اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابحث عن زملائك . جيرانك . تعارف

goold

Recommended Posts

و لسكان العباسيه ...

قعدت فتره من حياتى فى العباسيه فى شارع سبيل الخازندار حيث كان يسكن مذيع التلفزيون الراحل المحترم عبد الرحمن على و الممثل الراحل توفيق الدقن

كان من جيراني وزي ما بيقولوا الحيط في الحيط الفنان حسن عابدين وبصراحة اللي بيشوفوه في ادوار الكوميديا ما يشوفوش في الحياة العام فهو راجل جد جداً ويمكن ما بيضحكش خالص .. يحرص على الصلاة في المسجد دائماً ... وكمان كان جنبنا أحمد بدير ... وحارس مرمى الاهلي إكرامي ... واللي كان بيتهم لازق في سنيما الحدايق الفنان والمخرج الفاشل طارق النهري - طبعاً قليل اللي يعرفوه - هو اللي عمل دور ظابط الصاعقة في فيلم الطريق إلى إيلات .. ما علينا ...

بصراحة احلى أيام قضيتها في حياتي كانت في حدائق القبة حيث الطفولة والشقاوة ...

مين صاحب الموضوع اللي قلب بغم ده ؟!!

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

• الردود 87
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

والله فكرتونى بمصر الحبيبه اللى واحشانى اوي rs:

والاكل اللى مافيش زيه هنا وانا عايش عالخضار والارز والحمد لله :)

تم تعديل بواسطة harmonic_balance

<span style='font-family:Times'>dont surrender, as long as you're breathing.... victory is difinitely inshaa' Allah coming </span>

رابط هذا التعليق

بصراحة احلى أيام قضيتها في حياتي كانت في حدائق القبة حيث الطفولة والشقاوة ...

مين صاحب الموضوع اللي قلب بغم ده ؟!!

ازيك سى السيد باشا

ازيكم كلكم لكم وحشة

كدة ياسى السيد نسيت goold

مكنش عيش وملح ومن عند نجف كمان

اعمل ايه بقة بقالى 25 سنه بره البحر قصدى بره مصر مفيش وراية حاجة غير الذكريات والقديم وال فات

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن سواك]
رابط هذا التعليق

هلا يا سى لا فى يا طليعة الجيل الصاعد الواعد المتوعد

شوف يا سيدى دفعتنا هى الدفعة المفترية لسببين أولا لأن كان فيها أكبرعدد من الامتياز والجيد جدا فى تاريخ الكلية. وثانيا لأن منها أكبر عدد كمل دراسات عليا ماجستير ودكتوراة. من الاقتصاد "بتاعنا" الشياطين ال13 - دى كانت قصص مغامرات زمانااااان - وعلى رأسهم طبعا محمود اللى هو وزير الاقتصاد حاليا وهو أول واحد خلص دكتوراة من دفعتنا وهو كمل فى انجلترا اما بقية ال12 ف 11 منهم كملوا فى امريكا زى سامر ومعتز وسليمان وداليا والعبد لله وواحد بس كمل فى مصر وهو أحمد حلمى. الغريب بأه فى دفعتنا المفترية ان محدش اتعين معيد وحتى محمود اتعين وبعدين استقال بس رجع بعد الدكتوراة.

المستقبل هايل بأذن الله بس تركز على الايكونوميتريكس لأن هو ده البوابة الملكية لعبور المحيط وهأقوللك أن شاء الله بعد ما تتخرج تعمل ايه عشان تكمل دكتوراة فى أحسن الجامعات طبعا اذا كنت ناوى. مش باقول لك دفعة مفترية.

ايييييييييه ايام

يااااااااه جايه متأخرة جداً ..لأنى كنت تايهة استخرت ربنا ودخلت سياسيه...لكن خير قدر الله ماشاء فعل..لكن حقيقة انا مش غاويه رياضه وهندسه اوى ومنحنيات ورسم بيانى والمواضيع دى في الاقتصاد والاحصاء ..وبجد ارتبط بالمواد السياسيه جداً ..زى النظم والفكر بالذات..وبحاول مع نفسي كده في اللغات وعلم النفس وحبة حاجات تانيه عاوزة اتعلمها :blink:

بس استغربت جداً حاجه غريبه عمرى ماحاولت اعرف الامتيازات او الجيدات جداً :blink: في الكليه ..لكن والله اعلم اعتقد ان النسبه بتقل لاختلاف الظروف وطبيعة الماده العلميه ذاتها-وكمان الدكاترة وشخصيتهم وخبرتهم ..ويامسهل :blink:

مشكلتى الاساسيه اللى انا معترفه بيها جداً هى انى مش بحاول اركز في حقل دراسي واحد يعنى عاوزة اتعلم كل حاجه في نفس الوقت وعلي بعضها وفى الاخر خايفة ماجمعشي ولا حاجة :blink: ..

تم تعديل بواسطة c'est la vie

ألقاك في عصف الذهول المر ..

تجتاز الفجاج السود , مخبولاً شقيا ..

مالذي سدد في قلبك سكيناً ..

وبعينيك سؤالاً .. أخرس الدمعة ..

وحزناً آبديا ..

{ فاروق شــوشة }..

رابط هذا التعليق

حمد لله ع السلامه يا جولد

سى السيد انا خالى ساكن فى ش مصر و السودان جنب مدرسه النقراشى و ابنه كان صاحب ابن حسن عابدين

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

أولاً يا ست Goold إنا حاسس إن في حاجة غريبة عندكو في الكويت .. وغالباً يا في الميه يا في الهوا ( من فيلم النوم في العسل ) :) فحضرتك وعم الحاج سيد أبو مرزوق .. وحتى نورا اللي نزلت مصر مؤخراً بتقوموا غطسانين بالشهور وماحدش يعرف عنكم حاجة ... ( شكلكوا كده في المقاومة العراقية بس مخبيين ) أو ربنا فتحها عليكي وفتحتي الفرن البلدي وخلاص إستغنيتي عننا ... ( ممكن لو سمعتي كارت من حضرتك عشان لما انزل مصر مابقاش أقف في الطابور )

تحية خاصة للناس اللي من حدايق القبة .. وأي حد حايديق حد من حدايق القبة ان ممكن أضايقه ...

فريده .. إبن حسن عابدين كان إسمه هشام .. بس كان أكبر مننا بكثير .. يعني كنت انا لسه بالشورت والفانلة الحمالات وهو كان في الجامعة .. ده زمانه في أواخر الأربعينيات دلوقت ... أما زوجة الفنان فكانت بتدرس لي في إبتدائي في مدرسة فاطمة الزهراء وكان كل شويه يجي المدرسة عندنا ( مش عارف ليه ؟ )

تحية تاني لمدرسة النقراشي وأستوديو جلال ومركز شوزان مبارك للمواهب ومحطة الجراج وشارع أحمد شفيق وخال الدكتورة فريده اللي ماعرفوش وأحلى أيام العمر ...

بس سيبك إنت وهو .. من ساعة مودمازيل كليو ما اطلقت نداءها المشهور " أصحاب البيت مش عايزين عزومه " .. والحبايب معظمهم رجعوا : أي نعم لسه في ناس واقفه على الباب ومكسوفه تدخل زي نورا اللي بأشوفها من الحين للآخر قاعدة في مقاعد المتفرجين ... لكن أهي خطوة على طريق النجاح ...

عقبال المعلم الكبير والأستاذ الآثير " الطفشان " اللي دخلنا المحاورات عشانه .. بجد مش مجاملة ... فقد كان صاحب قلم رشيق وعلم غزير .. ربنا يرجعه بالسلامه ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

فريده .. إبن حسن عابدين كان إسمه هشام .. بس كان أكبر مننا بكثير .. يعني كنت انا لسه بالشورت والفانلة الحمالات وهو كان في الجامعة .. ده زمانه في أواخر الأربعينيات دلوقت ... أما زوجة الفنان فكانت بتدرس لي في إبتدائي في مدرسة فاطمة الزهراء وكان كل شويه يجي المدرسة عندنا ( مش عارف ليه ؟ )

تحية تاني لمدرسة النقراشي وأستوديو جلال ومركز شوزان مبارك للمواهب ومحطة الجراج وشارع أحمد شفيق وخال الدكتورة فريده اللي ماعرفوش وأحلى أيام العمر

انا اعرف ان اسمه ستوديو زغلول ...ما علينا شكرا على التحيه

*اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى و قلة حيلتى و هوانى على الناس

*اللهم و لى امورنا خيارنا و لا تول امورنا شرارنا

* الساكت عن الحق شيطان أخرس

* الشعوب تستحق حكامها

رابط هذا التعليق

كان من جيراني وزي ما بيقولوا الحيط في الحيط الفنان حسن عابدين

كنا

واحنا تلامذة ننسى المدرسة لننتظر خروج الفنان محسن سرحان بسيارته المكشوفة من الجراج فى شبرا

وكا يسكن فى عمارة تحتها استوديو جبريل والجراج بشارع شبرا بعد طوسون وكنا نكون فى منتهى السعادة لو رد على تحيتنا بإيماء أو ابتسامة

وكان وقتها محسن سرحان مع المليجى وفريد شوقى وكمال الشناوى هم فتيان ونجوم الشاشة المصرية

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      على غرار حكايات رواد المقاهى الشعبية يقولون إن أحد الصحفيين سأل الرئيس الروسى بوتين: ماذا ستفعل لو قامت أمريكاعرض المقال كاملاً
    • 0
      مصر معقل وبلد الحضارة الإنسانية عبر الزمان ومنذ فجر التاريخ البشرى وبكل ما يحويه من كنوز فرعونية نادرة لا مثيلعرض الصفحة
    • Guest بسيوني
      9
      انا حبيت اعمل الموضوع ده علشان اتعرف على المصريين في المانيا وفي الشرق تحديدا. انا معنديش معلومات للدكاترة والصيادلة والكلام ده بس لو عندك سؤال عن حاجة تانية، إسأل يمكن اعرف اجاوبك. انا اسمي بسيوني. طبعا ده اللقب، بس بحبه 🙂   من المواضيع اللي بتناقش دائماً موضوع المصريين في الغربة وهل هم بيساعدوا بعض ولا لا. انا هتكلم عن نفسي. انا بحاول اساعد اي حد بس لما بحس ان الشخص ده بيستغلني طبعا بابعد عنه او انه بيحاول يعرفني علشان مصلحة. الامور دي بتبقي باينة من الأول. ايه أراءكم في الموضوع ده في الب
    • 0
      هذه أغنية من الستينيات تأليف صلاح جاهين و فيها عناوين جرانين المستقبل كانت مملوءة بالأمل و فيها تخيل عناوين جرانين المستقبل و لم  أتذكر منها إلا  أوبرا على كل ترعة و معرض لزهور السوسن. تخيلو معي شاعرية الخبر "معرض لزهور السوسن" رغم أني لا أعرف زهور السوسن معرفة شخصية. سألت زوجتي نشوة الخبيرة الفنية و الكروية فلم تتذكرها ، إستعنت بمحرك البحث جوجول و توصلت لكلمات الأغنية  و الغريب أن "معرض لزهور السوسن لم تأتي إلا في شطرة من بيت في أواخر الأغنية !  ترى هل فقدنا الأغنية ؟  
    • 21
      http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=274459 يا جماعه محدش شاف القمر ده ؟ طيب مش ممكن نشوف حد يفتح لنا المندل ولا مش عارف ايه علشان نعرف مكان القمر طيب ممكن يكون القمر ده بيشتغل فى مكان تانى ممكن نقول ان المحفزات المادية وظروف العمل مش مناسبة ليه دا بيفكرنى بقصة تحتمس 400 بشرطة لأحمد بهجت ...القصة ان مصر اطلقت صاروخ رايح للقمر فتاه فى الطريق وراح المريخ ولما كان رواد الفضاء بيومى وعتريس وتفيده من محبى الملوخية فقد طبخت لهم تفيده حلة الملوخية التمام اللى بسببها ح
  • أضف...