اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أفيدونى بالله عليكم أفادكم الله

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ياجماعه انا جيت علشان اعمل فى جدة من 3.5 شهر ولكن صاحب العمل طلع راجل لا يطاق عايزنى اشتغل دوام 12 ساعه وكمان يوم الجمعه وفى الاجازات فى الاعياد وما بيديش زيادات فى الراتب الا كل 3سنين 250 ريال وانا جاى لى اكتر من فرصه تانيه فى السعوديه بمرتب اعلى منه تقريبا بالضعف

انا معايا دبلومه فى اداره التمويل وكورسات انجليزى من الجامعه الامريكيه

انا عرفت من العاملين معايا انه ما بينقلش كفاله لحد مهما كان

كمان انا سمعت انى لو اخدت خروج نهائى من دون اخلاء طرف مينفعش اجى السعوديه تانى فهل الكلام دا صح ولا غلط

كمان انا تحت ايدى دلوقتى مطبوعات الشركه واختامها وكمان مطبوعات موقعه من المدير العام المفوض بالتوقيع ففكرت انى اطبع لى اخلاء طرف لكن سمعت ان اخلاء الطرف لازم يتوثق من الغرفه التجاره ودى صعبه لانى لو روحت اوثق الكفيل له ناسه هناك هيقولو له

كمان فكرت انى استنى لغايه عقدى ما ينتهى بس المشكله ان المدير المفوض الى معايا توقيعه على بياض على مطبوعات الشركة هيمشى شهر واحد اللى جاى وانا عقدى هينتهى ابريل 2011(عقدى سنتين) وساعتها توقيعه هيعتبر مش معتمد.

بالله عليكم افيدونى هل اخد خروج نهائى دلوقتى ولا ممكن الورق اللى معايا يمشى بدون توثيق وممكن بعد سنه اجى بفيزا تانيه ؟؟؟

تم تعديل بواسطة lovelyramy
رابط هذا التعليق

بلاش فكرة التزوير الا اذا كنت انت مفوض بعمل مثل هذه الامور لكن تزور طبعا لأ و الف لأ مشمحتاجة لا نصيحة ولا سؤال

امشي قانوني طالما رضيت بانك تيجي على هذاالعقد وبشروطه اقبلها يعني لو ساعاتالعمل في العقد مكتوب 8 ساعات التزم ب الثمن ساعات ومتشتغلش اكثر الا ببدل ساعات عمل و يوم اجازاتك الاسبوعية ما تروحش الشغل الا لو انت عايز وبضعف المرتب وفقا للقانون يعني خدك حقك و اديله حقه وما تغشوهوش طالما انت وافقت على الشغل معاه بشروطه المنصوص عليها في العقد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ياجماعه انا جيت علشان اعمل فى جدة من 3.5 شهر ولكن صاحب العمل طلع راجل لا يطاق عايزنى اشتغل دوام 12 ساعه وكمان يوم الجمعه وفى الاجازات فى الاعياد وما بيديش زيادات فى الراتب الا كل 3سنين 250 ريال وانا جاى لى اكتر من فرصه تانيه فى السعوديه بمرتب اعلى منه تقريبا بالضعف

انا معايا دبلومه فى اداره التمويل وكورسات انجليزى من الجامعه الامريكيه

انا عرفت من العاملين معايا انه ما بينقلش كفاله لحد مهما كان

كمان انا سمعت انى لو اخدت خروج نهائى من دون اخلاء طرف مينفعش اجى السعوديه تانى فهل الكلام دا صح ولا غلط

كمان انا تحت ايدى دلوقتى مطبوعات الشركه واختامها وكمان مطبوعات موقعه من المدير العام المفوض بالتوقيع ففكرت انى اطبع لى اخلاء طرف لكن سمعت ان اخلاء الطرف لازم يتوثق من الغرفه التجاره ودى صعبه لانى لو روحت اوثق الكفيل له ناسه هناك هيقولو له

كمان فكرت انى استنى لغايه عقدى ما ينتهى بس المشكله ان المدير المفوض الى معايا توقيعه على بياض على مطبوعات الشركة هيمشى شهر واحد اللى جاى وانا عقدى هينتهى ابريل 2011(عقدى سنتين) وساعتها توقيعه هيعتبر مش معتمد.

بالله عليكم افيدونى هل اخد خروج نهائى دلوقتى ولا ممكن الورق اللى معايا يمشى بدون توثيق وممكن بعد سنه اجى بفيزا تانيه ؟؟؟

الأخ الفاضل رامى بعد التحية ...

عندما قرأت مشاركاتك قررت أن ألفت نظرك لشىء مهم جداً أن ماتفكر فيه لا يعد فقط تزويراً ولكن يندرج أيضا تحت بند خيانة الأمانة وأود أن أذكرك بحديث النبي صلى الله عليه وسلم: (آية المنافق ثلاث: إذا حدَّث كذب، وإذا وعد أخلف، وإذا ائْتُمِنَ خان)

هنا صاحب العمل قد أئتمنك على مطبوعات وأختام لإستخدامها فقط من أجل العمل ...

بالنسبة لموقفك الأن هو التزامك بتنفيذ العقد المبرم بينكم وعند عدم التزام الطرف الأخر عليك اللجوء لمكتب العمل

ملاحظة أخرى من الأفضل أن لاتتسرع فأنت لم تكمل أربعة أشهر ولم تتضح لك الرؤية وتأكد تماما أن بعد عام سوف تختلف وجهة نظرك للأمور و سوف تزداد خبرة تُمكنك من الإنتقال لمكان أفضل .

نقطة أخيرة.. لو صاحب العمل وافق على نقل الكفالة لن يتم نقل الكفالة حسب قانون العمل إلا بعد مرور عام وأنت على نفس الكفيل .

ولكم جزيل الشكر wst::

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...