اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ادعوا لنا يا جماعة الله يخليكم

fatfouta

Recommended Posts

ما تخافيش يا فاطمة ان شاء الله مش هايكون في حاجه وحشة

و ربنا يحفظ عليكم ان شاء الله

بس زي ما الاخوة قالولك الديتول في كل حاجه بقى و عليكي و على الليمون و عصير البرتقال

و كمان جالي الايميل دا ما اعرفش بصراحة المعلومات صحيحة و لا ايه بس عموما الينسون اعشاب طبيعية و بنشربه دايما

أكد أطباء صينيون أن إحتساء كوب من اليانسون الدافيء وليس المغلي

عقب الاستيقاظ صباحاُ

يعد أفضل وقاية من الاصابة البشرية من مرض انفلونزا الخنازير

الذي تفشى في بقاع شتى من العالم

وذكرت مجلة ( ميديكال ريسيرشيز) الصينية

المعنية بالشؤون الطبية

أن إحتساء اليانسون الدافيء يفوق في فاعليته تناول عقار

(تامفيلو) الذي طورته شركة "روش" السويسرية

ويستخدم حاليا على نطاق

عالمي واسع

للوقاية من انفلونزا الخنازير

ذلك أن أحد المكونات الاساسية

المستخدمة في إنتاج ذلك العقار هو ( حمض الشيمكيك ) الذي يستخرج من قرن ثمرة اليانسون

ويترك عدة اسابيع ليتخمر

ربنا يستر ان شاء الله و ربنا يديم عليكي و على اسرتك كلها الصحة و العافية

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أختي الحبيبه فتفوته

إن شاء الله خير و تفاءلي الخير تجديه إن شاء الله

الغريب فعلاً إن هذا الشخص مؤكد تصرفه عن إهمال أو عن جهل فعلاً .. فهو بعيد عن سوء النيه و إلا لما كان قال بنفسه عن حالته .

و عشان كده غريب .. وسط كل الضجه الإعلاميه عن الموضوع و مخاوف الناس كلها منه و هو بالدرجه دي من اللا مبالاه أو الجهل .. ربنا يسامحه و يعافينا

المهم يا فتفوته إنتي حاولي تكوني دايماً محافظه على إستخدام المعقمات و المطهرات في البيت و في العنايه الشخصيه بالنظافه للأيدي و غيره ..

و في ديتول سبراي للجو المفروض إنه بيحد من إنتشار فيروس الأنفلونزا عن طريق التنفس أو الهواء .. جربيه لو لم ينفع لن يضر

و حاولي تكوني إنتِ كمان حريصه علشان الحمل .. ربنا يكرمك إن شاء الله و يحفظكم .

و إعملي جرعات ثابته إجباريه كده للأولاد من الليمون و البرتقال و اليانسون ..

لأن أنا كمان سمعت و من دكتور صيدلي معلومة إحتواءه على ماده لها نفس مفعول عقار التامفلو و الله أعلم .

و أعتقد إن مفروض في تحليل سريع بيبين إن كان الفرد مصاب _ لا قدر الله _ بالفايروس من عدمه .. لازم تروحوا لطبيب و تعملوا التحاليل اللازمه

و إن شاء الله خير و طمنينا بالجديد .. و ربنا معاكم

رابط هذا التعليق

لم اقرأ المداخلات لكن الموضوع بسيط جدا يروح وافضل جزء فيه انه عرف انه تعرض للفيرس من اول ساعة يعني حظه كويس انه لم يجهل تعرضه للفيرس يروح فورا للدكتور او المستشفى المتخصص ويقلهم تعرضت للفيرس و يعملوا الفحوصات و الكشف اللازم

ولو طلعت النتيجة سلبية يروح بعد يومين مرة اخرة ويعمل فحص جديد حتى يتأكد ان النتيجة سلبية تماما من بابا الحرص و التأكد وطبعا كما تعلمين الفيرس لو كشف في مراحله الأولى علاجه سهل جدا

وباذن الله خير والف لا بأس

رابط هذا التعليق

[28']

السلام عليكم

لسه حالا سامعه خبر مش كويس

جوزى معاهم واحد سعودى فى الشغل كان فى اجازةشهر ومش عارفة كان مسافر فى اى دولة اوروبية ورجع من السفر من كام يوم وفى المطار اكتشفوا ان عنده انفلونزا الخنازير والمهم بياخد العلاج عادى وطلعوه من المستشفى مع انه لسه ماكملش فترة علاجه

يقوم الله يسامحه بقى يروح الشغل النهاردة الصبح ويقعد يسلم على الناس ويبوس فيهم وبالاحضان طبعا بعد فترة الاجازة وماقالش لحد ان عنده انفلونزا خنازير وبيتعالج وقعدوا اكلوا مع بعض وعاااااااادى جدااااا

وبعدين تعب شوية وقال هستاذن عشان اروح وراح عشان يستاذن من مديره الانجليزى وبيحكيله الحكاية وبيقوله اصلى عندى انفلونزا الزفت دى وفجاة لقوا الراجل الانجليزى طالع من مكتبه بيصرخ جااااامد وبيجرى وبيقول اذاى يدخل الشركة ده وعمل هليله جامدة

واللى يغيظ بقى انه رايح يقعد مع زمايله كده وينقلهم المرض حسبى الله ونعم الوكيل

ودلوقتى مش عارفين جوزى يروح يكشف ولا يستنى ولا ايه؟ وكمان لو استنى وبعد الشر كان عنده الفيروس مش هيبان دلوقتى بس هيتنقل للى حواليه وانا حامل وعندى اطفال نعمل ايه؟؟؟؟؟ شوروا عليا الله يخليكم وادعولى انا وولادى وجوزى

وكمان جوزى بيقولى هقعد فى اى مكان برا البيت يومين وبعدين اروح اكشف...........طب هو كده صح ولا ايه انا مش عارفة؟؟

ولو فيه دكتور يقدر يفيدنى يا ريت يقولنا نعمل ايه

يااااارب استرها معانا

[/quote

السلام عليكم

أنا مش عارف هل فيه دكتور رد قبلي ولا لأ

بس أنا هرد وإن شاء الله كلنا نستفيد

انفلوينزا الخنزير مش مرض مرعب طالما مفيش مشاكل في جهاز المناعه ,يعني طالما مفيش أي أمراض مناعيه خلقيه أو مكتسبه زي الايدز

ده فيروس إنفلونزا غير قوي

الرجل السعودي عنده المرض بس عايش حياته عادي

اعراض المرض زي أي برد جامد بناخده في الشتا ,كحه ,ارتفاع في درجه الحراره ,إحساس بتكسير الجسم والعضم ,ارهاق ,ترجيع ,صداع

المشاكل تبدأ لو المصاب عنده أمراض في جهاز المناعه تتسبب في إن المناعه لا تستطيع التعامل مع هذا الفيروس زي مابتعمل مع غيره ,ساعتها بقه فيه مشاكل

هنا في أستراليا بطلو يعالجوا الناس وبطلو يعملوا اختبارات اصلا ,لانه فيروس عادي ,بالعكس هنا الناس بقت حاسه إن من الافضل إن يجيلك البرد بتاع الفيروس ده عشان جسمك يكون مناعه ضده ولما الفيروس نفسه يتحور ويرجع بشكل تاني مش هتفرق مع المريض لانه عنده منعه

عشان كده أرجو الهدوء والتعامل مع الموضوع بحكمه ,مفيش مشاكل من التعامل مع المريض ده خالص ,أرجو محدش ياخد العقار لانه مش هيساعد الجسم علي تكون مناعه وهو نفسه له اعراض جانبيه مشابه لأعراض المرض نفسه ,لو حصل وأي من المحتكين بالشخص المصاب ده جاتله اعراض مشابه ,يقعد في بيته ,يشرب سوايل وياخد خافض للحراره ويرتاح الي ان يشعر انه ابتدي يتحسن

لو فيه أي سؤال تاني أنا تحت امرك

ربنا يشفي مرضانا جميعا

تم تعديل بواسطة ziad

Nunca caminaras solo

رابط هذا التعليق

هل اتاكدتو ان السعودي ده عنده انفلونزا لان اللي عنده ده ممكن يكون اشتباه بس فقعدوه يومين في المستشفي لحين عمل البي سي ار وبعد كده سابوه لان لو تحاليله ايجابي بيعملو فحص لكل اهله والمحيطين به ومابيخرجش قبل مايتاكدو من شفاءه

رابط هذا التعليق

إن شاء الله خيراً وياريت حضرتك تحاولى تفتحى الشبابيك باستمرار لتغيير الهواء ودخول أشعة الشمس وأيضا تنظيف فلاتر تكييف الهواء .

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

فتفوته ياحببتى متتخضيش كده ان شاء الله خير

وانا شاء الله جوزيك ميكنش عنده حاجه

ربنا يطمنك عليه

وتبقى تطمنينا

اشريى سوائل دافيه انت وهو والاولاد وربنا يعدى الفتره ده على خير

عليك بالدعاء

بس خلى بالك الكلوركس مش حلو علشان انت حامل يعنى لو حتستخدميه بلاش تستنشقيه

سدى منخيرك علشان البابى

ربنا يطمنك

رابط هذا التعليق

هم يبكى وهم يضحك .. بجد مش عارف أقول ايه ..

الراجل ده شكله جاهل لأنه ببساطة بيقول لزميله الانجليزى انا عندى انفلوانزا الخنازير .. لو سئ النية لم يكن ليقول ..

ومن الجهل ما قتل ..

أولا يجب الاحتياط بالأمور البسيطة .. غسل الأيدى جيدا مراقبة حالة التنفس والصحة العامة لزوجك مع الحرص لأنه حضانة الفيروس يمكن ان تمتد لأسبوعين .. كذلك هو فيروس ضعيف ولا يعيش خارج الجسم لفترة طويلة .. كذلك ابلاغ وزارة الصحة وهى التى يجب ان تتحقق من الجميع لديهم الفيروس أم لا لمنع انتشاره ..

ودعائناة لكم بالسلامة جميعا عافاكم الله وايانا

والله يا بندق مراقبة حالة ولادى وجوزى من امبارح وانا عاملة ذى الست الحكيمة كل شويةاقيس بالترمومتر وكل واحد ليه ترمومتر لوحده طبعا والحمد لله لسه ماحدش درجة حرارته ارتفعت

اما عن وزارة الصحة اللى عاوزنا نبلغها حضرتك ده انا بقولك دى شركة جوزى شركة محترمة وكبيرة وماحدش بلغ وزارة الصحة ولا حاجة والموضوع مشى عادى وكانهم بيقولولهم عاوزينهم ييجوا يقفلولنا الشركة تلات ايام لغايت مايتاكدوا لا لا ده تعطيل مصالح .....شفت الضمير بيخافوا عالمصالح ومش خايفين على الناس اللى شغالين فيها اللى هما اساسا بيعملوا المصالح دى

اقول ايه بس الحمد لله

الف شكر ليك

رابط هذا التعليق

اختى الحبيبة فتفوتة لا داعى للانزعاج اول شئ لابد ان يذهب ز وجك لعمل تحليل باخذ عينة من الانف او الحلق فى الاربع او خمس ايام الاولى فان كان ايجابيا لاقدراللة واسأل اللة لة العافية والسلامة فالعلاج بسيط وفعال وقاطع مانع باذن اللة ولاداعى للخوف وان كان التحليل سلبى فالحمد للة وكفى اللة المؤمنين وترتاحوا من الشك والترقب ..تمنياتى لك ولاسرتك بدوام الصحة والعافية.. كونى بخير

:roseop: brth) brth)

حبيبة قلبى ام بودى شكرا ليكى يا حبيبتى على دعواتك الجميلة لينا بس انتى دكتورة وعارفة كل اما يروح يسال فى مكان يقولوله لا استنى تلات ايام عالاقل

لغايت النهاردة الصبح روحنا كلنا المستشفى والدكتورة قعدت تضحك وتقولنا لا ماتخافوش اوى كده ده فيروس ضعيف واضعف كمان من فيروس الانفلونزا العادية اللى كلنا بناخدها وطالما ماظهرتش اعراض يبقى خلاص مش هنعمل تحليل دلوقتى

يعنى برضو مضطرين نستنى كام يوم هنعمل ايه بقى

شكرا على اهتمامك يا حبيبة قلبى

رابط هذا التعليق

ما تخافيش يا فاطمة ان شاء الله مش هايكون في حاجه وحشة

و ربنا يحفظ عليكم ان شاء الله

بس زي ما الاخوة قالولك الديتول في كل حاجه بقى و عليكي و على الليمون و عصير البرتقال

و كمان جالي الايميل دا ما اعرفش بصراحة المعلومات صحيحة و لا ايه بس عموما الينسون اعشاب طبيعية و بنشربه دايما

أكد أطباء صينيون أن إحتساء كوب من اليانسون الدافيء وليس المغلي

عقب الاستيقاظ صباحاُ

يعد أفضل وقاية من الاصابة البشرية من مرض انفلونزا الخنازير

الذي تفشى في بقاع شتى من العالم

وذكرت مجلة ( ميديكال ريسيرشيز) الصينية

المعنية بالشؤون الطبية

أن إحتساء اليانسون الدافيء يفوق في فاعليته تناول عقار

(تامفيلو) الذي طورته شركة "روش" السويسرية

ويستخدم حاليا على نطاق

عالمي واسع

للوقاية من انفلونزا الخنازير

ذلك أن أحد المكونات الاساسية

المستخدمة في إنتاج ذلك العقار هو ( حمض الشيمكيك ) الذي يستخرج من قرن ثمرة اليانسون

ويترك عدة اسابيع ليتخمر

ربنا يستر ان شاء الله و ربنا يديم عليكي و على اسرتك كلها الصحة و العافية

شكرا يا ريم يا حبيبتى على المعلومة دى... جوزى الصبح قبل مانروح المستشفى كان بيقرا فى الموضوع ده واول ماسمع حكاية اليانسون اشترا واحنا راجعين واخد معاه المكتب كمان وربنا يجيبه بفايدة يارب لان فعلا اى دكتور اساله يقولى اشربوا سوايل دافية كتير وماتخافوش

ربنا يخليكى ليا

رابط هذا التعليق

لم اقرأ المداخلات لكن الموضوع بسيط جدا يروح وافضل جزء فيه انه عرف انه تعرض للفيرس من اول ساعة يعني حظه كويس انه لم يجهل تعرضه للفيرس يروح فورا للدكتور او المستشفى المتخصص ويقلهم تعرضت للفيرس و يعملوا الفحوصات و الكشف اللازم

ولو طلعت النتيجة سلبية يروح بعد يومين مرة اخرة ويعمل فحص جديد حتى يتأكد ان النتيجة سلبية تماما من بابا الحرص و التأكد وطبعا كما تعلمين الفيرس لو كشف في مراحله الأولى علاجه سهل جدا

وباذن الله خير والف لا بأس

ماهو ده اللى هيجننى يا زعلان اننا كل مانطلب نعمل التحليل فى اى مكان يردوا ويقولوا استنوا يومين وبعدين اعملوا التحاليل كلكم

طيب ولو لا قدر الله كان عند جوزى الفيروس مش اليومين دول كفيلين انهم ينقلولنا المرض يردوا يقولوا لااااااا ان شاء الله خير ...... منتهى ال... مش عارفة اقول والله

ربنا يستر وشكرا على مداخلتك الجمييلة دى

رابط هذا التعليق

أختي الحبيبه فتفوته

إن شاء الله خير و تفاءلي الخير تجديه إن شاء الله

الغريب فعلاً إن هذا الشخص مؤكد تصرفه عن إهمال أو عن جهل فعلاً .. فهو بعيد عن سوء النيه و إلا لما كان قال بنفسه عن حالته .

و عشان كده غريب .. وسط كل الضجه الإعلاميه عن الموضوع و مخاوف الناس كلها منه و هو بالدرجه دي من اللا مبالاه أو الجهل .. ربنا يسامحه و يعافينا

المهم يا فتفوته إنتي حاولي تكوني دايماً محافظه على إستخدام المعقمات و المطهرات في البيت و في العنايه الشخصيه بالنظافه للأيدي و غيره ..

و في ديتول سبراي للجو المفروض إنه بيحد من إنتشار فيروس الأنفلونزا عن طريق التنفس أو الهواء .. جربيه لو لم ينفع لن يضر

و حاولي تكوني إنتِ كمان حريصه علشان الحمل .. ربنا يكرمك إن شاء الله و يحفظكم .

و إعملي جرعات ثابته إجباريه كده للأولاد من الليمون و البرتقال و اليانسون ..

لأن أنا كمان سمعت و من دكتور صيدلي معلومة إحتواءه على ماده لها نفس مفعول عقار التامفلو و الله أعلم .

و أعتقد إن مفروض في تحليل سريع بيبين إن كان الفرد مصاب _ لا قدر الله _ بالفايروس من عدمه .. لازم تروحوا لطبيب و تعملوا التحاليل اللازمه

و إن شاء الله خير و طمنينا بالجديد .. و ربنا معاكم

ايوه يا هبة ياحبيبتى انا اصلا من غير حاجة والديتول هو والكلوروكس دايما عندى فى البيت للتطهير فى كل مكان بس بقى من امبارح والموضوع زايد اوى وناقص نشرب ديتول

والولاد زهقوا من كتر ما كل شوية اجرى بواحد فيهم اغسله ايده بالديتول ومحمد ابنى صحى الصبح يقولى انا مش طايق الريحة دى بقى يا ماما وهو بصراحة عنده حق والله بس هنعمل ايه بقى ادعيلى

ربنا يخليكى ويديكى الصحة يارب

رابط هذا التعليق

ان شاء الله مافي شر و الف لابأس عليكم وابقي طميننا

انا نزلت ميدنة فيها اصابات كثيرة في اروبا و حضرت مهرجانات و رحت وجيت والحمد لله مفيش اي اصابة حصللتنا فمفيش داعي تقلقوا و المهم اعلموا :roseop: الفحوصات من باب الاحتياط فقط

رابط هذا التعليق

هل اتاكدتو ان السعودي ده عنده انفلونزا لان اللي عنده ده ممكن يكون اشتباه بس فقعدوه يومين في المستشفي لحين عمل البي سي ار وبعد كده سابوه لان لو تحاليله ايجابي بيعملو فحص لكل اهله والمحيطين به ومابيخرجش قبل مايتاكدو من شفاءه

مش عارفة اعمل اقتباس لمداخلاتكم مع بعضها وارد عليها عشان كده برد على مداخلة ورا التانية وايدى وجعتنى وده مايدلش غير انكم بجد اخواتى واهلى الل خايفين علينا وعاوزين تطمنوا وفعلا انتوا ناس كويسة وربنا يجازيكم خير يارب على تفاعلكم معانا

الاخ ozoozo هما فعلا متاكدين انه جاى من برا عنده المرض ده بس هو بيقول انه اتعالج منه هناك فى البلد اللى كان فيها وهو دلوقتى فى فترة نقاهة واللى يغيظ ويجنن انه بيقول انهم نبهوا عليه لا يبوس حد ولا يحضن ولاده ولا يقرب منهم ويبعد بعيد عنهم فترة النقاهة دى وقال ايه بقى هو قاعد فى فندق

طب لما انت فى فندق يا خويا بتروح الشغل ليه تحضن وتبوس فى زمايلك من غير ماتنبه حد فيهم

ولا كمان بعد ما مديره زعق بيقول انا كنت فاكر انه مديرى وهيبقى ستر وغطا عليا ...... مش عارفة اقول ايه والله فيه وبعدين مين اللى هيبقى ستر وغطا عليه ده مديره الانجليزى!!!! شوف انت بقى

رابط هذا التعليق

[28']

السلام عليكم

لسه حالا سامعه خبر مش كويس

جوزى معاهم واحد سعودى فى الشغل كان فى اجازةشهر ومش عارفة كان مسافر فى اى دولة اوروبية ورجع من السفر من كام يوم وفى المطار اكتشفوا ان عنده انفلونزا الخنازير والمهم بياخد العلاج عادى وطلعوه من المستشفى مع انه لسه ماكملش فترة علاجه

يقوم الله يسامحه بقى يروح الشغل النهاردة الصبح ويقعد يسلم على الناس ويبوس فيهم وبالاحضان طبعا بعد فترة الاجازة وماقالش لحد ان عنده انفلونزا خنازير وبيتعالج وقعدوا اكلوا مع بعض وعاااااااادى جدااااا

وبعدين تعب شوية وقال هستاذن عشان اروح وراح عشان يستاذن من مديره الانجليزى وبيحكيله الحكاية وبيقوله اصلى عندى انفلونزا الزفت دى وفجاة لقوا الراجل الانجليزى طالع من مكتبه بيصرخ جااااامد وبيجرى وبيقول اذاى يدخل الشركة ده وعمل هليله جامدة

واللى يغيظ بقى انه رايح يقعد مع زمايله كده وينقلهم المرض حسبى الله ونعم الوكيل

ودلوقتى مش عارفين جوزى يروح يكشف ولا يستنى ولا ايه؟ وكمان لو استنى وبعد الشر كان عنده الفيروس مش هيبان دلوقتى بس هيتنقل للى حواليه وانا حامل وعندى اطفال نعمل ايه؟؟؟؟؟ شوروا عليا الله يخليكم وادعولى انا وولادى وجوزى

وكمان جوزى بيقولى هقعد فى اى مكان برا البيت يومين وبعدين اروح اكشف...........طب هو كده صح ولا ايه انا مش عارفة؟؟

ولو فيه دكتور يقدر يفيدنى يا ريت يقولنا نعمل ايه

يااااارب استرها معانا

[/quote

السلام عليكم

أنا مش عارف هل فيه دكتور رد قبلي ولا لأ

بس أنا هرد وإن شاء الله كلنا نستفيد

انفلوينزا الخنزير مش مرض مرعب طالما مفيش مشاكل في جهاز المناعه ,يعني طالما مفيش أي أمراض مناعيه خلقيه أو مكتسبه زي الايدز

ده فيروس إنفلونزا غير قوي

الرجل السعودي عنده المرض بس عايش حياته عادي

اعراض المرض زي أي برد جامد بناخده في الشتا ,كحه ,ارتفاع في درجه الحراره ,إحساس بتكسير الجسم والعضم ,ارهاق ,ترجيع ,صداع

المشاكل تبدأ لو المصاب عنده أمراض في جهاز المناعه تتسبب في إن المناعه لا تستطيع التعامل مع هذا الفيروس زي مابتعمل مع غيره ,ساعتها بقه فيه مشاكل

هنا في أستراليا بطلو يعالجوا الناس وبطلو يعملوا اختبارات اصلا ,لانه فيروس عادي ,بالعكس هنا الناس بقت حاسه إن من الافضل إن يجيلك البرد بتاع الفيروس ده عشان جسمك يكون مناعه ضده ولما الفيروس نفسه يتحور ويرجع بشكل تاني مش هتفرق مع المريض لانه عنده منعه

عشان كده أرجو الهدوء والتعامل مع الموضوع بحكمه ,مفيش مشاكل من التعامل مع المريض ده خالص ,أرجو محدش ياخد العقار لانه مش هيساعد الجسم علي تكون مناعه وهو نفسه له اعراض جانبيه مشابه لأعراض المرض نفسه ,لو حصل وأي من المحتكين بالشخص المصاب ده جاتله اعراض مشابه ,يقعد في بيته ,يشرب سوايل وياخد خافض للحراره ويرتاح الي ان يشعر انه ابتدي يتحسن

لو فيه أي سؤال تاني أنا تحت امرك

ربنا يشفي مرضانا جميعا

شكرا يا دكتور على المعلومات المهمة دى وربنا يجازيك خير

رابط هذا التعليق

فتفوته ياحببتى متتخضيش كده ان شاء الله خير

وانا شاء الله جوزيك ميكنش عنده حاجه

ربنا يطمنك عليه

وتبقى تطمنينا

اشريى سوائل دافيه انت وهو والاولاد وربنا يعدى الفتره ده على خير

عليك بالدعاء

بس خلى بالك الكلوركس مش حلو علشان انت حامل يعنى لو حتستخدميه بلاش تستنشقيه

سدى منخيرك علشان البابى

ربنا يطمنك

ايمانو يا روح قلبى يا اللى وحشانى جداااا الله يخليكى ومتشكرين عالدعاء وياريت ماتغيببيش عليا

اما بالنسبة للكلوروكس ده انا مدمنة وكل يوم قبل مانام لازم حوض المطبخ يتدلق فيه كلور هو ادوات كتيرة فى المطبخ بس كويس انك قولتيلى

رابط هذا التعليق

إن شاء الله خيراً وياريت حضرتك تحاولى تفتحى الشبابيك باستمرار لتغيير الهواء ودخول أشعة الشمس وأيضا تنظيف فلاتر تكييف الهواء .

فخرانى عزيزى لا مانسيتكش طبعا بس ايدى وجعتنى والله وقولت اريح شوية وكمان من ساعة ماحضرتك غيرت صورتك الرمزية وانا بتلخبط فيك

اانت عارف طبعا ان موضوع الشبابيك ده هنا بيخلى البيت ناااااااار بس برضو انا فتخاها من امبارح ومستحملين اهو عشان التهوية

ربنا يكرمك ويخليكوا كلكم ليا يارب وماتحرمش من زوقك ابدا

رابط هذا التعليق

ده الرقم المجانى فى السعودية 8002494444 للرد عن الاستفسارات المتعلقة بمرض إنفلونزا الخنازير .

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...