اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزوجه الثانيه بس بشروط

عنبو

Recommended Posts

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عاوز احكى ليكم قصه كده وبعدين اعرف رأيكم ايه

كان فيه واحد جارنا الراجل ده كان له اتنين اخوات بيسافروا الخليج وهو كان قاعد فى البلد يعنى بدير مشاريعهم وفلوسهم وبيراعى مصالحهم وكان كل واحد فيهم متزوج والراجل ده برضه كان متزوج وكل واحد فيهم لسه مخلف عيل او تنين لانهم تقريباً اتزوجوا فيه نفس الوقت يعنى فرق بين كل واحد والتانى سنه على العموم ايه اللى حصل الراجل ده اتوفى وساب مراته اللى لسه فى عز شبابها وساب معها ولد لسه عنده سنيتن وهى كان حامل فى اخر شهر اثناء وفاته وطبعاً لان الناس دول محترمين بجد وانا بعزهم جداً فكان ليا علاقه بيهم كبيره جداً وهما كانوا بيعتبرونى اخوهم الرابع اه والله كانوا بجيبوا ليا هديا فطبعا لما مات اخوهم احتاروا فى مرات اخوهم الكبير هيعملوا فيها ايه ياترى هتعيش معاهم ولا هتتزوج وتسيب العيال ولا هيعملوا ايه

طبعاً بما انى بعتبر نفسى واحد منهم وهم كذالك اقولت لهم اى واحد فيكم يتزوجها وتعيش معاكم علشان تربوا ولاد اخوكم وتضمنوا ان ولاد اخوكم يفضلوا معكم ويتربوا بينكم وبين امهم طبعاً لقيت اعتراض شديد ازاى مينفعش طيب هنقول ايه لزوجتنا لا لا انت بتتكمل فيه حاجه صعبه وبعدين اساسا هما فيه حساسيه بين كل واحده والتانيه اصلهم عايشن كل واحده فى شقه بس بياكلوا ويشربوا مع بعض

اقولتهم والله ده الحل الوحيد على العموم انا مش هكمل ايه اللى حصل فى الاخر ؟؟ الا لما اعرف رأيكم ايه فى اللى انا اقولته وياترى لو انت مكان الاخوات دول هتعمل ايه هتتزوج مرات اخوك او ولا انتى مكان زوجات الناس دول هتقبلى زوجك ينزوج عادى ولا هيبقى ايه رد فعلك ؟؟

وشكراً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 193
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

من راى انها تتزوج شخص عادى من خارج البيت دا لوهى عايزه كده عادى جدا والأولاد لو زوج الام كويس يعيشوا معها ام اذا كان مش متقبلهم يبقا يفضلو عايشين مكانهم وبرعاية الاعمام لكن لو اتزوجت شخص من اخوات زوجها المتوفى حيحصل مشاكل ووجع دماغ هم فى غنى عنو ويمكن هى ترفض اصلا الزواج وتفضل انها تربى اولادها بنفسها وتبقا هى حلت المسأله ..

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم جزاك الله خيرا على إثارة هذا الموضوع الشائك و المهم جدا

قرأت كتاب المرأة فى الإسلام للشيخ الشعراوى رحمه الله

و فهمت منه الكثير عن حقيقة مشروعيه الزوجة الثانيه و الثالثة و الرابعة

أعلم أن الله عادل و عندما شرع التعدد و خصوصا في الحالة التي ذكرتيها أخي الفاضل و هي حماية أبناء الأخ فقد شرعها بحكمة أولا لعلمه الواسع أنه سوف يحدث مشاكل و أن الحل من تلك المشلكة موجود فى شرع الله

و لكن كما شرع الله للرجل تعدد الزوجات ألزمه بعدد من الضوابط فوالله إن إلتزم الرجل لضوابط الموضوع قبل الأقبال عليه فلن يتحول الموضوع إلى مشكلة كما هو الحال الأن و إيضا إذا تفهمت المرأة الزوجة الأولى أنها لو كانت هى فى مكان المرأة الأرملة لكان أفضل لها الزواج و لو زوجة رابعة.

و لو علمت الزوجة الثانية أنها لابد أن تراعى حساسية موقف الأولى و و أنها طبيعة المرأة و تدرك أن الموضوع مشاركة ليس إستحواذ و حرب لتعايش الجميع فى سلام و سعد الرجل المقتدر بعدله معهن و رضت الزوجة الأولى و أحتسبته لوجه الله و أنها تعين اختها على العفة و لا نغفل أن الموضوع يحتوى على ضرر لها و لكنه شرع الله و تحترم الزوجة الأخرى حق الأولى لأنها لها الفضل فى عفتها و سعادتها.

و يتعاون الجميع لبناء عائلة مسلمة متكاملة

و ردا على سؤالك ولا انتى مكان زوجات الناس دول هتقبلى زوجك يتزوج عادى ولا هيبقى ايه رد فعلك ؟؟

مش عارفة صراحة الرد اصلا لست متزوجة و لسه مش بفكر بالوقتي و مش متصورة الرد الان ;)

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم جزاك الله خيرا على إثارة هذا الموضوع الشائك و المهم جدا

قرأت كتاب المرأة فى الإسلام للشيخ الشعراوى رحمه الله

و فهمت منه الكثير عن حقيقة مشروعيه الزوجة الثانيه و الثالثة و الرابعة

أعلم أن الله عادل و عندما شرع التعدد و خصوصا في الحالة التي ذكرتيها أخي الفاضل و هي حماية أبناء الأخ فقد شرعها بحكمة أولا لعلمه الواسع أنه سوف يحدث مشاكل و أن الحل من تلك المشلكة موجود فى شرع الله

و لكن كما شرع الله للرجل تعدد الزوجات ألزمه بعدد من الضوابط فوالله إن إلتزم الرجل لضوابط الموضوع قبل الأقبال عليه فلن يتحول الموضوع إلى مشكلة كما هو الحال الأن و إيضا إذا تفهمت المرأة الزوجة الأولى أنها لو كانت هى فى مكان المرأة الأرملة لكان أفضل لها الزواج و لو زوجة رابعة.

و لو علمت الزوجة الثانية أنها لابد أن تراعى حساسية موقف الأولى و و أنها طبيعة المرأة و تدرك أن الموضوع مشاركة ليس إستحواذ و حرب لتعايش الجميع فى سلام و سعد الرجل المقتدر بعدله معهن و رضت الزوجة الأولى و أحتسبته لوجه الله و أنها تعين اختها على العفة و لا نغفل أن الموضوع يحتوى على ضرر لها و لكنه شرع الله و تحترم الزوجة الأخرى حق الأولى لأنها لها الفضل فى عفتها و سعادتها.

و يتعاون الجميع لبناء عائلة مسلمة متكاملة

و ردا على سؤالك ولا انتى مكان زوجات الناس دول هتقبلى زوجك يتزوج عادى ولا هيبقى ايه رد فعلك ؟؟

مش عارفة صراحة الرد اصلا لست متزوجة و لسه مش بفكر بالوقتي و مش متصورة الرد الان ;)

كان فينك يا أخت روبي لما فتحت الموضوع ده من كم شهر كده واتحوّل لضرب نار

وكل أخواتنا في المحاورات تقريباً حطوا علي علامة بسببه..

واحتمال يكونوا بيدعوا علي من ساعتها ..

واضطريت في الآخر إني أطلب من المشرفين قفله

رابط الموضوع:

إضغط هنا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يعني عايزين باختصار تخربوا بيت مقابل تعمير بيت ;)

تجوزوا الأرمله و تطلقوا المتزوجه

ده ايه خراب البيوت المستعجل ده؟

لو عايزه الست تتجوز تدورلها على واحد ابن حلال يا تخليها زي ماهي تربي عيالها و خلاص

أما ان تتحول من سلفه (بكسر السين) الى ضره (بضم الضاد) فده امر تطبيقه و نجاحه شبه مستحيل

ربنا يصلح حالها و حالكم و حالنا

وفقكم الله

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

سلام الله عليكم

عنبى يا اخويا ... مش انا قلتلك انت من الاحرار

بس مين يفهم ؟

عموما

يعوض الله علينا ف الرجال

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

لو عايزه الست تتجوز تدورلها على واحد ابن حلال يا تخليها زي ماهي تربي عيالها و خلاص

أما ان تتحول من سلفه (بكسر السين) الى ضره (بضم الضاد) فده امر تطبيقه و نجاحه شبه مستحيل

وفقكم الله

مستغرب جدا جدا يا عم زهيرى

مستغرب من هنا للصبح ... على حسب التوقيت المحلى بتاعنا

عايز أفهمها و مش قادر

بحاول و مش عايزة تيجى خالص

يعنى أنا بعد ما ابقى نعم الاخ لاخويا... يهون عليه يسيب ابنى يتربى فى حضن راجل غريب

و يشوف اليتم مرتين

مرة لما ابوه مات و التانية لما اتربى فى حضن الغريب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الفاضل محمد العنيبي

تحية طيبة

ان يتزوج الرجل زوجة اخيه المتوفى هو فعل ليس فيه ما يشين بالمرة

بل هو مايحدث فعلا في كثير من قرى الريف المصري وفي الصعيد ايضا وانا اكلمك بما اعرفه لأن اصولي صعيدية

هذا اولا عن الموضوع بشكل عام

لكن مع ذلك ستظل لكل حالة خصوصيتها

تسألني عن رأيي الشخصي .. أقول بلا مواربه

لو كان هذا الفعل يجرح احساس زوجتي .. فلن اقدم عليه نهائياً

وهناك الف طريقة اراعي بها اطفال اخي بدون الزواج من ارملته

دمت بكل خير

ملحوظة:

ممكن ان اربي في مدينتي عشرون يتيماً بدون الزواج من امهاتهم

رابط هذا التعليق

ملحوظة:

ممكن يا ابو عمو تتكرم علينا و تشرحلنا الفرق بين الكفالة و التربية

و يدوم الواجب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تصدقوا اللى يفكر يتجوز تانى يبقى راجل جدع .... بس ذنبه على جنبة ... ويستاهل اللى يجراله

النهاردة رجعت الفندق لقيت حرمنا المصون مستقبلانى بالجريدة ... عارفين ليه ؟ علشان فيها خبر عن الزوجة الأولى ... آه وآهين

الخبر بقى بيقول :

رجل كويتى وفى ليلة زفافة .. وطبعا الحريم كلهم ملمومين فى خيمة كبيرة .... وهبا ياريس الزوجة الأولى وصلت الفرح .... وعينك ماتشوف إلا النار .. الهانم ولعت فى الخيمة بالناس اللى فيها .... إن كيدهن لعظيم . علشان كده ياإخوانى أوعى تغير الزوجة الأولى وخليك ماشى جنب الحيط وربنا يعوضك فى الآخرة بالحور العين ده لو صبرت ... لكن ياصاحبى لو كابرت .... مصيرك ملهوش معالم وحياتك حتبقى ضنك

ربى لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه ......

رابط هذا التعليق

وفقكم الله

مستغرب جدا جدا يا عم زهيرى

مستغرب من هنا للصبح ... على حسب التوقيت المحلى بتاعنا

عايز أفهمها و مش قادر

بحاول و مش عايزة تيجى خالص

يعنى أنا بعد ما ابقى نعم الاخ لاخويا... يهون عليه يسيب ابنى يتربى فى حضن راجل غريب

و يشوف اليتم مرتين

مرة لما ابوه مات و التانية لما اتربى فى حضن الغريب

اذا كانت هذه الأسره (و الزوجات خصوصا) يا ياسر من مجتمع لا يتضرر من فكرة الزوجه الثانيه و معتاد عليها و لن تسبب لهم تضررا قد يسبب في خراب البيت فلهم ان يختاروا أخ من الأخوين ليتزوجها (اذا وافقت الارمله)

أما ان أخرب بيتي و أجعل من زوجتي كبش فداء فعفوا

اللي يعوزه البيت يحرم ع الجامع و منع الضرر مقدم على جلب المنفعه

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

تصدقوا اللى يفكر يتجوز تانى يبقى راجل جدع .... بس ذنبه على جنبة ... ويستاهل اللى يجراله

النهاردة رجعت الفندق لقيت حرمنا المصون مستقبلانى بالجريدة ... عارفين ليه ؟ علشان فيها خبر عن الزوجة الأولى ... آه وآهين

الخبر بقى بيقول :

رجل كويتى وفى ليلة زفافة .. وطبعا الحريم كلهم ملمومين فى خيمة كبيرة .... وهبا ياريس الزوجة الأولى وصلت الفرح .... وعينك ماتشوف إلا النار .. الهانم ولعت فى الخيمة بالناس اللى فيها .... إن كيدهن لعظيم . علشان كده ياإخوانى أوعى تغير الزوجة الأولى وخليك ماشى جنب الحيط وربنا يعوضك فى الآخرة بالحور العين ده لو صبرت ... لكن ياصاحبى لو كابرت .... مصيرك ملهوش معالم وحياتك حتبقى ضنك

ربى لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه ......

شوفت ازاى يا عمنا md2:

يعنى قرار الجواز تانى مش سهل ابدا ..

ده انتا كده مش بتخاطر بروحك بس .. لأ وارواح ناس تانيه ملهومش اى ذنب ;)

عموما رايى انه لو تأكد ان بيته سينهار وزوجته لن تتقبل الأمر وستطلب الطلاق فتعمير بيت لا يكون على حساب هدم حياة وبيت مستقر اصلا..

ثم اين رأيى الزوجه الأرملة من كل ذلك .. ولماذا يجب ان تتقبل ان تكون زوجة لأخو زوجها من الأساس

استغرب احيانا هذه المسلمات التى نضعها ونحن نثق ان هذا هو ما يجب وما يفترض لمجرد ان العادات فى الصعيد تجرى كذلك

القرارات تتخذ بناء على مجموعه عوامل وظروف مجتمعه تراعى جميع الأطراف والمصلحة العامه للجميع ورجل يهدم بيته ليتزوج زوجه اخيه

لن يكون لما يفعله اى قيمة تذكر كما يقول العقل !!

تحياتى

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انا مش هاناقش التعدد لان دا حلال بشرع الله

لكن ليا سؤال بسيط اوي هي زوجة الاخ في الحالة دي ورث يا محمد عشان الرجالة اللي عمالة تفكر كده منها لنفسها حد سأل ارملة دي عن رغبتها

افرضوا هي ست ناوية تقعد على عيالها و مش ناوية تتجوز حتى لو هي في عز شبابها زي ما بتقول (جدتي عملت كده جدي مات عنها و هي لسا ما كملتش 30 سنة) فضلت انها تقعد تربي ولادها

افرضوا كمان ان الارملة دي مالهاش رغبة اصلا في الجواز من واحد من اخوات جوزها المتوفي و ليها رغبة في حد تاني تقوم الرجالة تقف بقى واقفة جامدة ليها يا تتجوزي حد مننا عشان ولاد اخونا يا تسيبيهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هو دا كده حلال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

في ناس بتعمل كده يا تقعدي من غير جواز او تتجوزي حد من اخوات المتوفي او تسيبيلنا العيال و الست تتحط ما بين نارين انها تضحى بنفسها و رغبتها او تتجوز غصب او انها تضحي بعيالها

تفكير عجيب و الله

و زي ما قال الاخ حنظلة في مليون طريقة تقدر تراعي بيها ولاد اخوك

ممكن يكون منهم الزواج بيها فعلا لو ما اضرش برغبتها هي و كمان مشاعر و احساسيس الزوجة الاولى

اما بقى السؤال الموجة لينا تقبلي الوضع دا

باقولها و باعلى صوت ممكن

لأاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ما حدش ياخد مني سنتوفة واحدة من جوزي طول ما انا عايشة

الا في حالة واحدة ممكن اوافق فيها انه يتجوز ان لا قدر الله حصلت حرب فظيعة استشهد فيها الكثير من المسلمين و علماء الدين كافة طلعوا فتوى بإلزامية التعدد لان دا هايكون في مصلحة الاسلام

ساعتها هاحس اني باعمل كده لله و لخدمة الدين و هاحتسب الاجر عند الله

تم تعديل بواسطة remo
رابط هذا التعليق

اقولتهم والله ده الحل الوحيد على العموم انا مش هكمل ايه اللى حصل فى الاخر ؟؟ الا لما اعرف رأيكم ايه فى اللى انا اقولته وياترى لو انت مكان الاخوات دول هتعمل ايه هتتزوج مرات اخوك او ولا انتى مكان زوجات الناس دول هتقبلى زوجك ينزوج عادى ولا هيبقى ايه رد فعلك ؟؟

وشكراً

حلّ كويّس طبعاً..

وفي أسر كثير بتعمله..

وليه نحرم واحدة شابّة من الزواج .. طالما إنه في حلّ سهل زي إن أخو زوجها يتزوجها على سنة الله ورسوله..

وأستغرب جداً بصراحة من مسلم يقول إن ده خراب بيوت..

مش فاهم يعني .. ربنا سبحانه وتعالى هايشرّع شيء فيه خراب بيوت..

بس طبعاً ما ننساش شرط الاستطاعة بالنسبة للزوج..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

وأستغرب جداً بصراحة من مسلم يقول إن ده خراب بيوت..

مش فاهم يعني .. ربنا سبحانه وتعالى هايشرّع شيء فيه خراب بيوت..

اقرأ ياسهل آخر مداخله انا عملتها بتأني و انت تعرف يعني ايه خراب بيوت و تفهم وجهة النظر الأخرى بدون استغراب

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ناس كتيير فى الحياة بيعملوا كدة يعنى الزوج لما بيموت بيتزوج اخوه مراته عادى

بس بيكون مش متزوج يعنى بيكون عازب

لكن فى الحالة اللى بتقولها يا عنبى عيبقى فيها ضرب نار بين السلايف

فانصح ان ما حدش يتزوجها من اخوة الزوج الا لو وافقت الزوجة الاولى

فى الحالة دى يبقى كويس و حل ممتاز طبعا عشان الولاد ما يربيهومش راجل غريب و كمان ما يبعدوش عن امهم

و ربنا ييسر الامور ;)

رابط هذا التعليق

ملحوظة:

ممكن يا ابو عمو تتكرم علينا و تشرحلنا الفرق بين الكفالة و التربية

و يدوم الواجب

الفاضل الباشمهندس ياسر

انت بالتأكيد تعرف ان الكفالة يقصد بها الاعاشة وتدبير الاحتياجات لهذا الطفل وكذلك ان تتفقده من وقت لآخر..

(هل أدلكم على أهل بيت يكفلونه لكم ) (وكفلها زكريا)

لكني اقصد التربية التي هي اكثر من الكفالة

اقصد التربية بالمعنى الذي رأيته في ورشة جدي رحمة الله عليه

كنت اقصده كل اجازة صيف لاعمل عنده واقبض يومية مثل باقي العمال

كانت ورشته بها في أي وقت ما لايقل عن خمسة ايتام ف اعمار مختلفة يعرفهم ويعرف آباءهم ويعرف مكان سكناهم

كان يتعهدهم بالتربية خلال وجودهم ساعات اليوم الطويل بالورشة

كما كان يسأل عنهم لو غابوا .. و يشتد عليهم بحزم لو ظهرت منهم بوادر الميل نحو الخطأ واصدقاء السوء

اتمنى أن اكون قد وضحت الصورة

ودي واحترامي

;)

رابط هذا التعليق

عموما رايى انه لو تأكد ان بيته سينهار وزوجته لن تتقبل الأمر وستطلب الطلاق فتعمير بيت لا يكون على حساب هدم حياة وبيت مستقر اصلا..
اما بقى السؤال الموجة لينا تقبلي الوضع دا

باقولها و باعلى صوت ممكن

لأاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ما حدش ياخد مني سنتوفة واحدة من جوزي طول ما انا عايشة

ناس كتيير فى الحياة بيعملوا كدة يعنى الزوج لما بيموت بيتزوج اخوه مراته عادى

بس بيكون مش متزوج يعنى بيكون عازب

أنا مش فاهم بصراحة أخواتنا المتزوجات بياخذوا الموضوع ده بحساسية كده ليه

ياجماعة ما تخلّوا عندكم روح رياضية

الزوجة الأولى تقول للزوجة الثانية (جوود بلاي)

تقوم الزوجة التانية قايللها: (هارد لك)

ويسلمو على بعض .. وخلص الموضوع .. وتعيشو في تبات ونبات وتخلفلكو دستتين صبيان وبنات ;)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

عشان اللي ع البر عوام يا سهل

و اللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار

سهله جدا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

و اللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار

عندك حق..

اللي إيده في الميّة (المرأة التي تنعم في ظل زوج) مش زي اللي إيده في النار (المرأة التي حرمت من نعمة الزوج)

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      يرى البعض أن تعاليم الإسلام تنظر للأنثى نظرة دونية مقارنة بالذكر وهى رؤية تأسست على فهم غير صحيح لآيات قرآعرض المقال كاملاً
    • 30
      الموضوع ده حساس جدا ومنكد علي معظم المصريين حياتهم في الغربه بسبب شكوي الزوجه الدائما من الوحده (زهقت من البيت ومن الملل والروتين الفظيع )اثناء فتره الدوام والملل من البيت وجلسه البيت خصوصا لو الدوام فترتين وخصوصا لو لديك طفل واحد صغير وليس لك علاقات حميمه مع الجيران رغم محاولات الازواج المسكين المطحونين في العمل الترفيه عن الزوجات من خلال الخروجات الي المنتزهات والاسواق وعني انا شخصيا بخرجهم يوم الانثنين بنروح العثيم طبعامن في السعوديه عارف ليه والاربعاء والخميس والجمعه نروح بعض المنتزهات
    • 2
      السلام عليكم هل يمكن استقدام زوجه ثانيه لسطنه عمان و ما هى الشروط المطلوبه لذلك شكرا مقدما
    • 0
      السلام عليكم  ارجو من لديه الخبرة وقد مرت عليه حالة مثل هذه ان يفيدنا وله جزيل الشكر سوف اقدم على الزواج قريبا انشالله ، ولكن مشكلتي ان الزوجه كانت متزوجه من قبل ولديها طفلة عمرها سنه تقريبا  ما هي الاجراءات والمستندات والوثائق المطلوبة لاستقدام بنت الزوجه الى السعودية؟ كما اريد أن انوه ان الزوجه والطفلة من جنسية اجنبية وليست عربيه ، كما انه لا يوجد اي اتصال مع الزوج السابق حيث ان الاتصال معه منقطع تماما مع الزوجه ارجو الافادة باسرع وقت ممكن 
    • 2
      غادرت بتاشيرة خروج و عوده هي و الابن ثم عادت بنفس جواز السفر بتاشيرة زياره و اكثر من مره كنت انا غيرت الكفيل و غيرت جواز سفري لكن هي لا الان هل عند قدومها بتاشيرة استقدام لابد من تغيير جواز سفرها ؟؟؟ حيث لايوجد فيه تاشيرة خروج نهائي علما بان تاشيرة الاستقدام طلعت فعلا علي رقم جوازها القديم برجاء الافاده
  • أضف...