اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزوجه الثانيه بس بشروط

عنبو

Recommended Posts

مقلتش ابدا ولا اقدر اقول اني بحرمه او بستنكره عشان تجيب لي آيه تسكتني بيها .. بعدين انت قلبت كده فجأه ليه ماكنا حلوين ..

بعدين انت زعلان ومعصب ليه .. خلاص مدام اخوهم الرابع يبقى شيل انت البيعه خاصه وانك فاضي مش مليان .. سهله مش كده؟ اوعى تقولي لاه هااا .. كلامك فوق اهوه لسه ناره مبردتش .. اتكل على الله اهو تلحق تجيبها هنا تحضر معانا اجتماع الفين وثلاثين

ههههههههههههههه

تصدقى بالله كنت متوقع الرد ده بس انا بحكى فى موضوع حصل فى الماضى يعنى انا عارف ايه اللى حصل فى الاخر بس كنت عاوز اعرف رايكم ايه بس

الموضوع ده اتعرض من ناس من بره وطبعاً انا اول لما سمعت الكلام ده بينى وبينك وشى احمر مش علشان حاجه بس بجد لو اتزوجتها مكنتش هتبقى مقبوله عندنا فى البيت وخصوصا امى يعنى واحده اكبر منى وكانت متزوجه اقبل كده ومعها عيال كمان لا صعبه بس طبعاً علشان الناس دول بيحبونى وقبل لما ارد اقالوا لا محمد لازم يتجوز واحده تكون فى سنه او اصغر منه ولازم تكون بكر لا لا سيبك من محمد خالص هو اينعم اخونا بس احنا منرضاش له كده انا طبعاً اقولت بركه ياجامع لانى كنت عارف ايه اللى هيحصل طبعاً هيطلع واحد دلوقتى ويقولى وانت مين اقلك انها ممكن توافق عليك هقوله يابشا م . عنبو ميترفضش وبس خلص الكلام "شوية كبرياء على ثقه فى النفس ""

وفيه حاجه برضه احب اقولها انا اينعم زى اخوهم بس برضه فى حدود ازاى يعنى مينفعش اروح البيت وماحد فيش حد منهم موجود ولا ينفع قابل اى واحده منهم واقعد اتكلم معها عادى واقول دانا اخوهم لا انا زى اخوهم فى المحبه يعنى لكن فى حدود برضه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 193
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

[quote name='محمد العنبى' date='Aug 18 2009, 11:29 AM' post='507069'

ههههههههههههههه

تصدقى بالله كنت متوقع الرد ده بس انا بحكى فى موضوع حصل فى الماضى يعنى انا عارف ايه اللى حصل فى الاخر بس كنت عاوز اعرف رايكم ايه بس

الموضوع ده اتعرض من ناس من بره وطبعاً انا اول لما سمعت الكلام ده بينى وبينك وشى احمر مش علشان حاجه بس بجد لو اتزوجتها مكنتش هتبقى مقبوله عندنا فى البيت وخصوصا امى يعنى واحده اكبر منى وكانت متزوجه اقبل كده ومعها عيال كمان لا صعبه بس طبعاً علشان الناس دول بيحبونى وقبل لما ارد اقالوا لا محمد لازم يتجوز واحده تكون فى سنه او اصغر منه ولازم تكون بكر لا لا سيبك من محمد خالص هو اينعم اخونا بس احنا منرضاش له كده انا طبعاً اقولت بركه ياجامع لانى كنت عارف ايه اللى هيحصل طبعاً هيطلع واحد دلوقتى ويقولى وانت مين اقلك انها ممكن توافق عليك هقوله يابشا م . عنبو ميترفضش وبس خلص الكلام "شوية كبرياء على ثقه فى النفس ""

وفيه حاجه برضه احب اقولها انا اينعم زى اخوهم بس برضه فى حدود ازاى يعنى مينفعش اروح البيت وماحد فيش حد منهم موجود ولا ينفع قابل اى واحده منهم واقعد اتكلم معها عادى واقول دانا اخوهم لا انا زى اخوهم فى المحبه يعنى لكن فى حدود برضه

أيه ياعم عنبى قاعد تحير فينا ليييييييييييييييييه

أنا متابع الموضوع ومش عاوز أشتبك بس متشوق اسمع النهاية

خلص ياحاج عنبى وانزل بالنهاية :lol:

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

بالنسبه لاخت ريمو

يعنى انتى بتقبلى بالتعدد بس لما يكون فيه حرب والرجاله يموتوا وخلاص يزداد عدد العانسات يبقى خلاص نقبل بالتعدد

مهو دلوقتى ياجماعه مافيش زواج اساسا وعدد العزانس كتير اقوى وبيزداد يوم عن يوم يبقة مش من الاولى ان احنا نقبل بالعتدد ولا لازم تقوم حرب علشان نقبل بالعتدد طبعاً انا عارف ان انتى بتقولى كده علشان عارفه ان مافيش حرب اليومين دول

معلش يا محمد ما في شباب ما شاء الله لسا ما اتجوزوش

و انت و ياسر و الفخراني و اخونا متولي و غيركم

شباب زي الورد اهو و لسا ما اتجوزش

ما تتجوزوا انتوا الاول و الشباب اللي زيكم يا سيدي و لما يبقى كل الشباب الحمدلله متجوز و برضه لسا في عنوسة

نبقى نشوف حوار التعدد

و بعدين يا سيدي اللي يقدر و مراته متقبلة نفسيا جوازه بواحدة تانية الله يسهله يا عم :)

ما تنزل بالنهاية و ريح و استريح :)

معلش سؤال كده لطيف افتكرته

في رأيكم ايه ثوابه اكبر عند الله اللي معاه فلوس و يقدر يتجوز بيها واحدة تانية

يتجوز هو و لا يشوف شاب لسا ما اتجوزش و يستره و يعفه و يجوزه؟

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

معلش يا محمد ما في شباب ما شاء الله لسا ما اتجوزوش

و انت و ياسر و الفخراني و اخونا متولي و غيركم

شباب زي الورد اهو و لسا ما اتجوزش

ما تتجوزوا انتوا الاول و الشباب اللي زيكم يا سيدي و لما يبقى كل الشباب الحمدلله متجوز و برضه لسا في عنوسة

نبقى نشوف حوار التعدد

و بعدين يا سيدي اللي يقدر و مراته متقبلة نفسيا جوازه بواحدة تانية الله يسهله يا عم :)

ما تنزل بالنهاية و ريح و استريح :)

تعرفى يا ريمو

بحب اسكندرية و الاسكندرانية لدرجة ما تتوصفش

بحس ان الاسكندرانى من كتر ما بيبص ف البحر بيحصله نوع من تفتح الافاق مبيحصلش لحد تانى

و اما عن جوازى انا يا ريمو ... فمش عارف اقولك ايه و الله

حاسس ان العملية محجرة معايا ... محجرة بزيادة شويتين

يلا ... النصيب غلاب

الكلام ده بالظبط قلته لواحد من جيرانى ... شاب عنده 35 سنة و المدام عندها 23 سنة تقريبا ( اتجوزها بنت 18 ) و بيقوولى انا هتجوز تانى

قلتله و عاوز تتجوز تانى ليه

قاللى ... ايه يا هندسة هو انت عاوز تعترض ع الشرع

قلتله ... انت تعرف كده عنى .... و بعدين ايه اللى دخل الشرع ف فراغة العين ... انت مراتك لسه صغيره و جابت الواد و البنت .. ولا فيه مشكلة و انت مش عاوز تقول؟

قاللى ... زى الفل ومفيهاش اى مشاكل خالص ... بس انا عاوز اتجوز تانى .. حتى من باب انى اعف مسلمة يا اخى

قلتله .. الله ينور عليك ... طب خلى الاجر اجرين يا صاحبى و انا اجيبلك واحد من العمال الغلابة و انت شيل مصاريف جوازته

راح متنح و قالى ان شاء الله ما اتجوز ولا داقه ... هو انا هصرف ع الرجاله كمان

قلتله ... يبقى بلاش كدب على ربنا بقى و تعمل فيها المصلح الاجتماعى ... انت عاوز تتجوز فراغة عين مش اكتر

قالى ... و انت زعلان ليه

قلتله ... لا زعلان ولا غيره ... صلينا ع النبى و غيرلنا الحوار ده أحسن

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تعرفى يا ريمو

بحب اسكندرية و الاسكندرانية لدرجة ما تتوصفش

بحس ان الاسكندرانى من كتر ما بيبص ف البحر بيحصله نوع من تفتح الافاق مبيحصلش لحد تانى

الله يكرم اصلك و يخليك :)

و اما عن جوازى انا يا ريمو ... فمش عارف اقولك ايه و الله

حاسس ان العملية محجرة معايا ... محجرة بزيادة شويتين

يلا ... النصيب غلاب

ايوووه يا جدع

تعالى انت بس اسكندرية و احنا ندورولك على شرغوشة حلوة كده و نجوزوهالك :)

ربنا يكرمك ان شاء الله و يرزقك ببنت الحلال اللي تتهنى بيها ان شاء الله

رابط هذا التعليق

إي يا هندسة ما تخلّيك محضر خير أومّال.. :)

حدّد موقف لو سمحت ... أنت مع مين بالظبط :)

وعلى فكرة .. صاحبك ما عرفش يردّ عليك كويّس..

شوفي يا مدام ريمو...

التعدد يدور عليه الأحكام التكليفية الخمسة..

يعني ممكن التعدد يكون:

1- واجب: وذلك في حالة إن زوجته الأولى لا تكفيه, أو الرجل شهوته عالية.. ويخشى على نفسه الوقوع في الحرام..

2- مستحب: وهذا هو الأصل في التعدد.. لأن اللي يعفّ ويحصّن امرأتين أو ثلاثة أو أربعة أفضل من اللي يعفّ ويحصّن امرأة واحدة.. وهذا يُسمَّى النفع المتعدّي للغير.

3- مباح: وهذا يكون في أحوال معيّنة وظروف معيّنة، يعني واحد متردّد بين التعدّد والاكتفاء بواحدة لظروف معيّنة هو أدرى بيها، وفي بعض الفقهاء قال إن هذا هو الأصل في التعدد إنه مباح وليس مستحب.

4- مكروه: إذا كان هناك احتمال إنه ممكن يظلم زوجتيه أو أحداهما.. كأن يكون دخله لا يكفي لبيتين مثلاً أو صحّته تعبانة أو ما إلى ذلك.

5- حرام: إذا كان متيقّن إنه لن يتمكن من العدل, لظروف مادية أو صحية.. وهذا أيضاً ممكن يكون في الزواج الأول.. يعني راجل مثلاً مريض لا يستطيع المعاشرة الزوجية, فهذا يحرم عليه الزواج أصلاً سواء أولى أو ثانية أو غيرهما.. لأنه سيضرّ معه امرأة أخرى ليس لها أي ذنب.

وبناءً على ما سبق..

إذا كان التعدّد واجب في حق الرجل ويخشى على نفسه الفتنة، فيقدّم نفسه على غيره .. {قوا أنفسكم وأهليكم نارا}

وإذا كان غير ذلك.. وأحب إنه يساعد من يحتاج إلى زواج، فهذا أمر طيب جداً وربّنا يكثّر من أمثاله، وإن شاء الله هايكون له ثواب كبير

لكن عشان نكون صرحاء مع بعض.. الكلام ده نادر جداً اللي يعمله...

أما الشيء الواقعي.. واللي بيحصل كثير .. إن كثير من الرجال ممكن يتزوج عشان يستمتع بالحلال وفي نفس الوقت يعفّ مسلمة أخرى غير زوجته الأولى.. وهذه مصلحة مشتركة .. ومفيدة جداً للمجتمع

وهو شيء لا يُلام عليه الرجل أبداً..

ويجب علينا أن نشجّعه للمضيّ قُدُماً على هذه الخطوة الجرئية.. وإحياء هذه السنّة التي اندثرت..

سلام بقى.. بدل ما واحدة من المحاوراتية ترمي علي قنبلة ولّا حاجة :)

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

إي يا هندسة ما تخلّيك محضر خير أومّال.. :)

حدّد موقف لو سمحت ... أنت مع مين بالظبط :)

وعلى فكرة .. صاحبك ما عرفش يردّ عليك كويّس..

شوفي يا مدام ريمو...

التعدد يدور عليه الأحكام التكليفية الخمسة..

يعني ممكن التعدد يكون:

1- واجب: وذلك في حالة إن زوجته الأولى لا تكفيه, أو الرجل شهوته عالية.. ويخشى على نفسه الوقوع في الحرام..

2- مستحب: وهذا هو الأصل في التعدد.. لأن اللي يعفّ ويحصّن امرأتين أو ثلاثة أو أربعة أفضل من اللي يعفّ ويحصّن امرأة واحدة.. وهذا يُسمَّى النفع المتعدّي للغير.

3- مباح: وهذا يكون في أحوال معيّنة وظروف معيّنة، يعني واحد متردّد بين التعدّد والاكتفاء بواحدة لظروف معيّنة هو أدرى بيها، وفي بعض الفقهاء قال إن هذا هو الأصل في التعدد إنه مباح وليس مستحب.

4- مكروه: إذا كان هناك احتمال إنه ممكن يظلم زوجتيه أو أحداهما.. كأن يكون دخله لا يكفي لبيتين مثلاً أو صحّته تعبانة أو ما إلى ذلك.

5- حرام: إذا كان متيقّن إنه لن يتمكن من العدل, لظروف مادية أو صحية.. وهذا أيضاً ممكن يكون في الزواج الأول.. يعني راجل مثلاً مريض لا يستطيع المعاشرة الزوجية, فهذا يحرم عليه الزواج أصلاً سواء أولى أو ثانية أو غيرهما.. لأنه سيضرّ معه امرأة أخرى ليس لها أي ذنب.

وبناءً على ما سبق..

إذا كان التعدّد واجب في حق الرجل ويخشى على نفسه الفتنة، فيقدّم نفسه على غيره .. {قوا أنفسكم وأهليكم نارا}

وإذا كان غير ذلك.. وأحب إنه يساعد من يحتاج إلى زواج، فهذا أمر طيب جداً وربّنا يكثّر من أمثاله، وإن شاء الله هايكون له ثواب كبير

لكن عشان نكون صرحاء مع بعض.. الكلام ده نادر جداً اللي يعمله...

أما الشيء الواقعي.. واللي بيحصل كثير .. إن كثير من الرجال ممكن يتزوج عشان يستمتع بالحلال وفي نفس الوقت يعفّ مسلمة أخرى غير زوجته الأولى.. وهذه مصلحة مشتركة .. ومفيدة جداً للمجتمع

وهو شيء لا يُلام عليه الرجل أبداً..

ويجب علينا أن نشجّعه للمضيّ قُدُماً على هذه الخطوة الجرئية.. وإحياء هذه السنّة التي اندثرت..

سلام بقى.. بدل ما واحدة من المحاوراتية ترمي علي قنبلة ولّا حاجة :)

طب فين وجه المخالفة بين الكلمتين بتوعى و الكلمتين بتوعك

الفرق كله انك قلتهم بالعربى و انا فلتهم بالطريقة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

طب فين وجه المخالفة بين الكلمتين بتوعى و الكلمتين بتوعك

الفرق كله انك قلتهم بالعربى و انا فلتهم بالطريقة

يا باشا إن شاء الله ما فيش مخالفة بيننا ولا حاجة ...

أنا بس كنت معترض على الجملة ديه

قلتله ... يبقى بلاش كدب على ربنا بقى و تعمل فيها المصلح الاجتماعى ... انت عاوز تتجوز فراغة عين مش اكتر

قالى ... و انت زعلان ليه

سواء الراجل كان عاوز يتجوز عشان ياخذ ثواب في واحدة أو عشان يستمتع بالحلال, فدا شيء كويّس ولا يلام عليه أبداً.. لأن المصلحة مشتركة كما قلت.. ونفعها متعدّي..

وكثر خيره... إنه هايساهم في حلّ مشكلة واحدة من بنات حواء...

والنقطة الثانية اللي أنا معترض عليها.. إنه لا يحق لأي واحد إنه يلوم مسلم على شيء مباح يريد فعله..

(هذا على القول بإن التعدد مباح.. فما بالك لو عرفت إن القول الراجح في التعدد إنه مستحب)

ربنا يجعل كلامنا خفيف .. :)

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اولاً وقبل كل شىء عاوز اوضح موقفى من موضوع التعدد

انا طبعا مش ناوى اعدد بس طبعاً مش علشان حاجه فى التعدد لا دى علشان انا مبحبش وجع الدماغ وكفايه عليا بيت واحد ووجع دماغ واحد

لكن طبعاً التعدد فهو سنه واذا قدرت اعمله هعمله بس طبعاً برضى جميع الاطراف واول طرف انا طبعاً لانى انا اللى هشيل المسؤليه وطبعاً مراتى فى المستقبل

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انزل بنهاية الفيلم ياعنبو قصدى بنهاية الموضوع :)

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

النهايه

بعد لما الكل اقعد وتشاوروا وخلاص كان الاخين دول فيه منهم واحد اكبر من التانى وكان الكبير صحته تعبانه شويه نوعاً ما اما الصغير فكان الحمد لله فطبعاً وقع الاختيار على الشخص الصغير المفروض هو اللى يتزوجها وكان الاخ الصغير ده متجوز بقاله سنتين كده فقولنا خلاص ده مش كلامى لوحدى ياجماعه دى برضه كلام ناس كبيره وفاهمه وده طبعا بعد انقضاء حوالى ست شهور بعد الوفاه

خلاص استقر الامر على ان الاخ الصغير هو اللى هيتزوج وقلنا امين امين

كده بقى باقى حاجتين

اولا ً ناخد رأى الارمله وازاى نقنع مرات الاخ الاصغر

بالنسبه لرأى الارمله جبنا ابوها وفهمناه على الليله والراجل رحب وقال هاخد رأى بنتى ولما اتكلم مه بنته قالت انا ماعنديش مانع بس اذا مراته بتوافق علشان اما مش عاوزها تكرهنى

اقلنا كده معملناش حاجه بعتنا جبنا ابوا مرات الاخ الاصغر واقولنا له على اللى احنا بنفكر فيه الراجل تعاطف معانا وقال انا معنديش مانع بس سيبونى اتكلم مع بنتى قلنا له انت معاك الوقت اللى انت عاوزه

بعد اسبوع رحع وقال لنا ان بنته مش موافقه خالص وقالت لو عاوز يتجوز منها يبقى يطلقنى طبعاً كان الخبر ده صدمه مش علينا على الراجل الاصغر وطبعاً سابت البيت وراحت بيت ابوها

بعتنا ناس عاقله وهى طبعاً من عيله محترمه وناس محافظه جداً ويفهموا فى الاوصول راحوا اتكلموا معها واقالوها ان دى ظروف وانتى عارف سلفك ده كان بيعاملكم ازاى يعنى يرضيكى اولاده يتشردوا مابين جوز ام وشويه هنا وشويه هناك وفى اثناء ذالك راحت البنت الى هى ارمله راحت لها وقالت لها انا مش هوافق اتزوجه الا لما تكونى موافقه وانتى شايفه الظروف وهعيش طول عمرك خدامه بس انا عاوز انقذ عيالى عاوزه اعيش معاكم وعاوزه اربى عيالى بينكم على العموم من هنا لهنا

وبعد طول عناء وافقت بس بشوية شروط كده غريبه شويه هبقى اقولها بعدين

والحمد لله اتزوجت وعايشين سعداء جداً وكل واحد بقت بترمى الراجل للتانيه يعنى تقول للزوجها انت جاى ليه روح عند التانيه وهكذا بس طبعا فى هزار والعيال عاشوا مع بعض عادى ولا بيت اتخرب ولا حاجه خالص

بس اللى ساعد بجد فى الموضوع ده اخلاق الاخ الاكبر لانه الله يرحمه ويحسن ايه مكنش بيقصر فى حد ومكنش حد من اخواته يقدر يزعل مراته علشان خاطره فلما الموضوع دخل فى ان عياله هيتبهدلوا وافتكروا اقد ايه انه كان كويس معاهم ومكنش مقصر فيهم فوافقت

ايه بقى رايكم فى التعدد حلو ولا حلو

رابط هذا التعليق

بعد اسبوع رحع وقال لنا ان بنته مش موافقه خالص وقالت لو عاوز يتجوز منها يبقى يطلقنى طبعاً كان الخبر ده صدمه مش علينا على الراجل الاصغر وطبعاً سابت البيت وراحت بيت ابوها

بالطريقه دي و بالنظام ده يبقى لا حلو ولا حاجه

الست رفضت رفض قاطع

و بعد يا عيني ما زهقوها في عيشتها و بعد طول عناء و بعد طول عناء اضطرت توافق يا عيني

ماهي مش حتقف ضد التيار الرجالي لوحدها

لا حول ولا قوة الا بالله....مسكينه يا بنتي

اتلموا عليكي

بكده ينتفي الشرط الثاني و هو موافقة الزوجه

مجتمع .........صحيح

مفيش داعي اغلط في حد رمضان كريم

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الست رفضت رفض قاطع

و بعد يا عيني ما زهقوها في عيشتها و بعد طول عناء و بعد طول عناء اضطرت توافق يا عيني

اتلموا عليكي

مجتمع .........صحيح

رمضان كريم ياعم زوهيرى وبعدين ياعم مهو انا اقولتك ايه اللى حصل بينهم بعد كده وهما تقريباص بقوا يتفقوا على الراجل وبقت كل واحده بتوزعه للتانيه يعنى مافيش فرض ولا حاجه وبعدين انت ليه فارض انها اضغط عليها

رابط هذا التعليق

الست رفضت رفض قاطع

اتلموا عليكي

مجتمع .........صحيح

يعنى مافيش فرض ولا حاجه وبعدين انت ليه فارض انها اضغط عليها

انا مفرضتش حاجه يا محمد يا خويا

حضرتك اللي قلت و حضراتكم اللي فرضتم

اقرأ ما بعاليه جيدا و مش محتاج قراءة ما بين السطور

حرام عليكم يا محمد والله

ربنا يغفرلكم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

والنقطة الثانية اللي أنا معترض عليها.. إنه لا يحق لأي واحد إنه يلوم مسلم على شيء مباح يريد فعله..

(هذا على القول بإن التعدد مباح.. فما بالك لو عرفت إن القول الراجح في التعدد إنه مستحب)

ربنا يجعل كلامنا خفيف .. :happy:

طب بما انك فتحت النار خلاص ... خد دى و ربنا يستر و ميشدوش علينا الاجزاء

الاصل فى الزواج هو التعدد .....

يعنى الطبيعى انك تطلع ع التانى مش ع الاولانى

مش كده ولا ايه :) :wub: :wub: :wub: :sad:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ربنا يجعل كلامنا خفيف .. :happy:

طب بما انك فتحت النار خلاص ... خد دى و ربنا يستر و ميشدوش علينا الاجزاء

الاصل فى الزواج هو التعدد .....

يعنى الطبيعى انك تطلع ع التانى مش ع الاولانى

مش كده ولا ايه :) :wub: :wub: :wub: :sad:

اهو اللي قاللك كده ده بقى ضحك عليك B)

و الأصل هو ابونا آدم

و ما اعرفه انه اتجوز واحده بس

و كان ممكن يتجوز اتنين او حتى ربعوميه

انما اتجوز واحده بس

اللي كان ممكن ربنا يخلقله معاه عدد آخر من النساء لتقنين وجوب زواج الرجل بأكثر من (حورمه)

بس محصلش للأسف

فكر فيها و رد عليا :)

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اهو اللي قاللك كده ده بقى ضحك عليك :wub:

حبيبى من ايام الجيزة

صلى ع النبى يا صاحبى

جاء في سورة النساء "واتو اليتامى أموالهم ولا تتبدلوا الخبيث بالطيب ولا تاكلوا آموالهم إلى اموالكم انه كان حوبا كبيرا وان خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فان خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت آيمانكم ذلك آدنى ألا تعولوا " الآيات: 2-3

بعض اهل العلم فهم من الايات السالفة ما ذكرت لك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

اهو اللي قاللك كده ده بقى ضحك عليك :wub:

بعض اهل العلم فهم من الايات السالفة ما ذكرت لك

متفقين

بعض بس

و الباقي فهم ان الأصل هو الافراد و ليس التعدد

كل واحد يمشي على حسب كلام العلماء اللي مقتنع برأيهم

وعلى الا يكون الانحياز للعلماء (اصحاب رأي الاصل في التعدد) هو مجرد الشهوه و الرغبه في الجنس فقط

بل لإقتناعه برأيهم و معناه و مغزاه و فائدته

وفقكم الله

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

نسيت اقولك ان كلمة السر هنا هى الابتداء بمثنى

البوست ده من مدونة انا اللى بالمحال اغتوى .. رغم انه تأليف شاب اسمه طلال فيصل

( إلى التي سألت :هل من الممكن أن تتزوج عليّ ؟! )

طبعا ممكن

فلنتصارح قبل مرور العمر الرائع بين يدينا ومضة برق

ولنتفاهم

ولنتفق الآن برفق

لا يوجد رجل في الدنيا تكفيه امرأة واحدة

خير الله كثير حولي

وأنا لست قليل الذوق

وأنا رجل يفهم في الحب وفى الشوق

كفى عن خبط المنضدة ولا تنفعلي ..لا تمتعضي ..لا تنصرفي

ودعيني أبسط آرائي قبل..الشنق

حين يمر العام الأول نبدأ نشعر أن الدهشة فقدت في القلب ملامحها

يفقد فينا الشوق صباحه

أن الملل تجرأ ليزور مدينتنا

نبدأ نزعم أنا نحتاج إلى راحة

لكن حين ستقتربين فأسمع همسك عندي لك خبر فتماسك وتشيرين لبطنك في خجل فأراني كالمجنون أحاول

أفهم هل سأصير أبا بالفعل وأسمع قلبي بين ضلوعي خيلا تتراقص في الساحة

وألاحظ ما تفعل فيك شهور الحمل و خطوة مشيتك المرتاحة

وتصيرين كزهرة لافندر فواحة

ومدورة كالتفاحة

وحين أراك أتيت إلى بخير هدية

وجبينك وسط الإرهاق كصحراء تبحث عن واحة

يأخذ قلبي شكلا آخر

وتصيرين امرأة أخرى

لا أتشاءم لكن عفوا حين يدب خلاف أول

يركب عقلي موج الغضب

فيركب قلبك موجا أطول

يرتعش غروري فلتذهب

ما أحلى طعم الحرية

لن أعتذر ..ولن أنكسر ..ولن أتوسل

ثم يمر اليوم فأندم :

كم كنت غبيا ومغفل

وأبعثر خطواتي نحوك

طفلا خجلا مما يفعل

حين سأدرك أن حياتي ليس تساوى دونك شيئا

وحين سأطبع فوق جبينك أول قبلة صلح بينا

يأخذ قلبي شكلا آخر

وتصيرين امرأة أخرى

حين ينام على كتفينا زهر العمر

يحكمنا القانون الأبيض

تختبىء وراء الحناء بقايا الشعراوات السمر

نحتضن الماضي في صمت

لن يتبقى غير قوارير من الوحدة يغلقها فينا الأبناء بختم الهجر

ننتظر مكالمة تأتى أو لا تأتى

ننتظر مراسيل البحر

وجع الركبة ..أدوية السكر والضغط

وتسندنا حين نقوم نصلى الفجر

وحين أراك.. ترتشفين القهوة صمتا في جلسة ما بعد العصر

يأخذ قلبي شكلا آخر

وتصيرين امرأة أخرى

حين وحين وحين

كفى عن طرح الأسئلة

ودعينا الآن لكي نشهد ما يفعله فينا الزمن وعبث فروقات التوقيت

ملك يأمر لنطاوعه كالأتباع

يهدم لو شاء ملامحنا

ويشيد للروح قلاع

وقفي معي لكي نتأمل

لغة الوقت ولغة الريح وحركة دوران الإيقاع

يا سائلتي هل هو ممكن

طبعا ممكن

أنت الآن بكل بساطة

مثنى وثلاث و..رباع

طلال فيصل-دار سوسن للنشر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ماهو طبيعي ان الآيه تبدأ بالمثنى لأن الافراد ده أمر مفروغ منه

:wub:

ياسلام عليكوا لما تحبوا ترجحوا حاجه على مزاجكم!!!!

عموما انت اللي جبته لنفسك و ربنا يتولاك ممن سيهاجمونك منهن

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 0
      السلام عليكم  ارجو من لديه الخبرة وقد مرت عليه حالة مثل هذه ان يفيدنا وله جزيل الشكر سوف اقدم على الزواج قريبا انشالله ، ولكن مشكلتي ان الزوجه كانت متزوجه من قبل ولديها طفلة عمرها سنه تقريبا  ما هي الاجراءات والمستندات والوثائق المطلوبة لاستقدام بنت الزوجه الى السعودية؟ كما اريد أن انوه ان الزوجه والطفلة من جنسية اجنبية وليست عربيه ، كما انه لا يوجد اي اتصال مع الزوج السابق حيث ان الاتصال معه منقطع تماما مع الزوجه ارجو الافادة باسرع وقت ممكن 
    • 2
      غادرت بتاشيرة خروج و عوده هي و الابن ثم عادت بنفس جواز السفر بتاشيرة زياره و اكثر من مره كنت انا غيرت الكفيل و غيرت جواز سفري لكن هي لا الان هل عند قدومها بتاشيرة استقدام لابد من تغيير جواز سفرها ؟؟؟ حيث لايوجد فيه تاشيرة خروج نهائي علما بان تاشيرة الاستقدام طلعت فعلا علي رقم جوازها القديم برجاء الافاده
  • أضف...