اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزوجه الثانيه بس بشروط


عنبو

Recommended Posts

:lol: :D :P

وانت الصادق

الست اللي جوزها بايت في حضن واحده غيرها غير الست اللي جوزها نايم جنبها

الراجل طبعا مش ممكن يحس بالكلام الفاضي ده

عشان هو راجل و جبروته ملوش حدود

انما الست الغلبانه تولع مش مشكله

حريم يابا و ملهومش حق يحسوا

سلام

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 193
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم:

رأي ان يستشيروا زوجاتهم اولا ......وان وافقوا يستخير الله .....ويحسبها

لان ببساطه لو اتجوزها علشان يربي ابن اخوه ممكن يطلق مراته وابنه يتربي مع واحد تاني

ورأي عن الزوجه الثانيه في العموم

محدش يلاقي السعاده مع شخص ويروح يتجوز واحده تانيه

اللهم خذنا اليك منا .....وشغلنا بك عنا

رابط هذا التعليق
شارك

الفاضل الباشمهندس ياسر

انت بالتأكيد تعرف ان الكفالة يقصد بها الاعاشة وتدبير الاحتياجات لهذا الطفل وكذلك ان تتفقده من وقت لآخر..

(هل أدلكم على أهل بيت يكفلونه لكم ) (وكفلها زكريا)

لكني اقصد التربية التي هي اكثر من الكفالة

اقصد التربية بالمعنى الذي رأيته في ورشة جدي رحمة الله عليه

كنت اقصده كل اجازة صيف لاعمل عنده واقبض يومية مثل باقي العمال

كانت ورشته بها في أي وقت ما لايقل عن خمسة ايتام ف اعمار مختلفة يعرفهم ويعرف آباءهم ويعرف مكان سكناهم

كان يتعهدهم بالتربية خلال وجودهم ساعات اليوم الطويل بالورشة

كما كان يسأل عنهم لو غابوا .. و يشتد عليهم بحزم لو ظهرت منهم بوادر الميل نحو الخطأ واصدقاء السوء

اتمنى أن اكون قد وضحت الصورة

ودي واحترامي

:lol:

غفر الله لجدك وأسكنه فسيح جناته و أورثه الجنة يتقلب فيها حيث شاء و اباءنا و المؤمنين و المؤمنات ... امين

ربما تكون قد عشت تجربة متفردة نوعا ما و هو ما دفعك الى رأيك الذى أكن له كل تقدير و احترام و لكن

تبقى التربية بمعناها الاعم و الاشمل اوسع بابا مما رأته عيناك

تحياتى أخى الكريم

:P

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

:lol: :D :P

وانت الصادق

الست اللي جوزها بايت في حضن واحده غيرها غير الست اللي جوزها نايم جنبها

الراجل طبعا مش ممكن يحس بالكلام الفاضي ده

عشان هو راجل و جبروته ملوش حدود

انما الست الغلبانه تولع مش مشكله

حريم يابا و ملهومش حق يحسوا

سلام

طب معلش يا عم زهيرى

خدنى على اد عقلى ... علشان انا راجل صعيدى و ظروفى جات كده

و استحمل الحتة اللى بالعربى دى

هل أفهم من كلامك أن ربنا تبارك و تعالى حينما شرع تعدد الزوجات قد غاب عن علمه أن احداهن سوف تعانى من غياب زوجها الذى يبيت لدى الأخرى ؟؟؟

ام أستطيع ان أفهم من كلامك نفسه أن الشريعة الغراء لم تراعى احساس المراة و طبيعة تكوينها الخاصة؟؟

ما هو يا ابيض يا اسود ...... و ان شاء الله ابيض على طول

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

:lol: :) :D

وانت الصادق

الست اللي جوزها بايت في حضن واحده غيرها غير الست اللي جوزها نايم جنبها

الراجل طبعا مش ممكن يحس بالكلام الفاضي ده

عشان هو راجل و جبروته ملوش حدود

انما الست الغلبانه تولع مش مشكله

حريم يابا و ملهومش حق يحسوا

سلام

طب معلش يا عم زهيرى

خدنى على اد عقلى ... علشان انا راجل صعيدى و ظروفى جات كده

و استحمل الحتة اللى بالعربى دى

هل أفهم من كلامك أن ربنا تبارك و تعالى حينما شرع تعدد الزوجات قد غاب عن علمه أن احداهن سوف تعانى من غياب زوجها الذى يبيت لدى الأخرى ؟؟؟

ام أستطيع ان أفهم من كلامك نفسه أن الشريعة الغراء لم تراعى احساس المراة و طبيعة تكوينها الخاصة؟؟

ما هو يا ابيض يا اسود ...... و ان شاء الله ابيض على طول

ما هو لو كان الدين يا ياسر قاللنا تتجوزوا و مش مهم شعور مراتاتكم و ان شالله يولعوا كنا قلنا مفيش مشاكل

انما متهيألي ان ابسط حقوقها الانسانيه و الدينيه انك تخيرها وقت نية جوازك الثاني بين رضاءها بالأمر الجديد و بين تطليقها بإحسان

و هي حره تختار

انما في حالتنا هنا و المضحك جدا :sad:

اننا لم نذكر اي شيئ عن الزوجه الأولى ولا حتى الزوجه الثانيه

يعني اعتبرنا ان الأولى موافقه و التانيه حتوافق :P

المهم ان الراجل (الأخ) بس هو اللي يوافق

مراته بقى توافق متوافقش تولع ماتولعش مش مهم

و الارمله الجديده يا عيني زي ال..... ولا ليها اي اهميه حيجوزوها اخو جوزها من غير ما يسألوها

المجتمع ذكوري بدرجه تبعث على الضحك يا ياسر و انقلب هذا على تفكير المجتمع بشكل مرضي باهت و باعث على الخوف

الموضوع باختصار كان يجب ان يتم طرحه بهذا الشكل في المجتمع المسلم كما اعرفه انا:

اخ توفى و ترك زوجه و اولاد

استشار الرجل (اخو الزوج المتوفي) زوجته في نيته بالزواج من ارملة اخيه للظروف الانسانيه

وافقت زوجته بترحاب

ذهب الأخ و تقدم لطلب يد أرملة أخيه

و وافقت بترحاب

بس يبقى كده الموضوع خلص

و أي واحد من الاتنين ترفض يبقى برضه الموضوع خلص

اي طريقه غير اللي فوق ملهاش علاقه بالاسلام ابدا من وجهة نظري لما فيها من تجني على حقوق الزوجه الأولى

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

بصوا ياجماعة انا جبت لكم راي من اخصائية اجتماعية الست ماما

و احنا قاعدين كده بالمطبخ بنجهز العشا يعني هي كانت بتجهز العشا و انا كنت برغي بس و بتفرج :P

قلت لها يا ماما ايه رايك في موضوع التعدد لانه في المنتدى نزلوا موضوع و فيه ناس بتقول اه و ناس لا

قالت لي و الله يا بنتي فكرتني ابقي اعتذري لهم عن غيابي ممم قلت لها سيبك انت ده منتدى اخر خالص

بس الحوار فيه جميل و فيه حرية اكبر المهم قالت لي رايها

بس طلبت مني مش اعرف بابا حتى مش افتح عيونه و خليه قانع يوه غيرة نساء بقه

تقول امي انها تقبل ان يتزوج بابا لو طلب مع ان الغيرة واردة طبعا و ذكرتني باحاديث توضح غيرة نساء الرسول صلى الله عليه و سلم

اولا لانه شيء شرعي و هي لن تقف امام شرع ربنا و تقول زوجي حبيبي عاوزة رضاه لانه برضاه ادخل الجنة

و من جانب اخر تقول لي انظري يا بنتي لارتفاع المتزايد في نسبة العنوسة فان كنت احظى بزوج فلا يجب ان اتصرف بأنانية الغرب

و أبقيه لنفسي قلت لها يا ماما ان الغرب فعلا مش بيعددوا الزوجات لكن فيه العشيقات ووووو بلاوي ربنا يستر علينا يارب

ردت علي و قالت الله ينور يا بنتي و هذا يحصل كذلك عند الكثير من العائلات المسلمة. و نعلم أن عدد الإناث يفوق بكثير عدد الذكور و منهم من ليس مع مال ليتزوج. فإذا كنت أحظى بعائلة, أود أن يكون نفس الشيء مع أخواتي

ثم يا بنتي متنسيش ان الامر يعد إحياء لسنة نبينا عليه افضل الصلوات

و حاجة مهمة جدا قالت لي على استحياء تقول ان طاقة الزوج الجنسية تفوق طاقة المرأة كذلك هناك فترات لا يمكن للزوج ان يعاشر زوجته كفترة الحيض و النفاس و من المعروف أن الزوج يحب تغيير شريكته و هذا أمر عادي و ليس عيب وأود أن يكن ذلك بعلمي لا وراء ظهري في الحرام و العياذ بالله وذكرتني بنقطة غابت عن دهني اكثار الامة الاسلامية تقول لي أنها لا تستطيع أن تنجب الكثير من الأولاد لكن مع الزوجة الأخرى إن شاء الله سيكون العدد أكثر هنا حسيت فعلا ان كلامها صح لاني وحيدة فياه لو كان لي دسة اخوان و اخوات افتخر بهم اساكشهم بدل ما انا قاعدة ليل نهار على النت :lol:

و تضيف امي ان التعدد لا يعني وجود عيب في انا اطلاقا لكن هي فكرة ترسخت في الاعراف فمثلا الخيانة بقت عادية و ادا ما رأوا رجل يخون زوجته يقولون مسكينة زوجها خائن و يسقطون عليه جميع الصفات السيئة اما اذا رأوا رجل عفيف تزوج من تانية يقولون إن الزوجة بها عيوب. لا حول و لا قوة إلا بالله لا هذا يعجبهم و لا ذاك. و يا بنتي لا تنسي الخير بصي كده على ارملة ملتزمة بشرع الله فقيرة و معها أيتام . لديها خيارين أو بالا حرى ثلاث:أن تخلع حجابها لتطعم أولادها ***تتسول في الشارع****تتزوج ****أفضل الخيار الثالث لكن النساء الآن يعتبرن أزواجهن ملكية خاصة كذلك لو نظرنا لامرأة أو بنت دائماكانت تحلم بالزواج لكن لظروف لم تتزوج ما أجمل الفرحة التي ستدخلين على قلبها كان النقاش طويلا و العشاء جهز و بابا دخل علينا المطبخ فغمزت لي ماما بقلب الموضوع :D

رابط هذا التعليق
شارك

فكرة ان الراجل يتجوز يا فندم من غير وجود مشاكل او عيوب في زوجته الأولى هي فكره ترسخ السلوك الجنسي الشهواني في الإنسان

و ايمان بعض الرجال بها و لصقها في الدين قد يوجد له مايبرره من شهوه لديهم و يحبون تجميلها بموافقه و تحليل ديني

أما موافقة بعض السيدات على ترسيخ ذلك السلوك الشهواني و تحليله بحجة ان الدين عايز كده و ان شهوة الراجل اكتر من شهوة الست فهذا ما يجعلني اشعر بالألم حقيقة لهؤلاء النسوه الفاضلات و العجب ايضا

و بالضبط حاولوا تفكروا بالعكس و من الوجهه الأخرى حتلاقوها سهله خالص

هو الراجل المحترم اللي مش متجوز بيعمل ايه غير الصيام لتفريغ طاقته الجنسيه ؟

أكيد في طريقه طبعا

ثانيا

و هي الست المحترمه المتزوجه لما بتكون شهوتها احيانا اكثر من زوجها بتعمل ايه؟

بتتجوز عليه ولا بتخونه ولا بتتطلق و تتجوز واحد يناسب طلباتها؟

الراجل المحترم بقى بيعمل زيها بالضبط

الا في بعض المجتمعات التي اثر فيها العرف و العادات في ان يجعل من المرأه مجرد وعاء غير قادر على الشعور و الغضب و ليس لها الا الموافقه ...و مع الوقت ادمنت هذه الموافقه و تعودت عليها

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

كان زمان فيه امام من الائمة اسمه احمد بن حنبل ... رحمه الله

بيقول فى احد اراءه ... و أرى ان عدم الجلوس الى اهل البدع اولى و افضل ... او كما قال

و قام بتفسير هذا القول بعض اهل العلم تحت هذا المعنى .. يخشى على المسلم العامى ان يتأثر تفكيره من جراء الجلوس الى المبتدعة ..

و من الواضح تماما ان الحالة دى اتطبقت كتير و بدأت اشوفها فى كثير من اخواننا من خلال نقاشاتهم الحرة المعبرة

عموما

عم زهيرى ... انا متكلمتش عن الحالة اللى بناقشها خالص لا من قريب ولا من بعيد

انا سألتك سؤال واضح و صريح

و مازلت منتظر الاجابة

و عن كون المجتمع ذكورى من عدمه ... فأفتكر انى عامل موضوع عن كده .. و رغم قلة مداخلاتى فيه لانى كنت ف الشغل وقتها الا انى هرفعه ان شاء الله

و نحاول نراجعه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

[

بصوا ياجماعة انا جبت لكم راي من اخصائية اجتماعية الست ماما

و احنا قاعدين كده بالمطبخ بنجهز العشا يعني هي كانت بتجهز العشا و انا كنت برغي بس و بتفرج :P

قلت لها يا ماما ايه رايك في موضوع التعدد لانه في المنتدى نزلوا موضوع و فيه ناس بتقول اه و ناس لا

قالت لي و الله يا بنتي فكرتني ابقي اعتذري لهم عن غيابي ممم قلت لها سيبك انت ده منتدى اخر خالص

بس الحوار فيه جميل و فيه حرية اكبر المهم قالت لي رايها

بس طلبت مني مش اعرف بابا حتى مش افتح عيونه و خليه قانع يوه غيرة نساء بقه

تقول امي انها تقبل ان يتزوج بابا لو طلب مع ان الغيرة واردة طبعا و ذكرتني باحاديث توضح غيرة نساء الرسول صلى الله عليه و سلم

اولا لانه شيء شرعي و هي لن تقف امام شرع ربنا و تقول زوجي حبيبي عاوزة رضاه لانه برضاه ادخل الجنة

و من جانب اخر تقول لي انظري يا بنتي لارتفاع المتزايد في نسبة العنوسة فان كنت احظى بزوج فلا يجب ان اتصرف بأنانية الغرب

و أبقيه لنفسي قلت لها يا ماما ان الغرب فعلا مش بيعددوا الزوجات لكن فيه العشيقات ووووو بلاوي ربنا يستر علينا يارب

ردت علي و قالت الله ينور يا بنتي و هذا يحصل كذلك عند الكثير من العائلات المسلمة. و نعلم أن عدد الإناث يفوق بكثير عدد الذكور و منهم من ليس مع مال ليتزوج. فإذا كنت أحظى بعائلة, أود أن يكون نفس الشيء مع أخواتي

ثم يا بنتي متنسيش ان الامر يعد إحياء لسنة نبينا عليه افضل الصلوات

و حاجة مهمة جدا قالت لي على استحياء تقول ان طاقة الزوج الجنسية تفوق طاقة المرأة كذلك هناك فترات لا يمكن للزوج ان يعاشر زوجته كفترة الحيض و النفاس و من المعروف أن الزوج يحب تغيير شريكته و هذا أمر عادي و ليس عيب وأود أن يكن ذلك بعلمي لا وراء ظهري في الحرام و العياذ بالله وذكرتني بنقطة غابت عن دهني اكثار الامة الاسلامية تقول لي أنها لا تستطيع أن تنجب الكثير من الأولاد لكن مع الزوجة الأخرى إن شاء الله سيكون العدد أكثر هنا حسيت فعلا ان كلامها صح لاني وحيدة فياه لو كان لي دسة اخوان و اخوات افتخر بهم اساكشهم بدل ما انا قاعدة ليل نهار على النت :lol:

و تضيف امي ان التعدد لا يعني وجود عيب في انا اطلاقا لكن هي فكرة ترسخت في الاعراف فمثلا الخيانة بقت عادية و ادا ما رأوا رجل يخون زوجته يقولون مسكينة زوجها خائن و يسقطون عليه جميع الصفات السيئة اما اذا رأوا رجل عفيف تزوج من تانية يقولون إن الزوجة بها عيوب. لا حول و لا قوة إلا بالله لا هذا يعجبهم و لا ذاك. و يا بنتي لا تنسي الخير بصي كده على ارملة ملتزمة بشرع الله فقيرة و معها أيتام . لديها خيارين أو بالا حرى ثلاث:أن تخلع حجابها لتطعم أولادها ***تتسول في الشارع****تتزوج ****أفضل الخيار الثالث لكن النساء الآن يعتبرن أزواجهن ملكية خاصة كذلك لو نظرنا لامرأة أو بنت دائماكانت تحلم بالزواج لكن لظروف لم تتزوج ما أجمل الفرحة التي ستدخلين على قلبها كان النقاش طويلا و العشاء جهز و بابا دخل علينا المطبخ فغمزت لي ماما بقلب الموضوع :D

بارك الله فيك و في والدتك و فى والدك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق
شارك

هو في قصة حقيقية شفت ابطالها بنفسي قريبة اوي من الي بتحكيه ده ..

الحكايه ياساده ان في واحد مات الله يرحمه وترك زوجه شابة واطفال صغيرين . ..

المتوفي كان له اخين واحد منهم متزوج وعنده اولاد برضه في نفس سن اولاد اخوهم الي مات والثاني متزوج برضه بس بدون اولاد لمشكلة لدى زوجته ..

الثلاثه اخوه كلهم عايشين في بيت واحد في مجتمع ريفي وفضلت زوجة الاخ المتوفي معاهم باولادها بعد وفاة زوجها حيث ان البيت واحد والمال واحد وده طبع في اغلب الاسر الريفية عندنا في مصر .. يعني كل واحده من السلايف الثلاثه في شقتها ولكن المعيشه مختلطة في جوانب كثير ...

بعد فترة الحداد والذي منه بدأت الهواجس تساور المرأتين ـ السلايف ـ من ان الارملة الي في بيتهم دي بتشكل خطر عليهم هم الاثنين .. مهو لازم واحد من الاخين هيتجوزها خاصه وهم في مجتمع منغلق يعني من الصعوبه ان البنت تجد زواج فمابالك بالارمله ذات الاطفال كمان ..

بدات الاصوات ـ هامسة في البدايه ـ تظهر بان ( يفضل ) حد يتزوج منها خاصه الاخ الي معندوش ابناء .. اظن كده محلوله .. واحد مات وترك اطفال والثاني محروم منهم يبقى ده يتزوج مرات ده ويبقى ضربنا عصفورين بحجر ..

قوم بقى الستات عملوا ايه ؟

بدأت حرب شعواء على الارمله من تشويه لصورتها وانتقاد لاصغر دقائق حياتها وتصويرها على انها العدو الاوحد وسبب الخراب في البيت كله .. وتفننت كل زوجه من الزوجتين في اظهار مساويء الست دي واشتكوها لطوب الارض.. برغم ان مكانش في امور محدده يشتكوا منها او نقائص كبيرة كسوء سلوك منها مثلا لا قدر الله .. كلها امور تافهة جدا تدور في فلك واحد ان حسك عينك تفكر تتجوز دي ..

بعد فترة نجحت الخطة الي قامت بيها السلفتين وخلاص الاخين صرفوا نظر تماما عن الاقتران بالارملة .. الاولاني لان عنده زوجته واطفاله والثاني برغم عدم وجود اطفال الا انه رفض يقترن بالارملة دي لانه وبفضل ( زن ) زوجته المستمر عليه وفلانة عملت وفلانه سوت .. خلاص مش طايقها .

ومرت السنين ...

واشتاق الاخ المحروم من الابناء للانجاب .. وفشلت كل محاولاته للانجاب من زوجته الي اجمع الاطباء ان خلاص مينفعش .. يعمل ايه ؟ يسكت ؟ قالها هتزوج .. قالت له ماشي مفيش مشكلة .. مهي عارفه انه بيحبها ومش هيعملها ده غير انها عارفه ومجربه تاثيرها الطاغي عليه وانه بيتكلم بس ولكن لن يجروء على التنفيذ ..

وكانت المفاجأة .. وجد الزوج وحده بنت حلال كبيرة نسبيا في السن وافقت على الارتباط بيه برغم كونه متزوج وهتعيش معاهم عادي معندهاش مشكلة ..

قامت قيامة الزوجه الاولى .. وقلبت الدنيا .. راحت عند اهلها وتمسكت بالطلاق .. فوجئنا بتبدل حال الزوج .. فبعد سنوات من قيامه بدور العاشق الولهان الحمل المطيع لزوجته الي مستحيل يقايضها ولو بكنوز الارض لقيناه فجأه تبدل وزهد فيها ولم تعد تعني له شيء وبيساوم كمان على طلاقها .. وخلاص فرحان بزوجته الجديده ـ الي بورقها ـ وبحياته معاها ..

وبعد محاولات ومداولات .. انتهى كل شيء فعليا بطلاق الزوجة الاولى الي بالتاكيد خسرت كل شيء .. ..

الارملة لم تتزوج حتى الآن والزوجه الاولى الي حاربت وقلبت الدنيا عشان تبعد زوجها عنها خسرته هي كمان للاسف ..

مازلت اتذكر نظرات الارملة لما دعيت للزواج الثاني وازاي كنت حاسه انها بتنظر للكل وبتقول انا مليش ذنب مش كنت اولى من الي جايه دي ..

مش يمكن كان افضل لو وافقت ان زوجها يتزوج من الارملة ويكسب ثواب في ابنائها وبالتاكيد كانت هتفضل هي الاولى وهي المفضلة عنده خاصه وزواجه الثاني ده كان هيبقى ( سد خانة ) مش عن حب او قناعه او ماشابه .. سبحان الله له حكمه انها سعت بكل مااوتيت لصرفه عن الزواج من الارملة عشان يبقى لقمة سائغه لوحده تانيه خالص من خارج الصورة تيجي وتخطف الاضواء ..

على فكره محدش يفهم من كلامي ده اني بشجع على الزواج الثاني او حتى زواج الاخ من ارملة اخيه .. انا بس بقول حالة واقعية حصلت امامي وشفت نتيجتها وبغض النظر عن ملابساتها او عن راينا في الزوج او حتى الزوجه فهذا لاينفي انها واقع وانها ممكن تتكرر ..

شفت كنت هنسى اقول رايي ..

رايي ان ملكش دخل ياعنبي بالحكايه دي لان الوضع حساس جدا وصعب اننا نقترح زواج احد الاخوين منها والوحيد الي يملك الحق ده اما الزوجه الاولى لاحدهما لو فاتحت زوجها في ذلك ـ ودي صعبه بس ممكنه ـ او احد الوالدين يكلموا ابنهم ان يافلان افعل كذا .. لكن اي حد غريب مش هتبقى مقبوله منه ابدا طرح اقتراح زي ده بل حتى الاخين نفسهم اعتقد صعبه لو حد منهم تطوع من نفسه كده وقال انا لها ..

وربنا يستر على الجميع ومحدش يشوف مكروه في عزيز ابدا ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

عم زهيرى ... انا متكلمتش عن الحالة اللى بناقشها خالص لا من قريب ولا من بعيد

انا سألتك سؤال واضح و صريح

و مازلت منتظر الاجابة

والله يا ياسر جاوبتك

و حجاوبك تاني

الشريعه خدت بالها من كل شيئ يخطر على بالك

عشان ده كلام ربنا

لكن تفسير بعض المفسرين جاء مناسبا و مجاملا لبعض اعراف بعض المجتمعات

يعني الشريعه بريئه

انما التفسير أحيانا لم يكن كما تريد الشريعه

و إنما كما يريد المفسرون (او بعضهم حتى نبتعد عن التعميم)

و لو لسه مجاوبتكش على سؤالك اكتبهولي تاني و انا تحت أمرك

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

عم زهيرى ... انا متكلمتش عن الحالة اللى بناقشها خالص لا من قريب ولا من بعيد

انا سألتك سؤال واضح و صريح

و مازلت منتظر الاجابة

والله يا ياسر جاوبتك

و حجاوبك تاني

الشريعه خدت بالها من كل شيئ يخطر على بالك

عشان ده كلام ربنا

لكن تفسير بعض المفسرين جاء مناسبا و مجاملا لبعض اعراف بعض المجتمعات

يعني الشريعه بريئه

انما التفسير أحيانا لم يكن كما تريد الشريعه

و إنما كما يريد المفسرون (او بعضهم حتى نبتعد عن التعميم)

و لو لسه مجاوبتكش على سؤالك اكتبهولي تاني و انا تحت أمرك

شكرا

أخي الحبيب زوهيري..

أنا ألاحظ دائماً إنك بتجعل من عقلك حاكم على نصوص الشريعة .. ودا خطر عظيم..

لأنك بالطريقة ديه لا تناقش سهل جداً.. ولا الباشمهندس ياسر ولا غيره..

وإنما أنت بذلك تناقش رب العالمين...

معليش سامحني.. انت عارف إني راجل صريح شويّة.. سميه بقى إرهاب فكري أو أي حاجة تانية.. مش هاتفرق معايا..

الله هو الذي شرع التعدد ولم يقيده بأي شرط سوى العدل...

وهذا أمر واضح في الآيات الكريمة لمن عنده أدنى علم باللغة العربية.. (وليس بعلم الشريعة فقط)

وبعدين اتهام حضرتك للمفسرين (أو أغلبهم كما أشارت) بالتحيّز للأعراف على حساب الدين أمر ليس بالهيّن..

وفي حدود علمي... لا أعلم أي مفسّر من المتقدمين فسّر الآيات على نحو ما ذكرته حضرتك...

عموماً.. أنا ردّيت على كل شبهة عن موضوع التعدّد في موضوع سابق, وليس عندي استعداد لتكرارها

لكن بس حبيت أذكر بنقطة أخيرة هامة

نقطة بمثابة الميزان الذي نعرف به الحق من الباطل

إذا أردت أن تعرف تفسير آية أو حديث نبوي شريف.. فانظر كيف فهمه الصحابة.. رضوان الله عليهم.. فتعرف أن هذا هو الحق.

وأنا عن نفسي.. لا أعرف صحابياً واحداً لم يعدّد..

ولا أعلم صحابيّاً واحداً كذلك اشترط للتعدد أي شرط سوى شرط رب العالمين .. وهو العدل..

أختنا الفاضلة روبي... :lol:

بارك الله في حضرتك وفي والدتك الفاضلة ... وكثّر الله من أمثالكما

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق
شارك

اولاً احب اشكر كل الاعضاء اللى شاركونى بالرأى

الاخت اميره , الاخت روبى ,الاخ سهل جداً, الاخ محمد زوهيرى , نقيب شباب العزابيه , الاخ حنظله , الاخ ماندووو , الاخت لولا , اختى ريمو ,الاخت دودى ,الاخ السويفى ,الاخت ضحا

وطبعاً نظراً لكثرة الردود فانا مقدرش ارد على كل رد لحاله

اولاً وقبل كل شىء الف الف شكرا للاخت روبى ومامتها ومننساش برضه اختنا دودى لانها برضه تقريباً وافقت

اولاً

انا معرفش ليه ياجماعه الموضوع اتحول من رايك فى الموضوع الى ان المجتمع ذكورى وازاى مخدوش رأى زوجاتهم هو ينفع زواج اساسا بدون لما يبقى الناس كلها موافقه انا مذكرتهاش لان دى حاجه مفروغ منها يعنى كده كده هيتاخد رأيها انا فترضت فرض ان كل واحد يحط نفسه مكان التانى ويشوف هل هيقبل ولا ميقبلش بس

ثانياً

انا كان نفسى الاخوات الى رفضوا بدل لما كانوا يحطوا انفسهم مكان الزوجه لا كانوا يحطوا انفسهم مكان الارمله ويفكروا طبعاً اكيد الرودو هتختلف وخدنا من القصه اللى ذكرتها الاخت ضحا عبره

ثالثاً

بالنسبه للى بيقول انت كده بتهدم بيتك وببتنى بيت تانى

لا لا بهدم بيتى ولا حاجه لان الشرع مشرعش حاجه وكان فيها هدمان بيت وبعدين دى ظروف مكنش معمول حسابها يعنى انا مجتش سبت مراتى ورحت اتزوجت عليها مثلا من ورها علشان المتعه لا ده كل شىء قدمها ظروف حصلت اخونا الكبير مات وخدوا بالكم من الكبير ده يعنى هو اللى مربيهم وهو اللى كان بيراعى مصالحهم هنا وطبعاً مينفعش نسيب اولاده يعيشوا ولا يتربوا فى حضن واحد غريب ولا ينفع نسيبهم يتربوا بعيد عن امهم برده فلو الزوجه مرضيتش يبقى هى اللى بتخرب على نفسها مش انا وانا مهدمتش بيتى هى اللى هدمت بيتها

بالنسبه للى بيقول سيبها تعيش تربى اولادها

على ما اعتقد اننا كده بنفرض عليها فرض وبنحرمها من انها تعيش حياتها الطبيعيه اللى ربنا شرعها لها وبعدين مهو ممكن بعد كده تمل وتقول عاوزه اتجوز وتروح تتزوج اى حد وتسيب العيال والفكره اساسا احنا عاوزين العيال يعيشوا مع امهم وتحت اعيينا علشان ميحسوش باليتم وعلى فكره شوفوا كده رأى الاسلام فى الموضوع ده

لكن طبعا ممكن نعمل ايه ان احنا نعرض عليها الزواج اذا وافقت اوك واذا قالت لا انا عاوزه اربى عيالى يبقى خلاص هى اللى تبقى اختارت الموضوع ده بكامل ارادتها لكن منفرضش عليها لا انها تتزوج من اى حد ولا نفرض عليها انها برضه تعيش بقية عمرها ارمله وبرضه فيه حاجه تانيه اذا هى مش عاوزه تتزوج اى حد من الاخوه لكن عاوزه تتزوج واحد تانى على الاخوه يبقى هى حره تتوكل على الله تروح تتزوج وتسيب العيال احنا نربيهم بمعرفتنا ولما تحب تشوفهم اهم موجودين لكن استحاله يسيبوا العيال يتربوا فى بيت غريب

بالنسبه للى بيقول اخلع انت من الموضوع ده الاخت ضحا :wub: wst::

مهو انا اقولت ياجماعه بيعتبرونى اخوهم الرابع

بالنسبه لاخت ريمو

يعنى انتى بتقبلى بالتعدد بس لما يكون فيه حرب والرجاله يموتوا وخلاص يزداد عدد العانسات يبقى خلاص نقبل بالتعدد

مهو دلوقتى ياجماعه مافيش زواج اساسا وعدد العزانس كتير اقوى وبيزداد يوم عن يوم يبقة مش من الاولى ان احنا نقبل بالعتدد ولا لازم تقوم حرب علشان نقبل بالعتدد طبعاً انا عارف ان انتى بتقولى كده علشان عارفه ان مافيش حرب اليومين دول :lol: wst::

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

ياجماعة انتم عاملين دوشة ليه ؟ الموضوع يتلخص فى ثلاث نقاط :-

1- بعض الزوجات بعد وفاة ازواجهم يفضلون عدم الزواج كنوع من انواع الوفاء وحتى ان ارادت الزواج فليس لزاماً عليها أن تتزوج من أشقاء زوجها المتوفى خصوصاً أنها مازالت صغيرة فى السن.

2- الموضوع متغير من شخص إلى أخر نظراً لاختلاف الثقافة والبيئة والعادات والتقاليد .

3- لاحظت أن كثير من النساء فى مصر يعتبرون الزواج من أخرى جريمة وخيانة و كراهية للزوجة الأولى وقد نسوا تماماً شريعتنا الأسلامية .. وتقبلو خالص تحياتى :lol:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

027.gif

رابط هذا التعليق
شارك

عارف يااستاذ عنبي المشكلة في ايه انك واخد الموضوع كأنه حاجه خفيفه ظريفه كده على الماشي وكل واحد يقول رايه وانت اخوهم الرابع وفيها ايه يعني لما ده مات والتاني موجود وبلاها ناديه خذ سوسو ..

صدقني مينفعش ويمكن عشان انت مش متزوج مش حاسس بفداحة الامر وصعوبة تقبله ..

انا عن نفسي بدعي واقول ربنا ولا تحملنا مالاطاقة لنا به.. يعني الله مايكتبها على حد ابدا شيء زي كده ولاني مش متخيله ان وحده تتزوج غير زوجها اساسا فمابالك انها تتزوج اخوه مثلا الي يفترض انه زي اخوها..

الموضوع حلال ولكنه اقرب للعملية الجراحية كده الناس كلها بتعمل عمليات ولو حد قالك ياعم ايه رايك في العملية الفلانيه هتقوله عادي جدا الطب تقدم .. لكن لو شفت بعينك عملية وايه بينقطع وايه بينزف وايه بينخاط معتقدش ابدا هيكون رايك هو نفسه وهتقول ياحفيظ ..

الي ردوا عليك من وجهة نظرهم الشخصية وقالوا لك لا نرضى معاهم حق .. والي ردوا عليك برضه من وجهة نظرهم الي هي شخصية برضه وقالوا موافقين نفس الشيء معاهم حق .. كل واحد حر في رايه ووجهة نظره ولكن هذا لاينفي ان الامر في اجماله صعب بل وصعب جدا ومش اي حد يقبله ولا اي حد يقدر ينفذه حتى لو قبل ..

مازلت عند رايي ملكش دخل بالموضوع وخليهم هم يصرفوا امورهم بنفسهم دي مسؤولية كبيره فمتحملش نفسك امانة تحمل الافتاء فيها ودع مالقيصر لقيصر ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

ياجماعة انتم عاملين دوشة ليه ؟ الموضوع يتلخص فى ثلاث نقاط :-

1- بعض الزوجات بعد وفاة ازواجهم يفضلون عدم الزواج كنوع من انواع الوفاء وحتى ان ارادت الزواج فليس لزاماً عليها أن تتزوج من أشقاء زوجها المتوفى خصوصاً أنها مازالت صغيرة فى السن.

2- الموضوع متغير من شخص إلى أخر نظراً لاختلاف الثقافة والبيئة والعادات والتقاليد .

3- لاحظت أن كثير من النساء فى مصر يعتبرون الزواج من أخرى جريمة وخيانة و كراهية للزوجة الأولى وقد نسوا تماماً شريعتنا الأسلامية .. وتقبلو خالص تحياتى :lol:

ايوه كده ياعم فخفخه اقول وعلى صوتك خلى الناس كلها تسمع فيه نساء تحب ان زوجها يخونها على انه يتزوج عليها لانهم بيوقوا انه مسيره يرجع تانى لكن لو اتزوج يبقى بح بح بح

على فكره ياجماعه انا نسيت اقولكم ايه اللى حصل على ارض الواقع بس هروح اشتغل شويه وارجع

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

عادة زواج الأرملة من أشقاء زوجها المتوفي هي عادة كانت سائدة ايام الجاهلية ، حيث كانوا يعدونها من جملة المتاع الذي يورث عن الميت، كما روى البخاري وغيره عن ابن عباس قال: كانوا إذا مات الرجل كان أولياؤه أحق بإمرأته، إن شاء بعضهم تزوجها، وإن شاءوا زوجوها، وإن شاءوا لم يزوجوها فهم احق بها من أهلها، فنزلت: يا أيها الذين آمنوا لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها [النساء:19] ... الواضح أن هذه العادة استمرت بصور أخرى لدى العرب ولا زالت تمارس بتنويعات مختلفة خصوصا في الصعيد والقرى

الخلاصة كما قال أخونا محمد زهيري: إذا قبلت الأرملة بكامل رضاها وحريتها أن تتزوج أحد اخوة زوجها الراحل فقد حلت إحدى العقبات

وإذا وافقت الزوجة الأولى لهذا الأخ بنفس راضية عن الموضوع فقد حلت العقبة الثانية

بخلاف ذلك فالموضوع غالبا مآله الفشل

لا أحد يناقش هنا مشروعية زواج الأرملة من شقيق زوجها بعد انقضاء عدتها فهذا لا غبار عليه ... ولا نناقش مشروعية تعدد الزوجات فهي حق ثابت للرجل إذا استوفى شروطها ... ما نناقشه هو الموازنة بين الضرر والمصلحة لكل حالة بذاتها لكي تنجح العلاقة الزوجية وتكون جميع الأطراف راضية ومستقرة ... أصل نسب الزيجات الفاشلة والبيوت المدمرة في مجتمعنا في ازدياد مستمر والمشرحه مش ناقصه قتلى.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق
شارك

عارف يااستاذ عنبي المشكلة في ايه انك واخد الموضوع كأنه حاجه خفيفه ظريفه كده على الماشي وكل واحد يقول رايه وانت اخوهم الرابع وفيها ايه يعني لما ده مات والتاني موجود وبلاها ناديه خذ سوسو ..

الاخت ضحا بالنسبه لكونى اخد الموضوع على انه حاجه خفيفه فدى طريقتى فى الحياه مبحبش اعقد اى حاجه اصل الحياه مش ناقصه عقد يعنى كل حاجه وليها الف حل بس احنا نفكر شويه ونشغل دماغنا لكن نقعد ننكد على بعض وتبقى حياتنا كلها مشاكل انا مبحبش كده انا فى احلك الظروف لازم ابتسم واضحك مش علشان انا مببقاش متخيل حجم المشكله لا طبعاً لكن انا ولله الحمد عندى ثقه فى ربنا غير عاديه فعلشان كده مبشلش هم اى حاجه خالص اعمل اللى علي والباقى على ربنا وبس

اما بالنسبه لكونى بيقول انى اخوهم الرابع ده مش تهريج ولا حاجه خفيفه انا بقولها لا دى حقيقه بجد الناس دول بيعتبرونى اخوهم الرابع وانا بعتبر عم اخواتى بجد فعلشان كده بتصرف على الاساس ده

ولاني مش متخيله ان وحده تتزوج غير زوجها اساسا فمابالك انها تتزوج اخوه مثلا الي يفترض انه زي اخوها..

الموضوع حلال ولكنه اقرب للعملية الجراحية كده الناس كلها بتعمل عمليات ولو حد قالك ياعم ايه رايك في العملية الفلانيه هتقوله عادي جدا الطب تقدم .. لكن لو شفت بعينك عملية وايه بينقطع وايه بينزف وايه بينخاط معتقدش ابدا هيكون رايك هو نفسه وهتقول ياحفيظ ..

بسم الله الرحمن الرحيم

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

على ما اعتقد كده الصوره وضحت

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق
شارك

عارف يااستاذ عنبي المشكلة في ايه انك واخد الموضوع كأنه حاجه خفيفه ظريفه كده على الماشي وكل واحد يقول رايه وانت اخوهم الرابع وفيها ايه يعني لما ده مات والتاني موجود وبلاها ناديه خذ سوسو ..

الاخت ضحا بالنسبه لكونى اخد الموضوع على انه حاجه خفيفه فدى طريقتى فى الحياه مبحبش اعقد اى حاجه اصل الحياه مش ناقصه عقد يعنى كل حاجه وليها الف حل بس احنا نفكر شويه ونشغل دماغنا لكن نقعد ننكد على بعض وتبقى حياتنا كلها مشاكل انا مبحبش كده انا فى احلك الظروف لازم ابتسم واضحك مش علشان انا مببقاش متخيل حجم المشكله لا طبعاً لكن انا ولله الحمد عندى ثقه فى ربنا غير عاديه فعلشان كده مبشلش هم اى حاجه خالص اعمل اللى علي والباقى على ربنا وبس

اما بالنسبه لكونى بيقول انى اخوهم الرابع ده مش تهريج ولا حاجه خفيفه انا بقولها لا دى حقيقه بجد الناس دول بيعتبرونى اخوهم الرابع وانا بعتبر عم اخواتى بجد فعلشان كده بتصرف على الاساس ده

ولاني مش متخيله ان وحده تتزوج غير زوجها اساسا فمابالك انها تتزوج اخوه مثلا الي يفترض انه زي اخوها..

الموضوع حلال ولكنه اقرب للعملية الجراحية كده الناس كلها بتعمل عمليات ولو حد قالك ياعم ايه رايك في العملية الفلانيه هتقوله عادي جدا الطب تقدم .. لكن لو شفت بعينك عملية وايه بينقطع وايه بينزف وايه بينخاط معتقدش ابدا هيكون رايك هو نفسه وهتقول ياحفيظ ..

بسم الله الرحمن الرحيم

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

على ما اعتقد كده الصوره وضحت

مقلتش ابدا ولا اقدر اقول اني بحرمه او بستنكره عشان تجيب لي آيه تسكتني بيها .. بعدين انت قلبت كده فجأه ليه ماكنا حلوين ..

بعدين انت زعلان ومعصب ليه .. خلاص مدام اخوهم الرابع يبقى شيل انت البيعه خاصه وانك فاضي مش مليان .. سهله مش كده؟ اوعى تقولي لاه هااا .. كلامك فوق اهوه لسه ناره مبردتش .. اتكل على الله اهو تلحق تجيبها هنا تحضر معانا اجتماع الفين وثلاثين ..

على فكرة صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم لما قال ثلاثه جدهن جد وهزلهن جد الزواج والعتق والطلاق .. فعلا الزواج مفيهوش هزار ابدا ولا يتاخذ بكلام على الماشي ولا قعدة مصطبة ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق
شارك

عادة زواج الأرملة من أشقاء زوجها المتوفي هي عادة كانت سائدة ايام الجاهلية ، حيث كانوا يعدونها من جملة المتاع الذي يورث عن الميت، كما روى البخاري وغيره عن ابن عباس قال: كانوا إذا مات الرجل كان أولياؤه أحق بإمرأته، إن شاء بعضهم تزوجها، وإن شاءوا زوجوها، وإن شاءوا لم يزوجوها فهم احق بها من أهلها، فنزلت: يا أيها الذين آمنوا لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها [النساء:19] ... الواضح أن هذه العادة استمرت بصور أخرى لدى العرب ولا زالت تمارس بتنويعات مختلفة خصوصا في الصعيد والقرى

السلام عليكم و رحمة الله اسمحي أخي الكريم أن أضيف نقلا عن الشبكة الاسلامية

علشان ننور النقطة دي بالذات حتى لا يختلط ألامر علينا و جزاكم الله خيرا أجمعين

جاء الإسلام والمرأة في وضع لا تحسد عليه، حيث كان من عادات الجاهلية البالية النظر إلى المرأة على أنها مجرد متاع، لا كيان لها ولا اعتبار، بل كانوا ينظرون إليها على أنها عار، ينبغي التخلص منه عاجلاً غير آجل، ومن هنا دفنوها وهي حية؛ مخافة أن يتحدث الناس عنهم.

وكان من جملة ما كانت عليه الجاهلية، أن تورَث المرأة كما يُورَث المتاع، حتى إذا جاء الإسلام أعاد الوضع إلى نصابه، فأعطى المرأة حقها، ورد إليها كرامتها.

بهذا الخصوص نقرأ قوله سبحانه: { يا أيها الذين آمنوا لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن } (النساء:19). حول سبب نزول هذه الآية، نقف على ما ورد بشأنها من روايات.

أولاً: روى البخاري عن ابن عباس رضي الله عنهما، قال: كانوا إذا مات الرجل، كان أولياؤه أحق بامرأته؛ إن شاء بعضهم تزوجها، وإن شاؤوا زوجوها، وإن شاؤوا لم يزوجوها، فهم أحق بها من أهلها. فنزلت هذه الآية في ذلك. وهذا أصح ما جاء في سبب نزول هذه الآية.

ثانياً: روى أبو داود عن ابن عباس رضي الله عنهما أيضاً، قال: { لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها... } الآية، وذلك أن الرجل كان يرث امرأة ذي قرابته، فيمسكها حتى تموت، أو ترد إليه صداقها. فأحكم الله عن ذلك. أي: نهى عن ذلك.

ثالثاً: روى الطبري بسنده عن ابن عباس رضي الله عنهما، قال: كانت المرأة في الجاهلية إذا تُوفِّي عنها زوجها، فجاء رجل فألقى عليها ثوبًا، كان أحق بها، فنزلت الآية. فقوله: ألقى عليها ثوباً، مجاز للدلالة على أن المرأة أصبحت ملكاً له، يتصرف بها كما يتصرف في أي متاع يملكه.

رابعاً: روى الطبري و ابن أبي حاتم بسند حسن عن أبي أمامة بن سهل بن حنيف ، قال: لما توفي أبو قيس بن الأسلت ، أراد ابنه أن يتزوج امرأته، وكان لهم ذلك في الجاهلية، فأنزل الله: { لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها }. وعند الطبراني من حديث عدي بن ثابت عن رجل من الأنصار، قال: توفي أبو قيس بن الأسلت ، وكان من صالحي الأنصار، فخطب ابنه قيس امرأته، فقالت: إنما أعدك ولداً، وأنت من صالحي قومك، فأتت النبي صلى الله عليه وسلم وأخبرته، فقال: ارجعي إلى بيتك ، فنزلت هذه الآية.

خامساً: روى ابن أبي حاتم عن زيد بن أسلم قال: كان أهل يثرب إذا مات الرجل منهم في الجاهلية ورث امرأته من يرث ماله، وكان يمنعها حتى يرثها، أو يزوجها من أراد، وكان أهل تُهامة يُسِيء الرجل صحبة المرأة حتى يطلقها، ويشترط عليها أن لا تنكح إلا من أراد حتى تفتدي منه ببعض ما أعطاها، فنهى الله المؤمنين عن ذلك.

سادساً: روى الطبري عن عطاء ، أن أهل الجاهلية كانوا إذا هَلَك الرجل، وترك امرأة، حبسها أهله على الصبي يكون فيهم، فنزلت الآية. وفي رواية عن ابن عباس رضي الله عنهما: فإن كانت جميلة تزوجها، وإن كانت دميمة حبسها حتى تموت، فيرثها.

سابعاً: وروى السدي عن أبي مالك ، قال: كانت المرأة في الجاهلية إذا مات زوجها، جاء وليه فألقى عليها ثوباً، فإن كان له ابن صغير أو أخ حبسها حتى يَشبَّ، أو تموت فيرثها، فإن هي لجأت إلى أهلها، ولم يلقِ عليها ثوباً نجت فأنزل الله الآية.

ثامناً: روى ابن أبي حاتم عن مجاهد ، قال: كان الرجل يكون في حجره اليتيمة، هو يلي أمرها، فيحبسها رجاء أن تموت امرأته، فيتزوجها أو يزوجها ابنه. ونحو هذا مروي عن الشعبي ، و عطاء ، و الزهري ، وغيرهم.

تاسعاً: روي عن مجاهد ، و السدي ، و الزهري ، قالوا: كان الابن الأكبر أحق بزوج أبيه، إذا لم تكن أمه، فإن لم يكن أبناء فوليُّ الميت، إذا سبق فألقى على امرأة الميت ثوبه، فهو أحق بها، وإن سبقته فذهبت إلى أهلها كانت أحق بنفسها. قال ابن عطية : وكانت هذه السيرة لازمة في الأنصار، وكانت في قريش مباحة مع التراضي.

عاشراً: ذكر القرطبي في أثناء حديثه عن سبب نزول هذه الآية، قال: وقيل: كان يكون عند الرجل عجوز، ونفسه تتوق إلى الشابة، فيكره فراق العجوز لمالها فيمسكها، ولا يقربها حتى تفتدي منه بمالها، أو تموت فيرث مالها. فنزلت هذه الآية. وأمر الزوج أن يطلقها إن كره صحبتها، ولا يمسكها كرها.

حادي عشر: أخرج عبد الرزاق ، و الطبري ، وغيرهما، عن عبد الرحمن بن البيلماني ، قال: نزلت هاتان الآيتان: { لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها ولا تعضلوهن }، إحداهما: في أمر الجاهلية، والأخرى: في أمر الإسلام. يعني: أن قوله سبحانه: { لا يحل لكم أن ترثوا النساء كرها }، نزلت في أهل الجاهلية. وقوله تعالى: { ولا تعضلوهن }، نزلت في المسلمين، ناهية إياهم عن إمساك أزواجهم إضراراً بهن، حال كرههن إياهن.

وهذه الروايات بمجموعها، على الرغم من اختلاف ألفاظها، تبين أن المقصود من الآية إذهاب ما كان عليه أهل الجاهلية، من جَعْل النساء كالمال يورثن عن الرجال، كما يورث المال.

وإذا كان سلوك الجاهلية في وراثة المرأة قد أصبح خبراً يُروى، فإن الإضرار بالمرأة والإساءة إليها أمر لا نعدمه في عصر التقدم، وعصر نصرة المرأة والدفاع عنها؛ وبالتالي كان النهي والتحذير القرآني متجدداً ومؤكداً على احترام شخصية المرأة، وأنها ليست سلعة من السلع تباع وتشرى، وإنما هي شخص ذات كيان مستقل. وأن الموت إذا حال بين الزوج وزوجته فقد انقطعت العلاقة الزوجية بينهما، إلا ما يثبت من أحكام تتعلق بالموت، كالإرث المالي، والعدة، ولم يكن للورثة بحال سبيل على الزوجة.

وما يهمنا بهذا الخصوص، أن الإسلام احترم شخصية المرأة، وجعلها شقيقة للرجل، ولم يقبل بحال أن تُعامل كأي سلعة أو متاع يمتلكه الإنسان، ويتصرف فيه كيف شاء، ومتى شاء، وأنى شاء. وأن الرجل إذا كره زوجته، أو المرأة كرهت زوجها، كان على الرجل أن يسرح زوجته بإحسان، ولا يمسكها وهو كاره لها، إضراراً بها، فإن ذلك مما يتنافى مع المقاصد التي شُرع الزواج لأجلها.

عن الشبكة الاسلامية

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 0
      السلام عليكم  ارجو من لديه الخبرة وقد مرت عليه حالة مثل هذه ان يفيدنا وله جزيل الشكر سوف اقدم على الزواج قريبا انشالله ، ولكن مشكلتي ان الزوجه كانت متزوجه من قبل ولديها طفلة عمرها سنه تقريبا  ما هي الاجراءات والمستندات والوثائق المطلوبة لاستقدام بنت الزوجه الى السعودية؟ كما اريد أن انوه ان الزوجه والطفلة من جنسية اجنبية وليست عربيه ، كما انه لا يوجد اي اتصال مع الزوج السابق حيث ان الاتصال معه منقطع تماما مع الزوجه ارجو الافادة باسرع وقت ممكن 
    • 2
      غادرت بتاشيرة خروج و عوده هي و الابن ثم عادت بنفس جواز السفر بتاشيرة زياره و اكثر من مره كنت انا غيرت الكفيل و غيرت جواز سفري لكن هي لا الان هل عند قدومها بتاشيرة استقدام لابد من تغيير جواز سفرها ؟؟؟ حيث لايوجد فيه تاشيرة خروج نهائي علما بان تاشيرة الاستقدام طلعت فعلا علي رقم جوازها القديم برجاء الافاده
×
×
  • أضف...