اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موقف غريب حدث لي مع الأحلام!

سهل جدا

Recommended Posts

انت تحمد ربنا وتبوس ايدك وش وظهر.....انك على الاقل بتهيألك انك صليت وانت نااااااااااايم....وممكن في حالة الشك تعيد الصلاة عادي....

انا بقى....وانا صاحية...شواخد بال سعادتك..بقوم وبتوضأ وبصلي...وبرجع مثلا اعمل اي حاجة تانيه....وبعدها بشويه...ده لسه وانا صاحية....يتهيألي اني مصلتش...واقوم واتوضأ واصلي تاني....وبعد ما اصلي افتكر اني صليت اولاني....

اييييييييييييييييه...الزهايمر ملوش كبير.....

زهايمر إيه يا مدام توتا... دا حضرتك صغيرة خالص على الكلام ده ..

بس على قولك.. اللي يشوف بلوة غيره تهون عليه بلوته ..

اقصد انها حاجة جديد وفعلا تلخبط الدماغ ... بس اعتقد ان الحل الوحيد انك تكهرب الحمام قبل ما تنام :happy:

بالنسبة للكابتشينو فطبعا ممكن ممكن تحط الموضوع فى قسم المطبخ بس ابعته لى الاول عالخاص اشوفه وبعد كده ابعت لك التصريح bv:-

أكهرب الحمّام حتة واحدة .. :D

خذ طريقة عمل الكابشتينو بالصور أهي

أي خدمة

http://www.muslma1.net/vb/showthread.php?t=8953

تم تعديل بواسطة سهل جدا

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ياعم سهل إحمد الله .... ده فيه ناس بتحلم وهى صاحية .. واخد بالك منهم .. تصدق وتآمن بالله أنا لو مكانك أفرح قوى إن الموضوع ده بيحصلى وأنا نايم .

وبعدين بالنسبة لموضوع البدرة ... بلاش البودرة ... نخش على التكنلوجيا الحديثة ... ركب كاميرات مراقبة ... ودى بقى ياباشا بتسجل صوت وصورة والوقت كمان ... إيه رأيك بقى .... خليك سهل ياعم سهل وبلاش تعقدها .. :D

متهيألى فكرة مفتكسة جهنمية وحل آخر حلاوة :happy: ... وده طبعا حيفيد الناس التانية اللى بتحلم وهى صاحية bv:-

صباحكم عسل

رابط هذا التعليق

لكن كل شويه اقول خمس دقايق واصحي لغايه ماحلم اني اتوضيت وصليت فعلا

الموضوع ده بيحصلى على فترات متباعدة .. لكن فى أى ميعاد مش فى الفجر بس .. و بحس انى بصلى بالفعل و انى بركع و بسجد و كده .. و فى الآخر بيطلع كله فى البلالا . :happy:

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

ياعم سهل إحمد الله .... ده فيه ناس بتحلم وهى صاحية .. واخد بالك منهم .. تصدق وتآمن بالله أنا لو مكانك أفرح قوى إن الموضوع ده بيحصلى وأنا نايم .

وبعدين بالنسبة لموضوع البدرة ... بلاش البودرة ... نخش على التكنلوجيا الحديثة ... ركب كاميرات مراقبة ... ودى بقى ياباشا بتسجل صوت وصورة والوقت كمان ... إيه رأيك بقى .... خليك سهل ياعم سهل وبلاش تعقدها .. :wub:

متهيألى فكرة مفتكسة جهنمية وحل آخر حلاوة :roseop: ... وده طبعا حيفيد الناس التانية اللى بتحلم وهى صاحية :roseop:

صباحكم عسل

كاميرات ايه ياعم انت عايز تشوفه عاليوتيوب ولا ايه

اوعي موضوع الكاميرات ده :roseop:

رابط هذا التعليق

وبعدين بالنسبة لموضوع البدرة ... بلاش البودرة ... نخش على التكنلوجيا الحديثة ... ركب كاميرات مراقبة ... ودى بقى ياباشا بتسجل صوت وصورة والوقت كمان ... إيه رأيك بقى .... خليك سهل ياعم سهل وبلاش تعقدها .. :lol:

متهيألى فكرة مفتكسة جهنمية وحل آخر حلاوة :wub: ... وده طبعا حيفيد الناس التانية اللى بتحلم وهى صاحية :lol:

صباحكم عسل

كاميرات ايه ياعم انت عايز تشوفه عاليوتيوب ولا ايه

اوعي موضوع الكاميرات ده :roseop:

:roseop::roseop:

حلوة دي يا أوزوز

يظهر إن أحسن حاجة إن الواحد ما يباتش لوحده وخلاص..

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الموضوع ده بيحصلى على فترات متباعدة .. لكن فى أى ميعاد مش فى الفجر بس .. و بحس انى بصلى بالفعل و انى بركع و بسجد و كده .. و فى الآخر بيطلع كله فى البلالا . :lol:

طيب ما هو بيحصل لنا كلّنا الكلام ده..

لكن لمّا بنصحى بنعرف إن ده كله في البلالا على رأيك

إنما إنك ما تعرفش تفرّق بين الحلم واليقظة بعد ما تصحى فهي دي المشكلة ...

طيب بالمناسبة يا جماعة في حدّ عنده حلّ للأرق

اليومين دول ما بعرفش أنام خالص..

هل من نوم يباع فأشتريه ؟!!

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

على فكرة الموضوع ده حصل معايا بس كنت ببقى عايز اقوم اصلى الفجر والاقى نفسى قمت وصليت ونمت وبعد الاستيقاظ اتيقن انى لم اصلى وساعتها باقوم اصليه صبح بس ببقى عارف انى لم اصلى والحل فى راى النوم مبكرا

رابط هذا التعليق

الموضوع ده بيحصلى على فترات متباعدة .. لكن فى أى ميعاد مش فى الفجر بس .. و بحس انى بصلى بالفعل و انى بركع و بسجد و كده .. و فى الآخر بيطلع كله فى البلالا . :roseop:

طيب ما هو بيحصل لنا كلّنا الكلام ده..

لكن لمّا بنصحى بنعرف إن ده كله في البلالا على رأيك

إنما إنك ما تعرفش تفرّق بين الحلم واليقظة بعد ما تصحى فهي دي المشكلة ...

أحيانا برضه بصحى مش قادر احدد هل اللى حصل حلم و لا حقيقة .. بعد شوية تركيز و عصر للدماغ أوقات بقدر أحدد .. و أوقات تبوء المحاولات بالفشل .

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

استيقظت فاغراً فاهِ على صوت جرس المنبّه المزعج , والذي تزامن –بعمدٍ منّي- مع أذان الفجر ليشكّلا معاً صوتاً عالياً يجبر الديناصور على الاستيقاظ من نومه..

وبعد أن استيقظت ذهبت إلى الحمّام لأفعل مثل ما يفعل الناس عند دخولهم الحمّامات.. ولا داعي لذكر التفاصيل.. فاللبيب بالإشارة يفهمُ! :closedeyes:

ثم توجّهت بعد ذلك إلى الحوض لأتوضأ وضوءي للصلاة.. وبعد فراغي لبست ملابسي.. وهممت أن أخرج إلى المسجد, ولكني وجدت صعوبة بالغة..

وذلك لأني لم أنمْ إلا قُبَيْل الفجر بدقائق –نظراً لإصابتي بالأرق الشديد في تلك الليلة- فقرّرت أن أصلي الفجر في البيت..

صليت ركعتين خفيفتين وختمت الصلاة مسرعاً.. ثم توجّهت إلى السرير توجّه الظمآن إلى الماء البارد في شدة الحر..

وبعدها بسويعات قليلة استيقظت للمرّة الثانية على صوت المنبّه الخاص بإيقاظي للعمل..

ضغطت على زرّ المنبّه لأوقف صوته المزعج..

وقمت جالساً على سريري في تكاسل رهيب.. وأنا أفرك عينيّ بكلتا يديّ, وأردفت ذلك بهرشتين خفيفتين على جانبي رأسي..

وفجأة !!!

رجعت بذاكرتي إلى الوراء قليلاً..

ثم سألت نفسي..

هل هذا هو استيقاظي الأول أم الثاني ؟!!

وهل فعلاً أنا صليت الفجر في وقته .. أم أن استيقاظي السابق ما هو إلّا حلم صوّره لي الشيطان كيلا أقوم للصلاة في الواقع؟!!

بالفعل لا أدري, ولا يوجد عندي أي دليل على أحد الأمرين، ولا يوجد معي أحد في المنزل لأني أبات وحيداً في هذه الأيام..

ذهبت إلى مسرح الجريمة الحمّام.. ثم الحوض.. ثم ملابسي ... ولكني لم أظفر بأي دليل يخبرني بأني صليْت فعلاً أم لا..

وبعد أن يئست قرّرت أن آخذ بالأحوط, وهو أن أصلي الفجر مرة ثانية .. فإن لم أكن صليت الفجر فها قد صليته, وإلّا فهي نافلة ..

والسؤال الآن لإخواننا المهتمين بعلم النفس والطب والهندسة (إيه اللي دخل الهندسة في الموضوع :roseop: )

كيف حدث لي ذلك؟؟

كيف يمكن لإنسان ألّا يفرّق بين الحلم واليقظة..

وما الذي يضمن لي في المستقبل أن هذا الأمر لن يتكرّر

بل , وما الذي يضمن لي أن الموضوع الذي أكتبه الآن لكم .. إنما أكتبه في اليقظة وليس في الأحلام !!

حبذا لو جاوبني أحد

إني أغرق

أغرق

أغرق

أغرق

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

:closedeyes: بعدما قرأت مشكلتك وقرأت التعليقات التي تتميز بخفة الدم

والتي لم تعطيك الاجابة علي سؤالك

ولم توقف حيرتك

قررت ان اقوم بهذا الدور..................

في الواقع ان ما حدث لك هو أمر طبيعي جدا

فنتيجة شدة الارهاق الشديد الناتج عن الأرق وعن عدم النوم ..................

بل انك قلت في رسالتك انك استغرقت في النوم قبل الفجر بدقائق

فنتيجة لكل تلك العوامل قد قمت متثاقلا الي صلاه الفجر وصليت وبعدها توجهت مباشرة الي السرير كي تكمل نومك

هذا ما حدث فعلا

اما كون ان ما حدث هو مجرد لعبة شيطانية كما تظن ...فلا اعتقد ذلك ...لان الشيطان لو صور لك هذا فسيصور لك انك قمت الي صلاه الفجر واديتها كما يجب ان تكون

ثم في الصباح ستكتشف انت بدورك ان هذا لم يحدث

ولكن كل ما حدث لك انك استيقظت من النوم ولكن العقل كان شبه نائم لم يستيقظ كما يجب ان يكون

فتحولت تلك الخبرة الي اللاشعور او العقل الباطن ....

وهكذا وكما يحدث لنا في الاحلام عادة تخرج من اللاشعور لتذهب الي العقل

ولكن ما حدث لك هو العكس خرجت من العقل للاشعور

عفوا ان كنت فد أطلت واخشي ان اكون صعبت الأمر عليك بدلا من حله

ولكن لاتخف فمدام هذا لم يتكرر فلاداعي لأي قلق

لايوجد شئ غير طبيعي

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...