اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دولة شومبونجو

قلب ابيض

Recommended Posts

ياترى فى أهلى وزمالك فى شومبونجو :happy:

وخناقات على شريف عبد الفضيل وملايين ضايعه بأه وكده ؟!!

وبالمناسبه ... هتكون أيه عمله شومبونجو ... وياترى الجنيه الشمبوجناوى بكام جنيه مصرى ؟؟

علشان بس نعمل حسابنا :roseop:

والسواقه فى دوله شومبونجو :roseop: ......برضه دائرى وناسه تزنق وحركات :roseop: .... يعنى أجى بالعربيه

ولا مافيش داعى ... أسيبها هنا وأجى بالحصان :blink:

بس عارفه بأه ياقلب أبيض أيه اللى نفسى فيه فى شومبونجو ..... يكون مافيش أنترنت .... ونرجع لعصر الجوابات :roseop:

ويجى كده البوسطجى ينده "وليد أهلاوووووى شمبوجاوىىىى" .......كانت حاجه أخر رومانسيه الجوابات دى

رابط هذا التعليق

• الردود 118
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ياترى فى أهلى وزمالك فى شومبونجو :happy:

وخناقات على شريف عبد الفضيل وملايين ضايعه بأه وكده ؟!!

وبالمناسبه ... هتكون أيه عمله شومبونجو ... وياترى الجنيه الشمبوجناوى بكام جنيه مصرى ؟؟

علشان بس نعمل حسابنا :roseop:

والسواقه فى دوله شومبونجو :roseop: ......برضه دائرى وناسه تزنق وحركات :roseop: .... يعنى أجى بالعربيه

ولا مافيش داعى ... أسيبها هنا وأجى بالحصان :blink:

بس عارفه بأه ياقلب أبيض أيه اللى نفسى فيه فى شومبونجو ..... يكون مافيش أنترنت .... ونرجع لعصر الجوابات :roseop:

ويجى كده البوسطجى ينده "وليد أهلاوووووى شمبوجاوىىىى" .......كانت حاجه أخر رومانسيه الجوابات دى

لاء يا وليد000شومبونجو مافيهاش كوره 00اساسا هى بلد مفيهاش اى نزاع ولا خصومه

من جهة الرياضه فيها سباحه 00فيها ركوب خيل فيها اى شىء ما ينقسمش لفريقين00روح اللجماعه هى اللى سايده

ومن ناحيه العمله اطمن خالص 000العمله عندنا معنويه ؟؟؟اقولك ازاى ؟؟

يعنى قصاد الخدمه او انهاء المعامله بتاعت حضرتك مش عاوزين غير ابتسامه حلوه مع دعوه جميله او امنيه بالخير

شفت ازاى؟؟

ما بيفسدش اي علاقه فى الدنيا الا الماده 00واحنا هاربانين على شومبونجو عشان بس نتعامل كأدميين متسامحين 0000" ياعم خلينا نحلم 000"

اما موضوع النت ده بقى وطبعا يليه الاس ام اس وقرايبه طبعا طبببببعا مفيش كلام من ده

يعنى لما تحس ان قلبك دق لشومبونجنايه مقطقطه كده 00تقعد طول الليل تعد الكواكب "النجوم دى فى الواقع " وتفكر ازاى ممكن توصلها المكتوب اللى تعرفها بنفسك بيه0000والله اخر رمانسيه

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

بما انكم بتوزعوا الوزرات يبقى انا بفكر امسك كذا وزاره

1- وزارة الاحترام : تعمل المواطن ازاى يحترم غيره وايه هى الحقوق اللى له واللى عليه ومطالب بتنفيذ الاتنين

2- وزارة التسامح : تعمل على نشر روح التسامح والالفه بين الناس

3- وزارة الاطفال : ودى بقى بتعمل على اخذ حقوق الاطفال ولا تسمح بالعنف

4- وزارة الاسره : ودى مخصصه لحل مشاكل كل الاسر

وزارة الحاج محمد الروش

محتاجين توضيح اكتر لآهداف الأوزارات اللى اخدتها بالكوم00مع مراعاه روح شومبونجو يا عنبى

يعنى حقوق العيال دى هتبقى ايه؟؟وازاى؟؟

ومشاكل الاسره زى ايه ؟؟ وازاى؟؟

ما تخرجش عن الموضوع ياحج محمد انتبه احنا بنتكلم عن شومبونجو مش محكمه الاسره والكلام بتاع الواقع ده

هااااارش؟؟

رابط هذا التعليق

ياترى فى أهلى وزمالك فى شومبونجو :h!!!h:

...............

لاء يا وليد000شومبونجو مافيهاش كوره 00اساسا هى بلد مفيهاش اى نزاع ولا خصومه

من جهة الرياضه فيها سباحه 00فيها ركوب خيل فيها اى شىء ما ينقسمش لفريقين00روح اللجماعه هى اللى سايده

ومن ناحيه العمله اطمن خالص 000العمله عندنا معنويه ؟؟؟اقولك ازاى ؟؟

يعنى قصاد الخدمه او انهاء المعامله بتاعت حضرتك مش عاوزين غير ابتسامه حلوه مع دعوه جميله او امنيه بالخير

شفت ازاى؟؟

ما بيفسدش اي علاقه فى الدنيا الا الماده 00واحنا هاربانين على شومبونجو عشان بس نتعامل كأدميين متسامحين 0000" ياعم خلينا نحلم 000"

اما موضوع النت ده بقى وطبعا يليه الاس ام اس وقرايبه طبعا طبببببعا مفيش كلام من ده

يعنى لما تحس ان قلبك دق لشومبونجنايه مقطقطه كده 00تقعد طول الليل تعد الكواكب "النجوم دى فى الواقع " وتفكر ازاى ممكن توصلها المكتوب اللى تعرفها بنفسك بيه0000والله اخر رمانسيه

والله ضحكتينى ياقلب أبيض أول ماقرأت "شومبونجنايه مقطقطه" :h!!!h: ...... أنا معاااااكم

رابط هذا التعليق

الأخت / قلب أبيض

يعنى لسه بنقول بسم الله ... و تبقى البداية طناش .... فين الإجابة على سؤالى ؟

من أولها كده !!!! طيب خدى الهدية دى

http://www.youtube.com/watch?v=GBH70jG-Q3o...feature=related

ودى كمان

http://www.youtube.com/watch?v=K6Q8lQvQXuw

رابط هذا التعليق

الأول النظام الشمبونجى جمهورى ولا ملكى ولا إمارة

شمبونجو ... أحلى إسم سمعته فى حياتى

أنا معاكم .... يمكن نلاقى ضالتنا ونكمل الباقى من عمرنا فى مجتمع صحى بدون آلام

سماااح يا ماندو

والله سقط سهوا بلا عمد

النظام الشومبونجى نظام حلاوانى 000يعنى كل اللى تتمناه او تستحلاه موجود وااااخر حلاوه

حلو كده؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الأخت / قلب أبيض

يعنى لسه بنقول بسم الله ... و تبقى البداية طناش .... فين الإجابة على سؤالى ؟

من أولها كده !!!! طيب خدى الهدية دى

http://www.youtube.com/watch?v=GBH70jG-Q3o...feature=related

ودى كمان

http://www.youtube.com/watch?v=K6Q8lQvQXuw

كلام فؤاد نجم ده ماينطبقش على شومبونجو أكييييييد

انت ليه مصر ترجعنا للواقع

شومبونجنا مافيهاش توريث ولا استغفال ولا نهب

ايه يا جماعه ماتقولوا حاجه :phar:

رابط هذا التعليق

بس عارفه بأه ياقلب أبيض أيه اللى نفسى فيه فى شومبونجو ..... يكون مافيش أنترنت .... ونرجع لعصر الجوابات mil:

تصدق يا وليد .. انت تستاهل تحية كبيرة اوى على موضوع الجوابات ده

فكرتنا بأيام جميلة و ذكريات رائعة و شوق و ترقب و لهفة و انتتظار

يااااااااااه

كل الاحاسيس دى نطت ف قلبى مرة واحدة و انا عم أقرا كلامك

:roseop:

ايه يا جماعه ماتقولوا حاجه :ninja:

حااااااجة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بس عارفه بأه ياقلب أبيض أيه اللى نفسى فيه فى شومبونجو ..... يكون مافيش أنترنت .... ونرجع لعصر الجوابات :ninja:

تصدق يا وليد .. انت تستاهل تحية كبيرة اوى على موضوع الجوابات ده

يااااااااااه

:roseop:

فعلا ياباشمهندس ياسر .... الأنترنت والموبايل ... الأتنين قتلوا حاجات حلوه كتييير ....... أيااااااام

رابط هذا التعليق

فعلا ياباشمهندس ياسر .... الأنترنت والموبايل ... الأتنين قتلوا حاجات حلوه كتييير ....... أيااااااام

على اساس ان انتم الاتنين من زماااااان؟؟

اروح انتحر انا بقى

ياشباب شومبونجو العظمى هى الامل بس مش ترجعوها لورا تعالوا نحلم فيما بعد الانترنت والموبايل

ايه اللى ممكن نحققه فيها 000يعنى على سبيل المثال لا الحصر :

انا هاسجل براءه اختراع فى شومبونجى حبيبتى 00بأول ماوس شخصى منزلى ازاى؟؟

انا اعانى من الزهايمر للحظات شأنى شأن اى ربه منزل او امرأه عامله على عاتقها الكثي من المسئوليات

يعنى ممكن اقعد ساعات ادور على مفتاح السياره مثلا00او وديت فين دبوس الطرحه "مثلا مثلا00" بناء عليه اعمل سرش search بالماوس بتاعى على الشاشه اللى فى الريسبشن الاقى مكان الحاجه بالتحديد 000هى دى اختراعات شومبونجو ياولاد

مش عاوزين ترجعوا الجوابات !!!!!

ماتصحصحوا معايا كده وشغلوا الكوز" على رأى ظاظا"

رابط هذا التعليق

يااااااااااه

عاتفى عاتفى عاتفى اخر حاجة يا هندزة

طب قولى على حاجة واحدة من الحاجات الكتيييير :wub: وبعدين اية حكاية اياااااااام دى دة على اساس انو كانت بتجيلك جوابات فى الروضة bnd5::
رابط هذا التعليق

انا بفكر نعمل المواصلات داخل الدوله دى حمير يعنى كل واحد يكون عنده حمار واذا بده يروح مشوار يركب الحمار بتاعه ويروح

علشان نحافظ على البيئه

وبرضه يكون اللبس داخل الدوله للرجاله الجلابيه الواسعه دى اللى الواحد يضرب نفسه جواها ويطير

ايه ده ياحاج محمد ايه تانى ولا ياعوض هاتلى ياض الحماره علشان اوصل عند عمك الحاج ياسر اشوف الموضوع ده

اوعى كده ملخت الكوم

وطبعا كل واحد يكون عنده واحده اسمه عوض ويكون ده الصبى بتاعه ؟؟؟

هرجع بكره ؟؟

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

هو الشعب الشومبونجواني راح فين :closedeyes: ...

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الأول النظام الشمبونجى جمهورى ولا ملكى ولا إمارة

شمبونجو ... أحلى إسم سمعته فى حياتى

أنا معاكم .... يمكن نلاقى ضالتنا ونكمل الباقى من عمرنا فى مجتمع صحى بدون آلام

سماااح يا ماندو

والله سقط سهوا بلا عمد

النظام الشومبونجى نظام حلاوانى 000يعنى كل اللى تتمناه او تستحلاه موجود وااااخر حلاوه

حلو كده؟؟؟؟

السهو ممنوع والزعل مرفوع وحبنا لشومبونجا حب حقيقى مش مصنوع

مييت فل وأربعتاشر على أحلى نظام حلوانى :closedeyes:

رابط هذا التعليق

هو الشعب الشومبونجواني راح فين :closedeyes: ...

عمنا / سهل

الشعب موجود ياباشا وواقف على الباب مستنى الكشف الصحى للتأكد من خلوه من أمراض العصر ......من أجل مجتمع صحى

رابط هذا التعليق

معقولة يا جماعة .. عالم الشومبونجو اللي مافيهوش أي مشاكل ورغم ذلك الناس عمّالة تهرب منّه ..

يبدو إن الشعب المصري أدمن المشاكل.. لدرجة إنه ما بقاش عارف يعيش من غيرها

طيب خلاص..

هانحاول نقنع أوزارة الأنتاخة إنها تعملّنا شويّة مشاكل في العالم الشومبونجواني عشان نعرف نلمّ شوية زباين يعيشوا معانا...

>>>>>>>>>>>>>عرض خاص ولفترة محدودة ..

مع كل اشتراك في عالم شومبونجو هاتاخد هديّة 17 مشكلة مجاناً.. wst::

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

يااااااااااه

عاتفى عاتفى عاتفى اخر حاجة يا هندزة

اى خدمة

مع تحيات ياسر العاطفى :roseop:

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انا من موقعي هذا برشح نفسي لرئاسة شومبونجو العظمى

واليكم برنامجي الانتخابي :

1- الاهتمام بالشباب وتوفير جميع سبل الراحة لهم

2- يتم تعيين مرافقين لكل مواطن شامبونجي تكون مهمتهم الاولى والأخيرة هي توفير الراحة للمواطن بكل معانيها - على ان يكون احد المرافقين محامي نصاب علشان لو المواطن احتاج حاجة من موطنه القديم يعرف يخلصها له .

3- انشاء مكتب رئاسي في كل محافظة شمبونجية لاستقبال المواطنين ومحاولة ارضائهم في جميع متطلباتهم على أن يمر عليه الرئيس ويقضي فيه 3 ايام كاملة يستقبل فيها الصغير قبل الكبير كل شهر بشرط ان يكون المكتب بدون حراسة .

4- وسيلة الانتقال المعتمده للرئيس الشامبونجي هي (العجلة) - يعني لا في مراسم ولا هليوكوبتر ولا ناس مصالحها تتعطل.

5- انشاء نوادي لكبار السن وعلى الرئيس زيارتهم كل اسبوع وان يقبل رأس كل منهم في بداية الزيارة ونهايتها.

6- زراعة وتخضير صحراء شومبونجو بكل ما هو نافع ومفيد حتى يتحقق الاكتفاء الذاتي ومنحتاجش حاجة من حد برة الدولة .

8- انشاء مصانع الكترونية لتوفير احتياجات الشعب والتصدير للشعوب الاخرى ( ورجاء محدش يطلب انه ياخد التوكيلات ) لانها هتكون ملك للشعب كله .

9- بناء فيلا لكل مواطن لكن ملحق بها حديقة على ان تكون مساحة الحديقة 2 فدان بها حمام سباحة معزول في حين أن لا تتجاوز مساحة الفيلا 100 متر مربع وذلك حتى يجتمع جميع افراد الاسرة بالقرب من بعضهم البعض ولا يعانون من المشاكل التي سببتها المساكن الواسعة من تفرقة الاسرة .

10- يتم انشاء حديقة عامة يوضع بها اقفاص ونضع داخل كل قفص سائق توكتوك من بتوع الدولة السابقة ونعذبه ونشيل منه الكاسيت والسماعات .

11- انشاء وزارة متخصصة في نشر الحب والسلام بين الشعب .

12- انشاء وزارة الرضا تكون مهمتها تعليم الشعب وتعويدهم على الرضا بما قسمه الله لهم.

13- الطرد هو عقوبة من يتسبب في ازعاج المواطنين .

14- السايس اللي بيوقف السيارات في الشارع هيكون بالتعيين مش بالبلطجة ويكون اجرة ايقاف السيارة هي الابتسامة الجميلة والدعوة الحلوة .

15- ما يستجد من مقترحات .

والبرنامج قابل للتغيير والتعديل حسب رغبة الشعب وحسب متطلباته .

وفي النهاية انا بقولها من دلوقتي مش هجدد فترة الرئاسة :blink:

رابط هذا التعليق

عدنا من جديد

احم احم دولة سومبونجو مالهم اليومين دول شادين ليهم حليهم علينا احنا لازم نربيهم ونعمل عليهم غاره جويه وبعدين ده شعب غلبان مالوش لا فى حروب ولا ديولوا يبقى من السهل ان احنا ناخد دولتهم ويبقوا تحت سيطرتنا

بس يافندم هم ماعملوش حاجه دول شعب مسالم وفى حاله وعاوزين يعيشوا وخلاص

ازاى عاوزين يعيشوا وخلاص طيب واحنا نسيبهم فى حالهم ليه ازاى ناس تعيش مرتاحه ويبقوا طيبين ومش عندهم مشاكل لازم الكل يبقى زيينا

علشان هذا قررنا نحن اللواء اركان حرب محمد عنبو وزير الحربيه والقائد الاعلى للقوات المسلحه ان يتم بناء جيش كامل متكامل من الانسان الالى للدفاع عن ارض شومبونجو من اجل صد اى اعتداء خارجى من اى دوله معتديه وخصوصا دولة شواسرائيلنجو "" حتى فى الحلم مش سابينا فى حالنا ""

وان يتم يكون نظام التجنيد فى البلد ان كل واحد من ابناء الوكين الغالى يخترع انسان الى بنفسه ويقدمه للدفاع عن البلد

كان معاكم محمد عنبو حاليا عنبى سابقاً من اودام دار الدفاع الالى دولة شومبونجو

وليا عوده شويه بس ليه مافيش حد موافق على موضوع الحمير انها تبقى المواصلات الرئسيه ؟؟

ايه ياعينى طيب اتكلم ياكابتن ده مجرد اقتراح عادى والكلام اخذ وعطى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

انا من موقعي هذا برشح نفسي لرئاسة شومبونجو العظمى

"لاء لاء لاء 000البلد دى انا اللى مأسساها وكنت قاعده فيها لوحدى من سنين ويوم ماحبيت يكون لى اصحاب واهل اختارتكم00تقوم اول ما ازرعك تقلعنى ؟؟؟ :lol:

تامر 00انا الزعيمه بالذوق وبالعافيه 00ماهو مش معقول اعمل بلد من خيالى واعيش فيها وقت ازماتى وبعدين الاقى الناس اللى جايه هربانههى كمان تعمل انقلاب من اولها؟؟؟

ماشى يا تامر00لنا كويت تلمنا :blink: :roseop:[/color

]واليكم برنامجي الانتخابي :

1- الاهتمام بالشباب وتوفير جميع سبل الراحة لهم

يعنى وزارة الانتخه " وزارتى :P

2- يتم تعيين مرافقين لكل مواطن شامبونجي تكون مهمتهم الاولى والأخيرة هي توفير الراحة للمواطن بكل معانيها - على ان يكون احد المرافقين محامي نصاب علشان لو المواطن احتاج حاجة من موطنه القديم يعرف يخلصها له .

فى دى انا معااااك ;)

3- انشاء مكتب رئاسي في كل محافظة شمبونجية لاستقبال المواطنين ومحاولة ارضائهم في جميع متطلباتهم على أن يمر عليه الرئيس ويقضي فيه 3 ايام كاملة يستقبل فيها الصغير قبل الكبير كل شهر بشرط ان يكون المكتب بدون حراسة .

4- وسيلة الانتقال المعتمده للرئيس الشامبونجي هي (العجلة) - يعني لا في مراسم ولا هليوكوبتر ولا ناس مصالحها تتعطل.

وبالنسبه للوزراء ممكن سكوتر او باتيناج wst::

5- انشاء نوادي لكبار السن وعلى الرئيس زيارتهم كل اسبوع وان يقبل رأس كل منهم في بداية الزيارة ونهايتها.

وايديهم كمان

6- زراعة وتخضير صحراء شومبونجو بكل ما هو نافع ومفيد حتى يتحقق الاكتفاء الذاتي ومنحتاجش حاجة من حد برة الدولة .

8- انشاء مصانع الكترونية لتوفير احتياجات الشعب والتصدير للشعوب الاخرى ( ورجاء محدش يطلب انه ياخد التوكيلات ) لانها هتكون ملك للشعب كله .

9- بناء فيلا لكل مواطن لكن ملحق بها حديقة على ان تكون مساحة الحديقة 2 فدان بها حمام سباحة معزول في حين أن لا تتجاوز مساحة الفيلا 100 متر مربع وذلك حتى يجتمع جميع افراد الاسرة بالقرب من بعضهم البعض ولا يعانون من المشاكل التي سببتها المساكن الواسعة من تفرقة الاسرة .[/color]

نشنننت يا فالح " وش استيفان روستى"

10- يتم انشاء حديقة عامة يوضع بها اقفاص ونضع داخل كل قفص سائق توكتوك من بتوع الدولة السابقة ونعذبه ونشيل منه الكاسيت والسماعات .

وندهنه عسل ونرميه فى اوضه الفيرانجو

11- انشاء وزارة متخصصة في نشر الحب والسلام بين الشعب .

12- انشاء وزارة الرضا تكون مهمتها تعليم الشعب وتعويدهم على الرضا بما قسمه الله لهم.

13- الطرد هو عقوبة من يتسبب في ازعاج المواطنين .

اشرت اليه سابقا فى بندمركب المنبوذين

14- السايس اللي بيوقف السيارات في الشارع هيكون بالتعيين مش بالبلطجة ويكون اجرة ايقاف السيارة هي الابتسامة الجميلة والدعوة الحلوة .

15- ما يستجد من مقترحات .

والبرنامج قابل للتغيير والتعديل حسب رغبة الشعب وحسب متطلباته .

وفي النهاية انا بقولها من دلوقتي مش هجدد فترة الرئاسة :lol:

البلددى بتموت مع موت الزعيم يا طموووووره wst::

عاشت شومبونجو دوله حره مستقله

اله شومبونجو انا وبس :P :P

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...