اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عندي عمى ألوان

darker19

Recommended Posts

أنا كان حلم حياتي أدرس طيران بس حلمي طبعا إتحطم لأني إكتفت دلوقتي بس إن عندي عمى ألوان, وإكتشفت ده من موقع حاطط نموذج إختبار الألوان.

إختبار الألوان

أنا مش شايف الرقم إلي في تالت دايرة و إلي هوا 45

ولا الرقم إلي في خامس دايرة و إلي هوا 6

ولا الرقم إلي في سادس دايرة و إلي هوا 8

النتيجة إن عندي عمى ألوان في اللون الأخضر غالبا بس بيتهيألي الكلام ده غلط لأني شايف الدنيا كلها سودة.

:blink:

سؤالي المصيبة دي مالهاش علاج(دوا- عملية) لو دوا نوع الدوا إيه و لو عملية هاتكون عملية بسيطة ولا كبيرة و مكلفة؟ ولو ليها علاج (دوا) هايحتاج وقت ولا لأ و هل هوا علاج مؤقت ولا دائم؟

على أي حال الواحد ميقدرش يقول غير الحمد لله على كل شئ.

أنا عارف إني تقلت عليكم بس والله الموضوع ده صعب جدا عليا, لو سمحتم لو فيه دكتور عيون هنا أو أي دكتور عنده فكرة عن الموضوع ده يقولي إزا في حل ولا لأ.

شكرا مقدما

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

انا الحقيقه معنديش اى معلومات فى الموضوع ده بس حبيت اواسيك عشان بتقول شايف الدنيا سودا :) وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم و عسى ان تحبوا شيئا و هو شر لكم

لا تبتئس يا اخى كل ما يختاره الله لنا هو خير حتى لو بدا لنا غير ذلك فى غمرة الضيق و الحزن .. ان شاء الله تفرج :)

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

عمى الألوان Color blindness

هو مرض يصيب الانسان وغير معروف السبب ولكن يعتقد أنه بالوراثة عن طريق الأم عن طريق كروموزوم X

أو بسبب أمراض العين وخاصة بسبب اصابة الشبكية retina أو العصب البصرى optic nerve

ويصاب به الرجال أكثر من النساء فتجد الاصابة فى الرجال بنسبة 6% والنساء بنسبة 3% فى بلاد الشرق الأوسط وتزيد هذه النسبة فى أوروبا وأمريكا

وكما هو معروف فان شبكية العين تحتوى على ملايين الخلايا الضوئية أى الحساسة للضوء وتسمى مستقبلات الضوء Photoreceptors وبها خلايا تسمى بالخلايا المخروطية Cone colour recpetors

التى تساعد الانسان على تمييز الألوان الأساسية .. الأحمر والأزرق والأخضر لتركب منها باقى الألوان وبذا يستطيع الشخص تمييز جميع الألوان

ولكن للأسباب المذكورة أعلاه قد تختلف تريكيبة الخلايا المخروطية أو يحدث بها خللا مما يجعلها غير قادرة على تمييز الألوان بدقة وبدرجات متفاوتة

ويتنوع عمى الألوان حسب اللون أو الدرجة

ويوجد عمى ألوان كلى لا يستطيع المصاب به تمييز أى لون وهو نادر الحدوث والآخر جزئى ضد بعض الألوان ويرى فيه المصاب اللون بمشقة أو مساعدة أو يرى مثلا اللون الأحمر أو الأخضر رماديا أو شفافا أو عديم اللون حسب درجة الاصابة

ويختبر عمى الألوان بواسطة لوحة بها أرقام من النقط الملونة بألوان عديدة

وأعراض

عمى الألوان هو صعوبة تمييز اللون الأحمر والأخصر أو صعوبة تمييز اللون الأزرق والأخضر

وللأسف لم يكتشف ولا يوجد علاج شافى لعمى الألوان فى الوقت الحالى وخاصة للنوع الوراثى منه

وهذا نموذج لاختبار عمى الألوان

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

أولا الأخت فيروز أشكرك على مواساتي :) و الحمد لله على كل شئ و حتة الدنيا سودة دي هزار يعني مش أكتر, ده قضاء ربنا و محدش يقدر يعترض عليه.

و أستاذ رجب شكرا جدا على ردك إلي أفادني كتير, في إحتمال كبير إنه ما يكونش وراثي و ربنا يقدم إلي فيه الخير و يبشكرك بكل خير إنشاء الله.

كل سنة و إنتم طيبين بمناسبة شهر رمضان أسف إنها جت متأخر

تم تعديل بواسطة darker19

قال تعالى : { قٍلً يّا عٌبّادٌيّ الَّذٌينّ أّسًرّفٍوا عّلّى" أّنفٍسٌهٌمً لا تّقًنّطٍوا مٌن رَّحًمّةٌ اللَّهٌ إنَّ اللَّهّ يّغًفٌرٍ الذٍَنٍوبّ جّمٌيعْا إنَّهٍ هٍوّ الًغّفٍورٍ الرَّحٌيمٍ } الزمر : 53

( نحن قوم أعزنا الله بالإسلام, و مهما إبتغينا العزة في غيره أذلنا الله )

رابط هذا التعليق

انا ايضا ليس لدى معلومات عن هذه المشكلة، و لكنى قمت بعمل بحث سريع فوجدت بعض المواقع بالانجليزية التى قد تفيد ..هذا الموقع مثلا: ag00012_.gif تحدث عن Abnormal Color Vision:

Color vision is perceived mainly by the macula, which is the central vision portion of the retina. Thus any disorder affecting the macula may cause a disturbance in color vision. However, about 8% of males and 0.5% of females have some version of "color blindness" from birth. Usually this is an genetically inherited trait, and is of the "red-green confusion" variety. The reds, browns, olives, and golds may be confused. Purple may be confused with blue, and pastel pinks, oranges, yellows, and greens look similar. Usually both eyes are affected equally.

There are many obscure macular retinal disorders that can lead to a loss of color vision, and many of these syndromes are inherited as well. There may also be a problem with a generalized loss of vision with these problems as well. Other retinal problems can lead to a temporary disturbance of color vision, such as Central serous chorioretinopathy, Macular Edema of different causes, and Macular Degeneration.

Certain types of cataract can gradually affect the color vision, but this is usually not noticed until one cataract is removed. The cataract seems to filter out the color blue, and everything seems more blue after cataract extraction. Optic nerve disorders such as Optic Neuritis can greatly affect color vision, with colors seeming washed out during or after an episode.

و هذا موقع يعرف أنواع عمى الألوان:

و هذا موقع يتحدث عن احدى انواع النظارات أو العدسات التى قد تساعد أصحاب هذه المشكلة!

سأعاود البحث هنا و هناك .. و ان وجدت معلومات جديدة سأضعها هنا .. علها تفيد.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      سعاد حسنى حالة من البهجة والسعادة والمرح والسرور بمجرد ظهورها على الشاشة تشرق الشمس وتتبدد السحب وتنهار جبال اعرض الصفحة
    • 0
      حد يفدني انا عامل عملية فتق سره وعندي كشف طبي للسفر للسعوديه وخايف من بطني اعمل اَي 
    • 59
      روحت اعمل تصريح الزفت العمل ورحت استلم قالولي لا اطلع المباحث طلعت المباحث فوجئت بنفس الاسم بتاعي الرباعي ان عليا حكم غيابي في شيك بسنه سجن وكفاله الف جنيه ولكن عنوان المتهم مختلف اتكلمت مع الظابط قالي انا مصدقك بس ممكن تكون غيرت العنوان واداني جواب للنيابه اللي تبعها القضيه عشان يستعلموا من الملف ويكتبلي علي الجواب ان انا مش انا-حد فاهم حاجه:blink: - وطبعا خفت اروح النيابه لوحدي احسن بتوع تنفيذ الاحكام يمسكوني واتفقت مع محامي اروح معاه بكره ....دعواتكم طبعا منتها الفقع حاجه مالكش فيها ومط
    • 9
      السلام عليكم أخواني الأعضاء بالمنتدى المحترمين     عندي شقة دور أرضي ملحقة ببدروم نظيف كامل الشقه سيراميك ومدخل خاص- على شارع صغير مقفول من أخره   ومش على شارع عمومي ولكن قريبه جدا منه   ياريت نصائحكم في عمل مشروع بالمكان دا   خبرتي بالخارج أعمال إدارية    ونزلت مصر وعملت مشاريع وفشلت لعدم وجود خبره وكذلك لعدم وجود الدراية الكافيه بكيفية التعامل مع الناس    نصائحكم جزاكم الله خير   ياريت تكون مشاريع واقعيه مش حضانه ولا مكتب عقارات ولا الكلام دا      
    • 5
      تأشيرتي اترفضت بسبب ان المؤهل غير مطابق للتأشيره    المؤهل ليسانس اداب  والتأشيره سكرتير تنفيذي    قولي ياتري فيه حل او اقدر اعمل ايه لما بانى بتصل علي رقمك ودايما مغلق
  • أضف...