اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ادخل ابني كليه ايه؟

Recommended Posts

السلام عليكم......

الدكتور phizer .....اوافقك الراى فى حيرتك ....وخاصه انى امر الان بنفس المشكله بالنسبه لابنى

اعتقد انه لا باس من ان نمنحهم قبس من ضوء خبراتنا فى الحياه .....ولا خاب من استشار ...لى صديقات كثيرات اخترن لاودهن ...ثم شكرهم اولادهم بعد كم سنه كما ان لى صديقه تركت لابنها حرية الاختيار لكنه للاسف لم يوفق واضطر لتغيير المسار ...ابنى مثلا يريد الطيران ....هل سيتحقق له ما يتمنى...؟ ا الله اعلم

رابط هذا التعليق

تعجبت كيرا عند قراءتى لعنوان الموضوع

هل لازال احدنا يفكر لغيره فى تحديد المصير و اتجاه الحياة بصورة عامة!!!!!!!!!!

و ان كنت فهمت من المداخلات التالية للفاضل فايزر انه يرغب فى معرفة اخبار السوق بصورة عامة فالاحرى به تغيير العنوان

و استثمر المداخلة فى توجيه الشكر للفاضل المهندس عبد المطلب على مداخلته الثرية

و اخيرا

ارى ان من احب شيئا ابدع فيه و بالتالى تميز و استحق افضل الاوضاع

ليه تغير العنوان مهو واضخ اهه > ادخل ابني كليه ايه؟, موضوع للمناقشه العامه بخصوص التنسيق

يعني مناقشه عامه وانا معنديش ابن فالثانويه مش اكتر من اني حاولت ان يكون الموضوع ده فيه نصيحه من كل واحد في تخصص معين والنصيحه دي للاهل

وبعدين انت مش عايش معانا ولا ايه اوعى تكون بشمهندس ياسر الي فكندا كده يبقا معاك حق

طبعا الاهل هم اصحاب القرار في اختيار الكليه لابنهم وده لان الابن اساسا مش عارف حاجا ومسلم امره لاصحاب الامر

تم تعديل بواسطة Phizer
رابط هذا التعليق

السلام عليكم......

الدكتور phizer .....اوافقك الراى فى حيرتك ....وخاصه انى امر الان بنفس المشكله بالنسبه لابنى

اعتقد انه لا باس من ان نمنحهم قبس من ضوء خبراتنا فى الحياه .....ولا خاب من استشار ...لى صديقات كثيرات اخترن لاودهن ...ثم شكرهم اولادهم بعد كم سنه كما ان لى صديقه تركت لابنها حرية الاختيار لكنه للاسف لم يوفق واضطر لتغيير المسار ...ابنى مثلا يريد الطيران ....هل سيتحقق له ما يتمنى...؟ ا الله اعلم

اختنا صفاء اهلا بيكي وربنا يباركلك في ابنك وانشاء الله يطمنك على المجموع

طبعا انا مع الناس الي بتقول حره الاختيار بس ده لازم يبقا معاه ارشاد وارشاد كويس اوي وكفايه تجربه ابن صديقتك وبرضه الاهل لازم يكون عندهم الزكاء الي يعرفو ابنهم ميوله ايه وتفكرهم يتبني على النقطه دي

الولد يا حول الله مبيبقاش عارف حاجا وخبراته محدوده طبعا في اهالي مبتعرفش حاجا برضه فعشان كده لازم الاستشاره

وربنا يوفق الجميييع

رابط هذا التعليق

و ان كنت فهمت من المداخلات التالية للفاضل فايزر انه يرغب فى معرفة اخبار السوق بصورة عامة فالاحرى به تغيير العنوان

و اخيرا

ليه تغير العنوان مهو واضخ اهه > ادخل ابني كليه ايه؟, موضوع للمناقشه العامه بخصوص التنسيق

يعني مناقشه عامه وانا معنديش ابن فالثانويه مش اكتر من اني حاولت ان يكون الموضوع ده فيه نصيحه من كل واحد في تخصص معين والنصيحه دي للاهل

وبعدين انت مش عايش معانا ولا ايه اوعى تكون بشمهندس ياسر الي فكندا كده يبقا معاك حق

طبعا الاهل هم اصحاب القرار في اختيار الكليه لابنهم وده لان الابن اساسا مش عارف حاجا ومسلم امره لاصحاب الامر

لأ هوا ده البشمهندس ياسر اللي عايش معانا مش اللي في كندا

بس بجد انت مقتنع باللي كاتبه فوق ده ... ايش حال لو ما كنتش انت مريت بنفس التجربه وأهلك أجبروك على دخول كليه انت مش حاببها

بما اني اول واحد كاتب هنا هقول تجربتي

انا ايام الثانويه العامه كان حلمي دخول كليه الهندسه وياسلام بقا لو كنت دخلت حاجا ليها علاقه بالكمبيوتر والسوفت وييير المهم ولاني للاسف كنت ولد مؤدب ومبكسرش كلام اهلي دخلت زي مكانو عايزني ادخل قالولي صيدله دي مفيش زييها واديني بندم على اليوم الي دخلتها فيه

فعلا العنوان محتاج يتغير الى: أفضل الخيارات المتاحة أمام خريجي الثانوية أو أنصح ابني بدخول أي كلية أو أي عنوان مشابه

ما تخلي ابنك يسجل معانا على المنتدى يمكن نعرف نتكلم معاه شويه ونفهم منه هوا بيفكر في ايه وممكن أحد الإخوة أصحاب الخبرة زي م. محمد عبد المطلب يقدر يساعده.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الكارثة الكبرى لما يبقى الابن انهى الثانوية العامة و مش عارف حاجة

و بالمناسبة انا مش ف كندا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

و اخيرا

لأ هوا ده البشمهندس ياسر اللي عايش معانا مش اللي في كندا

بس بجد انت مقتنع باللي كاتبه فوق ده ... ايش حال لو ما كنتش انت مريت بنفس التجربه وأهلك أجبروك على دخول كليه انت مش حاببها

بما اني اول واحد كاتب هنا هقول تجربتي

انا ايام الثانويه العامه كان حلمي دخول كليه الهندسه وياسلام بقا لو كنت دخلت حاجا ليها علاقه بالكمبيوتر والسوفت وييير المهم ولاني للاسف كنت ولد مؤدب ومبكسرش كلام اهلي دخلت زي مكانو عايزني ادخل قالولي صيدله دي مفيش زييها واديني بندم على اليوم الي دخلتها فيه

فعلا العنوان محتاج يتغير الى: أفضل الخيارات المتاحة أمام خريجي الثانوية أو أنصح ابني بدخول أي كلية أو أي عنوان مشابه

ما تخلي ابنك يسجل معانا على المنتدى يمكن نعرف نتكلم معاه شويه ونفهم منه هوا بيفكر في ايه وممكن أحد الإخوة أصحاب الخبرة زي م. محمد عبد المطلب يقدر يساعده.

يا سيدي وانا لما اقول ان الاهل هما الي بختارو معنى كده اني راضي او ان ده شئ صائب !!!

رابط هذا التعليق

الكارثة الكبرى لما يبقى الابن انهى الثانوية العامة و مش عارف حاجة

و بالمناسبة انا مش ف كندا

والله معاك حق انها مشكله فعلا بس فعلا ولادنا بيفتقدو الثقافه

وبعدين يا باشا اهلا بيك والله انا بس اتشابهت بأسمك باسم زميل لينا فكندا

رابط هذا التعليق

برضه فول لابنك

يا ريت تقرا كل المشاركات عشان تعرف تكتب رد يتفهم

تم تعديل بواسطة Phizer
رابط هذا التعليق

أعتقد من أفضل المجالات هندسه الأتصالات ...هندسه الكمبيوتر أنا شايفها تضييع وقت

لأن أى حد ممكن ياخد دورات كمبيوتر ويبقى ماحصلش ...الموضوع مش محتاج 5 سنين دراسه

الأتصالات مرت بمرحله أزدهار جدا لغايه سنه 2002 تقريبا ... وبعدين مرحله ركود رهيب وتسريح عماله

وبعدين مرحله أزدهار جدا تانى ... وحاليا شبه مرحله أستقرار

لو أبن حضرتك دخل هندسه .... يبقى لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااازم مايضيعش الأجازات فى النوم فى البيت ويحاول يتدرب أو يشتغل أى حاجه حتى لو ببلاش

تساعده أنه يكتسب خبره أحتكاك بالناس

وياسلام لو قدر يطور نفسه فى مجال تكنولوجيا المعلومات فى خلال الخمس سنين ... واللغات .... المستقبل بيد الله لكن هيكون أكبر ضمان لمستقبله

رابط هذا التعليق

كلام صحيح %100 ... المشكله أن معظم خريجى الثانويه العامه مابيحبوش حاجه :blink:

رابط هذا التعليق

في الحقيقه انا واقع في المشكله دي دلوقتي مع ابنتي حاجه تحير حقيقي

طبعا انا مع ان الطالب او الطالبه هو الذي يختار مستقبله بنفسه هو الذي يحدد في اي مجال يحب ان يقضي بقية حياته ولكن يجب على الأباء ان ينيروا الطرق لأولادهم ما هي مزايا وعيوب كل تخصص يعني بأختصار يعطي الوالد أضاءات سريعه على كل كليه وما هي مميزاتها وعيوبها ويترك الأختيار النهائي للأبن دون ان يمارس عليه ضغوط من أي نوع

ورزقك ليس ينقصه التأني * ولا يزيد في الرزق العناء

إذا ماكنـت ذا قلـب قنــوع * فأنت ومالك الدنيـا سـواء

" الشــافـعـي"

رابط هذا التعليق

في الحقيقه انا واقع في المشكله دي دلوقتي مع ابنتي حاجه تحير حقيقي

طبعا انا مع ان الطالب او الطالبه هو الذي يختار مستقبله بنفسه هو الذي يحدد في اي مجال يحب ان يقضي بقية حياته ولكن يجب على الأباء ان ينيروا الطرق لأولادهم ما هي مزايا وعيوب كل تخصص يعني بأختصار يعطي الوالد أضاءات سريعه على كل كليه وما هي مميزاتها وعيوبها ويترك الأختيار النهائي للأبن دون ان يمارس عليه ضغوط من أي نوع

ربنا يوفقها انشاء الله يا ريت تقدر توضح لها كل شئ من واقع سوق العمل بعيد عن خيالاتنا

اسئل ناس كتييير والي فيه الخير ربنا يكتبه

رابط هذا التعليق

مادامتم عاوزينها بالطريقة التقليدية يبقى أحسن حاجه تجيب نتيجة تنسيق السنة اللي فاتت وتكتب الرغبات حسب ترتيب الكليات فيها وفقا للحد الأدنى للقبول ... هيا دي الطريقة الستناندرد لدى أغلبية الشعب المصري. وربنا يعمل اللي فيه الخير.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

والدى ... كان رائع جدا فى الموضوع ده معايا

انا عندى ميول ادبية من صغرى ... رغم انى كنت شاطر بفضل الله ف الرياضة اوى لانى بحب افهمها مكنتش بحفظ زى الناس و خلاص

انما من جوايا و ف اجازتى دائما عمالى اقرا فى التاريخ و السير و الملاحم

لكن من جواه كان نفسه انى ادخل هندسة ... تخيلوا بقى ....يعمل ايه

بدا يدخلنى معاه ف الشغل بتاعه من الاعدادية و يعرفنى على المهندسيين

و يقعدنى معاهم ... لغاية ما حبيت المهنة جدا و اتمنيت انى ابقى مهندس

و فعلا دخلت ثانوية عامة و اتخصصت علمى رياضة ... رغم ان اللى كان منتشر وقتها هو المجموعه الشاملة

قال يعنى رجل ف طب و رجل ف هندسة ... و ف الاخر رسى معظمهم على حاجات تانية خالص

المهم ... هو قالى الكلام ده بعد ما جت بطاقة الترشيح بدخولى كلية الهندسة

و الحمد لله رب العالمين بقيت مهندس و لسه بحب التاريخ و الادب 

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

كنت عايز اسأل هل فى حد يعرف الطريق للدراسة بالخارج بعدثانوية عامة واسمع ان فى سوريا والاردن جامعات خاصة متميزة ورخيصة الثمن افضل من اوكرنيا وروسيا

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

في نفس الموضوع أنشأت المدونة التالية (أريد عملا):

http://3ayezJob.blogspot.com/

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 6
      الحمد لله .. فقدت جواز السفر بعد تصريح العمل من وزارة الداخلية  السؤال هنا بعد استخراج جواز سفر بدل فاقد ... حالياً في اجراءته ما هي خطوات الحصول علي التأشيرة مرة اخري  علماً باني قرأت رداً من الاستاذ  خالد شحاته علماً باني قرأت رداً من الاستاذ   بتاريخ  06أكتوبر 2010 - 01:03 م            برنت من المنافذ هنا من السعوديه بان الشخص لم يدخل   اين هذه المنافذ في السعودية ؟؟ ما يقصد بالمنافذ هل هي في المطار ؟؟ وشهادة تحركات من المجمع التحرير وخطاب من كفيلك ورقم النت القديم ونت جديد هل سأ
    • 3
      استاذ خالد ... أنا عندي مشكلة صغيرة - أنا اعمل بالسعودية في جدة - وزوجتي وبناتي الاثنتين كلهم تحت كفالتي . المشكلة إن من فترة وزوجتي وبناتي في مصر - فوجئنا بفقدان الجوازات المصرية - المهم بعد جهد والحمد لله تم استخراج الحوازات ليهم وتم الحصول علي موعد من شركة تسهيل وتم الحصول من السفارة علي تاشيرة بدخول زوجتي وبناتي .. السؤال اللي عايز اساله ، زوجتي وبناتي الاثنين تحت كفالتي ، سوف يأتون إن شاء الله بعد شهر الي جدة لتجديد الاقامة ، السؤال هنا بالنسبة ليهم ، هما مسجلين في الجوازات السعودية
    • 22
      الاخوة المحامين المهاجرين لمقاطعة كيبيك... مستعد للاجابة علي استفساراتكم...في كل ما يخص دبلومة محامين الهجرة ومعادلة الشهادة...ونظام الدراسة للمقيمين الدائمين او حاملي الجنسية الكندية...
    • 0
      منذ تقريباً اليومين اعلنت الحكومة المصرية عن طريق وزارة القوي العاملة المصرية عن وصولها الي إتفاق بين دولة العراق الشقيق بموجبة ستعمل العراق علي إرسال مبلغ مالي بقيمة 408 مليون دولار الي الحكومة المصرية ليتم صرف المستحقات لكل المستفيدين من الحوالة الصفراء, علي أن يتم جلب الاوراق التالية حال عزمك صرف الحوالة الصفراء : 1- أصل الجواز أثناء المغادرة 2- أصل الحوالة أو صورة منها 3- صاحب التحويل 4- أثبات شخصية المستفيد 5- إعلام وراثة ( فى حالة وفاة صاحب الحق ) إذا كان صاحب الحوالة متوفى 6- شه
    • 74
      الولدعنده دور برد وحرارته فجأة عليت وأخدته المستشفى امبارح و الدكتورة طلبت تحاليل ... قالت لازم دكتورجراحة يشوفه لأنها قالت عنده أعراض زايدة بس متشابهة مع أعراض تعب القولون و لأن الأطفال الأعراض عندهم مش حادة زي الكبار و قالت لو رجع لازم تجيبيه الدكتور مكانش موجود امبارح فمشيت النهاردة من ساعة صحي بيرجع باباه خده ع المستشفى وكلمني دلوقت بيقول لازم يعمل عملية قبل الظهر !!! أنا متفاجئة و مخضوضة و حتى معرفش اذا كانت حاجة خطيرة و الا عادية مفيش غير الدعاء ان ربنا يجيب العواقب سليمة
  • أضف...