اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حاميها حراميها

Nassarlink

Recommended Posts

ارجو منكم النصيحه

ماذا افعل للساكن الي عندي

اكتشفت اليوم انه سارق كهرباء التكييف بتاعه من خلف عداد الكهرباء

وطبعا من يوم تركيبيه يعني من سنتين

لو هو مواطن عادي كنت قولت مطحون يا عيني وغلبان

وبيسرق علشان يتكييف بس

ولكن المصيبه انه مقدم شرطه

حامي الديار يعني

ماذا افعل مع هذا الرجل عديم الضمير

مش كفايه الحرام الي بيحطه في بطنه طول السنه

وكمان بيكيف نفسه حرام

وشكرا

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

إياك أن تسكت ... لازم يكون لك رد فعل ... لازم تقول لا للغلط ....بس لازم تتعامل بحكمة مع الموضوع .. علشان صاحبك ده بما إنه معدوم الضمير .. فرد فعله تجاهك حيكون قاسى جدا وبدون رحمة ... الناس اللى زى الراجل ده ممكن يبهدلك ويشتت أفكارك ويطير النوم من عنيك ..

وأعتقد أسلم حل إنك تنصحه لوجه الله ...فإن إقتنع فلك الأجر والثواب وإن لم يقتنع ... وإن كنت أنت ممن لا يستسلمون يبقى تروح تشتكى ... بس خليك أسد حتى النهاية .

رجاء طمنا عليك بعد الشكوى

رابط هذا التعليق

ارجو منكم النصيحه

ماذا افعل للساكن الي عندي

اكتشفت اليوم انه سارق كهرباء التكييف بتاعه من خلف عداد الكهرباء

وطبعا من يوم تركيبيه يعني من سنتين

لو هو مواطن عادي كنت قولت مطحون يا عيني وغلبان

وبيسرق علشان يتكييف بس

ولكن المصيبه انه مقدم شرطه

حامي الديار يعني

ماذا افعل مع هذا الرجل عديم الضمير

مش كفايه الحرام الي بيحطه في بطنه طول السنه

وكمان بيكيف نفسه حرام

وشكرا

فســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاد

السرقة اصلا طبع فى الانسان كبر مقامه او صغر

صادفت موقف كهذا وصاحبه كان " رجل اعمال " بيلعب بالفلوس لعب زى مابيقولوا.

تعبت نفسى واتصلت بشرطة الكهرباء

اخذوا اللى فيه النصيب وظل الحال على ماهو عليه ولا ادرى ان كان قد تم توريث الكهرباء المسروقة لمشترى الشقة الجديد ام لا.

كم استمر الحال ؟ 18 سنة.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

السرقة اصلا طبع فى الانسان كبر مقامه او صغر

صادفت موقف كهذا وصاحبه كان " رجل اعمال " بيلعب بالفلوس لعب زى مابيقولوا.

تعبت نفسى واتصلت بشرطة الكهرباء

اخذوا اللى فيه النصيب وظل الحال على ماهو عليه ولا ادرى ان كان قد تم توريث الكهرباء المسروقة لمشترى الشقة الجديد ام لا.

كم استمر الحال ؟ 18 سنة.

انا عارف اني لو بلغت هتكون النتيجه زي انت ما بتقول

ويجي الموظف ياخد الي فيه النصيب

ويمكن كمان يدفعني انا غرامه

علشان بلّغت عن سعادة الباشا

بس هل سعني اسكت علي كده وخلاص

والله انا احترت في الناس عديمة الضمير دي

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

إياك أن تسكت ... لازم يكون لك رد فعل ... لازم تقول لا للغلط ....بس لازم تتعامل بحكمة مع الموضوع .. علشان صاحبك ده بما إنه معدوم الضمير .. فرد فعله تجاهك حيكون قاسى جدا وبدون رحمة ... الناس اللى زى الراجل ده ممكن يبهدلك ويشتت أفكارك ويطير النوم من عنيك ..

وأعتقد أسلم حل إنك تنصحه لوجه الله ...فإن إقتنع فلك الأجر والثواب وإن لم يقتنع ... وإن كنت أنت ممن لا يستسلمون يبقى تروح تشتكى ... بس خليك أسد حتى النهاية .

رجاء طمنا عليك بعد الشكوى

مينفعش انصح واحد زي ده لوجه الله

كان غيري اشطر

وبعدين النوع ده بتاخده عزة النفس الكذابه

وميحبش حد يقوله انت حرامي

حسبي الله ونعم الوكيل

حسبي الله ونعم الوكيل

طب انت عارف

أكل علي 1000 جنيه فرق حساب في مره

ولما قولت له حرام عليك قالي ملكش دعوه انا قابل علي نفسي الحرام

حسبي الله ونعم الوكيل

حسبي الله ونعم الوكيل

عارف ان الناس مش عاوزه تدخل في مشاكل مع سلطه وعدم ضمير متجمعين في شخص واحد

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

المشكلة يا استاذ نصار هي نفس المشكلة اللي بيعاني منها معظم الناس وهي : هتشتكي مين لمين؟؟؟؟

يعني هتشتكي حرامي لحرامي زميله وممكن يكون أقذر منه؟؟؟؟

وطبعا شرطة الكهرباء هتعمل حساب لزميلهم الباشا ومفيش مانع من شوية مجاملات ...... وهما قاعدين في التكييف

انا بقول تشتكي لله سبحانه وتعالى وتبرء نفسك من فعلته ولو الأحوال حوالينا اتغيرت ابقى ساعتها اشتكيه وخد حقك

رابط هذا التعليق

شفت الالف جنية اللى اكلها عليك دى

ممكن بواحدة زيها تعمله علامة ف وشه

اللى يرشك بالمايه رشه بالنار

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

عينى عليك يامعلم كده بقت تمام بس دى عاوزه واد حريف يقدر يخلص مش واد خيخه من اول كف يجب كل حاجه انت فاهمنى طبعاً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

ويروح فين من ربنا ساعتها ؟ وان عاقبتم فعاقبوا بمثل ماعوقبتم به .. ولا ايه؟

انا رايي حاجه من اثنين ..

لو هو شخص بيقبل منك النصيحه قريبك مثلا او جارك ولكم كلام مع بعض بتفهمه بهدوء ان الي بيعمله ده سرقة وحرام .. الاحتمال شبه الاكيد هيقولك ملكش دخل سواء هيقولها صراحة او ضمنا واحتمال ضعيف جدا يوعدك خير او يتاثر في نفسه او حتى يخاف طالما انه انكشف فيرجع الوضع قانوني وفي الحالتين هتكون برأت ذمتك من ربنا وعملت الي عليك وانكرت المنكر بلسانك ..

طيب لو انت ملكش ( دلال عليه ) كما هو واضح من كلامك ان بينكم اصلا شبه مشاكل ومش بعيد يعتبر تدخلك مش لوجه الله او بغرض النصيحه في الحاله دي تعمل ايه ؟

بكل بساطه لو انت نيتك تنكر المنكر يبقى شكوى صغيره لشرطة الكهرباء غالبا مش هيعملوا حاجه وهياخذوا المعلوم ويمشوا ولو الراجل شرطة زي مابتقول يبقى حتى المعلوم ده مشكوك في امره .. بس مش مشكلة تبقى عملت الي عليك وبرأت ذمتك ومين عارف يمكن بلاغك ده يعمل له قلق واهو العيار الي ميصيبش يدوش .. انت اعمل الي عليك وسيب الباقي على ربنا والمهم انك مكنتش شيطان اخرس ..

واكيد لو ناوي تنصح يبقى انسى حكايه البلاغ ولو العكس وهتشتكيه يبقى اوعى تتكلم معاه لان ساعتها هتدخل نفسك في مشاكل انت في غنى عنها .. هو واحد من السكتين بس الي هتسلكه والي هيحدد طبعا موقفك منه ان كنت عارف عنه كويس وهيقبل منك النصيحه ولا من الصنف الي بيخاف ميختشيش فمفيش معاه غير البلاغ بدون تفكير ..

طبعا كل ده لو عاوز بس ترضي ضميرك اما لو الحكايه فيها شبهة وحسيت بينك وبين نفسك انك عاوز تبلغ مش عشان تصلح وضغ غلط او تستنكره فقط وانما عشان ( تادبه ) لحاجه بينكم زي موضوع الالف جنيه دي فانصحك بلاش .انت لك حق عنده وحقك هتاخذه هتاخذه ان مكانش في الدنيا يبقى في الآخره فمتضيعش حقك بكلام فاضي وصدقني لو خدتها من عند ربنا هتبقى اكبر بكتير فاصبر وهتلاقي الحكايه مستاهله جدا ويمكن ساعتها تقول ياريته خد بدال الالف عشرين ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

المثالية الزيادة يا اخت ضحى ... متنفعش

عارفه

لو انا معنديش الناب الازرق ده و بفكر كده و معروف اوى اوى عنى انى كده

كان زمانى بدور على بلد تانية اهاجرلها زى اخوانا اللى بيهاجروا رغم المخاطرة الكبيرة فى اولادهم

ضحى

العين بالعين و السن بالسن و البادى اظلم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

المثالية الزيادة يا اخت ضحى ... متنفعش

عارفه

لو انا معنديش الناب الازرق ده و بفكر كده و معروف اوى اوى عنى انى كده

كان زمانى بدور على بلد تانية اهاجرلها زى اخوانا اللى بيهاجروا رغم المخاطرة الكبيرة فى اولادهم

ضحى

العين بالعين و السن بالسن و البادى اظلم

مختلفناش .. الف ياخذ مقابلها الف مش يعمل له علامه في وشه ..

وعلى فكره دي مش مثاليه دي واقعية انت ممكن تعمل الي انت عاوزه وتفتكر نفسك اخذت حقك بيه وتطنش وتعيش حياتك لكن النهرده دنيا وبكرا في آخره وكله مكتوب .. هتقابل ربنا ازاي لو انت ظلمت بني آدم عمل لك حاجه وحشه فرديتها له عشر امثال؟؟

ايوه طبعا الواحد ميسيبش حقه لو هتطلع فيه روحه حتى .. يموت وهو على حق ولايموت وهو مفرط فيه لكن مش معنى اني اطالب بحقي يبقى اجور على حقوق غيري .. يبقى مش معنى واحد ظلمني في قرشين اروح احدث له عاهه ولا ايه؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انا بقول تشتكي لله سبحانه وتعالى وتبرء نفسك من فعلته ولو الأحوال حوالينا اتغيرت ابقى ساعتها اشتكيه وخد حقك

الاحوال هتتغير ازاي

مفيش فايده كانت اتغيرت من سنين

هي صحيح بتتغير بس من سيئ الي اسوء

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

اكذب عليك واقول اني هعمل زي انت ما بتقول

انا كده ابقي باعلن العداوه ضد الفساد

وانا مش معايا سلاح

ده مش استسلام لكن

هو ده الوضع الحالي

انت عارف لما انا كنت في جنوب سينا

كنت بشوف ضباط الشرطه في القسم بيقفوا زي الكتاكيت عارف امام مين

اما بدو سينا

علشان عارفين انهم لو عملوا عداوه معاهم

الضباط مش هيرجعوا بلادهم سالمين

يعني يتخطف ويترمي للكلاب في الجبل

شفت منطق القوه عامل ايه

نصار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

هو بيسرق الكهرباء منين...منك ولا من السكان ولا من شركة الكهرباء ؟

لو من الاولانيين يتعمله محضر....لو من الاخيرة...يبقى حرامي بيسرق حرامية...والاتنين يستاهلوا بعض...اهو يخش النار بسبههم وهم كده كده شايلين ذنب الناس الغلابه....

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

عليك وعلي شرطة الكهرباء

او ممكن تروح لادارة الكهرباء بالمنطقة اللي انته تبعها وتروح تتقول لااي مهندس وتقوله ياريت ماتذكرش اسمي وهو هيقوم بالواجب

انا عن نفسي دفعت واحد لواء 20 الف جنيه غرامة سرقة وماقدرتش يتكلم لانه عارف نفسه غلط ومايقدرش يعمل حاجه معايا لانه هيتفضح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      حاميها حراميها قايم نايم ناهب فيها ومخليها بلد خربانه بلد تعبانه بلد الفقر بياكل فيها ماهو عندو حق مش لاقي راجل يقولو لاء ولا شعب عايز يحميها عشرين سنه وأكتر وديونه عماله تكتر وكل سنه يقول هنسيطر ومبيسيطرش غير علينا أصلو مربينا عارف يجبنا ويودينا ومخلينا ميتين عايشين ومش عايشين أصل العيب مش فيه العيب فينا كيشو
    • 4
      هاجم الدكتور الشيخ يوسف القرضاوي، الداعية الإسلامي، بشدة مظاهر الفساد والتسيب التي يشكو منها المواطنون في مصر، مستشهداً بما يقرأه في صحف المعارضة والصحف القومية من ألوان شتي من الفساد. وقال القرضاوي في لقائه السنوي بالصحفيين، والذي عقده صالون إحسان عبدالقدوس مساء أمس الأول: «المشكلة كبيرة، فاللصوص الصغار يدخلون السجون، والحرامية الكبار يرمحون ويمرحون» مضيفاً: عندما سمع الحسن البصري ضجة في الخارج قالوا له إنه سارق أمسكوا به فرد عليهم: «يذهبون بالسارق الصغير إلي السارق الكبير». وأكد القرضاوي أن
    • 2
      النيابة بدأت التحقيق مع مدير معهد القلب .. في قضية الرشوة تقاضي 100 ألف جنيه .. لقبول مستلزمات طبية منتهية الصلاحية كتب ــ محمود نوفل: بدأت نيابة أمن الدولة العليا في ساعة مبكرة من صباح اليوم تحقيقاتها مع الدكتور شريف عبدالهادي مدير معهد القلب القومي وخمسة آخرين من بينهم مديرة الصيدلية بالمعهد وموظف بشركة المستلزمات الطبية بتهمة تقاضي رشوة 100 ألف جنيه من أحد موردي معدات المستلزمات الطبية. كانت الرقابة الإدارية قد ألقت القبض علي الدكتور شريف عبدالهادي متلبساً بالصوت والصورة يتقاضي مبلغ ال
    • 6
      نُشر هذا الخبر فى جريدة الجمهورية اليوم, أنقله لكم كحلقة من حلقات الفساد المتفشى فى جسد بلدنا, و لكم التعليق: ضابط ومدمن وحرامي القت أجهزة الأمن بالعاصمة القبض علي ضابط شرطة "مدمن وحرامي" تنفيذا لقرار نيابة الساحل.. للتحقيق معه في 6 حوادث سرقة بالإكراه بالساحل وروض الفرج والعجوزة.. حيث قام باستخدام سيارة والده لواء الشرطة السابق في خطف حقائب السيدات بالطريق العام بمساعدة صديقيه المسجلين خطر لتوفير نفقات المزاج. كان الضابط وصديقاه قد تم ضبطهم منذ أيام بعد العثور علي السيارة بدون لوحات فور قيا
    • 0
      بدون تعليق. محاكمة عاجلة ل 3 أمناء شرطة بروض الفرج اقتحموا صيدلية ليلاً.. وسرقوا أدوية مخدرة و3 آلاف جنيه   كتب أيمن السباعي: أمر محمد النجار رئيس نيابة روض الفرج بحبس ثلاثة أمناء شرطة ومسجل خطر.. اقتحموا صيدلية ليلا قاموا بتهديد صاحبها والاستيلاء علي كمية من الادوية المخدرة والايرادات. أكدت تحقيقات محمد سلامة وكيل أول نيابة روض الفرج عن تفاصيل القضية والتي تم الكشف عنها حينما اتفق أمين.ع. ووائل.ن. ووحيد.م. أمناء شرطة من قوة قسم روض الفرج مع المسجل خطر خالد أحمد مصطفي علي السطو علي صيدلية "ا
  • أضف...