا التقييم الاوروبي من ست مستويات

A1, A2, B1, B2, C1, C2

بالبلدي كدة : حضرتك هتدخل الامتحان و بعدين تحصل على شهادة توضح مستوى حضرتك ايه في اللغة : A1 او A2 او B1 و هكذاا

و لمزيد من المعلومات دا لينك المركز الثقافي الفرنسي بالمنيرة في كل المعلومات بالتفصيل و الاسعار و مواعيد الامتحانات

http://www.cfcc-eg.org/cfcc/article.php3?id_article=23

و لو حد الفرنساوي عنده مش قوي في موقع تاني بالانجليزي :

http://www.ciep.fr/en/tcf/index.php

بس نصيحة يا روك شوف كيبيك بتطلب ايه كشهادة تقييم اللغة TCF ولا TEF

و انهي شهادة هتفيدك و معترف بيها في السفارة علشان مش تضيع وقت و فلوس على الفاضي

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

أولاً الف الف الف حمدالله علي السلامة يا برنسيسة والله كنا مفتقدينك كتير جداً ولولا سلامك سبق كلام لكنا ................ ههههههههه

المهم إنك موجوده بينا ونتمني لكي التوفيق في دراستك

بالنسبة لسؤال روك عن ال TCF ده سؤال في الجون بصراحة والواحد يشكره علي إنه سأله

وأنا عايز رأيك هل ال TCF إمتحان صعب ولا ال DELF أصعب لأن أنا بذاكر فرنساوي لوحدي لأني هنا في السعودية ومفيش سنتر فرنساوي ولا يحزنون فكنت عايز أعمل أي إمتحان يقوي موقفي في المقابلة واللي فهمته من المنتدي إن ال TCF هو الأهم لكن برده ال DELF معترف بيه كمان مفيش نقاش لكن طبعاً الواحد عايز الأسهل واللي يضمن فيه الحصول علي مستوي ال A2 علي الأقل وطبعاً لو B1 يبقي كده زي الفل لكن بصراحة مش واثق إن مستوايا يعديه لأن السماعي عندي مش كويس أنا لما بسمع TV5 بتعقد وبقول إن مستوايا تحت الصفر بشوية ههههههه

المهم رسيني أعمل إيه ؟

وياريت يا برنسيسة لو عندك موقع علي النت يعملي تقييم لمستوايا في الفرنساوي ياريت تدليني عليه بسرعة ؟

وجزاك الله خيراً :roseop::roseop: :lol: :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

أولاً الف الف الف حمدالله علي السلامة يا برنسيسة والله كنا مفتقدينك كتير جداً ولولا سلامك سبق كلام لكنا ................ ههههههههه

المهم إنك موجوده بينا ونتمني لكي التوفيق في دراستك

بالنسبة لسؤال روك عن ال TCF ده سؤال في الجون بصراحة والواحد يشكره علي إنه سأله

وأنا عايز رأيك هل ال TCF إمتحان صعب ولا ال DELF أصعب لأن أنا بذاكر فرنساوي لوحدي لأني هنا في السعودية ومفيش سنتر فرنساوي ولا يحزنون فكنت عايز أعمل أي إمتحان يقوي موقفي في المقابلة واللي فهمته من المنتدي إن ال TCF هو الأهم لكن برده ال DELF معترف بيه كمان مفيش نقاش لكن طبعاً الواحد عايز الأسهل واللي يضمن فيه الحصول علي مستوي ال A2 علي الأقل وطبعاً لو B1 يبقي كده زي الفل لكن بصراحة مش واثق إن مستوايا يعديه لأن السماعي عندي مش كويس أنا لما بسمع TV5 بتعقد وبقول إن مستوايا تحت الصفر بشوية ههههههه

المهم رسيني أعمل إيه ؟

وياريت يا برنسيسة لو عندك موقع علي النت يعملي تقييم لمستوايا في الفرنساوي ياريت تدليني عليه بسرعة ؟

وجزاك الله خيراً wst:: :lol: :D :ninja: :blink:

أستاذ رحالة

مرسي اوي على الترحاب الجميل دا :happy:

بصراحة يا استاذ رحالة انا مش عندي اى تجربة سواء مع ال DELF او ال TCF لاني لم اخذ كورسات في المركز الثقافي الفرنسي إلا اخر مستوى محادثة فقط.

بس من خلال قرأتي لموقع المركز الثقافي الفرنسي على الانترنت فهمت انه في فرق بين الامتحانين : TCF هو مجرد امتحان تقييم للغة الفرنسية، يضعك في المستوى الخاص بك سواء A2 او B او c

اما ال DELF فهي شهادة و لها اكثر من جزء و كل جزء له امتحان الخاص بيه. و كل هذه الامتحانات نتائجها مترتبة على بعض

لمزيد من المعلومات موقع المركز الثقافي الفرنسي في القاهرة فيه كل التفاصيل

عاوزة اقولك على معلومة صغيرة ممكن تشجعك علشان موضوع السمع دا: انا كنت مخلصة كلية اداب قسم لغة فرنسية و كمان سنة في دراسات عليا دبلومة ترجمة فرنسية، كان اصعب نص ادبي لكبار الادباء كنت افهمه بكل سهولة...

افتكر اول مرة اشتغلت فيها في خدمة العملاء و اول مكالمة اخدتها من فرنسا ..والله العظيم كان عندي احساس اني بسمع الفرنساوي دا لاول مرة و مش كنت فاهمة الراجل االفرنساوي دا عاوز ايه :lol: و الحمدلله مع الوقت بقيت افهم و حتى الفرنساوي بتاع كيبيك كنت بفهمه

الفكرة الي عاوزة اوصلها لحضرتك ان السمع دا ممارسة، و ان الفرنساوي في السمع صعب مش سهل حتى علينا احنا الي طول عمرنا بندرسه في الكليات و المدارس.

حضرتك يا استاذ رحالة على الطريق السليم و بجد انا شايفة ان فهمك لل grammaire كويس جداا، و كمان حضرتك بتعرف تركب الجملة في الفرنساوي بشكل صحيح :blink: و اخطاءك قليلة و مقبولة.. اما السمع فدا هيأخد منك وقت شوية و مجهود لكنك ان شاء الله هتوصل

بالنسبة للمواقع الي بتقيس مستوى اللغة في الموقع دا و هو ممتاز :

لانه يشمل على امتحانات عادية و في اخر الصفحة في نماذج امتحانات ال DALF-DELF- TCF- TEF

http://www.lepointdufle.net/p/francais-evaluation.htm

و دا كمان موقع تاني : http://www.fda.ccip.fr/tef/epreuves

و اخيرا موقع بالعربي بيشرح ما هو امتحان ال TEF

http://www.french-paris.com/ar/adults/tef.php

ربنا معاك و يوفقك و بوفقك كل مجتهد

رابط هذا التعليق

سلامي للجميع و بالاخص الاخت برينسيس

ممكن حد يا جماعة يديني اي معلومات عن ال TCF

شكراااااا

عزيزي روك

TCF هو

Le Test de Connaissance du Français

يعني امتحان قياس معرفة اللغة الفرنسية و هو يهدف الي تقييم مستوى الغة للافراد الغير متحدثين بالفرنسية كالغة أم

و يحصل الدارس في على شهادة صالحة لمدة عامين يكتب فيها مستواه في اللغة بحسب التقيم الاوروبي العالمي، ويتكون هذا التقييم الاوروبي من ست مستويات

A1, A2, B1, B2, C1, C2

بالبلدي كدة : حضرتك هتدخل الامتحان و بعدين تحصل على شهادة توضح مستوى حضرتك ايه في اللغة : A1 او A2 او B1 و هكذاا

و لمزيد من المعلومات دا لينك المركز الثقافي الفرنسي بالمنيرة في كل المعلومات بالتفصيل و الاسعار و مواعيد الامتحانات

http://www.cfcc-eg.org/cfcc/article.php3?id_article=23

و لو حد الفرنساوي عنده مش قوي في موقع تاني بالانجليزي :

http://www.ciep.fr/en/tcf/index.php

بس نصيحة يا روك شوف كيبيك بتطلب ايه كشهادة تقييم اللغة TCF ولا TEF

و انهي شهادة هتفيدك و معترف بيها في السفارة علشان مش تضيع وقت و فلوس على الفاضي

شكراا جزيلا علي اخلاصك و امانتك يا اختي برينسيس في ردودك و اهتمامك

اللي انا شايفة هو انة مفيش شهادة محددة مطلوبة بدليل انة في ناس راحت با DELF و ناس راحت بال TCF و ناس راحت بشهادات التقييم بتاعت مركز الثقافة الفرنسي و في ناس ابيض يا ورد من غير شهادات و نجحوا برضة ازن من الاخر حاجة تثبت انة فية مجهود مبزول

و لكن ماخبيش عليكي انا بفكر بجد في ال TCF علشان نظريا هو يمثل نص امتحان ال DELF زائد و دة الاهم انة في TCF مخصوص ل كيبيك فا مش معقولة يبقي مش مقبول لديهم

و الميكروفون معاكي و مع اخويا الرفيق رحالة :roseop:

سلامي ليكم

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

رابط هذا التعليق

درس في ال Vocabulaire

Verbe aller

هنشوف مع بعض استخدامات Verbe aller و اشهر التعبيرات التي يستخدم فيها هذا الفعل

Les différents sens du verbe aller

1- Le mouvement d’un lieu à un autre

للتعبير عن الانتقال من مكان لاخر ، المقصود هنا المعني الاساسي لهذا الفعل و هو يذهب إلى أو ينتقل إلى

مثال

Nous allons à la compagne

Je vais à l’école

2-La manière de se mouvoir de se déplacer

للتعبير عن الطريقة التحرك او الانتقال

مثال

Le vieillard va lentement

المثال هنا عاوز يقول : ان الرجل العجوز يسير ببطئ

هنا الفعل بيوصف طريقة المشي

مثال اخر

Cet avion va vite

3-La manière d’agir

للتعبير عن طريقة التصرف أو العمل

مثال

Cet ouvrier va vite dans son travail

هذا العامل سريع في عمله

4- Un état des êtres ou des choses

للتعبير حالة الاشخاص و الاشياء

مثال

Cette robe vous va bien

هذا الفستان يناسبك

Le malade va très mal

المريض حالته سيئة

Je vais bien – ca va

انا كويس

Expression avec verbe aller

Aller à pied = marcher

يمشي على قدميه

Aller d’un bon pas = marcher vite

يمشي بالخطوة السريعة

Allez au diable = pour dire à quelqu’un de s’éloigner

اذهب الجحيم يقال هذا التعبير عندما تريد من احد ان يبتعد عنك (بس بطريقة عنيفة )

Cela va tout seul = pour dire que cela n’offre aucune difficulté

يقال هذا التعبير لكي نقول ان الامور تمشي بدون اي عوائق

Aller de mal en pis = passer d’un état mauvais à un état plus mauvais encore

يقال هذا التعبير عندما تتدهور الامور من اسوأ الي أسوأ

Aller mieux = passer d’un état mauvais à un état meilleur

يقال هذا التعبير عندما تتحسن الامور

Aller son chemin = poursuivre une entreprise avec succès et sans arrêt

يقال هذا التعبير عن الشركات و الاعمال التي تتابع نجاحها بدون توقف

Agir à la va vite = agir rapidement et sans précision

يقال هذا التعبير لوصف شخص يتصرف بدون تفكير و تركيز

رابط هذا التعليق

إظهار الشكر والتقدير لكتاباتك لم يعد شيء جديد

merci beaucoup معلش مش جديدة بس ماعنديش غيرها

رابط هذا التعليق

معاك حق يا رحالة باشا

احنا بقينا مديونين لPrincesse كتير جدا

ربنا يجازيها خير

angl:: وان شاء الله ربنا يوقفلها ولاد الحلال يساعدوها وقت الحاجه زي هي ما بتساعد

نصّار

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

معاك حق يا رحالة باشا

احنا بقينا مديونين لPrincesse كتير جدا

ربنا يجازيها خير

:Thumbsup: وان شاء الله ربنا يوقفلها ولاد الحلال يساعدوها وقت الحاجه زي هي ما بتساعد

نصّار

أمييييييييييييييييييييييييييييييييييين

رابط هذا التعليق

merci beaucop )princesse( a vous efforts pour aider les autres :Thumbsup:

حمد الله علي السلامه :blush2:

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

رجاءاا من الاخوة الافاضل

special Request لتدريبات لل TCF صوتية و مقروءة mp3 , Pdf

شكراا

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا princesse كنت عاوز أعرف إيه حكاية زمن الشك subjonctife وفيما يستخدم وأنواع هذا الزمن وهل بالفعل يستخدم في الحوار اليومي مع الأشخاص في العمل أو في الشارع أم هو مستخدم في المقالات الرسمية والكتب فقط

خالص تحياتي

رابط هذا التعليق

اخي العزيز الرحالة باشا ,ممكن تقولي حضرتك رسيت علي اية بالضبط هل TCF ولا DELF ولا امتحانات المستويات العادية في اي سنتر فرنساوي

شد حيلك يا وحش :unsure:

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

سؤال الي الاخت برينسيس اية معني التعبير دة لاني مش فاهمة ابدا dans le sens de la marche

و تقبلي وافر الشكر و الاحترام

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

لو فيها غتاتة ممكن تقوليلي الفرق بين استخدامات الكلمات المعبرة عن الكثرة مثل beacoup ,tant,trop,plusieurs و يا ريت بالامثلة :closedeyes:

شكرااااااااااااااا

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

اخي العزيز الرحالة باشا ,ممكن تقولي حضرتك رسيت علي اية بالضبط هل TCF ولا DELF ولا امتحانات المستويات العادية في اي سنتر فرنساوي

شد حيلك يا وحش :closedeyes:

شوف يا باشا مسيو سيد كان قالي أن الدلف أسهل لأن فيه كتابة وقراءة كمان بالإضافة للأستماع والتحدث اللي هما موجودين فقط في أمتحان الTCF وبالتالي لو حاجة في المهارات الأربعة أنت ضعيف فيها يبقي الباقي كله ممكن يشيلك

ولو ماكونتش تقدر علي واحد فيهم زي حالاتي يبقي تحدد مستوي وتتوكل علي الله لأن في الأخر الحكاية في إيد المستشار زي ما الكل بيقول

وربنا يوفقك ويوفقنا يا باشا وإن شاء الله ننجح إحنا الأتنين :roseop:

رابط هذا التعليق

انا لقيت علي اليوتيوب الفيديوهات دي اللي مخصوصة للتعليم و هي عن حاجات مختلفة

Common French Phrases

- = Alexandre Dumas=-

اطباء بلا حقوق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...