اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شوربة الإندومي ... سم قاتل

hOuSsAm

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا جالى الايميل ده ومعرفش المعلومات الموجودة صح ولا غلط

فقط ارسلته للاحتراس

او لو كان الناس بتوع علوم وطب وصيدلة يقدروا يوضحوا لينا الموضوع

لان فيه ناس كتيرة بتعتمد فى وجباتها عالاندومى

وبالتوفيق باذن الله

بصراحة الايميل جالى بدون اى مصادر اقدر اعتمد عليها

أشارت الاستاذه أمل عبد المجيد الخبيرة في الطب الطبيعي , من المهم جدا ً أن يهتم الفرد بقراءة محتويات المواد الغذائية التي تباع في الاسواق , ويتجنب شراء أي طعام مكتوب علية كلمات غير مفهومه بالنسبة له فهذا أول الطريق نحو الابتعاد عن هذه السموم, كما أود أن أشير إلى خطورة ما يسمى بالأندومي هذا الطعام السام الذي يدخل فيه تركيبة الملح الصيني ( اجني موتو ) الذي يسبب تلفا ً في الخلايا المخ في و يسبب سرطان الدماغ , ومع الأسف الشديد يكاد لايخلو بيت من هذا الاندومي القاتل

فالإندومى وبدون مبالغة عبارة عن سم يسرى فى جسدك وبالذات فى مخك

وقد كنت قرأت فى مقالات على النت عن وجود دهن الخنزير فى مكونات نكهات الإندومى ولكنى إعتبرت أن هذه من الممكن أن تكون إشاعة وإستمريت فى تناوله

ولكن صدمت اليوم بمعرفة الحقيقة المفجعة

الإندومى يحتوى على مادة e621 وهى مكتوبة على ظهر الكيس وهذه المادة بعد البحث ظهر أنها تسبب تسمم المخ لأنها أخطر محسنات الطعم على الإطلاق

مخاطر هذه المادة على المخ أخطر من المخدرات لأنها تسبب تلف فى خلايا المخ الغير قابلة للتجدد وتسبب تراجع الذاكرة وضعفها وتدهور القدرات العقلية وفقدان القدرة على التركيز ومعالجة الأمور الحسابية أو الرياضية المتوسطة ثم تؤدى إلى غباء فعلى بدون مبالغة

كما تسبب أمراض عصبية تابعة لتلف خلايا المخ مثل الشلل الرعاش والزهايمر والصداع المزمن ومع الإستمرار فى تناولها تؤدى للسرطانات مثل سرطان الثدى وإرتفاع الكوليسترول وضغط الدم والأزمات القلبية الحادة وغير ذلك الكثير....كما أنها تسبب البدانة المرضية الغير قابلة للعلاج حتى مع الرياضة أو الأدوية لأن تغير فى تركيب الدهون فى الجسم

هذه المادة هى أحد مشتقات مادة الــــــ msg

Monosodium Glutamate

http://www.youtube.com/watch?v=g-pnzj0c06Q&feature=fvst

والتى تعتبر أخطر مادة غذائية وجدت فى العالم كمكسبات طعم

ويتم إخفاء إسم هذه المادة السامة فى الأغذية تحت مسميات مختلفة مثل الجلوتامات , أسبرتام , الخميرة , المرق سواء مرق الدجاج أو اللحمة , الكاسينات , البروتين المهدرج مثل الصويا المهدرجة

هذه الفيديوهات توضح حجم الكارثة لأنهم يسمون مادة الــ msg ومشتقاتها القاتل الصامت

http://www.youtube.com/watch?v=oIbk5O_Hkf8

http://www.youtube.com/watch?v=txiVDY-prk4

http://www.youtube.com/watch?v=KlsBcs-3xks

http://www.youtube.com/watch?v=g-pnzj0c06Q

وليس فقط الإندومى الذى يحتوى هذه المادة القاتلة ولكن تستخدم مطاعم شهيرة هذه المادة بصورة مكثفة لتحسين طعم مأكولاتها وجذب زبائنها مثل بيتزاهت وماكدونلدز وبرجر كينج وكنتاكى وتاكوبيلed

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

ياااه..

انا عرفت دلوقتي سبب الشيخوخة المبكرة اللي الواحد فيها ايه..

حاسة ان الكلام صحيح..

بس بتمنى يكون لا..لحسن كده بجد الواحد ياما كل اندومي..يعني في الدمار انا ع كده..

ربنا يستر

طالما أننا احياء ..فلا مفر من الأمل..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم... بجد موضوع مميز جدا ياحسام بس انا بتمنى ان الكلام دا مايكونش صحيح رغم ان حاسه انو حقيقى انا عن نفسى مش باكل الاندومى دا خالص لانو من الاشياء التى ظهرت فجاه وانا بخاف حبتين من الحاجه الى بتفرقع مره واحده كدا بدون مقدمات بس للاسف اشخاص كتير بيعتمدوا على الوجبات السريعه ومنها الاندومى ربنا يستر علينا وعلى المسلمين

رابط هذا التعليق

الحمدلله من غير اي حاجة انا باقرف جدا من الاندومي دا

باحس انها اكلة هبلة كده لا انا عارفه هي مكرونة و لا شعرية

عارفة ياريمو انا كل أصحابى وكمان أقاربى يقول لى جرب الآندومي ده لذيذ

وانا أقلهم لا ده حتى لو أيه باللذى مش هاكله والحمد لله طول عمرى لا بحب

الشيبسى ولا أى حاجة من الحاجات التافهة دى ولا حته بحب الآكل التك أواى

ولما كنت فى مصر وماشى فى الشارع وجعان ممكن اضرب 2 فول او واحد كشرى

هنا فى السعودية الواحد بيضرب شوية كبسه

مرحبا بكم فى منتدى قريتنا منتدى قرية أبومتولى

وهو لسه تحت الإنشاء طبعا388696026.gif

رابط هذا التعليق

عنوان الموضوع يخض,,, عامل زي التحذير بتاع "لا تشرب الدواء" بتاع يوسف بك وهبي

بعد شوية بحث و تمحيص فالسريع عالنت وجدت ان في موقعين بيتكلموا عن المادة المذكورة "Mono soduim Gulamate" MSG أو E621

الموقع الأهم هو موقع ال FDA US Food & Drugs Administration و دة المرجع العام بتاع شركات الأغذية و الأدوية في المواد المستخدمة,,, عشان ضيق الوقت ماقدرتش أترجم الموضوع بالتفصيل بس الخلاصة بتقول ان الموادة سالفة الذكر مافيش منها ضرر بصورة عامة..

There is no evidence in the available information on L-glutamic acid, L-glutamic acid hydrochloride, monosodium L-glutamate, monoammonium L-glutamate, and monopotassium L-glutamate that demonstrates, or suggests reasonable grounds to suspects, a hazard to the public when they are used at levels that are now current and in the manner now practices.

المرجع http://www.accessdata.fda.gov/scripts/fcn/...ting&id=217

و التاني:

E621 can destroy brain cells!

E621 disrupts heart rhythm and can even cause heart attacks!

E621 is a fertilizer for cancer!

E621 could cause diseases such as Alzheimer's, Parkinson's and Huntingdon's!

E621 cause worsening of asthmatic symptoms!

E621 is addictive!

Or

E621 is a generally safe food ingredient ???

Well, MSG is natural product - it is present in organicaly grown tomatoes, broccoli and grapes.

So, Is monosodium glutamate (MSG / E621) safe?

U S Food and Drug Administration view:

Monosodium glutamate (MSG aka E621) has been used for many years in home and restaurant foods, and in processed foods. People sensitive to MSG may have mild and transitory reactions when they eat foods that contain large amounts of MSG (such as would be found in heavily flavor-enhanced foods). Because MSG / E621 is commonly used in Chinese cuisine, these reactions were initially referred to as "Chinese restaurant syndrome."

FDA believes that MSG is a safe food ingredient for the general population. It is regarded by the agency as among food ingredients that are "generally recognized as safe." FDA has studied adverse reaction reports and other data concerning MSG's safety. The agency also has an ongoing contract with the Federation of American Societies for Experimental Biology to reexamine the scientific data on possible adverse reactions to glutamate in general. MSG must be declared on the label of any food to which it is added.

المرجع http://e621.org/

ســـــــــــالمة يا سلامة روحنا و جينا بالسلامة

رابط هذا التعليق

أتارى بنتى نور بتقول على المكرونة لز ( أرز ) وبتقول على اللز ( مكرونة ) أصلها مدمنة أتومى ولاطة ( أندومى وشيكولاتة )

يعنى كده البنت لسعت :) ..... وهتقد فى أرابيزى :blink: .... منك لله ياخواجه أندومى ... :P

بس هل المشكلة فى مكرونة الأندومى ؟ ولا فى الكيس الصغنون اللى مع الأندومى و مالهوش وصف

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...